poised
Member
- Μηνύματα
- 1.058
- Likes
- 8.860
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Η (παραλίγο μη-) αναχώρηση και η άφιξη
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ - Από το χαλαρά στο όλα μέσα
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ (II)
- Δεύτερη μέρα στο Πουκέτ. Τουριστίλα με james bond island, κλπ
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta (II)
- Koh Phi Phi σε μια μέρα. Δηλαδή ούτε καν.
- Krabi και Raylay: Ημέρα υπερβολικής φυσικής δραστηριότητας και υπερβολικά αφύσικης ηλιθιότητας
- Krabi και Raylay (II)
- Krabi και Raylay (III)
- Koh Samui όσο να ανοιγοκλείσεις τα μάτια.
- Koh Samui (II)
- Koh Samui (III)
- Koh Pha Ngan: Στη σπίντα (έτσι από συνήθεια) και το ατύχημα
- Koh Pha Ngan (II)
- Koh Pha Ngan (III)
- Koh Tao: Ω είναι ωραία στον παράδεισο
- Koh Tao (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο(III)
- Koh Tao (IV)
- Προς Μπανκόκ: Όταν κάτι είναι να πάει στραβά θα πάει
- Μπανγκόκ (II)
- Εμβόλιμες Σκέψεις: Η πρώτη μέρα της υπόλοιπης ζωής μου
- Μπανγκόκ: Παλάτια και φτωχογειτονιές
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙV)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (V)
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ (ΙΙ)
- Χούα Χιν: Κατά λάθος όμως έτσι;
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία (ΙΙ)
- Chiang Mai: Αφού το λέτε έτσι θα είναι
- Chiang Mai: Τώρα κάτι γίνεται
- Chiang Mai - Τώρα κάτι γίνεται (ΙΙ)
- Chiang Mai: Το αληθινόν
- Chiang Rai: Φύση (και κάτι "κακές" σκέψεις)
- Chiang Rai (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (III)
- Η γέφυρα του ποταμού Κβάι (ή και όχι)
- Μπανγκόκ και πάλι: H μεγαλούπολη (και βαθιά εκπνοή απελπισίας)
- Μπανγκόκ κ πάλι (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙV)
- Μέρα αποφάσεων: Να πα να -μπιπ- όλα, συνεχίζω
- Poi Pet: Καλώς ήλθε το δολάριο, καμπόντιαν εντίσιον
- Poi Pet (II)
- Siem Reap
- Άνγκορ Βατ: Η πρώτη επαφή
- Άνκορ Βατ (ΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙV)
- Άνγκορ Βατ: Ουά ντόλα σεεε
- Άνκορ Βατ (V)
- Άνκορ Βατ (VI)
- Άνκορ Βατ (VII)
- Άνκορ Βάτ (VIII)
- Siem Riep: Όχι άλλους ναούς, φτάνει!
- Siem Reap by night
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ (II)
- Μπάταμπανγκ
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες (II)
- Φεύγοντας από Μπάταμπανγκ: Συμφωνία εθνικής οδού αρ. 5 σε θανατηφόρο μείζονα
- Φεύγοντας απο Μπαταμπάνγκ (ΙΙ)
- Στο δρόμο για Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν: Όσα φέρνει η ώρα δεν τα φέρνει ο χρόνος όλος
- Νύχτα στην Πνομ Πεν
- Job Interview
- Πνομ Πεν (ΙΙ)
- Πνομ Πεν: Σιχαμάρα για το ανθρώπινο γένος
- Πνομ Πεν (ΙΙΙ)
- Σιχανουκβιλ: Πόλη όνομα και πράμα (και η τρελή)
- Σιχανούκβιλ
- Σιχανούκβιλ (ΙΙ)
- Σιχανκουκβιλ: Φτωχονεοπλουτισμός (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ: 100 αποχρώσεις της βροχής (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ (συνέχεια)
- Σιχανούκβιλ: Δώσ' της άλλη μια ευκαιρία;
- Επιστροφή στην Πνομ Πεν
- Ho Chi Minh City: Τρεχάτε ποδαράκια μου να μη σας χέσει ο κώλος
- Σχέδια για Βιετνάμ
- Χο Τσι Μινχ
- Τούνελ Κου Τσι: Και η κουτσή Μαρία
- Τούνελ (συνέχεια)
- Ho Chi Minh City: Μια θάλασσα παπάκια
- Theme Park κ επιστροφή στην πόλη
- Ho Chi Minh City: Στενοχώρια για το ανθρώπινο είδος και πάλι
- Τελευταίο βράδυ στη Σαϊγκόν
- Ho Chi Minh City και Μούι Νε: Παλάτι της Ανεξαρτησίας και αμμόλοφοι
- Μούι Νε
- Μούι νε: Πάλι αμμόλοφοι και μία από τις χειρότερες μεταφορές της ζωής μου
- Μούι Νε (ΙΙ)
- Διαδρομή προς Νταλάτ
- Ντα Λατ: Φταίω που αρέσω;
- Νταλάτ (ΙΙ)
- Ντα Λατ: Φύση, βροχή και μας πιάσανε τον κώλο
- Νια Τσάνγκ (Nha Trang): Ξανά στις παραλίες
- Νια Τσανγκ: Στα καφέ
- Ντα Νανγκ: Κλάμπινγκ μέχρι το πρωί (ε, καλά, όχι και ακριβώς)
- Ντα Νανγκ συνέχεια
- Ντα Νανγκ και Χόι Αν: Κάπως προ υπερτουρισμού
- Χόι Αν
- Κούι Νιον (Quy Nhon): Έι πειρατή!
- Κούι Νιον
- Πέρασμα Χάι Βαν και Σον Τσα (Hai Van/Son tra): Φύση, ηρεμία και θέες λίγο έξω από τη Ντα Νανγκ
- Χουέ (Hue): Χωρίς βροχή την βροχερή περίοδο, το λες και ότι πιάσαμε τζόκερ
- Χουε
- Hue σε Dong Hoi - Κρίντζι
- Quang Binh - Απίστευτες βόλτες και σπηλιές
- Quang Binh
- Quang Binh (ΙΙ)
- Ninh Binh - Όταν οι απατεωνιές σε φτάνουν στα όριά σου
- Ninh Binh
- Ninh Binh σε Sa Pa - Αφού ζήσαμε να το θυμόμαστε
- Σα Πα - Υπό βροχή, ομίχλη και κρύο
- Σα Πα
- Σα Πα: Πήραμε τα βουνά
- Ανόι: Πίσω στη ζέστη, βαβούρα και "πολιτισμό"
- Λεωφορείο
- Ανόι
- Ανόι: Βόλτες στη πόλη
- Ανόι (συνέχεια)
- Ανόι (συνέχεια ΙΙ)
- Ανόι: Μουσείο εθνολογίας
- Χα Λονγκ
- Χα Λονγκ: Όπως στα καρποστάλ
- Χα Λονγκ ΙΙ
- Χα Λονγκ ΙΙΙ
- Ανόι: Και τώρα τι;
- Ανόι: Τελευταίες ώρες
- Τέλος Ταξιδιού
- Επίλογος
Τελικά ίσα μία μικρή ψιχάλα πετύχαμε ξώφαλτσα. Κρίνοντας από τα νερά και τις λάσπες που βρήκαμε στο χώρο των τούνελ, είχε ρίξει πολύ περισσότερο απ' ότι είχαμε δει εμείς. Ίσως κατά κάποιο τρόπο μας έσωσε ότι είχαμε σταματήσει για το λάστιχο.
Καθώς δεν είχαμε πάει εκεί την ώρα που πάνε τα γκρουπ περιμέναμε αρκετά να μαζευτούμε ικανοποιητικός αριθμός για να ξεκινήσει το τουρ. Ο οδηγός μας πρέπει να ήταν ο πιο βαριεστημένος άνθρωπος που είχα δει εδώ και καιρό και από την μια τον καταλαβαίνω και λίγο, λέει τα ίδια και τα ίδια 50 φορές τη μέρα κάθε μέρα.
Μετά από μία μικρή ταινία που μίλαγε για το μέρος, κυρίως για να περάσει η ώρα, είπε κάποια πράγματα, τα περισσότερα από τα οποία δεν τα καταλάβαινα λόγω της προφοράς του. Για καιρό πίστευα ότι είχαν μεγαλοποιήσει τα πράγματα για να εντυπωσιάζουν τους τουρίστες, ας πούμε 200χλμ τούνελ, 5 επίπεδα, έξοδοι διαφυγής μέσα από το ποτάμι και τέτοια, ναι οκ, ίσως.
Όμως διαβάζοντας αργότερα και από άλλες πηγές επιβεβαίωσα ότι τουλάχιστον στη βάση τους είναι αλήθεια. Δηλαδή σίγουρα υπήρχε ένα σημείο με 5 επίπεδα και κάποιες έξοδοι μέσα στο ποτάμι, όμως αυτό δε σημαίνει ότι ήταν έτσι παντού όπως άφηναν να εννοηθεί στη παρουσίαση ή έστω έτσι το κατάλαβα εγώ. Το υπόγειο δίκτυο ήταν εκτεταμένο, κυρίως γιατί είχε ξεκινήσει από την εποχή των Γάλλων και το ανέπτυσσαν συνεχώς από τότε όπως χρειαζόταν, άλλωστε είχε εξαιρετική στρατηγική σημασία, επέτρεπε να είναι κάτω από τη μύτη του εχθρού (γάλλοι, ιάπωνες, αμερικάνοι) μόλις στα 30χλμ από τη Σαιγκόν.
Σε εμάς τουλάχιστον παρουσιάστηκε λίγο σαν να είχαν ζωή χαρισάμενη εκεί κάτω, μαγειρεύανε, τρώγανε, είχανε σινεμά, νοσοκομεία, η αλήθεια είναι ότι η ζωή ήταν δύσκολη, οι θάνατοι από αρρώστιες (κυρίως μαλάρια), τσιμπήματα εντόμων και δηλητηριάσεις ήταν καθημερινοί και μεγάλο πρόβλημα, τα τούνελ ήταν λύση ανάγκης.
Οι Αμερικάνοι είχαν καταλάβει πόσο πρόβλημα ήταν και έκαναν 3 μεγάλες εκστρατείες να τα καθαρίσουν, η μία από της οποίες είχε αρκετά καλό αποτέλεσμα, βρήκαν το αρχηγείο και κάπου 1.5 εκ σημαντικά έγγραφα, παρόλα αυτά δε μπόρεσαν ποτέ να πετύχουν τον στόχο τους εξ' ολοκλήρου. Αυτά δε τα λένε στο τουρ αλλά τα διάβασα αργότερα και είπα να τα βάλω εδώ για να μπει στο σωστό του πλαίσιο.
Με το εργαλείο έσκαβαν το χώμα και το έβγαζαν έξω σιγά σιγά με το πανέρι.
Μία από τις τουριστικές εισόδους
Ένα παράδειγμα καμουφλαρισμένου αεραγωγού
Καταπακτή εισόδου στο τούνελ. Το βλέπεις και σου φαίνεται αδύνατο να χωράς, τελικά είναι πιο εύκολο απ' ότι νομίζεις.
Και πως (δεν) φαίνεται με το καπάκι
Το εσωτερικό από ένα από τα τούνελ.
Αναπαράσταση υπόγειου αρχηγείου
Έχουν φτιάξει δύο - τρία τούνελ αυξανόμενης δυσκολίας και απόστασης για να πάρεις μία ιδέα. Φυσικά πιο πλατιά σε μέγεθος από τα κανονικά, με φως και καλό εξαερισμό. Τα έκανα όλα και παρόλο που δεν είμαι κλειστοφοβικός στο τελευταίο ένα αίσθημα ασφυξίας και ελεγχόμενου πανικού το ένιωσα.
Μέσα στις στοές κατάλαβα το πλεονέκτημα που είχαν οι βιετναμέζοι. Λεπτεπίλεπτοι και μικρόσωμοι μπορούσαν να περνάνε μέσα στα τούνελ πιο εύκολα από τους δυτικούς, το είδα και στην πράξη με τη βιετναμέζα που πέρναγε άνετα και δεν κατάλαβε τίποτα ενώ εγώ ζορίστηκα. Πόνεσαν γόνατα και μέσες αφού έπρεπε να λυγίζω πολύ χαμηλά για να μπορώ να περπατάω.
Στο τέλος δείχνουν διάφορες αυτοσχέδιες παγίδες που σκοπό είχαν να τραυματίσουν σοβαρά αλλά όχι να σκοτώσουν. Ο λόγος ήταν ότι ένας τραυματισμένος ήθελε βοήθεια από άλλον ένα ως τρεις στρατιώτες και έτσι τους ανάγκαζε να έχουν αργή πρόοδο ή να υποχωρούν, δίνοντας χρόνο διαφυγής.
Και καταλήγεις κάπου να δοκιμάσεις κασάβα, κάτι σαν πατάτα, που ήταν βασικό συστατικό θερμιδικής επιβίωσης μιας που άλλες καλλιέργειες ήταν δύσκολο να έχουν. Και αυτό ήταν, τουρ τέλος. Για όσους ήθελαν υπήρχε σκοπευτήριο όπου μπορείς να ρίξεις (επί πληρωμή) ακόμα και με αυτόματα πολεμικά όπλα. Στρατόκαυλος δεν είμαι, οπότε κανένα ενδιαφέρον για κάτι τέτοιο για μένα.
Δεν ανέλυσα με μεγάλες λεπτομέρειες το τουρ γιατί ακριβώς το ίδιο βλέπουν όλοι όσοι πηγαίνουν τα τελευταία 20 χρόνια. Αν ενδιαφέρεται κάποιος περισσότερο μπορεί να το ψάξει στο ίντερνετ, υπάρχουν και βίντεο.
Φεύγοντας από εκεί, η βιετναμέζα ήθελε να πάμε σε κάτι που δε θυμάμαι ακριβώς τι ήταν, ίσως κάτι σαν κέντρο προστασίας ή αποκατάστασης αδέσποτων, κάπου μισή ώρα από εκεί που ήμασταν. Περίπου στον δρόμο της επιστροφής αλλά όχι και ακριβώς. Και τι θα κάνουμε εκεί; Θα δούμε τα ζώα. Μα γιατί να πάμε; Γιατί θέλω.
Με τον τρόπο που το είπε δε μου άφηνε και πολλά περιθώρια να αρνηθώ χωρίς τσακωμό και αφού συνταξιδεύαμε δε μπορούσα να διαλέγω μόνο εγώ ότι θέλω, οπότε δέχθηκα με μισή καρδιά. Βάλαμε τη διεύθυνση στο GPS το οποίο μας πήγαινε από αγροτικούς μικρούς δρόμους, μέσα από ορυζώνες και μικρούς οικισμούς, το οποίο τουλάχιστον το βρήκα θετικό γιατί για εμένα ήταν νέες εικόνες.
Φτάσαμε εκεί που έλεγε το GPS, υπήρχαν κάποιες εγκαταστάσεις που δεν πρόδιδαν κάτι ιδιαίτερο, αλλά ήταν εγκαταλελειμμένες. Ήταν εμφανώς απογοητευμένη, μάλλον και εγώ είχα μεγαλύτερο χαμόγελο απ' όσο έπρεπε που δεν θα χάναμε κανένα δίωρο άσκοπα και είχε στραβώσει λίγο. Το κατάλαβα και της είπα ότι από την στιγμή που είπαμε ότι θα πηγαίναμε, είτε μου άρεσε ή όχι, θα πηγαίναμε, οπότε την έβαλα να ψάξει από το κινητό που είχε μεταφερθεί. Έφαγε κάποια λεπτά, δεν έβγαλε άκρη και αποφάσισε να το αφήσουμε.
Μιας που είχαμε κάνει την παράκαμψη και είχαμε ώρα, είδαμε ότι υπήρχε μία παγόδα στην διαδρομή μας και αποφασίσαμε να πάμε.
Χωρίς να είναι κάτι το εντυπωσιακό, είχε μία απίστευτη γαλήνη και ηρεμία ενώ ήμασταν σχεδόν μόνοι μας.
Από εκεί είχαμε αρκετό δρόμο για την επιστροφή, κάπου 20χλμ και μας έπιασε νύχτα. Η έξοδος από την πόλη ήταν πήχτρα, υποθέτω τελείωνε ο κόσμος την δουλειά του και έφευγε για εκτός που ζούσε και καθώς μιλάμε για το Βιετνάμ, σήμαινε ότι και το δικό μου ρεύμα που πήγαινε προς τη πόλη ήταν εξίσου επικίνδυνο αφού το χρησιμοποιούσαν για προσπεράσεις.
Δεν είχα φάει μεσημεριανό και με είχε κόψει κανονικά. Στα περίχωρα ακόμα της πόλης είδα στη σειρά πολλά φαγάδικα και είπα της Βιετναμέζας ότι έπρεπε να σταματήσουμε να φάμε κάτι γιατί δεν άντεχα, να διαλέξει ένα. Υποθέτω φοβήθηκε ότι μπορεί να πέσουμε σε κάτι που δεν θα μου άρεσε και θα την κατηγορούσα μετά, άλλωστε ακόμα τα στομαχικά μου δεν είχαν φτιάξει και προσπάθησε να το αποφύγει λέγοντας ότι δεν ξέρει κανένα. Εγώ όπως έχω ξαναπεί το βλέπω υλιστικά, πεινάμε, βρίσκουμε εστιατόριο, τρώμε, δεν είναι εκείνες οι ώρες να το παίξεις επιλεκτικός, αλλά δεν το καταλάβαινε για άλλη μία φορά.
Στο τέλος νομίζω σταμάτησα μόνος μου σε ένα, από αυτά που εντάξει δε μπαίνεις σαν τουρίστας αλλά εγώ δεν είχα κανένα πρόβλημα και έφαγα την πρώτη μου σούπα φο εντός βιετνάμ η οποία ήταν καταπληκτική. Άρεσε και στην βιετναμέζα οπότε εντάξει, πέρασε το τεστ.
Την άφησα στο σπίτι της και συνέχισα προς το χοστέλ. Εκεί κατάλαβα τι εννοούσε το πρωί που είχα πάει να την πάρω ότι δεν είχε κίνηση. Μου έφυγε ο τάκος. Έφτασα, πάρκαρα, μπήκα μέσα στο χοστέλ και όπως ήμουν ξάπλωσα φαρδύς πλατύς στον καναπέ που είχαν μπροστά στη ρεσεψιόν να ισιώσω πλάτη και να ηρεμήσω από το άγχος. Όλη αυτή η ένταση να παρακολουθώ την κίνηση και να φτάνω κοντά στον χάρο κάθε 15 δευτερόλεπτα ήταν εξαντλητική.
Ανέβηκα στο δωμάτιο, έκανα ένα επικά χαλαρωτικό μπάνιο και βγήκα να πέσω για ύπνο. Εκεί ήταν και ένας γλόμπος συγκάτοικος, ίσως γύρω στα 30. Στην πρώτη κουβέντα που είπαμε κατάλαβα από την προφορά ότι ήταν Ιταλός. Ήταν από αυτούς τους ανθρώπους που μιλάνε έντονα και απόλυτα για τα πράγματα, αν δεν τα παραφουσκώνουν για να φαίνονται και γαμώ στα μάτια των άλλων.
Μου έλεγε λοιπόν με την κάργα ιταλική προφορά και κάνοντας και την χαρακτηριστική κίνηση με το χέρι, ότι κατά την κρίση έφυγε από την Ιταλία και πήγε στην Κίνα να κάνει τον δάσκαλο Αγγλικής (καημένα παιδάκια σκεφτόμουν εγώ) και ότι έβγαζε άνετα 1500 δολάρια το μήνα και θα μπορούσε να βγάζει ως 3500 αλλά δεν ήθελε να δουλεύει πολύ. Άρα όποιος του έλεγε ότι δεν βγάζει λεφτά και δεν πήγαινε στην Κίνα να κάνει τον δάσκαλο αγγλικών ήταν τεμπέλης και δεν είχε καμία δικαιολογία.
Βαριόμουν να του πάω κόντρα, αν και δεν άντεξα και τον ρώτησα αν οι σπουδές του στην ιταλία ήταν στα αγγλικά. Που το ξέρεις πως είμαι Ιταλός απάντησε με πραγματική απορία. Σκέφτηκα να του πω ότι ήταν η τελευταία επιλογή μου μετά την οξφόρδη το κέμπριτζ και το μίτσιγκαν με βάση τη προφορά και είπα να το ρισκάρω, αλλά σκέφτηκα ότι με ανθρώπους σαν και αυτόν δεν είναι καλό να κάνεις πλάκα. Δε θυμάμαι τι πτυχίο είχε πει ότι είχε στην Ιταλία, κάτι άσχετο, ας πούμε λογιστής, αλλά με μεγάλη περηφάνια μου είπε ότι είχε πάρει κάποιο online πτυχίο για δασκάλους αγγλικής.
Και καλά του λέω, τι δουλειά έχεις στο Βιετνάμ; Θα έμενε κάποιους μήνες, όσους μπορούσε με τη βίζα, γιατί δεν του άρεσε καθόλου η Κίνα, ήταν πολύ δύσκολο να βρεις κοπέλα αν δεν μιλάς τη γλώσσα και είχε λήξει η βίζα του εκεί. Μα εγώ νόμιζα πως δούλευες του είπα, δεν είχες εργασιακή βίζα; Κατάλαβε ότι τα είχε μπλέξει, άρχισε να μου τα μασάει πως αποφάσισε να φύγει γιατί δούλευε πολύ (ενώ νωρίτερα μου είχε πει ότι δε δούλευε πολύ) και ότι αργότερα όταν ξεκουραζόταν θα πήγαινε πάλι. Καλά του είπα, πάω για ύπνο τώρα, χόρτασα παπάτζα σκέφτηκα από μέσα μου.
Καθώς δεν είχαμε πάει εκεί την ώρα που πάνε τα γκρουπ περιμέναμε αρκετά να μαζευτούμε ικανοποιητικός αριθμός για να ξεκινήσει το τουρ. Ο οδηγός μας πρέπει να ήταν ο πιο βαριεστημένος άνθρωπος που είχα δει εδώ και καιρό και από την μια τον καταλαβαίνω και λίγο, λέει τα ίδια και τα ίδια 50 φορές τη μέρα κάθε μέρα.
Μετά από μία μικρή ταινία που μίλαγε για το μέρος, κυρίως για να περάσει η ώρα, είπε κάποια πράγματα, τα περισσότερα από τα οποία δεν τα καταλάβαινα λόγω της προφοράς του. Για καιρό πίστευα ότι είχαν μεγαλοποιήσει τα πράγματα για να εντυπωσιάζουν τους τουρίστες, ας πούμε 200χλμ τούνελ, 5 επίπεδα, έξοδοι διαφυγής μέσα από το ποτάμι και τέτοια, ναι οκ, ίσως.
Όμως διαβάζοντας αργότερα και από άλλες πηγές επιβεβαίωσα ότι τουλάχιστον στη βάση τους είναι αλήθεια. Δηλαδή σίγουρα υπήρχε ένα σημείο με 5 επίπεδα και κάποιες έξοδοι μέσα στο ποτάμι, όμως αυτό δε σημαίνει ότι ήταν έτσι παντού όπως άφηναν να εννοηθεί στη παρουσίαση ή έστω έτσι το κατάλαβα εγώ. Το υπόγειο δίκτυο ήταν εκτεταμένο, κυρίως γιατί είχε ξεκινήσει από την εποχή των Γάλλων και το ανέπτυσσαν συνεχώς από τότε όπως χρειαζόταν, άλλωστε είχε εξαιρετική στρατηγική σημασία, επέτρεπε να είναι κάτω από τη μύτη του εχθρού (γάλλοι, ιάπωνες, αμερικάνοι) μόλις στα 30χλμ από τη Σαιγκόν.
Σε εμάς τουλάχιστον παρουσιάστηκε λίγο σαν να είχαν ζωή χαρισάμενη εκεί κάτω, μαγειρεύανε, τρώγανε, είχανε σινεμά, νοσοκομεία, η αλήθεια είναι ότι η ζωή ήταν δύσκολη, οι θάνατοι από αρρώστιες (κυρίως μαλάρια), τσιμπήματα εντόμων και δηλητηριάσεις ήταν καθημερινοί και μεγάλο πρόβλημα, τα τούνελ ήταν λύση ανάγκης.
Οι Αμερικάνοι είχαν καταλάβει πόσο πρόβλημα ήταν και έκαναν 3 μεγάλες εκστρατείες να τα καθαρίσουν, η μία από της οποίες είχε αρκετά καλό αποτέλεσμα, βρήκαν το αρχηγείο και κάπου 1.5 εκ σημαντικά έγγραφα, παρόλα αυτά δε μπόρεσαν ποτέ να πετύχουν τον στόχο τους εξ' ολοκλήρου. Αυτά δε τα λένε στο τουρ αλλά τα διάβασα αργότερα και είπα να τα βάλω εδώ για να μπει στο σωστό του πλαίσιο.
Με το εργαλείο έσκαβαν το χώμα και το έβγαζαν έξω σιγά σιγά με το πανέρι.
Μία από τις τουριστικές εισόδους
Ένα παράδειγμα καμουφλαρισμένου αεραγωγού
Καταπακτή εισόδου στο τούνελ. Το βλέπεις και σου φαίνεται αδύνατο να χωράς, τελικά είναι πιο εύκολο απ' ότι νομίζεις.
Και πως (δεν) φαίνεται με το καπάκι
Το εσωτερικό από ένα από τα τούνελ.
Αναπαράσταση υπόγειου αρχηγείου
Έχουν φτιάξει δύο - τρία τούνελ αυξανόμενης δυσκολίας και απόστασης για να πάρεις μία ιδέα. Φυσικά πιο πλατιά σε μέγεθος από τα κανονικά, με φως και καλό εξαερισμό. Τα έκανα όλα και παρόλο που δεν είμαι κλειστοφοβικός στο τελευταίο ένα αίσθημα ασφυξίας και ελεγχόμενου πανικού το ένιωσα.
Μέσα στις στοές κατάλαβα το πλεονέκτημα που είχαν οι βιετναμέζοι. Λεπτεπίλεπτοι και μικρόσωμοι μπορούσαν να περνάνε μέσα στα τούνελ πιο εύκολα από τους δυτικούς, το είδα και στην πράξη με τη βιετναμέζα που πέρναγε άνετα και δεν κατάλαβε τίποτα ενώ εγώ ζορίστηκα. Πόνεσαν γόνατα και μέσες αφού έπρεπε να λυγίζω πολύ χαμηλά για να μπορώ να περπατάω.
Στο τέλος δείχνουν διάφορες αυτοσχέδιες παγίδες που σκοπό είχαν να τραυματίσουν σοβαρά αλλά όχι να σκοτώσουν. Ο λόγος ήταν ότι ένας τραυματισμένος ήθελε βοήθεια από άλλον ένα ως τρεις στρατιώτες και έτσι τους ανάγκαζε να έχουν αργή πρόοδο ή να υποχωρούν, δίνοντας χρόνο διαφυγής.
Και καταλήγεις κάπου να δοκιμάσεις κασάβα, κάτι σαν πατάτα, που ήταν βασικό συστατικό θερμιδικής επιβίωσης μιας που άλλες καλλιέργειες ήταν δύσκολο να έχουν. Και αυτό ήταν, τουρ τέλος. Για όσους ήθελαν υπήρχε σκοπευτήριο όπου μπορείς να ρίξεις (επί πληρωμή) ακόμα και με αυτόματα πολεμικά όπλα. Στρατόκαυλος δεν είμαι, οπότε κανένα ενδιαφέρον για κάτι τέτοιο για μένα.
Δεν ανέλυσα με μεγάλες λεπτομέρειες το τουρ γιατί ακριβώς το ίδιο βλέπουν όλοι όσοι πηγαίνουν τα τελευταία 20 χρόνια. Αν ενδιαφέρεται κάποιος περισσότερο μπορεί να το ψάξει στο ίντερνετ, υπάρχουν και βίντεο.
Φεύγοντας από εκεί, η βιετναμέζα ήθελε να πάμε σε κάτι που δε θυμάμαι ακριβώς τι ήταν, ίσως κάτι σαν κέντρο προστασίας ή αποκατάστασης αδέσποτων, κάπου μισή ώρα από εκεί που ήμασταν. Περίπου στον δρόμο της επιστροφής αλλά όχι και ακριβώς. Και τι θα κάνουμε εκεί; Θα δούμε τα ζώα. Μα γιατί να πάμε; Γιατί θέλω.
Με τον τρόπο που το είπε δε μου άφηνε και πολλά περιθώρια να αρνηθώ χωρίς τσακωμό και αφού συνταξιδεύαμε δε μπορούσα να διαλέγω μόνο εγώ ότι θέλω, οπότε δέχθηκα με μισή καρδιά. Βάλαμε τη διεύθυνση στο GPS το οποίο μας πήγαινε από αγροτικούς μικρούς δρόμους, μέσα από ορυζώνες και μικρούς οικισμούς, το οποίο τουλάχιστον το βρήκα θετικό γιατί για εμένα ήταν νέες εικόνες.
Φτάσαμε εκεί που έλεγε το GPS, υπήρχαν κάποιες εγκαταστάσεις που δεν πρόδιδαν κάτι ιδιαίτερο, αλλά ήταν εγκαταλελειμμένες. Ήταν εμφανώς απογοητευμένη, μάλλον και εγώ είχα μεγαλύτερο χαμόγελο απ' όσο έπρεπε που δεν θα χάναμε κανένα δίωρο άσκοπα και είχε στραβώσει λίγο. Το κατάλαβα και της είπα ότι από την στιγμή που είπαμε ότι θα πηγαίναμε, είτε μου άρεσε ή όχι, θα πηγαίναμε, οπότε την έβαλα να ψάξει από το κινητό που είχε μεταφερθεί. Έφαγε κάποια λεπτά, δεν έβγαλε άκρη και αποφάσισε να το αφήσουμε.
Μιας που είχαμε κάνει την παράκαμψη και είχαμε ώρα, είδαμε ότι υπήρχε μία παγόδα στην διαδρομή μας και αποφασίσαμε να πάμε.
Χωρίς να είναι κάτι το εντυπωσιακό, είχε μία απίστευτη γαλήνη και ηρεμία ενώ ήμασταν σχεδόν μόνοι μας.
Από εκεί είχαμε αρκετό δρόμο για την επιστροφή, κάπου 20χλμ και μας έπιασε νύχτα. Η έξοδος από την πόλη ήταν πήχτρα, υποθέτω τελείωνε ο κόσμος την δουλειά του και έφευγε για εκτός που ζούσε και καθώς μιλάμε για το Βιετνάμ, σήμαινε ότι και το δικό μου ρεύμα που πήγαινε προς τη πόλη ήταν εξίσου επικίνδυνο αφού το χρησιμοποιούσαν για προσπεράσεις.
Δεν είχα φάει μεσημεριανό και με είχε κόψει κανονικά. Στα περίχωρα ακόμα της πόλης είδα στη σειρά πολλά φαγάδικα και είπα της Βιετναμέζας ότι έπρεπε να σταματήσουμε να φάμε κάτι γιατί δεν άντεχα, να διαλέξει ένα. Υποθέτω φοβήθηκε ότι μπορεί να πέσουμε σε κάτι που δεν θα μου άρεσε και θα την κατηγορούσα μετά, άλλωστε ακόμα τα στομαχικά μου δεν είχαν φτιάξει και προσπάθησε να το αποφύγει λέγοντας ότι δεν ξέρει κανένα. Εγώ όπως έχω ξαναπεί το βλέπω υλιστικά, πεινάμε, βρίσκουμε εστιατόριο, τρώμε, δεν είναι εκείνες οι ώρες να το παίξεις επιλεκτικός, αλλά δεν το καταλάβαινε για άλλη μία φορά.
Στο τέλος νομίζω σταμάτησα μόνος μου σε ένα, από αυτά που εντάξει δε μπαίνεις σαν τουρίστας αλλά εγώ δεν είχα κανένα πρόβλημα και έφαγα την πρώτη μου σούπα φο εντός βιετνάμ η οποία ήταν καταπληκτική. Άρεσε και στην βιετναμέζα οπότε εντάξει, πέρασε το τεστ.
Την άφησα στο σπίτι της και συνέχισα προς το χοστέλ. Εκεί κατάλαβα τι εννοούσε το πρωί που είχα πάει να την πάρω ότι δεν είχε κίνηση. Μου έφυγε ο τάκος. Έφτασα, πάρκαρα, μπήκα μέσα στο χοστέλ και όπως ήμουν ξάπλωσα φαρδύς πλατύς στον καναπέ που είχαν μπροστά στη ρεσεψιόν να ισιώσω πλάτη και να ηρεμήσω από το άγχος. Όλη αυτή η ένταση να παρακολουθώ την κίνηση και να φτάνω κοντά στον χάρο κάθε 15 δευτερόλεπτα ήταν εξαντλητική.
Ανέβηκα στο δωμάτιο, έκανα ένα επικά χαλαρωτικό μπάνιο και βγήκα να πέσω για ύπνο. Εκεί ήταν και ένας γλόμπος συγκάτοικος, ίσως γύρω στα 30. Στην πρώτη κουβέντα που είπαμε κατάλαβα από την προφορά ότι ήταν Ιταλός. Ήταν από αυτούς τους ανθρώπους που μιλάνε έντονα και απόλυτα για τα πράγματα, αν δεν τα παραφουσκώνουν για να φαίνονται και γαμώ στα μάτια των άλλων.
Μου έλεγε λοιπόν με την κάργα ιταλική προφορά και κάνοντας και την χαρακτηριστική κίνηση με το χέρι, ότι κατά την κρίση έφυγε από την Ιταλία και πήγε στην Κίνα να κάνει τον δάσκαλο Αγγλικής (καημένα παιδάκια σκεφτόμουν εγώ) και ότι έβγαζε άνετα 1500 δολάρια το μήνα και θα μπορούσε να βγάζει ως 3500 αλλά δεν ήθελε να δουλεύει πολύ. Άρα όποιος του έλεγε ότι δεν βγάζει λεφτά και δεν πήγαινε στην Κίνα να κάνει τον δάσκαλο αγγλικών ήταν τεμπέλης και δεν είχε καμία δικαιολογία.
Βαριόμουν να του πάω κόντρα, αν και δεν άντεξα και τον ρώτησα αν οι σπουδές του στην ιταλία ήταν στα αγγλικά. Που το ξέρεις πως είμαι Ιταλός απάντησε με πραγματική απορία. Σκέφτηκα να του πω ότι ήταν η τελευταία επιλογή μου μετά την οξφόρδη το κέμπριτζ και το μίτσιγκαν με βάση τη προφορά και είπα να το ρισκάρω, αλλά σκέφτηκα ότι με ανθρώπους σαν και αυτόν δεν είναι καλό να κάνεις πλάκα. Δε θυμάμαι τι πτυχίο είχε πει ότι είχε στην Ιταλία, κάτι άσχετο, ας πούμε λογιστής, αλλά με μεγάλη περηφάνια μου είπε ότι είχε πάρει κάποιο online πτυχίο για δασκάλους αγγλικής.
Και καλά του λέω, τι δουλειά έχεις στο Βιετνάμ; Θα έμενε κάποιους μήνες, όσους μπορούσε με τη βίζα, γιατί δεν του άρεσε καθόλου η Κίνα, ήταν πολύ δύσκολο να βρεις κοπέλα αν δεν μιλάς τη γλώσσα και είχε λήξει η βίζα του εκεί. Μα εγώ νόμιζα πως δούλευες του είπα, δεν είχες εργασιακή βίζα; Κατάλαβε ότι τα είχε μπλέξει, άρχισε να μου τα μασάει πως αποφάσισε να φύγει γιατί δούλευε πολύ (ενώ νωρίτερα μου είχε πει ότι δε δούλευε πολύ) και ότι αργότερα όταν ξεκουραζόταν θα πήγαινε πάλι. Καλά του είπα, πάω για ύπνο τώρα, χόρτασα παπάτζα σκέφτηκα από μέσα μου.
Last edited by a moderator: