poised
Member
- Μηνύματα
- 1.058
- Likes
- 8.860
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Η (παραλίγο μη-) αναχώρηση και η άφιξη
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ - Από το χαλαρά στο όλα μέσα
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ (II)
- Δεύτερη μέρα στο Πουκέτ. Τουριστίλα με james bond island, κλπ
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta (II)
- Koh Phi Phi σε μια μέρα. Δηλαδή ούτε καν.
- Krabi και Raylay: Ημέρα υπερβολικής φυσικής δραστηριότητας και υπερβολικά αφύσικης ηλιθιότητας
- Krabi και Raylay (II)
- Krabi και Raylay (III)
- Koh Samui όσο να ανοιγοκλείσεις τα μάτια.
- Koh Samui (II)
- Koh Samui (III)
- Koh Pha Ngan: Στη σπίντα (έτσι από συνήθεια) και το ατύχημα
- Koh Pha Ngan (II)
- Koh Pha Ngan (III)
- Koh Tao: Ω είναι ωραία στον παράδεισο
- Koh Tao (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο(III)
- Koh Tao (IV)
- Προς Μπανκόκ: Όταν κάτι είναι να πάει στραβά θα πάει
- Μπανγκόκ (II)
- Εμβόλιμες Σκέψεις: Η πρώτη μέρα της υπόλοιπης ζωής μου
- Μπανγκόκ: Παλάτια και φτωχογειτονιές
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙV)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (V)
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ (ΙΙ)
- Χούα Χιν: Κατά λάθος όμως έτσι;
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία (ΙΙ)
- Chiang Mai: Αφού το λέτε έτσι θα είναι
- Chiang Mai: Τώρα κάτι γίνεται
- Chiang Mai - Τώρα κάτι γίνεται (ΙΙ)
- Chiang Mai: Το αληθινόν
- Chiang Rai: Φύση (και κάτι "κακές" σκέψεις)
- Chiang Rai (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (III)
- Η γέφυρα του ποταμού Κβάι (ή και όχι)
- Μπανγκόκ και πάλι: H μεγαλούπολη (και βαθιά εκπνοή απελπισίας)
- Μπανγκόκ κ πάλι (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙV)
- Μέρα αποφάσεων: Να πα να -μπιπ- όλα, συνεχίζω
- Poi Pet: Καλώς ήλθε το δολάριο, καμπόντιαν εντίσιον
- Poi Pet (II)
- Siem Reap
- Άνγκορ Βατ: Η πρώτη επαφή
- Άνκορ Βατ (ΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙV)
- Άνγκορ Βατ: Ουά ντόλα σεεε
- Άνκορ Βατ (V)
- Άνκορ Βατ (VI)
- Άνκορ Βατ (VII)
- Άνκορ Βάτ (VIII)
- Siem Riep: Όχι άλλους ναούς, φτάνει!
- Siem Reap by night
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ (II)
- Μπάταμπανγκ
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες (II)
- Φεύγοντας από Μπάταμπανγκ: Συμφωνία εθνικής οδού αρ. 5 σε θανατηφόρο μείζονα
- Φεύγοντας απο Μπαταμπάνγκ (ΙΙ)
- Στο δρόμο για Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν: Όσα φέρνει η ώρα δεν τα φέρνει ο χρόνος όλος
- Νύχτα στην Πνομ Πεν
- Job Interview
- Πνομ Πεν (ΙΙ)
- Πνομ Πεν: Σιχαμάρα για το ανθρώπινο γένος
- Πνομ Πεν (ΙΙΙ)
- Σιχανουκβιλ: Πόλη όνομα και πράμα (και η τρελή)
- Σιχανούκβιλ
- Σιχανούκβιλ (ΙΙ)
- Σιχανκουκβιλ: Φτωχονεοπλουτισμός (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ: 100 αποχρώσεις της βροχής (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ (συνέχεια)
- Σιχανούκβιλ: Δώσ' της άλλη μια ευκαιρία;
- Επιστροφή στην Πνομ Πεν
- Ho Chi Minh City: Τρεχάτε ποδαράκια μου να μη σας χέσει ο κώλος
- Σχέδια για Βιετνάμ
- Χο Τσι Μινχ
- Τούνελ Κου Τσι: Και η κουτσή Μαρία
- Τούνελ (συνέχεια)
- Ho Chi Minh City: Μια θάλασσα παπάκια
- Theme Park κ επιστροφή στην πόλη
- Ho Chi Minh City: Στενοχώρια για το ανθρώπινο είδος και πάλι
- Τελευταίο βράδυ στη Σαϊγκόν
- Ho Chi Minh City και Μούι Νε: Παλάτι της Ανεξαρτησίας και αμμόλοφοι
- Μούι Νε
- Μούι νε: Πάλι αμμόλοφοι και μία από τις χειρότερες μεταφορές της ζωής μου
- Μούι Νε (ΙΙ)
- Διαδρομή προς Νταλάτ
- Ντα Λατ: Φταίω που αρέσω;
- Νταλάτ (ΙΙ)
- Ντα Λατ: Φύση, βροχή και μας πιάσανε τον κώλο
- Νια Τσάνγκ (Nha Trang): Ξανά στις παραλίες
- Νια Τσανγκ: Στα καφέ
- Ντα Νανγκ: Κλάμπινγκ μέχρι το πρωί (ε, καλά, όχι και ακριβώς)
- Ντα Νανγκ συνέχεια
- Ντα Νανγκ και Χόι Αν: Κάπως προ υπερτουρισμού
- Χόι Αν
- Κούι Νιον (Quy Nhon): Έι πειρατή!
- Κούι Νιον
- Πέρασμα Χάι Βαν και Σον Τσα (Hai Van/Son tra): Φύση, ηρεμία και θέες λίγο έξω από τη Ντα Νανγκ
- Χουέ (Hue): Χωρίς βροχή την βροχερή περίοδο, το λες και ότι πιάσαμε τζόκερ
- Χουε
- Hue σε Dong Hoi - Κρίντζι
- Quang Binh - Απίστευτες βόλτες και σπηλιές
- Quang Binh
- Quang Binh (ΙΙ)
- Ninh Binh - Όταν οι απατεωνιές σε φτάνουν στα όριά σου
- Ninh Binh
- Ninh Binh σε Sa Pa - Αφού ζήσαμε να το θυμόμαστε
- Σα Πα - Υπό βροχή, ομίχλη και κρύο
- Σα Πα
- Σα Πα: Πήραμε τα βουνά
- Ανόι: Πίσω στη ζέστη, βαβούρα και "πολιτισμό"
- Λεωφορείο
- Ανόι
- Ανόι: Βόλτες στη πόλη
- Ανόι (συνέχεια)
- Ανόι (συνέχεια ΙΙ)
- Ανόι: Μουσείο εθνολογίας
- Χα Λονγκ
- Χα Λονγκ: Όπως στα καρποστάλ
- Χα Λονγκ ΙΙ
- Χα Λονγκ ΙΙΙ
- Ανόι: Και τώρα τι;
- Ανόι: Τελευταίες ώρες
- Τέλος Ταξιδιού
- Επίλογος
Άνγκορ Βατ: Η πρώτη επαφή
Αρχικά σκεφτόμουν να γράψω υπότιτλο "το πρώτο αίμα", μιας που από εδώ και εμπρός έχει να πέσει πολύ ναός στο νήμα, πρωί μεσημέρι βράδυ πριν και μετά το φαγητό, όπως το αίμα στις ταινίες του Τζον Ράμπο, αλλά στο τέλος το μετρίασα λίγο μη σας τρομάξω ακόμα δε ξεκινήσαμε.
Έβαλα το ξυπνητήρι 10 λεπτά πριν την ώρα που είχαμε πει για την αναχώρηση. Είχα ήδη ετοιμάσει ό,τι θα χρειαζόμουν το πρωί και είχα υπολογίσει ότι δεν θα μου έπαιρνε πάνω από 5 λεπτά για να ντυθώ, να πάρω τα παπούτσια μου και να πάω στο λόμπι να τα φορέσω (σχεδόν σε όλη την Ασία δεν επιτρέπεται να φοράς παπούτσια σε εσωτερικούς χώρους). Έτσι δεν είχα αφήσει πολλά περιθώρια να ξυπνήσω νωρίτερα γιατί με την κούραση που είχα και πέντε λεπτά ύπνος ακόμα μου φαινόταν σημαντικός.
Ξύπνησα την ώρα που έπρεπε, αλλά ήταν τέτοια η νύστα που δεν αντιδρούσε το σώμα, καθόμουν στο κρεβάτι σαν ζόμπι. Έφαγα και τα πέντε έξτρα λεπτά που είχα υπολογίσει μέσα σε μία κατάσταση ζαλάδας που είχα μπλέξει την πραγματικότητα με τα όνειρα μέχρι που 5 λεπτά μετά χτύπησε πάλι το ξυπνητήρι και με μόνο 5 λεπτά διαθέσιμα μέχρι το ραντεβού πετάχτηκα και τσακίστηκα να πάω κάτω με την μπλούζα αφόρετη και τα παπούτσια στο χέρι.
Στο λόμπι έφτασα πριν την ώρα που είχαμε πει κατά ένα λεπτό αλλά βρήκα μόνο τον τύπο που δούλευε βραδινή βάρδια, έναν αδύνατο κοντούλη νεαρό με τεράστιο χαμόγελο που μπορεί να ήταν - μπορεί και να μην ήταν 18 ετών ακόμα. Μου φάνηκε ότι είδα την καγκελόπορτα να κλείνει όταν έφευγα, αλλά δεν ήμουν και σίγουρος μέσα στη νύχτα και τη μαστούρα.
Ενώ φόραγα τα παπούτσια στα γρήγορα, τον ρώτησα αν κατέβηκαν ήδη οι δύο φιλιππινέζες. Δεν έδειξε να καταλαβαίνει, οπότε προσπάθησα να του εξηγήσω ότι είχα ραντεβού εκεί για να πάμε για το ξημέρωμα στους ναούς και μου είπε ότι δεν είχε κατέβει κανείς, με την ασιατική βεβαιότητα που δεν έχεις ιδέα αν σου απαντάει σε αυτό που ζητάς ή απλά νιώθει την υποχρέωση να σου πει αυτό που θες. Ρώτησα και τρίτη φορά με άλλο τρόπο αν είχε έρθει κάποιος άλλος κάτω και μου είπε όχι, οπότε κάπου εκεί τον πίστεψα ότι μάλλον δεν είχαν έρθει.
Τους έστειλα μήνυμα, δεν παραδόθηκε, άρα το κινητό τους ήταν ήταν μάλλον κλειστό, υπέθεσα ότι λόγω αυτού παρακοιμήθηκαν. Επειδή με βάραγε η μαστούρα της νύστας ακόμα, έδωσα στον εαυτό μου 10 λεπτά μαξ να περιμένω και μετά (με σχεδόν ανακούφιση) θα πήγαινα να συνεχίσω τον ύπνο μου. Εγώ δε βιαζόμουν, είχα χρόνο να δω τους ναούς, αυτές που δεν είχαν χρόνο θα έχαναν.
Μίλαγα λοιπόν με τον τύπο, που προσπαθούσε να μου πιάσει κουβέντα με αγγλικά τύπου "ντου γιου λάικ φουντ", "yes", "αααα, γουατ φουντ", "<ότι και να απάνταγα δεν καταλάβαινε>", "ααααα, ντου γιου λάικ γκο καμποντια" και πάει λέγοντας, ουσιαστικά practice έκανε με επίπεδο 1ης δημοτικού.
Σχεδόν πάνω που ήμουν έτοιμος να φύγω, σκάνε απανωτά μηνύματα στο κινητό, ανοίγει και η καγκελόπορτα και μπαίνει μέσα η μία φιλιππινέζα, αυτή που με συμπαθούσε. Ήταν όλη εκείνη την ώρα έξω, αλλά επειδή δεν είχαν πάρει κάρτα δεδομένων για τη μια μέρα που θα ήταν εκεί και το κινητό τους δεν έπιανε wifi έξω δεν είχαν έρθει τα μηνύματα, με το που έφτασε πιο κοντά συνδέθηκε και στάλθηκαν.
Που ήσουν μου λέει σε περιμέναμε. Μα καλά λέω, έξω ήσασταν; Εγώ περιμένω εδώ από την ώρα που είπαμε, ρώτησα και τον τύπο αν έχετε κατέβει και μου είπε ότι δεν είχε κατέβει κανείς. Αυτός κατάλαβε από το μάλλον αγριεμένο ύφος μου ότι πιθανώς κάτι μαλακία είχε κάνει χωρίς να είναι και σίγουρος τι έγινε οπότε λούφαξε λίγο κοιτώντας το πάτωμα και έλεγε σιγανά σόρυ, σόρυ. Τι να του πω τώρα.
Πήγα λοιπόν μαζί τους έξω, ο τουκτουκτζής στη θέση του σε φάση "πάμε δε κρατιέται το άλογο". Οι αδερφές μίλαγαν μεταξύ τους στα φιλιππινέζικα και μπορούσα να δω ότι αυτή που με συμπαθούσε και ήρθε να με μαζέψει είχε ένα χαμόγελο ικανοποίησης "τα βλέπεις" ενώ η άλλη κράταγε μουτράκια. Μετά μου εκμυστηρεύτηκαν ότι είχαν βάλει στοίχημα, η μεγάλη ήταν σίγουρη ότι δεν θα ερχόμουν με τίποτα γιατί κοιμήθηκα και η μικρή ότι δεν υπήρχε περίπτωση να μην έρθω γιατί τους (ή της?) το υποσχέθηκα. Δηλαδή ευτυχώς που με συμπαθούσε η μικρή αλλιώς θα είχα μείνει πίσω.
Ξεκινήσαμε μέσα στη νύχτα με το τουκτουκ για τα αρκετά χιλιόμετρα ως την είσοδο του κεντρικού ναού. Μου έκανε εντύπωση ότι μέχρι και εκείνη την ώρα είχαν έλεγχο μέσα στη νύχτα με φακούς, νομίζω περάσαμε τουλάχιστον δύο ελέγχους, μία στην περίμετρο και μία κοντά στον κεντρικό ναό, από τον οποίο θα περιμέναμε την ανατολή, μαζί με άλλους, πολλούς περισσότερους απ' ότι περίμενα, αγουροξυπνημένους.
Να κάνω ένα μικρό διάλειμμα εδώ να μιλήσω για το Άνγκορ Βατ σύντομα και περιεκτικά, μιας που όπως έχουμε πολλάκις πει, δεν είμαι εγώ για μετάδοση τέτοιων πληροφοριών.
Κάπου το 12 αιώνα, στην ακμή του ενός από τα μεγαλύτερα βασιλεία της περιοχής, των Khmer (Χμερ το λέμε στα ελληνικά αλλά προφέρεται κάπως σαν κχμερ), άρχισαν να φτιάχνουν εκεί μεγαλοπρεπείς ινδουιστικούς ναούς από πέτρα. Το λέω αυτό γιατί όλα τα υπόλοιπα κτήρια μαζί και τα παλάτια σε μία πόλη που μπορεί να έφτανε το 1εκ κόσμο ήταν φτιαγμένα από ξύλο, οπότε δεν έμεινε τίποτα από αυτά στο πέρασμα του χρόνου. Μετά από μία επιδρομή των Τσαμ (μικρότερο αντίπαλο βασίλειο που εκείνη την εποχή είχε βάση το σημερινό κεντρικό και νότιο Βιετνάμ) που τους τα έκαναν ολίγον λαμπόγυαλο, επιδιόρθωσαν ότι έμεινε και συνέχισαν να χτίζουν ακόμα πιο μεγαλοπρεπείς, βουδιστικούς όμως αυτή τη φορά ναούς γιατί στο ενδιάμεσο άλλαξαν οι αντιλήψεις.
Ο βουδισμός, παρόλο που είναι μετεξέλιξη του ινδουισμού, δεν τον θεωρεί ανταγωνιστικό όπως πχ ο χριστιανισμός θεωρεί την εβραϊκή θρησκεία της οποίας είναι μετεξέλιξη και έτσι οι περισσότεροι ναοί συνέχισαν να λειτουργούν ως είχαν με πιθανώς προσθήκες κάποιου βούδα εδώ και εκεί, αναφερόμενοι σήμερα σαν ινδοβουδιστικοί.
Σταδιακά το βασίλειο των Σιάμ (με βάση την σύγχρονη Ταϊλάνδη) και άλλοι από εδώ και από εκεί εχθροί άρχισαν να την πέφτουν στους Χμερ οι οποίοι διαπίστωσαν ότι η περιοχή δεν ήταν κατάλληλη για υπεράσπιση με μειωμένο δυναμικό και τα παράτησαν όλα και πήγαν αλλού, κατά το "να φύγετε, να πάτε αλλού".
Πολύ σύντομα τα έφαγε η ζούγκλα. Όχι ότι ποτέ ξεχάστηκαν εντελώς από τους ντόπιους, αλλά τον 18ο και 19ο αιώνα παρουσιάστηκαν από τους δυτικούς επισκέπτες σαν "θαύματα" που μόλις "ανακαλύφθηκαν" και αυτή η ιστορία άρεσε και έμεινε. Το Άνγκορ Βατ αποτελεί πολύ σημαντικό σύμβολο της εθνικής υπερηφάνειας των σύγχρονων καμποτζιανών (βρίσκεται και πάνω στην σημαία τους) και ας μην του έχουν δώσει τη σημασία που του πρέπει μέσα στο καιρό (όπου φτωχός και η μοίρα του). Συνεχίζει να θεωρείται ιερό και τόπος που επισκέπτονται για θρησκευτικούς λόγους. Φυσικά είναι και μακράν το πιο τουριστικό τους προϊόν με μεγάλη απόσταση από άλλα.
Αυτά λοιπόν σαν εισαγωγή. Η πρώτη εικόνα που αντικρίσαμε με το πρώτο φως από τον κεντρικό ναό ήταν αυτή:
Ο κεντρικός ναός βρίσκεται στο κέντρο μίας τεράστιας τεχνητής τάφρου που σου παίρνει αρκετή ώρα να διασχίσεις πάνω από μία τεχνητή γέφυρα που έχουν δημιουργήσει.
Κοιτώντας στα πλάγια από την γέφυρα
Κάναμε μία βόλτα στο ναό με το πρώτο φως, πριν ακόμα βγει ο ήλιος
είχαν ήδη ξεκινήσει τις προσευχές
Κάποτε (ίσως ακόμα στα απομονωμένα μέρη) σπάγανε τα αγάλματα και τα πουλάγανε επί πινακίου φακής στο εξωτερικό. Βέβαια αυτό το κομμάτι εδώ φαίνεται σαν να έπεσε από κάπου ψηλά.
Μέσα από μία αίθουσα κοιτώντας τα ανοίγματα προς τις άλλες
Η ώρα άρχισε να περνάει, ο ήλιος να ανεβαίνει και επέστρεψα έξω για καλύτερες φωτογραφίες. Φυσικά ήταν πολύς και ο κόσμος που έψαχνε για καλή θέση, όπως και αυτοί με ακριβές μηχανές και σταντ που μπορεί να είχαν ξενυχτίσει εκεί
Με φως όλα άρχισαν να γίνονται πιο όμορφα
Βγήκαν και οι μαϊμούδες να λιαστούν
Παρόλο που γενικά τα μνημεία δεν είναι σε καλή κατάσταση από κοντά έβλεπες λεπτομέρειες που έδειχναν την δουλειά που είχε πέσει στο παρελθόν και τον πλούτο που πρέπει να είχαν στην εποχή τους
Εδώ το χώρο τον λέγανε gallery αν θυμάμαι καλά, ήταν σχεδόν αδύνατο να το βρεις χωρίς κόσμο που προσπαθούσε να φωτογραφηθεί στο κέντρο του, συνήθως είχε ουρά από 5-30' ανάλογα και το πόσα βλήματα που νομίζουν ότι είναι ινφλουένσερς θα είχες μπροστά
Αυτό νομίζω λέγεται βόρεια βιβλιοθήκη
Πολλοί μοναχοί που έδιναν την ευχή τους (με το αζημίωτο)
Και εκεί που κάναμε βόλτα περάσαμε πάλι από την γκάλερι και δεν ήταν κανένας, οπότε έβγαλα τις φιλιππινέζες φώτος μία μία και μαζί και μετά με έπρηξαν να με βγάλουν και αυτές, οπότε τους έκανα την χάρη. Ορίστε, νομίζω πρώτη μου φώτο στην ιστορία.
Άλλο πεσμένο κομμάτι μόνο που εδώ ήθελε προσοχή μην γλιστρήσεις και πέσεις με τον ποπό γιατί θα γινόταν μεγάλη ζημιά (και μπορεί και να σου άρεσε μετά)
Εδώ μία ένδειξη του πόσο απότομες είναι οι σκάλες, έχουν τον συμβολισμού του "ανεβαίνεις βουνό για να φτάσεις στον ουρανό"
Και το οποίο δεν ήταν και πολύ μακρινό από την πραγματικότητα αν το προσπαθούσες, σου έβγαινε ολίγον η γλώσσα και ας μην ήταν πολύ το ύψος
Αν υπολογίσεις ότι τα original σκαλοπάτια ήταν διπλά σε ύψος και δεν υπήρχε κάγκελο φαντάζομαι πως ουκ ολίγοι θα είχαν ζαλιστεί και βρεθεί κάτω με κάποιο σπασμένο κόκαλο.
Και κάπου εκεί κατευθυνθήκαμε προς το εντευκτήριο που θα βρίσκαμε και τον οδηγό για να συνεχίσουμε προς τον επόμενο προορισμό.
Δουλειές της δεκαετίας του '50...
Αρχικά σκεφτόμουν να γράψω υπότιτλο "το πρώτο αίμα", μιας που από εδώ και εμπρός έχει να πέσει πολύ ναός στο νήμα, πρωί μεσημέρι βράδυ πριν και μετά το φαγητό, όπως το αίμα στις ταινίες του Τζον Ράμπο, αλλά στο τέλος το μετρίασα λίγο μη σας τρομάξω ακόμα δε ξεκινήσαμε.
Έβαλα το ξυπνητήρι 10 λεπτά πριν την ώρα που είχαμε πει για την αναχώρηση. Είχα ήδη ετοιμάσει ό,τι θα χρειαζόμουν το πρωί και είχα υπολογίσει ότι δεν θα μου έπαιρνε πάνω από 5 λεπτά για να ντυθώ, να πάρω τα παπούτσια μου και να πάω στο λόμπι να τα φορέσω (σχεδόν σε όλη την Ασία δεν επιτρέπεται να φοράς παπούτσια σε εσωτερικούς χώρους). Έτσι δεν είχα αφήσει πολλά περιθώρια να ξυπνήσω νωρίτερα γιατί με την κούραση που είχα και πέντε λεπτά ύπνος ακόμα μου φαινόταν σημαντικός.
Ξύπνησα την ώρα που έπρεπε, αλλά ήταν τέτοια η νύστα που δεν αντιδρούσε το σώμα, καθόμουν στο κρεβάτι σαν ζόμπι. Έφαγα και τα πέντε έξτρα λεπτά που είχα υπολογίσει μέσα σε μία κατάσταση ζαλάδας που είχα μπλέξει την πραγματικότητα με τα όνειρα μέχρι που 5 λεπτά μετά χτύπησε πάλι το ξυπνητήρι και με μόνο 5 λεπτά διαθέσιμα μέχρι το ραντεβού πετάχτηκα και τσακίστηκα να πάω κάτω με την μπλούζα αφόρετη και τα παπούτσια στο χέρι.
Στο λόμπι έφτασα πριν την ώρα που είχαμε πει κατά ένα λεπτό αλλά βρήκα μόνο τον τύπο που δούλευε βραδινή βάρδια, έναν αδύνατο κοντούλη νεαρό με τεράστιο χαμόγελο που μπορεί να ήταν - μπορεί και να μην ήταν 18 ετών ακόμα. Μου φάνηκε ότι είδα την καγκελόπορτα να κλείνει όταν έφευγα, αλλά δεν ήμουν και σίγουρος μέσα στη νύχτα και τη μαστούρα.
Ενώ φόραγα τα παπούτσια στα γρήγορα, τον ρώτησα αν κατέβηκαν ήδη οι δύο φιλιππινέζες. Δεν έδειξε να καταλαβαίνει, οπότε προσπάθησα να του εξηγήσω ότι είχα ραντεβού εκεί για να πάμε για το ξημέρωμα στους ναούς και μου είπε ότι δεν είχε κατέβει κανείς, με την ασιατική βεβαιότητα που δεν έχεις ιδέα αν σου απαντάει σε αυτό που ζητάς ή απλά νιώθει την υποχρέωση να σου πει αυτό που θες. Ρώτησα και τρίτη φορά με άλλο τρόπο αν είχε έρθει κάποιος άλλος κάτω και μου είπε όχι, οπότε κάπου εκεί τον πίστεψα ότι μάλλον δεν είχαν έρθει.
Τους έστειλα μήνυμα, δεν παραδόθηκε, άρα το κινητό τους ήταν ήταν μάλλον κλειστό, υπέθεσα ότι λόγω αυτού παρακοιμήθηκαν. Επειδή με βάραγε η μαστούρα της νύστας ακόμα, έδωσα στον εαυτό μου 10 λεπτά μαξ να περιμένω και μετά (με σχεδόν ανακούφιση) θα πήγαινα να συνεχίσω τον ύπνο μου. Εγώ δε βιαζόμουν, είχα χρόνο να δω τους ναούς, αυτές που δεν είχαν χρόνο θα έχαναν.
Μίλαγα λοιπόν με τον τύπο, που προσπαθούσε να μου πιάσει κουβέντα με αγγλικά τύπου "ντου γιου λάικ φουντ", "yes", "αααα, γουατ φουντ", "<ότι και να απάνταγα δεν καταλάβαινε>", "ααααα, ντου γιου λάικ γκο καμποντια" και πάει λέγοντας, ουσιαστικά practice έκανε με επίπεδο 1ης δημοτικού.
Σχεδόν πάνω που ήμουν έτοιμος να φύγω, σκάνε απανωτά μηνύματα στο κινητό, ανοίγει και η καγκελόπορτα και μπαίνει μέσα η μία φιλιππινέζα, αυτή που με συμπαθούσε. Ήταν όλη εκείνη την ώρα έξω, αλλά επειδή δεν είχαν πάρει κάρτα δεδομένων για τη μια μέρα που θα ήταν εκεί και το κινητό τους δεν έπιανε wifi έξω δεν είχαν έρθει τα μηνύματα, με το που έφτασε πιο κοντά συνδέθηκε και στάλθηκαν.
Που ήσουν μου λέει σε περιμέναμε. Μα καλά λέω, έξω ήσασταν; Εγώ περιμένω εδώ από την ώρα που είπαμε, ρώτησα και τον τύπο αν έχετε κατέβει και μου είπε ότι δεν είχε κατέβει κανείς. Αυτός κατάλαβε από το μάλλον αγριεμένο ύφος μου ότι πιθανώς κάτι μαλακία είχε κάνει χωρίς να είναι και σίγουρος τι έγινε οπότε λούφαξε λίγο κοιτώντας το πάτωμα και έλεγε σιγανά σόρυ, σόρυ. Τι να του πω τώρα.
Πήγα λοιπόν μαζί τους έξω, ο τουκτουκτζής στη θέση του σε φάση "πάμε δε κρατιέται το άλογο". Οι αδερφές μίλαγαν μεταξύ τους στα φιλιππινέζικα και μπορούσα να δω ότι αυτή που με συμπαθούσε και ήρθε να με μαζέψει είχε ένα χαμόγελο ικανοποίησης "τα βλέπεις" ενώ η άλλη κράταγε μουτράκια. Μετά μου εκμυστηρεύτηκαν ότι είχαν βάλει στοίχημα, η μεγάλη ήταν σίγουρη ότι δεν θα ερχόμουν με τίποτα γιατί κοιμήθηκα και η μικρή ότι δεν υπήρχε περίπτωση να μην έρθω γιατί τους (ή της?) το υποσχέθηκα. Δηλαδή ευτυχώς που με συμπαθούσε η μικρή αλλιώς θα είχα μείνει πίσω.
Ξεκινήσαμε μέσα στη νύχτα με το τουκτουκ για τα αρκετά χιλιόμετρα ως την είσοδο του κεντρικού ναού. Μου έκανε εντύπωση ότι μέχρι και εκείνη την ώρα είχαν έλεγχο μέσα στη νύχτα με φακούς, νομίζω περάσαμε τουλάχιστον δύο ελέγχους, μία στην περίμετρο και μία κοντά στον κεντρικό ναό, από τον οποίο θα περιμέναμε την ανατολή, μαζί με άλλους, πολλούς περισσότερους απ' ότι περίμενα, αγουροξυπνημένους.
Να κάνω ένα μικρό διάλειμμα εδώ να μιλήσω για το Άνγκορ Βατ σύντομα και περιεκτικά, μιας που όπως έχουμε πολλάκις πει, δεν είμαι εγώ για μετάδοση τέτοιων πληροφοριών.
Κάπου το 12 αιώνα, στην ακμή του ενός από τα μεγαλύτερα βασιλεία της περιοχής, των Khmer (Χμερ το λέμε στα ελληνικά αλλά προφέρεται κάπως σαν κχμερ), άρχισαν να φτιάχνουν εκεί μεγαλοπρεπείς ινδουιστικούς ναούς από πέτρα. Το λέω αυτό γιατί όλα τα υπόλοιπα κτήρια μαζί και τα παλάτια σε μία πόλη που μπορεί να έφτανε το 1εκ κόσμο ήταν φτιαγμένα από ξύλο, οπότε δεν έμεινε τίποτα από αυτά στο πέρασμα του χρόνου. Μετά από μία επιδρομή των Τσαμ (μικρότερο αντίπαλο βασίλειο που εκείνη την εποχή είχε βάση το σημερινό κεντρικό και νότιο Βιετνάμ) που τους τα έκαναν ολίγον λαμπόγυαλο, επιδιόρθωσαν ότι έμεινε και συνέχισαν να χτίζουν ακόμα πιο μεγαλοπρεπείς, βουδιστικούς όμως αυτή τη φορά ναούς γιατί στο ενδιάμεσο άλλαξαν οι αντιλήψεις.
Ο βουδισμός, παρόλο που είναι μετεξέλιξη του ινδουισμού, δεν τον θεωρεί ανταγωνιστικό όπως πχ ο χριστιανισμός θεωρεί την εβραϊκή θρησκεία της οποίας είναι μετεξέλιξη και έτσι οι περισσότεροι ναοί συνέχισαν να λειτουργούν ως είχαν με πιθανώς προσθήκες κάποιου βούδα εδώ και εκεί, αναφερόμενοι σήμερα σαν ινδοβουδιστικοί.
Σταδιακά το βασίλειο των Σιάμ (με βάση την σύγχρονη Ταϊλάνδη) και άλλοι από εδώ και από εκεί εχθροί άρχισαν να την πέφτουν στους Χμερ οι οποίοι διαπίστωσαν ότι η περιοχή δεν ήταν κατάλληλη για υπεράσπιση με μειωμένο δυναμικό και τα παράτησαν όλα και πήγαν αλλού, κατά το "να φύγετε, να πάτε αλλού".
Πολύ σύντομα τα έφαγε η ζούγκλα. Όχι ότι ποτέ ξεχάστηκαν εντελώς από τους ντόπιους, αλλά τον 18ο και 19ο αιώνα παρουσιάστηκαν από τους δυτικούς επισκέπτες σαν "θαύματα" που μόλις "ανακαλύφθηκαν" και αυτή η ιστορία άρεσε και έμεινε. Το Άνγκορ Βατ αποτελεί πολύ σημαντικό σύμβολο της εθνικής υπερηφάνειας των σύγχρονων καμποτζιανών (βρίσκεται και πάνω στην σημαία τους) και ας μην του έχουν δώσει τη σημασία που του πρέπει μέσα στο καιρό (όπου φτωχός και η μοίρα του). Συνεχίζει να θεωρείται ιερό και τόπος που επισκέπτονται για θρησκευτικούς λόγους. Φυσικά είναι και μακράν το πιο τουριστικό τους προϊόν με μεγάλη απόσταση από άλλα.
Αυτά λοιπόν σαν εισαγωγή. Η πρώτη εικόνα που αντικρίσαμε με το πρώτο φως από τον κεντρικό ναό ήταν αυτή:
Ο κεντρικός ναός βρίσκεται στο κέντρο μίας τεράστιας τεχνητής τάφρου που σου παίρνει αρκετή ώρα να διασχίσεις πάνω από μία τεχνητή γέφυρα που έχουν δημιουργήσει.
Κοιτώντας στα πλάγια από την γέφυρα
Κάναμε μία βόλτα στο ναό με το πρώτο φως, πριν ακόμα βγει ο ήλιος
είχαν ήδη ξεκινήσει τις προσευχές
Κάποτε (ίσως ακόμα στα απομονωμένα μέρη) σπάγανε τα αγάλματα και τα πουλάγανε επί πινακίου φακής στο εξωτερικό. Βέβαια αυτό το κομμάτι εδώ φαίνεται σαν να έπεσε από κάπου ψηλά.
Μέσα από μία αίθουσα κοιτώντας τα ανοίγματα προς τις άλλες
Η ώρα άρχισε να περνάει, ο ήλιος να ανεβαίνει και επέστρεψα έξω για καλύτερες φωτογραφίες. Φυσικά ήταν πολύς και ο κόσμος που έψαχνε για καλή θέση, όπως και αυτοί με ακριβές μηχανές και σταντ που μπορεί να είχαν ξενυχτίσει εκεί
Με φως όλα άρχισαν να γίνονται πιο όμορφα
Βγήκαν και οι μαϊμούδες να λιαστούν
Παρόλο που γενικά τα μνημεία δεν είναι σε καλή κατάσταση από κοντά έβλεπες λεπτομέρειες που έδειχναν την δουλειά που είχε πέσει στο παρελθόν και τον πλούτο που πρέπει να είχαν στην εποχή τους
Εδώ το χώρο τον λέγανε gallery αν θυμάμαι καλά, ήταν σχεδόν αδύνατο να το βρεις χωρίς κόσμο που προσπαθούσε να φωτογραφηθεί στο κέντρο του, συνήθως είχε ουρά από 5-30' ανάλογα και το πόσα βλήματα που νομίζουν ότι είναι ινφλουένσερς θα είχες μπροστά
Αυτό νομίζω λέγεται βόρεια βιβλιοθήκη
Πολλοί μοναχοί που έδιναν την ευχή τους (με το αζημίωτο)
Και εκεί που κάναμε βόλτα περάσαμε πάλι από την γκάλερι και δεν ήταν κανένας, οπότε έβγαλα τις φιλιππινέζες φώτος μία μία και μαζί και μετά με έπρηξαν να με βγάλουν και αυτές, οπότε τους έκανα την χάρη. Ορίστε, νομίζω πρώτη μου φώτο στην ιστορία.
Άλλο πεσμένο κομμάτι μόνο που εδώ ήθελε προσοχή μην γλιστρήσεις και πέσεις με τον ποπό γιατί θα γινόταν μεγάλη ζημιά (και μπορεί και να σου άρεσε μετά)
Εδώ μία ένδειξη του πόσο απότομες είναι οι σκάλες, έχουν τον συμβολισμού του "ανεβαίνεις βουνό για να φτάσεις στον ουρανό"
Και το οποίο δεν ήταν και πολύ μακρινό από την πραγματικότητα αν το προσπαθούσες, σου έβγαινε ολίγον η γλώσσα και ας μην ήταν πολύ το ύψος
Αν υπολογίσεις ότι τα original σκαλοπάτια ήταν διπλά σε ύψος και δεν υπήρχε κάγκελο φαντάζομαι πως ουκ ολίγοι θα είχαν ζαλιστεί και βρεθεί κάτω με κάποιο σπασμένο κόκαλο.
Και κάπου εκεί κατευθυνθήκαμε προς το εντευκτήριο που θα βρίσκαμε και τον οδηγό για να συνεχίσουμε προς τον επόμενο προορισμό.
Δουλειές της δεκαετίας του '50...
Last edited by a moderator: