poised
Member
- Μηνύματα
- 1.058
- Likes
- 8.860
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Η (παραλίγο μη-) αναχώρηση και η άφιξη
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ - Από το χαλαρά στο όλα μέσα
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ (II)
- Δεύτερη μέρα στο Πουκέτ. Τουριστίλα με james bond island, κλπ
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta (II)
- Koh Phi Phi σε μια μέρα. Δηλαδή ούτε καν.
- Krabi και Raylay: Ημέρα υπερβολικής φυσικής δραστηριότητας και υπερβολικά αφύσικης ηλιθιότητας
- Krabi και Raylay (II)
- Krabi και Raylay (III)
- Koh Samui όσο να ανοιγοκλείσεις τα μάτια.
- Koh Samui (II)
- Koh Samui (III)
- Koh Pha Ngan: Στη σπίντα (έτσι από συνήθεια) και το ατύχημα
- Koh Pha Ngan (II)
- Koh Pha Ngan (III)
- Koh Tao: Ω είναι ωραία στον παράδεισο
- Koh Tao (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο(III)
- Koh Tao (IV)
- Προς Μπανκόκ: Όταν κάτι είναι να πάει στραβά θα πάει
- Μπανγκόκ (II)
- Εμβόλιμες Σκέψεις: Η πρώτη μέρα της υπόλοιπης ζωής μου
- Μπανγκόκ: Παλάτια και φτωχογειτονιές
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙV)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (V)
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ (ΙΙ)
- Χούα Χιν: Κατά λάθος όμως έτσι;
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία (ΙΙ)
- Chiang Mai: Αφού το λέτε έτσι θα είναι
- Chiang Mai: Τώρα κάτι γίνεται
- Chiang Mai - Τώρα κάτι γίνεται (ΙΙ)
- Chiang Mai: Το αληθινόν
- Chiang Rai: Φύση (και κάτι "κακές" σκέψεις)
- Chiang Rai (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (III)
- Η γέφυρα του ποταμού Κβάι (ή και όχι)
- Μπανγκόκ και πάλι: H μεγαλούπολη (και βαθιά εκπνοή απελπισίας)
- Μπανγκόκ κ πάλι (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙV)
- Μέρα αποφάσεων: Να πα να -μπιπ- όλα, συνεχίζω
- Poi Pet: Καλώς ήλθε το δολάριο, καμπόντιαν εντίσιον
- Poi Pet (II)
- Siem Reap
- Άνγκορ Βατ: Η πρώτη επαφή
- Άνκορ Βατ (ΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙV)
- Άνγκορ Βατ: Ουά ντόλα σεεε
- Άνκορ Βατ (V)
- Άνκορ Βατ (VI)
- Άνκορ Βατ (VII)
- Άνκορ Βάτ (VIII)
- Siem Riep: Όχι άλλους ναούς, φτάνει!
- Siem Reap by night
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ (II)
- Μπάταμπανγκ
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες (II)
- Φεύγοντας από Μπάταμπανγκ: Συμφωνία εθνικής οδού αρ. 5 σε θανατηφόρο μείζονα
- Φεύγοντας απο Μπαταμπάνγκ (ΙΙ)
- Στο δρόμο για Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν: Όσα φέρνει η ώρα δεν τα φέρνει ο χρόνος όλος
- Νύχτα στην Πνομ Πεν
- Job Interview
- Πνομ Πεν (ΙΙ)
- Πνομ Πεν: Σιχαμάρα για το ανθρώπινο γένος
- Πνομ Πεν (ΙΙΙ)
- Σιχανουκβιλ: Πόλη όνομα και πράμα (και η τρελή)
- Σιχανούκβιλ
- Σιχανούκβιλ (ΙΙ)
- Σιχανκουκβιλ: Φτωχονεοπλουτισμός (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ: 100 αποχρώσεις της βροχής (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ (συνέχεια)
- Σιχανούκβιλ: Δώσ' της άλλη μια ευκαιρία;
- Επιστροφή στην Πνομ Πεν
- Ho Chi Minh City: Τρεχάτε ποδαράκια μου να μη σας χέσει ο κώλος
- Σχέδια για Βιετνάμ
- Χο Τσι Μινχ
- Τούνελ Κου Τσι: Και η κουτσή Μαρία
- Τούνελ (συνέχεια)
- Ho Chi Minh City: Μια θάλασσα παπάκια
- Theme Park κ επιστροφή στην πόλη
- Ho Chi Minh City: Στενοχώρια για το ανθρώπινο είδος και πάλι
- Τελευταίο βράδυ στη Σαϊγκόν
- Ho Chi Minh City και Μούι Νε: Παλάτι της Ανεξαρτησίας και αμμόλοφοι
- Μούι Νε
- Μούι νε: Πάλι αμμόλοφοι και μία από τις χειρότερες μεταφορές της ζωής μου
- Μούι Νε (ΙΙ)
- Διαδρομή προς Νταλάτ
- Ντα Λατ: Φταίω που αρέσω;
- Νταλάτ (ΙΙ)
- Ντα Λατ: Φύση, βροχή και μας πιάσανε τον κώλο
- Νια Τσάνγκ (Nha Trang): Ξανά στις παραλίες
- Νια Τσανγκ: Στα καφέ
- Ντα Νανγκ: Κλάμπινγκ μέχρι το πρωί (ε, καλά, όχι και ακριβώς)
- Ντα Νανγκ συνέχεια
- Ντα Νανγκ και Χόι Αν: Κάπως προ υπερτουρισμού
- Χόι Αν
- Κούι Νιον (Quy Nhon): Έι πειρατή!
- Κούι Νιον
- Πέρασμα Χάι Βαν και Σον Τσα (Hai Van/Son tra): Φύση, ηρεμία και θέες λίγο έξω από τη Ντα Νανγκ
- Χουέ (Hue): Χωρίς βροχή την βροχερή περίοδο, το λες και ότι πιάσαμε τζόκερ
- Χουε
- Hue σε Dong Hoi - Κρίντζι
- Quang Binh - Απίστευτες βόλτες και σπηλιές
- Quang Binh
- Quang Binh (ΙΙ)
- Ninh Binh - Όταν οι απατεωνιές σε φτάνουν στα όριά σου
- Ninh Binh
- Ninh Binh σε Sa Pa - Αφού ζήσαμε να το θυμόμαστε
- Σα Πα - Υπό βροχή, ομίχλη και κρύο
- Σα Πα
- Σα Πα: Πήραμε τα βουνά
- Ανόι: Πίσω στη ζέστη, βαβούρα και "πολιτισμό"
- Λεωφορείο
- Ανόι
- Ανόι: Βόλτες στη πόλη
- Ανόι (συνέχεια)
- Ανόι (συνέχεια ΙΙ)
- Ανόι: Μουσείο εθνολογίας
- Χα Λονγκ
- Χα Λονγκ: Όπως στα καρποστάλ
- Χα Λονγκ ΙΙ
- Χα Λονγκ ΙΙΙ
- Ανόι: Και τώρα τι;
- Ανόι: Τελευταίες ώρες
- Τέλος Ταξιδιού
- Επίλογος
Ντα Λατ: Φταίω που αρέσω;
Ξυπνήσαμε και πήγαμε για πρωινό που περιλαμβανόταν στην κατά τα άλλα πολύ καλή τιμή του δωματίου. Ήταν βέβαια και εκτός εποχής, κάτι που ήταν προφανές από τον βαρύ καιρό έξω.
Στο τραπέζι έριξα μία ματιά στα email μου και προς μεγάλη μου έκπληξη βρήκα ένα από εκείνη τη δουλειά που είχα μιλήσει στην Καμπότζη. Θέλανε λέει να κάνω μία συνέντευξη με δύο υπαλλήλους της εταιρίας (η πρώτη που είχα κάνει ήταν απλά διερευνητική συζήτηση) για να δούνε αν μπορούσαμε να συνεργαστούμε. Μου είχαν δώσει πιθανές ώρες που μπορούσαν τις επόμενες ημέρες, ο ένας ήταν στην Αμερική, ο άλλος στην Ευρώπη, η μόνη λύση που έπιανε εμένα στην ΝΑ Ασία ήταν το δικό μου βράδυ που θα ήταν πρωί για τον πρώτο και μεσημέρι για τον δεύτερο. Και έτσι από το πουθενά βρέθηκα με συνέντευξη για την επόμενη μέρα.
Εκεί πιο δίπλα ήταν ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου που όπως τρώγαμε ήρθε να μας μιλήσει, δηλαδή στη βιετναμέζα, εμένα δε θυμάμαι καν αν είπε κανένα hello. Δε χρειαζόταν καν να ξέρω τη γλώσσα για να καταλάβω ότι η "φιλική" κουβέντα του είχε κάποιο σκοπό. Δήθεν να μας ρωτήσει που θα πάμε και να προτείνει μέρη τα οποία φυσικά χρειάζονταν μηχανάκι που τυχαία νοίκιαζε αυτός για μία τιμή που μου φάνηκε υψηλή.
Είπα στη βιετναμέζα να του πει να κόψει τις μαλακίες και να μας το δώσει κανένα 10ρικο να το πάρουμε, άδειο ήταν το ξενοδοχείο δεν είναι ότι θα το έπαιρνε άλλος, αλλά λες και δεν ήξερε να κάνει παζάρι από μόνη της, αρνήθηκε να το μεταφέρει. Μου είπε ότι τόσο ζήτησε, ή τα πληρώνουμε και το παίρνουμε ή αν δεν θέλουμε πάμε αλλού. Δε μπορούσα να καταλάβω γιατί δεν ήθελε να παζαρέψει.
Ανεβήκαμε στο δωμάτιο να πάρουμε αδιάβροχα και λοιπά πράγματα με στόχο να πάμε στο κέντρο να βρούμε μηχανάκι για ενοικίαση. Όταν κατεβαίναμε πετύχαμε πάλι τον ιδιοκτήτη, είχε κάτσει σε ένα τραπέζι με κάτι φίλους του. Πες του ρε συ να μας το δώσει σε μία λογική τιμή να μην τρέχουμε αλλού, όχι. Μα γιατί όχι; Όχι.
Ευτυχώς που είχε κατηφόρα όλο το δρόμο και φτάσαμε γρήγορα και άνετα στο κέντρο. Ανησύχησα λίγο μήπως δε βρούμε μηχανάκι, δε θα ήθελα να το ανέβω πίσω με τα πόδια.
Το τέλος της κατηφόρας στα αριστερά που δεν ήταν όσο απότομη όσο ήταν ψηλότερα.
Μου έκανε εντύπωση ότι είχε κάποια πάρκα και μία μεγάλη λίμνη. Ενδιαφέρον για Βιετνάμ, διαφορετικό. Το νερό κόκκινο υποθέτω λόγω του χώματος που είχε κατεβάσει από τις βροχές.
Ένα αστείο ήταν ένας ασιάτης τουρίστας, δεν ξέρω αν ήταν βιετναμέζος ή όχι, ο οποίος εκτός του ότι ήταν σαν απολίθωμα, είχε μία κάμερα του '80 αυτή με τις κασέτες και τράβαγε πλάνα με εξαιρετικά αστείο τρόπο, τόσο που τον τράβηξα φώτο. Ντροπή, όμως χωρίς τη φώτο θα το ξέχναγα.
Επέμεινα να περπατήσουμε λίγο την λίμνη, σκεφτόμουν ακόμα και να την κυκλώσουμε, το τι γκρίνια άκουσα για το λίγο που κάναμε δε λέγεται. Και που πάμε και γιατί το κάνουμε αυτό και πόσο ακόμα και πότε θα γυρίσουμε και πάει λέγεται.
Εν το μεταξύ δεν ήμουν μόνο εγώ, πιο μακριά ήταν ένα άλλο ζευγάρι δυτικού με ασιάτισσα, η οποία γκρίνιαζε επίσης, μέχρι που κάποια στιγμή έκατσε βαθύ κάθισμα εκεί που ήταν ότι και καλά δεν την κρατάνε τα πόδια της, έβλεπα την απόγνωση του "συναδέλφου" και έριχνα το βλέμμα αλλού από ντροπή.
Δεν ξέρουν να περπατάνε, έχουν καλομάθει με τα μηχανάκια.
Κάποια πάρκα στη διαδρομή
Σχετικά σύντομα βρήκαμε μηχανάκι σε κανονική τιμή και το πήραμε. Ξεκινήσαμε προς των σταθμό των τρένων, το οποίο είναι κουλό, γιατί η πόλη είναι πάνω στα βουνά και δεν είχε νόημα. Όμως μάλλον δε κόστιζε τίποτα για τους Γάλλους αποικιοκράτες να φτιάξουν έναν αναλογικά τεράστιο σταθμό για μία γραμμή που πήγαινε στο πουθενά σε ένα άλλο μέρος εκεί κοντά έτσι για να κάνουν χάζι.
Βίλα αποικιοκρατικής εποχής
Ο σταθμός
"Που πας έτσι χριστιανή μου" που έλεγε και μία φίλη μου
Η σημερινή γραμμή που έχει απομείνει είναι λιγότερο από 7χλμ από τα 20-25 που ήταν αρχικά. Τότε νομίζω δεν ήταν έτοιμο ακόμα, αλλά σήμερα έχω ακούσει ότι υπάρχει ένα τουριστικό τρένο εποχής, ίσως αυτό που φαίνεται στις φώτος, που κάνει πηγαινέλα κάποιες φορές τη μέρα τη διαδρομή για τουριστικούς λόγους.
Από εκεί το πήραμε προς το σταθμό ενός τελεφερίκ που είναι απλά για τη θέα, κάπου 10 λεπτά διαδρομή και μετά πίσω. Το εισιτήριο ήταν πολύ μικρό αναλογικά, νομίζω κανένα 5 ευρό, αλλά ποια θέα;
Με την ομίχλη αυτή δεν είχε κανένα νόημα να το κάνουμε οπότε φύγαμε προς μία λίμνη έξω από τη πόλη.
Στο δρόμο μας έπιασε βροχή και ομολογώ κρύωσα. Παρόλο που φόραγα το χοντρό αδιάβροχο που είχα φέρει μαζί (ίσως και για πρώτη φορά στο ταξίδι) το οποίο ήταν σα λινάτσα και έκοβε πολύ κρύο, είχα ντυθεί μόνο με το κοντό παντελόνι και την άκουσα. Έφταιγε σίγουρα ότι οδηγούσα οπότε έτρωγα όλο τον καιρό πάνω μου, η βιετναμέζα πίσω παρόλο κρυουλιάρα και ασυνήθιστη σε θερμοκρασίες κάτω των 25 δεν παραπονιόταν, κάτι που μου έκανε εντύπωση.
Η λίμνη όμως μας αποζημίωσε. Υπήρχε αυτή η μικρή αποβάθρα με το κουμουνιστοφουτοριστικό αυτό οίκημα που δεν ξέρω τι ρόλο βαρούσε, αλλά το βρήκα περίεργα όμορφο.
Φύγαμε από τη λίμνη και στο δρόμο κάτι είδε η βιετναμέζα και μου είπε να σταματήσω. Ήταν ένα μέρος που σέρβιρε γάλα από κάποιο ασυνήθιστο που δε θυμάμαι. Ίσως γαϊδούρας;
Τα γλυκά που βλέπετε δίπλα τα φέρνουν ζητήσεις δε ζητήσεις, αν τα φας τα χρεώνουν. Είναι σύνηθες στο βιετνάμ, μαντιλάκια να καθαριστείς, φιστίκια ή άλλα "πρώτα" στο τραπέζι σου ρωτάς πριν τα καταναλώσεις. Δεν τα χρεώνουν όλοι αλλά καλύτερα να μη βρεθείς προ εκπλήξεως.
Σε επόμενη φωτογραφία με έχω να πίνω και λείπει και το κρουασάν, αναρωτιέμαι τι να έγινε
Από εκεί η βιετναμέζα ήθελε να πάμε σε ένα μέρος που φτιάχνουν καφέ από νυφίτσες. Τι εννοείς της λέω από νυφίτσες, για καφέ μιλάμε όχι για γούνες, πως τον φτιάχνουν από νυφίτσες; Δε ξέρω μου λέει, αλλά όλοι λένε ότι άμα πας στην Ντα Λατ πρέπει να δοκιμάσεις.
Άντε λέω να πάμε να δούμε. Το μέρος σύμφωνα με το google ήταν στην άλλη άκρη της πόλης, ανεβαίναμε, κατεβαίναμε, κάποια στιγμή φτάσαμε σε μία τεράστια ανηφόρα που πιο πάνω δε πήγαινε. Δηλαδή ο δρόμος πήγαινε, αλλά ήταν τόσο απότομη που το μηχανάκι δε τράβαγε και όταν αναγκαστικά σταμάτησα άρχισε να μας παίρνει προς τα πίσω με πατημένα τα φρένα. Έβαλα πόδια κάτω και είπα στη βιετναμέζα να κατέβει. Με τα χίλια ζόρια βρήκα ένα κάθετο δρόμο να βάλω το μηχανάκι σε ευθεία και κοιτάζαμε το χάρτη προσπαθώντας να καταλάβουμε που στην ευχή ήταν και αν είχε νόημα να συνεχίσουμε.
Και όπως το κάναμε αυτό, ξεκίνησε μία βαριά τροπική βροχή από αυτές που κάνουν ρυάκια στους δρόμους με δυνατό αέρα. Αν πριν δε μπορούσα να ανέβω την ανηφόρα εύκολα, με όλο αυτό το νερό δεν υπήρχε περίπτωση. Μείναμε κάτω από ένα υπόστεγο σπιτιού όρθιοι κάπου 20-25 λεπτά, δεν υπήρχε κάτι να κάτσουμε και βρεχόμασταν και λίγο.
Όταν σταμάτησε κάπως η βροχή αποφασίσαμε να γυρίσουμε πίσω. Έβλεπα τη βιετναμέζα απογοητευμένη αλλά τι να κάνουμε, ο μόνος τρόπος να συνεχίσουμε θα ήταν να αφήναμε το μηχανάκι εκεί στο πουθενά και να το παίρναμε πάνω την ανηφόρα με τα πόδια.
Όπως έστριβα το μηχανάκι βλέπω κάτι, σταματάω, πιάνω το κεφάλι της βιετναμέζας και το κρατάω να δει ακριβώς μπροστά μας. Εκεί ακριβώς που περιμέναμε όλη την ώρα υπήρχε πινακίδα για το weasel coffee το οποίο ήταν στον δρομάκο που είχα αφήσει το μηχανάκι (την ευθεία) και όχι στην ανηφόρα που έλεγε το γκούγκλ. Αν το είχαμε δει νωρίτερα θα είχαμε φάει το χρόνο αναμονής της βροχής στο καφέ αντί όρθιοι.
Προχωρήσαμε λοιπόν άλλα ίσως 30 μέτρα και παρκάραμε. Μπήκαμε στο χώρο, που φυσικά ήταν εντελώς άδειος εκείνη την ώρα. Μας ρώτησαν τι θέλαμε, τους είπαμε να δοκιμάσουμε τον καφέ, δε θέλετε ξενάγηση πρώτα; Ε κάνε ξενάγηση λέω.
Η κυρία φώναξε μία άλλη κοπέλα, η οποία πρέπει να ήταν ως 30, ψηλή (για δεδομένα βιετναμέζας πολύ ψηλή), αδύνατη και φόραγε ένα κολλητό φόρεμα με σχετικά πιο σέξι μίνι απ' ότι θα έλεγα ότι χρειαζόταν για αυτή τη δουλειά.
Κάτι βασικά αγγλικά ήξερε, καλύτερα από το μέσο όρο στη χώρα που είναι μηδέν ως χάλια και έκανε μία προσπάθεια να μου μιλήσει, ας πούμε από το που είμαι και μόλις της είπα Ελλάδα έδειξε έκπληξη.
Εκεί μπροστά στο χώρο είχαν μία κατακαημένη νυφίτσα μόνη της. Μας είπε ότι κανονικά δε κάνουν ξεναγήσεις στο χώρο που τις εκτρέφουν γιατί είναι νυκτόβιες και ενοχλούνται από τον κόσμο τη μέρα, αλλά για εμένα θα έκανε μία εξαίρεση. "Εμένα" ε, όχι "εμάς". Μου είπε η βιετναμέζα ξεκάθαρα ότι εννοούσε ότι το έκανε χάρη σε εμένα αλλά δεν έδωσα σημασία, μπορεί να ήταν λάθος απόδοση.
Κατεβήκαμε κάποιες σκάλες προς το εκτροφείο, όλη η εγκατάσταση ήταν σε μία απότομη πλευρά του βουνού, αριστερά και δεξιά από το μονοπάτι είχε κάποιους θάμνους καφέ, που αν δεν μας τους έδειχνε δε θα το είχα καταλάβει.
Ο καφές λοιπόν από νυφίτσες προκύπτει ταΐζοντας τις νυφίτσες ακατέργαστο καφέ και παίρνοντας μετά τους κόκκους καφέ από τα κακά τους, τους οποίους στη συνέχεια επεξεργάζονται (καβούρντισμα, κλπ) για να γίνει ο καφές που πίνεις. Οι καημένες οι νυφίτσες τρώνε μόνο καφέ που δε ξέρω καν αν είναι φυσιολογικό μέρος της διατροφής τους, αλλά και αν είναι, σίγουρα δεν είναι για αποκλειστικά.
Η κοπέλα έδειχνε μία μάλλον λίγο υπερβολική διάθεση να είναι εξυπηρετική μαζί μου. Να μου κόψει καφέ από τον θάμνο, να μου εξηγήσει πράγματα για τη συγκομιδή, καταλαβαίνω ότι κάποιες φορές μερικοί άνθρωποι θέλουν να είναι φιλόξενοι προς τους ξένους και το παρακάνουν αλλά έβλεπα τη βιετναμέζα να μην της αρέσει.
Ενώ μπαίναμε λοιπόν στον χώρο του εκτροφείου, τις άφησα να πάνε λίγο πιο μπροστά να χαλαρώσω την κατάσταση. Τα λυπήθηκα τα ζωάκια μέσα στα κλουβιά, δε φτάνει που ζούσανε ένα ένα σε μικρό χώρο, έπρεπε να τρώνε το ίδιο πράγμα κάθε μέρα με το ζόρι. Εκεί που περπάταγα είδα μία νυφίτσα ξύπνια, πήγα λίγο πιο κοντά να βγάλω φώτο και για πότε πετάχτηκε επιθετικά πάνω μου (πίσω από το συρματόπλεγμα) ούτε που κατάλαβα. Δεν είναι αρκουδάκια για ύπνο, άγρια ζώα είναι. Και σίγουρα όχι χαρούμενα σε αυτή τη κατάσταση.
Εκεί μέσα στο εκτροφείο η βιετναμέζα με την άλλη λέγανε διάφορα, φυσικά δε μπορούσα να παρακολουθήσω. Κάποια στιγμή ήρθε η κοπέλα και μου είπε "very beautiful". Ναι της λέω και εγώ, είμαι τυχερός που την βρήκα είναι πολύ όμορφη. Δεν έδειξε να καταλαβαίνει τι είπα, αλλά φεύγοντας μετά με την κοπέλα με το μίνι να ανεβαίνει τα σκαλιά μπροστά από εμάς αφήνοντας απλόχερα σχετικά ακάλυπτη θέα του κώλου της στους από κάτω που ακολουθούσαν (στην οποία απέφευγα να εστιάσω για να μην έχουμε δράματα), μου είπε η βιετναμέζα χαμηλόφωνα και εμφανώς τσαντισμένη, "η καριόλα μου έλεγε ότι είσαι πολύ όμορφος, σαν Έλληνας θεός, που σε βρήκα και αν χωρίσουμε να της το πω γιατί ενδιαφέρεται". "Έλα ρε", είπα, "τηλέφωνα ανταλλάξατε;" και έφαγα μία γερή στα πλευρά.
Φτάνοντας επάνω, εγώ είχα αποφασίσει ότι δεν ήθελα να πιω καφέ, όχι γιατί με ενοχλούσε το ότι ήταν από τα κακά των ζώων, αλλά γιατί δεν ήθελα να συμμετέχω στη κακοποίησή τους, έστω και με αυτό τον ελάχιστο τρόπο. Με είχε στενοχωρήσει το θέαμα κάτω και αυτά που άκουσα.
Για καλή μας τύχη, δεν είχαν ατομικό καφέ, πούλαγαν μόνο ένα μεγάλο δοχείο των 500 ή και παραπάνω ml για κάτι αντίστοιχο του 20-25 ευρώ. Τυχαίες οι τιμές τώρα, πάντως για δύο άτομα πολύ ακριβό. Μας είπαν ότι κανονικά έρχονται γκρουπ και τον μοιράζονται και αν είχαν ανοιχτό θα μας πούλαγαν ατομικό αλλά λόγω της βροχής δεν είχε έρθει κάποιο. Υποθέτω ο λόγος που ήθελαν να μας κάνουν την ξενάγηση πρώτα ήταν μπας και έρθει και κανένας άλλος.
Με τη δικαιολογία (που ήταν αληθινή) ότι ήταν πολύ ακριβό φύγαμε. Χαιρέτησα την κοπέλα μάλλον με μεγαλύτερο χαμόγελο απ' ότι έπρεπε γιατί εισέπραξα μία συγκεκαλυμμένη τσιμπιά μόλις έστριψα και τα άκουσα και λίγο, μήπως θέλω να μείνω εκεί, να γυρίσει μόνη της, κλπ κλπ.
Τι να κάνω αφού αρέσω, εγώ φταίω;
Ξυπνήσαμε και πήγαμε για πρωινό που περιλαμβανόταν στην κατά τα άλλα πολύ καλή τιμή του δωματίου. Ήταν βέβαια και εκτός εποχής, κάτι που ήταν προφανές από τον βαρύ καιρό έξω.
Στο τραπέζι έριξα μία ματιά στα email μου και προς μεγάλη μου έκπληξη βρήκα ένα από εκείνη τη δουλειά που είχα μιλήσει στην Καμπότζη. Θέλανε λέει να κάνω μία συνέντευξη με δύο υπαλλήλους της εταιρίας (η πρώτη που είχα κάνει ήταν απλά διερευνητική συζήτηση) για να δούνε αν μπορούσαμε να συνεργαστούμε. Μου είχαν δώσει πιθανές ώρες που μπορούσαν τις επόμενες ημέρες, ο ένας ήταν στην Αμερική, ο άλλος στην Ευρώπη, η μόνη λύση που έπιανε εμένα στην ΝΑ Ασία ήταν το δικό μου βράδυ που θα ήταν πρωί για τον πρώτο και μεσημέρι για τον δεύτερο. Και έτσι από το πουθενά βρέθηκα με συνέντευξη για την επόμενη μέρα.
Εκεί πιο δίπλα ήταν ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου που όπως τρώγαμε ήρθε να μας μιλήσει, δηλαδή στη βιετναμέζα, εμένα δε θυμάμαι καν αν είπε κανένα hello. Δε χρειαζόταν καν να ξέρω τη γλώσσα για να καταλάβω ότι η "φιλική" κουβέντα του είχε κάποιο σκοπό. Δήθεν να μας ρωτήσει που θα πάμε και να προτείνει μέρη τα οποία φυσικά χρειάζονταν μηχανάκι που τυχαία νοίκιαζε αυτός για μία τιμή που μου φάνηκε υψηλή.
Είπα στη βιετναμέζα να του πει να κόψει τις μαλακίες και να μας το δώσει κανένα 10ρικο να το πάρουμε, άδειο ήταν το ξενοδοχείο δεν είναι ότι θα το έπαιρνε άλλος, αλλά λες και δεν ήξερε να κάνει παζάρι από μόνη της, αρνήθηκε να το μεταφέρει. Μου είπε ότι τόσο ζήτησε, ή τα πληρώνουμε και το παίρνουμε ή αν δεν θέλουμε πάμε αλλού. Δε μπορούσα να καταλάβω γιατί δεν ήθελε να παζαρέψει.
Ανεβήκαμε στο δωμάτιο να πάρουμε αδιάβροχα και λοιπά πράγματα με στόχο να πάμε στο κέντρο να βρούμε μηχανάκι για ενοικίαση. Όταν κατεβαίναμε πετύχαμε πάλι τον ιδιοκτήτη, είχε κάτσει σε ένα τραπέζι με κάτι φίλους του. Πες του ρε συ να μας το δώσει σε μία λογική τιμή να μην τρέχουμε αλλού, όχι. Μα γιατί όχι; Όχι.
Ευτυχώς που είχε κατηφόρα όλο το δρόμο και φτάσαμε γρήγορα και άνετα στο κέντρο. Ανησύχησα λίγο μήπως δε βρούμε μηχανάκι, δε θα ήθελα να το ανέβω πίσω με τα πόδια.
Το τέλος της κατηφόρας στα αριστερά που δεν ήταν όσο απότομη όσο ήταν ψηλότερα.
Μου έκανε εντύπωση ότι είχε κάποια πάρκα και μία μεγάλη λίμνη. Ενδιαφέρον για Βιετνάμ, διαφορετικό. Το νερό κόκκινο υποθέτω λόγω του χώματος που είχε κατεβάσει από τις βροχές.
Ένα αστείο ήταν ένας ασιάτης τουρίστας, δεν ξέρω αν ήταν βιετναμέζος ή όχι, ο οποίος εκτός του ότι ήταν σαν απολίθωμα, είχε μία κάμερα του '80 αυτή με τις κασέτες και τράβαγε πλάνα με εξαιρετικά αστείο τρόπο, τόσο που τον τράβηξα φώτο. Ντροπή, όμως χωρίς τη φώτο θα το ξέχναγα.
Επέμεινα να περπατήσουμε λίγο την λίμνη, σκεφτόμουν ακόμα και να την κυκλώσουμε, το τι γκρίνια άκουσα για το λίγο που κάναμε δε λέγεται. Και που πάμε και γιατί το κάνουμε αυτό και πόσο ακόμα και πότε θα γυρίσουμε και πάει λέγεται.
Εν το μεταξύ δεν ήμουν μόνο εγώ, πιο μακριά ήταν ένα άλλο ζευγάρι δυτικού με ασιάτισσα, η οποία γκρίνιαζε επίσης, μέχρι που κάποια στιγμή έκατσε βαθύ κάθισμα εκεί που ήταν ότι και καλά δεν την κρατάνε τα πόδια της, έβλεπα την απόγνωση του "συναδέλφου" και έριχνα το βλέμμα αλλού από ντροπή.
Δεν ξέρουν να περπατάνε, έχουν καλομάθει με τα μηχανάκια.
Κάποια πάρκα στη διαδρομή
Σχετικά σύντομα βρήκαμε μηχανάκι σε κανονική τιμή και το πήραμε. Ξεκινήσαμε προς των σταθμό των τρένων, το οποίο είναι κουλό, γιατί η πόλη είναι πάνω στα βουνά και δεν είχε νόημα. Όμως μάλλον δε κόστιζε τίποτα για τους Γάλλους αποικιοκράτες να φτιάξουν έναν αναλογικά τεράστιο σταθμό για μία γραμμή που πήγαινε στο πουθενά σε ένα άλλο μέρος εκεί κοντά έτσι για να κάνουν χάζι.
Βίλα αποικιοκρατικής εποχής
Ο σταθμός
"Που πας έτσι χριστιανή μου" που έλεγε και μία φίλη μου
Η σημερινή γραμμή που έχει απομείνει είναι λιγότερο από 7χλμ από τα 20-25 που ήταν αρχικά. Τότε νομίζω δεν ήταν έτοιμο ακόμα, αλλά σήμερα έχω ακούσει ότι υπάρχει ένα τουριστικό τρένο εποχής, ίσως αυτό που φαίνεται στις φώτος, που κάνει πηγαινέλα κάποιες φορές τη μέρα τη διαδρομή για τουριστικούς λόγους.
Από εκεί το πήραμε προς το σταθμό ενός τελεφερίκ που είναι απλά για τη θέα, κάπου 10 λεπτά διαδρομή και μετά πίσω. Το εισιτήριο ήταν πολύ μικρό αναλογικά, νομίζω κανένα 5 ευρό, αλλά ποια θέα;
Με την ομίχλη αυτή δεν είχε κανένα νόημα να το κάνουμε οπότε φύγαμε προς μία λίμνη έξω από τη πόλη.
Στο δρόμο μας έπιασε βροχή και ομολογώ κρύωσα. Παρόλο που φόραγα το χοντρό αδιάβροχο που είχα φέρει μαζί (ίσως και για πρώτη φορά στο ταξίδι) το οποίο ήταν σα λινάτσα και έκοβε πολύ κρύο, είχα ντυθεί μόνο με το κοντό παντελόνι και την άκουσα. Έφταιγε σίγουρα ότι οδηγούσα οπότε έτρωγα όλο τον καιρό πάνω μου, η βιετναμέζα πίσω παρόλο κρυουλιάρα και ασυνήθιστη σε θερμοκρασίες κάτω των 25 δεν παραπονιόταν, κάτι που μου έκανε εντύπωση.
Η λίμνη όμως μας αποζημίωσε. Υπήρχε αυτή η μικρή αποβάθρα με το κουμουνιστοφουτοριστικό αυτό οίκημα που δεν ξέρω τι ρόλο βαρούσε, αλλά το βρήκα περίεργα όμορφο.
Φύγαμε από τη λίμνη και στο δρόμο κάτι είδε η βιετναμέζα και μου είπε να σταματήσω. Ήταν ένα μέρος που σέρβιρε γάλα από κάποιο ασυνήθιστο που δε θυμάμαι. Ίσως γαϊδούρας;
Τα γλυκά που βλέπετε δίπλα τα φέρνουν ζητήσεις δε ζητήσεις, αν τα φας τα χρεώνουν. Είναι σύνηθες στο βιετνάμ, μαντιλάκια να καθαριστείς, φιστίκια ή άλλα "πρώτα" στο τραπέζι σου ρωτάς πριν τα καταναλώσεις. Δεν τα χρεώνουν όλοι αλλά καλύτερα να μη βρεθείς προ εκπλήξεως.
Σε επόμενη φωτογραφία με έχω να πίνω και λείπει και το κρουασάν, αναρωτιέμαι τι να έγινε
Από εκεί η βιετναμέζα ήθελε να πάμε σε ένα μέρος που φτιάχνουν καφέ από νυφίτσες. Τι εννοείς της λέω από νυφίτσες, για καφέ μιλάμε όχι για γούνες, πως τον φτιάχνουν από νυφίτσες; Δε ξέρω μου λέει, αλλά όλοι λένε ότι άμα πας στην Ντα Λατ πρέπει να δοκιμάσεις.
Άντε λέω να πάμε να δούμε. Το μέρος σύμφωνα με το google ήταν στην άλλη άκρη της πόλης, ανεβαίναμε, κατεβαίναμε, κάποια στιγμή φτάσαμε σε μία τεράστια ανηφόρα που πιο πάνω δε πήγαινε. Δηλαδή ο δρόμος πήγαινε, αλλά ήταν τόσο απότομη που το μηχανάκι δε τράβαγε και όταν αναγκαστικά σταμάτησα άρχισε να μας παίρνει προς τα πίσω με πατημένα τα φρένα. Έβαλα πόδια κάτω και είπα στη βιετναμέζα να κατέβει. Με τα χίλια ζόρια βρήκα ένα κάθετο δρόμο να βάλω το μηχανάκι σε ευθεία και κοιτάζαμε το χάρτη προσπαθώντας να καταλάβουμε που στην ευχή ήταν και αν είχε νόημα να συνεχίσουμε.
Και όπως το κάναμε αυτό, ξεκίνησε μία βαριά τροπική βροχή από αυτές που κάνουν ρυάκια στους δρόμους με δυνατό αέρα. Αν πριν δε μπορούσα να ανέβω την ανηφόρα εύκολα, με όλο αυτό το νερό δεν υπήρχε περίπτωση. Μείναμε κάτω από ένα υπόστεγο σπιτιού όρθιοι κάπου 20-25 λεπτά, δεν υπήρχε κάτι να κάτσουμε και βρεχόμασταν και λίγο.
Όταν σταμάτησε κάπως η βροχή αποφασίσαμε να γυρίσουμε πίσω. Έβλεπα τη βιετναμέζα απογοητευμένη αλλά τι να κάνουμε, ο μόνος τρόπος να συνεχίσουμε θα ήταν να αφήναμε το μηχανάκι εκεί στο πουθενά και να το παίρναμε πάνω την ανηφόρα με τα πόδια.
Όπως έστριβα το μηχανάκι βλέπω κάτι, σταματάω, πιάνω το κεφάλι της βιετναμέζας και το κρατάω να δει ακριβώς μπροστά μας. Εκεί ακριβώς που περιμέναμε όλη την ώρα υπήρχε πινακίδα για το weasel coffee το οποίο ήταν στον δρομάκο που είχα αφήσει το μηχανάκι (την ευθεία) και όχι στην ανηφόρα που έλεγε το γκούγκλ. Αν το είχαμε δει νωρίτερα θα είχαμε φάει το χρόνο αναμονής της βροχής στο καφέ αντί όρθιοι.
Προχωρήσαμε λοιπόν άλλα ίσως 30 μέτρα και παρκάραμε. Μπήκαμε στο χώρο, που φυσικά ήταν εντελώς άδειος εκείνη την ώρα. Μας ρώτησαν τι θέλαμε, τους είπαμε να δοκιμάσουμε τον καφέ, δε θέλετε ξενάγηση πρώτα; Ε κάνε ξενάγηση λέω.
Η κυρία φώναξε μία άλλη κοπέλα, η οποία πρέπει να ήταν ως 30, ψηλή (για δεδομένα βιετναμέζας πολύ ψηλή), αδύνατη και φόραγε ένα κολλητό φόρεμα με σχετικά πιο σέξι μίνι απ' ότι θα έλεγα ότι χρειαζόταν για αυτή τη δουλειά.
Κάτι βασικά αγγλικά ήξερε, καλύτερα από το μέσο όρο στη χώρα που είναι μηδέν ως χάλια και έκανε μία προσπάθεια να μου μιλήσει, ας πούμε από το που είμαι και μόλις της είπα Ελλάδα έδειξε έκπληξη.
Εκεί μπροστά στο χώρο είχαν μία κατακαημένη νυφίτσα μόνη της. Μας είπε ότι κανονικά δε κάνουν ξεναγήσεις στο χώρο που τις εκτρέφουν γιατί είναι νυκτόβιες και ενοχλούνται από τον κόσμο τη μέρα, αλλά για εμένα θα έκανε μία εξαίρεση. "Εμένα" ε, όχι "εμάς". Μου είπε η βιετναμέζα ξεκάθαρα ότι εννοούσε ότι το έκανε χάρη σε εμένα αλλά δεν έδωσα σημασία, μπορεί να ήταν λάθος απόδοση.
Κατεβήκαμε κάποιες σκάλες προς το εκτροφείο, όλη η εγκατάσταση ήταν σε μία απότομη πλευρά του βουνού, αριστερά και δεξιά από το μονοπάτι είχε κάποιους θάμνους καφέ, που αν δεν μας τους έδειχνε δε θα το είχα καταλάβει.
Ο καφές λοιπόν από νυφίτσες προκύπτει ταΐζοντας τις νυφίτσες ακατέργαστο καφέ και παίρνοντας μετά τους κόκκους καφέ από τα κακά τους, τους οποίους στη συνέχεια επεξεργάζονται (καβούρντισμα, κλπ) για να γίνει ο καφές που πίνεις. Οι καημένες οι νυφίτσες τρώνε μόνο καφέ που δε ξέρω καν αν είναι φυσιολογικό μέρος της διατροφής τους, αλλά και αν είναι, σίγουρα δεν είναι για αποκλειστικά.
Η κοπέλα έδειχνε μία μάλλον λίγο υπερβολική διάθεση να είναι εξυπηρετική μαζί μου. Να μου κόψει καφέ από τον θάμνο, να μου εξηγήσει πράγματα για τη συγκομιδή, καταλαβαίνω ότι κάποιες φορές μερικοί άνθρωποι θέλουν να είναι φιλόξενοι προς τους ξένους και το παρακάνουν αλλά έβλεπα τη βιετναμέζα να μην της αρέσει.
Ενώ μπαίναμε λοιπόν στον χώρο του εκτροφείου, τις άφησα να πάνε λίγο πιο μπροστά να χαλαρώσω την κατάσταση. Τα λυπήθηκα τα ζωάκια μέσα στα κλουβιά, δε φτάνει που ζούσανε ένα ένα σε μικρό χώρο, έπρεπε να τρώνε το ίδιο πράγμα κάθε μέρα με το ζόρι. Εκεί που περπάταγα είδα μία νυφίτσα ξύπνια, πήγα λίγο πιο κοντά να βγάλω φώτο και για πότε πετάχτηκε επιθετικά πάνω μου (πίσω από το συρματόπλεγμα) ούτε που κατάλαβα. Δεν είναι αρκουδάκια για ύπνο, άγρια ζώα είναι. Και σίγουρα όχι χαρούμενα σε αυτή τη κατάσταση.
Εκεί μέσα στο εκτροφείο η βιετναμέζα με την άλλη λέγανε διάφορα, φυσικά δε μπορούσα να παρακολουθήσω. Κάποια στιγμή ήρθε η κοπέλα και μου είπε "very beautiful". Ναι της λέω και εγώ, είμαι τυχερός που την βρήκα είναι πολύ όμορφη. Δεν έδειξε να καταλαβαίνει τι είπα, αλλά φεύγοντας μετά με την κοπέλα με το μίνι να ανεβαίνει τα σκαλιά μπροστά από εμάς αφήνοντας απλόχερα σχετικά ακάλυπτη θέα του κώλου της στους από κάτω που ακολουθούσαν (στην οποία απέφευγα να εστιάσω για να μην έχουμε δράματα), μου είπε η βιετναμέζα χαμηλόφωνα και εμφανώς τσαντισμένη, "η καριόλα μου έλεγε ότι είσαι πολύ όμορφος, σαν Έλληνας θεός, που σε βρήκα και αν χωρίσουμε να της το πω γιατί ενδιαφέρεται". "Έλα ρε", είπα, "τηλέφωνα ανταλλάξατε;" και έφαγα μία γερή στα πλευρά.
Φτάνοντας επάνω, εγώ είχα αποφασίσει ότι δεν ήθελα να πιω καφέ, όχι γιατί με ενοχλούσε το ότι ήταν από τα κακά των ζώων, αλλά γιατί δεν ήθελα να συμμετέχω στη κακοποίησή τους, έστω και με αυτό τον ελάχιστο τρόπο. Με είχε στενοχωρήσει το θέαμα κάτω και αυτά που άκουσα.
Για καλή μας τύχη, δεν είχαν ατομικό καφέ, πούλαγαν μόνο ένα μεγάλο δοχείο των 500 ή και παραπάνω ml για κάτι αντίστοιχο του 20-25 ευρώ. Τυχαίες οι τιμές τώρα, πάντως για δύο άτομα πολύ ακριβό. Μας είπαν ότι κανονικά έρχονται γκρουπ και τον μοιράζονται και αν είχαν ανοιχτό θα μας πούλαγαν ατομικό αλλά λόγω της βροχής δεν είχε έρθει κάποιο. Υποθέτω ο λόγος που ήθελαν να μας κάνουν την ξενάγηση πρώτα ήταν μπας και έρθει και κανένας άλλος.
Με τη δικαιολογία (που ήταν αληθινή) ότι ήταν πολύ ακριβό φύγαμε. Χαιρέτησα την κοπέλα μάλλον με μεγαλύτερο χαμόγελο απ' ότι έπρεπε γιατί εισέπραξα μία συγκεκαλυμμένη τσιμπιά μόλις έστριψα και τα άκουσα και λίγο, μήπως θέλω να μείνω εκεί, να γυρίσει μόνη της, κλπ κλπ.
Τι να κάνω αφού αρέσω, εγώ φταίω;
Last edited by a moderator: