poised
Member
- Μηνύματα
- 1.058
- Likes
- 8.860
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Η (παραλίγο μη-) αναχώρηση και η άφιξη
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ - Από το χαλαρά στο όλα μέσα
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ (II)
- Δεύτερη μέρα στο Πουκέτ. Τουριστίλα με james bond island, κλπ
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta (II)
- Koh Phi Phi σε μια μέρα. Δηλαδή ούτε καν.
- Krabi και Raylay: Ημέρα υπερβολικής φυσικής δραστηριότητας και υπερβολικά αφύσικης ηλιθιότητας
- Krabi και Raylay (II)
- Krabi και Raylay (III)
- Koh Samui όσο να ανοιγοκλείσεις τα μάτια.
- Koh Samui (II)
- Koh Samui (III)
- Koh Pha Ngan: Στη σπίντα (έτσι από συνήθεια) και το ατύχημα
- Koh Pha Ngan (II)
- Koh Pha Ngan (III)
- Koh Tao: Ω είναι ωραία στον παράδεισο
- Koh Tao (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο(III)
- Koh Tao (IV)
- Προς Μπανκόκ: Όταν κάτι είναι να πάει στραβά θα πάει
- Μπανγκόκ (II)
- Εμβόλιμες Σκέψεις: Η πρώτη μέρα της υπόλοιπης ζωής μου
- Μπανγκόκ: Παλάτια και φτωχογειτονιές
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙV)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (V)
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ (ΙΙ)
- Χούα Χιν: Κατά λάθος όμως έτσι;
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία (ΙΙ)
- Chiang Mai: Αφού το λέτε έτσι θα είναι
- Chiang Mai: Τώρα κάτι γίνεται
- Chiang Mai - Τώρα κάτι γίνεται (ΙΙ)
- Chiang Mai: Το αληθινόν
- Chiang Rai: Φύση (και κάτι "κακές" σκέψεις)
- Chiang Rai (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (III)
- Η γέφυρα του ποταμού Κβάι (ή και όχι)
- Μπανγκόκ και πάλι: H μεγαλούπολη (και βαθιά εκπνοή απελπισίας)
- Μπανγκόκ κ πάλι (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙV)
- Μέρα αποφάσεων: Να πα να -μπιπ- όλα, συνεχίζω
- Poi Pet: Καλώς ήλθε το δολάριο, καμπόντιαν εντίσιον
- Poi Pet (II)
- Siem Reap
- Άνγκορ Βατ: Η πρώτη επαφή
- Άνκορ Βατ (ΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙV)
- Άνγκορ Βατ: Ουά ντόλα σεεε
- Άνκορ Βατ (V)
- Άνκορ Βατ (VI)
- Άνκορ Βατ (VII)
- Άνκορ Βάτ (VIII)
- Siem Riep: Όχι άλλους ναούς, φτάνει!
- Siem Reap by night
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ (II)
- Μπάταμπανγκ
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες (II)
- Φεύγοντας από Μπάταμπανγκ: Συμφωνία εθνικής οδού αρ. 5 σε θανατηφόρο μείζονα
- Φεύγοντας απο Μπαταμπάνγκ (ΙΙ)
- Στο δρόμο για Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν: Όσα φέρνει η ώρα δεν τα φέρνει ο χρόνος όλος
- Νύχτα στην Πνομ Πεν
- Job Interview
- Πνομ Πεν (ΙΙ)
- Πνομ Πεν: Σιχαμάρα για το ανθρώπινο γένος
- Πνομ Πεν (ΙΙΙ)
- Σιχανουκβιλ: Πόλη όνομα και πράμα (και η τρελή)
- Σιχανούκβιλ
- Σιχανούκβιλ (ΙΙ)
- Σιχανκουκβιλ: Φτωχονεοπλουτισμός (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ: 100 αποχρώσεις της βροχής (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ (συνέχεια)
- Σιχανούκβιλ: Δώσ' της άλλη μια ευκαιρία;
- Επιστροφή στην Πνομ Πεν
- Ho Chi Minh City: Τρεχάτε ποδαράκια μου να μη σας χέσει ο κώλος
- Σχέδια για Βιετνάμ
- Χο Τσι Μινχ
- Τούνελ Κου Τσι: Και η κουτσή Μαρία
- Τούνελ (συνέχεια)
- Ho Chi Minh City: Μια θάλασσα παπάκια
- Theme Park κ επιστροφή στην πόλη
- Ho Chi Minh City: Στενοχώρια για το ανθρώπινο είδος και πάλι
- Τελευταίο βράδυ στη Σαϊγκόν
- Ho Chi Minh City και Μούι Νε: Παλάτι της Ανεξαρτησίας και αμμόλοφοι
- Μούι Νε
- Μούι νε: Πάλι αμμόλοφοι και μία από τις χειρότερες μεταφορές της ζωής μου
- Μούι Νε (ΙΙ)
- Διαδρομή προς Νταλάτ
- Ντα Λατ: Φταίω που αρέσω;
- Νταλάτ (ΙΙ)
- Ντα Λατ: Φύση, βροχή και μας πιάσανε τον κώλο
- Νια Τσάνγκ (Nha Trang): Ξανά στις παραλίες
- Νια Τσανγκ: Στα καφέ
- Ντα Νανγκ: Κλάμπινγκ μέχρι το πρωί (ε, καλά, όχι και ακριβώς)
- Ντα Νανγκ συνέχεια
- Ντα Νανγκ και Χόι Αν: Κάπως προ υπερτουρισμού
- Χόι Αν
- Κούι Νιον (Quy Nhon): Έι πειρατή!
- Κούι Νιον
- Πέρασμα Χάι Βαν και Σον Τσα (Hai Van/Son tra): Φύση, ηρεμία και θέες λίγο έξω από τη Ντα Νανγκ
- Χουέ (Hue): Χωρίς βροχή την βροχερή περίοδο, το λες και ότι πιάσαμε τζόκερ
- Χουε
- Hue σε Dong Hoi - Κρίντζι
- Quang Binh - Απίστευτες βόλτες και σπηλιές
- Quang Binh
- Quang Binh (ΙΙ)
- Ninh Binh - Όταν οι απατεωνιές σε φτάνουν στα όριά σου
- Ninh Binh
- Ninh Binh σε Sa Pa - Αφού ζήσαμε να το θυμόμαστε
- Σα Πα - Υπό βροχή, ομίχλη και κρύο
- Σα Πα
- Σα Πα: Πήραμε τα βουνά
- Ανόι: Πίσω στη ζέστη, βαβούρα και "πολιτισμό"
- Λεωφορείο
- Ανόι
- Ανόι: Βόλτες στη πόλη
- Ανόι (συνέχεια)
- Ανόι (συνέχεια ΙΙ)
- Ανόι: Μουσείο εθνολογίας
- Χα Λονγκ
- Χα Λονγκ: Όπως στα καρποστάλ
- Χα Λονγκ ΙΙ
- Χα Λονγκ ΙΙΙ
- Ανόι: Και τώρα τι;
- Ανόι: Τελευταίες ώρες
- Τέλος Ταξιδιού
- Επίλογος
Σα Πα - Υπό βροχή, ομίχλη και κρύο
Ξυπνήσαμε και πήγαμε για πρωινό στον χώρο κάτω από τα δωμάτια. Eίχε ξημερώσει άσχημα η μέρα, την ώρα που κατεβήκαμε έβρεχε και φύσαγε και έπρεπε να κάτσουμε στο κέντρο για να μη μας πιάνει η βροχή. Είχα μία ελπίδα ότι αυτά ήταν τα χειρότερα και θα πήγαινε καλύτερα μετά αλλά όχι και μεγάλη.
Το πρωινό συμπεριλαμβανόταν στην τιμή. Ήρθε ο σύζυγος και μας είπε ότι είχε banana pancake με χυμό, αν θέλαμε κάτι άλλο το πληρώναμε. Γενικά δεν μου αρέσουν τα γλυκά για πρωινό, αλλά μία στο τόσο δε με πειράζει. Η βιετναμέζα παρόλο που ήταν "τροπική" δεν τρελαινόταν με τις μπανάνες αλλά μάλλον το πήγε και αυτή στο για μία φορά δε πειράζει. Η μαγείρισσα ήταν η σύζυγος, τα είχαν οργανώσει έτσι ώστε η ώρα του πρωινού να είναι το διάλειμμα της από το σχολείο αφού το μάθημα έτσι και αλλιώς εκεί ξεκινάει πολύ πρωί.
Ζήτησα και ένα καφέ, περίμενα αυτόν με το ποτηράκι και το φίλτρο που στάζει από πάνω (phin) αλλά μου έφτιαξε καφέ από φακελάκι. Άμα ήταν από φακελάκι τον έφτιαχνα και μόνος μου στο δωμάτιο από τα δικά μου, αλλά που να το φανταστώ. Βέβαια κόντεψε να μου βγει από την μύτη όταν μου ζήτησε κοντά 2 ευρώ. Ο κανονικός καφές τότε πήγαινε από 60 λεπτά ως 1 ευρώ στα απλά μαγαζιά και ως 1.5 στα κυριλέ. Ο καφές σε φακελάκι, αν τον έβρισκες σε κανένα μαγαζί που η δουλειά του δεν ήταν να φτιάχνει καφέ και το παρείχε σαν "εξυπηρέτηση" ήταν ή τζάμπα ή 20 λεπτά μόνο. Και για να μην παρεξηγηθώ, δεν ήταν για τα δύο ευρώ που ζήτησε, αλλά η κοροϊδία. Εμ δεν είχε κανονικό, εμ είδαν και αυτοί ξένους και βάρεσαν όπου μπορούσαν. Ο καιρός δεν είχε βελτιωθεί μέχρι να τελειώσομε οπότε ανεβήκαμε πάλι στο δωμάτιο να περιμένουμε.
Με την ευκαιρία, στη Σάπα ζούνε πέντε εθνικές μειονότητες που έχουν την δική τους γλώσσα και τρόπο ζωής και γενικά οι "βέροι" Βιετναμέζοι (που ονομάζονται εσωτερικά kinh) δεν τα έχουν και πάντα πολύ καλά μαζί τους, Όπως συμβαίνει με όλες τις ομάδες που δεν ενσωματώνονται πλήρως στα εθνικά κράτη και ζουν σε βασικές συνθήκες ζωής (ή εξαθλίωσης), τις βλέπουν με προκατάληψη και με εκφράσεις αντίστοιχες με αυτές που ακούς για τους Ρομά εδώ (επιλέγουν να ζούνε σε παράγκες, δε θέλουν να δουλεύουν, γεννοβολάν σαν κουνέλια, κλπ).
Το '70 σε ένα σύντομο πολεμικό τζατζάρισμα μεταξύ Κίνας και Βιετνάμ που δεν έχει νόημα να το αναλύσουμε εδώ, όποιος από τους δύο αντιπάλους έδινε τα περισσότερα σε χρήμα ή είδος έπαιρνε και τις μειονότητες μαζί. Ψιλολογικό το βρίσκω, χεσμένους είχαν τόσο τους Βιετναμέζους όσο και τους Κινέζους και είδαν μία ευκαιρία που μπορούσαν να εκμεταλλευτούν προς όφελός τους, δεν τους κατηγορώ. Όμως γεωγραφικά ζούνε σε περιοχές του Βιετνάμ και οι βιετναμέζοι το θεώρησαν προδοσία, έχοντας από τότε μία αίσθηση ότι μπορεί να τους "πουλήσουν" πάλι σε περίπτωση πολέμου και χωρίς να τους έχουν σε πολύ υπόληψη.
Βέβαια μην κάνουμε το λάθος να νομίζουμε ότι επειδή έχουν πολιτισμικές διαφορές, κρατάνε τις δικές τους παραδόσεις και τρόπο ζωής είναι "αθώα" τα πράγματα. Εκτός του αναλφαβητισμού, καθώς το να πηγαίνεις σχολείο δεν θεωρείται πλεονέκτημα αλλά χάσιμο χρόνου, ειδικά για τα κορίτσια που αν συνεχίσουν στο αντίστοιχο γυμνάσιο κινδυνεύουν να μείνουν ανύπαντρες και φυσικά της βίας εντός των κοινοτήτων, είναι εξωφρενικό το τεράστιο ποσοστό υποχρεωτικών γάμων μέσω "απαγωγής της νύφης". Δεν είναι όπως το "κλεφτήκαμε" το οποίο πιστεύω υπονοεί την επιλογή του ζεύγους ενάντια στα πλάνα της οικογένειας.
Εκεί τα κορίτσια, ειδικά της φυλής των H'mong από τα 12, απαγάγονται από νεαρούς άλλων χωριών και υποχρεώνονται να παραμείνουν με τον απαγωγέα ενάντια στη θέλησή τους ώστε να αποδεχθεί η οικογένειά τους τον "γάμο" με τον νεαρό (νεαρός μεν αλλά συνήθως πολύ μεγαλύτερος σε ηλικία από την κοπέλα) που αποφάσισε ότι τη θέλει γυναίκα. Κάποιες φορές μένουν κλειδωμένες για μέρες κάπου που δεν θα τις βρουν εύκολα, σπανιότερα έχοντας υποστεί και κακοποίηση ή/και βιασμό. Αν τις βρει η οικογένεια τους μέχρι το αποδεκτό κοινωνικό διάστημα κάποιων ημερών και δεν αποδέχεται το γάμο τις παίρνει πίσω, αλλιώς το γεγονός θεωρείται πρακτικά "λήξαν". Σε κάποιες περιπτώσεις που η οικογένεια του γαμπρού θεωρεί ότι η οικογένεια της νύφης θα το αποδεχθεί εύκολα μπορεί να επικοινωνήσουν μόνοι τους να το επισπεύσουν.
Μετά την λίγο ή περισσότερο βεβιασμένη αποδοχή δίνεται προίκα από τον γαμπρό στην οικογένεια της νύφης και έτσι εκλαμβάνεται περίπου ως εμπορική συναλλαγή, "αγοράσαμε νύφη". Οι κοπέλες βρίσκονται ανήλικες με μωρά και σε πολλές περιπτώσεις σαν σκλάβες υποχρεωμένες να υπηρετούν τον "άντρα" τους και την οικογένεια του που πλήρωσε να τις "αγοράσει". Δεν υπάρχουν επίσημα στατιστικά για τις περιοχές αυτές από κάποια ΜΚΟ είχα διαβάσει ότι περίπου 25% των κοριτσιών "παντρεύονται" έτσι και ότι το συντριπτικό ποσοστό έχει παντρευτεί πριν τα 18. Αν στα 18 δεν έχει παντρευτεί κάποια κοπέλα θεωρείται ότι έμεινε στο ράφι και δεν την θέλει κανείς, γι αυτό και το να σπουδάσουν θεωρείται κοινωνική "αυτοκτονία".
Θυμάμαι την ιστορία μίας κοπέλας που ήθελε να σπουδάσει και είχε την (σπάνια) υποστήριξη των γονιών της. Την είχαν απαγάγει αρκετές φορές μέχρι τα 17 της, σχεδόν πάντα όταν επέστρεφε από το σχολείο αλλά και μία φορά από το σπίτι της με τους γείτονες να μην αντιδρούν. Τη τελευταία φορά ήταν κοντά στις εξετάσεις που θα έδινε για το πανεπιστήμιο. Μετά από κάποιες μέρες που την κράταγαν αποκλεισμένη σε κάποιο μέρος στο βουνό για να μην την βρει ο πατέρας της, έκανε ότι συμφωνούσε να αποδεχθεί τον γάμο, την άφησαν να βγει από το σπίτι να δει τα χωράφια της οικογένειας του μέλλοντα άντρα της ή κάτι τέτοιο και έφυγε από εκεί περιπλανώμενη στα βουνά μέχρι να πετύχει κάποιον που τελικά ειδοποίησε τον πατέρα της. Όταν επέστρεψε στο σπίτι της βρήκε την τοπική κοινωνία να την έχει απορρίψει. "Ποιος θα θελήσει αυτό το ατίθασο κορίτσι που τόσες φορές την απήγαγαν και πάντα γύρναγε πίσω";
Καθώς η Σα Πα έχει γίνει πολύ τουριστικό μέρος, πολλές γυναίκες έχουν μάθει αγγλικά (αν και όχι πάντα βιετναμέζικα!). Κάποιες πουλάνε υφάσματα ή άλλα τοπικά είδη, κάποιες κάνουν τους οδηγούς σε τρεκ, άλλες γίνονται φορτικές ζητιανεύοντας είτε μόνες είτε με τα παιδιά. Δυστυχώς όμως πολλές δραστηριότητες, ειδικά τις οργανωμένες, τις μαίνονται κυκλώματα και δεν πηγαίνουν τα λεφτά εκεί που νομίζουμε.
Ξυπνήσαμε και πήγαμε για πρωινό στον χώρο κάτω από τα δωμάτια. Eίχε ξημερώσει άσχημα η μέρα, την ώρα που κατεβήκαμε έβρεχε και φύσαγε και έπρεπε να κάτσουμε στο κέντρο για να μη μας πιάνει η βροχή. Είχα μία ελπίδα ότι αυτά ήταν τα χειρότερα και θα πήγαινε καλύτερα μετά αλλά όχι και μεγάλη.
Το πρωινό συμπεριλαμβανόταν στην τιμή. Ήρθε ο σύζυγος και μας είπε ότι είχε banana pancake με χυμό, αν θέλαμε κάτι άλλο το πληρώναμε. Γενικά δεν μου αρέσουν τα γλυκά για πρωινό, αλλά μία στο τόσο δε με πειράζει. Η βιετναμέζα παρόλο που ήταν "τροπική" δεν τρελαινόταν με τις μπανάνες αλλά μάλλον το πήγε και αυτή στο για μία φορά δε πειράζει. Η μαγείρισσα ήταν η σύζυγος, τα είχαν οργανώσει έτσι ώστε η ώρα του πρωινού να είναι το διάλειμμα της από το σχολείο αφού το μάθημα έτσι και αλλιώς εκεί ξεκινάει πολύ πρωί.
Ζήτησα και ένα καφέ, περίμενα αυτόν με το ποτηράκι και το φίλτρο που στάζει από πάνω (phin) αλλά μου έφτιαξε καφέ από φακελάκι. Άμα ήταν από φακελάκι τον έφτιαχνα και μόνος μου στο δωμάτιο από τα δικά μου, αλλά που να το φανταστώ. Βέβαια κόντεψε να μου βγει από την μύτη όταν μου ζήτησε κοντά 2 ευρώ. Ο κανονικός καφές τότε πήγαινε από 60 λεπτά ως 1 ευρώ στα απλά μαγαζιά και ως 1.5 στα κυριλέ. Ο καφές σε φακελάκι, αν τον έβρισκες σε κανένα μαγαζί που η δουλειά του δεν ήταν να φτιάχνει καφέ και το παρείχε σαν "εξυπηρέτηση" ήταν ή τζάμπα ή 20 λεπτά μόνο. Και για να μην παρεξηγηθώ, δεν ήταν για τα δύο ευρώ που ζήτησε, αλλά η κοροϊδία. Εμ δεν είχε κανονικό, εμ είδαν και αυτοί ξένους και βάρεσαν όπου μπορούσαν. Ο καιρός δεν είχε βελτιωθεί μέχρι να τελειώσομε οπότε ανεβήκαμε πάλι στο δωμάτιο να περιμένουμε.
Με την ευκαιρία, στη Σάπα ζούνε πέντε εθνικές μειονότητες που έχουν την δική τους γλώσσα και τρόπο ζωής και γενικά οι "βέροι" Βιετναμέζοι (που ονομάζονται εσωτερικά kinh) δεν τα έχουν και πάντα πολύ καλά μαζί τους, Όπως συμβαίνει με όλες τις ομάδες που δεν ενσωματώνονται πλήρως στα εθνικά κράτη και ζουν σε βασικές συνθήκες ζωής (ή εξαθλίωσης), τις βλέπουν με προκατάληψη και με εκφράσεις αντίστοιχες με αυτές που ακούς για τους Ρομά εδώ (επιλέγουν να ζούνε σε παράγκες, δε θέλουν να δουλεύουν, γεννοβολάν σαν κουνέλια, κλπ).
Το '70 σε ένα σύντομο πολεμικό τζατζάρισμα μεταξύ Κίνας και Βιετνάμ που δεν έχει νόημα να το αναλύσουμε εδώ, όποιος από τους δύο αντιπάλους έδινε τα περισσότερα σε χρήμα ή είδος έπαιρνε και τις μειονότητες μαζί. Ψιλολογικό το βρίσκω, χεσμένους είχαν τόσο τους Βιετναμέζους όσο και τους Κινέζους και είδαν μία ευκαιρία που μπορούσαν να εκμεταλλευτούν προς όφελός τους, δεν τους κατηγορώ. Όμως γεωγραφικά ζούνε σε περιοχές του Βιετνάμ και οι βιετναμέζοι το θεώρησαν προδοσία, έχοντας από τότε μία αίσθηση ότι μπορεί να τους "πουλήσουν" πάλι σε περίπτωση πολέμου και χωρίς να τους έχουν σε πολύ υπόληψη.
Βέβαια μην κάνουμε το λάθος να νομίζουμε ότι επειδή έχουν πολιτισμικές διαφορές, κρατάνε τις δικές τους παραδόσεις και τρόπο ζωής είναι "αθώα" τα πράγματα. Εκτός του αναλφαβητισμού, καθώς το να πηγαίνεις σχολείο δεν θεωρείται πλεονέκτημα αλλά χάσιμο χρόνου, ειδικά για τα κορίτσια που αν συνεχίσουν στο αντίστοιχο γυμνάσιο κινδυνεύουν να μείνουν ανύπαντρες και φυσικά της βίας εντός των κοινοτήτων, είναι εξωφρενικό το τεράστιο ποσοστό υποχρεωτικών γάμων μέσω "απαγωγής της νύφης". Δεν είναι όπως το "κλεφτήκαμε" το οποίο πιστεύω υπονοεί την επιλογή του ζεύγους ενάντια στα πλάνα της οικογένειας.
Εκεί τα κορίτσια, ειδικά της φυλής των H'mong από τα 12, απαγάγονται από νεαρούς άλλων χωριών και υποχρεώνονται να παραμείνουν με τον απαγωγέα ενάντια στη θέλησή τους ώστε να αποδεχθεί η οικογένειά τους τον "γάμο" με τον νεαρό (νεαρός μεν αλλά συνήθως πολύ μεγαλύτερος σε ηλικία από την κοπέλα) που αποφάσισε ότι τη θέλει γυναίκα. Κάποιες φορές μένουν κλειδωμένες για μέρες κάπου που δεν θα τις βρουν εύκολα, σπανιότερα έχοντας υποστεί και κακοποίηση ή/και βιασμό. Αν τις βρει η οικογένεια τους μέχρι το αποδεκτό κοινωνικό διάστημα κάποιων ημερών και δεν αποδέχεται το γάμο τις παίρνει πίσω, αλλιώς το γεγονός θεωρείται πρακτικά "λήξαν". Σε κάποιες περιπτώσεις που η οικογένεια του γαμπρού θεωρεί ότι η οικογένεια της νύφης θα το αποδεχθεί εύκολα μπορεί να επικοινωνήσουν μόνοι τους να το επισπεύσουν.
Μετά την λίγο ή περισσότερο βεβιασμένη αποδοχή δίνεται προίκα από τον γαμπρό στην οικογένεια της νύφης και έτσι εκλαμβάνεται περίπου ως εμπορική συναλλαγή, "αγοράσαμε νύφη". Οι κοπέλες βρίσκονται ανήλικες με μωρά και σε πολλές περιπτώσεις σαν σκλάβες υποχρεωμένες να υπηρετούν τον "άντρα" τους και την οικογένεια του που πλήρωσε να τις "αγοράσει". Δεν υπάρχουν επίσημα στατιστικά για τις περιοχές αυτές από κάποια ΜΚΟ είχα διαβάσει ότι περίπου 25% των κοριτσιών "παντρεύονται" έτσι και ότι το συντριπτικό ποσοστό έχει παντρευτεί πριν τα 18. Αν στα 18 δεν έχει παντρευτεί κάποια κοπέλα θεωρείται ότι έμεινε στο ράφι και δεν την θέλει κανείς, γι αυτό και το να σπουδάσουν θεωρείται κοινωνική "αυτοκτονία".
Θυμάμαι την ιστορία μίας κοπέλας που ήθελε να σπουδάσει και είχε την (σπάνια) υποστήριξη των γονιών της. Την είχαν απαγάγει αρκετές φορές μέχρι τα 17 της, σχεδόν πάντα όταν επέστρεφε από το σχολείο αλλά και μία φορά από το σπίτι της με τους γείτονες να μην αντιδρούν. Τη τελευταία φορά ήταν κοντά στις εξετάσεις που θα έδινε για το πανεπιστήμιο. Μετά από κάποιες μέρες που την κράταγαν αποκλεισμένη σε κάποιο μέρος στο βουνό για να μην την βρει ο πατέρας της, έκανε ότι συμφωνούσε να αποδεχθεί τον γάμο, την άφησαν να βγει από το σπίτι να δει τα χωράφια της οικογένειας του μέλλοντα άντρα της ή κάτι τέτοιο και έφυγε από εκεί περιπλανώμενη στα βουνά μέχρι να πετύχει κάποιον που τελικά ειδοποίησε τον πατέρα της. Όταν επέστρεψε στο σπίτι της βρήκε την τοπική κοινωνία να την έχει απορρίψει. "Ποιος θα θελήσει αυτό το ατίθασο κορίτσι που τόσες φορές την απήγαγαν και πάντα γύρναγε πίσω";
Καθώς η Σα Πα έχει γίνει πολύ τουριστικό μέρος, πολλές γυναίκες έχουν μάθει αγγλικά (αν και όχι πάντα βιετναμέζικα!). Κάποιες πουλάνε υφάσματα ή άλλα τοπικά είδη, κάποιες κάνουν τους οδηγούς σε τρεκ, άλλες γίνονται φορτικές ζητιανεύοντας είτε μόνες είτε με τα παιδιά. Δυστυχώς όμως πολλές δραστηριότητες, ειδικά τις οργανωμένες, τις μαίνονται κυκλώματα και δεν πηγαίνουν τα λεφτά εκεί που νομίζουμε.
Last edited by a moderator: