poised
Member
- Μηνύματα
- 1.058
- Likes
- 8.860
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Η (παραλίγο μη-) αναχώρηση και η άφιξη
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ - Από το χαλαρά στο όλα μέσα
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ (II)
- Δεύτερη μέρα στο Πουκέτ. Τουριστίλα με james bond island, κλπ
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta (II)
- Koh Phi Phi σε μια μέρα. Δηλαδή ούτε καν.
- Krabi και Raylay: Ημέρα υπερβολικής φυσικής δραστηριότητας και υπερβολικά αφύσικης ηλιθιότητας
- Krabi και Raylay (II)
- Krabi και Raylay (III)
- Koh Samui όσο να ανοιγοκλείσεις τα μάτια.
- Koh Samui (II)
- Koh Samui (III)
- Koh Pha Ngan: Στη σπίντα (έτσι από συνήθεια) και το ατύχημα
- Koh Pha Ngan (II)
- Koh Pha Ngan (III)
- Koh Tao: Ω είναι ωραία στον παράδεισο
- Koh Tao (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο(III)
- Koh Tao (IV)
- Προς Μπανκόκ: Όταν κάτι είναι να πάει στραβά θα πάει
- Μπανγκόκ (II)
- Εμβόλιμες Σκέψεις: Η πρώτη μέρα της υπόλοιπης ζωής μου
- Μπανγκόκ: Παλάτια και φτωχογειτονιές
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙV)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (V)
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ (ΙΙ)
- Χούα Χιν: Κατά λάθος όμως έτσι;
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία (ΙΙ)
- Chiang Mai: Αφού το λέτε έτσι θα είναι
- Chiang Mai: Τώρα κάτι γίνεται
- Chiang Mai - Τώρα κάτι γίνεται (ΙΙ)
- Chiang Mai: Το αληθινόν
- Chiang Rai: Φύση (και κάτι "κακές" σκέψεις)
- Chiang Rai (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (III)
- Η γέφυρα του ποταμού Κβάι (ή και όχι)
- Μπανγκόκ και πάλι: H μεγαλούπολη (και βαθιά εκπνοή απελπισίας)
- Μπανγκόκ κ πάλι (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙV)
- Μέρα αποφάσεων: Να πα να -μπιπ- όλα, συνεχίζω
- Poi Pet: Καλώς ήλθε το δολάριο, καμπόντιαν εντίσιον
- Poi Pet (II)
- Siem Reap
- Άνγκορ Βατ: Η πρώτη επαφή
- Άνκορ Βατ (ΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙV)
- Άνγκορ Βατ: Ουά ντόλα σεεε
- Άνκορ Βατ (V)
- Άνκορ Βατ (VI)
- Άνκορ Βατ (VII)
- Άνκορ Βάτ (VIII)
- Siem Riep: Όχι άλλους ναούς, φτάνει!
- Siem Reap by night
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ (II)
- Μπάταμπανγκ
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες (II)
- Φεύγοντας από Μπάταμπανγκ: Συμφωνία εθνικής οδού αρ. 5 σε θανατηφόρο μείζονα
- Φεύγοντας απο Μπαταμπάνγκ (ΙΙ)
- Στο δρόμο για Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν: Όσα φέρνει η ώρα δεν τα φέρνει ο χρόνος όλος
- Νύχτα στην Πνομ Πεν
- Job Interview
- Πνομ Πεν (ΙΙ)
- Πνομ Πεν: Σιχαμάρα για το ανθρώπινο γένος
- Πνομ Πεν (ΙΙΙ)
- Σιχανουκβιλ: Πόλη όνομα και πράμα (και η τρελή)
- Σιχανούκβιλ
- Σιχανούκβιλ (ΙΙ)
- Σιχανκουκβιλ: Φτωχονεοπλουτισμός (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ: 100 αποχρώσεις της βροχής (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ (συνέχεια)
- Σιχανούκβιλ: Δώσ' της άλλη μια ευκαιρία;
- Επιστροφή στην Πνομ Πεν
- Ho Chi Minh City: Τρεχάτε ποδαράκια μου να μη σας χέσει ο κώλος
- Σχέδια για Βιετνάμ
- Χο Τσι Μινχ
- Τούνελ Κου Τσι: Και η κουτσή Μαρία
- Τούνελ (συνέχεια)
- Ho Chi Minh City: Μια θάλασσα παπάκια
- Theme Park κ επιστροφή στην πόλη
- Ho Chi Minh City: Στενοχώρια για το ανθρώπινο είδος και πάλι
- Τελευταίο βράδυ στη Σαϊγκόν
- Ho Chi Minh City και Μούι Νε: Παλάτι της Ανεξαρτησίας και αμμόλοφοι
- Μούι Νε
- Μούι νε: Πάλι αμμόλοφοι και μία από τις χειρότερες μεταφορές της ζωής μου
- Μούι Νε (ΙΙ)
- Διαδρομή προς Νταλάτ
- Ντα Λατ: Φταίω που αρέσω;
- Νταλάτ (ΙΙ)
- Ντα Λατ: Φύση, βροχή και μας πιάσανε τον κώλο
- Νια Τσάνγκ (Nha Trang): Ξανά στις παραλίες
- Νια Τσανγκ: Στα καφέ
- Ντα Νανγκ: Κλάμπινγκ μέχρι το πρωί (ε, καλά, όχι και ακριβώς)
- Ντα Νανγκ συνέχεια
- Ντα Νανγκ και Χόι Αν: Κάπως προ υπερτουρισμού
- Χόι Αν
- Κούι Νιον (Quy Nhon): Έι πειρατή!
- Κούι Νιον
- Πέρασμα Χάι Βαν και Σον Τσα (Hai Van/Son tra): Φύση, ηρεμία και θέες λίγο έξω από τη Ντα Νανγκ
- Χουέ (Hue): Χωρίς βροχή την βροχερή περίοδο, το λες και ότι πιάσαμε τζόκερ
- Χουε
- Hue σε Dong Hoi - Κρίντζι
- Quang Binh - Απίστευτες βόλτες και σπηλιές
- Quang Binh
- Quang Binh (ΙΙ)
- Ninh Binh - Όταν οι απατεωνιές σε φτάνουν στα όριά σου
- Ninh Binh
- Ninh Binh σε Sa Pa - Αφού ζήσαμε να το θυμόμαστε
- Σα Πα - Υπό βροχή, ομίχλη και κρύο
- Σα Πα
- Σα Πα: Πήραμε τα βουνά
- Ανόι: Πίσω στη ζέστη, βαβούρα και "πολιτισμό"
- Λεωφορείο
- Ανόι
- Ανόι: Βόλτες στη πόλη
- Ανόι (συνέχεια)
- Ανόι (συνέχεια ΙΙ)
- Ανόι: Μουσείο εθνολογίας
- Χα Λονγκ
- Χα Λονγκ: Όπως στα καρποστάλ
- Χα Λονγκ ΙΙ
- Χα Λονγκ ΙΙΙ
- Ανόι: Και τώρα τι;
- Ανόι: Τελευταίες ώρες
- Τέλος Ταξιδιού
- Επίλογος
Μετά από αυτά ο οδηγός μας είπε ότι θα μας πήγαινε να δούμε κάποιον διαφορετικό ναό, εκτός της συνηθισμένης περιοχής, κάπου μία ώρα μακριά. Δηλαδή δύο πηγαινέλα, βάλε και την στάση στο ναό κάνα μισάωρο, σήμαινε ότι θα έπρεπε να φάμε έξω και μιας που θα ήμασταν κάπου μη τουριστικά χωρίς άλλες επιλογές θα έπρεπε να μας πάει αυτός κάπου που θα ήξερε. Το είπα στην Ισπανίδα να δεις που θα μας το φέρει έτσι στον δρόμο. Μπορεί να με είχε πάρει για πολύ καχύποπτο αλλά να που όντως κάπου στα μισά του δρόμου μας λέει "ξέρετε θα αργήσουμε να επιστρέψουμε, έχει ένα καλό εστιατόριο εδώ κοντά, να σας πάω;"
Συνάντησα το βλέμμα με την Ισπανίδα λέγοντας με τα μάτια "αναμενόμενο". Άντε πήγαινέ μας ρε μάστορα του λέω.
Είχαμε πάρει τον ένα από τους δύο κεντρικούς, ας πούμε "εθνικούς" δρόμους που διασχίζουν την Καμπότζη. Χοντρικά ξεκινάνε από την πρωτεύουσα, την Πνομ Πεν και ο ένας πάει βόρεια της μεγαλύτερης λίμνης της ΝΑ Ασίας, της Τονλε σαπ προς Σίεμ Ριπ που βρισκόμασταν, ο άλλος πάει προς την συμπρωτεύουσα την Μπάταμπανγκ και οι δύο μαζί συναντιόνται στην Σινοφον κοντά στα σύνορα με την Ταιλάνδη. Ο δρόμος, ο καλύτερος της χώρας δηλαδή, είχε μία λωρίδα και μία μικρότερη βοηθητική σε κάθε κατεύθυνση, χωρίς διάζωμα. Λόγω αρκετής κίνησης ευτυχώς έπρεπε να ακολουθήσουμε την ροή χωρίς πολλά ευτράπελα γιατί τον έκανα τον δρόμο και αλλιώς και ήταν σοκ και δέος.
Θυμήθηκα την καμποτζιανή "πρώην" που μου έλεγε πως όταν πήγαινε για δουλειά στην Σίεμ Ριεπ ή σε άλλες πόλεις προτιμούσε να πάει με αεροπλάνο ή αλλιώς της δίνανε οδηγό. Μου είχε φανεί περίεργο για 300χλμ δρόμο να παίρνεις αεροπλάνο, αλλά κατάλαβα ότι όταν τον κάνεις με 30 μέσο όρο και με αυτές τις συνθήκες φτάνεις εξουθενωμένος (όταν φτάνεις ακέραιος).
Πρέπει να ομολογήσω ότι το εστιατόριο, το οποίο ήταν στη μέση του πουθενά και απ' ότι φαινόταν δούλευε μόνο με τουρίστες ήταν εξαιρετικό. Κατ' αρχάς το περιβάλλον ήταν πολύ προσεγμένο και σε δεύτερο βαθμό η εξυπηρέτηση εξαιρετική. Φοβήθηκα για το κόστος, τελικά ήταν η μερίδα γύρω στο πεντοδόλαρο, δηλαδή 5+ φορές πιο πάνω από το κόστος του γεύματος σε πάγκο και τουλάχιστον διπλάσια από τυπικό εστιατόριο αλλά σιγά τα λεφτά τώρα, μαζί με ποτά μας βγήκε κάτω από 15 δολάρια δύο άτομα. Παράγγειλα βάτραχο με ρύζι σε παραδοσιακή καμποτζιανή συνταγή (σύμφωνα με το μενού). Η Ισπανίδα που δεν ήξερε καν την λέξη frog που άκουσε πήρε κάτι πολύ στάνταρ σε κοτόπουλο ή χοιρινό από φόβο μη δεν τρώγεται.
Το φαγητό ήταν καλό. Όχι υψηλής κουζίνας αλλά ισορροπημένες γεύσεις για δυτικές γλώσσες, κάτι που έκανε ξεκάθαρο ότι αυτό ήταν το τάργκετ γκρουπ του. Κάποια στιγμή η ισπανίδα μου πρόσφερε από το δικό της πιάτο να δοκιμάσω, της πρόσφερα και εγώ από το δικό μου, με ρώτησε τι είναι αλλά καθώς δεν ήξερα πως λέγεται ο βάτραχος στα ισπανικά της είπα ότι είναι ένα ζώο που η γεύση του είναι σαν κοτόπουλο. Υποθέτω θεώρησε ότι είναι κάποιο πουλί, ορτύκι ας πούμε, δεν το έκανα και πολύ ξεκάθαρο γιατί ήξερα ότι η γεύση του δεν έχει τίποτα περίεργο ή αηδιαστικό και ήθελα να την αφήσω να δοκιμάσει χωρίς να ξέρει. Βέβαια γνώριζα ότι έπαιρνα ρίσκο να με μισήσει αργότερα όταν θα μάθαινε.
Έφαγε, της άρεσε και μόνο αφού τελείωσε όλο το κομμάτι την ρώτησα αν πρώτη φορά δοκιμάζει ή είχε ξαναφάει. Κατάλαβε από το χαμόγελο που είχα ότι κάτι μαλακία είχε γίνει. Έβγαλε το κινητό, μου ζήτησε να της γράψω την λέξη στα αγγλικά, το μετέφρασε και... γούρλωσε τα μάτια. Πάντως αργότερα της ζήτησα συγνώμη γιατί κατάλαβα ότι ήταν ύπουλο και άσχημο αυτό που είχα κάνει. Μου είπε (είτε γιατί το εννοούσε είτε από καλοσύνη) ότι ήταν πράγματι ωραίο και όντως έμοιαζε η γεύση με κοτόπουλο αλλά αν ήξερε τι ήταν από την αρχή δεν θα το είχε φάει και μάλλον δεν θα το ξανακάνει και ποτέ, πάντως δεν την πείραζε που είχε συμβεί.
Πριν φύγουμε έκανα μία βόλτα τον χώρο. Πίσω από το κυρίως μαγαζί υπήρχε ένας δεύτερος χώρος με αιώρες και τραπέζια για τους οδηγούς. Υποθέτω ότι το λιγότερο αυτοί έτρωγαν τσάμπα. Χαλάλι τους.
Ανεβήκαμε στο τουκ τουκ και περνώντας κάθετα από τον εθνικό σε καταπατημένους χωματόδρομους που σήκωναν ατέλειωτη σκόνη
φτάσαμε σύντομα στον πρώτο ναό, ίσως η πιο άκυρη στάση που κάναμε ποτέ. Δε μου το βγάζεις από το μυαλό ότι όλο το νόημα της επίσκεψης ήταν να φάμε στο εστιατόριο εκεί (και ο οδηγός τζάμπα).
Δίπλα από το ναό είχε κάποιου είδους βουδιστικό ναό και σχολή, βέβαια οι περισσότεροι την είχαν πέσει για ύπνο λόγω της μεσημεριανής ζέστης, με εξαίρεση κάτι μοναχούς που πλένονταν (???) από μία γούρνα.
Ο κοινόχρηστος χώρος της σχολής
Στο διπλανό κτήριο είχε και ένα δωμάτιο με υπολογιστές με τίτλο "computer lab", μαζί με φωτογραφίες από κάποιους ξένους που είτε τους είχαν κάνει την δωρεά είτε είχαν διδάξει εκεί κατά καιρούς, δε θυμάμαι με σιγουριά.
Μου κίνησε λίγο την περιέργεια και έριξα μια ματιά, οπότε από το πουθενά ο κύριος με το πουκάμισο ο οποίος μίλαγε αγγλικά και μου δήλωσε δάσκαλος αποφάσισε να μου εξηγήσει. Αν θυμάμαι καλά οι υπολογιστές ήταν refurbished, "ευγενική" δωρεά του αμερικανικού στρατού (να σε κάψω Γιάννη να σ' αλείψω λάδι) στο ίδρυμα που κάτι είχε να κάνει με παιδιά.
Γενικά υπάρχουν πολλά ιδρύματα για ορφανά (και μη) στην Καμπότζη και δυστυχώς πολλά από αυτά, τουλάχιστον στο παρελθόν ήταν απάτες. Δηλαδή τα παιδιά όχι μόνο δεν ήταν ορφανά, τα παίρνανε από φτωχές οικογένειες με υπόσχεση να τα ταΐζουν για κάποιο καιρό και τα παρουσίαζαν στους δυτικούς τουρίστες (κυρίως των οργανωμένων γκρουπ) ως ορφανά για να μαζεύουν δωρεές τις οποίες φυσικά έτρωγαν. Τα παιδιά φυσικά υποσιτίζονταν και κακοποιούνταν για να φαίνονται καημένα.
Τώρα δε μπορούσα να ξέρω τι φάση ήταν το συγκεκριμένο ίδρυμα, γενικά με τόσες απάτες που είχα δει με το καλημέρα στη χώρα δεν πίστευα εύκολα τίποτα, αλλά το ότι υπήρχε βουδιστικός ναός, είχαν site και τα μηχανήματα φαίνονταν να ήταν του αμερικανικού στρατού (που υπέθετα ότι θα το είχε ψάξει λίγο) με έπεισε ότι μάλλον ήταν ευαγές. Ο δάσκαλος - ή ότι ήταν ο τύπος - με είχε πιάσει σε ένα ασταμάτητο μπλα μπλα για τις επιτυχίες της σχολής και το έργο που με έκανε καχύποπτο και στο τέλος μου έριξε την πρόταση να μείνω εκεί μέχρι το απόγευμα που θα έρχονταν τα παιδιά από τον ύπνο για να τους "διδάξω" αγγλικά. Τι να διδάξω ρε φίλε του λέω, με κόβεις για τέτοιον; Να τους μιλήσεις τουλάχιστον για πράκτις.
Κατ' αρχάς δεν υπήρχε περίπτωση να φάω τη μέρα μου εκεί, ένιωθα και κάπως άβολα με το πως πήγαινε το όλο πράγμα, στο τέλος αφού ευγενικά αρνήθηκα μου το έσκασε ότι θα μπορούσα να κάνω κάποια δωρεά σε ένα κουτί που είχαν εκεί για να τους βοηθήσω. Γενικά δεν αφήνω να με τουμπάρουν και έχω μεγάλη αντοχή στις τεχνικές ενταντικής πώλησης που εκ των υστέρων πιστεύω ότι χρησιμοποιούσε εκούσια ή όχι ο "φίλος", νιώθοντας όμως λίγο στριμωγμένος, έχοντας αφήσει την Ισπανίδα για αρκετή ώρα μόνη και νιώθοντας κάπως ψυχολογικά πιεσμένος έδωσα ένα 20ρικάκι. Εύχομαι να πήγε σε καλή μεριά αν και δεν είμαι σίγουρος για αυτό. Πάντως στο τέλος ένιωσα ότι με πιάσανε μαλάκα και όχι ευχάριστα που βοήθησα.
Από εκεί ο οδηγός μας είπε ότι ήμασταν κοντά σε ένα χωριό απ' όπου θα μπορούσαμε να κάνουμε βαρκάδα στην λίμνη (την Τόνλε Σαπ) για να δούμε τα floating villages, δηλαδή χωριά όπου τα σπίτια κυριολεκτικά επιπλέουν πάνω στο νερό. Είχαν αρχίσει να γίνονται λίγο αηδία οι "αυθόρμητες" προτάσεις του οδηγού, που ξεκάθαρα αυτό το πλάνο είχε από το πρωί και σιγά σιγά μας το σέρβιρε.
Αυτό ήταν κάτι που είχα ακούσει ότι ήταν ενδιαφέρον, αν και όχι τρομερό. Εξαρτώταν τόσο από τον καιρό όσο και από την εποχή και την ώρα της μέρας η εμπειρία που θα είχες. Εγώ είχα σκοπό να το κάνω από την πλευρά της Μπάταμπανγκ που θα πήγαινα μετά, η ισπανίδα δεν θα είχε άλλη ευκαιρία, οπότε του λέμε άντε εντάξει πάμε, αλλά τι να περιμένουμε;
Α λέει θα νοικιάσουμε βάρκα και θα έχει τουρ μίας ώρας στη λίμνη και δύο ή τρία χωριά, ανάλογα τα ρεύματα. Από κόστος; Δεν ξέρω λέει, θα σας πάω στο γκισέ και θα βγάλετε εισιτήριο. Σιγά που δεν ξέρεις σουπιά είπα από μέσα μου (και ίσως μετά και στην ισπανίδα), απλά πας να μας το φέρεις σιγά σιγά και αυτό.
Μέσα πάλι από τους επαρχιακούς (χωματο)δρομους
Φτάνουμε στο γκισέ, όπου μία κοπελίτσα που παίζει να ήταν 15 χρονών σε ένα ξύλινο κιόσκι 1 επί 1 μας είπε ότι το εισιτήριο είναι 40 δολάρια (αν δεν κάνω λάθος μετά από τόσο καιρό, πάντως πολύ) ανά άτομο αλλά καθώς δεν υπήρχαν άλλοι τουρίστες εκείνη την ώρα θα πηγαίναμε μόνοι μας στη βάρκα. Δηλαδή της λέω αν κάτσουμε να περιμένουμε και άλλους θα μοιραστούμε τα 80 δολάρια της βάρκας με τους άλλους; Όχι λέει, είναι 40 δολάρια το άτομο.
Κάπου εκεί ομολογώ τα πήρα λίγο, το ποσό ήταν υπέρογκο. Όχι ότι δεν είχα να τα δώσω αλλά καταλάβαινα ότι μας κλέβανε και το κοριτσάκι - προφανώς δασκαλεμένο - δεν έκοβε ούτε δολάριο, κάτι πολύ σπάνιο για Ασία.
Δεν ξέρω αν επηρέασα και την Ισπανίδα, πάντως συμφωνήσαμε ότι 80 δολάρια είναι πολλά. Ακόμα και 40 μου φαίνονταν πολλά να πω την αλήθεια. Αφού περάσαμε αρκετή ώρα να το συζητάμε και είδε και ο οδηγός ότι μάλλον δεν θα το κάνουμε, πήγε να μιλήσει στην κοπέλα αλλά ανένδοτη αυτή. Παρόλο που είπα της Ισπανίδας αν ήθελε να μη το σκέφτεται θα την ακολουθούσα μιας που για αυτή δεν θα υπήρχε άλλη ευκαιρία, τελικά επέμεινε ότι το ποσό ήταν τρελό και είπαμε όχι.
Αν δεν είχαμε δει τις ωραίες εικόνες από το χωματόδρομο θα έλεγα ότι ήταν ακόμα κάτι άκυρο που μας "επέβαλλε" ο οδηγός εκείνη τη μέρα, αλλά ψιλοχαλάλι. Από εκεί μας πήγε να δούμε έναν άλλο ναό εκεί κοντά.
Και αυτός ο ναός ήταν δίπλα σε κάτι σύγχρονο βουδιστικό, ενώ υπήρχαν αρκετά παιδιά, κάποια αρκετά καλοντυμένα, κάτι σπάνιο, που παίζανε ανέμελα.
Σε κάποιο σημείο είχε μακέτα του συμπλέγματος στις δόξες του, πέτυχα ένα αγοράκι που έπαιζε ανέμελο με το αυτοκινητάκι του πάνω εκεί.
Δεν ξέρω γιατί αλλά αυτή η φωτογραφία μου αρέσει πολύ.
Συνάντησα το βλέμμα με την Ισπανίδα λέγοντας με τα μάτια "αναμενόμενο". Άντε πήγαινέ μας ρε μάστορα του λέω.
Είχαμε πάρει τον ένα από τους δύο κεντρικούς, ας πούμε "εθνικούς" δρόμους που διασχίζουν την Καμπότζη. Χοντρικά ξεκινάνε από την πρωτεύουσα, την Πνομ Πεν και ο ένας πάει βόρεια της μεγαλύτερης λίμνης της ΝΑ Ασίας, της Τονλε σαπ προς Σίεμ Ριπ που βρισκόμασταν, ο άλλος πάει προς την συμπρωτεύουσα την Μπάταμπανγκ και οι δύο μαζί συναντιόνται στην Σινοφον κοντά στα σύνορα με την Ταιλάνδη. Ο δρόμος, ο καλύτερος της χώρας δηλαδή, είχε μία λωρίδα και μία μικρότερη βοηθητική σε κάθε κατεύθυνση, χωρίς διάζωμα. Λόγω αρκετής κίνησης ευτυχώς έπρεπε να ακολουθήσουμε την ροή χωρίς πολλά ευτράπελα γιατί τον έκανα τον δρόμο και αλλιώς και ήταν σοκ και δέος.
Θυμήθηκα την καμποτζιανή "πρώην" που μου έλεγε πως όταν πήγαινε για δουλειά στην Σίεμ Ριεπ ή σε άλλες πόλεις προτιμούσε να πάει με αεροπλάνο ή αλλιώς της δίνανε οδηγό. Μου είχε φανεί περίεργο για 300χλμ δρόμο να παίρνεις αεροπλάνο, αλλά κατάλαβα ότι όταν τον κάνεις με 30 μέσο όρο και με αυτές τις συνθήκες φτάνεις εξουθενωμένος (όταν φτάνεις ακέραιος).
Πρέπει να ομολογήσω ότι το εστιατόριο, το οποίο ήταν στη μέση του πουθενά και απ' ότι φαινόταν δούλευε μόνο με τουρίστες ήταν εξαιρετικό. Κατ' αρχάς το περιβάλλον ήταν πολύ προσεγμένο και σε δεύτερο βαθμό η εξυπηρέτηση εξαιρετική. Φοβήθηκα για το κόστος, τελικά ήταν η μερίδα γύρω στο πεντοδόλαρο, δηλαδή 5+ φορές πιο πάνω από το κόστος του γεύματος σε πάγκο και τουλάχιστον διπλάσια από τυπικό εστιατόριο αλλά σιγά τα λεφτά τώρα, μαζί με ποτά μας βγήκε κάτω από 15 δολάρια δύο άτομα. Παράγγειλα βάτραχο με ρύζι σε παραδοσιακή καμποτζιανή συνταγή (σύμφωνα με το μενού). Η Ισπανίδα που δεν ήξερε καν την λέξη frog που άκουσε πήρε κάτι πολύ στάνταρ σε κοτόπουλο ή χοιρινό από φόβο μη δεν τρώγεται.
Το φαγητό ήταν καλό. Όχι υψηλής κουζίνας αλλά ισορροπημένες γεύσεις για δυτικές γλώσσες, κάτι που έκανε ξεκάθαρο ότι αυτό ήταν το τάργκετ γκρουπ του. Κάποια στιγμή η ισπανίδα μου πρόσφερε από το δικό της πιάτο να δοκιμάσω, της πρόσφερα και εγώ από το δικό μου, με ρώτησε τι είναι αλλά καθώς δεν ήξερα πως λέγεται ο βάτραχος στα ισπανικά της είπα ότι είναι ένα ζώο που η γεύση του είναι σαν κοτόπουλο. Υποθέτω θεώρησε ότι είναι κάποιο πουλί, ορτύκι ας πούμε, δεν το έκανα και πολύ ξεκάθαρο γιατί ήξερα ότι η γεύση του δεν έχει τίποτα περίεργο ή αηδιαστικό και ήθελα να την αφήσω να δοκιμάσει χωρίς να ξέρει. Βέβαια γνώριζα ότι έπαιρνα ρίσκο να με μισήσει αργότερα όταν θα μάθαινε.
Έφαγε, της άρεσε και μόνο αφού τελείωσε όλο το κομμάτι την ρώτησα αν πρώτη φορά δοκιμάζει ή είχε ξαναφάει. Κατάλαβε από το χαμόγελο που είχα ότι κάτι μαλακία είχε γίνει. Έβγαλε το κινητό, μου ζήτησε να της γράψω την λέξη στα αγγλικά, το μετέφρασε και... γούρλωσε τα μάτια. Πάντως αργότερα της ζήτησα συγνώμη γιατί κατάλαβα ότι ήταν ύπουλο και άσχημο αυτό που είχα κάνει. Μου είπε (είτε γιατί το εννοούσε είτε από καλοσύνη) ότι ήταν πράγματι ωραίο και όντως έμοιαζε η γεύση με κοτόπουλο αλλά αν ήξερε τι ήταν από την αρχή δεν θα το είχε φάει και μάλλον δεν θα το ξανακάνει και ποτέ, πάντως δεν την πείραζε που είχε συμβεί.
Πριν φύγουμε έκανα μία βόλτα τον χώρο. Πίσω από το κυρίως μαγαζί υπήρχε ένας δεύτερος χώρος με αιώρες και τραπέζια για τους οδηγούς. Υποθέτω ότι το λιγότερο αυτοί έτρωγαν τσάμπα. Χαλάλι τους.
Ανεβήκαμε στο τουκ τουκ και περνώντας κάθετα από τον εθνικό σε καταπατημένους χωματόδρομους που σήκωναν ατέλειωτη σκόνη
φτάσαμε σύντομα στον πρώτο ναό, ίσως η πιο άκυρη στάση που κάναμε ποτέ. Δε μου το βγάζεις από το μυαλό ότι όλο το νόημα της επίσκεψης ήταν να φάμε στο εστιατόριο εκεί (και ο οδηγός τζάμπα).
Δίπλα από το ναό είχε κάποιου είδους βουδιστικό ναό και σχολή, βέβαια οι περισσότεροι την είχαν πέσει για ύπνο λόγω της μεσημεριανής ζέστης, με εξαίρεση κάτι μοναχούς που πλένονταν (???) από μία γούρνα.
Ο κοινόχρηστος χώρος της σχολής
Στο διπλανό κτήριο είχε και ένα δωμάτιο με υπολογιστές με τίτλο "computer lab", μαζί με φωτογραφίες από κάποιους ξένους που είτε τους είχαν κάνει την δωρεά είτε είχαν διδάξει εκεί κατά καιρούς, δε θυμάμαι με σιγουριά.
Μου κίνησε λίγο την περιέργεια και έριξα μια ματιά, οπότε από το πουθενά ο κύριος με το πουκάμισο ο οποίος μίλαγε αγγλικά και μου δήλωσε δάσκαλος αποφάσισε να μου εξηγήσει. Αν θυμάμαι καλά οι υπολογιστές ήταν refurbished, "ευγενική" δωρεά του αμερικανικού στρατού (να σε κάψω Γιάννη να σ' αλείψω λάδι) στο ίδρυμα που κάτι είχε να κάνει με παιδιά.
Γενικά υπάρχουν πολλά ιδρύματα για ορφανά (και μη) στην Καμπότζη και δυστυχώς πολλά από αυτά, τουλάχιστον στο παρελθόν ήταν απάτες. Δηλαδή τα παιδιά όχι μόνο δεν ήταν ορφανά, τα παίρνανε από φτωχές οικογένειες με υπόσχεση να τα ταΐζουν για κάποιο καιρό και τα παρουσίαζαν στους δυτικούς τουρίστες (κυρίως των οργανωμένων γκρουπ) ως ορφανά για να μαζεύουν δωρεές τις οποίες φυσικά έτρωγαν. Τα παιδιά φυσικά υποσιτίζονταν και κακοποιούνταν για να φαίνονται καημένα.
Τώρα δε μπορούσα να ξέρω τι φάση ήταν το συγκεκριμένο ίδρυμα, γενικά με τόσες απάτες που είχα δει με το καλημέρα στη χώρα δεν πίστευα εύκολα τίποτα, αλλά το ότι υπήρχε βουδιστικός ναός, είχαν site και τα μηχανήματα φαίνονταν να ήταν του αμερικανικού στρατού (που υπέθετα ότι θα το είχε ψάξει λίγο) με έπεισε ότι μάλλον ήταν ευαγές. Ο δάσκαλος - ή ότι ήταν ο τύπος - με είχε πιάσει σε ένα ασταμάτητο μπλα μπλα για τις επιτυχίες της σχολής και το έργο που με έκανε καχύποπτο και στο τέλος μου έριξε την πρόταση να μείνω εκεί μέχρι το απόγευμα που θα έρχονταν τα παιδιά από τον ύπνο για να τους "διδάξω" αγγλικά. Τι να διδάξω ρε φίλε του λέω, με κόβεις για τέτοιον; Να τους μιλήσεις τουλάχιστον για πράκτις.
Κατ' αρχάς δεν υπήρχε περίπτωση να φάω τη μέρα μου εκεί, ένιωθα και κάπως άβολα με το πως πήγαινε το όλο πράγμα, στο τέλος αφού ευγενικά αρνήθηκα μου το έσκασε ότι θα μπορούσα να κάνω κάποια δωρεά σε ένα κουτί που είχαν εκεί για να τους βοηθήσω. Γενικά δεν αφήνω να με τουμπάρουν και έχω μεγάλη αντοχή στις τεχνικές ενταντικής πώλησης που εκ των υστέρων πιστεύω ότι χρησιμοποιούσε εκούσια ή όχι ο "φίλος", νιώθοντας όμως λίγο στριμωγμένος, έχοντας αφήσει την Ισπανίδα για αρκετή ώρα μόνη και νιώθοντας κάπως ψυχολογικά πιεσμένος έδωσα ένα 20ρικάκι. Εύχομαι να πήγε σε καλή μεριά αν και δεν είμαι σίγουρος για αυτό. Πάντως στο τέλος ένιωσα ότι με πιάσανε μαλάκα και όχι ευχάριστα που βοήθησα.
Από εκεί ο οδηγός μας είπε ότι ήμασταν κοντά σε ένα χωριό απ' όπου θα μπορούσαμε να κάνουμε βαρκάδα στην λίμνη (την Τόνλε Σαπ) για να δούμε τα floating villages, δηλαδή χωριά όπου τα σπίτια κυριολεκτικά επιπλέουν πάνω στο νερό. Είχαν αρχίσει να γίνονται λίγο αηδία οι "αυθόρμητες" προτάσεις του οδηγού, που ξεκάθαρα αυτό το πλάνο είχε από το πρωί και σιγά σιγά μας το σέρβιρε.
Αυτό ήταν κάτι που είχα ακούσει ότι ήταν ενδιαφέρον, αν και όχι τρομερό. Εξαρτώταν τόσο από τον καιρό όσο και από την εποχή και την ώρα της μέρας η εμπειρία που θα είχες. Εγώ είχα σκοπό να το κάνω από την πλευρά της Μπάταμπανγκ που θα πήγαινα μετά, η ισπανίδα δεν θα είχε άλλη ευκαιρία, οπότε του λέμε άντε εντάξει πάμε, αλλά τι να περιμένουμε;
Α λέει θα νοικιάσουμε βάρκα και θα έχει τουρ μίας ώρας στη λίμνη και δύο ή τρία χωριά, ανάλογα τα ρεύματα. Από κόστος; Δεν ξέρω λέει, θα σας πάω στο γκισέ και θα βγάλετε εισιτήριο. Σιγά που δεν ξέρεις σουπιά είπα από μέσα μου (και ίσως μετά και στην ισπανίδα), απλά πας να μας το φέρεις σιγά σιγά και αυτό.
Μέσα πάλι από τους επαρχιακούς (χωματο)δρομους
Φτάνουμε στο γκισέ, όπου μία κοπελίτσα που παίζει να ήταν 15 χρονών σε ένα ξύλινο κιόσκι 1 επί 1 μας είπε ότι το εισιτήριο είναι 40 δολάρια (αν δεν κάνω λάθος μετά από τόσο καιρό, πάντως πολύ) ανά άτομο αλλά καθώς δεν υπήρχαν άλλοι τουρίστες εκείνη την ώρα θα πηγαίναμε μόνοι μας στη βάρκα. Δηλαδή της λέω αν κάτσουμε να περιμένουμε και άλλους θα μοιραστούμε τα 80 δολάρια της βάρκας με τους άλλους; Όχι λέει, είναι 40 δολάρια το άτομο.
Κάπου εκεί ομολογώ τα πήρα λίγο, το ποσό ήταν υπέρογκο. Όχι ότι δεν είχα να τα δώσω αλλά καταλάβαινα ότι μας κλέβανε και το κοριτσάκι - προφανώς δασκαλεμένο - δεν έκοβε ούτε δολάριο, κάτι πολύ σπάνιο για Ασία.
Δεν ξέρω αν επηρέασα και την Ισπανίδα, πάντως συμφωνήσαμε ότι 80 δολάρια είναι πολλά. Ακόμα και 40 μου φαίνονταν πολλά να πω την αλήθεια. Αφού περάσαμε αρκετή ώρα να το συζητάμε και είδε και ο οδηγός ότι μάλλον δεν θα το κάνουμε, πήγε να μιλήσει στην κοπέλα αλλά ανένδοτη αυτή. Παρόλο που είπα της Ισπανίδας αν ήθελε να μη το σκέφτεται θα την ακολουθούσα μιας που για αυτή δεν θα υπήρχε άλλη ευκαιρία, τελικά επέμεινε ότι το ποσό ήταν τρελό και είπαμε όχι.
Αν δεν είχαμε δει τις ωραίες εικόνες από το χωματόδρομο θα έλεγα ότι ήταν ακόμα κάτι άκυρο που μας "επέβαλλε" ο οδηγός εκείνη τη μέρα, αλλά ψιλοχαλάλι. Από εκεί μας πήγε να δούμε έναν άλλο ναό εκεί κοντά.
Και αυτός ο ναός ήταν δίπλα σε κάτι σύγχρονο βουδιστικό, ενώ υπήρχαν αρκετά παιδιά, κάποια αρκετά καλοντυμένα, κάτι σπάνιο, που παίζανε ανέμελα.
Σε κάποιο σημείο είχε μακέτα του συμπλέγματος στις δόξες του, πέτυχα ένα αγοράκι που έπαιζε ανέμελο με το αυτοκινητάκι του πάνω εκεί.
Δεν ξέρω γιατί αλλά αυτή η φωτογραφία μου αρέσει πολύ.
Last edited by a moderator: