poised
Member
- Μηνύματα
- 1.058
- Likes
- 8.860
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Η (παραλίγο μη-) αναχώρηση και η άφιξη
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ - Από το χαλαρά στο όλα μέσα
- Πρώτη μέρα στο Πουκέτ (II)
- Δεύτερη μέρα στο Πουκέτ. Τουριστίλα με james bond island, κλπ
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta
- Τρέχουμε τώρα τρέχουμε: Koh Lanta (II)
- Koh Phi Phi σε μια μέρα. Δηλαδή ούτε καν.
- Krabi και Raylay: Ημέρα υπερβολικής φυσικής δραστηριότητας και υπερβολικά αφύσικης ηλιθιότητας
- Krabi και Raylay (II)
- Krabi και Raylay (III)
- Koh Samui όσο να ανοιγοκλείσεις τα μάτια.
- Koh Samui (II)
- Koh Samui (III)
- Koh Pha Ngan: Στη σπίντα (έτσι από συνήθεια) και το ατύχημα
- Koh Pha Ngan (II)
- Koh Pha Ngan (III)
- Koh Tao: Ω είναι ωραία στον παράδεισο
- Koh Tao (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο (II)
- Koh Tao: Σαν να κολυμπάς σε τροπικό ενυδρείο(III)
- Koh Tao (IV)
- Προς Μπανκόκ: Όταν κάτι είναι να πάει στραβά θα πάει
- Μπανγκόκ (II)
- Εμβόλιμες Σκέψεις: Η πρώτη μέρα της υπόλοιπης ζωής μου
- Μπανγκόκ: Παλάτια και φτωχογειτονιές
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙΙΙ)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (ΙV)
- Μπανγκοκ - Παλάτια κ Φτωχογειτονιές (V)
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ
- Μπανγκόκ: Τσάτουτσακ (ΙΙ)
- Χούα Χιν: Κατά λάθος όμως έτσι;
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία
- Αγιουτάγια: Ποδηλατώντας στα αρχαία (ΙΙ)
- Chiang Mai: Αφού το λέτε έτσι θα είναι
- Chiang Mai: Τώρα κάτι γίνεται
- Chiang Mai - Τώρα κάτι γίνεται (ΙΙ)
- Chiang Mai: Το αληθινόν
- Chiang Rai: Φύση (και κάτι "κακές" σκέψεις)
- Chiang Rai (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (II)
- Τσιανγκ Ράι και Τσιανγκ Μάι και το πλάνο πάει δε πάει (III)
- Η γέφυρα του ποταμού Κβάι (ή και όχι)
- Μπανγκόκ και πάλι: H μεγαλούπολη (και βαθιά εκπνοή απελπισίας)
- Μπανγκόκ κ πάλι (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙΙΙ)
- Mae Khlong: Η αγορά του τρένου (ΙV)
- Μέρα αποφάσεων: Να πα να -μπιπ- όλα, συνεχίζω
- Poi Pet: Καλώς ήλθε το δολάριο, καμπόντιαν εντίσιον
- Poi Pet (II)
- Siem Reap
- Άνγκορ Βατ: Η πρώτη επαφή
- Άνκορ Βατ (ΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙΙΙ)
- Άνκορ Βατ (ΙV)
- Άνγκορ Βατ: Ουά ντόλα σεεε
- Άνκορ Βατ (V)
- Άνκορ Βατ (VI)
- Άνκορ Βατ (VII)
- Άνκορ Βάτ (VIII)
- Siem Riep: Όχι άλλους ναούς, φτάνει!
- Siem Reap by night
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ
- Μπάταμπανγκ μέσα από την λίμνη Τόνλε Σαπ (II)
- Μπάταμπανγκ
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες
- Μπάταμπανγκ: Νυχτερίδες (II)
- Φεύγοντας από Μπάταμπανγκ: Συμφωνία εθνικής οδού αρ. 5 σε θανατηφόρο μείζονα
- Φεύγοντας απο Μπαταμπάνγκ (ΙΙ)
- Στο δρόμο για Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν
- Πνομ Πεν: Όσα φέρνει η ώρα δεν τα φέρνει ο χρόνος όλος
- Νύχτα στην Πνομ Πεν
- Job Interview
- Πνομ Πεν (ΙΙ)
- Πνομ Πεν: Σιχαμάρα για το ανθρώπινο γένος
- Πνομ Πεν (ΙΙΙ)
- Σιχανουκβιλ: Πόλη όνομα και πράμα (και η τρελή)
- Σιχανούκβιλ
- Σιχανούκβιλ (ΙΙ)
- Σιχανκουκβιλ: Φτωχονεοπλουτισμός (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ: 100 αποχρώσεις της βροχής (και η τρελή)
- Σιχανουκβιλ (συνέχεια)
- Σιχανούκβιλ: Δώσ' της άλλη μια ευκαιρία;
- Επιστροφή στην Πνομ Πεν
- Ho Chi Minh City: Τρεχάτε ποδαράκια μου να μη σας χέσει ο κώλος
- Σχέδια για Βιετνάμ
- Χο Τσι Μινχ
- Τούνελ Κου Τσι: Και η κουτσή Μαρία
- Τούνελ (συνέχεια)
- Ho Chi Minh City: Μια θάλασσα παπάκια
- Theme Park κ επιστροφή στην πόλη
- Ho Chi Minh City: Στενοχώρια για το ανθρώπινο είδος και πάλι
- Τελευταίο βράδυ στη Σαϊγκόν
- Ho Chi Minh City και Μούι Νε: Παλάτι της Ανεξαρτησίας και αμμόλοφοι
- Μούι Νε
- Μούι νε: Πάλι αμμόλοφοι και μία από τις χειρότερες μεταφορές της ζωής μου
- Μούι Νε (ΙΙ)
- Διαδρομή προς Νταλάτ
- Ντα Λατ: Φταίω που αρέσω;
- Νταλάτ (ΙΙ)
- Ντα Λατ: Φύση, βροχή και μας πιάσανε τον κώλο
- Νια Τσάνγκ (Nha Trang): Ξανά στις παραλίες
- Νια Τσανγκ: Στα καφέ
- Ντα Νανγκ: Κλάμπινγκ μέχρι το πρωί (ε, καλά, όχι και ακριβώς)
- Ντα Νανγκ συνέχεια
- Ντα Νανγκ και Χόι Αν: Κάπως προ υπερτουρισμού
- Χόι Αν
- Κούι Νιον (Quy Nhon): Έι πειρατή!
- Κούι Νιον
- Πέρασμα Χάι Βαν και Σον Τσα (Hai Van/Son tra): Φύση, ηρεμία και θέες λίγο έξω από τη Ντα Νανγκ
- Χουέ (Hue): Χωρίς βροχή την βροχερή περίοδο, το λες και ότι πιάσαμε τζόκερ
- Χουε
- Hue σε Dong Hoi - Κρίντζι
- Quang Binh - Απίστευτες βόλτες και σπηλιές
- Quang Binh
- Quang Binh (ΙΙ)
- Ninh Binh - Όταν οι απατεωνιές σε φτάνουν στα όριά σου
- Ninh Binh
- Ninh Binh σε Sa Pa - Αφού ζήσαμε να το θυμόμαστε
- Σα Πα - Υπό βροχή, ομίχλη και κρύο
- Σα Πα
- Σα Πα: Πήραμε τα βουνά
- Ανόι: Πίσω στη ζέστη, βαβούρα και "πολιτισμό"
- Λεωφορείο
- Ανόι
- Ανόι: Βόλτες στη πόλη
- Ανόι (συνέχεια)
- Ανόι (συνέχεια ΙΙ)
- Ανόι: Μουσείο εθνολογίας
- Χα Λονγκ
- Χα Λονγκ: Όπως στα καρποστάλ
- Χα Λονγκ ΙΙ
- Χα Λονγκ ΙΙΙ
- Ανόι: Και τώρα τι;
- Ανόι: Τελευταίες ώρες
- Τέλος Ταξιδιού
- Επίλογος
Πνομ Πεν: Σιχαμάρα για το ανθρώπινο γένος
Η επόμενη μέρα ξεκίνησε με ήλιο αλλά αργότερα προβλέπονταν πάλι βροχές. Μάλλον όχι όπως της προηγούμενης μέρας σε διάρκεια αλλά δε μπορούσαμε να ξέρουμε και με σιγουριά. Φυσικά δεν μπορούσα να πω ότι περνάγαμε και άσχημα στο ξενοδοχείο, αλλά ήταν η πρώτη φορά σε όλο το ταξίδι που είχα περάσει μία ολόκληρη μέρα χωρίς να τρέχω εδώ και εκεί και μου δημιουργούσε τύψεις. Δεν είχα και καμία όρεξη να ξεμείνω στην Πνομ Πεν, οπότε έπρεπε να ξεκουνηθούμε και λίγο να δούμε κάτι.
Ξυπνήσαμε με σχετική άνεση καθώς το πρόγραμμα είχε μόνο ένα ακόμα killing ground, το πιο "διάσημο" της χώρας και μία φυλακή "θρύλο" για τον θρήνο που είχε προκαλέσει. Αυτά δυστυχώς είναι τα μόνα τουριστικά αξιοθέατα της Πνομ Πεν, συν το παλάτι και το φτωχό μουσείο που είχα αποφασίσει ότι δε θα πήγαινα. Το έψαξα αρκετά για κάτι άλλο και δε βρήκα τίποτε.
Πήγα με τη βιετναμέζα να πάρουμε καφέ και κάτι να φάμε για πρωινό από πάγκους που βρίσκονταν κοντά εκεί που μέναμε. Χωρίς να είμαι απόλυτα σίγουρος ότι έγινε έτσι, νομίζω ότι μας είδε ένας οδηγός τουκτουκ που πέρναγε ή είχε παρκάρει εκεί κοντά και μου κόλλησε για να μας πάει αυτός όπου θέλαμε.
Στο παρασκευαστήριο του πάγκου οι σφίγγες έκαναν πάρτι στο ζαχαρόνερο
Χωρίς ιδιαίτερο λόγο, ίσως για εξάσκηση ή γιατί δεν τον είχα και πολύ ανάγκη του έκανα πολύ σκληρό παζάρι και τελικά νομίζω έκλεισα τις δύο διαδρομές για 12 δολάρια και τους δύο μας. Δε θυμάμαι πόσα ζήτησε αρχικά, σίγουρα πολύ παραπάνω, αλλά με γύρω στα 20 θα το έκανα και με 15 θα ήμουν πολύ ευχαριστημένος, με 12 ένιωθα και λίγο ότι το παράκανα, βέβαια πάντα το πάνω χέρι το έχει ο άλλος και ποτέ δε θα μπει μέσα. Ίσως λόγω της αργίας δεν είχε πολύ δουλειά ή είχα αρχίσει να μαθαίνω το παζάρι.
Ο οδηγός μας είπε ότι κανονικά πρώτα βλέπεις τη φυλακή και μετά το killing ground αλλά επειδή ο καιρός ήταν περίεργος ήταν καλύτερα να πάμε ανάποδα ώστε αν βρέξει μετά να μας πιάσει στο κλειστό χώρο της φυλακής αντί για τον ανοιχτό, οπότε δεχτήκαμε. Μιας που η πρώτη στάση ήταν πιο μακριά είχαμε αρκετό χρόνο να φάμε και να πιούμε με την ησυχία μας στο δρόμο.
Γελάγαμε, πειραζόμασταν και γενικά περνάγαμε καλά, όχι "στις πρόβες και αυτό βγαίνει στον κόσμο", εκεί στο τουκτουκ. Και κάποια στιγμή έπιασα τον εαυτό μου να σκέφτεται ρε συ, σαν ερωτευμένος κάνω, λες;
Δε ξέρω τι με έπιασε λοιπόν και είπα να το μοιραστώ με την βιετναμέζα. Ξεκινάω να της λέω λοιπόν λίγο μπερδεμένος και ίσως σοβαρός, "you know, I just met you, and this is crazy" και εκεί καταλαβαίνω ότι λέω τα λόγια από το call me maybe και καταλαβαίνοντας πόσο γελοίο πήγαινε να γίνει αυτό που ξεκίνησα, το συνέχισα με το "so here's my number" και εκεί έπιασε και εκείνη το hint και το συνεχίσαμε και οι δύο μαζί γελώντας "so call me maybe". Βρε παραλίγο τι πήγα να πάθω θα με έπαιρνε για τίποτα άβγαλτο να 'ουμ
Α μου λέει, αυτή τη μουσική ακούς; Ε, τι να της πω, εγώ μόνο αυτούς τους στίχους ήξερα και μάλιστα ούτε καν από το original, ούτε και την τραγουδίστρια δεν ήξερα, απλά είχα δει ένα αστείο βιντεάκι από ένα τύπο που τρόλαρε σε μία εφαρμογή που σου πέταγε τυχαία άτομα για βίντεο τσατ.
Φτάσαμε λοιπόν στο killing ground και πήραμε audio guides γιατί και χρόνο είχαμε και δωρεάν ήταν. Εγώ ήξερα ήδη για το μέρος, είχα διαβάσει τόσο στον ταξιδιωτικό οδηγό όσο και στο ίντερνετ παλιότερα όταν είχα ανακαλύψει το εύρος της θηριωδίας του καθεστώτος των Κόκκινων Χμερ.
View attachment 455880
View attachment 455881
Δεν είμαι από αυτούς που ανατριχιάζουν με την ιδέα του θανάτου, τους σκελετούς ή φοβούνται τους νεκρούς, τα φαντάσματα και τέτοια, οπότε δεν είχα κάποιο "άγχος" πηγαίνοντας στον χώρο εκεί. Άλλωστε είχα δει και τον άλλον αντίστοιχο στη Μπάταμπανγκ (υπήρχαν δεκάδες σε όλη τη χώρα).
Περπάταγα λοιπόν κάπως διεκπεραιωτικά γιατί φτωχός ήταν ο χώρος, χωράφια κυρίως και πολλές φορές δε καθόμουν να ακούσω όλο το ηχογραφημένο για το κάθε χώρο καθώς το έβρισκα κάπως αργό. Η Βιετναμέζα ήταν πιο τσιτωμένη, δεν ένιωθε άνετα με την ιδέα ότι είχαν πεθάνει τόσες χιλιάδες κόσμου εκεί.
Αυτό εδώ είναι μεταγενέστερο μνημείο
View attachment 455882
View attachment 455883
View attachment 455884
Κάποια στιγμή ξεκίνησαν να πέφτουν μερικές σταγόνες και - όπως συμβαίνει με τις βροχές σε αυτές τις χώρες - όπου φύγει φύγει να βρεις στέγη. Είχαμε μία μικρή απόσταση μεταξύ μας, οπότε η βιετναμέζα γύρισε λίγο πιο πίσω από εκεί που ήταν και εγώ έτρεξα λίγο πιο μπροστά και έτσι μείναμε να κοιταζόμαστε από απόσταση μέχρι να σταματήσει η μπόρα. Μπορούσε να βρέχει και ώρες, αλλά ευτυχώς πήρε κάπου 10-15 λεπτά. Βέβαια μιλάμε για νερό καρέκλες, σε ελάχιστο χρόνο πλημμύρησε ο χώρος.
View attachment 455885
View attachment 455886
Εκεί λοιπόν που περίμενα, μην έχοντας κάτι καλύτερο να κάνω, άρχισα να δίνω περισσότερη προσοχή σε αυτά που λέγονταν στο audio guide. Για το πως έφερναν τους συνήθως ήδη βασανισμένους ανθρώπους νύχτα πάνω σε φορτηγό, πως τους άδειαζαν σε κάτι καλύβες όπου φρόντιζαν να είναι εντελώς σκοτεινά μέσα. Φυσικά όπως πάντα γίνεται στις μαζικές εκτελέσεις για να τους καθησυχάζουν τους έλεγαν είτε ότι θα τους πήγαιναν σε κανονική φυλακή είτε για αποφυλάκιση, ανάλογα την περίπτωση.
Από εδώ το κείμενο σταματάει τα συνήθη χιχιχί χοχοχό και θέλω να σας προειδοποιήσω ότι ίσως για κάποιους να είναι βαρύ. Αν νομίζετε ότι δεν είστε για κάτι τέτοιο αφήστε το. Υποχρεωτική η γονική συναίνεση που λέμε.
Αφού τους βάζανε στην καλύβα ξεκίναγαν μία γεννήτρια που έκανε πολύ δυνατό θόρυβο και υποστήριζε έντονους προβολείς που φώτιζαν τον χώρο και ξεκίναγαν μία ανατριχιαστική (λόγω της κακής ποιότητας και μεγάλης έντασης) κουμμουνιστική μουσική μετά λογύδριων από τα ηχεία για να καλύπτει τους θορύβους.
Τους έβγαζαν έναν έναν ή όταν ήταν οικογένειες σε μικρές ομάδες, μισοτυφλωμένους από τους προβολείς και τους δολοφονούσαν πάνω από λάκκους σκίζοντας την καρωτίδα με το κοφτερό μέρος της βάσης του φύλλου ενός τοπικού φυτού, να μη στομώνουν τα μαχαίρια τους ή προς θεού σπαταλάνε σφαίρες. Δε πέθαιναν πάντα όλοι από το κόψιμο, πολλοί θα θάβονταν λαβωμένοι αλλά ζωντανοί.
Κάπως οι περιγραφές, μαζί με τη καταρρακτώδη βροχή εκείνη την ώρα, με χτύπησαν άσχημα.
Ένιωθα απόγνωση όχι μόνο για την φρικαλεότητα, αλλά γνωρίζοντας από αυτά που είχα διαβάσει τον παραλογισμό του καθεστώτος καταλάβαινα πως σχεδόν όλοι από όσους δολοφονήθηκαν ήταν αθώοι. Αν έκοβες ας πούμε μία μπανάνα από ένα δέντρο γιατί πέθαινες της πείνας θεωρούνταν ότι έκλεβες από την Angkar, την "οργάνωση", το κράτος. Στον κουμμουνιστικό "παράδεισο" εκείνο όλα ανήκαν στην Angkar, ένα ανώνυμο όλο και τίποτα που κανείς δεν ήξερε ακριβώς τι ήταν. Ήταν αυτό που μισούσες αλλά δεν ήξερες ποιοι ήταν από πίσω, στα πρότυπα του 1984 του Όργουελ. Δεν ξέρω αν αποτέλεσε έμπνευση το βιβλίο αυτό ή ο δρόμος για τον ολοκληρωτισμό έχει το ίδιο μονοπάτι. Η ποινή για οτιδήποτε εναντιωνόταν στην Angkar, όπως το καταλάβαινε ο καθένας που είχε εξουσία, ήταν φυσικά ο θάνατος.
Είχαν κάποια τσιτάτα για να δικαιολογούν στα απλά μυαλά τις πράξεις τους όπως "αν έχεις ένα ζιζάνιο στο χωράφι δεν αρκεί να το κόψεις, πρέπει να το καταστρέψεις από τη ρίζα". Η ρίζα λοιπόν ήταν όλη η οικογένεια όποιου είχε καταδικαστεί σε θάνατο. Δεκάδες άτομα, από μωρά ως γέρους, περισσότερο για να μην μένουν άλλοι πίσω να σκέφτονται την εκδίκηση. Άλλωστε "καλύτερα να σκοτώσεις έναν αθώο από λάθος παρά να σου ξεφύγει ένας ένοχος από λάθος". "Το να καταστρέψεις δεν αποτελεί ζημιά. Το να διατηρήσεις δεν αποτελεί κέρδος".
Ήταν τόσος ο παραλογισμός αυτών που άκουγα και τέτοια τα νούμερα που με είχε πιάσει απελπισία για την ανημποριά που ένιωθα για αυτούς τους ανθρώπους και ίσως και για τον εαυτό μου αν ποτέ βρεθώ σε μία τέτοια κατάσταση. Ένα τσιγάρο απόσταση είναι ο κόσμος μας από τέτοιες τρέλες.
Η επόμενη μέρα ξεκίνησε με ήλιο αλλά αργότερα προβλέπονταν πάλι βροχές. Μάλλον όχι όπως της προηγούμενης μέρας σε διάρκεια αλλά δε μπορούσαμε να ξέρουμε και με σιγουριά. Φυσικά δεν μπορούσα να πω ότι περνάγαμε και άσχημα στο ξενοδοχείο, αλλά ήταν η πρώτη φορά σε όλο το ταξίδι που είχα περάσει μία ολόκληρη μέρα χωρίς να τρέχω εδώ και εκεί και μου δημιουργούσε τύψεις. Δεν είχα και καμία όρεξη να ξεμείνω στην Πνομ Πεν, οπότε έπρεπε να ξεκουνηθούμε και λίγο να δούμε κάτι.
Ξυπνήσαμε με σχετική άνεση καθώς το πρόγραμμα είχε μόνο ένα ακόμα killing ground, το πιο "διάσημο" της χώρας και μία φυλακή "θρύλο" για τον θρήνο που είχε προκαλέσει. Αυτά δυστυχώς είναι τα μόνα τουριστικά αξιοθέατα της Πνομ Πεν, συν το παλάτι και το φτωχό μουσείο που είχα αποφασίσει ότι δε θα πήγαινα. Το έψαξα αρκετά για κάτι άλλο και δε βρήκα τίποτε.
Πήγα με τη βιετναμέζα να πάρουμε καφέ και κάτι να φάμε για πρωινό από πάγκους που βρίσκονταν κοντά εκεί που μέναμε. Χωρίς να είμαι απόλυτα σίγουρος ότι έγινε έτσι, νομίζω ότι μας είδε ένας οδηγός τουκτουκ που πέρναγε ή είχε παρκάρει εκεί κοντά και μου κόλλησε για να μας πάει αυτός όπου θέλαμε.
Στο παρασκευαστήριο του πάγκου οι σφίγγες έκαναν πάρτι στο ζαχαρόνερο
Χωρίς ιδιαίτερο λόγο, ίσως για εξάσκηση ή γιατί δεν τον είχα και πολύ ανάγκη του έκανα πολύ σκληρό παζάρι και τελικά νομίζω έκλεισα τις δύο διαδρομές για 12 δολάρια και τους δύο μας. Δε θυμάμαι πόσα ζήτησε αρχικά, σίγουρα πολύ παραπάνω, αλλά με γύρω στα 20 θα το έκανα και με 15 θα ήμουν πολύ ευχαριστημένος, με 12 ένιωθα και λίγο ότι το παράκανα, βέβαια πάντα το πάνω χέρι το έχει ο άλλος και ποτέ δε θα μπει μέσα. Ίσως λόγω της αργίας δεν είχε πολύ δουλειά ή είχα αρχίσει να μαθαίνω το παζάρι.
Ο οδηγός μας είπε ότι κανονικά πρώτα βλέπεις τη φυλακή και μετά το killing ground αλλά επειδή ο καιρός ήταν περίεργος ήταν καλύτερα να πάμε ανάποδα ώστε αν βρέξει μετά να μας πιάσει στο κλειστό χώρο της φυλακής αντί για τον ανοιχτό, οπότε δεχτήκαμε. Μιας που η πρώτη στάση ήταν πιο μακριά είχαμε αρκετό χρόνο να φάμε και να πιούμε με την ησυχία μας στο δρόμο.
Γελάγαμε, πειραζόμασταν και γενικά περνάγαμε καλά, όχι "στις πρόβες και αυτό βγαίνει στον κόσμο", εκεί στο τουκτουκ. Και κάποια στιγμή έπιασα τον εαυτό μου να σκέφτεται ρε συ, σαν ερωτευμένος κάνω, λες;
Δε ξέρω τι με έπιασε λοιπόν και είπα να το μοιραστώ με την βιετναμέζα. Ξεκινάω να της λέω λοιπόν λίγο μπερδεμένος και ίσως σοβαρός, "you know, I just met you, and this is crazy" και εκεί καταλαβαίνω ότι λέω τα λόγια από το call me maybe και καταλαβαίνοντας πόσο γελοίο πήγαινε να γίνει αυτό που ξεκίνησα, το συνέχισα με το "so here's my number" και εκεί έπιασε και εκείνη το hint και το συνεχίσαμε και οι δύο μαζί γελώντας "so call me maybe". Βρε παραλίγο τι πήγα να πάθω θα με έπαιρνε για τίποτα άβγαλτο να 'ουμ
Α μου λέει, αυτή τη μουσική ακούς; Ε, τι να της πω, εγώ μόνο αυτούς τους στίχους ήξερα και μάλιστα ούτε καν από το original, ούτε και την τραγουδίστρια δεν ήξερα, απλά είχα δει ένα αστείο βιντεάκι από ένα τύπο που τρόλαρε σε μία εφαρμογή που σου πέταγε τυχαία άτομα για βίντεο τσατ.
Φτάσαμε λοιπόν στο killing ground και πήραμε audio guides γιατί και χρόνο είχαμε και δωρεάν ήταν. Εγώ ήξερα ήδη για το μέρος, είχα διαβάσει τόσο στον ταξιδιωτικό οδηγό όσο και στο ίντερνετ παλιότερα όταν είχα ανακαλύψει το εύρος της θηριωδίας του καθεστώτος των Κόκκινων Χμερ.
View attachment 455880
View attachment 455881
Δεν είμαι από αυτούς που ανατριχιάζουν με την ιδέα του θανάτου, τους σκελετούς ή φοβούνται τους νεκρούς, τα φαντάσματα και τέτοια, οπότε δεν είχα κάποιο "άγχος" πηγαίνοντας στον χώρο εκεί. Άλλωστε είχα δει και τον άλλον αντίστοιχο στη Μπάταμπανγκ (υπήρχαν δεκάδες σε όλη τη χώρα).
Περπάταγα λοιπόν κάπως διεκπεραιωτικά γιατί φτωχός ήταν ο χώρος, χωράφια κυρίως και πολλές φορές δε καθόμουν να ακούσω όλο το ηχογραφημένο για το κάθε χώρο καθώς το έβρισκα κάπως αργό. Η Βιετναμέζα ήταν πιο τσιτωμένη, δεν ένιωθε άνετα με την ιδέα ότι είχαν πεθάνει τόσες χιλιάδες κόσμου εκεί.
Αυτό εδώ είναι μεταγενέστερο μνημείο
View attachment 455882
View attachment 455883
View attachment 455884
Κάποια στιγμή ξεκίνησαν να πέφτουν μερικές σταγόνες και - όπως συμβαίνει με τις βροχές σε αυτές τις χώρες - όπου φύγει φύγει να βρεις στέγη. Είχαμε μία μικρή απόσταση μεταξύ μας, οπότε η βιετναμέζα γύρισε λίγο πιο πίσω από εκεί που ήταν και εγώ έτρεξα λίγο πιο μπροστά και έτσι μείναμε να κοιταζόμαστε από απόσταση μέχρι να σταματήσει η μπόρα. Μπορούσε να βρέχει και ώρες, αλλά ευτυχώς πήρε κάπου 10-15 λεπτά. Βέβαια μιλάμε για νερό καρέκλες, σε ελάχιστο χρόνο πλημμύρησε ο χώρος.
View attachment 455885
View attachment 455886
Εκεί λοιπόν που περίμενα, μην έχοντας κάτι καλύτερο να κάνω, άρχισα να δίνω περισσότερη προσοχή σε αυτά που λέγονταν στο audio guide. Για το πως έφερναν τους συνήθως ήδη βασανισμένους ανθρώπους νύχτα πάνω σε φορτηγό, πως τους άδειαζαν σε κάτι καλύβες όπου φρόντιζαν να είναι εντελώς σκοτεινά μέσα. Φυσικά όπως πάντα γίνεται στις μαζικές εκτελέσεις για να τους καθησυχάζουν τους έλεγαν είτε ότι θα τους πήγαιναν σε κανονική φυλακή είτε για αποφυλάκιση, ανάλογα την περίπτωση.
Από εδώ το κείμενο σταματάει τα συνήθη χιχιχί χοχοχό και θέλω να σας προειδοποιήσω ότι ίσως για κάποιους να είναι βαρύ. Αν νομίζετε ότι δεν είστε για κάτι τέτοιο αφήστε το. Υποχρεωτική η γονική συναίνεση που λέμε.
Αφού τους βάζανε στην καλύβα ξεκίναγαν μία γεννήτρια που έκανε πολύ δυνατό θόρυβο και υποστήριζε έντονους προβολείς που φώτιζαν τον χώρο και ξεκίναγαν μία ανατριχιαστική (λόγω της κακής ποιότητας και μεγάλης έντασης) κουμμουνιστική μουσική μετά λογύδριων από τα ηχεία για να καλύπτει τους θορύβους.
Τους έβγαζαν έναν έναν ή όταν ήταν οικογένειες σε μικρές ομάδες, μισοτυφλωμένους από τους προβολείς και τους δολοφονούσαν πάνω από λάκκους σκίζοντας την καρωτίδα με το κοφτερό μέρος της βάσης του φύλλου ενός τοπικού φυτού, να μη στομώνουν τα μαχαίρια τους ή προς θεού σπαταλάνε σφαίρες. Δε πέθαιναν πάντα όλοι από το κόψιμο, πολλοί θα θάβονταν λαβωμένοι αλλά ζωντανοί.
Κάπως οι περιγραφές, μαζί με τη καταρρακτώδη βροχή εκείνη την ώρα, με χτύπησαν άσχημα.
Ένιωθα απόγνωση όχι μόνο για την φρικαλεότητα, αλλά γνωρίζοντας από αυτά που είχα διαβάσει τον παραλογισμό του καθεστώτος καταλάβαινα πως σχεδόν όλοι από όσους δολοφονήθηκαν ήταν αθώοι. Αν έκοβες ας πούμε μία μπανάνα από ένα δέντρο γιατί πέθαινες της πείνας θεωρούνταν ότι έκλεβες από την Angkar, την "οργάνωση", το κράτος. Στον κουμμουνιστικό "παράδεισο" εκείνο όλα ανήκαν στην Angkar, ένα ανώνυμο όλο και τίποτα που κανείς δεν ήξερε ακριβώς τι ήταν. Ήταν αυτό που μισούσες αλλά δεν ήξερες ποιοι ήταν από πίσω, στα πρότυπα του 1984 του Όργουελ. Δεν ξέρω αν αποτέλεσε έμπνευση το βιβλίο αυτό ή ο δρόμος για τον ολοκληρωτισμό έχει το ίδιο μονοπάτι. Η ποινή για οτιδήποτε εναντιωνόταν στην Angkar, όπως το καταλάβαινε ο καθένας που είχε εξουσία, ήταν φυσικά ο θάνατος.
Είχαν κάποια τσιτάτα για να δικαιολογούν στα απλά μυαλά τις πράξεις τους όπως "αν έχεις ένα ζιζάνιο στο χωράφι δεν αρκεί να το κόψεις, πρέπει να το καταστρέψεις από τη ρίζα". Η ρίζα λοιπόν ήταν όλη η οικογένεια όποιου είχε καταδικαστεί σε θάνατο. Δεκάδες άτομα, από μωρά ως γέρους, περισσότερο για να μην μένουν άλλοι πίσω να σκέφτονται την εκδίκηση. Άλλωστε "καλύτερα να σκοτώσεις έναν αθώο από λάθος παρά να σου ξεφύγει ένας ένοχος από λάθος". "Το να καταστρέψεις δεν αποτελεί ζημιά. Το να διατηρήσεις δεν αποτελεί κέρδος".
Ήταν τόσος ο παραλογισμός αυτών που άκουγα και τέτοια τα νούμερα που με είχε πιάσει απελπισία για την ανημποριά που ένιωθα για αυτούς τους ανθρώπους και ίσως και για τον εαυτό μου αν ποτέ βρεθώ σε μία τέτοια κατάσταση. Ένα τσιγάρο απόσταση είναι ο κόσμος μας από τέτοιες τρέλες.
Last edited by a moderator: