travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.916
- Likes
- 16.709
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Σχεδιασμός και προετοιμασία του ταξιδιού
Ήταν Σεπτέμβριος του 2024 και είχαμε γυρίσει από το Πακιστάν. Στο κοντινό μέλλον, αλλά ούτε και στο μακρινό, δεν είχαμε προγραμματίσει κανένα ταξίδι στο εξωτερικό. Ούτε και το σκεφτόμασταν πολύ. Ξέραμε ότι έπρεπε κάπου να πάμε μέχρι τις γιορτές. Εγώ άρχισα να σκέφτομαι ξανά ένα ταξίδι στη βόρεια Χιλή και στη Βολιβία. Η Ντίνα δεν ενθουσιαζόταν. Αφού εγώ σκεφτόμουν τη Λατινική Αμερική, εκείνη πρότεινε τη Νικαράγουα. Άρχισα να ψάχνω στο τέλος του μήνα (Σεπτεμβρίου) για εισιτήρια προς τη δική μου πρόταση (Βολιβία) και μετακίνηση από εκεί στη Νικαράγουα. Όμως ο συνδυασμός ήταν πολύ ακριβός. Έψαχνα για τέλος Νοεμβρίου και μετά. Όμως και πολύ ακριβά ήταν και από Λα Παζ ή Σαντιάγο δεν υπήρχε καλή σύνδεση με Μανάγουα. Έτσι εγκαταλείψαμε την ιδέα για συνδυασμό των δύο περιοχών.
Πολύ σύντομα αποφασίσαμε να εστιάσουμε μόνο στη Νικαράγουα. Δεν είχε πολλές πτήσεις όμως για τη Μανάγουα και θέλαμε τουλάχιστον δύο στάσεις για να φτάσουμε. Τα πιο οικονομικά εισιτήρια ήταν μέσω Μαϊάμι. Το Μαϊάμι το είχαμε σκεφτεί κάποια άλλη στιγμή για να το συνδυάσουμε με την Κούβα. Τώρα σκεφτήκαμε να πάμε μερικές μέρες στη Φλόριντα και μετά να πάμε στη Νικαράγουα. Ξεκίνησα να κάνω την αίτηση για τη βίζα στην Αμερική. Κάπου κόλλησα και την άφησα στη μέση. Πάλι όμως δε μας ικανοποιούσε αυτό το ταξίδι, ώσπου είπαμε να αφιερώσουμε όλο το ταξίδι στην Κεντρική Αμερική. Ο κύβος ερρίφθη.
Αφού θα πηγαίναμε μόνο σε αυτή την περιοχή, αποφασίσαμε να επισκεφτούμε τρεις χώρες εκεί γύρω: εκτός από τη Νικαράγουα να πάμε και στο Ελ Σαλβαδόρ και στην Ονδούρα. Στις 21 Οκτωβρίου το πρωί σηκώθηκα αποφασισμένος ότι εκείνη τη μέρα θα τέλειωνα με τα εισιτήρια. Αρκετά το είχαμε καθυστερήσει. Εν τω μεταξύ είχαμε δει τις οικογενειακές υποχρεώσεις μας και αποφασίσαμε να φύγουμε στις αρχές του Ιανουαρίου. Μέχρι το τέλος του μήνα να είχαμε επιστρέψει. Έτσι έκλεισα δυο εισιτήρια για μένα και τη Ντίνα. Δε θέλαμε άλλη παρέα. Στις 8 του Ιανουαρίου θα φεύγαμε για Σαν Σαλβαδόρ. Ενδιάμεσες στάσεις θα είχαμε στη Φρανκφούρτη και στο Τορόντο. Η άφιξη στην πρωτεύουσα του Ελ Σαλβαδόρ αναμενόταν το βράδυ της ίδιας μέρας. Η επιστροφή θα γινόταν στις 28 Ιανουαρίου από τη Μανάγουα μέσω Μαϊάμι και Φρανκφούρτης. Το κόστος κάθε εισιτηρίου ήταν 846 ευρώ. Οι αναμονές στα αεροδρόμια θα ήταν μικρές. Μια χαρά.
Η αρχική σκέψη ήταν να μείνουμε 5 βραδιές στο Σαν Σαλβαδόρ και με νοικιασμένο αυτοκίνητο να κάνουμε ημερήσιες εκδρομές στη γύρω περιοχή. Άλλωστε όλη η χώρα δεν είναι μεγάλη. Έχει έκταση 21.000 τ.χ. Ο πληθυσμός του είναι κοντά στα 6,5 εκατομμύρια. Θα προσθέταμε άλλες δυο μέρες για μια επίσκεψη δύο ημερών στο Κοπάν της Ονδούρας να δούμε τον αρχαιολογικό χώρο. Μόλις θα επιστρέφαμε θα φεύγαμε με λεωφορείο της γραμμής για τη Μανάγουα ή για τη Λεόν της Νικαράγουα. Αυτά ήταν τα πρώτα μας σχέδια. Τις επόμενες μέρες θα είχαμε καιρό να στήσουμε ένα πιο λεπτομερές πρόγραμμα ή και να διαφοροποιήσουμε τις αρχικές ιδέες μας.
Πέρασε καιρός και η ιδέα του ταξιδιού είχε ωριμάσει αρκετά, σε σχέση με την εποχή που έβγαζα τα εισιτήρια. Το προηγούμενο διάστημα έβαλα κάτω τις ημέρες, στο χαρτί εννοώ, και έκανα ένα πρόγραμμα για τις χώρες που θα πηγαίναμε. Δύσκολο να πάρω αποφάσεις. Αρχικά η μετακίνηση από το Σαν Σαλβαδόρ στο Κοπάν ήταν πανάκριβη. Η διήμερη ήθελε 300 ευρώ το άτομο και σου προσέφερε μόνο λίγες ώρες στον αρχαιολογικό χώρο. Σίγουρα ήταν μακριά αλλά και το κόστος μεγάλο. Βρήκα ένα πρακτορείο που το έκανε μονοήμερη με 150 δολάρια το άτομο. Μάλιστα ήταν ιδιωτική μετακίνηση και είχε αναχώρηση και από την Σάντα Άννα, εκτός από το Σαν Σαλβαδόρ, που σήμαινε ότι θα είχαμε λιγότερες ώρες μετακίνησης αφού θα ξεκινούσαμε λίγο πιο αργά το πρωί και θα πηγαίναμε μέσω Γουατεμάλας.
Η επόμενη δυσκολία ήταν ακόμα μεγαλύτερη: πώς θα πηγαίναμε από το Ελ Σαλβαδόρ στη Νικαράγουα; υπήρχαν τα γνωστά λεωφορεία που κάνουν άπειρες ώρες και σε πάνε κάνοντας το γύρο του κόλπου Φονσέκα. Κάνουν από 12 ως 16 ώρες και φυσικά οι συνθήκες με τους ντόπιους δεν θα ήταν καλές. Όμως ήταν οικονομικά και είχαν κόστος ανά άτομο λίγο πάνω από 60 ευρώ.
Η Ντίνα δεν ήθελε να ακούσει γι’ αυτά τα λεωφορεία, οπότε το έψαξα αλλιώς. Βρήκα ότι υπήρχαν εταιρίες που σε παίρνουν ακόμα και από το ξενοδοχείο σου στο Σαν Σαλβαδόρ και σε πάνε στο λιμάνι της πόλης La Union για να πάρεις το καραβάκι και να πας απέναντι στη Νικαράγουα στο χωριό Ποτοσί. Όμως επειδή το καραβάκι αναχωρεί κατά τις 08:00, που σημαίνει ότι θα πρέπει να φύγεις από το ξενοδοχείο σου στην πρωτεύουσα κατά τις 01:00 με 02:00. Πολύ άγριο! Το αποκλείσαμε και αυτό. Μετά σκέφτηκα να πάμε στην La Union να μείνουμε και το πρωί να πάμε μόνοι στο πλοιάριο. Πώς θα πάμε όμως στη La Union; Είπα να πάμε με το αυτοκίνητο που θα είχαμε νοικιάσει. Όμως δεν βρήκα εταιρία να σου επιτρέπει παράδοση εκεί, ούτε καν στο San Miguel, που ήταν μεγάλη πόλη εκεί κοντά.
Η επόμενη λύση ήταν να πάμε αεροπορικώς. Άλλες δυσκολίες πάλι. Ψάχνοντας με το Skyscanner μου έλεγε ότι πάει η Avianca απευθείας με 400 και κάτι ευρώ το άτομο. Όμως μόνο ένας μεσάζων χαμηλής εμπιστοσύνης υπήρχε και τον απέκλεισα. Μπαίνω στην εταιρία Avianca για να δω τι γίνεται, αλλά δεν μου δείχνει τίποτα για εισιτήρια, λες και δεν κάνει την σύνδεση αυτή. Για άλλους προορισμούς έδινε κανονικά. Την άφησα και έψαξα άλλη εταιρία. Βρίσκω την Copa, που όμως δεν πάει απευθείας. Δεν ήταν ακριβά το εισιτήριο, κάπου $220. Είπα να το κλείσω αλλά πάει μέσω Παναμά με 40 λεπτά αναμονή. Φοβήθηκα πως δεν θα είχαν το χρόνο να μεταφέρουν τη βαλίτσα μας και την απέκλεισα. Μια άλλη πτήση ήταν πάνω από 8 ώρες και θα ήταν κουραστικό. Οι πτήσεις και των δύο εταιριών ήταν χωρίς παραδοτέα βαλίτσα. Θα την πλήρωνες επιπλέον.
Δεν μπορούσα να αποφασίσω. Δύσκολα τα πράγματα από στεριά, από θάλασσα αλλά και από αέρα. Τυχαία άρχισα να ψάχνω σε ένα σάιτ με τις απευθείας πτήσεις σε όλο τον κόσμο. Ήταν το direct-flights.com. Έδινε και πτήσεις αν ήθελες μέσω ενός δικού του μεσάζοντα, του Καγιάκ. Λέω να το δοκιμάσω. Εκείνοι λοιπόν με βάζουν στο σάιτ της Avianca κανονικά. Βλέπω ότι οι απευθείας πτήσεις είχαν κάπου 250 δολάρια. Το παίρνω απόφαση και τα κλείνω για 16/1/2025. Πρώτα το δικό μου με βαλίτσα (294 ευρώ) και μετά της Ντίνας χωρίς (239 ευρώ), σύνολο 533 ευρώ. Σε αυτά τα ταξίδια παίρνουμε μόνο μια μεγάλη βαλίτσα και τα μικρά μας. Γι’ αυτό δεν έκλεισα τη Ντίνα με παραδοτέα αποσκευή.
Τώρα λοιπόν έπρεπε να διαμορφώσω το πρόγραμμα που είχα κάνει, με τις νέες συνθήκες, λόγω της συγκεκριμένης πτήσης δηλαδή. Εντάξει, δεν ήταν και μεγάλες οι αλλαγές. Όμως δεν θα βλέπαμε το νότιο μέρος του Ελ Σαλβαδόρ.
Αρχές Δεκεμβρίου πλήρωσα 296 ευρώ με κάρτα στο πρακτορείο Salvadorean Tours για την μονοήμερη εκδρομή στο Κοπάν. Θα μας πάρουν στις 05:15 από τη Σάντα Άννα και το ίδιο βράδυ θα επιστρέψουμε. Θα πάμε μέσω Γουατεμάλας.
Στις 18 Δεκεμβρίου έκλεισα το αυτοκίνητο στο Ελ Σαλβαδόρ. Την κράτηση την έκανα μέσω του Booking.com που συνεργάζεται με την Europcar. Η τιμή ήταν δελεαστική, ειδικά η φουλ ασφάλιση. Συνολικά πλήρωσα ήδη 302 ευρώ για οκτώ μέρες. Στις 21 Δεκεμβρίου έκλεισα και το αυτοκίνητο στη Νικαράγουα. Παραλαβή και παράδοση στο αεροδρόμιο της Μανάγουα. Δώδεκα μέρες συνολικά. Έψαξα διάφορες εταιρίες αλλά πιο οικονομική και έντιμη μου φάνηκε η Hertz. Άσε που δεν θέλει και προκαταβολές και κάρτες. Δυο φορές τους την έχω κάνει στο παρελθόν και δεν πήγα να πάρω το αμάξι που είχα κλείσει γιατί βρήκα καλύτερη περίπτωση. Χωρίς φουλ κάλυψη θα πληρώσω 454 δολάρια. Εκεί βέβαια θα έβλεπα αν θα πάρω την πλήρη κάλυψη ή θα ρισκάρω 1000 δολάρια που ήταν η ευθύνη μου. Σιγά σιγά άρχισα να κλείνω και τα ξενοδοχεία.
Έκανα μια ασφάλεια του ταξιδιού καλού κακού. Το κόστος και για τους δυο μας ήταν 102 ευρώ. Καλύπτει ένα σωρό πράγματα και ξεκινά στις 8 Ιανουαρίου και τελειώνει στις 29 που φτάνουμε στην Ελλάδα.
Για την αμερικάνικη ESTA πληρώσαμε $21 έκαστος. Την πληρώνεις, ας είσαι και τράνζιτ. Στην επιστροφή πετάμε μέσω Μαϊάμι. Εκεί μάλιστα θα πρέπει ο κάθε ταξιδιώτης να παραλάβει από τον ιμάντα τις αποσκευές που είχε παραδώσει στο τσεκίν και να τις περάσει από νέο τσεκίν. Σαν να ξεκινά από εκεί το ταξίδι του και σαν να κατεβαίνει για να κάνει ταξίδι στις ΗΠΑ. Δύσκολοι οι Αμερικάνοι κι εγώ όταν έβγαζα τα εισιτήρια προσπάθησα να μην πάω μέσω αυτής της χώρας.
Ήταν Σεπτέμβριος του 2024 και είχαμε γυρίσει από το Πακιστάν. Στο κοντινό μέλλον, αλλά ούτε και στο μακρινό, δεν είχαμε προγραμματίσει κανένα ταξίδι στο εξωτερικό. Ούτε και το σκεφτόμασταν πολύ. Ξέραμε ότι έπρεπε κάπου να πάμε μέχρι τις γιορτές. Εγώ άρχισα να σκέφτομαι ξανά ένα ταξίδι στη βόρεια Χιλή και στη Βολιβία. Η Ντίνα δεν ενθουσιαζόταν. Αφού εγώ σκεφτόμουν τη Λατινική Αμερική, εκείνη πρότεινε τη Νικαράγουα. Άρχισα να ψάχνω στο τέλος του μήνα (Σεπτεμβρίου) για εισιτήρια προς τη δική μου πρόταση (Βολιβία) και μετακίνηση από εκεί στη Νικαράγουα. Όμως ο συνδυασμός ήταν πολύ ακριβός. Έψαχνα για τέλος Νοεμβρίου και μετά. Όμως και πολύ ακριβά ήταν και από Λα Παζ ή Σαντιάγο δεν υπήρχε καλή σύνδεση με Μανάγουα. Έτσι εγκαταλείψαμε την ιδέα για συνδυασμό των δύο περιοχών.
![DSC_0107.JPG](https://www.travelstories.gr/community/data/attachment-files/2025/02/589402_a8f407b62a8c93ee3b99d41ffc97a537.jpg)
Πολύ σύντομα αποφασίσαμε να εστιάσουμε μόνο στη Νικαράγουα. Δεν είχε πολλές πτήσεις όμως για τη Μανάγουα και θέλαμε τουλάχιστον δύο στάσεις για να φτάσουμε. Τα πιο οικονομικά εισιτήρια ήταν μέσω Μαϊάμι. Το Μαϊάμι το είχαμε σκεφτεί κάποια άλλη στιγμή για να το συνδυάσουμε με την Κούβα. Τώρα σκεφτήκαμε να πάμε μερικές μέρες στη Φλόριντα και μετά να πάμε στη Νικαράγουα. Ξεκίνησα να κάνω την αίτηση για τη βίζα στην Αμερική. Κάπου κόλλησα και την άφησα στη μέση. Πάλι όμως δε μας ικανοποιούσε αυτό το ταξίδι, ώσπου είπαμε να αφιερώσουμε όλο το ταξίδι στην Κεντρική Αμερική. Ο κύβος ερρίφθη.
Αφού θα πηγαίναμε μόνο σε αυτή την περιοχή, αποφασίσαμε να επισκεφτούμε τρεις χώρες εκεί γύρω: εκτός από τη Νικαράγουα να πάμε και στο Ελ Σαλβαδόρ και στην Ονδούρα. Στις 21 Οκτωβρίου το πρωί σηκώθηκα αποφασισμένος ότι εκείνη τη μέρα θα τέλειωνα με τα εισιτήρια. Αρκετά το είχαμε καθυστερήσει. Εν τω μεταξύ είχαμε δει τις οικογενειακές υποχρεώσεις μας και αποφασίσαμε να φύγουμε στις αρχές του Ιανουαρίου. Μέχρι το τέλος του μήνα να είχαμε επιστρέψει. Έτσι έκλεισα δυο εισιτήρια για μένα και τη Ντίνα. Δε θέλαμε άλλη παρέα. Στις 8 του Ιανουαρίου θα φεύγαμε για Σαν Σαλβαδόρ. Ενδιάμεσες στάσεις θα είχαμε στη Φρανκφούρτη και στο Τορόντο. Η άφιξη στην πρωτεύουσα του Ελ Σαλβαδόρ αναμενόταν το βράδυ της ίδιας μέρας. Η επιστροφή θα γινόταν στις 28 Ιανουαρίου από τη Μανάγουα μέσω Μαϊάμι και Φρανκφούρτης. Το κόστος κάθε εισιτηρίου ήταν 846 ευρώ. Οι αναμονές στα αεροδρόμια θα ήταν μικρές. Μια χαρά.
Η αρχική σκέψη ήταν να μείνουμε 5 βραδιές στο Σαν Σαλβαδόρ και με νοικιασμένο αυτοκίνητο να κάνουμε ημερήσιες εκδρομές στη γύρω περιοχή. Άλλωστε όλη η χώρα δεν είναι μεγάλη. Έχει έκταση 21.000 τ.χ. Ο πληθυσμός του είναι κοντά στα 6,5 εκατομμύρια. Θα προσθέταμε άλλες δυο μέρες για μια επίσκεψη δύο ημερών στο Κοπάν της Ονδούρας να δούμε τον αρχαιολογικό χώρο. Μόλις θα επιστρέφαμε θα φεύγαμε με λεωφορείο της γραμμής για τη Μανάγουα ή για τη Λεόν της Νικαράγουα. Αυτά ήταν τα πρώτα μας σχέδια. Τις επόμενες μέρες θα είχαμε καιρό να στήσουμε ένα πιο λεπτομερές πρόγραμμα ή και να διαφοροποιήσουμε τις αρχικές ιδέες μας.
Πέρασε καιρός και η ιδέα του ταξιδιού είχε ωριμάσει αρκετά, σε σχέση με την εποχή που έβγαζα τα εισιτήρια. Το προηγούμενο διάστημα έβαλα κάτω τις ημέρες, στο χαρτί εννοώ, και έκανα ένα πρόγραμμα για τις χώρες που θα πηγαίναμε. Δύσκολο να πάρω αποφάσεις. Αρχικά η μετακίνηση από το Σαν Σαλβαδόρ στο Κοπάν ήταν πανάκριβη. Η διήμερη ήθελε 300 ευρώ το άτομο και σου προσέφερε μόνο λίγες ώρες στον αρχαιολογικό χώρο. Σίγουρα ήταν μακριά αλλά και το κόστος μεγάλο. Βρήκα ένα πρακτορείο που το έκανε μονοήμερη με 150 δολάρια το άτομο. Μάλιστα ήταν ιδιωτική μετακίνηση και είχε αναχώρηση και από την Σάντα Άννα, εκτός από το Σαν Σαλβαδόρ, που σήμαινε ότι θα είχαμε λιγότερες ώρες μετακίνησης αφού θα ξεκινούσαμε λίγο πιο αργά το πρωί και θα πηγαίναμε μέσω Γουατεμάλας.
Η επόμενη δυσκολία ήταν ακόμα μεγαλύτερη: πώς θα πηγαίναμε από το Ελ Σαλβαδόρ στη Νικαράγουα; υπήρχαν τα γνωστά λεωφορεία που κάνουν άπειρες ώρες και σε πάνε κάνοντας το γύρο του κόλπου Φονσέκα. Κάνουν από 12 ως 16 ώρες και φυσικά οι συνθήκες με τους ντόπιους δεν θα ήταν καλές. Όμως ήταν οικονομικά και είχαν κόστος ανά άτομο λίγο πάνω από 60 ευρώ.
![1739086032200.png](https://www.travelstories.gr/community/data/attachment-files/2025/02/589401_86e506c67e02005bd180e98f5a114c44.png)
Η Ντίνα δεν ήθελε να ακούσει γι’ αυτά τα λεωφορεία, οπότε το έψαξα αλλιώς. Βρήκα ότι υπήρχαν εταιρίες που σε παίρνουν ακόμα και από το ξενοδοχείο σου στο Σαν Σαλβαδόρ και σε πάνε στο λιμάνι της πόλης La Union για να πάρεις το καραβάκι και να πας απέναντι στη Νικαράγουα στο χωριό Ποτοσί. Όμως επειδή το καραβάκι αναχωρεί κατά τις 08:00, που σημαίνει ότι θα πρέπει να φύγεις από το ξενοδοχείο σου στην πρωτεύουσα κατά τις 01:00 με 02:00. Πολύ άγριο! Το αποκλείσαμε και αυτό. Μετά σκέφτηκα να πάμε στην La Union να μείνουμε και το πρωί να πάμε μόνοι στο πλοιάριο. Πώς θα πάμε όμως στη La Union; Είπα να πάμε με το αυτοκίνητο που θα είχαμε νοικιάσει. Όμως δεν βρήκα εταιρία να σου επιτρέπει παράδοση εκεί, ούτε καν στο San Miguel, που ήταν μεγάλη πόλη εκεί κοντά.
Η επόμενη λύση ήταν να πάμε αεροπορικώς. Άλλες δυσκολίες πάλι. Ψάχνοντας με το Skyscanner μου έλεγε ότι πάει η Avianca απευθείας με 400 και κάτι ευρώ το άτομο. Όμως μόνο ένας μεσάζων χαμηλής εμπιστοσύνης υπήρχε και τον απέκλεισα. Μπαίνω στην εταιρία Avianca για να δω τι γίνεται, αλλά δεν μου δείχνει τίποτα για εισιτήρια, λες και δεν κάνει την σύνδεση αυτή. Για άλλους προορισμούς έδινε κανονικά. Την άφησα και έψαξα άλλη εταιρία. Βρίσκω την Copa, που όμως δεν πάει απευθείας. Δεν ήταν ακριβά το εισιτήριο, κάπου $220. Είπα να το κλείσω αλλά πάει μέσω Παναμά με 40 λεπτά αναμονή. Φοβήθηκα πως δεν θα είχαν το χρόνο να μεταφέρουν τη βαλίτσα μας και την απέκλεισα. Μια άλλη πτήση ήταν πάνω από 8 ώρες και θα ήταν κουραστικό. Οι πτήσεις και των δύο εταιριών ήταν χωρίς παραδοτέα βαλίτσα. Θα την πλήρωνες επιπλέον.
![DSC_0547.JPG](https://www.travelstories.gr/community/data/attachment-files/2025/02/589403_f10be41bb061b821eb2a09a4c1bb794b.jpg)
Δεν μπορούσα να αποφασίσω. Δύσκολα τα πράγματα από στεριά, από θάλασσα αλλά και από αέρα. Τυχαία άρχισα να ψάχνω σε ένα σάιτ με τις απευθείας πτήσεις σε όλο τον κόσμο. Ήταν το direct-flights.com. Έδινε και πτήσεις αν ήθελες μέσω ενός δικού του μεσάζοντα, του Καγιάκ. Λέω να το δοκιμάσω. Εκείνοι λοιπόν με βάζουν στο σάιτ της Avianca κανονικά. Βλέπω ότι οι απευθείας πτήσεις είχαν κάπου 250 δολάρια. Το παίρνω απόφαση και τα κλείνω για 16/1/2025. Πρώτα το δικό μου με βαλίτσα (294 ευρώ) και μετά της Ντίνας χωρίς (239 ευρώ), σύνολο 533 ευρώ. Σε αυτά τα ταξίδια παίρνουμε μόνο μια μεγάλη βαλίτσα και τα μικρά μας. Γι’ αυτό δεν έκλεισα τη Ντίνα με παραδοτέα αποσκευή.
Τώρα λοιπόν έπρεπε να διαμορφώσω το πρόγραμμα που είχα κάνει, με τις νέες συνθήκες, λόγω της συγκεκριμένης πτήσης δηλαδή. Εντάξει, δεν ήταν και μεγάλες οι αλλαγές. Όμως δεν θα βλέπαμε το νότιο μέρος του Ελ Σαλβαδόρ.
Αρχές Δεκεμβρίου πλήρωσα 296 ευρώ με κάρτα στο πρακτορείο Salvadorean Tours για την μονοήμερη εκδρομή στο Κοπάν. Θα μας πάρουν στις 05:15 από τη Σάντα Άννα και το ίδιο βράδυ θα επιστρέψουμε. Θα πάμε μέσω Γουατεμάλας.
Στις 18 Δεκεμβρίου έκλεισα το αυτοκίνητο στο Ελ Σαλβαδόρ. Την κράτηση την έκανα μέσω του Booking.com που συνεργάζεται με την Europcar. Η τιμή ήταν δελεαστική, ειδικά η φουλ ασφάλιση. Συνολικά πλήρωσα ήδη 302 ευρώ για οκτώ μέρες. Στις 21 Δεκεμβρίου έκλεισα και το αυτοκίνητο στη Νικαράγουα. Παραλαβή και παράδοση στο αεροδρόμιο της Μανάγουα. Δώδεκα μέρες συνολικά. Έψαξα διάφορες εταιρίες αλλά πιο οικονομική και έντιμη μου φάνηκε η Hertz. Άσε που δεν θέλει και προκαταβολές και κάρτες. Δυο φορές τους την έχω κάνει στο παρελθόν και δεν πήγα να πάρω το αμάξι που είχα κλείσει γιατί βρήκα καλύτερη περίπτωση. Χωρίς φουλ κάλυψη θα πληρώσω 454 δολάρια. Εκεί βέβαια θα έβλεπα αν θα πάρω την πλήρη κάλυψη ή θα ρισκάρω 1000 δολάρια που ήταν η ευθύνη μου. Σιγά σιγά άρχισα να κλείνω και τα ξενοδοχεία.
Έκανα μια ασφάλεια του ταξιδιού καλού κακού. Το κόστος και για τους δυο μας ήταν 102 ευρώ. Καλύπτει ένα σωρό πράγματα και ξεκινά στις 8 Ιανουαρίου και τελειώνει στις 29 που φτάνουμε στην Ελλάδα.
Για την αμερικάνικη ESTA πληρώσαμε $21 έκαστος. Την πληρώνεις, ας είσαι και τράνζιτ. Στην επιστροφή πετάμε μέσω Μαϊάμι. Εκεί μάλιστα θα πρέπει ο κάθε ταξιδιώτης να παραλάβει από τον ιμάντα τις αποσκευές που είχε παραδώσει στο τσεκίν και να τις περάσει από νέο τσεκίν. Σαν να ξεκινά από εκεί το ταξίδι του και σαν να κατεβαίνει για να κάνει ταξίδι στις ΗΠΑ. Δύσκολοι οι Αμερικάνοι κι εγώ όταν έβγαζα τα εισιτήρια προσπάθησα να μην πάω μέσω αυτής της χώρας.