travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.901
- Likes
- 16.518
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Αναχώρηση-Άφιξη στην Αστάνα.
- Δεύτερη μέρα στην Αστάνα και πτήση για Αλμάτι. Πρώτη μέρα στο Αλμάτι.
- Αλμάτι, δεύτερη μέρα.
- Φύγαμε από το Αλμάτι με τις καλύτερες εντυπώσεις, για τα βουνά.
- Δεύτερη μέρα στο Saty, Λίμνη Kaindy.
- Δεύτερη μέρα στο Saty, Λίμνες Kolsay.
- Ο δρόμος για το Καρακόλ. Κιργιστάν.
- Στα νότια μέρη της λίμνης Ισσύκ Κουλ, Issyk-Kul, Ζεστό-Νερό.
- Αλλαγή προγράμματος. Πύργος Μπουράνα.
- Στην ύπαιθρο του Κιργιστάν. Κοτσκόρ.
- Tash Rabat και Naryn.
- Από το Naryn στη λίμνη Song Kul
- Από τη Song Kul στο Kazarman.
- Στην Osh.
- Υπέροχη διαδρομή για την περιοχή Sary Chelek.
- Από λίμνες σε ποτάμια και πάλι λίμνες.
- Πάμε Bishkek.
- Βόλτες στο Bishkek.
- Επιστροφή στην Αθήνα.
- Βίντεο Ι
- Βίντεο ΙΙ
Από τη Song Kul στο Kazarman.
Στην αρχή έκανε πολλή ζέστη στη γιούρτα με τη σόμπα και τα ξύλα που είχε. Την είχε ανάψει κάποιος από το yurt camp κατά τις 8:00 το βράδυ. Η γιούρτα μας ήταν από τις μικρότερες. Παρόλα αυτά είχε μέσα τέσσερα μονά κρεβάτια. Εμείς ενώσαμε τα δύο και κοιμηθήκαμε μία χαρά σκεπασμένοι με δύο παπλώματα. Κατά τις 4:00 όμως που ξύπνησα κάποια στιγμή, ένιωθα ότι το σώμα μου, δηλαδή το κεφάλι, που ήταν έξω από το πάπλωμα, ένιωθε ότι στη γιούρτα είχε αρχίσει να πέφτει πολύ κρύο, αφού είχε σβήσει η σόμπα. Θυμάμαι παλιότερα στην Μογγολία, που το βράδυ περνούσε κάποιος και έβαζε καινούργια ξύλα για να είναι συνέχεια αναμμένη η σόμπα και ζεστή η γιούρτα. Πάντως περίπου στις 6:00 που σηκώθηκα δεν είχα μεγάλο πρόβλημα αφού ντύθηκα πολύ γρήγορα και βγήκα έξω να δω τι γίνεται. Η μέρα ήταν πάρα πολύ καλή και φαινόταν καθαρά ο ήλιος με ελάχιστα σύννεφα.
Θέλω επίσης να πω για το προηγούμενο βράδυ ότι πηγαίνοντας για να πλύνω τα δόντια μου, λίγο πριν τις 11:00, ένα γεμάτο φεγγάρι ήταν στον ουρανό, στην ανατολή βέβαια, και έπεφτε μία ψηλή βροχή. Αυτό δημιουργούσε ένα αχνό ουράνιο τόξο πάρα πολύ μεγάλο αλλά χωρίς ουσιαστικά να φαίνονται τα χρώματα. Ήταν η πρώτη φορά που έβλεπα ουράνιο τόξο να δημιουργείται από την πανσέληνο. Και δεν έχω ακούσει να το έχει πει κάποιος.
Στις 7:30 πήγαμε για πρωινό μαζί με το γκρουπ των 15 ατόμων, που γνωρίσαμε την προηγούμενη βραδιά. Όμως δεν καθίσαμε πολύ, όπως το προηγούμενο βράδυ μαζί τους, γιατί θέλαμε να βγούμε έξω να απολαύσουμε το φως και την όμορφη μέρα. Μίλησα λίγο με δύο άτομα που είχα μιλήσει και την προηγούμενη μέρα. Ο ένας ήταν ένας νεαρός από το Λουξεμβούργο και ο άλλος ένας πενηντάρης περίπου από το Colorado των Ηνωμένων Πολιτειών. Μου είπαν ότι πήγαιναν το ταξίδι με ένα καναδικό πρακτορείο με το όνομα G Adventures. Το ταξίδι τους διαρκούσε 15 ημέρες και θα πήγαιναν από το Κιργιστάν στο Καζακστάν, μετά στο Τατζικιστάν και τέλος στο Ουζμπεκιστάν. Έχοντας ακούσει και το πρόγραμμα της ημέρας εκείνης από το προηγούμενο βράδυ από τον αρχηγό τους, κατάλαβα πόσο γρήγορα κινούνται. Όμως έτσι είναι τα πρακτορεία, ειδικά όταν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θέλουν να επισκεφτούν πολλές χώρες. Ψάχνοντας στο ίντερνετ αργότερα, είδα ότι αυτό το πρακτορείο έχει ταξίδι 23 ημερών στην Κεντρική Ασία με κόστος 3800 ευρώ. Δεν περιλαμβάνονται τα εισιτήρια μέχρι το Μπισκέκ και η αναχώρηση από την Τασκένδη. Δεν το βρίσκω και φτηνό. Όμως είδα ότι μένει τις τελευταίες δέκα μέρες στο Ουζμπεκιστάν, ενώ τις άλλες χώρες τις κάνει στα γρήγορα. Ειδικά το Καζακστάν και το Τατζικιστάν.
Ο Κανάτ την προηγούμενη μέρα, μόλις φτάσαμε στον καταυλισμό μας, έφυγε να πάει, νομίζω στο Κοτσκόρ, να φέρει τη γυναίκα με τα δυο τους παιδιά στη λίμνη. Πολύ τρέξιμο αυτός ο άνθρωπος. Δεν θυμάμαι αν έχω πει ότι μιλά πολύ καλά αγγλικά. Έχει τελειώσει κάποια σχολή στο πανεπιστήμιο, νομίζω δάσκαλος. Το πρωί λοιπόν βγάλαμε και φωτογραφίες με την οικογένειά του, με την όμορφη σύζυγο και τα παιδιά του.
Εμείς αν και η ώρα αναχώρησης που είχαμε συμφωνήσει ήταν 8:30, τελικά φύγαμε μετά τις 9. Ο προορισμός μας ήταν η κωμόπολη Καζαρμάν. Φαινομενικά δεν απείχε και πάρα πολύ από τη λίμνη πού βρισκόμασταν, όμως αποφασίσαμε να πάρουμε ένα δρόμο που θα είχε όμορφη φύση και όχι τον συντομότερο που όμως σε αυτόν δε θα βλέπαμε και τόσο ενδιαφέροντα πράγματα. Πράγματι η διαδρομή ήταν καταπληκτική. Κράτησε πάνω από 8 ώρες και απολαύσαμε τοπία που δεν υπάρχουν.
Αρχικά πηγαίναμε παράλληλα με τη λίμνη σε ένα πολύ δύσκολο δρόμο, αλλά το Lexus αποδείχτηκε παλικάρι. Βέβαια και ο Κανάτ είναι αρκετά καλός οδηγός. Και το κυριότερο είναι άνθρωπος ο οποίος θέλει να ευχαριστεί τους πελάτες του. Σίγουρα θα μπορούσε να βρει μία δικαιολογία για να μην πάμε από αυτό τον δρόμο και να πάμε από τον καλύτερο και συντομότερο. Όμως όταν εμείς του είπαμε ότι προτιμούμε να πάμε από ένα δρόμο και ας είναι κακός, αλλά να είναι ωραία η διαδρομή, μας είπε: εντάξει, θα πάμε από αυτόν που εσείς επιθυμείτε. Σε όλη τη διαδρομή, που πρέπει να ήταν γύρω στα 200 χιλιόμετρα, δεν είχαμε πάνω από 10 χλμ άσφαλτο. Όλη η άλλη διαδρομή ήταν σε χωματόδρομο, το ένα τέταρτο του οποίου ήταν πάρα πολύ κακό. Όμως σταματούσαμε σε κάθε ευκαιρία για φωτογραφίες, αφού βλέπαμε υπέροχα τοπία από τη μία με τη λίμνη και από την άλλη με τα ζώα και τις γιούρτες δίπλα σε αυτήν.
Αλλά και όταν απομακρυνθήκαμε από τη λίμνη, η διαδρομή ήταν και πάλι καταπληκτική. Μπορεί να μη βλέπαμε τα ίδια τοπία αλλά βλέπαμε υπέροχα βουνά. Αλλού είχαν βλάστηση, κυρίως έλατα, και αλλού δεν είχαν παρά μόνο γρασίδι για τα ζώα. Μερικές φορές ανεβήκαμε ανηφοριές και άλλες φορές κατεβαίναμε πολύ χαμηλά. Από τα τρία χιλιόμετρα της λίμνης στην αρχή ανεβήκαμε στα τρία διακόσια μετά κατεβήκαμε κάτω από τα χίλια αλλά μετά ανεβήκαμε στα 3400. Μετά ξανά χαμηλά και ξανά στα 2 χιλιόμετρα. Στο τέλος βρεθήκαμε στο Καζαρμάν, που είναι σχετικά χαμηλά. Σε όλη τη διαδρομή ο καιρός ήταν καλός, εκτός από κάποια λεπτά προς το τέλος που έβρεχε πολύ δυνατές σταγόνες. Όμως αυτό δεν μας ενόχλησε καθόλου, όπως την προηγούμενη μέρα. Δεν χρειάστηκε σε καμία περίπτωση ούτε να βραχούμε ούτε να αναγκαστούμε να πάρουμε τις ομπρέλες.
Περάσαμε μέσα από δύο τρία φαράγγια που υπό άλλες συνθήκες θα σταματούσαμε για να τραβήξουμε φωτογραφίες και να περπατήσουμε μέσα σε αυτά. Τώρα τραβούσαμε λίγες φωτογραφίες και περιμέναμε να πάμε πιο ψηλά για να έχουμε μία καλύτερη εικόνα. Αυτές οι υπέροχες εικόνες μας φαινόταν πλέον συνηθισμένες. Πράγματι, αυτά που βλέπαμε από πολύ ψηλά ήταν υπέροχα. Σταματήσαμε αρκετές φορές για να φωτογραφίσουμε είτε τα βουνά είτε τις πλαγιές, αλλά πολλές φορές και τον δρόμο που φαινόταν από κάτω σαν φίδι να κάνει 10 ή και παραπάνω φουρκέτες.
Τελικά το Κιργιστάν αποδείχτηκε μία πολύ όμορφη χώρα. Κρίμα σε αυτούς οι οποίοι έρχονται για λίγες μέρες και την περνάνε ίσα για να πούνε ότι την έχουν επισκεφθεί. Ήμασταν τυχεροί που κάναμε ένα σχετικά μεγάλο ταξίδι στο Κιργιστάν και μας έμεναν ακόμα και τέσσερις πέντε μέρες μέχρι να τελειώσει.
Στο Καζαρμάν φτάσαμε σε ένα σπίτι που είχα κλείσει για να κοιμηθούμε και είχαμε δύο δωμάτια τα οποία όμως δεν είχαν μπάνιο. Αυτό είναι πάντα ένα πρόβλημα, αλλά κατά τα άλλα το σπίτι ήταν καλό και καινούργιο. Ήταν όμως πολύ άσχημο όταν φτάσαμε να μην έχουν ετοιμάσει ακόμα τα δωμάτια και εκείνη την ώρα να αρχίσουν να στρώνουν τα κρεβάτια και να καθαρίζουν το μπάνιο. Λες και δεν μας περίμεναν τώρα και τρεις μήνες που έχω κλείσει τα δωμάτια. Ίσως όντως να μην περίμεναν να φτάσουμε από τόσο μακριά. Ευτυχώς τουλάχιστο δεν ήταν και πολύ ακριβά, αφού το κόστος τους ήταν περίπου 26€ το κάθε δωμάτιο. Οι υπόλοιποι της παρέας γκρίνιαξαν λίγο που δεν είχε μπάνιο για κάθε δωμάτιο, αλλά πιστεύω ότι στο τέλος του ταξιδιού δεν θα το θυμούνται και πολύ αυτό το γεγονός.
Αποφασίσαμε να πάμε έξω βόλτα, μήπως βρούμε κάτι για να φωτογραφίσουμε και επίσης μήπως βρούμε κάτι για να φάμε. Το πρώτο δεν το καταφέραμε αλλά, κατά κάποιο τρόπο, καταφέραμε το δεύτερο. Βρήκαμε ένα μαγαζί που ήταν τελείως άδειο και μας ετοίμασαν ένα φαγητό με μοσχάρι, πατάτες, κρεμμύδια και πιπεριές, το οποίο όμως δεν ήταν καθόλου νόστιμο και ήταν γεμάτο αλάτι. Φάγαμε πολύ προσεκτικά επιλεγμένα κομμάτια από το πιάτο, γιατί φοβόμασταν μήπως πάθουμε κάτι. Ευτυχώς όλα πήγαν καλά.
Τα καταλύματα που μέναμε στο Κιργιστάν σίγουρα ήταν καλύτερα από εκείνα που είχαμε στο Τατζικιστάν. Στο Κιργιστάν εκείνο που μας απασχολούσε ήταν κυρίως εάν θα είχαμε δικιά μας τουαλέτα στο δωμάτιο. Εγώ προσπαθούσα να κλείσω πάντα με τουαλέτα, αλλά πολλές φορές δεν ήταν αυτό εφικτό. Άλλες πάλι φορές δεν θυμόμουν αν είχε τουαλέτα ή όχι. Για παράδειγμα τα δωμάτια που μείναμε στο χωριό Καζαρμάν ήταν πάρα πολύ ωραία και ευρύχωρα, όμως δεν είχαν. Επίσης ήταν σε ένα ολοκαίνουργιο σπίτι με καινούργιες συσκευές. Αυτοί οι άνθρωποι ξαφνικά αποφάσισαν να γίνουν επιχειρηματίες σε ένα κλάδο που δεν ήξεραν τι τους γίνεται. Το αποτέλεσμα είναι να έχουν ξοδέψει χρήματα και αυτά να μην μπορούν να πιάσουν τόπο. Άμεσα τουλάχιστον. Φυσικά αν απευθύνονται μονάχα σε ντόπιους ή ανθρώπους της Κεντρικής Ασίας, σίγουρα τα καταλύματά τους θα είναι πολύ καλά γι’ αυτούς. Όμως σε ταξιδιώτες σαν και μας υπάρχει μεγάλο πρόβλημα σε αυτές τις συνθήκες.
Ένα άλλο σύνηθες πρόβλημα είναι οι πολύ μικρές τουαλέτες που έχουν. Σε ένα κατάλυμα ήταν πάρα πολύ μικρή τουαλέτα, αλλά παρόλα αυτά είχε μία ντουζιέρα κάτι σαν τζακούζι. Έμπαινες μέσα και είχε σε 5-10 διαφορετικές μεριές τρύπες για να βγαίνει ζεστό νερό ή δεν ξέρω τι άλλο. Είχε επίσης κουμπιά για να ρυθμίζεις πράγματα που πάλι εγώ δεν ξέρω, γιατί δεν έχω ασχοληθεί ποτέ. Όμως όταν ερχόταν η ώρα να καθίσεις στη λεκάνη, δεν είχες πού να βάλεις τα πόδια σου γιατί ήσουν στρυμωγμένος. Είχε ένα πολύ μικρό νιπτήρα σε μία γωνιά και ο καθρέφτης βρισκόταν ακριβώς πίσω σου.
Επίσης στο Καζαρμάν δεν είχε κλειδί για το δωμάτιο. Δεν υπήρχε καν κλειδαριά στην πόρτα. Δεν ξέρουν ας πούμε ότι ο τουρίστας για να νιώθει ασφαλής θέλει να μπορεί να κλειδώνει το χώρο που αφήνει τα πράγματά του. Σε ένα άλλο δωμάτιο είχε κλειδαριά αλλά είχαν χάσει το κλειδί. Μας είπαν όμως ότι μπορούμε να κλειδώσουμε όταν είμαστε μέσα. Αυτό βέβαια δεν είχε καμία αξία. Μας είπαν επίσης αν θέλουμε να μας αλλάξουν δωμάτιο και να μας πάνε σε ένα που έχει κλειδί. Αυτό θα μπορούσαν φυσικά να το κάνουν από τη στιγμή που πήγαμε, πριν απλώσουμε τα πράγματά μας στο δωμάτιο. Γι’ αυτό και δεν αλλάξαμε. Σε μερικά καταλύματα τα δωμάτια είναι δωμάτια ενός κανονικού σπιτιού. Δηλαδή μπαίνεις στην είσοδο και έχει την κουζίνα, το σαλόνι και τα δωμάτια γύρω γύρω. Άλλα πάλι είναι κατασκευασμένα ακριβώς για να λειτουργήσουν σαν ξενοδοχεία και δεν μοιάζουν καθόλου με σπίτια.
Στον επόμενο χάρτη φαίνεται η διαδρομή που, μάλλον, κάναμε εμείς. Είπα ότι ακολουθήσαμε και δρόμους που δεν υπάρχουν στο χάρτη.
Στην αρχή έκανε πολλή ζέστη στη γιούρτα με τη σόμπα και τα ξύλα που είχε. Την είχε ανάψει κάποιος από το yurt camp κατά τις 8:00 το βράδυ. Η γιούρτα μας ήταν από τις μικρότερες. Παρόλα αυτά είχε μέσα τέσσερα μονά κρεβάτια. Εμείς ενώσαμε τα δύο και κοιμηθήκαμε μία χαρά σκεπασμένοι με δύο παπλώματα. Κατά τις 4:00 όμως που ξύπνησα κάποια στιγμή, ένιωθα ότι το σώμα μου, δηλαδή το κεφάλι, που ήταν έξω από το πάπλωμα, ένιωθε ότι στη γιούρτα είχε αρχίσει να πέφτει πολύ κρύο, αφού είχε σβήσει η σόμπα. Θυμάμαι παλιότερα στην Μογγολία, που το βράδυ περνούσε κάποιος και έβαζε καινούργια ξύλα για να είναι συνέχεια αναμμένη η σόμπα και ζεστή η γιούρτα. Πάντως περίπου στις 6:00 που σηκώθηκα δεν είχα μεγάλο πρόβλημα αφού ντύθηκα πολύ γρήγορα και βγήκα έξω να δω τι γίνεται. Η μέρα ήταν πάρα πολύ καλή και φαινόταν καθαρά ο ήλιος με ελάχιστα σύννεφα.
Θέλω επίσης να πω για το προηγούμενο βράδυ ότι πηγαίνοντας για να πλύνω τα δόντια μου, λίγο πριν τις 11:00, ένα γεμάτο φεγγάρι ήταν στον ουρανό, στην ανατολή βέβαια, και έπεφτε μία ψηλή βροχή. Αυτό δημιουργούσε ένα αχνό ουράνιο τόξο πάρα πολύ μεγάλο αλλά χωρίς ουσιαστικά να φαίνονται τα χρώματα. Ήταν η πρώτη φορά που έβλεπα ουράνιο τόξο να δημιουργείται από την πανσέληνο. Και δεν έχω ακούσει να το έχει πει κάποιος.
Στις 7:30 πήγαμε για πρωινό μαζί με το γκρουπ των 15 ατόμων, που γνωρίσαμε την προηγούμενη βραδιά. Όμως δεν καθίσαμε πολύ, όπως το προηγούμενο βράδυ μαζί τους, γιατί θέλαμε να βγούμε έξω να απολαύσουμε το φως και την όμορφη μέρα. Μίλησα λίγο με δύο άτομα που είχα μιλήσει και την προηγούμενη μέρα. Ο ένας ήταν ένας νεαρός από το Λουξεμβούργο και ο άλλος ένας πενηντάρης περίπου από το Colorado των Ηνωμένων Πολιτειών. Μου είπαν ότι πήγαιναν το ταξίδι με ένα καναδικό πρακτορείο με το όνομα G Adventures. Το ταξίδι τους διαρκούσε 15 ημέρες και θα πήγαιναν από το Κιργιστάν στο Καζακστάν, μετά στο Τατζικιστάν και τέλος στο Ουζμπεκιστάν. Έχοντας ακούσει και το πρόγραμμα της ημέρας εκείνης από το προηγούμενο βράδυ από τον αρχηγό τους, κατάλαβα πόσο γρήγορα κινούνται. Όμως έτσι είναι τα πρακτορεία, ειδικά όταν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θέλουν να επισκεφτούν πολλές χώρες. Ψάχνοντας στο ίντερνετ αργότερα, είδα ότι αυτό το πρακτορείο έχει ταξίδι 23 ημερών στην Κεντρική Ασία με κόστος 3800 ευρώ. Δεν περιλαμβάνονται τα εισιτήρια μέχρι το Μπισκέκ και η αναχώρηση από την Τασκένδη. Δεν το βρίσκω και φτηνό. Όμως είδα ότι μένει τις τελευταίες δέκα μέρες στο Ουζμπεκιστάν, ενώ τις άλλες χώρες τις κάνει στα γρήγορα. Ειδικά το Καζακστάν και το Τατζικιστάν.
Ο Κανάτ την προηγούμενη μέρα, μόλις φτάσαμε στον καταυλισμό μας, έφυγε να πάει, νομίζω στο Κοτσκόρ, να φέρει τη γυναίκα με τα δυο τους παιδιά στη λίμνη. Πολύ τρέξιμο αυτός ο άνθρωπος. Δεν θυμάμαι αν έχω πει ότι μιλά πολύ καλά αγγλικά. Έχει τελειώσει κάποια σχολή στο πανεπιστήμιο, νομίζω δάσκαλος. Το πρωί λοιπόν βγάλαμε και φωτογραφίες με την οικογένειά του, με την όμορφη σύζυγο και τα παιδιά του.
Εμείς αν και η ώρα αναχώρησης που είχαμε συμφωνήσει ήταν 8:30, τελικά φύγαμε μετά τις 9. Ο προορισμός μας ήταν η κωμόπολη Καζαρμάν. Φαινομενικά δεν απείχε και πάρα πολύ από τη λίμνη πού βρισκόμασταν, όμως αποφασίσαμε να πάρουμε ένα δρόμο που θα είχε όμορφη φύση και όχι τον συντομότερο που όμως σε αυτόν δε θα βλέπαμε και τόσο ενδιαφέροντα πράγματα. Πράγματι η διαδρομή ήταν καταπληκτική. Κράτησε πάνω από 8 ώρες και απολαύσαμε τοπία που δεν υπάρχουν.
Αρχικά πηγαίναμε παράλληλα με τη λίμνη σε ένα πολύ δύσκολο δρόμο, αλλά το Lexus αποδείχτηκε παλικάρι. Βέβαια και ο Κανάτ είναι αρκετά καλός οδηγός. Και το κυριότερο είναι άνθρωπος ο οποίος θέλει να ευχαριστεί τους πελάτες του. Σίγουρα θα μπορούσε να βρει μία δικαιολογία για να μην πάμε από αυτό τον δρόμο και να πάμε από τον καλύτερο και συντομότερο. Όμως όταν εμείς του είπαμε ότι προτιμούμε να πάμε από ένα δρόμο και ας είναι κακός, αλλά να είναι ωραία η διαδρομή, μας είπε: εντάξει, θα πάμε από αυτόν που εσείς επιθυμείτε. Σε όλη τη διαδρομή, που πρέπει να ήταν γύρω στα 200 χιλιόμετρα, δεν είχαμε πάνω από 10 χλμ άσφαλτο. Όλη η άλλη διαδρομή ήταν σε χωματόδρομο, το ένα τέταρτο του οποίου ήταν πάρα πολύ κακό. Όμως σταματούσαμε σε κάθε ευκαιρία για φωτογραφίες, αφού βλέπαμε υπέροχα τοπία από τη μία με τη λίμνη και από την άλλη με τα ζώα και τις γιούρτες δίπλα σε αυτήν.
Αλλά και όταν απομακρυνθήκαμε από τη λίμνη, η διαδρομή ήταν και πάλι καταπληκτική. Μπορεί να μη βλέπαμε τα ίδια τοπία αλλά βλέπαμε υπέροχα βουνά. Αλλού είχαν βλάστηση, κυρίως έλατα, και αλλού δεν είχαν παρά μόνο γρασίδι για τα ζώα. Μερικές φορές ανεβήκαμε ανηφοριές και άλλες φορές κατεβαίναμε πολύ χαμηλά. Από τα τρία χιλιόμετρα της λίμνης στην αρχή ανεβήκαμε στα τρία διακόσια μετά κατεβήκαμε κάτω από τα χίλια αλλά μετά ανεβήκαμε στα 3400. Μετά ξανά χαμηλά και ξανά στα 2 χιλιόμετρα. Στο τέλος βρεθήκαμε στο Καζαρμάν, που είναι σχετικά χαμηλά. Σε όλη τη διαδρομή ο καιρός ήταν καλός, εκτός από κάποια λεπτά προς το τέλος που έβρεχε πολύ δυνατές σταγόνες. Όμως αυτό δεν μας ενόχλησε καθόλου, όπως την προηγούμενη μέρα. Δεν χρειάστηκε σε καμία περίπτωση ούτε να βραχούμε ούτε να αναγκαστούμε να πάρουμε τις ομπρέλες.
Περάσαμε μέσα από δύο τρία φαράγγια που υπό άλλες συνθήκες θα σταματούσαμε για να τραβήξουμε φωτογραφίες και να περπατήσουμε μέσα σε αυτά. Τώρα τραβούσαμε λίγες φωτογραφίες και περιμέναμε να πάμε πιο ψηλά για να έχουμε μία καλύτερη εικόνα. Αυτές οι υπέροχες εικόνες μας φαινόταν πλέον συνηθισμένες. Πράγματι, αυτά που βλέπαμε από πολύ ψηλά ήταν υπέροχα. Σταματήσαμε αρκετές φορές για να φωτογραφίσουμε είτε τα βουνά είτε τις πλαγιές, αλλά πολλές φορές και τον δρόμο που φαινόταν από κάτω σαν φίδι να κάνει 10 ή και παραπάνω φουρκέτες.
Τελικά το Κιργιστάν αποδείχτηκε μία πολύ όμορφη χώρα. Κρίμα σε αυτούς οι οποίοι έρχονται για λίγες μέρες και την περνάνε ίσα για να πούνε ότι την έχουν επισκεφθεί. Ήμασταν τυχεροί που κάναμε ένα σχετικά μεγάλο ταξίδι στο Κιργιστάν και μας έμεναν ακόμα και τέσσερις πέντε μέρες μέχρι να τελειώσει.
Στο Καζαρμάν φτάσαμε σε ένα σπίτι που είχα κλείσει για να κοιμηθούμε και είχαμε δύο δωμάτια τα οποία όμως δεν είχαν μπάνιο. Αυτό είναι πάντα ένα πρόβλημα, αλλά κατά τα άλλα το σπίτι ήταν καλό και καινούργιο. Ήταν όμως πολύ άσχημο όταν φτάσαμε να μην έχουν ετοιμάσει ακόμα τα δωμάτια και εκείνη την ώρα να αρχίσουν να στρώνουν τα κρεβάτια και να καθαρίζουν το μπάνιο. Λες και δεν μας περίμεναν τώρα και τρεις μήνες που έχω κλείσει τα δωμάτια. Ίσως όντως να μην περίμεναν να φτάσουμε από τόσο μακριά. Ευτυχώς τουλάχιστο δεν ήταν και πολύ ακριβά, αφού το κόστος τους ήταν περίπου 26€ το κάθε δωμάτιο. Οι υπόλοιποι της παρέας γκρίνιαξαν λίγο που δεν είχε μπάνιο για κάθε δωμάτιο, αλλά πιστεύω ότι στο τέλος του ταξιδιού δεν θα το θυμούνται και πολύ αυτό το γεγονός.
Αποφασίσαμε να πάμε έξω βόλτα, μήπως βρούμε κάτι για να φωτογραφίσουμε και επίσης μήπως βρούμε κάτι για να φάμε. Το πρώτο δεν το καταφέραμε αλλά, κατά κάποιο τρόπο, καταφέραμε το δεύτερο. Βρήκαμε ένα μαγαζί που ήταν τελείως άδειο και μας ετοίμασαν ένα φαγητό με μοσχάρι, πατάτες, κρεμμύδια και πιπεριές, το οποίο όμως δεν ήταν καθόλου νόστιμο και ήταν γεμάτο αλάτι. Φάγαμε πολύ προσεκτικά επιλεγμένα κομμάτια από το πιάτο, γιατί φοβόμασταν μήπως πάθουμε κάτι. Ευτυχώς όλα πήγαν καλά.
Τα καταλύματα που μέναμε στο Κιργιστάν σίγουρα ήταν καλύτερα από εκείνα που είχαμε στο Τατζικιστάν. Στο Κιργιστάν εκείνο που μας απασχολούσε ήταν κυρίως εάν θα είχαμε δικιά μας τουαλέτα στο δωμάτιο. Εγώ προσπαθούσα να κλείσω πάντα με τουαλέτα, αλλά πολλές φορές δεν ήταν αυτό εφικτό. Άλλες πάλι φορές δεν θυμόμουν αν είχε τουαλέτα ή όχι. Για παράδειγμα τα δωμάτια που μείναμε στο χωριό Καζαρμάν ήταν πάρα πολύ ωραία και ευρύχωρα, όμως δεν είχαν. Επίσης ήταν σε ένα ολοκαίνουργιο σπίτι με καινούργιες συσκευές. Αυτοί οι άνθρωποι ξαφνικά αποφάσισαν να γίνουν επιχειρηματίες σε ένα κλάδο που δεν ήξεραν τι τους γίνεται. Το αποτέλεσμα είναι να έχουν ξοδέψει χρήματα και αυτά να μην μπορούν να πιάσουν τόπο. Άμεσα τουλάχιστον. Φυσικά αν απευθύνονται μονάχα σε ντόπιους ή ανθρώπους της Κεντρικής Ασίας, σίγουρα τα καταλύματά τους θα είναι πολύ καλά γι’ αυτούς. Όμως σε ταξιδιώτες σαν και μας υπάρχει μεγάλο πρόβλημα σε αυτές τις συνθήκες.
Ένα άλλο σύνηθες πρόβλημα είναι οι πολύ μικρές τουαλέτες που έχουν. Σε ένα κατάλυμα ήταν πάρα πολύ μικρή τουαλέτα, αλλά παρόλα αυτά είχε μία ντουζιέρα κάτι σαν τζακούζι. Έμπαινες μέσα και είχε σε 5-10 διαφορετικές μεριές τρύπες για να βγαίνει ζεστό νερό ή δεν ξέρω τι άλλο. Είχε επίσης κουμπιά για να ρυθμίζεις πράγματα που πάλι εγώ δεν ξέρω, γιατί δεν έχω ασχοληθεί ποτέ. Όμως όταν ερχόταν η ώρα να καθίσεις στη λεκάνη, δεν είχες πού να βάλεις τα πόδια σου γιατί ήσουν στρυμωγμένος. Είχε ένα πολύ μικρό νιπτήρα σε μία γωνιά και ο καθρέφτης βρισκόταν ακριβώς πίσω σου.
Επίσης στο Καζαρμάν δεν είχε κλειδί για το δωμάτιο. Δεν υπήρχε καν κλειδαριά στην πόρτα. Δεν ξέρουν ας πούμε ότι ο τουρίστας για να νιώθει ασφαλής θέλει να μπορεί να κλειδώνει το χώρο που αφήνει τα πράγματά του. Σε ένα άλλο δωμάτιο είχε κλειδαριά αλλά είχαν χάσει το κλειδί. Μας είπαν όμως ότι μπορούμε να κλειδώσουμε όταν είμαστε μέσα. Αυτό βέβαια δεν είχε καμία αξία. Μας είπαν επίσης αν θέλουμε να μας αλλάξουν δωμάτιο και να μας πάνε σε ένα που έχει κλειδί. Αυτό θα μπορούσαν φυσικά να το κάνουν από τη στιγμή που πήγαμε, πριν απλώσουμε τα πράγματά μας στο δωμάτιο. Γι’ αυτό και δεν αλλάξαμε. Σε μερικά καταλύματα τα δωμάτια είναι δωμάτια ενός κανονικού σπιτιού. Δηλαδή μπαίνεις στην είσοδο και έχει την κουζίνα, το σαλόνι και τα δωμάτια γύρω γύρω. Άλλα πάλι είναι κατασκευασμένα ακριβώς για να λειτουργήσουν σαν ξενοδοχεία και δεν μοιάζουν καθόλου με σπίτια.
Στον επόμενο χάρτη φαίνεται η διαδρομή που, μάλλον, κάναμε εμείς. Είπα ότι ακολουθήσαμε και δρόμους που δεν υπάρχουν στο χάρτη.