Nikos1986
Member
- Μηνύματα
- 1.054
- Likes
- 4.779
- Επόμενο Ταξίδι
- Κανάρια
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αυστραλία - Καλιφόρνια
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 2. Λίγα Λόγια για τα Νησιά Κουκ
- 3. Πρόσβαση & Μετακινήσεις
- 4. Πρόγραμμα
- 5. Αθήνα - Σιγκαπούρη
- 6. Σιγκαπούρη
- 7. Σίδνεϊ
- 8. Σίδνεϊ - Ραροτόνγκα - Αϊτουτάκι
- 9. Αϊτουτάκι (Αρχικές Βόλτες)
- 10. Αϊτουτάκι (Εξερεύνηση Κυρίως Νησιού)
- 11. Αϊτουτάκι (Γύρος Λιμνοθάλασσας)
- 12. Αϊτουτάκι - Ραροτόνγκα
- 13. Ραροτόνγκα (Αβαρούα & Ανατολή)
- 14. Ραροτόνγκα (Αβαρούα & Δύση)
- 15. Ραροτόνγκα (Te Ara & Te Vara Nui)
- 16. Ραροτόνγκα - Σίδνεϊ - Άμπου Ντάμπι - Αθήνα
- 17. Επίλογος
14. Ραροτόνγκα (Αβαρούα & Δύση)
Τις δύο επόμενες ημέρες που θα είχα στο νησί θα ξεκινούσα τις βόλτες για την εξερεύνηση της Δυτικής ακτής του. Έχοντας οδηγήσει ένα τμήμα της, κυρίως πηγαινοερχόμενος στο Shipwreck, μου κίνησε την περιέργεια να κάνω και κάποιες στάσεις στη διαδρομή προς την Avarua.
Ημέρα 10
Σήμερα θα ολοκλήρωνα τον γύρω του νησιού, οδηγώντας κατά μήκος και της Δυτικής Ακτής, μέχρι την Avarua. Θα έκανα στάση στον Tuoro, ενώ θα πήγαινα και σε ένα εργαστήρι για να αγόραζα και κάποια υφάσματα με τοπικά σχέδια, τα οποία είχα δει στο internet. Επίσης, θα ήθελα να λύσω και την απορία για το τι ήταν αυτές οι τοιχογραφίες δίπλα από το αεροδρόμιο, που έβλεπα στο Google Maps. Ιδανικά, θα ήθελα να έκανα και 1-2 πεζοπορίες...
Μιας και το σημερινό πρόγραμμα ήταν λίγο φορτωμένο, επέλεξα να μην κάνω στάσεις μέχρι τον Tuoro. Όμως θα τσέκαρα τη διαδρομή για τις στάσεις που θα έκανα αύριο, μιας και θα ξαναπήγαινα στην Avarua.
Την πρώτη στάση της ημέρας θα την έκανα στον Tuoro, γνωστό και ως Black Rock (καμία σχέση με το Lost ). Φτάνοντας κανείς εκεί με το αυτοκίνητο, θα αντικρίσει φυσικά τον μεγάλο μαύρο βράχο από βασάλτη, που βρίσκεται στη θάλασσα. Όμως πλησιάζοντας στην άκρη του πάρκινγκ, θα δει πως και η ακτή έχει μεγάλα τμήματα με το συγκεκριμένο πέτρωμα.
Ο βράχος Tuoro, όπου με βάση τη μυθολογία ήταν το μέρος όπου αναχωρούσαν οι ψυχές των νερών για τη Avaiki
Με βάση την τοπική μυθολογία, αυτό ήταν το μέρος όπου οι ψυχές των νεκρών ξεκινούσαν το ταξίδι τους για τη γη των προγόνων, την οποία ονόμαζαν Avaiki. Κάνοντας μια παρένθεση, έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι παραπλήσιες λέξεις για το ίδιο πράγμα που χρησιμοποιούν οι Πολυνήσιοι (και ενίοτε και οι Μικρονήσιοι) σε όλο τον Ειρηνικό. Αυτό που στα Νησιά Κουκ εννοούν με τη λέξη Avaiki, οι Μαόρι στη Νέα Ζηλανδία το λένε Hawaiki, ενώ στην ίδια τη Χαβάη το λένε Hawai’i. Παρόμοια με τη Χαβάη, και οι κάτοικοι της Σαμόα έχουν ονομάσει έτσι το μεγαλύτερο νησί τους: Savai’i. Ο βοριοδυτικός λέγεται σχεδόν σε όλα τα νησιά του νότιου Ειρηνικού είτε Tokerau είτε Tokelau (από εδώ και το όνομα της χώρας), ενώ ο νοτιάς Tonga (το ίδιο και εδώ με το όνομα της χώρας). Στα χαβανέζικα, η Tonga ονομάζεται Kona, από την οποία πήρε το όνομά της και η πόλη του Μεγάλου Νησιού της πολιτείας. Επίσης, σχεδόν σε όλες τις χώρες αυτές, το σπίτι ονομάζεται είτε fale είτε fare, ενώ η γυναίκα ονομάζεται fafine, vahine ή wahine. Το χαβανέζικο aloha στους Μαόρι της Νέας Ζηλανδίας ονομάζεται aroha. Το κανό σχεδόν παντού ονομάζεται vaka ή waka. Επίσης, οι αριθμοί είναι σχεδόν πανομοιότυποι.
Κλείνοντας την παρένθεση, συνεχίζοντας για λίγο ακόμα βόρεια, φτάνεις στο δυτικό άκρο του διαδρόμου του αεροδρομίου. Η διαδρομή από τον Tuoro είναι σύντομη και μπορεί να γίνει και με τα πόδια. Παρ’όλ’αυτά, αμέσως μετά την αριστερή στροφή και πριν αρχίσεις να περιτρέχεις τον διάδρομο προσγείωσης / απογείωσης, υπάρχει ένας χώρος όπου μπορείς να παρκάρεις το αυτοκίνητο και να συνεχίσεις με τα πόδια.
Από αυτό το σημείο, ξεκινούν οι τοιχογραφίες. Πρόκειται για πολύ όμορφα γκράφιτι, τα οποία απεικονίζουν εικόνες της καθημερινής ζωής, την φύση ή την ιστορία των νησιών. Παρότι περνά από εκεί ο δρόμος, υπάρχουν πεζοδρόμια και η κίνηση δεν είναι μεγάλη, οπότε μπορείς να τα θαυμάσεις εύκολα. Το τεράστιο αυτό “κολλάζ”, μήκους πάνω από μισού χιλιομέτρου, ολοκληρώθηκε λίγες βδομάδες πριν το ταξίδι.
Αποσπάσματα από το Marae Moana Mural, το οποίο είχε μόλις ολοκληρωθεί
Λίγο μετά την εντυπωσιακή αυτή τοιχογραφία, βρισκόταν το στούντιο Tivaevae. Στο internet είχα δει πολύ όμορφα σχέδια σε σεντόνια και μαξιλαροθήκες, κάποια από τα οποία θα ήθελα να έπαιρνα για το σπίτι. Είδα κάποια από αυτά εκεί, ενώ όπως μου είπε και η ηλικιωμένη κυρία που είχε το μαγαζί, πολλά σχέδια δίνονται και στα ξενοδοχεία του νησιού. Αφότου κουβεντιάσαμε λίγο για τη ζωή στα νησιά και στην Ελλάδα, πήρα κάποια από τα σχέδια που μου άρεσαν και συνέχισα προς την Avarua. Παρεμπιπτόντως, αν κάποιος δει και του αρέσουν τα σχέδια που έχει, όπως μου είπε κάνει αποστολές και στο εξωτερικό, ακόμα και στην Ευρώπη.
Στην Avarua, ύστερα από μια σύντομη βόλτα, κατευθύνθηκα προς την Punanga Nui, την οποία είχα επισκεφθεί και το πρώτο πρωί εδώ. Σήμερα, καθημερινή, είχε αισθητά λιγότερο κόσμο, ενώ περίπου και τα μισά από τα κιόσκια εκεί, ήταν κλειστά. Ύστερα από ένα fish-and-chips, καθώς και την απαραίτητη ξεκούραση, ξεκίνησα για το Hospital Lookout. Όπως υποδηλώνει το όνομά του, το ξέφωτο αυτό βρίσκεται κοντά στο νοσοκομείο. Αφήνοντας το αμάξι πίσω από το κτήριο το νοσοκομείου, άρχισα την ανάβαση. Η ανηφόρα ήταν ψιλοαπότομη, αλλά τουλάχιστον στο μεγαλύτερο τμήμα είχε σκιά από τα δέντρα, οπότε παλευόταν. Γενικά, λόγω της κλίσης του εδάφους, η ανάβαση είναι απλά κουραστική αλλά σύντομη: δεν διαρκεί πάνω από 10-15 λεπτά.
Η αρχή της ανάβασης στο Hospital Lookout
Στην διαδρομή, είχε και κάμποσες πεταλούδες.
Μια από τις πολλές πεταλούδες, που είδα στη διαδρομή
Τελικά, το μονοπάτι έβγαζε σε ένα ξέφωτο, στο οποίο υπήρχε και ένας πυλώνας κινητής.
Ο πυλώνας, στην άκρη του ξέφωτου, στο οποίο κατέληγε το μονοπάτι
Η θέα προς τα βόρεια και το αεροδρόμιο δεν ήταν καλή, λόγω της ψηλής βλάστησης. Όμως έβλεπες τον ύφαλο στα δυτικά, ενώ την καλύτερη θέα την είχε στα βουνά του εσωτερικού του νησιού, προς τα νότια. Σίγουρα θα μπεις στον πειρασμό να εξερευνήσεις και λίγο τριγύρω για μια λίγο καλύτερη θέα, οπότε λόγω των αγκαθωτών θάμνων καλύτερα να ανέβεις με μακρύ παντελόνι. Εγώ ήμουν με σορτσάκι και καταγρατζούνισα τα πόδια... Πάντως η θέα ήταν όντως όμορφη. Όση ώρα ήμουν στην κορυφή, γύρω στο μισάωρο, συνάντησα μόνο μια άλλη οικογένεια εκεί.
Η θέα από το ξέφωτο, προς τη λιμνοθάλασσα (πάνω και μέση) και προς την ενδοχώρα του νησιού (κάτω)
Η μεγαλύτερη πεζοπορία στο νησί, είναι η “Cross-Island”, που ενώνει τον Happy Valley Road στα βόρεια με τον καταρράκτη Wigmore στα νότια. Με βάση σχεδόν όλες τις περιγραφές στο internet, η πεζοπορία αυτή είναι ασφαλέστερη από βορρά προς νότο, καθώς στην αντίθετη κατεύθυνση οι διακλαδώσεις του μονοπατιού είναι πιο μπερδευτικές και είναι ευκολότερο να ακολουθήσεις λάθος διαδρομή. Όμως λόγω της περασμένης ώρας, είχε πάει 3:30, δεν την περπάτησα. Αντίθετα, κατέβηκα με το αυτοκίνητο μέχρι το κτήριο του Sheraton (το κτήριο του ξενοδοχείου που δεν άνοιξε ποτέ, άφησε τα νησιά με ένα τεράστιο, για τα εκεί δεδομένα, εξωτερικό χρέος ) και συνέχισα προς τους καταρράκτες μέσω του Papua Road.
Το εγκαταλελειμμένο κτήριο του Sheraton (πίσω από κάτι περιφράξεις είχα δει και κάτι μπουλντόζες)
Ο δρόμος αυτός είναι χωματόδρομος, με πέτρες και όσο πλησιάζεις στον καταρράκτη και ανά τμήματα αρκετά διαβρωμένος. Όμως οδηγώντας αργά και με προσοχή, μπορείς να τον οδηγήσεις και με συμβατικό αυτοκίνητο.
Φωτογραφίες από το (βατό ακόμα) τμήμα της διαδρομής, προς τον Wigmore's Waterfall
Η διαδρομή μέσα από τη ζούγκλα ήταν εντυπωσιακή, αλλά τα ωραία τελείωναν εκεί. Πριν φτάσουμε στον καταρράκτη, από το καταφύγιο των σκύλων και μετά, γίνονταν έργα με μπουλντόζες. Στον ίδιο τον καταρράκτη κυλούσε ελάχιστο νερό, ενώ και το νερό της μικρής λιμνούλας φαινόταν βρώμικο. Στα ξύλινα τραπέζια που υπήρχαν στο δάσος, ήταν παρατημένα σκουπίδια. Ψιλοαπογοητευμένος με το θέαμα, τράβηξα 2-3 φωτογραφίες με τη λιμνούλα, προσεκτικά για να μη φαίνονται τα σκουπίδια για την ανάμνηση, και έφυγα. Απ’όσο διάβασα στο internet, οι ντόπιοι ρίχνουν την ευθύνη για την σχεδόν μηδαμινή ροή του καταρράκτη και την καθαριότητα του χώρου, στην εταιρεία που έχει εγκατασταθεί εκεί για την επεξεργασία του νερού.
Ο καταρράκτης, με τη μικρή λιμνούλα στη βάση
Από τον καταρράκτη, πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Περνώντας τον Government House, λίγο πριν το bungalow, σταμάτησα σε μια ακόμα παραλία με φοίνικες. Εκεί έκατσα ακόμα ένα απόγευμα.
Η είσοδος του Government House (πάνω) και η παραλία λίγο πιο δίπλα (κάτω)
Για το βράδυ, το πρόγραμμα είχε ξανά φαγητό στο Shipwreck. Ήταν καθημερινή, με λιγότερο κόσμο σε σχέση με την προηγούμενη φορά, όμως αυτή το φορά βρήκα να κάτσω πρώτο τραπέζι πίστα, στη βεράντα.
Μπύρα, φαγητό και ηλιοβασίλεμα στο Shipwreck
Το τεράστιο γκράφιτι, αν και γενικά αντιτίθεμαι σε αυτού του είδους την “τέχνη”, δεν μπορώ να πω ότι δεν με εντυπωσίασε. Ειδικά όταν, γράφοντας την ιστορία αυτή, ανακάλυψα ότι είχε ολοκληρωθεί μέρες πριν την επίσκεψή μου (στο πεζοδρόμιο υπήρχαν ακόμα ίχνη από την μπογιά). Στο Tivaevae είχε πολύ ωραία σχέδια, κάτι το οποίο μπορεί κανείς να δει και από πριν στο site τους. Επειδή όμως, όπως μου εξήγησε η ηλικιωμένη κυρία που το έχει, προμηθεύει σε χονδρική και καταλύματα, αν κάποιος ενδιαφέρεται για συγκεκριμένα σχέδια, ίσως είναι πρακτικότερο να επικοινωνήσει μαζί τους για να ρωτήσει για διαθεσιμότητες. Το απόγευμα στον καταρράκτη ήταν η μόνη άσχημη εικόνα που αποκόμισα στο ταξίδι. Μεταξύ σοβαρού και αστείου, ευτυχώς που δεν έκανα την Cross-Island Trek, διότι θα ήταν το χειρότερο δυνατό τέλος σε μια κατά τα άλλα όμορφη, αν και κουραστική, πεζοπορία.
Ημέρα 11
Από τη δυτική ακτή, την οποία είχα διασχίσει από νότο προς βορρά τις δύο προηγούμενες ημέρες, είχα ξεχωρίσει το Arorangi. Το χωριό αυτό, το οποίο πρακτικά εκτείνεται κατά μήκος του Ara Tapu, ήθελα να το περπατούσα λίγο σήμερα. Ύστερα, θα ήθελα να πήγαινα στο National Museum στην Avarua, στην οποία θα ήθελα να έκανα και μια ακόμα βόλτα. Ανάλογα μετά με την ώρα και τα κέφια, μπορεί να κατέβαινα προς το bungalow για μπάνιο.
Πρώτη στάση θα έκανα στην Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.
Η εκκλησία Jesus Christ of Latter-day Saints, στο Arorangi
Έχοντας αφήσει το αυτοκίνητο εκεί, συνέχισα με τα πόδια για το Arorangi. Πίσω από ένα μικρό νεκροταφείο, βρισκόταν και η καθολική εκκλησία (Cook Islands Catholic Church - CICC) του Arorangi.
Ο Ara Tapu, ενώ διασχίσει το Arorangi
Η CICC και το μικρό νεκροταφείο, στο Arorangi
Περπατώντας κατά μήκος του Ara Tapu, το αξιοσημείωτο που πρόσεξα, ήταν ότι σε πολλά οικόπεδα υπήρχαν παλιοί τάφοι, που δεν τους είχα αναγνωρίσει ως τέτοιους, όσο οδηγούσα. Κάποιοι από αυτούς ήταν περίπου 100 χρόνων, αλλά υπήρχαν και άλλοι που φαίνονταν αρκετά παλαιότεροι.
Κάποιοι από τους τάφους στα χωράφια, δίπλα από τον Ara Tapu στο Arorangi
Αναχωρώντας από το Arorangi, κατευθύνθηκα προς την Avarua. Πρώτα όμως θα έκανα μια στάση στο παρασκευαστήριο της τοπικής μπύρας Rarotonga Brewery.
Έχοντας την δοκιμάσει κάποιες φορές στο ταξίδι αυτό, είχα την περιέργεια να συμμετάσχω σε ένα tour στο εργοστάσιο, από περιέργεια. Δυστυχώς όμως, σήμερα, Τετάρτη, δεν είχε κάποιο προγραμματισμένο. Παρ’όλ’αυτά, πήρα μια μπύρα, αν και πρωί. Κάνοντας μια παρένθεση, ένα πράγμα μου έκανε εντύπωση. Επιστρέφοντας εκεί μια φιάλη έχεις δύο επιλογές: είτε να στην ξαναγεμίσουν δωρεάν, είτε να πάρουν την άδεια φιάλη για 2 δολάρια.
Φτάνοντας στην Avarua, η γειτονιά μεταξύ των Victoria, Constitution Taputapuatea και Ara Metua φαίνεται παράταιρη σε σχέση με την υπόλοιπη πόλη. Στην περιοχή υπάρχουν πολλά καινούρια, προφανώς προκατασκευασμένα, κτήρια. Στον δρόμο δεν κυκλοφορούσε σχεδόν κανείς, ενώ γενικά μου έδωσε την εντύπωση πως εκεί προσπαθούσαν να φτιάξουν μια γειτονιά που να θυμίζει λίγο ΗΠΑ.
Η αυλή μεταξύ του Εθνικού Μουσείου και της Εθνικής Βιβλιοθήκης (πάνω) και το κτήριο του Εθνικού Μουσείου (κάτω)
Το ίδιο το μουσείο δεν μπορώ να πω ότι με ξετρέλανε. Πρακτικά, όλα τα εκθέματα βρίσκονταν σε μια μεγάλη ορθογώνια αίθουσα. Περιελάμβανε διάφορα παραδοσιακά όπλα και κανό από τα νησιά. Επίσης, υπήρχε μια πολύ σύντομη περιγραφή της ιστορίας των νησιών και διάφορες σημαίες τους από τους τελευταίους 2,5 αιώνες.
Ομοιώματα παραδοσιακών κανό με πλωτήρα
Διάφορα είδη όπλων από την Πολυνησία
Tifatara από φύλλα κοκοφοίνικα και κοχύλια, που φοριούταν από κορίτσια κατά την τελετή ενηλικίωσης
Το μουσείο μου φάνηκε ψιλοαδιάφορο, ίσως αν δεν λεγόταν “National Museum” πιθανόν να μην πήγαινα καν. Το Te Ara, το οποίο επισκέφθηκα την επόμενη ημέρα, ήταν πολύ πιο ενδιαφέρον. Παρ’ολ΄αυτά, το Εθνικό Μουσείο εξηγούσε πολύ αναλυτικά την εξάπλωση του Χριστιανισμού στα νησιά, οπότε κάποιος που ενδιαφέρεται για τη συγκεκριμένη πτυχή της ιστορίας τους, θα το έβρισκε σίγουρα πολύ πιο ενδιαφέρον απ’ότι μου φάνηκε εμένα.
Από το National Museum ξεκίνησα την επιστροφή προς την Punanga Nui με τα πόδια. Μέχρι να φτάσω στον κινηματογράφο της πόλης, δύο πράγματα μου έκαναν εντύπωση. Το ένα ήταν μια διαφημιστική ταμπέλα, την οποία είχα προσέξει και άλλες φορές που περνούσα οδηγώντας από εκεί. Η μισή διαφήμιζε internet μέσω δορυφόρου και κινητού. Η άλλη μισή διαφήμιζε την εκκλησία. Τέτοιο πάντρεμα δεν περίμενα να έβλεπα...
Διαφημιστική ταμπέλα για internet και εκκλησία
Ακριβώς απέναντι, βρισκόταν ένα εγκαταλελειμμένο, μισογκρεμισμένο κτίσμα. Χαζεύοντάς το για λίγο, πρόσεξα μέσα ένα γουρουνάκι, το οποίο λίγο μετά βγήκε και έξω για να συνεχίσει το φαγητό.
Το γκρεμισμένο κτίσμα, με το γουρουνάκι να διακρίνεται στο μεσαίο άνοιγμα
Κάνοντας μια μικρή παράκαμψη στην οδό Taputapuatea, σταμάτησα και στην CICC της Avarua. Και εδώ, δίπλα της υπάρχει ένα μικρό νεκροταφείο.
Η CICC της Avarua
Πλέον, κόντευε 1 και στο sightseeing θα έβαζα μια άνω τελεία. Προτεραιότητα είχε το φαγητό. Ξεκινώντας προς την Punanga Nui, διάλεξα να καθίσω στο Lucky Rooster, στο οποίο πολλές φορές έβλεπα κόσμο. Πρόκειται για ένα πολύ συμπαθητικό φαγάδικο / καφετέρια, το οποίο και σήμερα γέμισε και τα υπόλοιπα τραπέζια που ήταν άδεια όταν ήρθα. Για την επιτυχία του συγκεκριμένου μαγαζιού, δεν ξέρω τι έπαιζε περισσότερο ρόλο...
Το στήσιμο και το ντεκόρ...
Το Lucky Rooster
Η μασκότ, η οποία δεν σταμάτησε τις βόλτες ανάμεσα στα τραπέζια...
Η μασκότ του μαγαζιού
Ή το φαγητό, το οποίο όντως ήταν πολύ ωραίο (και ένα διάλειμμα από το φρέσκο ψάρι)...
Το Royal Open Steak
Ύστερα από το φαγητό, συνέχισα για λίγο την βόλτα στην πόλη. Κυρίως ήθελα να έκανα μια βόλτα για τα τελευταία αναμνηστικά, μιας και την επόμενη φορά που θα ξαναεπισκεπτόμουν την Avarua θα ήταν μεθαύριο, για την αναχώρηση. Αφότου αγόρασα κάποια δώρα ακόμα, επέστρεψα σιγά-σιγά στο σπίτι για τον μεσημεριανό ύπνο.
Το απόγευμα πέρασε με μπάνιο και κανό, στη θάλασσα μπροστά από το bungalow. Για το βράδυ, ήμουν μεταξύ των δύο εστιατορίων που είχα λατρέψει στο νησί: του Shipwreck και του Vaima. Τελικά, μιας και στο Shipwreck είχα πάει και χθες το βράδυ, η ζυγαριά έκλισε προς το Vaima, για ένα τελευταίο Ikamata.
Το Arorangi, αν και γεωγραφικά παραθαλάσσιος οικισμός, σου έδινε την εντύπωση πως ήταν περισσότερο προς την ενδοχώρα του νησιού. Τα συναισθήματα από τη σημερινή επίσκεψή μου στην Avarua ήταν ανάμεικτά. Από τη μια, το Εθνικό Μουσείο δεν με ξετρέλανε. Από την άλλη, η διαδρομή που έκανα μέχρι το Lucky Rooster με τα πόδια ήταν ωραία, αν και κάτω από τον μεσημεριανό ήλιο. Συνηθισμένος από την Ευρώπη, με τίποτα δεν περίμενα να συναντούσα γουρουνάκι στην πρωτεύουσα, ενώ και το Lucky Rooster μου άρεσε. Και το φαγητό, και το poster αλά Back to the Future και τα κοκόρια που έκοβαν βόλτες. Κρίμα που ενώ το είχα δει και νωρίτερα δεν είχα πάει και άλλη μια φορά...
Τις δύο επόμενες ημέρες που θα είχα στο νησί θα ξεκινούσα τις βόλτες για την εξερεύνηση της Δυτικής ακτής του. Έχοντας οδηγήσει ένα τμήμα της, κυρίως πηγαινοερχόμενος στο Shipwreck, μου κίνησε την περιέργεια να κάνω και κάποιες στάσεις στη διαδρομή προς την Avarua.
Ημέρα 10
Σήμερα θα ολοκλήρωνα τον γύρω του νησιού, οδηγώντας κατά μήκος και της Δυτικής Ακτής, μέχρι την Avarua. Θα έκανα στάση στον Tuoro, ενώ θα πήγαινα και σε ένα εργαστήρι για να αγόραζα και κάποια υφάσματα με τοπικά σχέδια, τα οποία είχα δει στο internet. Επίσης, θα ήθελα να λύσω και την απορία για το τι ήταν αυτές οι τοιχογραφίες δίπλα από το αεροδρόμιο, που έβλεπα στο Google Maps. Ιδανικά, θα ήθελα να έκανα και 1-2 πεζοπορίες...
Μιας και το σημερινό πρόγραμμα ήταν λίγο φορτωμένο, επέλεξα να μην κάνω στάσεις μέχρι τον Tuoro. Όμως θα τσέκαρα τη διαδρομή για τις στάσεις που θα έκανα αύριο, μιας και θα ξαναπήγαινα στην Avarua.
Την πρώτη στάση της ημέρας θα την έκανα στον Tuoro, γνωστό και ως Black Rock (καμία σχέση με το Lost ). Φτάνοντας κανείς εκεί με το αυτοκίνητο, θα αντικρίσει φυσικά τον μεγάλο μαύρο βράχο από βασάλτη, που βρίσκεται στη θάλασσα. Όμως πλησιάζοντας στην άκρη του πάρκινγκ, θα δει πως και η ακτή έχει μεγάλα τμήματα με το συγκεκριμένο πέτρωμα.
Ο βράχος Tuoro, όπου με βάση τη μυθολογία ήταν το μέρος όπου αναχωρούσαν οι ψυχές των νερών για τη Avaiki
Με βάση την τοπική μυθολογία, αυτό ήταν το μέρος όπου οι ψυχές των νεκρών ξεκινούσαν το ταξίδι τους για τη γη των προγόνων, την οποία ονόμαζαν Avaiki. Κάνοντας μια παρένθεση, έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι παραπλήσιες λέξεις για το ίδιο πράγμα που χρησιμοποιούν οι Πολυνήσιοι (και ενίοτε και οι Μικρονήσιοι) σε όλο τον Ειρηνικό. Αυτό που στα Νησιά Κουκ εννοούν με τη λέξη Avaiki, οι Μαόρι στη Νέα Ζηλανδία το λένε Hawaiki, ενώ στην ίδια τη Χαβάη το λένε Hawai’i. Παρόμοια με τη Χαβάη, και οι κάτοικοι της Σαμόα έχουν ονομάσει έτσι το μεγαλύτερο νησί τους: Savai’i. Ο βοριοδυτικός λέγεται σχεδόν σε όλα τα νησιά του νότιου Ειρηνικού είτε Tokerau είτε Tokelau (από εδώ και το όνομα της χώρας), ενώ ο νοτιάς Tonga (το ίδιο και εδώ με το όνομα της χώρας). Στα χαβανέζικα, η Tonga ονομάζεται Kona, από την οποία πήρε το όνομά της και η πόλη του Μεγάλου Νησιού της πολιτείας. Επίσης, σχεδόν σε όλες τις χώρες αυτές, το σπίτι ονομάζεται είτε fale είτε fare, ενώ η γυναίκα ονομάζεται fafine, vahine ή wahine. Το χαβανέζικο aloha στους Μαόρι της Νέας Ζηλανδίας ονομάζεται aroha. Το κανό σχεδόν παντού ονομάζεται vaka ή waka. Επίσης, οι αριθμοί είναι σχεδόν πανομοιότυποι.
Κλείνοντας την παρένθεση, συνεχίζοντας για λίγο ακόμα βόρεια, φτάνεις στο δυτικό άκρο του διαδρόμου του αεροδρομίου. Η διαδρομή από τον Tuoro είναι σύντομη και μπορεί να γίνει και με τα πόδια. Παρ’όλ’αυτά, αμέσως μετά την αριστερή στροφή και πριν αρχίσεις να περιτρέχεις τον διάδρομο προσγείωσης / απογείωσης, υπάρχει ένας χώρος όπου μπορείς να παρκάρεις το αυτοκίνητο και να συνεχίσεις με τα πόδια.
Από αυτό το σημείο, ξεκινούν οι τοιχογραφίες. Πρόκειται για πολύ όμορφα γκράφιτι, τα οποία απεικονίζουν εικόνες της καθημερινής ζωής, την φύση ή την ιστορία των νησιών. Παρότι περνά από εκεί ο δρόμος, υπάρχουν πεζοδρόμια και η κίνηση δεν είναι μεγάλη, οπότε μπορείς να τα θαυμάσεις εύκολα. Το τεράστιο αυτό “κολλάζ”, μήκους πάνω από μισού χιλιομέτρου, ολοκληρώθηκε λίγες βδομάδες πριν το ταξίδι.
Αποσπάσματα από το Marae Moana Mural, το οποίο είχε μόλις ολοκληρωθεί
Λίγο μετά την εντυπωσιακή αυτή τοιχογραφία, βρισκόταν το στούντιο Tivaevae. Στο internet είχα δει πολύ όμορφα σχέδια σε σεντόνια και μαξιλαροθήκες, κάποια από τα οποία θα ήθελα να έπαιρνα για το σπίτι. Είδα κάποια από αυτά εκεί, ενώ όπως μου είπε και η ηλικιωμένη κυρία που είχε το μαγαζί, πολλά σχέδια δίνονται και στα ξενοδοχεία του νησιού. Αφότου κουβεντιάσαμε λίγο για τη ζωή στα νησιά και στην Ελλάδα, πήρα κάποια από τα σχέδια που μου άρεσαν και συνέχισα προς την Avarua. Παρεμπιπτόντως, αν κάποιος δει και του αρέσουν τα σχέδια που έχει, όπως μου είπε κάνει αποστολές και στο εξωτερικό, ακόμα και στην Ευρώπη.
Στην Avarua, ύστερα από μια σύντομη βόλτα, κατευθύνθηκα προς την Punanga Nui, την οποία είχα επισκεφθεί και το πρώτο πρωί εδώ. Σήμερα, καθημερινή, είχε αισθητά λιγότερο κόσμο, ενώ περίπου και τα μισά από τα κιόσκια εκεί, ήταν κλειστά. Ύστερα από ένα fish-and-chips, καθώς και την απαραίτητη ξεκούραση, ξεκίνησα για το Hospital Lookout. Όπως υποδηλώνει το όνομά του, το ξέφωτο αυτό βρίσκεται κοντά στο νοσοκομείο. Αφήνοντας το αμάξι πίσω από το κτήριο το νοσοκομείου, άρχισα την ανάβαση. Η ανηφόρα ήταν ψιλοαπότομη, αλλά τουλάχιστον στο μεγαλύτερο τμήμα είχε σκιά από τα δέντρα, οπότε παλευόταν. Γενικά, λόγω της κλίσης του εδάφους, η ανάβαση είναι απλά κουραστική αλλά σύντομη: δεν διαρκεί πάνω από 10-15 λεπτά.
Η αρχή της ανάβασης στο Hospital Lookout
Στην διαδρομή, είχε και κάμποσες πεταλούδες.
Μια από τις πολλές πεταλούδες, που είδα στη διαδρομή
Τελικά, το μονοπάτι έβγαζε σε ένα ξέφωτο, στο οποίο υπήρχε και ένας πυλώνας κινητής.
Ο πυλώνας, στην άκρη του ξέφωτου, στο οποίο κατέληγε το μονοπάτι
Η θέα προς τα βόρεια και το αεροδρόμιο δεν ήταν καλή, λόγω της ψηλής βλάστησης. Όμως έβλεπες τον ύφαλο στα δυτικά, ενώ την καλύτερη θέα την είχε στα βουνά του εσωτερικού του νησιού, προς τα νότια. Σίγουρα θα μπεις στον πειρασμό να εξερευνήσεις και λίγο τριγύρω για μια λίγο καλύτερη θέα, οπότε λόγω των αγκαθωτών θάμνων καλύτερα να ανέβεις με μακρύ παντελόνι. Εγώ ήμουν με σορτσάκι και καταγρατζούνισα τα πόδια... Πάντως η θέα ήταν όντως όμορφη. Όση ώρα ήμουν στην κορυφή, γύρω στο μισάωρο, συνάντησα μόνο μια άλλη οικογένεια εκεί.
Η θέα από το ξέφωτο, προς τη λιμνοθάλασσα (πάνω και μέση) και προς την ενδοχώρα του νησιού (κάτω)
Η μεγαλύτερη πεζοπορία στο νησί, είναι η “Cross-Island”, που ενώνει τον Happy Valley Road στα βόρεια με τον καταρράκτη Wigmore στα νότια. Με βάση σχεδόν όλες τις περιγραφές στο internet, η πεζοπορία αυτή είναι ασφαλέστερη από βορρά προς νότο, καθώς στην αντίθετη κατεύθυνση οι διακλαδώσεις του μονοπατιού είναι πιο μπερδευτικές και είναι ευκολότερο να ακολουθήσεις λάθος διαδρομή. Όμως λόγω της περασμένης ώρας, είχε πάει 3:30, δεν την περπάτησα. Αντίθετα, κατέβηκα με το αυτοκίνητο μέχρι το κτήριο του Sheraton (το κτήριο του ξενοδοχείου που δεν άνοιξε ποτέ, άφησε τα νησιά με ένα τεράστιο, για τα εκεί δεδομένα, εξωτερικό χρέος ) και συνέχισα προς τους καταρράκτες μέσω του Papua Road.
Το εγκαταλελειμμένο κτήριο του Sheraton (πίσω από κάτι περιφράξεις είχα δει και κάτι μπουλντόζες)
Ο δρόμος αυτός είναι χωματόδρομος, με πέτρες και όσο πλησιάζεις στον καταρράκτη και ανά τμήματα αρκετά διαβρωμένος. Όμως οδηγώντας αργά και με προσοχή, μπορείς να τον οδηγήσεις και με συμβατικό αυτοκίνητο.
Φωτογραφίες από το (βατό ακόμα) τμήμα της διαδρομής, προς τον Wigmore's Waterfall
Η διαδρομή μέσα από τη ζούγκλα ήταν εντυπωσιακή, αλλά τα ωραία τελείωναν εκεί. Πριν φτάσουμε στον καταρράκτη, από το καταφύγιο των σκύλων και μετά, γίνονταν έργα με μπουλντόζες. Στον ίδιο τον καταρράκτη κυλούσε ελάχιστο νερό, ενώ και το νερό της μικρής λιμνούλας φαινόταν βρώμικο. Στα ξύλινα τραπέζια που υπήρχαν στο δάσος, ήταν παρατημένα σκουπίδια. Ψιλοαπογοητευμένος με το θέαμα, τράβηξα 2-3 φωτογραφίες με τη λιμνούλα, προσεκτικά για να μη φαίνονται τα σκουπίδια για την ανάμνηση, και έφυγα. Απ’όσο διάβασα στο internet, οι ντόπιοι ρίχνουν την ευθύνη για την σχεδόν μηδαμινή ροή του καταρράκτη και την καθαριότητα του χώρου, στην εταιρεία που έχει εγκατασταθεί εκεί για την επεξεργασία του νερού.
Ο καταρράκτης, με τη μικρή λιμνούλα στη βάση
Από τον καταρράκτη, πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Περνώντας τον Government House, λίγο πριν το bungalow, σταμάτησα σε μια ακόμα παραλία με φοίνικες. Εκεί έκατσα ακόμα ένα απόγευμα.
Η είσοδος του Government House (πάνω) και η παραλία λίγο πιο δίπλα (κάτω)
Για το βράδυ, το πρόγραμμα είχε ξανά φαγητό στο Shipwreck. Ήταν καθημερινή, με λιγότερο κόσμο σε σχέση με την προηγούμενη φορά, όμως αυτή το φορά βρήκα να κάτσω πρώτο τραπέζι πίστα, στη βεράντα.
Μπύρα, φαγητό και ηλιοβασίλεμα στο Shipwreck
Το τεράστιο γκράφιτι, αν και γενικά αντιτίθεμαι σε αυτού του είδους την “τέχνη”, δεν μπορώ να πω ότι δεν με εντυπωσίασε. Ειδικά όταν, γράφοντας την ιστορία αυτή, ανακάλυψα ότι είχε ολοκληρωθεί μέρες πριν την επίσκεψή μου (στο πεζοδρόμιο υπήρχαν ακόμα ίχνη από την μπογιά). Στο Tivaevae είχε πολύ ωραία σχέδια, κάτι το οποίο μπορεί κανείς να δει και από πριν στο site τους. Επειδή όμως, όπως μου εξήγησε η ηλικιωμένη κυρία που το έχει, προμηθεύει σε χονδρική και καταλύματα, αν κάποιος ενδιαφέρεται για συγκεκριμένα σχέδια, ίσως είναι πρακτικότερο να επικοινωνήσει μαζί τους για να ρωτήσει για διαθεσιμότητες. Το απόγευμα στον καταρράκτη ήταν η μόνη άσχημη εικόνα που αποκόμισα στο ταξίδι. Μεταξύ σοβαρού και αστείου, ευτυχώς που δεν έκανα την Cross-Island Trek, διότι θα ήταν το χειρότερο δυνατό τέλος σε μια κατά τα άλλα όμορφη, αν και κουραστική, πεζοπορία.
Ημέρα 11
Από τη δυτική ακτή, την οποία είχα διασχίσει από νότο προς βορρά τις δύο προηγούμενες ημέρες, είχα ξεχωρίσει το Arorangi. Το χωριό αυτό, το οποίο πρακτικά εκτείνεται κατά μήκος του Ara Tapu, ήθελα να το περπατούσα λίγο σήμερα. Ύστερα, θα ήθελα να πήγαινα στο National Museum στην Avarua, στην οποία θα ήθελα να έκανα και μια ακόμα βόλτα. Ανάλογα μετά με την ώρα και τα κέφια, μπορεί να κατέβαινα προς το bungalow για μπάνιο.
Πρώτη στάση θα έκανα στην Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.
Η εκκλησία Jesus Christ of Latter-day Saints, στο Arorangi
Έχοντας αφήσει το αυτοκίνητο εκεί, συνέχισα με τα πόδια για το Arorangi. Πίσω από ένα μικρό νεκροταφείο, βρισκόταν και η καθολική εκκλησία (Cook Islands Catholic Church - CICC) του Arorangi.
Ο Ara Tapu, ενώ διασχίσει το Arorangi
Η CICC και το μικρό νεκροταφείο, στο Arorangi
Περπατώντας κατά μήκος του Ara Tapu, το αξιοσημείωτο που πρόσεξα, ήταν ότι σε πολλά οικόπεδα υπήρχαν παλιοί τάφοι, που δεν τους είχα αναγνωρίσει ως τέτοιους, όσο οδηγούσα. Κάποιοι από αυτούς ήταν περίπου 100 χρόνων, αλλά υπήρχαν και άλλοι που φαίνονταν αρκετά παλαιότεροι.
Κάποιοι από τους τάφους στα χωράφια, δίπλα από τον Ara Tapu στο Arorangi
Αναχωρώντας από το Arorangi, κατευθύνθηκα προς την Avarua. Πρώτα όμως θα έκανα μια στάση στο παρασκευαστήριο της τοπικής μπύρας Rarotonga Brewery.
Έχοντας την δοκιμάσει κάποιες φορές στο ταξίδι αυτό, είχα την περιέργεια να συμμετάσχω σε ένα tour στο εργοστάσιο, από περιέργεια. Δυστυχώς όμως, σήμερα, Τετάρτη, δεν είχε κάποιο προγραμματισμένο. Παρ’όλ’αυτά, πήρα μια μπύρα, αν και πρωί. Κάνοντας μια παρένθεση, ένα πράγμα μου έκανε εντύπωση. Επιστρέφοντας εκεί μια φιάλη έχεις δύο επιλογές: είτε να στην ξαναγεμίσουν δωρεάν, είτε να πάρουν την άδεια φιάλη για 2 δολάρια.
Φτάνοντας στην Avarua, η γειτονιά μεταξύ των Victoria, Constitution Taputapuatea και Ara Metua φαίνεται παράταιρη σε σχέση με την υπόλοιπη πόλη. Στην περιοχή υπάρχουν πολλά καινούρια, προφανώς προκατασκευασμένα, κτήρια. Στον δρόμο δεν κυκλοφορούσε σχεδόν κανείς, ενώ γενικά μου έδωσε την εντύπωση πως εκεί προσπαθούσαν να φτιάξουν μια γειτονιά που να θυμίζει λίγο ΗΠΑ.
Η αυλή μεταξύ του Εθνικού Μουσείου και της Εθνικής Βιβλιοθήκης (πάνω) και το κτήριο του Εθνικού Μουσείου (κάτω)
Το ίδιο το μουσείο δεν μπορώ να πω ότι με ξετρέλανε. Πρακτικά, όλα τα εκθέματα βρίσκονταν σε μια μεγάλη ορθογώνια αίθουσα. Περιελάμβανε διάφορα παραδοσιακά όπλα και κανό από τα νησιά. Επίσης, υπήρχε μια πολύ σύντομη περιγραφή της ιστορίας των νησιών και διάφορες σημαίες τους από τους τελευταίους 2,5 αιώνες.
Ομοιώματα παραδοσιακών κανό με πλωτήρα
Διάφορα είδη όπλων από την Πολυνησία
Tifatara από φύλλα κοκοφοίνικα και κοχύλια, που φοριούταν από κορίτσια κατά την τελετή ενηλικίωσης
Το μουσείο μου φάνηκε ψιλοαδιάφορο, ίσως αν δεν λεγόταν “National Museum” πιθανόν να μην πήγαινα καν. Το Te Ara, το οποίο επισκέφθηκα την επόμενη ημέρα, ήταν πολύ πιο ενδιαφέρον. Παρ’ολ΄αυτά, το Εθνικό Μουσείο εξηγούσε πολύ αναλυτικά την εξάπλωση του Χριστιανισμού στα νησιά, οπότε κάποιος που ενδιαφέρεται για τη συγκεκριμένη πτυχή της ιστορίας τους, θα το έβρισκε σίγουρα πολύ πιο ενδιαφέρον απ’ότι μου φάνηκε εμένα.
Από το National Museum ξεκίνησα την επιστροφή προς την Punanga Nui με τα πόδια. Μέχρι να φτάσω στον κινηματογράφο της πόλης, δύο πράγματα μου έκαναν εντύπωση. Το ένα ήταν μια διαφημιστική ταμπέλα, την οποία είχα προσέξει και άλλες φορές που περνούσα οδηγώντας από εκεί. Η μισή διαφήμιζε internet μέσω δορυφόρου και κινητού. Η άλλη μισή διαφήμιζε την εκκλησία. Τέτοιο πάντρεμα δεν περίμενα να έβλεπα...
Διαφημιστική ταμπέλα για internet και εκκλησία
Ακριβώς απέναντι, βρισκόταν ένα εγκαταλελειμμένο, μισογκρεμισμένο κτίσμα. Χαζεύοντάς το για λίγο, πρόσεξα μέσα ένα γουρουνάκι, το οποίο λίγο μετά βγήκε και έξω για να συνεχίσει το φαγητό.
Το γκρεμισμένο κτίσμα, με το γουρουνάκι να διακρίνεται στο μεσαίο άνοιγμα
Κάνοντας μια μικρή παράκαμψη στην οδό Taputapuatea, σταμάτησα και στην CICC της Avarua. Και εδώ, δίπλα της υπάρχει ένα μικρό νεκροταφείο.
Η CICC της Avarua
Πλέον, κόντευε 1 και στο sightseeing θα έβαζα μια άνω τελεία. Προτεραιότητα είχε το φαγητό. Ξεκινώντας προς την Punanga Nui, διάλεξα να καθίσω στο Lucky Rooster, στο οποίο πολλές φορές έβλεπα κόσμο. Πρόκειται για ένα πολύ συμπαθητικό φαγάδικο / καφετέρια, το οποίο και σήμερα γέμισε και τα υπόλοιπα τραπέζια που ήταν άδεια όταν ήρθα. Για την επιτυχία του συγκεκριμένου μαγαζιού, δεν ξέρω τι έπαιζε περισσότερο ρόλο...
Το στήσιμο και το ντεκόρ...
Το Lucky Rooster
Η μασκότ, η οποία δεν σταμάτησε τις βόλτες ανάμεσα στα τραπέζια...
Η μασκότ του μαγαζιού
Ή το φαγητό, το οποίο όντως ήταν πολύ ωραίο (και ένα διάλειμμα από το φρέσκο ψάρι)...
Το Royal Open Steak
Ύστερα από το φαγητό, συνέχισα για λίγο την βόλτα στην πόλη. Κυρίως ήθελα να έκανα μια βόλτα για τα τελευταία αναμνηστικά, μιας και την επόμενη φορά που θα ξαναεπισκεπτόμουν την Avarua θα ήταν μεθαύριο, για την αναχώρηση. Αφότου αγόρασα κάποια δώρα ακόμα, επέστρεψα σιγά-σιγά στο σπίτι για τον μεσημεριανό ύπνο.
Το απόγευμα πέρασε με μπάνιο και κανό, στη θάλασσα μπροστά από το bungalow. Για το βράδυ, ήμουν μεταξύ των δύο εστιατορίων που είχα λατρέψει στο νησί: του Shipwreck και του Vaima. Τελικά, μιας και στο Shipwreck είχα πάει και χθες το βράδυ, η ζυγαριά έκλισε προς το Vaima, για ένα τελευταίο Ikamata.
Το Arorangi, αν και γεωγραφικά παραθαλάσσιος οικισμός, σου έδινε την εντύπωση πως ήταν περισσότερο προς την ενδοχώρα του νησιού. Τα συναισθήματα από τη σημερινή επίσκεψή μου στην Avarua ήταν ανάμεικτά. Από τη μια, το Εθνικό Μουσείο δεν με ξετρέλανε. Από την άλλη, η διαδρομή που έκανα μέχρι το Lucky Rooster με τα πόδια ήταν ωραία, αν και κάτω από τον μεσημεριανό ήλιο. Συνηθισμένος από την Ευρώπη, με τίποτα δεν περίμενα να συναντούσα γουρουνάκι στην πρωτεύουσα, ενώ και το Lucky Rooster μου άρεσε. Και το φαγητό, και το poster αλά Back to the Future και τα κοκόρια που έκοβαν βόλτες. Κρίμα που ενώ το είχα δει και νωρίτερα δεν είχα πάει και άλλη μια φορά...
Last edited: