Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 13/4 Miraflores (Lima)
- 14/4 Miraflores και πτήση για Βολιβία
- 15/4 Santa Cruz de la Sierra
- 16-18/4 Sucre
- 17/4 Sucre
- 18/4 Τελευταία μέρα στο Σούκρε
- 19-21/4 Potosi
- 20/4 2η μέρα Ποτοσι
- 21/4 Potosi mines & Uyuni
- 22/4 Salar de Uyuni
- 23/4 La Paz
- 24/4 Copa Libertadores
- 25/4 Tiwanaku
- 26/4 Valle de la Luna
- 27 & 28/4 Copacabana
- 29 & 30/4 Arequipa
- 1/5 Cusco
- 2/5 Cusco
- 3/5 Cusco Part 3
- 5/5 Sacred Valley
- 7/5 Ollantaytambo & 8/5 Machu Picchu
- 9/5 Puerto Maldonado
- 10/5 Lago Sandoval
- Λίμα & επίλογος
21/4 Potosi mines & Uyuni
Η επίσκεψη στα ορυχεία διαρκεί περίπου 3 ώρες, γι αυτό την προγραμμάτισα για σήμερα που είχαμε μισή μέρα διαθέσιμη στο Ποτοσι, καθώς γύρω στις 17.30-18 το απόγευμα θα παίρναμε το λεωφορείο για Uyuni.
Το γραφείο του πρακτορείου που θα μας έκανε την ξενάγηση είναι στην κεντρική πλατεία. Από εκεί φορτωθήκαμε σε βανάκι το οποίο μας πήγε στους πρόποδες του Cerro Rico, κάνοντας πρώτα μια στάση σε μια αποθήκη να αλλάξουμε ρούχα και να βάλουμε κανονικό σετ μεταλλωρύχου (γαλότσες, παντελόνι, μπουφάν και κράνος με φακό). Δίπλα από εκεί ήταν και η αγορά όπου ψωνίζεις δώρα για τους εργάτες και τη θεότητα των ορυχείων.
Τα δώρα είναι φύλλα κόκας, αλκοόλ, τσιγάρα και δυναμίτης
Να πω εδώ για τις συνοικίες που βρίσκονται κοντά στα ορυχεία, σίγουρα πιο υποβαθμισμένες, με αρκετά ύποπτα μούτρα. Σου έδινε έντονη την αίσθηση ότι με τη δύση του ηλίου δεν είναι καλό μέρος να κυκλοφορείς.
Φτάνοντας στα ορυχεία
H ξενάγηση ξεκινάει με τις προσφορές στον θείο. Ο θείος- Εl Tio θεωρείται η θεότητα των ορυχείων και του κάτω κόσμου γενικότερα. Οι προσφορές στον Τιο γίνονται για να εξασφαλίστει η εύνοια του θεού και να προσφέρει προστασία από κατολισθήσεις και ατυχήματα. Εχει μεγάλο ενδιαφέρον αυτό το πάντρεμα παγανιστικών στοιχείων σε μια φανατικά καθολική χώρα. Στα ορυχεία δεν υπάρχουν χριστιανικές παραδόσεις, σταυροί και προσευχές, ο μόνος και απόλυτος θεός είναι ο Τίο. Όπως και εκτός ορυχείων δεν υπάρχει Τίο, δεν θα δεις αγάλματα της θεότητας στον δρόμο και τις πλατείες, με εξαίρεση το καρναβάλι του Ορούρο, όπου αναπαριστάται η ήττα του από τον αρχάγγελο Μιχαήλ (πως τα έχετε μπλέξει έτσι)! Φυσικά η καθολική εκκλησία διαφωνεί με αυτή τη παγανιστική λατρεία, αλλά είναι τόσο βαθιά ριζωμένη στον μικρόκοσμο του ορυχείου ( αλλά και στις δοξασίες του απλού κόσμου εκτός ορυχείων) που υπάρχει μια σιωπηλή συνύπαρξη.
Οι προσφορές στον Τιο. Λεπτομέρεια που προσωπικά με εντυπωσίασε, τα τσιγάρα στο άγαλμα τα δίνουν αναμμένα, δείγμα του πόσο υπαρκτή και ''ζωντανή'' θεωρείται η θεότητα.
Υστερα ξεκίνησε το τουρ στις στοές, το οποίο ήταν μαρτύριο
Μην παρεξηγηθώ, το τουρ είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον, με διηγήσεις ιστοριών και ανάλυση κάποιων πετρωμάτων που συναντάς στη διαδρομή. Το μαρτύριο έχει να κάνει με τις διαστάσεις. Με ύψος κοντά 1.85, βάρος 100 κιλά και με ρήξη μηνίσκου στο ένα γόνατο, κάποια σημεία της διαδρομής ήταν ιδιαίτερα επίπονα. Υπήρχαν στοές ύψους 1.50 max, στις οποίες προχωράς αρκετά μέτρα σκυφτός ( μέχρι και ''ερπινγκ'' χρειάστηκε σε κάποια σημεία). Μαζί με τον φίλο μου (1.90 αυτός) ''παίζαμε ντραμς'' με τα κεφάλια μας που χτυπούσαν στην οροφή των στοών σε κάθε βήμα.
Εδώ φαίνεται κάπως, η στοά είναι γύρω στο 1.50, αρκετά πιο κάτω από τους ώμους της φιγούρας που φαίνεται στα δεξιά.
Ακόμα αναρωτιέμαι πως πηδήξαμε κάτω σε αυτό το βάραθρο. Κοίτα να δεις που οι προσφορές στον Τίο βοήθησαν.
Ανάμεσα στις πληροφορίες της ξενάγησης που συγκράτησα, είναι η εξής: Το ορυχείο έχει πρακτικά εξαντληθεί και είναι free for all, δηλαδή μπορείς να δουλέψεις ως ανεξάρτητος μεταλλωρύχος και ότι βρεις το κρατάς για αμοιβή.
Στο τέλος του τουρ βάλαμε και έναν δυναμίτη να βιώσουμε την αίσθηση της έκρηξης.
Συμπερασματικά, δυνατή εμπειρία και επιμορφωτική. Αλλά απαιτητική. Αν δεν έχετε καλή φυσική κατάσταση, αν έχετε κλειστοφοβία, άσθμα ( πολλή σκόνη εκεί μέσα, μας έδωσαν μάσκες μιας χρήσης αλλά δεν κρατάνε πολλά) ή κάποιο σοβαρό ορθοπεδικό θέμα μην το δοκιμάσετε. Επίσης αν είστε σωματώδεις ή υπερβολικά ψηλοί, κάποια σημεία είναι ζόρικα. Αν προσπεράσουμε αυτά τα προαπαιτούμενα, βιώνεις την εμπειρία του ορυχείου, αντιλαμβάνεσαι σε πλήρη κλίμακα τη δυσκολία της δουλειάς σε ορυχείο και φεύγεις ευγνώμων για την δική σου δουλειά, όποια και αν είναι αυτή.
Γύρω στις 17.30 αποχαιρετίσαμε το Ποτοσι. 3μιση ώρες μετά βρισκόμασταν στο Uyuni όπου την επόμενη θα κάναμε το ημερήσιο tour στις αλυκές. Το Uyuni είναι μια μικρή πόλη περίπου 30.000 κατοίκων που ουσιαστικά ζει από τις αλυκές και τα τουριστικά πακέτα εκδρομών. Το βράδυ που φτάσαμε ήταν σαν πόλη φάντασμα, όλα κλειστά, ψυχή στον δρόμο. Ευτυχώς το εστιατόριο απέναντι από το ξενοδοχείο μας ήταν ανοιχτό, μετά από ένα ελαφρύ δείπνο ( chicharron και μερικές pacenas
) ήρθε η ώρα της ανάπαυσης. Ιδιαίτερα απαιτητική η αυριανή μέρα με ημερήσιο tour στα salt flats και καπάκια ολονύκτιο λεωφορείο για Λα Παζ.
Σκηνικό για γουέστερν το Ουγιούνι
Η επίσκεψη στα ορυχεία διαρκεί περίπου 3 ώρες, γι αυτό την προγραμμάτισα για σήμερα που είχαμε μισή μέρα διαθέσιμη στο Ποτοσι, καθώς γύρω στις 17.30-18 το απόγευμα θα παίρναμε το λεωφορείο για Uyuni.
Το γραφείο του πρακτορείου που θα μας έκανε την ξενάγηση είναι στην κεντρική πλατεία. Από εκεί φορτωθήκαμε σε βανάκι το οποίο μας πήγε στους πρόποδες του Cerro Rico, κάνοντας πρώτα μια στάση σε μια αποθήκη να αλλάξουμε ρούχα και να βάλουμε κανονικό σετ μεταλλωρύχου (γαλότσες, παντελόνι, μπουφάν και κράνος με φακό). Δίπλα από εκεί ήταν και η αγορά όπου ψωνίζεις δώρα για τους εργάτες και τη θεότητα των ορυχείων.
Τα δώρα είναι φύλλα κόκας, αλκοόλ, τσιγάρα και δυναμίτης

Να πω εδώ για τις συνοικίες που βρίσκονται κοντά στα ορυχεία, σίγουρα πιο υποβαθμισμένες, με αρκετά ύποπτα μούτρα. Σου έδινε έντονη την αίσθηση ότι με τη δύση του ηλίου δεν είναι καλό μέρος να κυκλοφορείς.
Φτάνοντας στα ορυχεία

H ξενάγηση ξεκινάει με τις προσφορές στον θείο. Ο θείος- Εl Tio θεωρείται η θεότητα των ορυχείων και του κάτω κόσμου γενικότερα. Οι προσφορές στον Τιο γίνονται για να εξασφαλίστει η εύνοια του θεού και να προσφέρει προστασία από κατολισθήσεις και ατυχήματα. Εχει μεγάλο ενδιαφέρον αυτό το πάντρεμα παγανιστικών στοιχείων σε μια φανατικά καθολική χώρα. Στα ορυχεία δεν υπάρχουν χριστιανικές παραδόσεις, σταυροί και προσευχές, ο μόνος και απόλυτος θεός είναι ο Τίο. Όπως και εκτός ορυχείων δεν υπάρχει Τίο, δεν θα δεις αγάλματα της θεότητας στον δρόμο και τις πλατείες, με εξαίρεση το καρναβάλι του Ορούρο, όπου αναπαριστάται η ήττα του από τον αρχάγγελο Μιχαήλ (πως τα έχετε μπλέξει έτσι)! Φυσικά η καθολική εκκλησία διαφωνεί με αυτή τη παγανιστική λατρεία, αλλά είναι τόσο βαθιά ριζωμένη στον μικρόκοσμο του ορυχείου ( αλλά και στις δοξασίες του απλού κόσμου εκτός ορυχείων) που υπάρχει μια σιωπηλή συνύπαρξη.
Οι προσφορές στον Τιο. Λεπτομέρεια που προσωπικά με εντυπωσίασε, τα τσιγάρα στο άγαλμα τα δίνουν αναμμένα, δείγμα του πόσο υπαρκτή και ''ζωντανή'' θεωρείται η θεότητα.

Υστερα ξεκίνησε το τουρ στις στοές, το οποίο ήταν μαρτύριο

Μην παρεξηγηθώ, το τουρ είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον, με διηγήσεις ιστοριών και ανάλυση κάποιων πετρωμάτων που συναντάς στη διαδρομή. Το μαρτύριο έχει να κάνει με τις διαστάσεις. Με ύψος κοντά 1.85, βάρος 100 κιλά και με ρήξη μηνίσκου στο ένα γόνατο, κάποια σημεία της διαδρομής ήταν ιδιαίτερα επίπονα. Υπήρχαν στοές ύψους 1.50 max, στις οποίες προχωράς αρκετά μέτρα σκυφτός ( μέχρι και ''ερπινγκ'' χρειάστηκε σε κάποια σημεία). Μαζί με τον φίλο μου (1.90 αυτός) ''παίζαμε ντραμς'' με τα κεφάλια μας που χτυπούσαν στην οροφή των στοών σε κάθε βήμα.
Εδώ φαίνεται κάπως, η στοά είναι γύρω στο 1.50, αρκετά πιο κάτω από τους ώμους της φιγούρας που φαίνεται στα δεξιά.

Ακόμα αναρωτιέμαι πως πηδήξαμε κάτω σε αυτό το βάραθρο. Κοίτα να δεις που οι προσφορές στον Τίο βοήθησαν.

Ανάμεσα στις πληροφορίες της ξενάγησης που συγκράτησα, είναι η εξής: Το ορυχείο έχει πρακτικά εξαντληθεί και είναι free for all, δηλαδή μπορείς να δουλέψεις ως ανεξάρτητος μεταλλωρύχος και ότι βρεις το κρατάς για αμοιβή.
Στο τέλος του τουρ βάλαμε και έναν δυναμίτη να βιώσουμε την αίσθηση της έκρηξης.
Συμπερασματικά, δυνατή εμπειρία και επιμορφωτική. Αλλά απαιτητική. Αν δεν έχετε καλή φυσική κατάσταση, αν έχετε κλειστοφοβία, άσθμα ( πολλή σκόνη εκεί μέσα, μας έδωσαν μάσκες μιας χρήσης αλλά δεν κρατάνε πολλά) ή κάποιο σοβαρό ορθοπεδικό θέμα μην το δοκιμάσετε. Επίσης αν είστε σωματώδεις ή υπερβολικά ψηλοί, κάποια σημεία είναι ζόρικα. Αν προσπεράσουμε αυτά τα προαπαιτούμενα, βιώνεις την εμπειρία του ορυχείου, αντιλαμβάνεσαι σε πλήρη κλίμακα τη δυσκολία της δουλειάς σε ορυχείο και φεύγεις ευγνώμων για την δική σου δουλειά, όποια και αν είναι αυτή.
Γύρω στις 17.30 αποχαιρετίσαμε το Ποτοσι. 3μιση ώρες μετά βρισκόμασταν στο Uyuni όπου την επόμενη θα κάναμε το ημερήσιο tour στις αλυκές. Το Uyuni είναι μια μικρή πόλη περίπου 30.000 κατοίκων που ουσιαστικά ζει από τις αλυκές και τα τουριστικά πακέτα εκδρομών. Το βράδυ που φτάσαμε ήταν σαν πόλη φάντασμα, όλα κλειστά, ψυχή στον δρόμο. Ευτυχώς το εστιατόριο απέναντι από το ξενοδοχείο μας ήταν ανοιχτό, μετά από ένα ελαφρύ δείπνο ( chicharron και μερικές pacenas

Σκηνικό για γουέστερν το Ουγιούνι
