• Η αναδρομή στο παρελθόν συνεχίζεται! Ψηφίστε την Ταξιδιωτική Ιστορία του μήνα για τους μήνες Μάρτιο - Μάιο 2020 !

30 χρόνια παραμπαστός… στο Ληξούρι (και στην Κεφαλλονιά)

gkalla

Member
Μηνύματα
1.495
Likes
8.196
Επόμενο Ταξίδι
????
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία

Θηνιά, Μύρτος και Έρισος

Φεύγοντας από την Παλλική, η πρώτη περιοχή που συναντάς είναι η Θηνιά, η μικρότερη, σε έκταση, επαρχία της Κεφαλλονιάς.

Το χαρακτηριστικό στοιχείο αυτής της κατά βάση ορεινής περιοχής είναι η Αγία Δυνατή ένα βουνό που διαχωρίζεται ελαφρώς από το κεντρικό βουνό του Αίνου. Ανάμεσα λοιπόν στους λόφους που οριοθετούν ανατολικά το σύνορο προς την Παλλική και στην Αγία Δυνατή βρίσκεται μια κοιλάδα που καταλήγει στην θάλασσα η οποία μαζί με τις παρυφές των ορεινών όγκων αποτελούν την Θηνιά. Τα περισσότερα χωριά της περιοχής βρίσκονται στις πλαγιές της Αγίας Δυνατής και στην πλειοψηφία τους είναι μικρά και σχετικά άγνωστα. Το Νύφι με το αστείο όνομα, τα Καρδακάτα, η Ρίζα, τα Πετρικάτα και τα Κοντογουράτα (το χωριό του Τρίτση) είναι χωριά που δεν δέχονται πρακτικά καθόλου τουρίστες. Οι βασικοί τους επισκέπτες είναι οι ντόπιοι που επιστρέφουν στα χωριά τους για διακοπές. Αντιθέτως ο Αγκώνας που βρίσκεται πάνω στον κεντρικό δρόμο έχει μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, ενώ παλιότερα είχε χαρακτηριστεί ως το καθαρότερο χωριό του νησιού. Μια – δυο ταβέρνες με ωραία θέα, λίγα καταλύματα αλλά και μίνι μάρκετ το καθιστούν ως τον «κόμβο» της περιοχής.

Το μόνο παραλιακό (σχεδόν) χωριό της Θηνιάς είναι τα Ζόλα. Αναπτύσσεται κυρίως στην πλαγιά του λόφου και ανάμεσα σε δυο παραλίες, το Βούτι και την Αγία Κυριακή.

Το Βούτι έγινε πιο γνωστό κυρίως τα τελευταία χρόνια και είναι μια μικρή παραλία, περίπου 1 χμ. μακριά από τα Ζόλα. Ο δρόμος για εκεί είναι μεικτός με την άσφαλτο να δίνει τη θέση της στο τσιμέντο, για να καταλήξει σε χώμα. Η καντίνα που υπάρχει εκεί καλύπτει τις βασικές ανάγκες των λουόμενων.


Vouti.png



Στην θάλασσα που καταλήγει ο δρόμος που διασχίζει τα Ζόλα υπάρχει ένα μικρό λιμανάκι όπου προστατεύουν τις βάρκες τους οι ντόπιοι ψαράδες και απ’ όπου ξεκινούν τα σκάφη που μεταφέρουν τους επισκέπτες στις παραλίες της βόρειας Παλλικής (Καμάρι, Φτέρη, Μαντά και Αμίδι).


Zola_Limanaki.JPG



Στο λιμανάκι λοιπόν βρίσκεται μια μικρή, παραδοσιακή ψαροταβέρνα «Η καλύβα του ψαρά», ένα από τα αγαπημένα μου ταβερνάκια στο νησί.


Zola_Taverna.JPG



Οι επιλογές του πελάτη είναι συγκεκριμένες. Ψάρια ανάλογα με τον αριθμό των συνδαιτημόνων, πατάτες και σαλάτα. Εξηγούμαι. Ψάρια από αυτά που ψαρεύτηκαν το πρωί, όποια κι αν είναι αυτά, πατάτες τηγανητές, ντόπιες, πολύ νόστιμες, χωριάτικη σαλάτα από τον κήπο και τέλος. Αν είσαι πολύ τυχερός μπορεί να βρεις κανένα αμπελοφάσουλο και κανένα βραστό κολοκυθάκι, από τον κήπο κι αυτά. Σε φάση, «έπιασα το τζάκποτ στο τζόκερ», μπορεί να πετύχεις ψαρόσουπα, με τον ιδιαίτερο τρόπο που την μαγειρεύουν εδώ. Κρασί μόνο λευκό, χύμα, της περιοχής (τοπική ποικιλία, θηνιάτικο, ωραιότατο), μπύρα μόνο ένα είδος, αναψυκτικά επίσης. Αν αρχίσεις να ζητάς καλαμαράκια, αστακούς και τα τοιαύτα, στην καλύτερη περίπτωση σου προτείνουν να έρθεις όταν είναι η εποχή τους, στην χειρότερη σε διώχνουν να πας να τα βρεις σε άλλες ταβέρνες (εμείς δεν πουλάμε κατεψυγμένα).


Psarosoupa.jpeg



Δίπλα ακριβώς αρχίζει η μεγάλη παραλία της Αγίας Κυριακής, πιο εντυπωσιακή στο μάτι από ψηλά παρά από κοντά. Άμμος κατά τόπους αλλά κυρίως βότσαλο, αρκετά βαθιά και πολύ συχνά κυματιστή λόγω άμεσης έκθεσης στο βορά και στον μαΐστρο (τον άνεμο που κατά 90% φυσά τα καλοκαίρια στο νησί), είναι μια παραλία που δεν προτιμάται από πολύ κόσμο.

Οι περισσότεροι που την επισκέπτονται συγκεντρώνονται στην δυτική πλευρά της παραλίας, ακριβώς κάτω από το χωριό του Αγκώνα. Εκεί υπάρχει beach bar, ομπρέλες και λοιπά, ενώ η υπόλοιπη παραλία δεν διαθέτει τέτοιου τύπου ανέσεις.


AgiaKyriaki.png



Βγαίνοντας από την Θηνιά ξεκινά η περιοχή της Πυλάρου. Ο δρόμος χαραγμένος πάνω στην απότομη πλαγιά, ατενίζει από ψηλά το πέλαγος και ακολουθώντας την μορφολογία του βουνού, στο μεγαλύτερο μέρος του γεμάτος στροφές και φουρκέτες. Τα ημιάγρια γίδια που βόσκουν εκεί συνήθως αρέσκονται να ξαπλώνουν στο οδόστρωμα και συχνά παρασύρουν πέτρες από την πλαγιά γι’ αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην οδήγηση, ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες. Σε κάποιο σημείο της διαδρομή υπάρχει και ένα παρατηρητήριο που βλέπει πολύ καλά προς τον Μύρτο, την διασημότερη παραλία του νησιού. Αξίζει να δεις, να απολαύσεις τα χρώματα και το απέραντο γαλάζιο και να συνεχίσεις.


Mirtos_Paratiritirio_01.JPG



Μετά από περίπου 2 χμ., στο χωριό Διβαράτα, στρίβεις αριστερά και μετά από άλλα 2,5 χιλιόμετρα κατηφορικού και φιδογυριστού δρόμου φτάνεις στην παραλία. Η πλατιά και ολόλευκη βοτσαλωτή παραλία σε συνδυασμό με τα, ιδιαιτέρου χρώματος, νερά της, την έχει κάνει διάσημη σε όλον τον κόσμο (έχω συναντήσει αφίσες με την φωτογραφία του Μύρτου σε πολλές γωνιές του κόσμου).

Αν είστε τυχεροί και την πετύχετε ήρεμη επιβάλλεται μια επίσκεψη. Προσοχή όμως, αν είναι ταραγμένη τότε καλό είναι να είστε πολύ προσεχτικοί. Το κύμα εδώ (σε συνδυασμό με τα υπόγεια ρεύματα) δεν αστειεύεται. Κάθε χρόνο υπάρχουν πνιγμοί παρόλο που πάντα υπάρχει ναυαγοσώστης. Ακόμη, καλό είναι να πάτε στην παραλία νωρίς (πριν τις 10:00-10:30), καθώς το πρόβλημα του παρκαρίσματος και της κίνησης στον δρόμο, είναι σοβαρό. Αν δεν θέλετε να κάνετε πεζοπορία από τα Διβαράτα, τότε ξυπνήστε νωρίς.


Mirtos.JPG



Φεύγοντας από τον Μύρτο και κινούμενος ξανά προς τον Βορρά συναντάς την νέα γέφυρα του Χάρακα, που κατασκευάστηκε πρόσφατα, καθώς ο δρόμος, στην απόκρημνη αυτή περιοχή, κατολίσθησε το 2014. Εκεί υπάρχει ένα ακόμη παρατηρητήριο προς την παραλία, ενώ αμέσως μετά συναντάς ένα σπίτι πάνω στο δρόμο που είναι κρεμασμένο στο γκρεμό. Είναι γνωστό ως το «Σπίτι του Ωκεανογράφου» μόνο που πια έχει πωληθεί και τα τελευταία χρόνια ενοικιάζεται σε πολύ υψηλές τιμές. Σε όλη αυτή την διαδρομή (αλλά και πριν τον Μύρτο), στο τέρμα του γκρεμού, υπάρχουν κάμποσες παραλίες, μικρές και μεγάλες, επισκέψιμες μόνο δια θαλάσσης. Γενικά μιλώντας, τα δυτικά (και όχι μόνο) παράλια του νησιού προσφέρονται για επίσκεψη με φουσκωτό ή ιστιοπλοϊκό καθώς υπάρχουν πολλές τέτοιες παραλίες που μπορείς να απολαύσεις μόνος ή με την παρέα σου.


ApokrimnesParalies.png



Ακολουθεί η Έρισος. Η υποδοχή είναι η καλύτερη δυνατή. Αμέσως, σχεδόν, συναντάς την πανέμορφη Άσσο, για μένα ίσως το πιο ωραίο χωριό του νησιού. (ως τώρα, γιατί μετά τις τελευταίες καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία και τα άπειρα μπάζα που κυριολεκτικά έθαψαν το μισό χωριό, αυτό μετράει ακόμη τις πληγές του)

Η πρώτη εικόνα από μακριά σε προϊδεάζει για την ιδιαιτερότητα αυτού του μέρους. Βλέπει κανείς στην δεξιά πλευρά τα σπίτια του χωριού, που αμέσως μετά, μέσω μια στενής λωρίδας γης, ενώνεται με ένα πευκόφυτο λόφο, στεφανωμένο με ένα κάστρο.


Assos_01.JPG



Assos_00.JPG




Φτάνοντας ανακαλύπτεις και άλλα όμορφα στοιχεία. Ανακαλύπτεις το μικρό σχετικά κλειστό κολπάκι, με τις δυο μικρές παραλίες του, ανάμεσα στο χωριό και το κάστρο.


Assos_Kolpos.JPG



Θαυμάζεις τα όμορφα, παραδοσιακά σπίτια του χωριού, είτε είναι παλιά που γλύτωσαν από την μανία του εγκέλαδου, είτε ερείπια, είτε σύγχρονα που όμως ακολουθούν πιστά την παραδοσιακή αρχιτεκτονική.


Assos_02.JPG



Assos_Xalasmata.JPG



Ωραίες αυλές και ανθισμένες μπουκαμβίλιες, σε όλα τα χρώματα, που σκαρφαλώνουν στα σπίτια και τους μαντρότοιχους, συμπληρώνουν μια ομολογουμένως όμορφη εικόνα και καταφέρνουν να δείξουν πως θα ήταν τα χωριά του νησιού χωρίς τις επαναλαμβανόμενες καταστροφές.


Assos_Avles.JPG



Πολλά μαγαζάκια αναπτύσσονται κατά μήκος της παραλίας αλλά και εσωτερικά προσφέροντας φαγητό και καφέ στους επισκέπτες ενώ τα καταλύματα αυξάνονται κάθε χρόνο χωρίς όμως να αλλοιώνουν την εικόνα του χωριού. Επίσης, δύο - τρία πάρκινγκ, στις παρυφές του χωριού, εξυπηρετούν (μετά βίας) τον όλο και αυξανόμενο όγκο επισκεπτών.

Από το κοντινότερο πάρκινγκ στο χωριό ξεκινά ο δρόμος για το Κάστρο της Άσσου. Δεν επιτρέπεται η κίνηση οχημάτων σ’ αυτόν τον δρόμο αν και έχω δει μια δυο φορές να ανεβαίνουν μηχανάκια.


Assos_Kastro.JPG



Η διαδρομή είναι συνεχώς ανηφορική και συνήθως χρειάζεται περίπου μισή ώρα για να φτάσει κανείς στην κορυφή. Ανεβαίνοντας το πευκόφυτο λόφο από την βορινή πλευρά απολαμβάνεις τη θέα προς το χωριό ενώ από την νότια πλευρά (με είσοδο από το Πορτέλο), προς την θάλασσα και τον όρμο της Αγίας Κυριακής.


Assos_Kastro_01.png



Assos_Kastro_02.png




Το ενετικό κάστρο του 16ου αιώνα έχει δωρεάν είσοδο και καλύπτει πρακτικά όλη την έκταση του λόφου (440 στρέμματα!). Στο εσωτερικό του λίγα πράγματα έχουν απομείνει. Ο επισκέπτης μπορεί να δει την ερειπωμένη καθολική εκκλησία του Αγίου Μάρκου, την επίσης ερειπωμένη Οικία του Ύπατου Αρμοστή της Γαληνότατης Δημοκρατίας καθώς και τα επισκευασμένα κτίρια των μη ενεργών, πλέον, αγροτικών φυλακών. Στο κάστρο επίσης βρίσκεται και η ορθόδοξη εκκλησία του Προφήτη Ηλία που οικοδομήθηκε το 1880 πάνω στα ερείπια μιας παλιότερης εκκλησίας.


Assos_Kastro_Pyli.png



Επιστρέφοντας και πάλι στον δρόμο προς τον Βορρά, βάζουμε πλώρη για το Φισκάρδο. Στην διαδρομή, κάνοντας μια παράκαμψη στο ύψος του χωριού Μάγγανος, μπορείς να δεις τις παραλίες Αγία Ιερουσαλήμ (που διαθέτει ταβερνάκι) και Αλατιές.


AgiaIerousalim.png



Στο χωριό Αντιπάτα (της Ερίσου, γιατί έχει και στην Πύλαρο) μπορείς να κατευθυνθείς προς την παραλία Δαφνούδι. Η εν λόγω παραλία έχει γίνει πολύ της μοδός τελευταία, κυρίως ανάμεσα στους νέους, και χρειάζεται επιπλέον του δρόμου περίπου 500 μ. περπάτημα μέσα από την δασωμένη πλαγιά αλλά με καλό σχετικά μονοπάτι. Και οι 3 αυτές παραλίες είναι με βότσαλο και καθαρά κρυστάλλινα νερά, με πιο ιδιαίτερη το Δαφνούδι.


Dafnoudi.png



Φτάνοντας πια στις παρυφές του Φισκάρδου υπάρχει ακόμη μια παραλία (παλιότερα ήταν αυτή που επέλεγαν οι περισσότεροι στην περιοχή), η Έμπλυση. Εδώ το βότσαλο είναι μεγάλο ενώ τα βράχια στο πλάι της παραλίας σχηματίζουν κάποιες επίπεδες πλάκες, τις οποίες προτιμούν πολλοί για να βουτήξουν από εκεί.


Emplisi.png



Το Φισκάρδο είναι το μοναδικό χωριό που γλύτωσε σε μεγάλο βαθμό από τις καταστροφικές συνέπειες του σεισμού του ’53 (εξαιτίας της απόστασης από το επίκεντρο αλλά και του βραχώδους υποβάθρου του) και διατήρησε την παραδοσιακή του μορφή. Είναι φυσικά, διατηρητέος οικισμός, χτισμένος τον 18ο αιώνα, με όμορφα πολύχρωμα, δίπατα σπίτια και έχει πάρει το όνομα του από τον Νορμανδό Σταυροφόρο Ροβέρτο Γυισκάρδο που πολιόρκησε την περιοχή το 1085. Είναι επίσης ο τόπος καταγωγής του αγαπημένου μου Νίκου Καββαδία.


Fiskardo.png



Βρίσκεται στο βορειότερο μέρος του νησιού, ακριβώς απέναντι από την Ιθάκη και διαθέτει και σύνδεση με την Λευκάδα (παλιότερα και με την Ιθάκη). Το χωριό ακολουθεί την μορφολογία της ακτής και τα μικρά κολπάκια της, όπως και τα ταβερνάκια και τα άλλα τουριστικά καταστήματα. Οι μικροί κόλποι είναι συνήθως γεμάτοι με πάσης φύσεως σκάφη, από ταπεινές βαρκούλες ως πολυτελείς θαλαμηγούς.


Fiskardo_02.JPG



Το διεθνές και ντόπιο τζετ σετ ανακάλυψε την περιοχή εδώ και πολλά χρόνια λόγω και των διθυραμβικών σχολίων κάποιων χολυγουντιανών ηθοποιών που είχαν επισκεφτεί την περιοχή. Η ομορφιά του χωριού αλλά και οι μαγειρικές ικανότητες των τοπικών καταστηματαρχών ήταν τα σημεία κλειδιά για την ανάπτυξη του χωριού. Έτσι ότι δεν κατάφερε ο σεισμός προσπαθεί (και κοντεύει) να το καταφέρει ο υπερτουρισμός από τον οποίο πάσχει η περιοχή εδώ και πολλά χρόνια. Οι ταπεινές μαγείρισσες έχουν μετατραπεί σε διάσημες τηλεπερσόνες και κυκλοφορούν ανάμεσα στα τραπέζια φορώντας αιθέρια φορέματα της γαλλικής και ιταλικής μόδας ενώ φυσικά οι τιμές έχουν γίνει κι αυτές, τιμές Παρισιού. Πληρώνεις τα γεμιστά όσο τον φασιανό και τον γαύρο κάτι παραπάνω από αστακό.


Fiskardo_01.jpg



Οι 2 μικρές παραλίες του χωριού δεν επιλέγονται από πολλούς για κολύμπι (ίσως λόγω των σκαφών) αλλά λίγο πιο έξω από το χωριό προς το νότο πια και στο ανατολικό κομμάτι της Ερίσου, που βλέπει προς την Ιθάκη συναντάς την παραλία Φώκι. Βρίσκεται σ’ ένα κολπάκι που μοιάζει με μικροσκοπικό φιόρδ και προσεγγίζεται εύκολα μέσα από έναν ελαιώνα και μάλλον είναι η πιο γραφική παραλία της περιοχής. Το ομώνυμο ταβερνάκι πάνω στον δρόμο είναι μια πιο συμπαθής και σίγουρα οικονομικότερη λύση για φαγητό.


Foki.JPG



Μετά το Φώκι υπάρχουν 2 επιλογές. Ή επιλέγεις τον δρόμο που περνά από τα Τσελεντάτα, τα Ματσουκάτα και επιστρέφει προς τον Μάγγανο ενώ κατόπιν ακολουθεί την ίδια διαδρομή πάλι προς τον Μύρτο ή ακολουθείς την ορεινή, σαφώς πιο δύσκολη διαδρομή, διασχίζοντας χωριά όπως την Ευρετή, τα Βεντουράτα, τις Βασιλικιάδες, τα Μεσουβούνια, την Καρυά, τα Κομιτάτα μπαίνοντας στο ανατολικό κομμάτι της Πυλάρου και καταλήγοντας στην Αγία Ευφημία.

Σ’ αυτές τις ανατολικές περιοχές της Ερίσου υπάρχουν πάνω από δέκα παραλίες, προσβάσιμες με όχημα ή με τα πόδια που ομολογώ δεν έχω επισκεφτεί καμιά τους. Τις έχω μόνο δει από μακριά και δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη. Να αναφέρω μόνο πως επισκέψιμες με όχημα (εύκολα ή δύσκολα) είναι οι εξής: Καμίνι (από τα Βεντουράτα), Κακόγκιλος, Αγία Σοφία και Χοργοτά ή Γοργοτά (από τα Κομιτάτα), Γιαγάνα (από το Νεοχώρι)


Kakogkilos.png


Xorgota.png



Χάρτης βασικής διαδρομής


Thinia_Erisos.png




 
Last edited:

psilos3

Member
Μηνύματα
6.589
Likes
50.947
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Αναζητείται!
Είμαι πολύ περίεργος να δω τι θα δώ...
Καλή αρχή, μπήκες πολύ δυνατά και με εξαιρετικές πληροφορίες όπως συνηθίζεις. ;)
 

gkalla

Member
Μηνύματα
1.495
Likes
8.196
Επόμενο Ταξίδι
????
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία
Είμαι πολύ περίεργος να δω τι θα δώ...
Καλή αρχή, μπήκες πολύ δυνατά και με εξαιρετικές πληροφορίες όπως συνηθίζεις. ;)
Ευχαριστώ για τις φιλοφρονήσεις.
Ελπίζω να σου ικανοποιήσω την περιέργεια και να σε «ψήσω» να βάλεις το νησί στο πρόγραμμα. Μόνο που εδώ δεν φτάνουν τα τριήμερα - τετραήμερα που έχεις συνηθίσει στο Αιγαίο...
 

Despinadmk

Member
Μηνύματα
290
Likes
1.128
Ταξίδι-Όνειρο
Αλασκα... <3
Την σκέφτομαι συχνά την Κεφαλονια και πάντα με νοσταλγία. Έμεινα κάποια χρόνια εκεί και έχω ένα δέσιμο με αυτό το νησί, είστε τυχεροί που το επισκεπτεστε συχνά!
Θυμιστε μου γιατί λένε τους Ληξουριώτες "Κολομπαιους". Έχω στο μυαλό μου δυο λόγους αλλα δεν είμαι σίγουρη αν θυμάμαι σωστά, αν όντως επικρατει μια από τις δύο απόψεις ή αν τις έβγαλα και τις δυο από το κεφάλι μου... 😂
 

gkalla

Member
Μηνύματα
1.495
Likes
8.196
Επόμενο Ταξίδι
????
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία
Την σκέφτομαι συχνά την Κεφαλονια και πάντα με νοσταλγία. Έμεινα κάποια χρόνια εκεί και έχω ένα δέσιμο με αυτό το νησί, είστε τυχεροί που το επισκεπτεστε συχνά!
Θυμιστε μου γιατί λένε τους Ληξουριώτες "Κολομπαιους". Έχω στο μυαλό μου δυο λόγους αλλα δεν είμαι σίγουρη αν θυμάμαι σωστά, αν όντως επικρατει μια από τις δύο απόψεις ή αν τις έβγαλα και τις δυο από το κεφάλι μου... 😂
Αυτά είναι κακεντρέχειες των Αργοστολιωτών...
Η "επίσημη" εκδοχή, πάντως λέει:
"Σε ένα από τα καρναβάλια, οι Ληξουριώτες για να σατιρίσουν την ανακάλυψη της Αμερικής, οι μισοί ντύθηκαν ιθαγενείς (Κολομπαίοι) και οι άλλοι μισοί πλήρωμα του Κολόμβου. Το Ληξούρι ήταν η Αμερική ή η Κολομβία. Η μεγάλη επιτυχία του δρώμενου είχε ως αποτέλεσμα το Ληξούρι να αποκληθεί από κάποιους σκωπτικά η πόλη των Κολομπαίων."
 

psilos3

Member
Μηνύματα
6.589
Likes
50.947
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Αναζητείται!
Ελπίζω να σου ικανοποιήσω την περιέργεια και να σε «ψήσω» να βάλεις το νησί στο πρόγραμμα.
Θέλοντας και μη, μιας και σε λίγο τελειώνει το Αιγαίο... :haha:
Μόνο που εδώ δεν φτάνουν τα τριήμερα - τετραήμερα
Ναι αυτό το έχω στα υπόψιν μου, αλλά περιμένω να δω εικόνα πέρα από παραλίες για να καταφέρω να ψηθώ σοβαρά.;)
 

malysa

Member
Μηνύματα
1.048
Likes
1.831
Επόμενο Ταξίδι
έλα μου ντε...
Ταξίδι-Όνειρο
3η βραχονησίδα αριστερά
Άλλο βασικό στοιχείο των κατοίκων του νησιού είναι η περίφημη τρέλα τους. Τρέλα καλώς εννοούμενη (συνήθως) που οδηγεί συχνά στην δημιουργία ανεκδότων, αστείων ιστοριών, αλλά και σε παρεξηγήσεις που (σχεδόν πάντα) τερματίζονται αναίμακτα και συνήθως με σουρεαλιστικά σκηνικά απείρου κάλους. Επίσης οι ντόπιοι είναι, σχεδόν όλοι, έντονα …θρησκευόμενο
Καθότι γέννημα (αλλά όχι θρέμμα) , φημιζόμαστε όχι τόσο για την τρέλα μας (με την κλασική έννοια), αλλά για την "κουρλαμάδα" (κουρλός), όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στις κουβέντες των παλαιοτέρων....
και μια άποψη για το Tι εστί “κουρλός”;

(ωραία προσέγγιση τα αρχικά κείμενα για το νησί μας ! μπράβο! αναμένουμε συνέχεια!):)
 
Last edited:

gkalla

Member
Μηνύματα
1.495
Likes
8.196
Επόμενο Ταξίδι
????
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία
Καθότι γέννημα (αλλά όχι θρέμμα) , φημιζόμαστε όχι τόσο για την τρέλα μας (με την κλασική έννοια), αλλά για την "κουρλαμάδα" (κουρλός), όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στις κουβέντες των παλαιοτέρων....
και μια άποψη για το Tι εστί “κουρλός”;

(ωραία προσέγγιση τα αρχικά κείμενα για το νησί μας ! μπράβο! αναμένουμε συνέχεια!):)
Ευχαριστώ για τα καλά λόγια.
Να ξέρεις πάντως την διαφορά του κουρλού από τον τρελλό την βλέπετε μόνο εσείς οι Κεφαλλονίτες. Για μας, τους παραμπαστούς κάνει το ίδιο!!! Όλοι για τον γιατρό ή για τον άγιο ανάλογα τις πεποιθήσεις!!!;)
Ληξουργιώτισα είσαι ή "από τους από 'κει περα";
 

malysa

Member
Μηνύματα
1.048
Likes
1.831
Επόμενο Ταξίδι
έλα μου ντε...
Ταξίδι-Όνειρο
3η βραχονησίδα αριστερά
Ευχαριστώ για τα καλά λόγια.
Να ξέρεις πάντως την διαφορά του κουρλού από τον τρελλό την βλέπετε μόνο εσείς οι Κεφαλλονίτες. Για μας, τους παραμπαστούς κάνει το ίδιο!!! Όλοι για τον γιατρό ή για τον άγιο ανάλογα τις πεποιθήσεις!!!;)
Ληξουργιώτισα είσαι ή "από τους από 'κει περα";
:haha::haha::haha::haha::haha::haha: ούτε από τους εδώ, ούτε από τους εκει!....
ανάμεσα Μύρτο και Αγία Ευφημία είμαι... Πυλαρινή στην καταγωγή!
και γω κατεβαίνω διάφορους μήνες του έτους -εκτός τα καλοκαίρια- οπότε αναμένω τις δικές σου απόψεις....
 

gkalla

Member
Μηνύματα
1.495
Likes
8.196
Επόμενο Ταξίδι
????
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία
Πόλη του Ληξουρίου και ανατολικό τμήμα της Παλλικής.

Στην ανατολική πλευρά της χερσονήσου της Παλλικής, αυτής που «βλέπει» προς τον μεγάλο κόλπο της Κεφαλλονιάς βρίσκεται το Ληξούρι.
Οι κάτοικοι του το αποκαλούν «Πίκολο Παρίσι», λόγω του χειμάρρου που το χωρίζει στα δύο. Άρα ο χείμαρρος είναι ο «Σηκουάνας»… Δεν θέλω σχόλια… Αν έτσι λένε οι Ληξουργιώτες, έτσι είναι.

Lixouri.JPG


Το χαρακτηριστικότερο μέρος στην πόλη είναι η κεντρικής της πλατεία (Πλατεία Εθν. Αντιστάσεως). Ευρύχωρη, πλακοστρωμένη, με σήμα κατατεθέν της, το γιγάντιο φίκο που βρίσκεται στο κέντρο της. Η σκιά του και ο ομαλός κορμός του έχουν φιλοξενήσει γενιές και γενιές πιτσιρικάδων, που δίνουν ραντεβού για παιχνίδι από κάτω του ή ενίοτε και πάνω του.

Plateia.jpg


Οι 3 πλευρές της πλατείας είναι πια γεμάτες από καφέ, ζαχαροπλαστεία, παγωτατζίδικα αλλά και 1-2 εστιατόρια και σουβλακερί. Εδώ μπορεί κανείς να απολαύσει το παραδοσιακό γλυκό αμυγδαλόπιτα (σκέτη ή με παγωτό καϊμάκι) ή τα εξαιρετικά παγωτά του I-Scream (παγωτά φρέσκα με κλασικές και ιδιαίτερες γεύσεις, σε συνταγές που είχε καθιερώσει ο, πολύ νωρίς και άδικα χαμένος, ιδοκτήτης του, ο οποίος είχε σπουδάσει το είδος στην Ιταλία). Δυστυχώς το παραδοσιακό ζαχαροπλαστείο (από το 1918) του Μαυροειδή - κάτι σαν τον Μπακάκο της παλιότερης Αθήνας - που ήταν για πολλά χρόνια η κορυφή στην αμυγδαλόπιτα αλλά και στα άλλα παραδοσιακά γλυκίσματα (μάντολες, κομφέτο, μαντολάτο, συκομαΐδα, μπαρμπουλέ) βρίσκεται τα τελευταία χρόνια μάλλον σε παρακμή αλλά ελπίζουμε πως κάποια στιγμή θα ξαναβρεί την παλιά του αίγλη.

Η τέταρτη πλευρά της πλατείας που βρίσκεται προς την θάλασσα, φιλοξενεί το πάρκο μνήμης με ένα γλυπτό (αφιερωμένο στον άγνωστο ναύτη καθότι ο τόπος διαθέτει πολλούς) που – παραδόξως - κοιτάζει προς την πλευρά του Αργοστολιού. Λίγο πιο πέρα ο Λασκαράτος ατενίζει μόνο προς την αγαπημένη του πόλη.

Memorial.jpg


Στα αριστερά της πλατείας και πίσω ακριβώς από τα καφέ βρίσκεται το Μαρκάτο (ή Μερκάτο κατά άλλους). Δημοτικό θέατρο, ενίοτε κινηματογραφική αίθουσα, χώρος προσωρινών εκθέσεων τέχνης αλλά και χώροι που φιλοξενούν καταστήματα και υπηρεσίες της πόλης. Το αρχικό κτίριο (εμπορικό κέντρο ελληνικού ρυθμού) χτίστηκε το 1826 αλλά ο σεισμός το «χτύπησε» ανεπανόρθωτα.

Markato_53.jpg


Το σημερινό κτίριο δεν μοιάζει με το παλιότερο, ενώ ο τελευταίος σεισμός του 2014 του δημιούργησε κάποια προβλήματα που ευτυχώς διορθώθηκαν σχετικά γρήγορα.

Ακριβώς απέναντι φεύγει το φέρρυ για το γειτονικό νησί της Κεφαλλονιάς, με τακτικά δρομολόγια κάθε μία ή και μισή ώρα (συνήθως τον Αύγουστο) Τα πλοία είναι δυο τρία με τελευταία προσθήκη το πλοίο με το περίεργο όνομα «Βικέντιος Δαμόδος».

Εκεί, στην πίσω πλευρά του Μερκάτου, υπήρχε για χρόνια το μαγαζί του Εβραίου, ένα «πολυκατάστημα» που πλέον έχει μεταφερθεί εκτός πόλης. Σε αυτό έβρισκες (κι ακόμη βρίσκεις) τα πάντα, από χρώματα και σιδηρικά μέχρι ηλεκτρικά είδη και μηχανάκια. Ήταν πολύ χαρακτηριστική για χρόνια η φράση: «αν δεν το ‘χει ο εβραίος δεν υπάρχει». Ο ιδιοκτήτης του, κλασική φιγούρα Ληξουργιώτη, με ταχύτατη τοπική ομιλία, εναλλαγές γλυκύτητας και στριμάδας σε χρόνο dt (διάλεε έμπα μέσα σου…, καμάρι μου), γρήγορα απέκτησε το παρατσούκλι εβραίος λόγω της τιμολογιακής πολιτικής του αλλά και της συνεχούς προσπάθειας του να σου πουλήσει ότι τον βολεύει.

Στο παραλιακό μέτωπο, δεξιά της πλατείας υπάρχουν πολλά εστιατόρια, όλων των ειδών (από μαγέρικα μέχρι πιτσαρίες) αλλά και καφέ που εκτείνονται μέχρι το λιμεναρχείο, το Ιόνιο ενυδρείο (που έπαψε να λειτουργεί σχεδόν αμέσως μετά τα εγκαίνια του) και το διατηρητέο παλιό δημοτικό σχολείο (που από την πολλή ανακαίνιση φαίνεται πια λες και χτίστηκε την τελευταία 2ετία). Όλα τα καταστήματα αυτής της περιοχής έχουν πάρει χώρο δίπλα στη θάλασσα και τα καλοκαίρια επικρατεί το αδιαχώρητο. Ευτυχώς από το απόγευμα κλείνει η κυκλοφορία για τα αυτοκίνητα και η περαντζάδα σε αυτό το κομμάτι είναι ευχάριστη. Είναι δε μια από τις πιο δροσερές περιοχές του Ληξουριού που γενικά είναι μια πολύ ζεστή πόλη. Οι διαφορές θερμοκρασίας από το χωριό που απέχει μόλις 8 χμ. είναι συνήθως της τάξης των 4 έως 8 βαθμών ανάλογα την μέρα και την ώρα.

Στη περιοχή αυτή γίνεται κάθε καλοκαίρι, γύρω στις 10 Αυγούστου, η Βαρκαρόλα, ένα παραδοσιακό δρώμενο που περιλαμβάνει στολισμένες και φωτισμένες βάρκες, μουσικές και καντάδες από τοπικές χορωδίες, βεγγαλικά, διανθισμένη (κάποιες φορές) με θεματικά κουστούμια (ντόπιες φορεσιές, πειρατές κλπ)


Στο κομμάτι αυτό επίσης γίνεται κάθε χρόνο και η αποκριάτικη παρέλαση φτωχή συνήθως σε άρματα, αλλά πάντοτε με πολύ χιούμορ και επιλογή έξυπνων, πιπεράτων θεμάτων. Ιστορική έχει μείνει η αποκριάτικη φάρσα!!?? Που είχαν οργανώσει αρκετά χρόνια πριν στους «εχθρούς» Αργοστολιώτες. Ληξουργιώτες, σύγχρονοι πειρατές, πήγαν στο Αργοστόλι, μέσα στην νύχτα και έκλεψαν το καρνάβαλο των «εχθρών». Παρόλες της εκκλήσεις της επίσημης πολιτείας αρνιόντουσαν να τον επιστρέψουν. Την τελευταία στιγμή, φάνηκε να λογικεύονται και φόρτωσαν τον καρνάβαλο στο φέρρυ για να τον μεταφέρουν πίσω στο Αργοστόλι. Μπαίνοντας στο λιμάνι όμως, άνοιξαν την μπουκαπόρτα και τον φουντάρισαν στην θάλασσα, προσθέτοντας ένα ακόμη κεφάλαιο στην πολύχρονη εχθρότητα.

Στον πρώτο παράλληλο πεζόδρομο (Γρηγορίου Λαμπράκη), εσωτερικά συγκεντρώνονται και πάλι κάποια εστιατόρια, καταστήματα με τουριστικά είδη αλλά και 2-3 αξιοπρεπή μπαράκια, τα μοναδικά πια στην πόλη. Παρόλο που βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο, οι μουσικές τους διαφέρουν σημαντικά αλλά σε γενικές γραμμές είναι ποιοτικές. Τα «Νόστιμον ήμαρ» με ροκιές και το «Inside» με chill out αλλά και πιο pop διάθεση είναι τα πιο μακρόβια και προτιμώμενα από τους Έλληνες.

Pezodromos.jpg

Inside.JPG


Τα παλιότερα χρόνια υπήρχαν σε κοντινές περιοχής εκτός πόλης και 2 ντίσκο (αργότερα μετονομάσθηκαν σε club), οι ιστορικές «Snoopy» (ποιος μπορεί να ξεχάσει την μπόχα, από το γειτονικό χοιροστάσιο, όταν άλλαζε ο αέρας) και «Space» καθώς και το βραχύβιο «Outside» (σε αντιδιαστολή με το «Inside») αλλά δυστυχώς ένα - ένα έκλεισαν όλα.

Πάνω στον ίδιο πεζόδρομο βρίσκεται και το διατηρητέο κτίριο της φιλαρμονικής του Ληξουρίου, της 2ης αρχαιότερης στην Ελλάδα (1836), μετά από αυτή της Κέρκυρας. Συνεχίζει να λειτουργεί έως και σήμερα και συχνά - πυκνά ψυχαγωγεί ντόπιους και ξένους με τις χαρακτηριστικές της επτανησιακές μουσικές.

Filarmoniki.png


Στα ταβερνάκια της περιοχής μπορεί κανείς να πετύχει παρέες κανταδόρων, συνοδεία μαντολίνων, είτε επαγγελματιών είτε ακόμη καλύτερα ντόπιων, θαμώνων σ’ αυτά τα μαγαζιά. Πέρα από τα κλασσικά τραγούδια, μεγάλο ενδιαφέρον έχει και το ντόπιο σατυρικό τραγουδάκι, το Παραμπότζι. Το τραγούδι αυτό συνήθως σατιρίζει τους κατοίκους του νησιού αποδίδοντας αστεία και πικάντικα χαρακτηριστικά ανάλογα με το χωριό ή την περιοχή. Υπάρχουν κάποιες στάνταρ στροφές, όπως π.χ.:

«Πάρε άντρα απ’ το Ληξούρι, να ‘χεις άντρα και γαϊδούρι»

«Πάρε νύφι απ’ τ’ Αργοστόλι, για να σου την επηδούνε όλοι»

«Στον Αθέρα και στα Ζόλα όποιος πάει βρίσκει απ’όλα
βρίσκει κότες, βρίσκει γάλους, βρίσκει π…δες μεγάλους»

Το καλύτερο μέρος του τραγουδιού όμως, είναι ο αυτοσχεδιασμός, που συνήθως προσαρμόζεται στα μέλη της παρέας που τραγουδά. Εκεί τα πειράγματα κορυφώνονται αλλά ευτυχώς το κλίμα που δημιουργείτε και το μπόλικο ντόπιο κρασί που ρέει άφθονο, αποτρέπει τις παρεκτροπές στους οξύθυμους.


Λίγο πιο πάνω από την κεντρική πλατεία, στα 200 μ. περίπου, στέκουν, το ένα απέναντι στο άλλο, τα σύμβολα της πολιτικής και της θρησκευτικής εξουσίας της πόλης. Από την μια ο Παντοκράτορας, η κεντρική εκκλησία που έχει κατά τα Ιόνια έθιμα και δεύτερο προστάτη άγιο (τον άγιο Δημήτριο) και ακριβώς απέναντι το Δημαρχείο. Το κτίριο του Δημαρχείου υπέστη και αυτό ζημιές από το σεισμό του 2014 αλλά η κυριότερη ζημιά ήταν λίγα χρόνια νωρίτερα όταν καταργήθηκε ο Δήμος Παλλικής και όλο το νησί έγινε Δήμος Κεφαλλονιάς. Ανήκουστο!!! Μεγάλη προσβολή για το Ληξούρι. Όλοι μαζί ένας Δήμος; Αφεντικά και δούλοι τα ίδια σκατά γινήκαμε ούλοι; Τουλάχιστον να λεγόταν Δήμος ...Ληξουρίου. Τέτοιες προσβολές δεν καταπίνονται. Άμεσα λοιπόν ξεκίνησαν λαϊκοί αγώνες με την δικαίωση να έρχεται πριν 2-3 χρόνια με την εκ νέου δημιουργία του Δήμου. Ληξούρι- Καλλικράτης:1-0.

Τα 2 κτίρια βρίσκονται πάνω στην κεντρική οδό της πόλης την οδό Μπασιά, τιμώντας τον ντόπιο «άγιο», αλλά για την επίσημη εκκλησία όσιο, Παπα-παναγή Μπασιά.

Pantokratoras.jpg

Dhmarxeio.jpg


Εσωτερικά στην πόλη, 400 μ. από την θάλλασα βρίσκεται η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη και ταυτόχρονα Μουσείο Τυπάλδων-Ιακωβάτων Ληξουρίου, γνωστή ως Ιακωβάτειος Βιβλιοθήκη. Το διώροφο αρχοντικό της οικογένειας των Τυπάλδων-Ιακωβάτων, που κτίστηκε το 1866 και αναπαλαιώθηκε το 1984 είναι ένα από τα λίγα κτίρια του Ληξουρίου που γλύτωσε από την μανία του σεισμού του 1953, αλλά «χτυπήθηκε» σοβαρά από τους σεισμούς του 2014 και πια δεν είναι επισκέψιμο. Είναι χαρακτηριστικό δείγμα νεοκλασικής αρχιτεκτονικής των μέσων του 19ου αιώνα, ενώ ο περιβάλλων χώρος, που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του, συμβάλλει στην προβολή του κτηρίου. Στον πανέμορφο κήπο του λάμβαναν χώρα (μέχρι το 2014) πολλές θεατρικές παραστάσεις και συναυλίες στα πλαίσια των καλοκαιρινών εκδηλώσεων της πόλης.

Iakovatios.jpg

Iakovatios3.jpg


Άλλο καμάρι της πόλης ήταν η Βαλλιάνειος Επαγγελματική Σχολή. Ιδρύθηκε το 1915 με τη βοήθεια του Βαλλιάνειου Κληροδοτήματος και στα πολλά χρόνια που λειτούργησε εκπαίδευσε πολλές γενιές νέων του νησιού, αλλά και από άλλες περιοχές, σε τεχνικά επαγγέλματα. Ονομαστοί ήταν οι ξυλουργοί και οι υφαντουργοί που αποφοίτησαν από εκεί αλλά και η σχολή των υπομηχανικών του ΕΜΠ που λειτούργησε εκεί παρήγαγε πολλούς επαγγελματίες σχετικών ειδικοτήτων.
Μετά την κατάργηση της, το 1977, από τον Καραμανλή, λειτούργησε ως έδρα Τεχνικών Λυκείων αλλά και του τμήματος του ΤΕΙ με τίτλο «Τεχνικών Μουσικών Οργάνων.

Vallianios.jpeg


Η υπόλοιπη ανατολική πλευρά της Παλλικής, είναι για μένα, ο πιο «αδύναμος κρίκος» της περιοχής.
Δίπλα στην πόλη και νοτιότερα βρίσκονται μικρές παραλιούλες ανάξιες λόγου όπως μαρτυρούν και τα ονόματά τους (Φύκια, Καλάμια).

Fikia2.JPG


Ο δρόμος ωστόσο προς αυτήν την κατεύθυνση, καταλήγει στην μοναδική αξιοπρεπή παραλία της περιοχής, τα Λέπεδα. Τόπος με τις εξοχικές κατοικίες των “εχόντων” της πόλης του Ληξουρίου στο παρελθόν, σήμερα αποτελεί μια καλή, κοντινή λύση για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης καθώς είναι μια παραλία αρκετά προστατευμένη που δύσκολα την πιάνει ο αέρας.

Lepeda3.JPG

Lepeda2.JPG


Ακόμη προτιμάται από τους γονείς με πολύ μικρά παιδιά, καθώς στην μια άκρη της έχει μια μικρή, ρηχή «κολυμπήθρα» ενώ δίπλα ακριβώς, βρίσκονται, πάνω στην άμμο, τα τραπεζάκια της μοναδικής μικρής και γραφικής ταβέρνας της παραλίας. Καταλύματα υπάρχουν διαθέσιμα στην παραλία (λίγα), ενώ σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες τους δεν είσαι απλά δίπλα στη θάλασσα, αλλά «ψαρεύεις από το μπαλκόνι».

Kolibithra2.JPG


Λίγο πριν τα Λέπεδα υπάρχει το κατάλυμα Απόλαυση (από τα ελάχιστα με 12μηνη λειτουργία) με πολύ καλή ταβέρνα που αξίζει το κόπο να την επισκεφτείς, όχι μόνο για το καλό φαγητό της αλλά και για την εξαιρετική της αυλή πάνω από τη θάλασσα.

Apolausi3.jpg

Apolausi2.jpg


Ανάμεσα στα Φύκια και στα Λέπεδα υπάρχει και μια μικρή σχολή ιστιοπλοΐας για μικρά παιδιά, είτε ντόπια, είτε παιδιά επισκεπτών.

Istioploikos.jpg


Στην ίδια περιοχή, αλλά πιο εσωτερικά, στην κορυφή ενός μικρού λόφου βρίσκεται το μικρό χωριό Μιχαλιτσάτα. Στην άκρη του υπάρχει ένα κτίριο της κοινότητας με εξαιρετική θέα προς τον κόλπο, το Ληξούρι αλλά και την υπόλοιπη Κεφαλλονιά. Για αρκετά χρόνια το συγκεκριμένο κτίριο χρησιμοποιήθηκε για εστιατόριο, καφέ ή/και μπαράκι αλλά τώρα πια αποτελεί ένα χειμαζόμενο ερείπιο.

Στο νοτιότερο μέρος της ανατολικής πλευράς υπάρχει και το κουφάρι του τουριστικού χωριού του Άη Γιάννη, μιας μονάδας που κατασκεύασε πριν χρόνια γνωστό λαμόγιο στον χώρο του τουρισμού. Αφού χρησιμοποίησε και φέσωσε το μισό εργατικό δυναμικό της περιοχής και μετά από 1-2 εικονικές μεταβιβάσεις, το «χωριό» έκλεισε οριστικά τις πόρτες του.

Βορειότερα της πόλης, υπάρχουν δυο ακόμη χωριά με αρκετά καταλύματα αλλά χωρίς κάποιο ιδιαίτερο χρώμα ή κάποια παραλία άξια λόγου. Το 2ο από αυτά, το Λιβάδι, διαθέτει μια τεράστια παραλία με πολύ ρηχά νερά (είναι η άκρη του κόλπου ανάμεσα στο Ληξούρι και στο Αργοστόλι), και αυτή, καθώς και ο υδροβιότοπος ακριβώς από πίσω, φιλοξενούν πλειάδα άγριων πουλιών αλλά και άλλων ειδών. Κάποτε μάλιστα πέτυχα και μια τεράστια θαλάσσια χελώνα σε μέγεθος μικρού VW Beatle να έχει κάνει μια γρήγορη στάση εκεί.

Livadi2.JPG

Poulia.JPG

Livadi.jpg

Xelona.JPG


Στην μέση περίπου του δρόμου που περνά ανάμεσα στην παραλία και τον υδροβιότοπο σήμερα μπορεί να δει κανείς τα τελευταία χαλάσματα των παλιών φυλακών του νησιού, έτσι όπως τα κατάντησε ο χρόνος και οι σεισμοί που αγαπούν ιδιαίτερα το νησί. Στις φυλακές αυτές «φιλοξενήθηκαν» κατά καιρούς, εκτός από τους λογής ποινικούς και πολλοί αριστεροί από τους πολλούς που διαθέτει η περιοχή.
 
Last edited:

Samion

Member
Μηνύματα
10.488
Likes
9.488
Επόμενο Ταξίδι
Παλέρμο
Η ιταλικη πλευρα σε 2 σημεια:
1. Το παραποντζι ειναι παραδοσιακο τραγουδι της Ρωμης. Μου φαινεται χλωμο να το πηραν απο την Κεφαλονια...το αντιθετο εγινε. Πως βρεθηκε στην Κεφαλονια ειναι αξιοπεριεργο. Υποθετω στο β'ΠΠ.
Εγινε πασιγνωστο παντως στην Ιταλια το 60 απο τον Alvaro Amici.
2. Το "περιεργο ονομα" (για μενα υπεροχο):

Βικέντιος Δαμοδός - Βικιπαίδεια
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.621
Μηνύματα
904.553
Μέλη
39.364
Νεότερο μέλος
nikos.pap

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom