gkalla
Member
- Μηνύματα
- 1.524
- Likes
- 8.354
- Επόμενο Ταξίδι
- ????
- Ταξίδι-Όνειρο
- Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Πόλη του Ληξουρίου και ανατολικό τμήμα της Παλλικής.
- Κατω(γ)ή και νότιο τμήμα της Παλλικής
- Ανω(γ)ή και δυτικό τμήμα της Παλλικής
- Άλλες πληροφορίες για την Παλλική (Ληξούρι)
- Θηνιά, Μύρτος και Έρισος
- Πύλαρος, Σάμη, Ελειός - Πρόννοι
- Λειβαθώ, Οροπέδιο Ομαλών
- Κρανιά (Αργοστόλι)
- Άλλες πληροφορίες για την Κεφαλλονιά ( πλην Ληξουρίου)
Εισαγωγή
Πριν μιλήσω για οτιδήποτε σχετικό με την περιοχή οφείλω να κάνω κάποιες διευκρινήσεις.
Καταρχήν έχω 30 χρόνια που «πατώ τα ιερά χώματα» του Ληξουριού καθώς το έτερον ήμισυ (το μαξιλάρι μου, κατά τους ιθαγενείς) κατάγεται από ένα χωριό της περιοχής και έτσι έχουμε σπίτι εκεί (το πατρογονικό της δηλαδή). Όπως είναι φυσικό έχω βρεθεί στην περιοχή όλες σχεδόν τις εποχές του χρόνου με αφορμή ποικίλες συνθήκες και για διάφορους λόγους (όχι πάντα για αναψυχή). Έχω φτάσει στο σημείο να πηγαίνω πολύ λιγότερο στον δικό μου τόπο καταγωγής, την ευρύτερη περιοχή της Ναυπάκτου (Φωκίδα και Αιτωλοακαρνανία) που σχεδόν πηγαίνω πια εκεί μόνο για δουλειές, αγροτικές ή γραφειοκρατικές. Αν ήθελα, ας έκανα κι αλλιώς…
Ας περάσουμε τώρα και στους ανθρώπους της περιοχής. Οι Ληξουριώτες, με τους υπόλοιπους Κεφαλλονίτες και ειδικά τους Αργοστολιώτες, βρίσκονται σε μόνιμη διαμάχη που έχει τις ρίζες της στο παρελθόν. Οι μεν θεωρούν τους δε κατώτερους και συνήθως δεν τους συμπεριλαμβάνουν στους κατοίκους του νησιού τους. Θα μπορούσε κανείς να πει πως υπάρχουν 2 ξεχωριστά νησιά, το Ληξούρι και η Κεφαλλονιά.
Η ιστορία λέει πως οι Ληξουριώτες έφτασαν στο σημείο να επιτεθούν ενόπλως στο Αργοστόλι και να προξενήσουν μεγάλες καταστροφές, περίπου το 1800, σε μια διετία με πολλές συγκρούσεις μεταξύ των 2 πόλεων. Δεν μπορούσαν να χωνέψουν το γεγονός πως επιλέχθηκε το Αργοστόλι (το 1757, από τους Ενετούς που την κατείχαν τότε) για πρωτεύουσα του νησιού, θεωρώντας τους κατοίκους του υποδεέστερους (ποπολάρους – φτωχούς αγρότες και εργάτες) και εαυτούς αρχοντικής καταγωγής, έχοντας μάλιστα libro d’ oro (το χρυσό βιβλίο με την γενεαλογία ευγενικής καταγωγής μερικών αιώνων), στηρίζοντας σ’ αυτό τους ισχυρισμούς τους.
Ακόμη και οι άνθρωποι των γραμμάτων του Ληξουριού υποδαύλιζαν αυτές τις πεποιθήσεις ανωτερότητας γράφοντας σχετικά κείμενα και δημιουργώντας ανέκδοτα. Στο ποίημα του, με τίτλο «ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΤΑΛΑΡΑ ΤΑ ΛΕΝΕ ΤΑΛΑΡΑ», για παράδειγμα, ο Ανδρέας Λασκαράτος (λογοτέχνης και διανοούμενος της εποχής) αναφέρει για την δημιουργία του κόσμου:
«ΟΝΤΙΣ ἔπλασε ὁ Θειὸς τὴν Οἰκουμένη,
τὸ Ληξοῦρι, καὶ τόσους ἄλλους τόπους».
Το Ληξούρι κοινώς δημιουργήθηκε ως αυθύπαρκτο μέρος, χωρίς να υπάρχει η ανάγκη να δημιουργηθεί προηγουμένως η Κεφαλλονιά.
Χαρακτηριστικό επίσης είναι πως το άγαλμα του εν λόγω ποιητή και συγγραφέα, που βρίσκεται στο λιμάνι του Ληξουριού, έχει στραμμένα τα νώτα του προς το Αργοστόλι, εις ένδειξη αποστροφής.
Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στην σελίδα της μηχανής του χρόνου πατώντας εδώ.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό των ντόπιων είναι πως διακρίνουν τους πάντες ακόμη και πολλούς συγχωριανούς τους με βάση την εντοπιότητα. Ξενομερίτες, είτε γαμπροί και νύφες, είτε μόνιμοι κάτοικοι ή περιστασιακοί επισκέπτες που κατάγονται από άλλα μέρη της Ελλάδας αλλά ακόμη και Κεφαλλονίτες πάππου προς πάππου που το επώνυμό τους δεν τελειώνει σε -άτος χαρακτηρίζονται ως παραμπαστοί. (Για τους τελευταίους ο χαρακτηρισμός δίνεται «κρυφά», σε στενό κύκλο -άτων) Αντιμετωπίζονται δε με επιφυλακτικότητα και μόνο με το πέρασμα πολλών χρόνων γίνονται αποδεκτοί επί ίσοις όροις. Φυσικά μια και μόνο «στραβή» τους οδηγεί εκ νέου στο πυρ το εξώτερο.
Άλλο βασικό στοιχείο των κατοίκων του νησιού είναι η περίφημη τρέλα τους. Τρέλα καλώς εννοούμενη (συνήθως) που οδηγεί συχνά στην δημιουργία ανεκδότων, αστείων ιστοριών, αλλά και σε παρεξηγήσεις που (σχεδόν πάντα) τερματίζονται αναίμακτα και συνήθως με σουρεαλιστικά σκηνικά απείρου κάλους. Επίσης οι ντόπιοι είναι, σχεδόν όλοι, έντονα …θρησκευόμενοι. Συνομιλούν συνεχώς με τον θεό αλλά με τον δικό τους τρόπο. Βρίζουν, ομολογουμένως ευφάνταστα, όταν διαφωνούν με τα σχέδια του, αλλά δεν επιτρέπουν στους ξένους να οικειοποιούνται την δική τους ενόχληση. Έχουν μέχρι και τους δικούς τους αγίους (χρήση τοπική) που αν δεν «ανταποκριθούν» στα δίκαια αιτήματα των ντόπιων, ψάχνουν εκκλησία για να κρυφτούν. Και οι εκκλησίες του νησιού είναι πολλές, πάρα πολλές, αλλά καμιά δεν μοιάζει με την οποιαδήποτε άλλη, ούτε με τις άλλες εκκλησίες της χώρας. (Το στυλ τους, όπως λέει και ένας φίλος, είναι Tex-Mex-Kef)
Τέλος να συμπληρώσω πως ο σεισμός του ’53 (αλλά και πολλοί άλλοι μικρότεροι, πιο πρόσφατοι) έχει επιδράσει καταλυτικά στην σημερινή εικόνα του νησιού στερώντας του σε μεγάλο βαθμό τα παραδοσιακά σπίτια, ή τα γραφικά χωριά και καθιστώντας τις πόλεις του αρχιτεκτονικά αδιάφορες με μικρές μόνο εξαιρέσεις. Όμως το χρώμα, κατά κυριολεξία, δεν λείπει καθώς όλοι βάφουν τα σπίτια τους σε ποικίλες και έντονες αποχρώσεις. Χρώματα που βρίσκεις σε όλο το Ιόνιο αλλά και στα Δωδεκάνησα καθώς και εκεί η ενετική επίδραση είναι προφανής.
Θα ξεκινήσω λοιπόν μια «διαχρονική» περιγραφή της περιοχής της Παλικής (Ληξουριού) που την ξέρω πια καλά αλλά και των υπόλοιπων περιοχών της Κεφαλλονιάς με μικρότερη όμως λεπτομέρεια καθώς δεν την έχω εξερευνήσει τόσο πολύ και σε τόσο βάθος. Κυρίως γιατί το νησί είναι μεγάλο (άρα και οι αποστάσεις αντίστοιχα) και κατά συνέπεια δεν ήταν ποτέ εύκολο να το δω με λεπτομέρεια. Αυτό είναι βέβαια ένα ακόμα από τα καλά του νησιού, που στην πράξη ποτέ δεν το βαριέσαι και πάντα υπάρχει κάτι νέο για να θαυμάσεις.
Πριν μιλήσω για οτιδήποτε σχετικό με την περιοχή οφείλω να κάνω κάποιες διευκρινήσεις.
Καταρχήν έχω 30 χρόνια που «πατώ τα ιερά χώματα» του Ληξουριού καθώς το έτερον ήμισυ (το μαξιλάρι μου, κατά τους ιθαγενείς) κατάγεται από ένα χωριό της περιοχής και έτσι έχουμε σπίτι εκεί (το πατρογονικό της δηλαδή). Όπως είναι φυσικό έχω βρεθεί στην περιοχή όλες σχεδόν τις εποχές του χρόνου με αφορμή ποικίλες συνθήκες και για διάφορους λόγους (όχι πάντα για αναψυχή). Έχω φτάσει στο σημείο να πηγαίνω πολύ λιγότερο στον δικό μου τόπο καταγωγής, την ευρύτερη περιοχή της Ναυπάκτου (Φωκίδα και Αιτωλοακαρνανία) που σχεδόν πηγαίνω πια εκεί μόνο για δουλειές, αγροτικές ή γραφειοκρατικές. Αν ήθελα, ας έκανα κι αλλιώς…
Ας περάσουμε τώρα και στους ανθρώπους της περιοχής. Οι Ληξουριώτες, με τους υπόλοιπους Κεφαλλονίτες και ειδικά τους Αργοστολιώτες, βρίσκονται σε μόνιμη διαμάχη που έχει τις ρίζες της στο παρελθόν. Οι μεν θεωρούν τους δε κατώτερους και συνήθως δεν τους συμπεριλαμβάνουν στους κατοίκους του νησιού τους. Θα μπορούσε κανείς να πει πως υπάρχουν 2 ξεχωριστά νησιά, το Ληξούρι και η Κεφαλλονιά.
Η ιστορία λέει πως οι Ληξουριώτες έφτασαν στο σημείο να επιτεθούν ενόπλως στο Αργοστόλι και να προξενήσουν μεγάλες καταστροφές, περίπου το 1800, σε μια διετία με πολλές συγκρούσεις μεταξύ των 2 πόλεων. Δεν μπορούσαν να χωνέψουν το γεγονός πως επιλέχθηκε το Αργοστόλι (το 1757, από τους Ενετούς που την κατείχαν τότε) για πρωτεύουσα του νησιού, θεωρώντας τους κατοίκους του υποδεέστερους (ποπολάρους – φτωχούς αγρότες και εργάτες) και εαυτούς αρχοντικής καταγωγής, έχοντας μάλιστα libro d’ oro (το χρυσό βιβλίο με την γενεαλογία ευγενικής καταγωγής μερικών αιώνων), στηρίζοντας σ’ αυτό τους ισχυρισμούς τους.
Ακόμη και οι άνθρωποι των γραμμάτων του Ληξουριού υποδαύλιζαν αυτές τις πεποιθήσεις ανωτερότητας γράφοντας σχετικά κείμενα και δημιουργώντας ανέκδοτα. Στο ποίημα του, με τίτλο «ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΤΑΛΑΡΑ ΤΑ ΛΕΝΕ ΤΑΛΑΡΑ», για παράδειγμα, ο Ανδρέας Λασκαράτος (λογοτέχνης και διανοούμενος της εποχής) αναφέρει για την δημιουργία του κόσμου:
«ΟΝΤΙΣ ἔπλασε ὁ Θειὸς τὴν Οἰκουμένη,
τὸ Ληξοῦρι, καὶ τόσους ἄλλους τόπους».
Το Ληξούρι κοινώς δημιουργήθηκε ως αυθύπαρκτο μέρος, χωρίς να υπάρχει η ανάγκη να δημιουργηθεί προηγουμένως η Κεφαλλονιά.
Χαρακτηριστικό επίσης είναι πως το άγαλμα του εν λόγω ποιητή και συγγραφέα, που βρίσκεται στο λιμάνι του Ληξουριού, έχει στραμμένα τα νώτα του προς το Αργοστόλι, εις ένδειξη αποστροφής.
Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στην σελίδα της μηχανής του χρόνου πατώντας εδώ.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό των ντόπιων είναι πως διακρίνουν τους πάντες ακόμη και πολλούς συγχωριανούς τους με βάση την εντοπιότητα. Ξενομερίτες, είτε γαμπροί και νύφες, είτε μόνιμοι κάτοικοι ή περιστασιακοί επισκέπτες που κατάγονται από άλλα μέρη της Ελλάδας αλλά ακόμη και Κεφαλλονίτες πάππου προς πάππου που το επώνυμό τους δεν τελειώνει σε -άτος χαρακτηρίζονται ως παραμπαστοί. (Για τους τελευταίους ο χαρακτηρισμός δίνεται «κρυφά», σε στενό κύκλο -άτων) Αντιμετωπίζονται δε με επιφυλακτικότητα και μόνο με το πέρασμα πολλών χρόνων γίνονται αποδεκτοί επί ίσοις όροις. Φυσικά μια και μόνο «στραβή» τους οδηγεί εκ νέου στο πυρ το εξώτερο.
Άλλο βασικό στοιχείο των κατοίκων του νησιού είναι η περίφημη τρέλα τους. Τρέλα καλώς εννοούμενη (συνήθως) που οδηγεί συχνά στην δημιουργία ανεκδότων, αστείων ιστοριών, αλλά και σε παρεξηγήσεις που (σχεδόν πάντα) τερματίζονται αναίμακτα και συνήθως με σουρεαλιστικά σκηνικά απείρου κάλους. Επίσης οι ντόπιοι είναι, σχεδόν όλοι, έντονα …θρησκευόμενοι. Συνομιλούν συνεχώς με τον θεό αλλά με τον δικό τους τρόπο. Βρίζουν, ομολογουμένως ευφάνταστα, όταν διαφωνούν με τα σχέδια του, αλλά δεν επιτρέπουν στους ξένους να οικειοποιούνται την δική τους ενόχληση. Έχουν μέχρι και τους δικούς τους αγίους (χρήση τοπική) που αν δεν «ανταποκριθούν» στα δίκαια αιτήματα των ντόπιων, ψάχνουν εκκλησία για να κρυφτούν. Και οι εκκλησίες του νησιού είναι πολλές, πάρα πολλές, αλλά καμιά δεν μοιάζει με την οποιαδήποτε άλλη, ούτε με τις άλλες εκκλησίες της χώρας. (Το στυλ τους, όπως λέει και ένας φίλος, είναι Tex-Mex-Kef)
Τέλος να συμπληρώσω πως ο σεισμός του ’53 (αλλά και πολλοί άλλοι μικρότεροι, πιο πρόσφατοι) έχει επιδράσει καταλυτικά στην σημερινή εικόνα του νησιού στερώντας του σε μεγάλο βαθμό τα παραδοσιακά σπίτια, ή τα γραφικά χωριά και καθιστώντας τις πόλεις του αρχιτεκτονικά αδιάφορες με μικρές μόνο εξαιρέσεις. Όμως το χρώμα, κατά κυριολεξία, δεν λείπει καθώς όλοι βάφουν τα σπίτια τους σε ποικίλες και έντονες αποχρώσεις. Χρώματα που βρίσκεις σε όλο το Ιόνιο αλλά και στα Δωδεκάνησα καθώς και εκεί η ενετική επίδραση είναι προφανής.
Θα ξεκινήσω λοιπόν μια «διαχρονική» περιγραφή της περιοχής της Παλικής (Ληξουριού) που την ξέρω πια καλά αλλά και των υπόλοιπων περιοχών της Κεφαλλονιάς με μικρότερη όμως λεπτομέρεια καθώς δεν την έχω εξερευνήσει τόσο πολύ και σε τόσο βάθος. Κυρίως γιατί το νησί είναι μεγάλο (άρα και οι αποστάσεις αντίστοιχα) και κατά συνέπεια δεν ήταν ποτέ εύκολο να το δω με λεπτομέρεια. Αυτό είναι βέβαια ένα ακόμα από τα καλά του νησιού, που στην πράξη ποτέ δεν το βαριέσαι και πάντα υπάρχει κάτι νέο για να θαυμάσεις.
Last edited: