taver
Member
- Μηνύματα
- 12.612
- Likes
- 29.891
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 10 (συνέχεια):
Επιστρέφοντας στο κέντρο, επιχείρησα να επισκεφτώ το μαυσωλείο Bogheh-ye Sayyed Roknaddin, που έχει ένα πανύψηλο τρούλο διακοσμημένο με γαλάζια πλακάκια, ορατό από όλη την πόλη σχεδόν, και φιλοξενεί τον τάφο ενός επιφανή μουσουλμάνου της πόλης. Είναι εντυπωσιακό εξωτερικά, και υποτίθεται ότι είναι εντυπωσιακότερο ακόμα εσωτερικά, πλην όμως το βρήκα κλειστό, και δεν υπήρχε και κανείς για να ανοίξει την πόρτα. Ίσως οι σκαλωσιές που το περιστοιχίζουν να είναι μέρος από την αιτία…
Το Μεγάλο Τζαμί της Yazd είναι η μεγάλη ατραξιόν της πόλης, και το επίκεντρο της καθημερινής ζωής της πόλης. Βρίσκεται στο κέντρο της παλιάς πόλης, και έχει μια πολύ χαρακτηριστική πρόσοψη με δυο πανύψηλους μιναρέδες (48 μέτρων) πολύ κοντά μεταξύ τους, και πολύ μπλε πλακάκι. Στο εσωτερικό, το κυρίως τζαμί είναι ένας θόλος που κοιτάζει προς την πλευρά της Μέκκας, και έχει κι εδώ απίστευτη καλλιτεχνία με ψηφιδωτά, κι ένα μεγάλο αίθριο, με πρόσβαση στο Qanat. Κτίστηκε για το Sayyed Roknaddin (στο Μαυσωλείο του οποίου απέτυχα να μπω αμέσως πριν) το 15ο αιώνα, στη θέση ενός Ζωροαστρικού ναού.
Νοτιοδυτικά από το τζαμί, ξεχύνεται το Παζάρι της Yazd. Μπήκα για λίγο να κάνω μια βόλτα, αλλά η κίνηση στα μαγαζιά ήταν πεσμένη και πολλά από αυτά κλειστά, πιθανώς για μεσημέρι. Οπότε συνέχισα τη βόλτα μου, με σκοπό να επιστρέψω αργότερα. Πήγα σε ένα ανταλλακτήριο συναλλάγματος για να αλλάξω μερικά χρήματα ακόμη, και μετά πήγα στο γνωστό από πριν σημείο για πάρω ένα ταξί.
Έκανα συμφωνία με τον Ταρίφα. Πόσο θες να με πας στο Ντακμέχ-γιε Ζαρτοστίγουν και να με περιμένεις και να με φέρεις και πίσω; Μου είπε μια τιμή, το διαπραγματευτήκαμε, και τελικά το συμφωνήσαμε. Και ξεκινήσαμε. Μέσα από τους δρόμους της τσιμεντούπολης που περιβάλλει την παλιά πόλη, οδηγηθήκαμε στον προορισμό μας, που είναι στο όριο της πόλης. Πέρα από δω, η έρημος. «Θα σε περιμένω εδώ. Μην κάνεις πάνω από μια ώρα», μου είπε ο ταξιτζής. Και μπήκα μέσα στον αρχαιολογικό χώρο.
Οι Πύργοι της Σιωπής (Dakhmeh-ye Zartoshtiyun) είναι δυο… βουνά. Δηλαδή, δυο λόφοι, που μόνοι τους στέκουν στην άκρη αυτής της πόλης. Στην κορυφή τους, φιλοξενούν δυο ζωροαστρικά κατασκευάσματα, όπου οι πιστοί άφηναν τους νεκρούς τους βορά στα όρνια, καθώς πιστεύουν στην καθαρότητα των στοιχείων. Σύμφωνα με την πίστη τους αυτή, το νεκρό σώμα δεν επιτρέπεται να ταφεί (μολύνει τη γή), αλλά ούτε και να αποτεφρωθεί (μολύνει την ατμόσφαιρα). Σήμερα θάβονται σε τσιμεντένιους τάφους, αλλά παλιότερα τα πτώματα αφήνονταν εδώ για να τα φάνε τα πτηνά.
Κάτω από τους πύργους βρισκόταν μια μικρή συνοικία ζωροαστριστών, με boghir, qanat, ab anbar κλπ. Τα μισογκρεμισμένα, μισοαναπαλαιωμένα κτήρια δίνουν εικόνα εγκατάλειψης, παρότι ο χώρος παρέμενε σε χρήση ως το 1960.
Ανέβηκα σε ένα από τους πύργους, είδα το εσωτερικό του αλλά και τη θέα από ψηλά στην τσιμεντούπολη, πήρα ανάσα από την ανηφόρα, και εν τέλει κατέβηκα. Συνολικός χρόνος 30’.
Ωραία, σκέφτηκα. Προλαβαίνω ένα αξιοθέατο ακόμα προτού νυχτώσει (αυτή την εποχή στο Ιράν νυχτώνει στις 5 και κάτι). «Οδηγέ, μη με πας εκεί που με πήρες. Πήγαινε με καλύτερα στο Bagh-e Dolat Abad.». Μπήκαμε, βρουμ βρουμ, και φτάσαμε. Ο Καρίμ Χάν Ζάντ, ο «αντιβασιλέας» που συνάντησα στη Σιράζ, είχε χτίσει εδώ ένα ακόμη παλάτι με Περσικό κήπο. Και το έχτισε σε τοπικό στυλ. Οι κήποι είναι περίφημοι, αλλά την παράσταση κλέβει το ίδιο το παλάτι, με εντυπωσιακό εσωτερικό, και τον ψηλότερο ανεμόπυργο (bagdir) σε όλο το Ιράν (33 μέτρα).
Η διαδρομή επιστροφής προς το κέντρο, μέσα από την παλιά πόλη, είναι ελαφρώς αντιτουριστική, μέσα από δαίδαλους στενών, στερεμένα κανάλια που βρίσκουν άλλες χρήσεις, παραδοσιακά σπιτάκια ανάμικτα με μοντέρνα, πολλές φραγμένες αυλές, κόσμο να μαζεύεται στα τζαμιά, σχολεία, μαγαζιά κλπ. Δυστυχώς την έκανα βιαστικά, και ίσα που κατάφερα να φτάσω ξανά στο Amir Chakhmaq στο κέντρο πριν δύσει ο ήλιος, και να τραβήξω δυο φωτογραφίες.
Το Παζάρι της Yazd αυτή την ώρα έχει ακόμα λιγότερο κόσμο από πριν, αλλά προσφέρεται για μια βραδινή βόλτα. Μέσα από κει, έφτασα πάλι στη γειτονιά του μεγάλου τζαμιού, για μια βραδινή επίσκεψη.
Μετά το τζαμί, κάθισα για ένα καφέ σε μια ταράτσα με θέα στους μιναρέδες, και επέστρεψα στο ξενοδοχείο για ανασυγκρότηση. Για το εστιατόριο για το βραδινό, είπα να εμπιστευτώ την τεχνολογία. Άνοιξα το Foursquare, το google maps και το tripadvisor, και κατέληξα σε ένα εστιατόριο κοντά στο ξενοδοχείο μου, το Termeh&Toranj. Ο Μέτρ, ήταν ένας Ιρανός Άραβας από τον Περσικό, με πρώτη γλώσσα τα αραβικά, που μάλιστα μετά την απαραίτητη ερώτηση για την προέλευσή μου, μου είπε ότι ήξερε κι έναν Έλληνα ναυτικό. Καλές οι δημόσιες σχέσεις, αλλά το κεμπάπ του ήταν μέτριο ποιοτικά, παρότι γιγαντιαίο ποσοτικά.
Μετά το φαγητό, επέστρεψα στο ξενοδοχείο για ανασύνταξη, backup φωτογραφιών, internet, και πακετάρισμα. Το πρωί, πρέπει να ξυπνήσω νωρίς, το λεωφορείο για Ισφαχάν φεύγει 08:30, και ο σταθμός των ΚΤΕΛ είναι μακριά… Καλώς ή κακώς, όμως, δεν κοιμήθηκα καλά. Συντέλεσαν πολλά σ’ αυτό: ένα κουνούπι που έκοβε βόλτες στο δωμάτιο, η θερμοκρασία, το βαρύ στομάχι, κ.α..
Επιστρέφοντας στο κέντρο, επιχείρησα να επισκεφτώ το μαυσωλείο Bogheh-ye Sayyed Roknaddin, που έχει ένα πανύψηλο τρούλο διακοσμημένο με γαλάζια πλακάκια, ορατό από όλη την πόλη σχεδόν, και φιλοξενεί τον τάφο ενός επιφανή μουσουλμάνου της πόλης. Είναι εντυπωσιακό εξωτερικά, και υποτίθεται ότι είναι εντυπωσιακότερο ακόμα εσωτερικά, πλην όμως το βρήκα κλειστό, και δεν υπήρχε και κανείς για να ανοίξει την πόρτα. Ίσως οι σκαλωσιές που το περιστοιχίζουν να είναι μέρος από την αιτία…
Το Μεγάλο Τζαμί της Yazd είναι η μεγάλη ατραξιόν της πόλης, και το επίκεντρο της καθημερινής ζωής της πόλης. Βρίσκεται στο κέντρο της παλιάς πόλης, και έχει μια πολύ χαρακτηριστική πρόσοψη με δυο πανύψηλους μιναρέδες (48 μέτρων) πολύ κοντά μεταξύ τους, και πολύ μπλε πλακάκι. Στο εσωτερικό, το κυρίως τζαμί είναι ένας θόλος που κοιτάζει προς την πλευρά της Μέκκας, και έχει κι εδώ απίστευτη καλλιτεχνία με ψηφιδωτά, κι ένα μεγάλο αίθριο, με πρόσβαση στο Qanat. Κτίστηκε για το Sayyed Roknaddin (στο Μαυσωλείο του οποίου απέτυχα να μπω αμέσως πριν) το 15ο αιώνα, στη θέση ενός Ζωροαστρικού ναού.
Νοτιοδυτικά από το τζαμί, ξεχύνεται το Παζάρι της Yazd. Μπήκα για λίγο να κάνω μια βόλτα, αλλά η κίνηση στα μαγαζιά ήταν πεσμένη και πολλά από αυτά κλειστά, πιθανώς για μεσημέρι. Οπότε συνέχισα τη βόλτα μου, με σκοπό να επιστρέψω αργότερα. Πήγα σε ένα ανταλλακτήριο συναλλάγματος για να αλλάξω μερικά χρήματα ακόμη, και μετά πήγα στο γνωστό από πριν σημείο για πάρω ένα ταξί.
Έκανα συμφωνία με τον Ταρίφα. Πόσο θες να με πας στο Ντακμέχ-γιε Ζαρτοστίγουν και να με περιμένεις και να με φέρεις και πίσω; Μου είπε μια τιμή, το διαπραγματευτήκαμε, και τελικά το συμφωνήσαμε. Και ξεκινήσαμε. Μέσα από τους δρόμους της τσιμεντούπολης που περιβάλλει την παλιά πόλη, οδηγηθήκαμε στον προορισμό μας, που είναι στο όριο της πόλης. Πέρα από δω, η έρημος. «Θα σε περιμένω εδώ. Μην κάνεις πάνω από μια ώρα», μου είπε ο ταξιτζής. Και μπήκα μέσα στον αρχαιολογικό χώρο.
Οι Πύργοι της Σιωπής (Dakhmeh-ye Zartoshtiyun) είναι δυο… βουνά. Δηλαδή, δυο λόφοι, που μόνοι τους στέκουν στην άκρη αυτής της πόλης. Στην κορυφή τους, φιλοξενούν δυο ζωροαστρικά κατασκευάσματα, όπου οι πιστοί άφηναν τους νεκρούς τους βορά στα όρνια, καθώς πιστεύουν στην καθαρότητα των στοιχείων. Σύμφωνα με την πίστη τους αυτή, το νεκρό σώμα δεν επιτρέπεται να ταφεί (μολύνει τη γή), αλλά ούτε και να αποτεφρωθεί (μολύνει την ατμόσφαιρα). Σήμερα θάβονται σε τσιμεντένιους τάφους, αλλά παλιότερα τα πτώματα αφήνονταν εδώ για να τα φάνε τα πτηνά.
Κάτω από τους πύργους βρισκόταν μια μικρή συνοικία ζωροαστριστών, με boghir, qanat, ab anbar κλπ. Τα μισογκρεμισμένα, μισοαναπαλαιωμένα κτήρια δίνουν εικόνα εγκατάλειψης, παρότι ο χώρος παρέμενε σε χρήση ως το 1960.
Ανέβηκα σε ένα από τους πύργους, είδα το εσωτερικό του αλλά και τη θέα από ψηλά στην τσιμεντούπολη, πήρα ανάσα από την ανηφόρα, και εν τέλει κατέβηκα. Συνολικός χρόνος 30’.
Ωραία, σκέφτηκα. Προλαβαίνω ένα αξιοθέατο ακόμα προτού νυχτώσει (αυτή την εποχή στο Ιράν νυχτώνει στις 5 και κάτι). «Οδηγέ, μη με πας εκεί που με πήρες. Πήγαινε με καλύτερα στο Bagh-e Dolat Abad.». Μπήκαμε, βρουμ βρουμ, και φτάσαμε. Ο Καρίμ Χάν Ζάντ, ο «αντιβασιλέας» που συνάντησα στη Σιράζ, είχε χτίσει εδώ ένα ακόμη παλάτι με Περσικό κήπο. Και το έχτισε σε τοπικό στυλ. Οι κήποι είναι περίφημοι, αλλά την παράσταση κλέβει το ίδιο το παλάτι, με εντυπωσιακό εσωτερικό, και τον ψηλότερο ανεμόπυργο (bagdir) σε όλο το Ιράν (33 μέτρα).
Η διαδρομή επιστροφής προς το κέντρο, μέσα από την παλιά πόλη, είναι ελαφρώς αντιτουριστική, μέσα από δαίδαλους στενών, στερεμένα κανάλια που βρίσκουν άλλες χρήσεις, παραδοσιακά σπιτάκια ανάμικτα με μοντέρνα, πολλές φραγμένες αυλές, κόσμο να μαζεύεται στα τζαμιά, σχολεία, μαγαζιά κλπ. Δυστυχώς την έκανα βιαστικά, και ίσα που κατάφερα να φτάσω ξανά στο Amir Chakhmaq στο κέντρο πριν δύσει ο ήλιος, και να τραβήξω δυο φωτογραφίες.
Το Παζάρι της Yazd αυτή την ώρα έχει ακόμα λιγότερο κόσμο από πριν, αλλά προσφέρεται για μια βραδινή βόλτα. Μέσα από κει, έφτασα πάλι στη γειτονιά του μεγάλου τζαμιού, για μια βραδινή επίσκεψη.
Μετά το τζαμί, κάθισα για ένα καφέ σε μια ταράτσα με θέα στους μιναρέδες, και επέστρεψα στο ξενοδοχείο για ανασυγκρότηση. Για το εστιατόριο για το βραδινό, είπα να εμπιστευτώ την τεχνολογία. Άνοιξα το Foursquare, το google maps και το tripadvisor, και κατέληξα σε ένα εστιατόριο κοντά στο ξενοδοχείο μου, το Termeh&Toranj. Ο Μέτρ, ήταν ένας Ιρανός Άραβας από τον Περσικό, με πρώτη γλώσσα τα αραβικά, που μάλιστα μετά την απαραίτητη ερώτηση για την προέλευσή μου, μου είπε ότι ήξερε κι έναν Έλληνα ναυτικό. Καλές οι δημόσιες σχέσεις, αλλά το κεμπάπ του ήταν μέτριο ποιοτικά, παρότι γιγαντιαίο ποσοτικά.
Μετά το φαγητό, επέστρεψα στο ξενοδοχείο για ανασύνταξη, backup φωτογραφιών, internet, και πακετάρισμα. Το πρωί, πρέπει να ξυπνήσω νωρίς, το λεωφορείο για Ισφαχάν φεύγει 08:30, και ο σταθμός των ΚΤΕΛ είναι μακριά… Καλώς ή κακώς, όμως, δεν κοιμήθηκα καλά. Συντέλεσαν πολλά σ’ αυτό: ένα κουνούπι που έκοβε βόλτες στο δωμάτιο, η θερμοκρασία, το βαρύ στομάχι, κ.α..