taver
Member
- Μηνύματα
- 12.636
- Likes
- 29.975
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 7: Οι άγιοι και ο αντιβασιλέας
Ξύπνησα λοιπόν. Πήρα και πρωϊνό, ακριβώς έξω από το δωμάτιό μου, καθήμενος σε μοναστηριακό τραπέζι μαζί με τους άλλους τουρίστες. Φεύγοντας από το ξενοδοχείο, ζήτησα και το διαβατήριό μου πίσω. Αντί διαβατηρίου, έλαβα business card του ξενοδοχείου. «Αν σας το ζητήσει κανείς, πείτε πως είναι εδώ». Τέλος πάντων, είπα, και ξεκίνησα τη βόλτα μου. Περπάτησα λίγο στα στενάκια της πόλης, ανάμεσα σε κάτι χαμαμ και μικρά τζαμιά, για να φτάσω στην πρώτη μου στάση, στο κοντινότερο μεγάλο αξιοθέατο.
Οι Σιήτες μουσουλμάνοι αποτελούν ένα μικρό τμήμα του Μουσουλμανικού κόσμου. Συναντιώνται μονάχα στο Ιράν, στο Ιρακ, στο Αζερμπαϊτζάν, σε περιοχές του Λιβάνου και της Συρίας, και σποραδικά μόνο σε άλλες περιοχές. Όλοι οι άλλοι Μουσουλμάνοι (Τούρκοι, Ινδονήσιοι, Πακιστανοί, Αφγανοί, Σαουδάραβες κλπ, και όλοι οι μουσουλμανικοί πληθυσμοί σε Αφρική και Ασία) είναι Σουνίτες. Και οι μεν με τους δε δεν έχουν και τις καλύτερες των σχέσεων. Στο Ιράν, πιο συγκεκριμένα ακόμη, έχουμε Δωδεκαϊτες, ένα μεγάλο κλάδο του σιητισμού. Οι Δωδεκαΐτες λοιπόν, πιστεύουν ότι το μεγάλο προφήτη τον διαδέχθηκαν πάνω στη γη δώδεκα διαδοχικοί απόγονοί του, γνωστοί και ως οι 12 Ιμάμηδες, ενώ οι Σουνίτες αναγνωρίζουν μόνο τον πρώτο από αυτούς. Από τους 12 ιμάμηδες, σημαντικότεροι ήταν ο πρώτος, ο τρίτος (Hossein) κι ο όγδοος (Reza), που τυγχάνει να είναι κι ο μόνος από τους 12 που έχει ταφεί στα όρια του σημερινού Ιράν, και που θα τον ξανασυναντήσω αρκετά πιο κάτω, προς το τέλος του ταξιδιού. Ο όγδοος Ιμάμης, λοιπόν, είχε και 17 αδέρφια. Ένα από αυτά, ο Σαγιέντ Μιρ Αχμάντ κυνηγήθηκε και δολοφονήθηκε εδώ από το Σουνιτικό χαλιφάτο, που ως σουνιτικό δεν αναγνώριζε τους δώδεκα Ιμάμηδες και βρισκόταν σε αντιπαράθεση με τους οπαδούς τους. Και έτσι, από τον όγδοο αιώνα χτίστηκε εδώ στον τόπο του μαρτυρίου ένας ναός/ιεροφυλάκιο (shrine) στη μνήμη του. Και επεκτάθηκε, ξανά και ξανά.
Σήμερα, το μαυσωλείο του Βασιλιά του Φωτός, όπως μεταφράζεται το όνομα του Aramgah-e Shah-e Cheragh, είναι ένα μεγάλο οικοδομικό τετράγωνο, που περιλαμβάνει τον τάφο και το ναό που τον περιβάλλει, τους τάφους άλλων δυο από τους 17 αδερφούς (σε ένα χωριστό μαυσωλείο που βλέπει στην ίδια αυλή), μερικά ισλαμικά σχολεία, και άλλους θρησκευτικούς χώρους διαφόρων χρήσεων. Τα περισσότερα από αυτά, χτίστηκαν είτε κατά τη δυναστεία των Καζάρων (1779 και μετά), είτε τα τελευταία χρόνια, μετά την Ισλαμική επανάσταση. Δεν το αντιλαμβανόμουν εκείνη την ώρα, αλλά η όλη επίσκεψη ήταν μια πολύ μικρή πρόγευση γι αυτό που θα ακολουθούσε μερικές μέρες αργότερα στη Μασχαντ... Αλλά ας το αφήσουμε αυτό προς το παρόν.
Το σύμπλεγμα έχει μερικές εισόδους, αλλά κατευθύνθηκα στην κύρια, στη βορειοδυτική πλευρά, που είναι κοντά στο ξενοδοχείο μου. Μπορεί να μοιάζω με Ιρανό, όμως το γεγονός ότι διαβάζω τις επιγραφές στα Αγγλικά κι όχι στα Φαρσί, έδωσε το σήμα στο φύλακα. Όπως πήγα να μπω μέσα, με σταμάτησε, και μου έδειξε ένα σημείωμα στα Αγγλικά. «Παρακαλώ περιμένετε εδώ ώσπου να έρθει κάποιος από το γραφείο διεθνών σχέσεων να σας συνοδεύει κατά την παραμονή σας στο εσωτερικό». Στην είσοδο υπάρχει έλεγχος με metal detector και σωματικό έλεγχο, κάτι που στο Ιράν αυτόματα σημαίνει πως οι γυναίκες μπαίνουν στο χώρο από άλλη είσοδο. Αλλά επιπλέον είναι και ιερός ο χώρος, πράγμα που σημαίνει πως η μαντήλα δεν αρκεί. Χρειάζεται τσαντόρ, ένα υφασμάτινο μαύρο φόρεμα που καλύπτει όλο το σώμα, αφήνοντας μόνο το πρόσωπο σε κοινή θέα.
Ο εκπρόσωπος του γραφείου διεθνών σχέσεων ήρθε (για να μη μπερδεύεται ο επισκέπτης, φοράνε κορδέλα που το γράφει στα Αγγλικά, σαν αυτή των καλλιστείων που γράφει Μις Άνω Ραχούλα). Με παρέλαβε από την είσοδο, και με συνόδευε υποτίθεται όσο ήμουν μέσα εξηγώντας πέντε πράγματα. Η παρουσία εκπροσώπου του γραφείου είναι απαραίτητη για τη χρήση φωτογραφικής μηχανής, αλλά κατά κάποιο περίεργο τρόπο η χρήση των κινητών τηλεφώνων για φωτογράφηση επιτρέπεται χωρίς περιορισμούς. Στο εσωτερικό των μαυσωλείων, όμως, η είσοδος για τους Αλλόθρησκους δεν επιτρέπεται. Και παρότι κανείς δε θα με σταματούσε μάλλον αν πήγαινα να μπω μέσα, έτσι όπως μοιάζω με Ιρανό, είπα να μην το ρισκάρω και προκαλέσω διεθνές διπλωματικό επεισόδιο…
Βγήκα τελικά από την πίσω πόρτα, δίπλα στο δεύτερο μαυσωλείο, και μετά από μια μικρή βόλτα στο παζάρι, βρέθηκα σε ένα ιστορικό Μεντρεσέ (θεολογικό σχολείο, κάτι σαν καθολικό Seminary) που κτίστηκε το 1615 και λειτουργεί ακόμα (Madraseh-ye Khan). Η είσοδος για τους τουρίστες δεν απαγορεύεται, αρκεί να μην ενοχλούν τη διδασκαλία. Πίσω από την πύλη της εισόδου, βρίσκεται μια εσωτερική αυλή, με σιντριβάνια και δέντρα, και τριγύρω από αυτή διαδραματίζονται όλες οι λειτουργίες του σχολείου.
Επόμενη στάση, λίγο πιο κάτω, το περίφημο Ροζ τζαμί, ή τζαμί του Nasil-al-Molk. Ένα από τα ομορφότερα και πλέον φωτογραφισμένα τζαμιά στο Ιράν. Δεν είναι πανάρχαιο, από τα τέλη του 19ου αιώνα είναι. Έχει ένα μεγάλο αίθριο με όμορφα ψηφιδωτά, αλλά η νούμερο 1 ατραξιόν είναι ο χειμερινός χώρος του τζαμιού. Εδώ, τα χρωματιστά τζάμια, σε συνδυασμό με το νοτιοανατολικό προσανατολισμό του κτηρίου, δίνουν κάθε πρωί στο χάραμα ένα εντυπωσιακό εφέ με το φως να λούζει χρωματισμένο το εσωτερικό του τζαμιού.
Ακόμα πιο κάτω, η επόμενη στάση είναι το Naranjestan Qavam, μια έπαυλη κτισμένη σε ένα κήπο με σιντριβάνια, ως ο χώρος υποδοχής του σπιτιού της οικογένειας Al-Molk το 19ο αιώνα. Από δίπλα, στο διπλανό ακίνητο, ήταν το ιδιωτικό σπίτι της οικογένειας, και ένα υπόγειο πέρασμα συνέδεε τα δυο σπίτια.
Ξύπνησα λοιπόν. Πήρα και πρωϊνό, ακριβώς έξω από το δωμάτιό μου, καθήμενος σε μοναστηριακό τραπέζι μαζί με τους άλλους τουρίστες. Φεύγοντας από το ξενοδοχείο, ζήτησα και το διαβατήριό μου πίσω. Αντί διαβατηρίου, έλαβα business card του ξενοδοχείου. «Αν σας το ζητήσει κανείς, πείτε πως είναι εδώ». Τέλος πάντων, είπα, και ξεκίνησα τη βόλτα μου. Περπάτησα λίγο στα στενάκια της πόλης, ανάμεσα σε κάτι χαμαμ και μικρά τζαμιά, για να φτάσω στην πρώτη μου στάση, στο κοντινότερο μεγάλο αξιοθέατο.
Οι Σιήτες μουσουλμάνοι αποτελούν ένα μικρό τμήμα του Μουσουλμανικού κόσμου. Συναντιώνται μονάχα στο Ιράν, στο Ιρακ, στο Αζερμπαϊτζάν, σε περιοχές του Λιβάνου και της Συρίας, και σποραδικά μόνο σε άλλες περιοχές. Όλοι οι άλλοι Μουσουλμάνοι (Τούρκοι, Ινδονήσιοι, Πακιστανοί, Αφγανοί, Σαουδάραβες κλπ, και όλοι οι μουσουλμανικοί πληθυσμοί σε Αφρική και Ασία) είναι Σουνίτες. Και οι μεν με τους δε δεν έχουν και τις καλύτερες των σχέσεων. Στο Ιράν, πιο συγκεκριμένα ακόμη, έχουμε Δωδεκαϊτες, ένα μεγάλο κλάδο του σιητισμού. Οι Δωδεκαΐτες λοιπόν, πιστεύουν ότι το μεγάλο προφήτη τον διαδέχθηκαν πάνω στη γη δώδεκα διαδοχικοί απόγονοί του, γνωστοί και ως οι 12 Ιμάμηδες, ενώ οι Σουνίτες αναγνωρίζουν μόνο τον πρώτο από αυτούς. Από τους 12 ιμάμηδες, σημαντικότεροι ήταν ο πρώτος, ο τρίτος (Hossein) κι ο όγδοος (Reza), που τυγχάνει να είναι κι ο μόνος από τους 12 που έχει ταφεί στα όρια του σημερινού Ιράν, και που θα τον ξανασυναντήσω αρκετά πιο κάτω, προς το τέλος του ταξιδιού. Ο όγδοος Ιμάμης, λοιπόν, είχε και 17 αδέρφια. Ένα από αυτά, ο Σαγιέντ Μιρ Αχμάντ κυνηγήθηκε και δολοφονήθηκε εδώ από το Σουνιτικό χαλιφάτο, που ως σουνιτικό δεν αναγνώριζε τους δώδεκα Ιμάμηδες και βρισκόταν σε αντιπαράθεση με τους οπαδούς τους. Και έτσι, από τον όγδοο αιώνα χτίστηκε εδώ στον τόπο του μαρτυρίου ένας ναός/ιεροφυλάκιο (shrine) στη μνήμη του. Και επεκτάθηκε, ξανά και ξανά.
Σήμερα, το μαυσωλείο του Βασιλιά του Φωτός, όπως μεταφράζεται το όνομα του Aramgah-e Shah-e Cheragh, είναι ένα μεγάλο οικοδομικό τετράγωνο, που περιλαμβάνει τον τάφο και το ναό που τον περιβάλλει, τους τάφους άλλων δυο από τους 17 αδερφούς (σε ένα χωριστό μαυσωλείο που βλέπει στην ίδια αυλή), μερικά ισλαμικά σχολεία, και άλλους θρησκευτικούς χώρους διαφόρων χρήσεων. Τα περισσότερα από αυτά, χτίστηκαν είτε κατά τη δυναστεία των Καζάρων (1779 και μετά), είτε τα τελευταία χρόνια, μετά την Ισλαμική επανάσταση. Δεν το αντιλαμβανόμουν εκείνη την ώρα, αλλά η όλη επίσκεψη ήταν μια πολύ μικρή πρόγευση γι αυτό που θα ακολουθούσε μερικές μέρες αργότερα στη Μασχαντ... Αλλά ας το αφήσουμε αυτό προς το παρόν.
Το σύμπλεγμα έχει μερικές εισόδους, αλλά κατευθύνθηκα στην κύρια, στη βορειοδυτική πλευρά, που είναι κοντά στο ξενοδοχείο μου. Μπορεί να μοιάζω με Ιρανό, όμως το γεγονός ότι διαβάζω τις επιγραφές στα Αγγλικά κι όχι στα Φαρσί, έδωσε το σήμα στο φύλακα. Όπως πήγα να μπω μέσα, με σταμάτησε, και μου έδειξε ένα σημείωμα στα Αγγλικά. «Παρακαλώ περιμένετε εδώ ώσπου να έρθει κάποιος από το γραφείο διεθνών σχέσεων να σας συνοδεύει κατά την παραμονή σας στο εσωτερικό». Στην είσοδο υπάρχει έλεγχος με metal detector και σωματικό έλεγχο, κάτι που στο Ιράν αυτόματα σημαίνει πως οι γυναίκες μπαίνουν στο χώρο από άλλη είσοδο. Αλλά επιπλέον είναι και ιερός ο χώρος, πράγμα που σημαίνει πως η μαντήλα δεν αρκεί. Χρειάζεται τσαντόρ, ένα υφασμάτινο μαύρο φόρεμα που καλύπτει όλο το σώμα, αφήνοντας μόνο το πρόσωπο σε κοινή θέα.
Ο εκπρόσωπος του γραφείου διεθνών σχέσεων ήρθε (για να μη μπερδεύεται ο επισκέπτης, φοράνε κορδέλα που το γράφει στα Αγγλικά, σαν αυτή των καλλιστείων που γράφει Μις Άνω Ραχούλα). Με παρέλαβε από την είσοδο, και με συνόδευε υποτίθεται όσο ήμουν μέσα εξηγώντας πέντε πράγματα. Η παρουσία εκπροσώπου του γραφείου είναι απαραίτητη για τη χρήση φωτογραφικής μηχανής, αλλά κατά κάποιο περίεργο τρόπο η χρήση των κινητών τηλεφώνων για φωτογράφηση επιτρέπεται χωρίς περιορισμούς. Στο εσωτερικό των μαυσωλείων, όμως, η είσοδος για τους Αλλόθρησκους δεν επιτρέπεται. Και παρότι κανείς δε θα με σταματούσε μάλλον αν πήγαινα να μπω μέσα, έτσι όπως μοιάζω με Ιρανό, είπα να μην το ρισκάρω και προκαλέσω διεθνές διπλωματικό επεισόδιο…
Βγήκα τελικά από την πίσω πόρτα, δίπλα στο δεύτερο μαυσωλείο, και μετά από μια μικρή βόλτα στο παζάρι, βρέθηκα σε ένα ιστορικό Μεντρεσέ (θεολογικό σχολείο, κάτι σαν καθολικό Seminary) που κτίστηκε το 1615 και λειτουργεί ακόμα (Madraseh-ye Khan). Η είσοδος για τους τουρίστες δεν απαγορεύεται, αρκεί να μην ενοχλούν τη διδασκαλία. Πίσω από την πύλη της εισόδου, βρίσκεται μια εσωτερική αυλή, με σιντριβάνια και δέντρα, και τριγύρω από αυτή διαδραματίζονται όλες οι λειτουργίες του σχολείου.
Επόμενη στάση, λίγο πιο κάτω, το περίφημο Ροζ τζαμί, ή τζαμί του Nasil-al-Molk. Ένα από τα ομορφότερα και πλέον φωτογραφισμένα τζαμιά στο Ιράν. Δεν είναι πανάρχαιο, από τα τέλη του 19ου αιώνα είναι. Έχει ένα μεγάλο αίθριο με όμορφα ψηφιδωτά, αλλά η νούμερο 1 ατραξιόν είναι ο χειμερινός χώρος του τζαμιού. Εδώ, τα χρωματιστά τζάμια, σε συνδυασμό με το νοτιοανατολικό προσανατολισμό του κτηρίου, δίνουν κάθε πρωί στο χάραμα ένα εντυπωσιακό εφέ με το φως να λούζει χρωματισμένο το εσωτερικό του τζαμιού.
Ακόμα πιο κάτω, η επόμενη στάση είναι το Naranjestan Qavam, μια έπαυλη κτισμένη σε ένα κήπο με σιντριβάνια, ως ο χώρος υποδοχής του σπιτιού της οικογένειας Al-Molk το 19ο αιώνα. Από δίπλα, στο διπλανό ακίνητο, ήταν το ιδιωτικό σπίτι της οικογένειας, και ένα υπόγειο πέρασμα συνέδεε τα δυο σπίτια.