Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 9.957
- Likes
- 52.377
- Επόμενο Ταξίδι
- Umhlanga
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προσδοκίες
- Κύπρος
- Αμμόχωστος - Kantara - Gormaz - Ριζοκάρπασο
- Bellapais - Κυρήνεια - Αγ.Μάμας - Πέδουλα
- Photos Κύπρος
- Photos Κύπρος ΙΙ
- Μοναστήρι Κύκκου - Πάφος - Λεμεσός
- Κούριο, Χοιροκοιτία κ Λευκωσία
- Photos Κύπρος ΙΙΙ
- Αξιολόγηση Κύπρου
- Καζακστάν
- Αστάνα
- Photos Αστάνα
- Karaganda - Dolinka - Almaty
- Photos Καζακστάν
- Άλματι
- Τουρκεστάν
- Photos Καζακστάν ΙΙ
- Αξιολόγηση Καζακστάν
- Τασκένδη - Σαμαρκάνδη
- Σαμαρκάνδη κ Shakhrisabz
- Elliq Qala - Χίβα - Nukus
- Photos Ουζμπεκιστάν
- Λίμνη Αράλη
- Photos Λίμνη Αράλη
- Αράλη-Νούκους
- Τουρκμενιστάν
- Ashgabat
- Photos Τουρκμενιστάν
- Ashgabat και πάλι
- Kow Ata - Mary
- Gonur - Merv
- Αξιολόγηση Τουρκμενιστάν
- Bukhara
- Αξιολόγηση Ουζμπεκιστάν
- Άφιξη Μπισκέκ
- Issyk - Kol
- Issyk Kol - Tamga - Naryn
- Song Kol - Kyzyl Oi
- Susamyr, Toktogul & Arslanbob - Osh
- Τατζικιστάν
- Murgab κ Langar
- Langar - Vrang - Yamchun - Khorog
- Durum Kul - Khorog
- Jizeau
- Κalai Khum
- Dushanbe
- Garm - Jafr - Margeb
- Iskander Kul - Penjikent - Istarashvan
- Αξιολόγηση Κιργιστάν
- Αξιολόγηση Τατζικιστάν
7. ΟΥΖΜΠΕΚΙΣΤΑΝ, ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ
Συνέχεια 29ης ημέρας: Bukhara
Περνώντας τα σύνορα κι αφού αλλάξαμε αμάξι, βρεθήκαμε να διασχίζουμε μια ατέλειωτη έρημο με αδιάφορα κτίρια. Μας έκοψε λόρδα, επιλογές φαγητού δεν υπήρχαν, αλλά τελικά βρέθηκε ένα ψιλικατζίδικο όπου αγόρασα 6 γλυκάκια για να φάμε. Φτάσαμε στη Μπουχάρα πολύ πεινασμένοι και ξεκινήσαμε να ψάχνουμε το hostel Romi, το οποίο δεν ήταν καθόλου εύκολο. Εν τέλει το βρήκαμε επειδή είχα το τηλέφωνό τους. Η συμπαθής ιδιοκτήτρια με έψεξε που θα μέναμε τόσο λίγο στη Μπουχάρα ("θέλετε τρεις μέρες μίνιμουμ. Μίνιμουμ!"), αν και τα παιδιά (οι δύο Σ και ο Δ) μας είχαν γράψει πως "σε 4 ώρες τα βλέπετε όλα, δεν είναι και για πολλά η Μπουχάρα". Δεν μπορούσα να περιμένω να δω ποιος είχε δίκιο και πώς θα συγκρινόταν απέναντι στη Χίβα και τη Σαμαρκάνδη.
Κάναμε λοιπόν ένα γρήγορο ντουσάκι και βγήκαμε. Σύμφωνα με το χάρτη μας ήμασταν μόλις 200 μέτρα από την παλιά πόλη... αλλά δεν τη βρίσκαμε πουθενά. Αποδείχθηκε ότι το hostel μας βρισκόταν σε ένα μικρό λαβύρινθο, αλλά εν τέλει βγήκαμε και τη βρήκαμε. Η παλιά πόλη είχε ελάχιστους τουρίστες αλλά μας προκάλεσε αρνητική εντύπωση η παρουσία τόσων τουριστομάγαζων, καθώς και τα υπαίθρια τραπέζια εστιατορίων και καφετεριών που αλλοίωναν την εικόνα της παλιάς πόλης, για να μην αναφέρουμε τις ταμπέλες από νέον. Όμορφη η πόλη, αλλά με την τουριστίλα έχανε πολύ, ειδικά αν τη σύγκρινε κανείς με τις δύο ανταγωνίστριες.
Εξακολουθούσαν να γουργουρίζουν οι κοιλιές μας, οπότε κάτσαμε μπροστά στην παλιά δεξαμενή της κεντρικής πλατείας και φάγαμε ένα μέτριο φαγητό, αλλά τουλάχιστον ανάμεσα σε δεκάδες ντόπιους. Στη συνέχεια περπατήσαμε την ημιφωταγωγημένη πόλη, που ξαναλέω είναι πολύ όμορφη, αλλά ταυτόχρονα ολίγον υπερβολικά φανταχτερή για πόλη χιλίων ετών, αν και κάποια πίσω στενά είχαν ατμόσφαιρα. Η χρήση νέον πάντως σε ιστορικές προσόψεις ήταν εντελώς κιτς. Ρε παιδιά!
Η πρώτη εντύπωση λοιπόν για τη Μπουχάρα ήταν πως είναι ελαφρώς υποδεέστερη από Χίβα και Σαμαρκάνδη, αλλά θα είχαμε όλη την επόμενη ημέρα για να βγάλουμε πιο ασφαλή συμπεράσματα και για να ζήσουμε την πόλη. Ίσως πολύ απλά να είχαμε πάθει ένα overdose από τζαμιά και μαυσωλεία. Σκεφτόμουν ότι ανυπομονούσα περισσότερο για τα Παμίρ και το road trip σε Κιργιστάν και Τατζικιστάν και λιγότερο για την αυριανή βόλτα στη Μπουχάρα.
Ημέρα 30: Μπουχάρα
Το πρωινό ήταν πολύ ιδιαίτερο: ριζόγαλο, τρεις somsa και πελμένι! Αφού πήραμε τις απαραίτητες θερμίδες μας, βγήκαμε για να αντιμετωπίσουμε τη ζέστη και να διαπιστώσουμε πως από την κεντρική πλατεία λείπει ατμόσφαιρα. Δυστυχώς πολλές μαντράσες έχουν μετατραπεί σε μαγαζιά, αν και σε κάποιες από αυτές εκτίθεντο ορισμένες πολύ ενδιαφέρουσες ασπρόμαυρες φωτογραφίες.
Δύο πανέμορφες αντικρυστές μαντράσες έκλεβαν την παράσταση, πώς τα καταφέραμε και δεν τις είδαμε το προηγούμενο βράδυ; Ορισμένες οροφές ήταν εκπληκτικές στα ιστορικά κτίρια της πόλης, αν και η εικόνα χαλούσε από τα χαλιά που κείτονταν στο πάτωμα προς πώληση.
Ξαναλέω πως η πόλη είχε ελάχιστο τουρισμό... αλλά πολύ τουριστικό κιτς. Τουρίστες δηλαδή δεν υπήρχαν ακόμη, δεν είχε ξεκινήσει η σαιζόν, αλλά τα τουριστομάγαζα έδιναν κι έπαιρναν. Ο εγχώριος τουρισμός πάντως, παρότι Παρασκευή, ήταν πολύ πιο υποτονικός από τα πλήθη της Σαμαρκάνδης. Πέρα από τα τουριστομάγαζα πάντως, χρώμα υπήρχε, από τον παραδοσιακό φυστικοπώλη μέχρι την πλατεία με το φοβερό μιναρέ, όπου αντικρύζοντάς τον ανέκραξα: τώρα μάλιστα! Τρομερός μιναρές, διάβασα μάλιστα ότι εντυπωσιάστηκε κι ο Τζέ-Τζε-Τζε-νγκις Χαν κι αποφάσισε να μην τον κονιορτιοποιήσει, οπότε δικαίως εντυπωσιάστηκα κι εγώ. Ο ήλιος ήταν κόντρα και ήταν ώρα προσευχής, οπότε δεν μπορέσαμε καν να προσεγγίσουμε την πλατεία προς το παρόν, μας είπαν να επιστρέψουμε στις δύο. Στα καπάκια έσκασε μύτη κι ο πρόεδρος της Σιγκαπούρης κι υποψιάστηκα ότι μάλλον λόγω αυτού δε μας άφησαν να μπούμε στη μεντράσα, αλλά δεν πειράζει, είχαμε πολλές ώρες στη διάθεσή μας.
Γνωρίσαμε έναν 94χρονο παππού και θαυμάσαμε τα μετάλλιά του, βρήκα μια ζυγαριά και ζυγίστηκα 87,3 (έλεος) και για να κάψουμε καμία θερμίσα, πήγαμε μέχρι το κάστρο Ark. Πολύ εντυπωσιακά τα τείχη του συμπλέγματος ομολογουμένως, άλλωστε επρόκειτο για τη βάση των βασιλέων μέχρι την είσοδο του Ερυθρού Στρατού το 1920. Ομοίως εντυπωσιακά ήταν και τα πλήθη που προσεύχονταν στο απέναντι τζαμί, Παρασκευή γαρ, με την πλειοψηφία μάλιστα να είναι νέοι. Στο εσωτερικό του το Ark είχε κάποια ενδιαφέροντα αξιοθέατα, αλλά τίποτε για το οποίο θα έκλαιγα αν το έχανα, ο θρόνος πάντως και κάποιες καλές φωτογραφίες από το παρελθόν της Μπουχάρα μου άρεσαν.
Επιστρέψαμε στην πλατεία του τεράστιου μιναρέ για να μάθουμε ότι πλέον δεν μπορεί κανείς να τον ανεβεί εδώ και μερικά χρόνια, αλλά το τζαμί χωρητικότητας δώδεκα χιλιάδων ήταν εντυπωσιακότατο, όσο κι αν τα δεντράκια του αιθρίου μου στερούσαν τη δυνατότητα καλής φωτογραφίας. Απέναντι ακριβώς υπάρχει και μια μεντράσα που λειτουργεί ως τέτοια, οπότε μας άφησαν αν μπούμε μόνο στο κεντρικό χολ.
Ψαχνοντας το μουσείο των χαλιών μπήκαμε σε ένα κατάστημα χαλιών, που αποδείχθηκε... μεγαλύτερο από το μουσείο. Το οποίο απέξω ήταν όμορφο, άλλωστε σε ένα παλιό τζαμί στεγάζεται, αλλά στο εσωτερικό του χρειαστήκαμε μόλις ένα ευρώ και τρία λεπτά για να το δούμε ολόκληρο, χωρίς να εντυπωσιαστούμε. Δεν είμαστε και Μυραράκηδες βέβαια...
Αφού γνωρίσαμε άλλον ένα καταπληκτικό φαφούτη παππού, για τον οποίον μας μετέφρασαν ότι είχε πάει στην Ελλάδα (αν κατάλαβα καλά ως στρατιώτης) πήγαμε να ντερλικώσουμε στο θεωρητικά καλύτερο εστιατόριο της πόλης, το Menzarit. Ε καλούτσικο ήταν, αλλά γενικώς στο Ουζμπεκιστάν το φαγητό το βρήκαμε μέτριο, σαφώς υποδεέστερο από Καζακστάν και Τουρκμενιστάν.
Έκανε πολλή ζέστη, δεν είχαμε και τρομερή όρεξη, οπότε επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο για μια ωραία σιέστα, προκειμένου να κατευθυνθούμε στην πλατεία με το μιναρέ μετά το ηλιοβασίλεμα. Όντως το φως ήταν μαγικό, οι δρόμοι άδειοι, το τζαμί ανοιχτό και οι δυο μεντράσες φαίνονταν πανέμορφες στο ημίφως. Δυστυχώς όσες προσπάθειες κι αν κατέβαλα να χωρέσω τους τέσσερις μιναρέδες ενός τζαμιού στη φωτογραφία μου, απέτυχα, όλες κουνημένες βγήκαν. Δεν πειράζει, γι' αυτό υπάρχει ο Κρεκούζας, για να βγάζει καλύτερες φωτογραφίες από μένα.
Ο οποίος Κρεκούζας, μιας που τον αναφέραμε, πείνασε το χρυσό μου. Πήγαμε στο δεύτερο καλύτερο εστιατόριο της πόλης, το Saroy, που κι αυτό πάντως μέτριο το βρήκα. Γυρίσαμε πολύ αργά στο κατάλυμά μας, όπου η καλή ιδιοκτήτρια μας περίμενε καρτερικά για να μας πει πως βρήκε ταξί με 40€ για το Τερμέζ, εξαιρετική τιμή αν αναλογιστεί κανείς πως με όσους μίλησα στο δρόμο ζητούσαν τα διπλά ακατέβατα. Πολλή η ζέστη στο δωμάτιο το βράδυ, αλλά για 8€/άτομο, μια χαρά ήταν.
Οι πρώτες εικόνες από την παλιά πόλη της Μπουχάρα ήταν όμορφες.
Και η τεχνητή λιμνούλα στην κεντρική πλατεία όπου κάτσαμε να φάμε.
Η αρχιτεκτονική της πόλης είναι όμορφη...
Αλλά κάπου το πολύ νέον την καθιστά και κιτς.
Είχε όμως και πολύ όμορφες γωνιές, ήσυχες, χωρίς τουριστομάγαζα και λαμπιόνια.
Έλεος.
Το πρωί η εικόνα ήταν διαφορετική.
Εξαιρετικές οι παλιές φωτογραφίες.
Δεν είναι καθόλου μικρή η παλιά πόλη.
Αντικρυστές μαντράσες.
Κι ο συμπαθής κύριος με τους ξητρούς καρπούς, που είχε μπόλικη πελατεία, αρκετές κυρίες τον σταματούσαν για να ψωνίσουν.
Να κι Ο μιναρές.
Όμορφη αρχιτεκτονική αλλά και έντονη στρατιωτική παρουσία πάντα...
Ωραίες μορφές στους δρόμους.
Τα τείχη του Ark, τα βρήκα πολύ εντυπωσιακά.
Αναλόγου ύφους και η κεντρική πύλη.
Αγόρι μου εσύ!
Επιμένω, εξαιρετικό φωτογραφικό υλικό.
Κόσμος και κοσμάκης βγαίνει από το τζαμί με την ξύλινη πρόσοψη μετά την παρασκευιάτικη προσευχή.
Είπαμε, τη βρίσκω ένα σκαλοπάτι κάτω από Χίβα και Σαμαρκάνδη, αλλά δεν παύει να είναι μια πάρα πολύ αξιόλογη πόλη η Μπουχάρα.
Το μουσείο με τα χαλιά. Εντελώς αδιάφορο μέσα, ενδιαφέρον απέξω.
Το βραδάκι η πόλη είναι πιο όμορφη.
Και το τζαμί με τους τέσσερις μιναράδες. Ο μόνος τρόπος να βγει κουνημένη η φωτογραφία ήταν να τη στερεώσω σε ένα πλακάκι, μόνο που δεν ήταν ευθυγραμμισμένο...
Συνέχεια 29ης ημέρας: Bukhara
Περνώντας τα σύνορα κι αφού αλλάξαμε αμάξι, βρεθήκαμε να διασχίζουμε μια ατέλειωτη έρημο με αδιάφορα κτίρια. Μας έκοψε λόρδα, επιλογές φαγητού δεν υπήρχαν, αλλά τελικά βρέθηκε ένα ψιλικατζίδικο όπου αγόρασα 6 γλυκάκια για να φάμε. Φτάσαμε στη Μπουχάρα πολύ πεινασμένοι και ξεκινήσαμε να ψάχνουμε το hostel Romi, το οποίο δεν ήταν καθόλου εύκολο. Εν τέλει το βρήκαμε επειδή είχα το τηλέφωνό τους. Η συμπαθής ιδιοκτήτρια με έψεξε που θα μέναμε τόσο λίγο στη Μπουχάρα ("θέλετε τρεις μέρες μίνιμουμ. Μίνιμουμ!"), αν και τα παιδιά (οι δύο Σ και ο Δ) μας είχαν γράψει πως "σε 4 ώρες τα βλέπετε όλα, δεν είναι και για πολλά η Μπουχάρα". Δεν μπορούσα να περιμένω να δω ποιος είχε δίκιο και πώς θα συγκρινόταν απέναντι στη Χίβα και τη Σαμαρκάνδη.
Κάναμε λοιπόν ένα γρήγορο ντουσάκι και βγήκαμε. Σύμφωνα με το χάρτη μας ήμασταν μόλις 200 μέτρα από την παλιά πόλη... αλλά δεν τη βρίσκαμε πουθενά. Αποδείχθηκε ότι το hostel μας βρισκόταν σε ένα μικρό λαβύρινθο, αλλά εν τέλει βγήκαμε και τη βρήκαμε. Η παλιά πόλη είχε ελάχιστους τουρίστες αλλά μας προκάλεσε αρνητική εντύπωση η παρουσία τόσων τουριστομάγαζων, καθώς και τα υπαίθρια τραπέζια εστιατορίων και καφετεριών που αλλοίωναν την εικόνα της παλιάς πόλης, για να μην αναφέρουμε τις ταμπέλες από νέον. Όμορφη η πόλη, αλλά με την τουριστίλα έχανε πολύ, ειδικά αν τη σύγκρινε κανείς με τις δύο ανταγωνίστριες.
Εξακολουθούσαν να γουργουρίζουν οι κοιλιές μας, οπότε κάτσαμε μπροστά στην παλιά δεξαμενή της κεντρικής πλατείας και φάγαμε ένα μέτριο φαγητό, αλλά τουλάχιστον ανάμεσα σε δεκάδες ντόπιους. Στη συνέχεια περπατήσαμε την ημιφωταγωγημένη πόλη, που ξαναλέω είναι πολύ όμορφη, αλλά ταυτόχρονα ολίγον υπερβολικά φανταχτερή για πόλη χιλίων ετών, αν και κάποια πίσω στενά είχαν ατμόσφαιρα. Η χρήση νέον πάντως σε ιστορικές προσόψεις ήταν εντελώς κιτς. Ρε παιδιά!
Η πρώτη εντύπωση λοιπόν για τη Μπουχάρα ήταν πως είναι ελαφρώς υποδεέστερη από Χίβα και Σαμαρκάνδη, αλλά θα είχαμε όλη την επόμενη ημέρα για να βγάλουμε πιο ασφαλή συμπεράσματα και για να ζήσουμε την πόλη. Ίσως πολύ απλά να είχαμε πάθει ένα overdose από τζαμιά και μαυσωλεία. Σκεφτόμουν ότι ανυπομονούσα περισσότερο για τα Παμίρ και το road trip σε Κιργιστάν και Τατζικιστάν και λιγότερο για την αυριανή βόλτα στη Μπουχάρα.
Ημέρα 30: Μπουχάρα
Το πρωινό ήταν πολύ ιδιαίτερο: ριζόγαλο, τρεις somsa και πελμένι! Αφού πήραμε τις απαραίτητες θερμίδες μας, βγήκαμε για να αντιμετωπίσουμε τη ζέστη και να διαπιστώσουμε πως από την κεντρική πλατεία λείπει ατμόσφαιρα. Δυστυχώς πολλές μαντράσες έχουν μετατραπεί σε μαγαζιά, αν και σε κάποιες από αυτές εκτίθεντο ορισμένες πολύ ενδιαφέρουσες ασπρόμαυρες φωτογραφίες.
Δύο πανέμορφες αντικρυστές μαντράσες έκλεβαν την παράσταση, πώς τα καταφέραμε και δεν τις είδαμε το προηγούμενο βράδυ; Ορισμένες οροφές ήταν εκπληκτικές στα ιστορικά κτίρια της πόλης, αν και η εικόνα χαλούσε από τα χαλιά που κείτονταν στο πάτωμα προς πώληση.
Ξαναλέω πως η πόλη είχε ελάχιστο τουρισμό... αλλά πολύ τουριστικό κιτς. Τουρίστες δηλαδή δεν υπήρχαν ακόμη, δεν είχε ξεκινήσει η σαιζόν, αλλά τα τουριστομάγαζα έδιναν κι έπαιρναν. Ο εγχώριος τουρισμός πάντως, παρότι Παρασκευή, ήταν πολύ πιο υποτονικός από τα πλήθη της Σαμαρκάνδης. Πέρα από τα τουριστομάγαζα πάντως, χρώμα υπήρχε, από τον παραδοσιακό φυστικοπώλη μέχρι την πλατεία με το φοβερό μιναρέ, όπου αντικρύζοντάς τον ανέκραξα: τώρα μάλιστα! Τρομερός μιναρές, διάβασα μάλιστα ότι εντυπωσιάστηκε κι ο Τζέ-Τζε-Τζε-νγκις Χαν κι αποφάσισε να μην τον κονιορτιοποιήσει, οπότε δικαίως εντυπωσιάστηκα κι εγώ. Ο ήλιος ήταν κόντρα και ήταν ώρα προσευχής, οπότε δεν μπορέσαμε καν να προσεγγίσουμε την πλατεία προς το παρόν, μας είπαν να επιστρέψουμε στις δύο. Στα καπάκια έσκασε μύτη κι ο πρόεδρος της Σιγκαπούρης κι υποψιάστηκα ότι μάλλον λόγω αυτού δε μας άφησαν να μπούμε στη μεντράσα, αλλά δεν πειράζει, είχαμε πολλές ώρες στη διάθεσή μας.
Γνωρίσαμε έναν 94χρονο παππού και θαυμάσαμε τα μετάλλιά του, βρήκα μια ζυγαριά και ζυγίστηκα 87,3 (έλεος) και για να κάψουμε καμία θερμίσα, πήγαμε μέχρι το κάστρο Ark. Πολύ εντυπωσιακά τα τείχη του συμπλέγματος ομολογουμένως, άλλωστε επρόκειτο για τη βάση των βασιλέων μέχρι την είσοδο του Ερυθρού Στρατού το 1920. Ομοίως εντυπωσιακά ήταν και τα πλήθη που προσεύχονταν στο απέναντι τζαμί, Παρασκευή γαρ, με την πλειοψηφία μάλιστα να είναι νέοι. Στο εσωτερικό του το Ark είχε κάποια ενδιαφέροντα αξιοθέατα, αλλά τίποτε για το οποίο θα έκλαιγα αν το έχανα, ο θρόνος πάντως και κάποιες καλές φωτογραφίες από το παρελθόν της Μπουχάρα μου άρεσαν.
Επιστρέψαμε στην πλατεία του τεράστιου μιναρέ για να μάθουμε ότι πλέον δεν μπορεί κανείς να τον ανεβεί εδώ και μερικά χρόνια, αλλά το τζαμί χωρητικότητας δώδεκα χιλιάδων ήταν εντυπωσιακότατο, όσο κι αν τα δεντράκια του αιθρίου μου στερούσαν τη δυνατότητα καλής φωτογραφίας. Απέναντι ακριβώς υπάρχει και μια μεντράσα που λειτουργεί ως τέτοια, οπότε μας άφησαν αν μπούμε μόνο στο κεντρικό χολ.
Ψαχνοντας το μουσείο των χαλιών μπήκαμε σε ένα κατάστημα χαλιών, που αποδείχθηκε... μεγαλύτερο από το μουσείο. Το οποίο απέξω ήταν όμορφο, άλλωστε σε ένα παλιό τζαμί στεγάζεται, αλλά στο εσωτερικό του χρειαστήκαμε μόλις ένα ευρώ και τρία λεπτά για να το δούμε ολόκληρο, χωρίς να εντυπωσιαστούμε. Δεν είμαστε και Μυραράκηδες βέβαια...
Αφού γνωρίσαμε άλλον ένα καταπληκτικό φαφούτη παππού, για τον οποίον μας μετέφρασαν ότι είχε πάει στην Ελλάδα (αν κατάλαβα καλά ως στρατιώτης) πήγαμε να ντερλικώσουμε στο θεωρητικά καλύτερο εστιατόριο της πόλης, το Menzarit. Ε καλούτσικο ήταν, αλλά γενικώς στο Ουζμπεκιστάν το φαγητό το βρήκαμε μέτριο, σαφώς υποδεέστερο από Καζακστάν και Τουρκμενιστάν.
Έκανε πολλή ζέστη, δεν είχαμε και τρομερή όρεξη, οπότε επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο για μια ωραία σιέστα, προκειμένου να κατευθυνθούμε στην πλατεία με το μιναρέ μετά το ηλιοβασίλεμα. Όντως το φως ήταν μαγικό, οι δρόμοι άδειοι, το τζαμί ανοιχτό και οι δυο μεντράσες φαίνονταν πανέμορφες στο ημίφως. Δυστυχώς όσες προσπάθειες κι αν κατέβαλα να χωρέσω τους τέσσερις μιναρέδες ενός τζαμιού στη φωτογραφία μου, απέτυχα, όλες κουνημένες βγήκαν. Δεν πειράζει, γι' αυτό υπάρχει ο Κρεκούζας, για να βγάζει καλύτερες φωτογραφίες από μένα.
Ο οποίος Κρεκούζας, μιας που τον αναφέραμε, πείνασε το χρυσό μου. Πήγαμε στο δεύτερο καλύτερο εστιατόριο της πόλης, το Saroy, που κι αυτό πάντως μέτριο το βρήκα. Γυρίσαμε πολύ αργά στο κατάλυμά μας, όπου η καλή ιδιοκτήτρια μας περίμενε καρτερικά για να μας πει πως βρήκε ταξί με 40€ για το Τερμέζ, εξαιρετική τιμή αν αναλογιστεί κανείς πως με όσους μίλησα στο δρόμο ζητούσαν τα διπλά ακατέβατα. Πολλή η ζέστη στο δωμάτιο το βράδυ, αλλά για 8€/άτομο, μια χαρά ήταν.
Οι πρώτες εικόνες από την παλιά πόλη της Μπουχάρα ήταν όμορφες.
Και η τεχνητή λιμνούλα στην κεντρική πλατεία όπου κάτσαμε να φάμε.
Η αρχιτεκτονική της πόλης είναι όμορφη...
Αλλά κάπου το πολύ νέον την καθιστά και κιτς.
Είχε όμως και πολύ όμορφες γωνιές, ήσυχες, χωρίς τουριστομάγαζα και λαμπιόνια.
Έλεος.
Το πρωί η εικόνα ήταν διαφορετική.
Εξαιρετικές οι παλιές φωτογραφίες.
Δεν είναι καθόλου μικρή η παλιά πόλη.
Αντικρυστές μαντράσες.
Κι ο συμπαθής κύριος με τους ξητρούς καρπούς, που είχε μπόλικη πελατεία, αρκετές κυρίες τον σταματούσαν για να ψωνίσουν.
Να κι Ο μιναρές.
Όμορφη αρχιτεκτονική αλλά και έντονη στρατιωτική παρουσία πάντα...
Ωραίες μορφές στους δρόμους.
Τα τείχη του Ark, τα βρήκα πολύ εντυπωσιακά.
Αναλόγου ύφους και η κεντρική πύλη.
Αγόρι μου εσύ!
Επιμένω, εξαιρετικό φωτογραφικό υλικό.
Κόσμος και κοσμάκης βγαίνει από το τζαμί με την ξύλινη πρόσοψη μετά την παρασκευιάτικη προσευχή.
Είπαμε, τη βρίσκω ένα σκαλοπάτι κάτω από Χίβα και Σαμαρκάνδη, αλλά δεν παύει να είναι μια πάρα πολύ αξιόλογη πόλη η Μπουχάρα.
Το μουσείο με τα χαλιά. Εντελώς αδιάφορο μέσα, ενδιαφέρον απέξω.
Το βραδάκι η πόλη είναι πιο όμορφη.
Και το τζαμί με τους τέσσερις μιναράδες. Ο μόνος τρόπος να βγει κουνημένη η φωτογραφία ήταν να τη στερεώσω σε ένα πλακάκι, μόνο που δεν ήταν ευθυγραμμισμένο...