Ιδέες για αποδράσεις του Σαββατοκύριακου στην Αρκαδία!

Klair

Member
Μηνύματα
2.345
Likes
28.228
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
  1. Κεφάλαιο 1
  2. ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
  3. Βυτίνα-Όρος Μαίναλο-Χιονοδρομικό Κέντρο-Αλωνίσταινα
  4. Νυμφασία-Λεβίδι
  5. Ελάτη-Στεμνίτσα
  6. Ελληνικό-Λούσιος ποταμός-Αρχαία Γόρτυνα
  7. Καρύταινα: Το Τολέδο της Ελλάδας!
  8. Όρος Σαϊτάς
  9. Βυζαντινός ναός Παναγίας Λεβιδίου και Αρχαιολογικός Χώρος Ορχομενού
  10. Ναός Αγίας Φωτεινής Μαντινείας
  11. Και μετά ήρθε ο "Λέανδρος"!
  12. Βλαχέρνα-Κάστρο Μπεζενίκου-Παναγία Καταφυγιώτισσα-Μονή Αγίας Ελεούσας-Όρος Καστανιά-Μονή Παναγίας της Βλαχέρνας.
  13. Σαν σήμερα η μάχη στο Λεβίδι, 14 Απριλίου 1821.
  14. Μαγούλιανα: Ο εξώστης της Αρκαδίας ή μήπως ολόκληρης της Πελοποννήσου;
  15. Βαλτεσινίκο: Ο τόπος με τα πολλά νερά!
  16. Μονή Αγίου Νικολάου Βαλτεσινίκου και Μυγδαλιά
  17. Αρχαιολογικός Χώρος Αρχαίας Μαντινείας
  18. Κοντοβάζαινα: Το κεφαλοχώρι με τα πολλά νερά και τα όμορφα πλατάνια
  19. Δήμητρα-Μουριά-Τεχνητή Λίμνη Λάδωνα-Λάδωνας ποταμός
  20. Λάστα: Το χωριό με μόνιμο αριθμό κατοίκων όσα τα δάχτυλα του ενός χεριού!
  21. Λαγκάδια: Το "κρεμαστό" χωριό με την πέτρινη ομορφιά!
  22. Λίμνη Τάκα
  23. Τεγέα: Αλέα-Αρχαιολογικό Μουσείο-Ναός Αλέας Αθηνάς-Αρχαιολογικό Πάρκο-Στάδιο
  24. Βούρβουρα: Το σιωπηλό χωριό με την παρθένα φύση
  25. Δάρα: Η Χώρα των Νάσων (Νησιών)
  26. Το Δάρα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας
  27. Το Δάρα μετά την Απελευθέρωση από τον Τουρκικό ζυγό
  28. Δάρα: Έθιμα και παραδόσεις
  29. Δάρα: Η μετάβαση από Δήμο σε Κοινότητα και η μετανάστευση
  30. Το Δάρα και ο Πόλεμος του 1940
  31. Το Δάρα και ο Εμφύλιος Πόλεμος
  32. Το Δάρα μετά τον Εμφύλιο και στα χρόνια της Δικτατορίας
  33. Το Δάρα και ο ζωοδότης κάμπος του
  34. Το Δάρα και το νερό
  35. Το μικρό Δάρα της Αυστραλίας
  36. Το Δάρα και το Μουσείο Λαϊκού Πολιτισμού
  37. Το Δάρα ζει στους ρυθμούς του Αστέρα Ραχούλας
  38. Κανδήλα-Ιερά Μονή Παναγίας της Κανδήλας-Πηγή Σίντζι
  39. Λίμνη-Χωτούσα-Αρχαιολογικός Χώρος Καφυών
  40. Λιμποβίσι-Αρκουδόρεμα-Χρυσοβίτσι: Στα λημέρια του Κολοκοτρώνη
  41. Πιάνα: Η κατοικία του Θεού Πάνα
  42. Ζάτουνα: Το χωριό πέρα από το ποτάμι
  43. Ζυγοβίστι: Το χωριό όπου η ιστορία δεν ξαπόστασε ακόμα-Ο τόπος των Αθανάτων
  44. Κάψια-Σπήλαιο Κάψια-Πηγή του Πανός-Μηλιά-Ιερό Ιππίου Ποσειδώνος
  45. Μονή Αιμυαλών
  46. Βαλτεσινίκο-Μονή Αγίου Νικολάου-Μονή Φιλοσόφου-Ζάτουνα
  47. Βλαχορράπτης-Γεφύρι Κούκου-Καταρράκτης Βρόντου
  48. Βυζίκι-Κάστρο της Άκοβας-Ιερά Μονή Ευαγγελισμού
  49. Ροεινό αντί για Ορεινό
  50. Βλόγγος: Το ησυχαστήριο της Αρκαδίας


Βυζίκι-Κάστρο της Άκοβας-Ιερά Μονή Ευαγγελισμού

Αν και βρίσκομαι από τις αρχές Απριλίου στη Βυτίνα μόλις την Παρασκευή 26/4/2024 κατάφερα να κάνω μια solo εξόρμηση για να γνωρίσω από κοντά ένα χωριό, ένα κάστρο και ένα μοναστήρι του νομού Αρκαδίας. Από τη μια οι επισκέψεις φίλων και οι ξεναγήσεις στο βαρύ πυροβολικό της περιοχής, από την άλλη η αφρικανική σκόνη και οι λασποβροχές με κράτησαν όλο αυτό το διάστημα μακριά από την αγαπημένη μου συνήθεια, δηλαδή την εξερεύνηση και τη γνωριμία των “θαυμάτων” της Ορεινής Αρκαδίας.

Εκμεταλλευόμενη την ηλιόλουστη μέρα, ξεκίνησα να οργανώνω τη επίσκεψή μου στο Βυζίκι, ένα χωριό που από καιρό είχα βάλει στο ταξιδιωτικό μου στόχαστρο, κυρίως για το Κάστρο της Άκοβας που βρίσκεται πολύ κοντά του. Το πρώτο μέλημά μου, πριν φύγω από το σπίτι, ήταν να εφοδιαστώ με νερό και το δεύτερο-πολύ σημαντικό-εφόδιο που έπρεπε να πάρω μαζί μου ήταν κροκέτες και κονσέρβες για τα σκυλιά. Έχω πολλές φορές αναφέρει στα κεφάλαια αυτής της ιστορίας ότι ο μόνος φόβος που με διακατέχει όταν τριγυρίζω ολομόναχη στα βουνά, στα λαγκάδια και στις ερημιές είναι η πιθανότατη συνάντησή μου με τσοπανόσκυλα ή αδέσποτα σκυλιά. Έχω, λοιπόν, την αίσθηση ή ίσως την ψευδαίσθηση ότι αν συναντηθούν οι δρόμοι μας θα τα καλοπιάσω με την τροφή και δεν θα με ξεσκίσουν με τα κοφτερά τους δόντια.

Πανέτοιμη άφησα πίσω μου τη Βυτίνα οδηγώντας στην Επαρχική Οδό Τρίπολης-Ολυμπίας, έναν αγαπημένο μου δρόμο, ο οποίος μου ανεβάζει ακόμα περισσότερο τη διάθεση για ταξίδι αφού κινείται μέσα στο ελατοσκέπαστο Μαίναλο, και απ’ ότι θυμάμαι, σχεδόν πάντα, σταματάω για να πάρω την πρώτη φωτογραφία της εξόρμησής μου. Έτσι για να ξεκινήσει ευχάριστα και χωρίς απρόοπτα το ταξίδι.

IMG_7672.jpg


Δεν άργησα πολύ να φτάσω στα Λαγκάδια, η κίνηση ήταν ανύπαρκτη στον δρόμο, σταματώντας στο viewpoint για να απαθανατίσω το “κρεμαστό χωριό” το οποίο είναι ξακουστό για τους χτιστάδες της πέτρας, αλλά και για τη συμμετοχή πολλών αγωνιστών του στην Επανάσταση του 1821 η οποία κηρύχθηκε στο χωριό στις 23 Μαρτίου (κεφάλαιο 21 αυτής της ιστορίας: Ιδέες για αποδράσεις του Σαββατοκύριακου στην Αρκαδία!)

IMG_7674 2.jpg



IMG_7681 2.jpg



IMG_7679.jpg


Διέσχισα το όμορφο χωριό

IMG_7688.jpg



IMG_7690.jpg


ακολουθώντας, πλέον, κατηφορική πορεία. Τα σπάρτα στην άκρη του δρόμου ήταν ανθισμένα σκορπώντας τη μοσχοβολιά τους στον καθαρό αέρα. Ακόμα και πάνω στον γρανιτένιο βράχο, η ζωή βρίσκει τις διεργασίες για την αυτοσυντήρησή της.

IMG_7699.jpg



IMG_7711.jpg



IMG_7704.jpg


Ένα διαφορετικό τοπίο με συνόδευε τώρα. Τα έλατα έδωσαν τη θέση τους στα κυπαρίσσια, στα πλατάνια, στους κέδρους και σε ένα σωρό άλλα δέντρα και φυτά.

IMG_7713.jpg


Πέρασα τις “συμπληγάδες πέτρες” και συνέχισα να κατηφορίζω τον γεμάτο στροφές δρόμο.

IMG_7708.jpg


Μερικά χιλιόμετρα αργότερα μπήκα στο Λευκοχώρι, παλαιότερα γνωστό ως Ρεκούνι. Διασχίζοντας τη δημοσιά δεν αντιλαμβάνεσαι την έκτασή του. Πρέπει να απομακρυνθείς από το χωριό και να σταματήσεις παρακάτω για να το απολαύσεις, καθώς τα λευκά του σπίτια κατρακυλούν στην πλαγιά χτισμένα πάνω από το φαράγγι του Τουθόα ποταμού. Το Λευκοχώρι διατηρεί τον παραδοσιακό του χαρακτήρα παρόλη την πληθυσμιακή του κατάρρευση, γνωστό φαινόμενο άλλωστε και άλλων χωριών της Αρκαδίας.

IMG_8004.jpg



IMG_7728.jpg



IMG_7724.jpg


Έξι χιλιόμετρα χωρίζουν το Λευκοχώρι από το επόμενο χωριό, το Σταυροδρόμι.

IMG_7729.jpg


Όνομα και πράγμα το Σταυροδρόμι Γορτυνίας αφού είναι χτισμένο στη διασταύρωση της Εθνικής Οδού Τρίπολης-Ολυμπίας και της Επαρχιακής Οδού Κοντοβάζαινας-Τροπαίων. Μέχρι τις 20/8/1927 το χωριό ονομαζόταν “Αλβάνιτσα”. Αντικρίζοντάς το από μακριά υποτάχθηκα σε στάση.

IMG_7734.jpg



IMG_7733.jpg


Ο αυλόγυρος του ναού του Αγίου Χαραλάμπους-λίγο πριν την είσοδο του χωριού-αποτέλεσε το ιδανικό σημείο για όμορφες φωτογραφικές λήψεις. Ο επιβλητικός ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου (1896-1910 η αρχική κατασκευή του), από τους πιο ωραίους πετρόχτιστους ναούς της Γορτυνίας, και η όμορφη γειτονιά γύρω από αυτόν τράβηξαν τα κλικ του φωτογραφικού μου φακού.

IMG_7740.jpg



IMG_7739.jpg


Χορτασμένη από το θέαμα και τις φωτογραφίες μπήκα στο αυτοκίνητο διασχίζοντας το χωριό. Μόλις έφτασα στο σταυροδρόμι έστριψα δεξιά ακολουθώντας, πλέον, την Επαρχιακή Οδό Κοντοβάζαινας-Τροπαίων.

IMG_7742.jpg


Μόλις τρία χιλιόμετρα με χώριζαν τώρα από το Βυζίκι, όμως πριν φτάσω εκεί έκανα μια ακόμα στάση. Μια ταμπέλα που έγραφε: ΣΚΟΝΤΑΙΝΑ-ΠΕΤΡΙΝΟ ΓΕΦΥΡΙ ΤΟΥ 1910 με ανάγκασε-σχεδόν με διέταξε-να σταματήσω το αυτοκίνητο στην άκρη και να κατέβω για να θαυμάσω από απόσταση μερικών μέτρων αυτό το θαυμάσιο γεφύρι, που ευτυχώς δεν καταστράφηκε κατά τη διάρκεια της κατασκευής της επαρχιακής οδού, αλλά αντιθέτως διατηρήθηκε για να περάσει ο αμαξιτός δρόμος πάνω από τη γέρικη, αλλά ανθεκτική και ακούραστη πλάτη του.

IMG_7985.jpg



IMG_7989.jpg



IMG_7988.jpg


Επιτέλους, μετά από όλες αυτές τις στάσεις, αντίκρισα το Βυζίκι.

IMG_7747.jpg



IMG_7752.jpg


Το Βυζίκι, παλαιότερα γνωστό ως Βυζίτσι ή Βυζίτζι, είναι ορεινό χωριό χτισμένο σε υψόμετρο 750 μέτρων με βασική παραγωγική δραστηριότητα την κτηνοτροφία και τη γεωργία. Είναι παραδοσιακός οικισμός χτισμένος σε κατάφυτο περιβάλλον. Για πρώτη φορά γίνεται αναφορά στο Βυζίκι το 1688. Πάρκαρα το αυτοκίνητο στον κεντρικό δρόμο, ανάμεσα στις δύο αντικριστές πλατείες. Και οι δύο πλατείες, ανατολική και δυτική, βρίσκονται σε ευθεία γραμμή με τον Ενετικό Πύργο και το Λαογραφικό Μουσείο, χωρίζονται δε, όπως προείπα, από τον κεντρικό δρόμο.

Ξεκίνησα να περιεργάζομαι τη δυτική πλατεία στην οποία ορθώνεται το σπίτι του αείμνηστου γιατρού Ι.Κ Στασινόπουλου (Μπαλάση). Η πλατεία φιλοξενεί, επίσης, το άγαλμα της “Ανώνυμης Ηρωίδας Μάνας” (που φιλοτεχνήθηκε το 1972 με έξοδα του Πάϊκου Πετρόπουλου) “για να τιμήσει την άφθαστη αγάπη και την ισόβια θυσία της για τα παιδιά της”.

IMG_7759.jpg



IMG_7758.jpg


Στην ανατολική-νεότερη-πλατεία, έχει στηθεί από το 1968 στήλη προς τιμήν του γιατρού Μπαλάση (ο οποίος διετέλεσε και πρώτος Κοινοτάρχης του Βυζικίου).

IMG_7892.jpg



IMG_7789.jpg


Λίγα βήματα πιο πέρα στέκεται ακόμη όρθιο το Αρχοντικό-Πύργος του Στασινόπουλου. Ο Πύργος κατασκευάστηκε, κατά την παράδοση, από τον σύνδικο της Ἀκοβας Στασινό Παλαιολόγο. Από τον Στασινό η οικογένεια έλαβε το επώνυμο Στασινόπουλος. Ο Πύργος είναι γνωστός και ως Πύργος του Μπαμπίνη. Στη σημερινή του μορφή έχει κάτοψη σχήματος Γ.

IMG_7778.jpg



IMG_7782.jpg


Πρόκειται για μεγάλων διαστάσεων δίδυμη οχυρή κατοικία. Ίσως χτίστηκε σε δύο φάσεις, πιθανότατα με μικρή χρονολογική απόσταση μεταξύ τους. Είναι ένα σημαντικό ιστορικό μνημείο με βάση την αρχιτεκτονική μορφή του και τα ιδιαίτερα φρουριακά χαρακτηριστικά του. Ανέβηκα τα ετοιμόρροπα σκαλιά και βρέθηκα έξω από τη σκουριασμένη-πλην όμορφη-είσοδο του κτιρίου.

IMG_7771.jpg



IMG_7787.jpg


Σήκωσα ψηλά τα μάτια μου για να δω την εντυπωσιακή καταχύστρα-φρουρό πάνω από την κύρια είσοδο του ερειπωμένου τμήματος, ενώ στα τεράστια τοιχία του κτιρίου παρατήρησα τις λοξές τυφεκιοθυρίδες και τις πολεμίστρες.

IMG_7770.jpg



IMG_7788.jpg


Όση ώρα περιεργαζόμουν το οικοδόμημα ένας κύριος από το απέναντι σπίτι μετέφερε πράγματα στο αυτοκίνητό του το οποίο ήταν παρκαρισμένο δίπλα στον Πύργο. Ήταν θέμα ολίγων λεπτών να πιάσουμε την κουβέντα και να συστηθούμε. Έμαθα, λοιπόν, από αυτόν-και το μεταφέρω με κάθε επιφύλαξη-πως το καλοδιατηρημένο τμήμα ανήκει σε ιδιώτες (σε δύο ηλικιωμένες αδελφές, χωρίς απογόνους) και πως κάποιο τμήμα του άλλου κτιρίου κατέρρευσε (έτσι μου είπε) και αναστηλώθηκε. Οι δικές μου πληροφορίες λένε πως το 1980 έγιναν εργασίες συντήρησης της τοιχοποιίας από την τότε αρμόδια 5η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.

Χώθηκα σε ένα στενάκι και βγήκα στο Δημοτικό Σχολείο του χωριoύ στο οποίο σήμερα στεγάζεται το Πολιτιστικό-Πνευματικό Κέντρο του Βυζικίου. Βλέπετε, λόγω έλλειψης μαθητών, το σχολείο έπαψε να λειτουργεί από το 2003. Μόνο το χορταριασμένο γήπεδο του μπάσκετ, η σκουριασμένη κούνια, η ξεχαρβαλωμένη τσουλήθρα και το μονόζυγο έμειναν για να θυμίζουν ότι κάποτε στο χωριό υπήρχε νεανική και παιδική ζωή.

IMG_7776.jpg



IMG_7881.jpg



IMG_7884.jpg



IMG_7883.jpg



IMG_7885.jpg


Υπήρξε εποχή που το Βυζίκι είχε:

  • 2 μαγαζιά γενικού εμπορίου
  • 6 μπακάλικα
  • 3 οινοπωλεία - αποθήκες κρασιού
  • 2 χασάπικα
  • 2 καφενεία
  • 2 σιδεράδικα
  • 2 σαγματοποιεία
  • 4 υδρόμυλους
  • τυροκομείο
  • κουρείο, αλευράδικο, οξυγονοκόλληση, μέχρι και οπλουργείο!

Σήμερα δεν υπάρχει, σχεδόν, τίποτα από όλα αυτά. Περιδιαβαίνοντας όλες τις γειτονιές του χωριού δεν είδα κανένα μαγαζί ανοιχτό. Ούτε καφενείο, ούτε ταβέρνα. Ίσως το καλοκαίρι να ανοίγουν και να βγάζουν τραπεζάκια και καρέκλες τις δύο αντικριστές πλατείες. Ίσως…Πάντως στην είσοδο του σχολείου, αφού εκεί βρίσκομαι σε αυτό το σημείο της αφήγησης, η αναρτημένη ταμπέλα προειδοποιεί για “πάσα αποποίηση ευθύνης των αρμοδίων”:

IMG_7889.jpg


Η ανατολική-νεότερη-πλατεία συνορεύει με το Λαογραφικό Μουσείο και με τον Ιερό Ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου. Έξω από αυτόν τον ναό, του 1650, βρέθηκα φεύγοντας από το σχολείο.

IMG_7793.jpg


Η Κρύα Βρύση είναι μια πετρόκτιστη κρήνη δίπλα στον ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου. Τεράστια πλατάνια ορθώνονται μπροστά της χαρίζοντας πλούσια σκιά στον γύρω χώρο. Λέγεται και “Γριά” ή “Παλιά Βρύση” και κατασκευάστηκε το 1867. Στα χρόνια της έλλειψης νερού, στη βρύση αυτή σχηματίζονταν ουρές από τις γυναίκες που περίμεναν με τις ώρες για να γεμίσουν τα βαρελάκια τους. Έτσι, η Κρύα Βρύση είχε μεταβληθεί σε κέντρο πληροφοριών και μετάδοσης ειδήσεων χωριών και περιχώρων.

IMG_7799.jpg



IMG_7797.jpg


Τον επόμενο προορισμό προς εξερεύνηση μου τον υπέδειξε η ταμπέλα δίπλα στην Κρύα Βρύση. Έγραφε: ΧΡΥΣΟΠΗΓΑΔΟ 300 Μ.

IMG_7802.jpg


Ξεκίνησα προς την κατεύθυνση που υπεδείκνυε η πινακίδα ακολουθώντας ανηφορική πορεία η οποία με οδήγησε λίγο έξω από το χωριό.

IMG_7805.jpg


Βαδίζοντας στο χορταριασμένο μονοπάτι έστρεψα το βλέμμα μου προς τη συνοικία Ρούγα βλέποντας μισογκρεμισμένα αρχοντικά, με περίτεχνους πέτρινους σχηματισμούς γύρω από τα παράθυρα, να κρέμονται πάνω από το κεφάλι μου. Άκουσα σκυλιά να αλυχτάνε γιατί προφανώς είχαν καταλάβει την παρουσία ξένου κοντά στο σπιτικό τους. Ήλπιζα να μην κατρακυλήσουν στην κατηφόρα και βρεθούν στον δρόμο μου.

IMG_7806.jpg


Έφτασα στο Χρυσοπήγαδο. Στα χρόνια της λειψυδρίας, και εδώ χτυπούσε η καρδιά του Βυζικίου, αφού σε αυτό το πηγάδι μαζεύονταν άνθρωποι και ζωντανά για να ξεδιψάσουν. Το σημείο αυτό μου χάρισε όμορφες εικόνες μιας άλλης γειτονιάς του χωριού την οποία θα εξερευνούσα λίγο αργότερα.

IMG_7807.jpg



IMG_7808.jpg


Επέστρεψα από το ίδιο μονοπάτι.

IMG_7812.jpg


Φωτογράφησα το Λαογραφικό Μουσείο το οποίο στεγάζεται σε ένα πέτρινο κτίριο

IMG_7813.jpg


και ακολούθησα τον πολύ ανηφορικό δρόμο

IMG_7814.jpg


ο οποίος με οδήγησε στο ύψωμα που στέκεται ο εντυπωσιακός καθεδρικός ναός του Βυζικίου, ο Άγιος Νικόλαος. Η αλήθεια είναι ότι αυτός ο ναός κυριαρχεί στην περιοχή και κάνει αισθητή την παρουσία του από κάθε δρόμο και δρομάκι ή γωνιά του χωριού.

IMG_7777.jpg



IMG_7836.jpg



IMG_7845.jpg


Είναι ένα πραγματικό κόσμημα για το Βυζίκι το οποίο χτίστηκε στην τετραετία 1928-1932 πάνω από πολύ μικρότερη και πολύ παλαιότερη εκκλησία (πιθανόν του 1220!), η οποία και κατεδαφίστηκε για τον σκοπό αυτό. Η κατασκευή ανατέθηκε από τους δωρητές (Γιαννακελαίους) σε Τήνιους τεχνίτες, παραδοσιακούς γνώστες της κατεργασίας του μαρμάρου. Αυτοί αξιοποίησαν τον λευκό ασβεστόλιθο που υπήρχε ανατολικά του Βυζικίου, μεγάλα κομμάτια του οποίου μετέφερε με το κάρο του ο Θεοφίλης Μακρής από τους Μαυράδες. Το όλο έργο συμπληρώθηκε σταδιακά στα επόμενα χρόνια (κωδωνοστάσια, κλίμακες, ρολόι, αγιογράφηση) με δωρεές πολλών ακόμη Βυζικιωτών.

IMG_7816.jpg


Ο περίβολος του ναού είναι το καλύτερο σημείο για να αγναντέψεις όλους τους μαχαλάδες του χωριού, αλλά και τα Τρόπαια τα οποία απέχουν μόλις 1,5 χιλιόμετρα από το Βυζίκι.

IMG_7822.jpg

Τα τελευταία σπίτια του Βυζικίου και στο βάθος τα Τρόπαια

IMG_7823.jpg

Τα τελευταία σπίτια του Βυζικίου και στο βάθος τα Τρόπαια

Τα σύννεφα, εκείνη την ώρα, είχαν στήσει έναν ατέρμονο χορό πάνω από τις γειτονιές του χωριού και οι συνεχείς εναλλαγές φωτοσκιάσεων μου χάρισαν μια πανδαισία χρωμάτων και εικόνων η οποία κάλυψε στο έπακρο τη φωτογραφική μου απληστία.

IMG_7818.jpg



IMG_7824.jpg


Άφησα πίσω μου το ύψωμα και τον μεγαλοπρεπή ναό του Αγίου Νικολάου και κατηφόρησα το στενό δρομάκι για να γνωρίσω και άλλα σημεία του οικισμού.

IMG_7830.jpg



IMG_7833.jpg


Έκανα ένα πέρασμα από τη γειτονιά που είχα δει πριν λίγο από το Χρυσοπήγαδο και συνέχισα να περπατάω στη δημοσιά με κατεύθυνση προς τα Τρόπαια. Έβλεπα τώρα το Βυζίκι από διαφορετικό σημείο. Την παράσταση έκλεβε σίγουρα το ύψωμα με τον επιβλητικό ναό και την όμορφη γειτονιά του, αλλά και η χαμηλότερη συνοικία, στην απέναντι πλευρά, δεν υπολείπονταν κάλλους και προσοχής.

IMG_7839.jpg



IMG_7853.jpg


Βρήκα ένα ανεπαίσθητο μονοπάτι, που μόλις ξεχώριζε ανάμεσα στα ψηλά χόρτα, και το ακολούθησα. Δεν ήξερα που θα με οδηγήσει, αλλά συνέχισα.

IMG_7848.jpg



IMG_7849.jpg


Περπάτησα για λίγη ώρα σε ένα επίπεδο και ήσυχο τοπίο με καταπράσινο χορτάρι και πολλά δέντρα έχοντας στα αριστερά μου και πάνω από το κεφάλι μου τη συνοικία του Αγίου Νικολάου. Στο διάβα μου συνάντησα και δεύτερο πέτρινο πηγάδι.

IMG_7855.jpg



IMG_7852.jpg



IMG_7851.jpg


Τελικά, αυτή η διαδρομή είχε έξοδο στο σημείο που βρίσκεται η Πλατεία Ηρώων, δηλαδή στο κεντρικότερο σημείο του χωριού. Στην ειδικά διαμορφωμένη Πλατεία έχουν τοποθετηθεί τα τελευταία χρόνια οι προτομές του Ν. Φλούδα (2002) και του Ι. Κουντάνη (2010), καθώς και το μνημείο Εθνικής Αντίστασης (2005).

IMG_7861.jpg



IMG_7864.jpg



IMG_7865.jpg



IMG_7875.jpg



IMG_7867.jpg



IMG_7774.jpg

Η Πλατεία Ηρώων όπως φαίνεται από τη γειτονιά του σχολείου

Απέναντι από την Πλατεία Ηρώων ξεκινούν σκαλιά που σε ανεβάζουν στον ναό του Αγίου Νικολάου και στην πάνω γειτονιά. Στο μέσο των σκαλοπατιών είδα κι άλλο μνημείο. Κατασκευασμένο από Πεντελικό μάρμαρο, παριστάνει τη Νίκη που στεφανώνει σημαιοφόρο ο οποίος έπεσε στο πεδίο της μάχης. Στις πλευρές αναγράφονται τα ονόματα των Βυζικιωτών που έπεσαν υπέρ πατρίδος στους εθνικούς πολέμους από το 1821 έως το 1941, καθώς και τα ονόματα 39 αγωνιστών του '21. Τα αποκαλυπτήριά του έγιναν με κάθε επισημότητα στις 11 Σεπτεμβρίου του 1949.

IMG_7863.jpg


Εδώ ολοκλήρωσα τη γνωριμία μου με το Βυζίκι και κίνησα για το αυτοκίνητο. Καθοδόν “έκλεψα” λίγα ακόμα στιγμιότυπα του χωριού.

IMG_7834.jpg



IMG_7891.jpg


Στην έξοδο του χωριού προς τα Τρόπαια υπάρχει ένας λοξός, στενός και ανηφορικός δρόμος που στο ξεκίνημά του έχει μια ταμπέλα που γράφει: Άκοβα. Εκεί έστριψα δεξιά.

IMG_7983.jpg


Μετά από λίγο συνάντησα, στα αριστερά μου, το νεκροταφείο του χωριού.

IMG_7894.jpg


Άφησα πίσω μου τα τελευταία σπίτια του Πάνω Μαχαλά και ακολούθησα τον χωματόδρομο που ανοίχτηκε μπροστά μου. Το ξωκλήσι του Αγίου Διονυσίου, στην άκρη της πλαγιάς, επιβεβαίωσε τη σωστή πορεία μου.

IMG_7896.jpg


Στη διχάλα, που βρέθηκα αμέσως μετά, έστριψα αριστερά. Υπάρχει και ταμπέλα που εξηγεί που οδηγούν αυτοί οι δύο χωματόδρομοι, οπότε ο επισκέπτης δεν χάνεται.

IMG_7897.jpg


Ο δρόμος, σε γενικές γραμμές, είναι αρκετά καλός. Υπάρχουν όμως και τμήματα με βαθιά νεροφαγώματα και μεγάλες πέτρες καταμεσής του.

IMG_7899.jpg



IMG_7905.jpg



IMG_7977.jpg



IMG_7978.jpg


Κόντευα να φτάσω στον προορισμό μου όταν πάνω στον δρόμο συνάντησα ένα κοπάδι πρόβατα να βόσκει αμέριμνο το πλούσιο καταπράσινο χορτάρι. Και φυσικά δεν ήταν μόνο του. Υπήρχε κοντά του και ο τσοπάνης, ο οποίος καθισμένος μέσα στο αυτοκίνητό του πρόσεχε τα ζωντανά του.

IMG_7908.jpg


Σταμάτησα δίπλα του και κατεβαίνοντας από το αυτοκίνητο τον χαιρέτησα εγκάρδια. Βγήκε και αυτός από το δικό του όχημα και ακολούθησε ο παρακάτω διάλογος: - “Κοντεύω για το Κάστρο της Άκοβας?” -“Ναι, δε θέλεις πολύ δρόμο ακόμα”. - “Ξέρετε αν κυκλοφορούν τσοπανόσκυλα ελεύθερα εκεί γύρω ή τίποτα αδέσποτα σκυλιά από τα οποία μπορεί να κινδυνεύσω?”. - “Άκου, λίγο πιο κάτω θα συναντήσεις ένα μαντρί στο οποίο υπάρχουν σκυλιά που μόλις δουν το αυτοκίνητο θα αρχίσουν να το ακολουθούν και να γαβγίζουν. ΠΕΖΟΣ ΔΕΝ ΠΕΡΝΑΣ ΑΠΟ ΕΚΕΙ, αλλά με το αμάξι δε θα έχεις θέμα”. - “Ε ρε γλέντια που θα κάνω” είπα από μέσα μου αποχαιρετώντας και ευχαριστώντας τον βοσκό.

Πράγματι, πριν ακόμα πλησιάσω στο μαντρί, 4 με 5 τσοπανόσκυλα άρχισαν να τρέχουν από το βάθος των χωραφιών προς το μέρος μου. Έκλεισα γρήγορα το ανοιχτό παράθυρο. Το μαντρί ήταν φραγμένο με ψηλό συρματόπλεγμα το οποίο, καθόλου μα καθόλου, δεν εμπόδισε τα εξαγριωμένα αγρίμια να δώσουν ένα σάλτο περνώντας από πάνω του και να βρεθούν τάχιστα δίπλα μου ουρλιάζοντας με λύσσα. Μάλιστα, ένα διαλομένο καταύμαρο έμπαινε μπροστά στο αυτοκίνητο αναγκάζοντάς με να κοκαλώνω για να μην το πατήσω. Τα υπόλοιπα αλυχτούσαν τριγύρω μου. Έκανα πολλή ώρα να ξεμπλέξω από δαύτα γιατί δεν μπορούσα με τίποτα να αναπτύξω ταχύτητα και να απομακρυνθώ.

IMG_7972.jpg



IMG_7973.jpg



IMG_7974.jpg


Ο φόβος μου ήταν μήπως με ακολουθήσουν μέχρι το Κάστρο, το οποίο απείχε πολύ λίγο από το σπιτικό τους, και δεν μπορέσω να βγω καν από το αυτοκίνητο. Ευτυχώς, όμως, δεν το έκαναν και έτσι μόλις αντίκρισα από τον δρόμο τον πέτρινο Πύργο σταμάτησα στην άκρη και κατέβηκα για τις πρώτες φωτογραφίες.

IMG_7910.jpg



IMG_7969.jpg


Βολιδοσκόπησα τη μορφολογία της περιοχής προσπαθώντας να καταλάβω από ποιο σημείο μπορώ να πλησιάσω το Κάστρο, το οποίο είναι χτισμένο πάνω σε πλάτωμα ενός δύσβατου λόφου. Σκαρφάλωσα στην πολύ απότομη πλαγιά

IMG_7966.jpg


και μόλις είδα μια τρύπα-πέρασμα ανάμεσα στα πυκνά πουρνάρια χώθηκα εκεί, βαδίζοντας σκυφτά κάτω από τα κλαδιά.

IMG_7943.jpg


Το έδαφος ήταν επικλινές και δυσκολευόμουν πολύ να κρατήσω την ισορροπία μου. Πιανόμουν από τα κλαδιά για να μην κατρακυλήσω στην κατηφόρα. Προχωρώντας, είδα τον Πύργο πίσω από την πυκνή βλάστηση, αλλά βρήκα μπροστά μου ένα πέτρινο τείχος και κατάλαβα ότι έχω κάνει λάθος στον τρόπο προσέγγισης.

IMG_7944.jpg



IMG_7945.jpg


Γύρισα πίσω και κοιτώντας γύρω-γύρω βρήκα τη λύση. Ανηφορίζοντας κι άλλο, σε ένα καταπράσινο ξέφωτο, βρήκα τη σωστή πορεία για να φτάσω στο μεγάλο πλάτωμα και να κοιτάξω κατάματα την ιστορία. Να κοιτάξω πίσω, στον 13ο αιώνα και στα χρόνια της Φραγκοκρατίας. Το Κάστρο της Άκοβας ήταν η έδρα μιας από τις μεγαλύτερες, μαζί με εκείνη της Καρύταινας, βαρονίες του Πριγκιπάτου της Αχαΐας, στις οποίες διαιρέθηκε η επικράτειά του μετά την ολοκλήρωση της φραγκικής κατάκτησης της Πελοποννήσου και οι οποίες διαμοιράστηκαν σε ευγενείς. Χτίστηκε το 1250 από τον Βουργουνδό ευγενή Gautier de Rosières, στον οποίο παραχωρήθηκε ως τιμάριο η ομώνυμη βαρονία, που περιελάμβανε συνολικά 24 φέουδα.

IMG_7957.jpg


Το φοβερό Kάστρο Mattegriffon, έμεινε γνωστό ως Κάστρο της Άκοβας (Κάστρο του Γαλατά ή Κάστρο της Μονοβύζας). Έχοντας ως ρόλο να προστατεύει την κοιλάδα του Αλφειού και τον κάμπο της Ηλείας, και επειδή έπρεπε εκτός από ασφάλεια να δίνει τη δυνατότητα ελέγχου των περασμάτων προς τα δυτικά, ο Gautier de Rosières διάλεξε το γνώριμο στους Βυζικιώτες απότομο και βραχώδες ύψωμα ανατολικά του χωριού, εκεί που υπήρχε από την αρχαιότητα ακρόπολη-οχύρωμα προϊστορικού οικισμού.

Το 1273 ο βαρόνος de Rosières πέθανε άκληρος. Νόμιμος κληρονόμος του ήταν η κόρη της αδερφής του και του βαρόνου του Πασσαβά, Μαργαρίτα de Neuilly, πιο γνωστή ως Μαργαρίτα του Πασσαβά. Όμως, την εποχή του θανάτου του Rosières, η Μαργαρίτα ήταν όμηρος στην Κωνσταντινούπολη στα πλαίσια της συμφωνίας για την απελευθέρωση του Γουλιέλμου Β’ Βιλλεαρδουίνου που είχε αιχμαλωτιστεί μετά την ήττα του στη μάχη της Πελαγονίας.

Έτσι, η Μαργαρίτα δεν μπόρεσε να διεκδικήσει εγκαίρως την κληρονομιά της και την έχασε. Όταν επέστρεψε από την ομηρία, το 1275, ζήτησε πίσω την Άκοβα από τον Πρίγκιπα Γουλιέλμο Βιλλεαρδουίνο, αλλά εκείνος αρνήθηκε, παρόλο που τον είχε βοηθήσει με την ομηρία της. Με τα πολλά, και αφού μεσολάβησε μια έντονη διαδικασία διεκδίκησης που συγκλόνισε το Πριγκιπάτο, ο Γουλιέλμος συμφώνησε να της παραχωρήσει το ένα τρίτο της Βαρονίας της Άκοβας κρατώντας τα υπόλοιπα δύο τρίτα–μαζί με το Κάστρο–για τον εαυτό του.

IMG_7947.jpg


Όταν ο πρίγκιπας Γουλιέλμος πέθανε παραχώρησε τα δύο τρίτα της Βαρονίας και το Κάστρο της Άκοβας ως προίκα στη δευτερότοκη κόρη του που λεγόταν επίσης Μαργαρίτα. Η “Κυρά της Άκοβας”, με την οποία συνδέει η παράδοση το Κάστρο, είναι πιθανότατα η Μαργαρίτα Βιλλεαρδουίνη, της οποίας οι διαρκείς αγώνες για να διατηρήσει τα δικαιώματά της επί της Βαρονίας την έκαναν να περάσει στη λαϊκή φαντασία ως Αμαζόνα. Για τον λόγο αυτό, δηλαδή για τον παραλληλισμό της Μαργαρίτας Βιλλεαρδουίνης με Αμαζόνα, το Κάστρο της Άκοβας έχει μείνει γνωστό και ως “το Κάστρο της Μονοβύζας”.

Σύμφωνα με τον θρύλο της Άκοβας, λοιπόν, το Κάστρο φυλασσόταν από μυθική Αμαζόνα η οποία έβγαινε από μυστική καταπακτή φραγμένη από μεγάλη πλάκα, φαίνονται δε, αποτυπωμένα το πέλμα του αλόγου της, το δικό της πέλμα και ο μόνος και μακρύς μαστός της, τον οποίο έριχνε πάνω από τον ώμο της. Η Αμαζόνα αυτή αναφέρεται από τη λαϊκή παράδοση ως “μόνη προμαχούσα επί του φρουρίου, η οποία ως άριστη ιππεύτρια οδηγούσε τους πολεμιστές της εναντίον του εχθρού”. Ο θρύλος της “Μονοβύζας” είναι ακόμη ένα λείψανο από την περίοδο της Φραγκοκρατίας στην Αρκαδία, μπολιασμένος με χαρακτηριστικά από τη ζωή των Αμαζόνων, που συνάδουν με τα ελληνικά γυναικεία πρότυπα, αλλά και με τους πολεμικούς αιώνες που πέρασαν πάνω από την Αρκαδία.

Η Μαργαρίτα Βιλλεαρδουίνου, ως Κυρά της Άκοβας, πάντρεψε το 1314 την κόρη της Ισαβέλλα με τον Φερδινάνδο της Μαγιόρκας, αρχιστράτηγο των Καταλανών της Σικελίας. Ο γάμος αυτός πρέπει να προκάλεσε αίσθηση την εποχή εκείνη, αφενός λόγω της εκπάγλου ομορφιάς της Ισαβέλλας, και αφετέρου επειδή ένα σπουδαίο Κάστρο πέρασε στα χέρια των Καταλανών. O Φερδινάνδος σκοτώθηκε στη μάχη της Μανωλάδας, το 1316, διεκδικώντας τον θρόνο του Πριγκιπάτου για λογαριασμό της γυναίκας του.

Το 1318–και ενώ Μαργαρίτα και Ισαβέλλα είχαν αποβιώσει–οι Καταλανοί πούλησαν το Κάστρο στους Βυζαντινούς και συγκεκριμένα στον Ανδρόνικο Ασάν-Παλαιολόγο (γνωστός και ως “Ασάνης”) ο οποίος ήταν Επίτροπος Μορέως. Το 1391, κατά την κάθοδο του Εβρενός-Μπέη στην Πελοπόννησο, η Άκοβα κυριεύτηκε από τους Τούρκους. Αργότερα την ξαναπήραν οι Βυζαντινοί του Δεσποτάτου του Μυστρά και επισκεύασαν το Κάστρο. Το 1423, ο Τουραχάν-Μπέης πέρασε από εδώ νικητής και το 1452 νέα καταστροφή της Άκοβας σημειώθηκε από τους γιους του Τουραχάν, Αχμέτ και Ομάρ, οι οποίοι έδωσαν πολλές μάχες μέχρι τη Λακωνία και τη Μεσσηνία, φέρνοντας την καταστροφή και την ερήμωση.

Τελικά, το 1458 καταλήφθηκε από τον Μωάμεθ Β’ τον Πορθητή οπότε και καταστράφηκε ξανά. Από το 1500 αποτέλεσε τμήμα του Βιλαετίου της Καρύταινας έχοντας καθεστώς αυτονομίας. Το 1684 καταλήφθηκε από τους Ενετούς (όπως ολόκληρη η Πελοπόννησος) και παρέμεινε σε αυτούς με τη συνθήκη του Κάρλοβιτς μέχρι το 1715, οπότε περιήλθε και πάλι στους Τούρκους. Μετά από αυτήν την περίοδο φαίνεται πως άρχισε να μαραζώνει. Η Άκοβα προσαρτήθηκε εκκλησιαστικά στη μητρόπολη Λακεδαίμονος το 1720 και το 1754 ενώθηκε με την πατριαρχική εξαρχία Ζαρνάτας που ανακηρύχθηκε σε Αρχιεπισκοπή. Κατά την Ελληνική Επανάσταση υπήρξε ιδιαίτερη στρατιωτική περιφέρεια. Μετά την ίδρυση του Νέου Ελληνικού Κράτους δεν υπάρχουν αναφορές πλέον για την Άκοβα.

Γνωρίζοντας την πολυτάραχη και μακραίωνη ιστορία του Κάστρου, τριγύριζα γοητευμένη ανάμεσα στα ερείπια. Ανεβαίνοντας τα λιγοστά εναπομείναντα πέτρινα σκαλιά προσπάθησα να φανταστώ τον έλεγχο που ασκούσε η θέση του στις κοιλάδες που απλώνονται ολόγυρα, αλλά και στα περάσματα μεταξύ Ηλείας, Αχαΐας και Αρκαδίας. Με είχε τόσο πολύ απορροφήσει η μαγεία της εξερεύνησης αυτού του τόσο ιστορικού Κάστρου, αλλά και η γύρω φύση που είχα ξεχάσει εντελώς τα σκυλιά και κάθε άλλο κίνδυνο που μπορεί να διέτρεχα ολομόναχη εκεί στις ερημιές.

IMG_7952.jpg



IMG_7953.jpg



IMG_7954.jpg


Στην περιοχή υπάρχουν και πεζοπορικά μονοπάτια που περνούν από το Κάστρο της Άκοβας και σηματοδοτούνται με μπλε χρώμα.

IMG_7959.jpg



IMG_7960.jpg


Μόλις 350 μέτρα με χώριζαν από τον τελευταίο προορισμό της σημερινής μου εξόρμησης. Ο χωματόδρομος τελειώνει μπροστά στην πόρτα της Ιεράς Μονής Ευαγγελισμού.

IMG_7941.jpg


Είδα το ωράριο αναρτημένο στην αριστερή πλευρά

IMG_7912.jpg


και πιέζοντας το χερούλι της μαύρης πόρτας προς τα κάτω βρέθηκα σε ένα κατηφορικό μονοπάτι το οποίο ακολούθησα.

IMG_7914.jpg


Άκουσα από μακριά να γαβγίζουν σκυλιά! Δεν μπορεί να είναι ελεύθερα σκέφτηκα….επιβραδύνοντας το βήμα μου για να ζυγίσω την κατάσταση. Λίγο παρακάτω είδα ένα μικρό μαντρί με μια κατσίκα και δίπλα του έναν περιφραγμένο χώρο μέσα στον οποίο υπήρχαν περιστέρια που φτερούγιζαν τρομαγμένα από την παρουσία μου.

IMG_7939.jpg


Μετά τη στροφούλα φανερώθηκε στα μάτια μου το μοναστήρι. Γατιά ήταν ξαπλωμένα τριγύρω, ενώ στα δεξιά μου οι μαντρωμένες χήνες άρχισαν να κάνουν σαματά.

IMG_7917.jpg



IMG_7918.jpg


Ο περίβολος της μονής ήταν προστατευμένος με κάγκελα και υπήρχε μια κοντή πορτούλα με ένα μικρό καμπανάκι. Μέσα στην αυλή ένα μικρό καστανό σκυλάκι χοροπηδούσε πάνω κάτω γαβγίζοντας, ενώ άγρια γαβγίσματα ακούγονταν από πιο μακριά. Κατάλαβα ότι εκείνα τα σκυλιά ήταν δεμένα σε έναν χώρο λίγο μακρύτερα, αλλά με αυτό το μικρούλι που ξεφωνίζει πίσω από τα κάγκελα τι γίνεται?

Χτύπησα με δύναμη το καμπανάκι και περίμενα… Μετά από λίγο έκανε την εμφάνισή της η μοναχή, η μοναδική ψυχή που ζει εδώ φροντίζοντας το μοναστήρι και τα ζώα. Χαιρετηθήκαμε και μου είπε να μη φοβάμαι το σκυλάκι, ανοίγοντάς μου την πόρτα, γιατί είναι πολύ φιλικό. Πράγματι, μόλις μπήκα στην αυλή η σκυλίτσα άρχισε να τρίβεται στα πόδια μου και να αναζητά τα χάδια μου.

IMG_7922.jpg



IMG_7927.jpg


Η μοναχή με ρώτησε από που έρχομαι και αν είναι η πρώτη φορά που επισκέπτομαι τη Μονή του Ευαγγελισμού. Της αποκρίθηκα ότι έρχομαι από τη Βυτίνα και ότι είναι η πρώτη μου φορά. Στη συνέχεια άρχισε να μου λέει διάφορα πράγματα για εκείνη και για την ιστορία του χώρου. Το μοναστήρι ήταν εγκαταλελειμμένο για πολύ καιρό. Ο προηγούμενος μοναχός έζησε εδώ για 30 ολόκληρα χρόνια. Όταν απεβίωσε τάφηκε στην αυλή, δείχνοντάς μου τον τάφο του. Εκείνη ήρθε πριν από 3,5 χρόνια και με πολλή δουλειά έδωσε ξανά ζωή στο μοναστήρι εξαλείφοντας τα σημάδια της εγκατάλειψης.

Με οδήγησε στον ναό, βυζαντινού ρυθμού με οκτάπλευρο τρούλο, που χτίστηκε το 1889. Η εκκλησία διαθέτει εντυπωσιακό ξυλόγλυπτο τέμπλο. Η μοναχή με ενημέρωσε ότι την αυριανή μέρα (Σάββατο του Λαζάρου) θα τελούνταν στον ναό λειτουργία με μεγάλη προσέλευση κόσμου. Μου είπε ότι έρχονται πιστοί και προσκυνητές από πολλά μέρη της Πελοποννήσου για το συγκεκριμένο γεγονός. Δίπλα στον ναό βρίσκονται τα κελιά, η τραπεζαρία και το αρχονταρίκι.

IMG_7928.jpg



IMG_7929.jpg


Μου έδωσε και μια πληροφορία για το Κάστρο της Άκοβας, λέγοντάς μου ότι στη μεγάλη ρεματιά που βρίσκεται κάτω από το μοναστήρι υπάρχει μυστικό πέρασμα-σπήλαιο το οποίο επικοινωνεί με το Κάστρο.

IMG_7933.jpg


Η αδελφή Μακρίνα μου έγραψε σε ένα χαρτάκι το τηλέφωνό της για να την καλέσω αν χρειαστώ το οτιδήποτε και με αποχαιρέτησε κάνοντάς μου δώρο ένα ξύλινο σταυρουδάκι και ένα κομποσκοίνι.

IMG_7935.jpg


Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Φτάνοντας στο μαντρί ένας νέος γύρος “μάχης” με περίμενε με τα τσοπανόσκυλα. Ευτυχώς, τούτη τη φορά δεν εμφανίστηκε το μαύρο που έμπαινε μπροστά στο αυτοκίνητο και έτσι ξέμπλεξα ευκολότερα από τα υπόλοιπα που με κυνήγησαν για κάμποσα μέτρα.

Διέσχισα το Βυζίκι και στο Σταυροδρόμι έστριψα τώρα αριστερά. Φτάνοντας στο Λευκοχώρι είδα τα λευκά του σπίτια να έχουν βαφτεί κίτρινα από τα χρυσά χρώματα του δειλινού.

IMG_8001.jpg


Ο ήλιος κατηφόριζε, ενώ εγώ ανηφόριζα τον φιδογυριστό επαρχιακό δρόμο Τρίπολης-Ολυμπίας. Λίγο πριν φτάσω στα Λαγκάδια μου ήρθε αναλαμπή! Θυμήθηκα ότι την προηγούμενη φορά που είχα επισκεφθεί το χωριό είχα αφήσει μια εκκρεμότητα. Για λίγα λεπτά δεν είχα προλάβει να δω το ηλιοβασίλεμα από την Παναγιά του Γούναρη. Το ξωκλήσι βρίσκεται ΒΔ των Λαγκαδίων, στην τοποθεσία “Γούναρη”, 300 περίπου μέτρα από την τελευταία γειτονιά με την ονομασία Αγία Τριάδα.

Πριν την είσοδο του χωριού υπάρχει ένας λοξός, πολύ ανηφορικός δρόμος που οδηγεί στην εν λόγω συνοικία, την Αγία Τριάδα. Στον χάρτη ονομάζεται Περιφερειακός Δρόμος Λαγκαδίων. Τον ακολούθησα και στην πρώτη διασταύρωση που συνάντησα έστριψα αριστερά, αρχίζοντας να απομακρύνομαι από τα τελευταία σπίτια. Μετά από λίγο έφτασα σε μια πετρόκτιστη κρήνη με τρεχούμενο γάργαρο νερό.

IMG_8007.jpg


Εδώ άφησα το αυτοκίνητο και πήρα να ανηφορίζω τα τσιμεντένια ασβεστωμένα σκαλοπάτια

IMG_8008.jpg


τα οποία με οδήγησαν έξω από το πετρόκτιστο, με την κεραμιδένια σκεπή, ξωκλήσι. Το εκκλησάκι, με το επίσημο όνομα Γεννέσιο της Θεοτόκου, του 1862, περιτριγυρίζεται από θεόρατα αιωνόβια πλατάνια απολαμβάνοντας την ομορφιά του τοπίου από ύψος 1050 μέτρων.

IMG_8020.jpg



IMG_8012.jpg


Η θέα από την Παναγιά του Γούναρη είναι ανεπανάληπτη για τον επισκέπτη, αφού από εδώ μπορεί να δει κανείς μεγάλο μέρος της δυτικής Γορτυνίας και της Ηλείας, μέχρι την Ολυμπία, το Κατάκολο και τη Ζάκυνθο και να απολαύσει αξέχαστα ηλιοβασιλέματα.

IMG_8016.jpg


Ένα τέτοιο ηλιοβασίλεμα κάθισα να απολαύσω μέσα στην απόλυτη ησυχία για να σβήσω με τον ιδανικότερο τρόπο άλλη μια συναρπαστική solo εξόρμηση στην αγαπημένη μου Αρκαδία.

IMG_8027.jpg



IMG_8037.jpg



IMG_8048.jpg



IMG_8050.jpg



IMG_8052.jpg



IMG_8044.jpg



Σας εύχομαι Καλό Πάσχα με υγεία και ψυχική γαλήνη!!


 
Last edited:

malysa

Member
Μηνύματα
1.048
Likes
1.831
Επόμενο Ταξίδι
έλα μου ντε...
Ταξίδι-Όνειρο
3η βραχονησίδα αριστερά
Για το Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης, να προσθέσω και γω ότι είναι εντυπωσιακή η δουλειά που έχει γίνει! Τόσο τα διάφορα δωμάτια, όσο και ο περιβάλλον χώρος.

Εάν είστε χαλαροί ως προς τον χρόνο σας, αξίζει να καθίσετε να δείτε την παρουσίαση-video στην αίθουσα του βυρσοδεψείου!
Επιπλέον μπορείς να καθίσεις και για καφεδάκι (....τουλάχιστον το 2018 που πήγαμε εμείς).
Εμείς τη μέρα εκείνη, βρεθήκαμε και σε εργαστήριο υπαίθριο, που κατά το μεσημέρι στήθηκε με τα παιδιά του χωριού, για να ζυμώσουν και τηγανίσουν πιτούλες (εεε και από μία ώρα που είχαμε υπολογίσει εκεί, μας πήρε 2 ώρες με το τσιμπούσι :xalara::haha:)

Αποτελεί ένα από τα 9 μουσεία σε όλη τη χώρα, που έχει αναλάβει και δημιουργήσει ο Όμιλος Τράπεζας Πειραιώς .... ίσως και για αυτό είναι τόσο προσεγμένο !!!
Ας μου επιτραπεί μια παρένθεση:
Εξαιρετικά επίσης του Ομίλου (έχω επισκεφθεί), είναι και το Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Γιάννενα (!!), όπως επίσης και το Μουσείο Ελιάς στην Σπάρτη (....όχι σαν το δικό μας μικρό Μουσείο Ελιάς στην Πύλαρο, που ανήκει στο κράτος και τα τελευταία χρόνια είναι κλειστό και έχει ερημώσει....sorry για το off-topic αλλά το ξαναθυμήθηκα !!.. :mad::mad::icon_evil:)

(https://www.piop.gr/el/diktuo-mouseiwn.aspx)
 

damasta

Member
Μηνύματα
196
Likes
401
Επόμενο Ταξίδι
ιού επιτρέποντος ΠΑΝΤΟΥ
μου ξυπνάς θύμισες και επιθυμίες.
Σε ηλικία 13-14 χρόνων 'εχω διανυκτερεύσει στο μοναστήρι Τιμίου Προδρόμου.
Ενήλικη πια μαζί με την δική μου οικογένεια πια, πεζοπορήσαμε το νότιο κομμάτι του φαραγγιού. Αυτό που ξεκινά από την Αρχαία Γόρτυνα έως το μοναστήρι.
Διακαής πόθος να περπατήσω μέχρι την μονή Φιλοσόφου.
Η φύση είναι απίστευτη σε αυτά τα μέρη.

Τι όμορφα που γράφεις και παρουσιάζεις τα μέρη που επισκέπτεσαι!!!!!
 

psilos3

Member
Μηνύματα
6.627
Likes
51.208
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Αναζητείται!
Εκπληκτικό οδοιπορικό και για μια ακόμη φορά πολύ ζωντανές εικόνες!
Μας κάνεις να θέλουμε να δούμε αυτά τα μέρη μια ώρα αρχύτερα. ;)
Όχι τίποτ' αλλο, είναι και δύσκολο να φτάσεις ως εκεί απ' το βορρά, όμως μια εκδρομή στην ορεινή Αρκαδία τη χρωστάω στον εαυτό μου.
Να εισαι καλά να μας ταξιδεύεις.
 

Thalassaki

Member
Μηνύματα
767
Likes
4.755
Επόμενο Ταξίδι
........
Αγαπημένος προορισμός για μικρές μονοήμερες ή διήμερες αποδράσεις η ορεινή Αρκαδία.
Ο τρόπος που εξιστορείς και οι καλλιτεχνικές φωτογραφίες σου δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα τον καλύτερο ταξιδιωτικό οδηγό για να μην φανεί υπερβολή να αναφέρω ότι είναι μακράν καλύτερος!
Σε ευχαριστώ που μοιράζεσαι τόσο όμορφα και απλόχερα τις ταξιδιωτικές σου εμπειρίες!Συνέχισε έτσι!
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.345
Likes
28.228
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Παιδιά σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τη συμμετοχή και τα υπέροχα σχόλια. Θα υπάρξει συνέχεια στο ταξίδι. Δώστε μου λίγο χρόνο για ανασύνταξη. Αυτήν τη στιγμή βρίσκομαι καθ' οδόν προς Αθήνα.

Επανέρχομαι λίαν συντόμως. Καλό δρόμο σε όσους ταξιδεύουν.
 

Stavros1986

Member
Μηνύματα
44
Likes
310
Επόμενο Ταξίδι
ΑΙΓΥΠΤΟΣ
Ταξίδι-Όνειρο
ΗΠΑ
Έδωσες έμπνευση για την επόμενη εξόρμηση! Καλούς δρόμους να ' χεις και να κάνεις πάντα τέτοια όμορφα ταξίδια.
 

Klair

Member
Μηνύματα
2.345
Likes
28.228
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ

Η περιγραφή του οδικού ταξιδιού μας στην Αρκαδία από αλλού ξεκίνησε και αλλού θα αφηγηθεί και θα τελειώσει. Ξεκίνησε λοιπόν σαν “Ζωντανή Ταξιδιωτική Ανταπόκριση” με τον τίτλο: “Σαββατοκύριακο στην Αρκαδία”, αλλά τελικά θα αναπτυχθεί σαν “Ταξιδιωτική Ιστορία” με τίτλο: “Iδέες για αποδράσεις του Σαββατοκύριακου στην Αρκαδία”.

Το σχόλιο της @malysa ήταν η σπίθα που άναψε και γιγάντωσε τη φωτιά μέσα μου, η οποία ζέστανε το ταξιδιωτικό, συγγραφικό μου μεράκι και έτσι σκέφτηκα να μοιραστώ, μέσω αυτής πλέον της Ιστορίας, περισσότερες λεπτομέρειες, για αυτό το ταξίδι και ειδικότερα να αναπτύξω και να περιγράψω, όλα όσα είδαμε και μάθαμε στο Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης της Δημητσάνας. Θα ήταν κρίμα να μείνει στην αφάνεια, όλη αυτή η γνώση που προσφέρει το Μουσείο, για αυτές τις σημαντικές επαγγελματικές δραστηριότητες, που έγραψαν ιστορία και στιγμάτισαν μια ολόκληρη περιοχή, κατά τη διάρκεια των προηγούμενων αιώνων.

Το τελευταίο διάστημα θέλοντας να απαλύνω την ταξιδιωτική στέρηση που βιώνω, λόγω του ιού, έχω κάνει τρία απανωτά ταξίδια στην Πελοπόννησο. Έχω την τύχη να είμαι κάτοχος ενός σπιτιού, στο χωριό Δάρα Αρκαδίας και δεν εννοώ το παλιό, πέτρινο σπίτι του προπάππου μου, που έχω ανεβάσει στο post #2519 του Live from.

IMG_20200919_142625.jpg


Tο σπίτι στο οποίο αναφέρομαι βρίσκεται 2 χιλιόμετρα πριν το χωριό και είναι χτισμένο στα κτήματα του Δαρέϊκου κάμπου. Είναι δηλαδή στην κυριολεξία, “το μικρό σπίτι στο λιβάδι”, αφού δεν έχει κανένα άλλο κτίσμα στην περιοχή, παρά μόνο λιβάδια, κτήματα με μηλιές και ροδακινιές και ένα μικρό ποτάμι, σε απόσταση το πολύ 300-400 μέτρων από το σπίτι. Θεωρώ τον εαυτό μου απίστευτα καλότυχο, που η οικογένειά μου έφτιαξε αυτό το σπίτι, το οποίο αποτελεί το μικρό μας “καταφύγιο”, όταν θέλουμε να πραγματοποιήσουμε σύντομες ή και παρατεταμένες αποδράσεις από την Αθήνα. Ό,τι και να γίνει, πάντα θα υπάρχει αυτός ο μικρός “Παράδεισος” στο Δάρα, για να μας υποδεχτεί και να μας αποφορτίσει από την πίεση της καθημερινότητας.

Στο πρώτο ταξίδι στις 17/9/2020 αρκέστηκα στο να ανεβάσω λίγες φωτογραφίες στο Live from.

Στο δεύτερο ταξίδι στις 3/10/2020 κάνοντας εξόρμηση σε πολύ όμορφα μέρη του νομού Αχαΐας ανέβασα στο Live from περισσότερες φωτογραφίες, γράφοντας και μερικές πληροφορίες, κάτω από κάθε φωτογραφία. Έχω ένα προτέρημα ή μειονέκτημα, όπως το πάρει ο καθένας. Πολλές φορές δεν αρκούμαι σε “ξερές” φωτογραφίες, αλλά θέλω να γράφω και λίγα λόγια, για το μέρος που επισκέπτομαι, ειδικά όταν το ταξίδι είναι οδικό, αλλάζοντας πολλά μέρη κατά τη διάρκειά του. Σε εκείνη την ανάρτηση από την Αχαΐα, η @katkats πάρα πολύ σωστά, μου θύμισε ότι υπάρχει το θέμα “Ζωντανές Ταξιδιωτικές Ανταποκρίσεις”, όπου θα μπορούσα να βάζω περισσότερες φωτογραφίες και να γράφω αναλυτικότερες πληροφορίες για το ταξίδι. Έτσι προέκυψε αυτή η mini ιστορία εδώ:

https://www.travelstories.gr/community/threads/Απόδραση-στην-Αχαΐα.64381/#post-814203
Στο τρίτο ταξίδι στις 10/10/2020 ακολούθησα την ίδια συνταγή, αποτυπώνοντας την πρώτη μέρα με μια εκτενή ανάρτηση στο θέμα “Ζωντανές Ταξιδιωτικές Ανταποκρίσεις”. Αυτή η διαδικασία μου πήρε πολλές ώρες για να γίνει. Ξεκίνησα στη 1:00 μετά τα μεσάνυχτα και τελείωσα στις 7:00-7:30 το πρωί, για να είμαι εντός του πνεύματος του topic. Θα μου ήταν πανεύκολο να ανεβάσω 15-20 φωτογραφίες και να γράψω μικρές λεζάντες κάτω από αυτές. Δεν μου αρέσουν όμως τα εύκολα. Προτιμώ τις πιο ολοκληρωμένες αναρτήσεις, με αναλυτικές πληροφορίες για τους τόπους που επισκέπτομαι, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στον αναγνώστη, να έχει μια όσο το δυνατόν πιο εμπεριστατωμένη εικόνα, για τους προορισμούς που περιγράφω.

Στη συνέχεια βλέποντας τη συμμετοχή και το ενδιαφέρον των μελών, πρότεινα στην @katkats να μεταφέρει το θέμα στις “Ταξιδιωτικές Ιστορίες”, γιατί θεώρησα ότι σαν Ιστορία “σηκώνει” καλύτερες αναλύσεις και περισσότερες πληροφορίες, απ΄ ότι σαν “Ζωντανή Ανταπόκριση”. Πόσα παραπάνω πράγματα να προλάβεις να αναφέρεις σε μια ζωντανή ανταπόκριση, όταν μάλιστα, σχεδόν όλη τη μέρα ταξιδεύεις, αλλάζοντας χωριά και περιοχές?

Έτσι λοιπόν το θέμα θα εξελιχθεί σε κανονική Iστορία, ώστε να μπορούν να προστεθούν με άνεση χρόνου, περισσότερες πληροφορίες και φωτογραφίες, αλλά και επιπλέον προορισμοί από το προηγούμενο ταξίδι μου, στις 17/9/2020

Το ήδη αναρτημένο κεφάλαιο έχει επεξεργαστεί εκ νέου και έχει προστεθεί “άπειρο” νέο οπτικό και πληροφοριακό υλικό. Σας προτρέπω λοιπόν να το ξαναδιαβάσετε, διότι πλέον δεν έχει καμία σχέση με την αρχική αφήγηση, η οποία είχε κινηθεί σε λίγο πιο “αυστηρό” και πιο “διεκπεραιωτικό” στυλ, όπως άρμοζε άλλωστε σε μια ταξιδιωτική ανταπόκριση.

Ελπίζω να σας ικανοποιήσει αυτή η αλλαγή καθώς και η εξέλιξη της Ιστορίας και περιμένω σχόλια και εντυπώσεις.
 
Last edited:
Μηνύματα
53
Likes
25
Επόμενο Ταξίδι
Σκωτία!
Ταξίδι-Όνειρο
Αλασκα
Αν δεν εχετε πάει να πάτε και στο χωριο κάψια και να επισκεφθείτε το ομώνυμο σπήλαιο, έχει πανέμορφους σταλαγμίτες και υπολλείματα ανθρώπινης ζωής, νομίζω το έχω ξανασχολιάσει ένας φίλοςμ έχει πατρικο στη κώμη οπότε έχω κάνει πολλες διανυκτερεύσεις στη περιοχη και έχει απιστευτα μέρη
 

katkats

Moderator
Μηνύματα
10.017
Likes
13.044
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ν. Αμερική
Πολύ χαρούμενη με κάνεις @Klair με την ιστορία σου γιατί κι εγώ το έχω ρίξει στο οδικό (όχι τόσο συχνά βέβαια γιατί από χρόνο πάσχουμε) και η Πελοπόννησος είναι η πρώτη σκέψη πάντα. Την Αρκαδία δε την ακούω χρόνια τώρα και ακόμα δεν την έχω επισκεφθεί. Οπότε ευχαριστώ!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

No members online now.

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.643
Μηνύματα
905.538
Μέλη
39.391
Νεότερο μέλος
Kondy

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom