Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.344
- Likes
- 28.200
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Σε ευχαριστώ πολύ Σμαράγδα!μα τι ωραίες φωτογραφίες!
Σε ευχαριστώ πολύ Σμαράγδα!μα τι ωραίες φωτογραφίες!
Πραγματικά αν εκείνη τη μέρα είχαμε μαζί μας μαγιό, εύκολα θα ρίχναμε μια βουτιά στα κρύα νερά του Λούσιου.Λατρεμένα μέρη, ανυπομονώ να επιστρέψω για μπάνιο στον αγαπημένο Λούσιο και το φοβερό του φαράγγι. Η διαδρομή από εκεί ως τη Μονή Προδρόμου είναι 40-45λ και είναι αρκετά εύκολη.
@STKF σε ευχαριστώ πολύ που μοιράζεσαι τις εμπειρίες σου μαζί μας. Δεν ασχολούμαι με το rafting για να έχω εμπεριστατωμένη άποψη και να γνωρίζω λεπτομέρειες, για το τι συνέβαινε παλαιότερα σε σχέση με το τώρα. Όμως το περιστατικό που αναφέρεις το θυμάμαι.Με αυτά που λέτε πιο πάνω καθώς και αυτά που συζητούσε η @Grerena με τον @vasiliss στην ιστορία του, θυμήθηκα την <<έκρηξη>> των υπαίθρίων δραστηριοτήτων πριν από πολλά χρόνια στην ευρύτερη περιοχή και συγκεκριμμένα το rafting στον ποταμό Λούσιο.
Τα σ/κ γέμιζαν τα χωριά με κόσμο που κατέβαινε το ποτάμι με βάρκες. Ανέβηκε τουριστικά όλη η περιοχή. Πέρα από την Βυτίνα, την Δημητσάνα και την Στεμνίτσα,
μάθαμε και την Καρύταινα, το Ελληνικό και την Ανδρίτσαινα.
Ο Λούσιος είναι κατά κοινή ομολογία ένα πανέμορφο ποτάμι και ο καλύτερος τρόπος ίσως να το γνωρίσεις είναι να κάνεις rafting στα νερά του. Έχω κάνει παλαιότερα 6 η 7 καταβάσεις. Αξίζει πραγματικά. Θεωρείται γενικά εύκολος αλλά έχει και κάποια δύσκολα σημεία που εκκρίνουν την απαραίτητη δόση αδρεναλίνης.
Όλα βέβαια πήγαν.πίσω μετά το τραγικό δυστύχημα του 2007 με τους 8 νεκρούς.
Το οποίο δεν ήταν rafting αλλά canyoning. Αλλά τα πήρε όλα η μπάλα.
Επίσης θεωρείτο ιδανικό ποτάμι για αρχάριους και για εισαγωγή σε πιο δύσκολα ποτάμια.
Αν και όταν έκανα μία διαδρομή στον Καλαρρύτικο-Άραχθο, μου φάνηκε πολύ μεγάλη η διαφορά σε σχέση με τους βαθμούς δυσκολίας που είχα διαβάσει....
ναι, έχω κάνει κι εγώ ράφτινγκ στο Λούσιο, αλλά δε νομίζω ότι θα ξανακάνω. ΄Ηταν μεγάλη η ομορφιά και σπουδαία η άσκηση, αλλά εκείνη τη στολή δεν πρόκειται να τη ξαναφορέσω να με πληρώσουν!@STKF σε ευχαριστώ πολύ που μοιράζεσαι τις εμπειρίες σου μαζί μας. Δεν ασχολούμαι με το rafting για να έχω εμπεριστατωμένη άποψη και να γνωρίζω λεπτομέρειες, για το τι συνέβαινε παλαιότερα σε σχέση με το τώρα. Όμως το περιστατικό που αναφέρεις το θυμάμαι.
Στην Καρύταινα πάντως, αργά το απόγευμα είδαμε ένα γκρουπ να επιστρέφει από rafting. Νομίζω ότι το άθλημα έχει πολλούς φίλους οι οποίοι συνεχίζουν να το απολαμβάνουν.
Ανεξάρτητα από τον Λούσιο, μιας και συζητάμε για το rafting, να πω ότι στην εξόρμηση που κάναμε στην Αχαΐα, επισκεφθήκαμε το σημείο όπου καταλήγει η κατάβαση με τις βάρκες στον Λάδωνα ποταμό. Πήραμε λοιπόν πληροφορίες από τον ιδιοκτήτη για μελλοντική δοκιμή του αθλήματος. Μας είπε ότι το καλοκαίρι γινόντουσαν ημερησίως 3 καταβάσεις τα Σαββατοκύριακα, γεγονός που αποδεικνύει ότι υπάρχει κόσμος που ασχολείται συστηματικά με το σπορ.
Ίσως υπάρχουν αναγνώστες που μπορούν να μας δώσουν περισσότερες λεπτομέρειες. Οι πληροφορίες αυτές θα είναι πολύ χρήσιμες για πολλούς και ίσως αποτελέσουν κίνητρο να ξεκινήσουμε και εμείς δειλά-δειλά αυτό το άθλημα. Εγώ είμαι ανοιχτή και θα προσπαθήσω στο μέλλον να το δοκιμάσω.
Χειμώνα, Καλοκαίρι πάντα με συννεφιά την έχω πετύχει την Καρύταινα. Το Τολέδο της Ελλάδας πράγματι. Και τι ωραίες φωτογραφίες!Καρύταινα: Το Τολέδο της Ελλάδας!
View attachment 331644
“Κι όταν αντικρίσαμε πάνω από τον λόφο το ξακουστό Κάστρο της Καρύταινας, νιώσαμε πως σήμερα, σε τέτοιο ανήσυχο φωτισμό και με τέτοιες σύγχρονες έγνοιες, το Κάστρο τούτο το άγριο, το πολεμικό, το απότομο, διατυπώνει πιστότερα από κάθε ελληνικό ναό, το τοπίο γύρα μας και μέσα μας. Στα πόδια του κυλά ο Αλφειός, στα βάθη του ορίζοντα λάμπει ο Χελμός. Η Καρύταινα είναι αληθινά το Τολέδο της Ελλάδας, με τα δρομάκια του και τα παλιά του σπίτια, με τις βυζαντινές εκκλησιές του και την τραχιά ψυχή του. Το Κάστρο έρημο, σταχτόμαυρο σα γεράκι, σηκώνεται στην κορυφή και βιγλίζει”.
Νίκος Καζαντζάκης
Η Καρύταινα ξεπρόβαλε μέσα στη φθινοπωρινή λιακάδα, τυλιγμένη με το πέπλο της ιστορίας, το οποίο στριφογυρίζει γύρω από την ύπαρξή της, από τον 13ο αιώνα, όταν αναφέρεται για πρώτη φορά, κατά τη διάρκεια της Φραγκοκρατίας στην Ελλάδα. Εκείνη την περίοδο υπήρξε πρωτεύουσα, μιας από τις βαρονίες των Φράγκων. Στη γαλλική παραλλαγή του “Χρονικού του Μορέως” αναφέρεται ως Caraintaine.
Χτισμένη σε υψόμετρο 582 μέτρων, πάνω στην κορυφή του λόφου, αγναντεύει και αλληλεπιδρά αενάως, με το μεσαιωνικό Κάστρο της και είναι ένα από τα πιο όμορφα χωριά της ορεινής Αρκαδίας, με ατμόσφαιρα που εκπέμπει μεσαίωνα. Αντικρίζοντας τα πρώτα σπίτια του χωριού γαντζωμένα στην κατάφυτη πλαγιά, νιώσαμε ότι έχουν διατηρήσει τα παραδοσιακά αρχιτεκτονικά τους στοιχεία, με κυρίαρχο στοιχείο την πέτρα φυσικά.
View attachment 331646
Διασχίσαμε τον κεντρικό δρόμο, προσπεράσαμε για την ώρα το χωριό και μετά από περίπου 5 χιλιόμετρα, φτάσαμε στο Γεφύρι του Ατσιχόλου, στον Λούσιο ποταμό, ο οποίος αφού περάσει από κάτω του, καταλήγει στον Αλφειό. Το πέτρινο γεφύρι του Ατσιχόλου, μάλλον χτίστηκε από Λαγκαδινούς μαστόρους, κατά πάσα πιθανότητα, στις αρχές του 19ου αιώνα. Το γεφύρι εξυπηρετούσε τις ανάγκες των ντόπιων, για τη μεταφορά των εμπορευμάτων τους, για τα ταξίδια τους και για την επαφή τους με τα άλλα χωριά.
View attachment 331647
View attachment 331648
View attachment 331649
Στο σημείο αυτό να δώσω κάποιες έγκυρες πληροφορίες για το rafting, το οποίο ξεκινάει από αυτό το γεφύρι. Πήρα λοιπόν τηλέφωνο, έκανα τη δική μου έρευνα και σας παραθέτω τα ακόλουθα:
- Απαιτείται τηλεφωνική επικοινωνία εκ των προτέρων, για τον καθορισμό των ημερομηνιών και τον αριθμό των συμμετεχόντων.
- Τα Σαββατοκύριακα, αναλόγως του πλήθους των ενδιαφερομένων, μπορεί να γίνουν maximum τρεις καταβάσεις. H πρώτη ξεκινάει περίπου στις 10:00 και η τελευταία στις 13:00 με 13:30. Τις καθημερινές (που ο κόσμος είναι λιγότερος) απαιτούνται 6 έως 8 άτομα για να οργανωθεί κατάβαση.
- Η όλη διαδικασία διαρκεί 4 ώρες και έχει κόστος 40 ευρώ ανά άτομο.
- Οι αθλητές φορούν τις ειδικές στολές και με τα αυτοκίνητα του γραφείου μεταφέρονται στο σημείο εκκίνησης.
- Η κατάβαση ξεκινάει από το Γεφύρι του Ατσιχόλου και καταλήγει στο Γεφύρι του Κούκου. Μετά το πέρας της κατάβασης γίνεται μικρή πεζοπορία, διάρκειας περίπου μισής ώρας, μέχρι έναν κοντινό καταρράκτη, η οποία περιλαμβάνεται στην τιμή.
- Αν το ποτάμι έχει ικανοποιητικό όγκο νερού, μπορεί να γίνει επέκταση της διαδρομής (αν ζητηθεί από τους αθλητές) μέχρι την περιοχή Μάτεσι. Όμως αυτή η επέκταση αφορά έμπειρους rafters. Συνήθως τα νερά του ποταμού είναι περισσότερα, από τον Δεκέμβριο μέχρι τον Μάρτιο, χωρίς όμως αυτό να αποτελεί και κανόνα. Ο υπεύθυνος του γραφείου με ενημέρωσε ότι πολλές φορές, συμβαίνει τα νερά να είναι λίγα, ακόμη και τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο.
Επιστρέψαμε στην Καρύταινα και παρκάραμε δίπλα στην πλατεία των αδελφών Μπακογιάννη. Ακολουθώντας το δρομάκι που ξεκινάει από την πλατεία του χωριού και συνεχίζει σε λιθόστρωτα, φαρδιά σκαλοπάτια, ανηφορίσαμε προς το ιστορικό, μεσαιωνικό Κάστρο της.
View attachment 331650
View attachment 331651
Στη διαδρομή, σε ένα πράσινο άπλωμα, είδαμε τον Γέρο του Μοριά, πλαισιωμένο από τα κανόνια του, να ατενίζει το χωριό και τον κάμπο της Μεγαλόπολης.
View attachment 331653
Λίγο πιο πάνω συναντήσαμε μια σκουριασμένη πινακίδα, με λευκά κεφαλαία γράμματα. Δεξιά έδειχνε προς το “Φρούριον” και ευθεία έδειχνε προς την “Παναγίαν”. Εμείς συνεχίσαμε ευθεία, προς την “Παναγίαν”.
Κάτω από την Ακρόπολη, μέσα στον οχυρωμένο μεσαιωνικό οικισμό (βούργο) και ειδικότερα δίπλα στο κτιριακό συγκρότημα της λεγόμενης “οικίας Κολοκοτρώνη” βρίσκεται ο ναός της Παναγίας. Ακολουθεί τον δημοφιλή στην Πελοπόννησο αρχιτεκτονικό τύπο, του δικιόνιου, σταυροειδούς, εγγεγραμμένου με τρούλο. Ανατολικά απολήγει σε μια ημικυλινδρική αψίδα και δυτικά διαθέτει μεταγενέστερο ξυλόστεγο νάρθηκα. Οι μακρές πλευρές του στο εσωτερικό, διαρθρώνονται με αβαθή αψιδώματα. Ειδικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα δύο εξαιρετικής τέχνης μεσοβυζαντινά μαρμάρινα κιονόκρανα. Το μνημείο πιθανότατα χρονολογείται μετά την ανέγερση του Κάστρου από τους σταυροφόρους.
View attachment 331654
View attachment 331655
View attachment 331656
Η “οικία Κολοκοτρώνη” βρίσκεται σε πλάτωμα, κάτω από την Ακρόπολη και μέσα στα όρια του οχυρωμένου βούργου. Το μεσαιωνικό συγκρότημα κατείχε στρατηγική θέση, αφού κατόπτευε την είσοδο από τον κάμπο της Μεγαλόπολης, προς το πέρασμα προς δυσμάς. Σήμερα διατηρείται σε ερειπιώδη κατάσταση. Αποτελείται από δύο πτέρυγες που σχηματίζουν Γ, δημιουργώντας μια μικρή προστατευμένη πλατεία, στην άκρη της οποίας υψώνεται ο ναός της Παναγίας, ο οποίος πιθανόν συνδέεται με το συγκρότημα. Το μέγεθος και η θέση του συγκροτήματος υποδεικνύουν ότι ανήκε σε σημαίνον πρόσωπο, της μεσαιωνικής Καρύταινας. Το συγκρότημα ήταν διώροφο. Το ισόγειο στέγαζε βοηθητικές χρήσεις (αποθήκη, ίσως και στάβλους) και στον όροφο ήταν οι αίθουσες διαμονής. Ξύλινο πάτωμα χώριζε τον όροφο και ξύλινες, δικλινείς κεραμοσκεπές κάλυπταν τις πτέρυγες. Στο ισόγειο τα παράθυρα είχαν τη μορφή τοξοθυρίδας, ενώ στον όροφο μεγάλα παράθυρα, με λίθινα πλαίσια προσέφεραν άπλετη θέα προς τον κάμπο. Όπως υποδεικνύει και η μεταγενέστερη ονομασία του, το συγκρότημα ξανακατοικήθηκε στα νεότερα χρόνια, οπότε και προστέθηκαν οι μικροί, κυκλικοί, γωνιακοί Πυργίσκοι, ενισχύοντας τον φρουριακό του χαρακτήρα.
View attachment 331657
View attachment 331658
Μια σιδερένια σκάλα γαντζωμένη στον βράχο, οδηγεί αυτούς που δεν έχουν υψοφοβία και θα τολμήσουν να ανέβουν τα σκαλοπάτια, στη νοτιοανατολική πλευρά του Κάστρου, απ΄ όπου γινόταν η πρόσβαση.
View attachment 331659
Ανεβήκαμε τα σιδερένια σκαλιά, τα οποία δεν οδηγούν στον ουρανό,
View attachment 331660
αλλά σε μια τοξωτή Πύλη σε έναν μικρό περίβολο, που όριζε αυλή.
View attachment 331661
View attachment 331662
Αυτή η Πύλη μας οδήγησε στη συνέχεια, στην κυρίως Πύλη και από εκεί, μέσω ενός θολωτού διαβητικού, μπήκαμε στους εσωτερκούς χώρους του Κάστρου.
View attachment 331663
View attachment 331664
View attachment 331665
Το Κάστρο έχει επιμήκη, τριγωνική σχεδόν κάτοψη και ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους. Το συνολικό μήκος του είναι περίπου 110 μέτρα, ενώ το πλατύτερο τμήμα του φτάνει τα 40 μέτρα.
View attachment 331666
Η Καρύταινα είναι το βασικό Κάστρο της Γορτυνίας. Ήλεγχε τα στρατηγικά περάσματα που συνέδεαν την Αρκαδία με τη Μεσσηνία και την Ηλεία. Το Κάστρο με τον οικισμό του αναπτύσσεται σε απότομο, βραχώδες έξαρμα, στη δεξιά όχθη του Αλφειού ποταμού. Στον ίδιο λόφο πιθανολογείται ότι βρισκόταν η Αρχαία πόλη Βρένθη, που αναφέρεται ως ερειπωμένη ήδη, από την εποχή του Παυσανία.
Λίγο μετά την κατάληψη της Πελοποννήσου από τους Φράγκους σταυροφόρους και την ίδρυση του πριγκιπάτου της Αχαΐας το 1205, η Καρύταινα έγινε έδρα βαρονίας με 22 φέουδα. Πρώτος βαρόνος αναδείχθηκε ο Ούγος ντε Μπριγιέρ, ενώ η ανέγερση του εντυπωσιακού Κάστρου της αποδίδεται, σύμφωνα με το "Χρονικό του Μορέως", στον γιο του Γοδεφρείδο, περί τα μέσα του 13ου αιώνα. Το 1320 η Καρύταινα κυριεύτηκε από τον διοικητή του Μυστρά, Ανδρόνικο Παλαιολόγο Ασάν και παρέμεινε υπό βυζαντινή κυριαρχία, έως και το 1458, όταν καταλήφθηκε από τους Οθωμανούς. Έκτοτε και έως την Ελληνική Επανάσταση παρέμεινε υπό Οθωμανική διοίκηση, με μια σύντομη περίοδο βενετικής κυριαρχίας (1685-1715).
Καθ΄ όλη τη διάρκεια της Οθωμανικής περιόδου αποτέλεσε σημαντικό εμπορικό κέντρο, με μεγάλο παζάρι, κυρίως για πώληση των σιτηρών της ευρύτερης περιοχής. Κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης και συγκεκριμένα το 1826, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης επισκεύασε το Κάστρο, προκειμένου να το χρησιμοποιήσει, ως καταφύγιο για τον άμαχο πληθυσμό και ταυτόχρονα ως ορμητήριο για τις επιχειρήσεις του, κατά του Ιμπραήμ.
Εκτός από τον οχυρωματικό περίβολο που χρησίμευε για την προστασία της κύριας εισόδου, προστατευτικό ρόλο έπαιζε και ένας Πύργος δεξιά, καθώς και ο ψευδόπυργος που σχηματιζόταν στο τείχος, αριστερά από την Πύλη.
View attachment 331667
Πίσω από τον ανατολικό Πύργο υπήρχε ένας μονόχωρος, ορθογώνιος διώροφος χώρος, ο οποίος μάλλον ήταν φυλάκιο. Μπαίνοντας, ένας χώρος χρησίμευε ως κινστέρνα (δεξαμενή νερού). Ο μεγάλος Πύργος δεν σώζεται σήμερα. Στο εσωτερικό του Κάστρου υπάρχουν τα ερείπια ενός ορθογώνιου κτιρίου, μεγάλων διαστάσεων στη νότια πλευρά, που χρησίμευε ως αίθουσα υποδοχής του βαρόνου.
View attachment 331668
View attachment 331669
View attachment 331670
View attachment 331671
View attachment 331672
View attachment 331673
Τι να περιγράψει κανείς για τη θέα που απλώνεται τριγύρω του, από εκεί ψηλά! Όλος ο κάμπος της Μεγαλόπολης “πιάτο” στα μάτια του θεατή! Επίσης το φαράγγι του Αλφειού, αλλά και το γεφύρι του!
View attachment 331675
View attachment 331674
View attachment 331676
Σκαρφαλώσαμε στο ψηλότερο σημείο της Ακρόπολης, εκεί που κυματίζει η ελληνική σημαία και αποτελεί τη “μύτη” της τριγωνικής κατασκευής του Κάστρου.
View attachment 331677
Η θέα ολόκληρης της καστροπολιτείας της Καρύταινας ήρθε να επιβεβαιώσει τα λόγια του Νίκου Καζαντζάκη: “Το Κάστρο τούτο το άγριο, το πολεμικό, το απότομο, διατυπώνει πιστότερα από κάθε ελληνικό ναό το τοπίο γύρα μας και μέσα μας. Η Καρύταινα είναι αληθινά το Τολέδο της Ελλάδας”.
View attachment 331678
View attachment 331679
View attachment 331680
Κατηφορίσαμε ξανά προς το χωριό.
View attachment 331683
View attachment 331681
View attachment 331682
Ακολουθώντας ένα πολύ όμορφο, ιδιαίτερο και γραφικό πέτρινο καλντερίμι, οδηγηθήκαμε στον βυζαντινό ναό του Αγίου Νικολάου.
View attachment 331684
Την ημέρα της γιορτής του Αγίου, η λειτουργία στον ναό τελείται μόνο τη νύχτα! Πρόκειται για μια παράδοση που κρατά από την εποχή της Τουρκοκρατίας. Οι Τούρκοι σεβάστηκαν μεν το μνημείο και δεν προχώρησαν στην καταστροφή του, αλλά επέβαλαν στους πιστούς, να λειτουργούν τον ναό μόνο τη νύχτα. Τους απειλούσαν ότι αν τους έβρισκε στον ναό το φως της ημέρας, θα τον κατέστρεφαν και οι ίδιοι θα αντιμετώπιζαν δυσμενείς συνέπειες, ακόμη και θάνατο.
View attachment 331687
Ο ναός φέρεται να ανεγέρθηκε γύρω στο 1100 και επιβίωσε απ΄ όλες τις δύσκολες εποχές των κατακτητών της Καρύταινας. ‘Ολοι όμως σεβάστηκαν τη μεγαλοπρέπειά του και δεν τον κατέστρεψαν. Ο ναός ξαναλειτουργεί μετά από πολυετή διακοπή, λόγω των εκτεταμένων έργων αναστήλωσής του, από την 25η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
View attachment 331686
Χαθήκαμε μέσα στα στενά δρομάκια, που οδηγούν σε γειτονιές, με πέτρινα σπίτια και αρχοντικά του 19ου αιώνα, εξαιρετικά δείγματα φράγκικης και βυζαντινής αρχιτεκτονικής. Το χωριό δικαίως έχει ανακηρυχθεί παραδοσιακός οικισμός.
View attachment 331689
View attachment 331690
View attachment 331691
View attachment 331692
View attachment 331693
View attachment 331694
View attachment 331695
View attachment 331696
Η Καρύταινα είχε κόσμο εκείνην την ημέρα, χωρίς όμως να είναι ικανός, ώστε να διαταράξει τη γαλήνη και την ηρεμία. Στα αυτιά μας ακούγονταν μόνον ήχοι του χωριού και στις μύτες μας έφταναν τοπικές μυρωδιές, κάποιου τζακιού που μπορεί να έκαιγε ή κάποιου φαγητού που μαγειρευόταν στην κουζίνα ενός πέτρινου σπιτιού. Ο περισσότερος κόσμος ήταν συγκεντρωμένος στα λιγοστά καφέ και στο μπαράκι του κεντρικού δρόμου.
View attachment 331697
View attachment 331698
Στην κεντρική πλατεία βρίσκεται ο ναός της Ζωοδόχου Πηγής, που χτίστηκε τον 16ο αιώνα, σε αντικατάσταση παλαιότερου ναού του 14ου αιώνα. Εντυπωσιακό είναι το τριώροφο Καμπαναριό του αρχικού ναού (δηλαδή του 14ου αιώνα), το οποίο θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα της Ελλάδας.
View attachment 331699
View attachment 331700
View attachment 331701
Η βόλτα στους πάνω μαχαλάδες του χωριού ήταν απολαυστική, αν και αρκετά ανηφορική, με το Κάστρο να κυριαρχεί στο οπτικό πεδίο, απ΄ όλες τις γωνιές.
View attachment 331702
View attachment 331703
View attachment 331705
Για φαγητό καθίσαμε στο εστιατόριο “Κάστρο” στο μοναδικό ελεύθερο τραπέζι που βλέπετε στην παρακάτω φωτογραφία:
View attachment 331704
Κοκκινιστό μοσχαράκι με ντόπια ζυμαρικά, ψαρονέφρι με φρέσκιες πατατούλες και ψητό φιλέτο κοτόπουλου ήταν τα κυρίως πιάτα. Χωριάτικη σαλάτα, κολοκυθάκια τηγανιτά και ζυμωτό ψωμί συμπλήρωσαν το γεύμα μας. Οι πλούσιες μερίδες, με τις ικανοποιητικές γεύσεις, μας χόρτασαν και μας έδωσαν ώθηση και ενέργεια για τη συνέχεια.
Η Καρύταινα περιβάλλεται από ένα επιβλητικό, εντυπωσιακό και άγριο τοπίο. Ο Αλφειός και ο Λούσιος υποκλίνονται στη γοητεία της και δροσίζουν με τα νερά τους τα “πόδια” της. Κάποτε στην περιοχή λειτουργούσαν 14 υδρόμυλοι και 1 νεροτριβή. Χαρακτηριστικό της Καρύταινας είναι ένα ιδιαίτερο είδος πουλιών, οι βραχοτσομπανάκοι. Είναι μικρά πουλιά, με χαρακτηριστικό κελάηδημα, που μπορείς να αφουγκραστείς, σε όλες τις ήσυχες γειτονιές του χωριού.
Ξεκινήσαμε με το αυτοκίνητο, για να επισκεφθούμε ένα πολύ ιδιαίτερο αξιοθέατο. Ακολουθώντας την Ε.Ο Μεγαλόπολης-Ανδρίτσαινας, κάναμε στάση σε ένα άπλωμα. Από εκεί, κατηφορίζοντας ένα σύντομο μονοπάτι, βρεθήκαμε κάτω από την επιβλητική, μονότοξη γέφυρα του Αλφειού ποταμού.
View attachment 331706
View attachment 331707
Εδώ υπάρχει μια καταπληκτική μνημειακή κατασκευή, ένα παλιό, πεντάτοξο γεφύρι, μήκους 50 m. φράγκικης αρχιτεκτονικής. Κατά τον μεσαίωνα, αυτό το γεφύρι βρισκόταν στον δρόμο, που συνέδεε το Κάστρο της Καρύταινας με τη Μεσσηνία. Χτίστηκε από τους Φράγκους, τον 13ο αιώνα και ανακαινίστηκε στα χρόνια 1439-1440.
View attachment 331708
View attachment 331709
View attachment 331710
View attachment 331711
Την ιδιαιτερότητα όμως αυτού του γεφυριού αποτελεί το “ενσωματωμένο στην κατασκευή” εκκλησάκι της Γέννησης της Θεοτόκου, το οποίο είναι ένα από τα “ποδαρικά” του γεφυριού. Την κατασκευή του στοιχειώνει θρύλος, ο οποίος απαιτεί θυσία αίματος για να στεριώσει το οικοδόμημα. Ο θρύλος λέει ότι στα θεμέλιά του, οι μάστορες έχτισαν μια πριγκίπισσα των Φράγκων, στα μέσα του 13ου αιώνα, που χτίστηκε το πρώτο γεφύρι.
View attachment 331712
View attachment 331713
View attachment 331714
Το 1441 το γεφύρι ανακατασκευάστηκε από τον Ραούλ Μανουήλ Μελική, γόνο σπουδαίας βυζαντινής οικογένειας. Η ιστορία αναφέρει, ότι ο Ραούλ Μανουήλ προσπάθησε να περάσει το ποτάμι, αλλά βρέθηκε στα ορμητικά νερά του Αλφειού και κόντεψε να πνιγεί, επειδή το παλιό γεφύρι ήταν σχεδόν κατεστραμμένο. Σώθηκε και αποφάσισε να το επιδιορθώσει.
Φτάσαμε στην ταλαιπωρημένη, σάπια, ξύλινη γέφυρα, η οποία έχει αντικαταστήσει μέρος του ενός τόξου που κατέρρευσε και για να μην την “πατήσουμε” και εμείς σαν τον Ραούλ Μανουήλ, τη διασχίσαμε πολύ προσεκτικά, αλλάζοντας τα βήματά μας στο σημείο, όπου κάτω από τις ξύλινες σανίδες υπάρχει σιδερένια δοκός, από τη μια άκρη μέχρι την άλλη.
View attachment 331715
Βρεθήκαμε κάτω από τα διπλά γεφύρια, σιμά στη ροή του Αλφειού ποταμού.
View attachment 331717
View attachment 331716
Λίγα πέτρινα σκαλάκια οδηγούν στο πέτρινο, μικρό εκκλησάκι. Τα ανεβήκαμε και ανοίγοντας τη σιδερένια πόρτα, βρεθήκαμε στο λιτό εσωτερικό του ξωκκλησιού.
View attachment 331718
View attachment 331719
Στους τοίχους έχουν σωθεί αχνά, σπαράγματα από αγιογραφίες. Δυστυχώς όμως, ακόμη και εδώ, πολλοί ανεγκέφαλοι, δίχως ίχνος σεβασμού στην ιστορικότητα του μνημείου, έχουν χαράξει τα ονόματά τους στους πέτρινους τοίχους.
View attachment 331720
View attachment 331721
View attachment 331722
Κατά την Τουρκοκρατία η γέφυρα της Καρύταινας έγινε πεδίο μαχών, μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων πολλές φορές και κυρίως κατά τους χρόνους της Επανάστασης, καθώς ήταν από τα λίγα περάσματα από Γορτυνία, προς Μεσσηνία και Ηλεία. Μάλιστα στα τέλη Μαρτίου του 1821, στις 26 του μήνα, στη γέφυρα της Καρύταινας, οι επαναστάτες σκότωσαν έναν Τούρκο αγγελιαφόρο, επεισόδιο που θεωρείται, ως η πρώτη προκλητική πράξη των επαναστατών εναντίον των Τούρκων. Επάνω στον αγγελιαφόρο ανακάλυψαν μια επιστολή των Φαναριτών Τούρκων, προς τους Τούρκους της Καρύταινας. Τους ειδοποιούσαν, ότι την επόμενη μέρα θα περνούσαν από την Καρύταινα, για να μεταβούν και να ασφαλιστούν στην Τριπολιτσά και τους καλούσαν να ενωθούν μαζί τους. Οι Έλληνες ειδοποίησαν αμέσως τον Κολοκοτρώνη, που βρισκόταν στο Δεδέμπεη (χωριό ανάμεσα στο Λεοντάρι και την Καρύταινα). Ο Γέρος χωρίς χρονοτριβή κατέλαβε έναν στενό δρόμο, που βρισκόταν στην τοποθεσία Άγιος Αθανάσιος, έξω από την Καρύταινα. Οι Φαναρίτες έπρεπε να εξοντωθούν με κάθε θυσία, καθώς ήταν από τους πλέον αξιόλογους ντόπιους Τούρκους πολεμιστές.
Αναφορά για το γεγονός στη γέφυρα κάνει ο ίδιος ο Κολοκοτρώνης, ο οποίος αναφέρει: “Φράξαμε τον τόπο, να μην περάσουν οι Τούρκοι από το γεφύρι, με 20 ανθρώπους”.
Πηγή: https://www.arcadiaportal.gr/sights/i-gefyra-tis-karytainas-kai-parekklisi-tis
View attachment 331727
View attachment 331724
View attachment 331748
Το γεφύρι της Καρύταινας απεικονιζόταν στην πίσω όψη του χαρτονομίσματος των πέντε χιλιάδων δραχμών, λόγω της μοναδικότητας και της ιστορίας του. Στην μπροστινή όψη εικονιζόταν ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης.
View attachment 331750
View attachment 331751
Ο ήλιος είχε δύσει προ πολλού και η νύχτα είχε ήδη αρχίσει να απλώνεται στο τοπίο. Επιταχύναμε τα βήματά μας, για να μη μας βρει το σκοτάδι στην άγρια ρεματιά, διασχίσαμε ξανά την ξεχαρβαλωμένη ξύλινη γέφυρα, ανηφορίσαμε γοργά το μονοπάτι και φτάνοντας στο αυτοκίνητο, είδαμε μια εντυπωσιακή εικόνα, να εμφανίζεται στα μάτια μας. Η φωτογραφία μου δε διεκδικεί δάφνες, αλλά μπορεί κάποιος να αντιληφθεί τη μαγεία της μικρής, γραφικής καστροπολιτείας.
View attachment 331730
Παρκάραμε ξανά στο κέντρο και αρχίσαμε τις βραδινές βόλτες μας, στα έρημα καλντερίμια του χωριού. Η θέα προς το φωτισμένο Κάστρο ήταν αφοπλιστική. Κρίμα που οι φωτογραφίες μου αδικούν πολύ, το μεγαλείο και την ομορφιά του χωριού.
View attachment 331738
View attachment 331739
View attachment 331740
Νικόλαος Δημητρακόπουλος (1864-1921). Δικηγόρος, πολιτικός, νομομαθής και συγγραφέας που διετέλεσε Υπουργός Δικαιοσύνης, γεννηθείς στην Καρύταινα.
View attachment 331734
View attachment 331732
View attachment 331733
View attachment 331735
View attachment 331737
Η κούραση είχε αρχίσει πλέον να ελαττώνει τις αντοχές μας και είχαμε ακόμη δρόμο μιάμισης ώρας μπροστά μας. Αποφασίσαμε να επιστρέψουμε στο Δάρα, μέσω Μεγαλόπολης, ώστε να κινηθούμε σε καλύτερες διαδρομές, αποφεύγοντας τους στενούς, επαρχιακούς δρόμους, οι οποίοι είναι γεμάτοι στροφές.
Φτάνοντας στο Δάρα, στο σπίτι μας, μια μεγαλειώδης φωτιά άναψε στο τζάκι και η συναρπαστική μας μέρα στο Ελληνικό, τον Λούσιο ποταμό, την Αρχαία Γόρτυνα και την Καρύταινα έκλεισε, απολαμβάνοντας ένα λιτό δείπνο, με πατάτες που ψήσαμε στη χόβολη.
View attachment 331741
Επιτέλους! Κάποιος ρώτησε!Όντως κι εγώ έχω εντυπωσιαστεί, οι εικόνες είναι ολοζώντανες.
@Klair χρησιμποιείς κάποιο συγκεκριμένο φωτογραφικό εξοπλισμό; Θες να μας πεις;