Νορβηγία Η κατάκτηση του άγριου Βορρά

taver

Member
Μηνύματα
12.636
Likes
29.968
Ταξίδι-Όνειρο
Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 2: Απλά μαθήματα πολικής γεωγραφίας και ιστορίας

Η γεωγραφία κοντά στους πόλους, συναντάει όλες σχεδόν τις εξαιρέσεις που μαθαίναμε στο σχολείο. Οι πυξίδες, για παράδειγμα, τρελαίνονται (γιατί μετράνε την προβολή του μαγνητικού πεδίου της γης στο επίπεδο, η οποία σε ακραία γεωγραφικά πλάτη είναι ασθενής). Και η μέρα εδώ… διαρκεί πολύ. Ακόμα πιο κοντά στον πόλο, φτάνουμε να έχουμε 6 μήνες μέρα και 6 μήνες νύκτα. Εδώ, τα πράγματα είναι λίγο πιο νορμάλ. Η μέρα διαρκεί 4 μήνες, η νύκτα άλλους τόσους, και στους υπόλοιπους μήνες υπάρχει εναλλαγή. Όταν πήγαμε εμείς ήταν δυο μόλις μέρες μετά το θερινό ηλιοστάσιο, που για την Ελλάδα σημαίνει τη μέγιστη διάρκεια ημέρας για όλο το χρόνο. Αυτό, στην πρωτεύουσα των Svalbard σημαίνει ότι βρίσκονται στο μέσο της μίας μεγάλης μέρας, που ξεκίνησε με την ανατολή του ηλίου στις 02:05 της 17 Απριλίου 2017, και θα λήξει με τη δύση του στις 00:19 στις 25 Αυγούστου.

Φυσικά, σε όλο τον κόσμο υπάρχει το φαινόμενο του twilight (λυκόφως/λυκαυγές στα Ελληνικά), λόγω της διάθλασης του φωτός στην ατμόσφαιρα, το οποίο επιτρέπει να υπάρχει έστω και λίγο φως όσο ο ήλιος είναι λίγο κάτω από τον ορίζοντα. Στην Ελλάδα, αυτό μας δίνει λίγα επιπλέον λεπτά ημέρας μόνο, που συνεχίζουμε να έχουμε φως μετά το ηλιοβασίλεμα. Στα υψηλά γεωγραφικά πλάτη, όμως, που ο ήλιος έτσι κι αλλιώς κινείται πιο κοντά στα επίπεδα του ορίζοντα, το φαινόμενο είναι πιο έντονο. Έτσι, αν υπολογίσουμε και το twilight ως μέρα, η αρκτική μέρα ξεκίνησε στις 02:08 στις 3 Απριλίου 2017 και το πρώτο πλήρες σκοτάδι θα πέσει στις 23:52 στις 8 Σεπτεμβρίου.

Αντίστοιχα, η μεγάλη αρκτική νύκτα ξεκινάει στις 13:01 στις 26 Οκτωβρίου (ως προς τον ορίζοντα) ή στις 11:30 της 11/11 αν υπολογίσουμε και το twilight, ενώ τελειώνει στις 10:42 στις 15 Φεβρουαρίου (ως προς τον ορίζοντα) ή στις 10:23 στις 30 Ιανουαρίου (αν υπολογίσουμε και το twilight). Κατά τη διάρκεια της μεγάλης αρκτικής μέρας, ο ήλιος δε δύει ποτέ: Ακολουθεί μια κυκλική – ή μάλλον ελλειπτική - πορεία σε όλο τον ουρανό, χωρείς ποτέ να ανεβαίνει ιδιαίτερα ψηλά. Έτσι, το πρωί είναι στα ανατολικά, το μεσημέρι είναι κάπως πιο ψηλά στο νότο, το απόγευμα στα δυτικά, και το βράδυ χαμηλά στο Βορρά.

Σας μπέρδεψα; Κρατήστε ότι για τρεισήμισι και κάτι μήνες σερί κάθε χρόνο, ο ήλιος δεν εμφανίζεται καθόλου, ενώ για δυόμιση μήνες σερί δεν υπάρχει καθόλου φυσικό φως (το υπόλοιπο διάστημα υπάρχει μόνο λυκόφως για λίγες ώρες ή λίγα λεπτά κάθε μέρα). Αντίστοιχα, για τρεισήμισι μήνες και βάλε σερί ο ήλιος είναι ορατός (ή θα ήταν, αν δεν υπήρχαν σύννεφα), ενώ για πάνω από πέντε μήνες σερί υπάρχει συνεχώς φως.

Στους περισσότερους χάρτες της Νορβηγίας, τα νησιά είτε απουσιάζουν, είτε απεικονίζονται ως προσάρτημα, στην άκρη του χάρτη που τους βγαίνει βολικά να είναι κάπου μέσα στη βόρεια Θάλασσα, γιατί αλλιώς ο χάρτης θα είχε ένα τεράστιο κενό στη μέση. Έτσι, οι περισσότεροι νομίζουν ότι είναι κάπου κοντά, άντε και λίγο πιο βόρεια από την ηπειρωτική Νορβηγία:

Όμως δεν είναι έτσι. Η απόσταση από το Όσλο ως εδώ είναι λίγο μεγαλύτερη από την απόσταση Ρώμη – Όσλο. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά απομονωμένο μέρος, με εξαιρετικά ακραίες συνθήκες.

Η ιστορία των νησιών είναι επίσης ενδιαφέρουσα, αν και μικρή. Επισήμως, ανακαλύφθηκαν από το Ολλανδό θαλασσοπόρο Barentsz to 1596. Αλλά δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι δεν υπήρχε εδώ κανείς πριν από αυτό. Οι κλιματολογικές συνθήκες μετά την τελευταία εποχή των παγετώνων, ως και πριν από 200-300 χρόνια ήταν πολύ καλύτερες και ομαλότερες από αυτές που επικρατούν τώρα, πράγμα που σημαίνει ότι θα ήταν πιο εύκολο σε αρχαίους πολιτισμούς να έχουν επισκεφθεί τα νησιά. Δεν υπάρχουν ευρήματα για πολιτισμούς της λίθινης εποχής, όπως στην υπόλοιπη Σκανδιναβία, αλλά και να υπήρχαν, θα είχαν καταστραφεί από τις κλιματολογικές συνθήκες. Υπάρχει επίσης μια αναφορά από τους Vikings, στα Ισλανδικά χρονικά του 1194 και σε μερικά μεταγενέστερα, για την ανακάλυψη του Sval bald, μόνο που στη γλώσσα τους αυτό σημαίνει «κρύος κόλπος», και δεδομένης της περιοχής του πλανήτη στην οποία δραστηριοποιούνταν, αυτό θα μπορούσε να είναι πρακτικά οπουδήποτε. Οι Ρώσσοι πάλι, ισχυρίζονται ότι τα νησιά τα ανακάλυψαν πρώτοι κάτι Πομόροι θαλασσοπόροι από τη Λευκή Θάλασσα. Μολονότι κανείς δε μπορεί να αποδείξει ούτε την αλήθεια ούτε το ψέμα σε όλους τους παραπάνω ισχυρισμούς, η μόνη τους πρακτική χρησιμότητα στην ιστορία ήταν η χρήση τους για ενδυνάμωση των εθνικιστικών φωνών, και στις δυο χώρες. Μάλιστα, οι νορβηγοί το πήγαν ένα βήμα παραπάνω, μετονομάζοντας το αρχιπέλαγος σε Svalbard, από Spitsbergen που λεγόταν πιο πριν.

Μέχρι και τον 19ο αιώνα, λίγα συνέβαιναν εδώ, και κανένα έθνος δεν είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον να τσακωθεί με κάποιο άλλο για κυριότητα στα νησιά. Εδώ υπήρχαν μόνο φαλαινοθήρες και κυνηγοί (παγιδευτές), με γενικώς νομαδική ζωή, κάπως σαν τους ινδιάνους της άγριας δύσης (με τη διαφορά φυσικά ότι δεν ήταν γηγενείς). Η δραστηριότητα τους είχε τη μέγιστη ακμή της στο 17ο αιώνα. Ως προς τη φαλαινοθηρία, πρώτοι κατέφθασαν εδώ οι Βάσκοι, που είχαν εμπειρία με τις μεγάλες φάλαινες, και ακολούθησαν Ολλανδοί, Γάλλοι, Δανοί, Γερμανοί και άλλοι, με τους Άγγλους να εστιάζουν στη μαζική εξόντωση των μικρότερων ειδών. Οι περισσότεροι σημερινοί οικισμοί στα νησιά ήταν κάποτε καταυλισμοί φαλαινοθήρων. Οι φήμες λένε ότι ένας από τους καταυλισμούς των Ολλανδών ιδρύθηκε το 1619 και είχε φτάσει τους 10.000 κατοίκους. Μάλιστα, είχε εκκλησία, μπαρ κι ένα μπορδέλλο. Εγκαταλείφθηκε όμως ήδη από το 17ο αιώνα, όταν η επεξεργασία των φαλαινών σταμάτησε να γίνεται στο έδαφος και γινόταν πλέον πάνω στα πλοία. Παρότι σήμερα η φαλαινοθηρία είναι ελεγχόμενη (και σε όλη τη Νορβηγία έχει απομείνει ένα μόνο φαλαινοθηρικό σε λειτουργία, που επιτρέπεται να ψαρεύει μόνο τις μικρές φάλαινες που δεν είναι υπό απειλή), οι πληθυσμοί των μεγάλων φαλαινών δεν έχουν επανέλθει ακόμα στα επίπεδα του 17ου αιώνα. Ένα καλό που έκαναν όμως οι φαλαινοθήρες, είναι ότι με το συνεχές κυνήγι τους χαρτογράφησαν με εκπληκτική ακρίβεια τα νερά των γύρω θαλασσών.

Όταν πλέον η παράκτια φαλαινοθηρία τελείωσε, τη θέση των φαλαιθήρων στα νησιά πήραν οι παγιδευτές κυνηγοί, οι οποίοι ξεχειμώνιαζαν εδώ, στήνοντας παγίδες σε διάφορα ζώα, για τις γούνες τους. Τα θηράματα ήταν κατά βάση πολικές αρκούδες και αλεπούδες των πάγων, αλλά και φώκιες και θαλάσσιοι ελέφαντες. Ξεχειμώνιαζαν σε μοναχικές καμπίνες, σε μικρή απόσταση από τους καταυλισμούς τους, καθώς αυτό απαιτούσε το είδος του κυνηγιού που έκαναν. Αρχικά ήταν μόνο Ρώσοι (αποστολές Πομόρικων μοναστηριών από τη Λευκή θάλασσα, με κυνηγούς από τη Σιβηρία), ώσπου αποχώρησαν τη δεκαετία του 1820. Στη συνέχεια ακολούθησαν και οι Νορβηγοί, αν και μέχρι το 1892 δεν επιχειρούσαν να ξεχειμωνιάσουν εδώ. Η παράδοση του κυνηγιού με παγίδες συνεχίζεται και στις μέρες μας (απομένουν 2 κυνηγοί), αλλά η απαγόρευση του κυνηγιού πολικών αρκούδων από το 1970 έχει κάνει την απασχόληση αυτή μη προσοδοφόρα - οι δυο κυνηγοί σήμερα το κάνουν για χόμπι.

Στις αρχές του 20ου αιώνα, όμως, η ιστορία των νησιών πήρε άλλη τροπή. Η βιομηχανική επανάσταση είχε έρθει, οι ατμοκινητήρες κέρδιζαν συνεχώς έδαφος, ο κόσμος χρειαζόταν άνθρακα ως καύσιμο, κι εδώ υπήρχαν μεγάλα αποθέματα. Και έτσι, τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι κυβερνήσεις άρχισαν να δείχνουν ενδιαφέρον για να αποκτήσουν κυριότητα γης στα νησιά. Στην αρχή, εφαρμοζόταν το explorer’s right. Όποιος είχε εξερευνήσει μια περιοχή, είχε και την ιδιοκτησία της, και ανακοίνωνε την κτήση του με μια ταμπέλα ("διεκδίκηση"/"claim"). Ο πρώτος που θα έβαζε ταμπέλα φυσικά την έπαιρνε, αλλά έπρεπε και να τη συντηρεί, ανανεώνοντας την ταμπέλα κάθε χρόνο. Νόμοι δεν υπήρχαν – άλλωστε δεν υπήρχαν και πολλοί άνθρωποι, ενώ οι φυσικοί πόροι θεωρούνταν πρακτικά ανεξάντλητοι. Οι ταμπέλες βέβαια ως σύστημα δεν αποτύπωναν και πολύ αποτελεσματικά τα όρια των εκτάσεων, και οι πρώτες κόντρες μεταξύ διεκδικητών της ίδιας γης ξεκίνησαν. Το σύνολο των διεκδικήσεων έφτανε σε πολύ παραπάνω από το 100% της συνολικής έκτασης των νησιών. Στην αρχή αναλάμβαναν οι διπλωμάτες των χωρών των διεκδικητών να λύσουν τις διαφορές, αλλά σύντομα ήταν ξεκάθαρη η ανάγκη για νομικό πλαίσιο στα νησιά που να μπορεί να επιλύει τις διαφορές. Στην αρχή, καμία χώρα δεν ήθελε να αναλάβει το κόστος της διοίκησης των νησιών, ώσπου φτάσαμε στη συνθήκη του 1920.

Εν τω μεταξύ, τα πρώτα ορυχεία άνοιξαν. Οι κάτοχοι γης έκαναν όλοι σχεδόν προσπάθειες για εκμετάλλευση των περιοχών που είχαν διεκδικήσει, αλλά δεν ήταν όλες επιτυχείς – είτε επειδή δεν υπήρχε άνθρακας ή άλλο μετάλλευμα, είτε επειδή ο ιδιοκτήτης δεν είχε τα μέσα για να φέρει αποτέλεσμα. Χαρακτηριστική περίπτωση ήταν μια Αγγλική εταιρία με όνομα NEC, η οποία είχε φτάσει να είναι ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης γης στα νησιά, η οποία κατέληξε να χρεωκοπήσει το 1932 χωρίς να έχει καταφέρει να εκμεταλλευτεί καμία από τις εκτάσεις της, ουτε καν μία στην οποία είχε δώσει το μεγαλεπήβολο όνομα "Νέο Λονδίνο". Η Νορβηγική κυβέρνηση αγόρασε στο τέλος την περιουσία της για ένα κομμάτι ψωμί, και την ίδια πολιτική αγορών γης εφάρμοσε και με άλλες εκτάσεις που ανήκαν σε ξένους, με αποτέλεσμα σήμερα να κατέχει, είτε άμεσα είτε μέσω των κρατικών εταιριών των ορυχείων, τη μερίδα του λέοντος των εδαφών στα νησιά. Υπήρχε και πρόπερσι μια τέτοια διαμάχη, με τη Νορβηγική κυβέρνηση και ένα Κινέζο μεγιστάνα να διεκδικούν να αγοράσουν την τελευταία έκταση που ανήκε ακόμα σε Νορβηγό ιδιώτη, κοντά στο Longyearbyen. Στο τέλος κέρδισαν οι Νορβηγοί…
 
Last edited:

taver

Member
Μηνύματα
12.636
Likes
29.968
Ταξίδι-Όνειρο
Iles Kerguelen
Επιτέλους θα δω πολική αρκούδα! ευχαριστώ!περιμένω τιμές αν μπορείς.
Ειδικά το κόστος οδηγού..
Θα σε απογοητεύσω δις.

Πολικές αρκούδες (ζωντανές) στο ταξίδι αυτό δε συνάντησα. Και εδώ που τα λέμε, δε θα ήθελα κιόλας, είναι κάτι εξαιρετικά επικίνδυνο αν σου συμβει, ειδικά αν δεν είσαι στην ασφάλεια ενός πλοίου ή άλλου μέσου, άσε που μπορεί να χρειαστεί να τη σκοτώσεις.

Το σκέφτηκα αν θα πρέπει να αναγράψω τιμές. Τόσο το μέρος, όσο και οι δραστηριότητες, δεν είναι καθόλου φτηνά, παρά το μηδενικό ΦΠΑ. Όμως, για ένα τέτοιο ταξίδι, δεν πας αψήφιστα. Πρέπει να κάνεις τη μελέτη σου. Η οποία, σχετικά εύκολα, θα δώσει και τιμές. Προτιμώ, λοιπόν, να μην το "παίζω μπρούκλης" με "το ακριβό ταξίδι". Θα δώσω παντού περιγραφές των υπηρεσιών, ονόματα ξενοδοχείων κλπ, όποιος θέλει μπορέι να βρει μόνος του τα κόστη, ή να με ρωτήσει με πμ (αν δεν τα βρίσκει).
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.901
Likes
16.518
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Αγαπητέ πάνω στην ώρα ήρθε η ιστορία σου. Περιμένω κι εγώ μετά τα γεωγραφικά τη δράση.
 

Sassenach77

Member
Μηνύματα
7.729
Likes
22.830
Ταξίδι-Όνειρο
Γη του Πυρός
Καθόλου ! Είσαι ξεκάθαρος, τουλάχιστον σε μένα, γιατί έχω διαβάσει ξανά για τις καιρικές και κλιματικές συνθήκες των πόλων της Γής. Και όσες φορές και να τα διαβάσω, τα διαβάζω με πολύ ενδιαφέρον. Όσο πιο πολλές λεπτομέρειες αναφέρεις για τα πάντα εκεί, τόσο το καλύτερο !
 

giannoula

Member
Μηνύματα
1.302
Likes
2.452
Επόμενο Ταξίδι
who knows???
τα νησιά αυτά τα έμαθα από ένα πρώην μέλος του forum που πήγε πριν λίγα χρόνια εκεί... Είσαι ο 2ος άνθρωπος που γνωρίζω που ταξίδεψε εκεί! Σου εύχομαι να κάνεις πάντα τέτοια μοναδικά ταξίδια! Και να μαθαίνουμε και μείς μέσα από τις ιστορίες σου
 

taver

Member
Μηνύματα
12.636
Likes
29.968
Ταξίδι-Όνειρο
Iles Kerguelen
τα νησιά αυτά τα έμαθα από ένα πρώην μέλος του forum που πήγε πριν λίγα χρόνια εκεί... Είσαι ο 2ος άνθρωπος που γνωρίζω που ταξίδεψε εκεί! Σου εύχομαι να κάνεις πάντα τέτοια μοναδικά ταξίδια! Και να μαθαίνουμε και μείς μέσα από τις ιστορίες σου
Τι θα πει πρώην μέλος; Η ιδιότητα του μέλους δε του forum δε σταματάει, όσο διάστημα αδράνειας και να περάσει...
Δεν ξέρω σε ποιόν αναφέρεσαι. Πάντως δεν υποστηρίζω ότι είμαι ο πρώτος που πήγα. Εδώ στο forum έχουμε και μια παλιότερη ταξιδιωτική ιστορία, οπότε ένα τουλάχιστον μέλος είχε πάει πριν από μένα, μπορεί κι εσύ να λες αυτόν:
https://www.travelstories.gr/community/threads/Ο-κατάσκοπος-που-γύρισε-από-το-κρύο.30993/
(και το τελευταίο σχόλιο του συγγραφέα είναι σχετικά πρόσφατο)
 

giannoula

Member
Μηνύματα
1.302
Likes
2.452
Επόμενο Ταξίδι
who knows???
έχεις δίκιο δε το διατύπωσα σωστά μη ενεργό μέλος είναι... Αλλα αυτό μικρή σημασία έχει.. Σημασία έχει το ότι πήγες σε ένα προορισμό όχι και τόσο διαδεδομένο και θα μας μεταφέρεις εικόνες και πολλές πληροφορίες! Go on!!
 

taver

Member
Μηνύματα
12.636
Likes
29.968
Ταξίδι-Όνειρο
Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 3: Τα νησιά σήμερα

Έχουμε φτάσει λοιπόν στο σημείο όπου τα νησιά κατά τους Νορβηγούς ονομάζονται Svalbard, και η ονομασία αυτή έχει επικρατήσει στη Νορβηγική και την Αγγλική γλώσσα (μεταξύ άλλων). Στη Ρωσική, τη Γερμανική και τη Γαλλική, πάλι, επικρατεί το παλιό όνομα. Δεν έχω ιδέα ποιο είναι το «σωστό» στα Ελληνικά, έχω ακούσει τον όρο «Σπιτσβέργη» χωρίς να είναι σαφές σε τι αναφέρεται ακριβώς, αλλά θα μείνω στα ονόματα που δίνουν οι ίδιοι. Το αρχιπέλαγος ολόκληρο ονομάζεται λοιπόν Svalbard, το κύριο νησί ονομάζεται Spitsbergen (από Δυτικό Spitsbergen που λεγόταν κάποτε), και η πρωτεύουσα όλων αυτών ονομάζεται Longyearbyen.

svalbard.jpg


Λέμε «αρχιπέλαγος» (όπως λέμε και για π.χ. τις Κυκλάδες), για να τονίσουμε ότι δεν είναι ένα μεγάλο νησί, αλλά ένα μεγάλο, 3 μεσαίου μεγέθους, και μερικά ακόμα μικρά. Όλα τους, είναι πάρα πάρα πολύ ορεινά, και έχουν σχηματισμούς φιόρδ στα παράλια τους. Μόνο το μεγάλο νησί κατοικείται – τα υπόλοιπα είναι είτε εθνικά πάρκα, είτε… απλώς ακατοίκητα. Εδώ που τα λέμε, τα περισσότερα από αυτά είναι στην ανατολική πλευρά του συμπλέγματος, εκεί που το κλίμα είναι πολικό, και δύσκολα θα βρεθεί εκεί άνθρωπος με τη θέλησή του. Το τελευταίο νησί στα βορειοανατολικά, μάλιστα, είναι εξ’ ολοκλήρου σκεπασμένο με πάγους, δε φαίνεται η γη πουθενά. Για κάποια από τα νησιά υπάρχουν ιστορίες ναυαγών που έμειναν εκεί για καιρό και πέρασαν μάλιστα και χειμώνες, ενώ σε ένα άλλο διαδραματίζεται η νορβηγική ταινία με τίτλο (στην Αγγλική μετάφραση) «Orion’s belt».

Στη δυτική πλευρά του μεγάλου νησιού, σχηματίζονται τρεις μεγάλοι κόλποι, τρία μεγάλα φιόρδ αν προτιμάτε, μέσα στους οποίους βρίσκονται όλοι οι κατοικημένοι οικισμοί των νησιών. Η Sveagruva βρίσκεται στο φιόρδ Van Mijenfjorden, στο νοτιότερο κόλπο Bellsund, το Ny-Alesund βρίσκεται στο βορειότερο φιόρδ Kongsfjorden (Kings bay), ενώ όλοι υπόλοιποι οικισμοί βρίσκονται στον κεντρικό κόλπο (φιόρδ) με το όνομα Isfjorden, και σε υπό-φιόρδ που καταλήγουν σ’ αυτό. Υπάρχει ακόμα κι ένας Πολωνικός ερευνητικός σταθμός, από την εποχή του ψυχρού πολέμου σε ένα ακόμη μικρό κόλπο στα νότια του νησιού, με εννέα ψυχές να μένουν εκεί όλο το χρόνο, χωρίς οδική, αεροπορική ή άλλη μόνιμη σύνδεση με το υπόλοιπο νησί.

Γενικώς, δρόμοι στα νησιά δεν υπάρχουν. Κάπου διάβασα ότι το σύνολο του οδικού δικτύου, μαζί και οι δρόμοι μέσα στους οικισμούς, είναι κάπου 40 Χιλιόμετρα, ένα νούμερο που μου φαίνεται υπερβολικά μεγάλο. Κανένας οικισμός δε συνδέεται με δρόμο με τους υπόλοιπους. Δεν υπάρχουν καν οργανωμένα μονοπάτια. Το σύνηθες μέσο μετακίνησης, εδώ, δεν είναι το αυτοκίνητο. Είναι το snowmobile, κάτι σα μηχανάκι με ερπύστρια και βατραχοπέδιλα :))). Τα περισσότερα σπίτια έχουν από ένα snowmobile αραγμένο μπροστά… Εκτός από το καλοκαίρι, που το χιόνι δεν είναι αρκετό, τον υπόλοιπο χρόνο υπάρχει ένα επίπεδο χιονιού ικανό να επιτρέψει την κυκλοφορία των snowmobile σε όλο το μεγάλο νησί (παρότι σε μεγάλο μέρος του δεν επιτρέπεται για προστασία της άγριας φύσης). Δεν πας βέβαια παντού στο νησί: Εκτός από τις προστατευμένες περιοχές, στις οποίες η πρόσβαση είτε δεν επιτρέπεται είτε περιορίζεται σε συγκεκριμένες διαδρομές μόνο, αν θες να κινηθείς σε μεγαλύτερη απόσταση από τους οικισμούς πρέπει να έχεις άδεια από τον κυβερνήτη των νησιών, την οποία για να πάρεις πρέπει να έχεις κάνει ασφάλιση για τα έξοδα τυχόν search & rescue που μπορεί να χρειαστεί, αν σου συμβεί κάτι - και δεν είναι και λίγα: Μια ώρα πτήσης ενός Super Puma κοστίζει πάνω από €3.500…

Κάθε μετακίνηση βέβαια έξω από τους οργανωμένους οικισμούς έχει κι άλλη παραδοξότητα. Την υποχρεωτική οπλοφορία. Έχετε ακούσει φαντάζομαι συζητήσεις επί συζητήσεων για την οπλοφορία στις ΗΠΑ και το γεγονός ότι επιτρέπεται. Ε, εδώ, δεν επιτρέπεται απλώς. Επιβάλλεται δια νόμου. Απαγορεύεται κάποια ομάδα ανθρώπων να βγει από κάποιον οικισμό, χωρίς τουλάχιστον ένας από αυτούς να φέρει όπλο και να ξέρει να το χρησιμοποιεί. Ο λόγος, είναι η προστασία από τις πολικές αρκούδες που επίσης ζουν εδώ. Οι urban legends λένε ότι είναι περισσότερες από τους ανθρώπους στο νησί, οι μελέτες βγάζουν τους ανθρώπους λίγο περισσότερους, αλλά σε κάθε περίπτωση υπάρχουν εκεί έξω, είναι πολλές, και μπορεί να γίνουν ιδιαίτερα επιθετικές (παρότι το ανθρώπινο κρέας δεν το τρώνε). Έχουν συμβεί διάφορα επεισόδια, ενίοτε και θανατηφόρα, και έκτοτε η προστασία από τις αρκούδες είναι υποχρεωτική. Όχι ότι αν δεις μια αρκούδα τη σκοτώνεις και λες ζήτω: Είναι προστατευόμενο είδος. Η χρήση του όπλου θα πρέπει να είναι η έσχατη λύση, και οφείλεις να έχεις κάνει ότι μπορείς για να μη χρειαστεί να τη σκοτώσεις (φωτοβολίδες, πυροβολισμούς στον αέρα κλπ.). Μάλιστα, θα περάσεις από ανάκριση για να αποδείξεις ότι τα έκανες όλα αυτά.

Το ταξίδι μας λοιπόν στα Σβάλμπαρντ, Spitsbergen, Spitzbergen, ή όπως αλλιώς προτιμάτε να τα πείτε, κλείστηκε με βάση μια προσφορά της Norwegian που έτρεξε τις τελευταίες μέρες του 2016. Η προσφορά μπορεί να μας γλύτωσε και 50 ευρώ ανά άτομο στο Όσλο - Longyearbyen, κάτι που ξέραμε πως θα ήταν ένα πολύ πολύ μικρό κλάσμα του συνολικού κόστους ενός τέτοιου ταξιδιού, αλλά το είδαμε περισσότερο ως παρακίνηση. Κλείστηκε κι ένα ξενοδοχείο με δωρεάν ακύρωση για να μην κινδυνέψουμε να κοιμηθούμε στα χιόνια, και αρχίσαμε τη μελέτη… Οι ταξιδιώτες θα είμασταν τρείς. Εγώ, ο @kalspiros, κι ο Α., ένας ακόμα φίλος μας. Οι δυο τελευταίοι είναι μόνιμοι κάτοικοι Λονδίνου, ενώ εγώ είμαι μόνιμος κάτοικος Αθηνών, οπότε θα βρισκόμασταν στο αεροδρόμιο… η περίπου, καθώς ο Α. τελικά αποφάσισε να πάει στα Σβάλμπαρντ δυο μέρες πιο πριν, να κάνει και κάνα τρεκ πριν φτάσουμε εμείς οι ακαμάτηδες που ούτε 50 μέτρα ανηφόρα δε μπορούμε να κάνουμε (ή έτσι λέει).
 

mikrh tsopana

Member
Μηνύματα
1.750
Likes
8.160
Επόμενο Ταξίδι
Ελλάδα-Παλέρμο-Μπιλμπάο
Ταξίδι-Όνειρο
θα το αποφασίσω αύριο
:clap::clap:

Αν και είμαι οπαδός προορισμών πιο κοντά στον ισημερινό μπράβο και πάλι μπράβο.
Από το αρχιπέλαγος Svalbard κατάγονται και οι Uncle Grasha's Flying Circus https://unclegrashasflyingcircus.bandcamp.com/ οι οποίοι έχουν κυκλοφορήσει και split με τους -κατα τη γνώμη μου-εξαιρετικούς καρδιτσιώτες Calf .
 

taver

Member
Μηνύματα
12.636
Likes
29.968
Ταξίδι-Όνειρο
Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 4: Το ταξίδι ξεκινά

Μ’ αυτά και μ’ αυτά, είναι Παρασκευή 23 Ιουνίου του 2017, η πτήση μας φεύγει στις 22:30, και με τον @kalspiros έχουμε ραντεβού στο gate της πτήσης μας για το Longyearbyen, την πρωτεύουσα και μεγαλύτερο οικισμό στα νησιά. Παρότι η Νορβηγία θεωρεί τα νησιά έδαφός της, οι πτήσεις για κει αναχωρούν από το διεθνές terminal, και μάλιστα από τις πύλες εκτός ζώνης Σέγκεν. Περνάω έλεγχο διαβατηρίων, λοιπόν.

- Που πηγαίνετε;
- Στο Longyearbyen.
- Και τι πάτε να κάνετε εκεί;
- Τουρισμό.
- Τι τουρισμό;
- Ε, να δω μπας και πετύχω καμμιά πολική αρκούδα…
- (Γελάει). Πόσο θα μείνετε;
- Τέσσερις μέρες. Τρίτη ξημερώματα γυρνάω.
- Καλά, περάστε τότε.

Ο @kalspiros εμφανίστηκε στο gate λίγο αργότερα. Ο αθεόφοβος είχε τρεισήμισι ώρες connection στο Όσλο, και κατέβηκε στην πόλη, περπάτησε λίγο, και θεωρεί πως πρόλαβε και την είδε κιόλας… Πάλι καλά που γύρισε πίσω ontime και βρήκε και το gate…

- Τι είναι αυτό ρε; Ρώτησα, κοιτάζοντας το ευμέγεθες cabin luggage του.
- «Ε, μισοάδειο είναι», μου απαντάει. «Για να χωρέσει και τίποτα σουβενίρ που θα ψωνίσω».
- Σπύρο, έχεις καταλάβει που πάμε; Στο Βόρειο Πόλο, σχεδόν. Έχεις φέρει τίποτα βαριά ρούχα, ισοθερμικά κλπ; 3 βαθμούς θα έχει… Εγώ έχω παραδώσει μια βαλιτσάρα ΝΑ!
- Μην ανησυχείς…. (μ’ εκείνο το ύφος που εμπνέει μια απόλυτη βεβαιότητα για το ότι δεν ξέρει τι λέει).

Μ’ αυτά και μ’ αυτά, επιβιβαστήκαμε στην πτήση μας, στο LN-NGY, ένα 737-800 της Norwegian Air Shuttle με όνομα «Sigrid Undset» που εκτελούσε την πτήση 396 από OSL για LYR, με ώρα αναχώρησης 22:30. Ο Σπύρος κάθισε στο 30F, κι εγώ στο 09F. Και οι δυο είμασταν αρκετά τυχεροί ώστε να έχουμε δική μας ολόκληρη την τριάδα καθισμάτων…

Η πτήση; Ε, όταν ένα αεροπλάνο έχει Free Wifi για όλους τους επιβάτες, αρκεί να έχει και στοιχειωδώς άνετα καθίσματα (όχι τίποτα σπουδαίο, απλά όχι το χάλι της RyanAir), και δε χρειάζεσαι πολλά παραπάνω. Όμως, το κερασάκι είναι ότι, από αρχές του μήνα, οι πτήσεις της Norwegian διαθέτουν στους επιβάτες, ανάμεσα στα υπόλοιπα τρόφιμα/ποτά που προσφέρονται προς πώληση, και τη μπύρα «Spitsbergen Pilsner», που παράγεται στο Longyearbyen, και έχει την ιδιαιτερότητα να χρησιμοποιεί νερά από τους παγετώνες του νησιού. Μαντέψτε τι διάλεξα… Στην πορεία του ταξιδιού θα είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τη διευθύντρια του εργοστασίου αυτής της μπύρας, για τις ατελείωτες δυσκολίες που έχει ένα εγχείρημα όπως το δικό τους, να παράγουν μπύρα στα νησιά Σβάλμπαρντ… αλλά περισσότερα γι’ αυτό παρακάτω.





Όσο προχωράγαμε, ήταν σα να ξημέρωνε. Από το σούρουπο της αναχώρησής μας από το Όσλο, όσο πετάγαμε προς το βορρά, τόσο ήταν σα να γύρναγε η ώρα προς τα πίσω. Από το σχεδόν σκοτάδι, φτάσαμε στο λίγο φως, στο περισσότερο φως, και στην κανονική μέρα. Όταν πλέον προσγειωθήκαμε στο Longyearbyen, στις 01:30 π.μ., ο ήλιος ήταν ψηλά. Επιπλέον, ο ουρανός ήταν καθαρός, και μας επέτρεψε να πάρουμε τις αμέτρητες φωτογραφίες των βουνών και κάποιων από τα φιόρδ των Σβάλμπαρντ από ψηλά…











Η προσγείωση, και η αποβίβασή μας με τα πόδια ως το terminal, ήταν η πρώτη πραγματική επαφή με το τοπίο και τον τόπο. Ολούθε γύρω μας βουνά με χιόνια, άλλα λίγα κι άλλα περισσότερα, στο βάθος και κάποιοι παγετώνες, και μια διακριτική ανθρώπινη παρουσία με διακριτικά χαμηλά κτήρια με απόσταση ανάμεσά τους, διάσπαρτα ορυχεία στις πλαγιές των απέναντι βουνών, και κάπου στο βάθος η είσοδος για το Seed Vault (περισσότερα γι’ αυτό παρακάτω). Τα λιγοστά αεροπλάνα που φτάνουν εδώ έρχονται περίπου την ίδια ώρα, κάτι που επιτρέπει στο αεροδρόμιο (αλλά και στους οδηγούς ταξί και λεωφορείων) να εργάζονται σε περιορισμένο ωράριο και να υπολειτουργούν τις υπόλοιπες ώρες.













Μας είχαν προειδοποιήσει για πολικό (κυριολεκτικά) ψύχος, αλλά βρήκαμε μια ευχάριστη θερμοκρασία στους 6-7 βαθμούς, 2-3 βαθμούς δηλαδή πάνω από την πρόγνωση. Με ένα μπουφανάκι όλα ήταν καλά. Και το ίδιο συνεχίστηκε και τις επόμενες μέρες, μόνο ένα βράδυ που φύσαγε είχε λίγο κρύο παραπάνω, άντε να έπεσε στους 3 βαθμούς. Η μισή βαλίτσα, με τα πολύ χοντρά ρούχα, γύρισε πίσω όπως πήγε…

Το terminal είναι φυσικά μινιμαλιστικό. Περπατάς 10 μέτρα από το αεροπλάνο ως την είσοδο, και μόλις την περάσεις είσαι κυριολεκτικά δίπλα στον ιμάντα αποσκευών, που βρίσκεται στην ίδια αίθουσα με τα check-in desk. Εντυπωσιακά, δεν υπάρχει εδώ ούτε έλεγχος διαβατηρίων, ούτε τελωνειακός έλεγχος. Είμαστε σε διεθνή ζώνη: στο Όσλο βγήκαμε από τη ζώνη Σέγκεν, και μέχρι την επιστροφή μας δεν πρόκειται να εισέρθουμε επισήμως σε καμία χώρα.



Επωφελήθηκα της έλλειψης διατυπώσεων, για να βγω λίγο στον περιβάλλοντα χώρο του αεροδρομίου και να τραβήξω καμμιά φωτογραφία, μέχρι να βγει η βαλίτσα μου…







Από μακριά φαίνεται και το Svalbard Global Seed Vault από δω…:



Το αεροδρόμιο στο Longyearbyen είναι από μόνο του ένα εντυπωσιακό τεχνολογικό επίτευγμα. Βλέπετε, τα αεροπλάνα χρειάζονται ένα μακρύ και επίπεδο διάδρομο για να προσγειωθούν και να απογειωθούν με ασφάλεια, δε γίνεται να έχει λακκούβες. Όμως, το έδαφος εδώ, σε όλο το νησί, υποφέρει από ένα φυσικό φαινόμενο που σε άψογα αγγλικά ονομάζεται permafrost. Σκεφθείτε ένα τρόφιμο που το έχετε βάλει στην κατάψυξη. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το έδαφος εδώ. Είναι εντελώς άκαμπτο, χωρίς όμως αυτή να είναι η φυσική του κατάσταση. Η υγρασία που φυσιολογικά υπάρχει σε κάθε έδαφος, εδώ βρίσκεται σε μορφή πάγου. Με την αλλαγή των εποχών το έδαφος αποψύχεται και ξαναπαγώνει, με αποτέλεσμα το έδαφος να μετακινείται. Μια πέτρα που είναι σήμερα εδώ, μπορεί τον επόμενο χρόνο να είναι σε τρία μέτρα βάθος. Για τις κατασκευές κτηρίων, αυτό συνήθως λύνεται με βαθύ πασσάλωμα. Πως όμως κατασκευάζεις ένα απολύτως επίπεδο διάδρομο αεροδρομίου, πάνω σε έδαφος που μετακινείται; Τη λύση την έδωσαν (αρχικά) οι μηχανικοί που κατασκεύασαν το αεροδρόμιο αυτό το 1973, αλλά δεν ήταν αποτελεσματική (χρειαζόταν επισκευές κάθε χρόνο). Έτσι, το 1989 έγινε εκ νέου ανακατασκευή του διαδρόμου, με προσθήκη μονωτικών υλικών, και ειδικού χαλικιού χωρίς permafrost…

Περισσότερα, για το permafrost εδώ:
https://el.wikipedia.org/wiki/Μόνιμα_παγωμένο_έδαφος
και την κατασκευή του διαδρόμου, εδώ:
http://www.ivt.ntnu.no/bat/vs/bcra/workshops/workshop1/W1_2 Instanes_BCRA2005BCRA05paper00241.PDF

Με την παράδοση της βαλίτσας, πήραμε το λεωφορείο. Ποιο λεωφορείο; Μην ανησυχείτε, μια γραμμή υπάρχει μόνο, και θέσεις υπάρχουν για όλους. Το λεωφορείο κάνει στάσεις σε όλα τα ξενοδοχεία. Όλος ο κόσμος πλήρωνε το εισιτήριο του με πιστωτική κάρτα. Παντού στα νησιά οι κάρτες είναι δεκτές, με εξαίρεση μόνο τα μέρη στα οποία δεν υπάρχει Internet. Η Κάλυψη όμως του σήματος κινητής της Telenor (με την οποία έκανα roaming) είναι πολύ εκτεταμένη, με σήμα 4G σε όλους τους ενεργούς οικισμούς, ενώ μέσα στο Longyearbyen υπάρχει επιπλέον σχεδόν παντού ελεύθερο WiFi. Μετρητά, λοιπόν, σε όλο το ταξίδι χρειαστήκαμε μόνο μια φορά (σε μέρος που μας ζήτησε 10 φορές συγνώμη που δε δέχεται κάρτες, λόγω έλλειψης Internet, και φυσικά δεχόταν και πληρωμή σε ευρώ).









Τα νησιά αυτά, λοιπόν, μπορεί σήμερα να βρίσκονται στις 80 μοίρες βόρεια, αλλά 350 εκατομμύρια χρόνια πριν βρισκόντουσαν κοντά στον ισημερινό. Και είχαν τροπικά δάση. Τα οποία, μερικά εκατομμύρια χρόνια μετά και μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα πιο βόρεια, έχουν μετασχηματιστεί σε τεράστια κοιτάσματα κάρβουνου (άνθρακα). Κυρίως λιθάνθρακα, αλλά και λιγνίτη βρίσκεις, και ανθρακίτη. Τα οποία, το 1906 τα ανακάλυψε ένας Αμερικανός, ονόματι John Munro Longyear, ίδρυσε μια εταιρία «Arctic Coal Company», και εγκαταστάθηκε εδώ ιδρύοντας ένα πρώτο ορυχείο, και τον αντίστοιχο οικισμό για το προσωπικό του, που τον ονόμασε «Longyear City». Όταν η εταιρία, το ορυχείο, και τα νησιά ολόκληρα πέρασαν σε Νορβηγικά χέρια, το “City” από το όνομα μετατράπηκε στο αντίστοιχο Νορβηγικό «byen», και η πόλη των ανθρακωρύχων λεγόταν πλέον Longyearbyen…

Μετά από ολιγόλεπτη διαδρομή, φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας, με το όνομα «Coal Miners Cabins», και πήραμε τα δωμάτιά μας, τα οποία ήταν «Economy Twin», και είχαν πρόσβαση σε κοινόχρηστα μπάνια. Ο εξοπλισμός τους βασικός, αλλά η αξία τους ιστορική. Είναι ανακαινισμένα αυθεντικά δωμάτια που χρησιμοποιούσαν οι ανθρακωρύχοι εδώ πριν από ένα αιώνα, μόνο που τα κρεββάτια είναι κανονικά κι όχι τρίπατες κουκέτες. Η θέα από το παράθυρο απίστευτη. Η ώρα είναι 03:00π.μ. και η θέα από το παράθυρο είναι αυτή (το ζωάκι κάτω αριστερά είναι τάρανδος).



Το ξενοδοχείο μας καταλαμβάνει 4 διαφορετικά κτήρια από τους πρώην κοιτώνες των ανθρακωρύχων, με τη ρεσεψιόν και το εστιατόριο του (που παρεμπιπτόντως, είναι από τα καλύτερα στην πόλη) να καταλαμβάνουν το ένα από αυτά, την παλιά καντίνα των ανθρακωρύχων. Εμείς μέναμε στο κτήριο 2, στην απέναντι πλευρά του parking. Σύμφωνα με την παράδοση των νησιών, κάθε φορά που μπαίνεις σε κάποιο εσωτερικό χώρο, αφήνεις τα υποδήματά σου στην είσοδο. Αυτό είναι ιδιαιτέρως σημαντικό το χειμώνα, που τα παπούτσια (ή τα άρβυλα) είναι μούσκεμα από τα χιόνια και πενταβρώμικα, αλλά εφαρμόζεται και τώρα το καλοκαίρι. Για να πάμε, επομένως, από το δωμάτιο στη ρεσεψιόν, έπρεπε να φορέσουμε και να βγάλουμε πάλι τα παπούτσια μας. Η συμβουλή, αν ποτέ πάτε στο νησί, λοιπόν, είναι να πάρετε μαζί σας παπούτσια που μπαινοβγαίνουν εύκολα…



 

jimp

Member
Μηνύματα
5.159
Likes
6.733
Η πτήση από το Όσλο είχε κόσμο; Γενικά ήταν τουρίστες ή κάτοικοι του νησιού; Εντάξει όσο μπορείς να καταλάβεις κάτι τέτοιο φυσικά
 

taver

Member
Μηνύματα
12.636
Likes
29.968
Ταξίδι-Όνειρο
Iles Kerguelen
Η πτήση από το Όσλο είχε κόσμο; Γενικά ήταν τουρίστες ή κάτοικοι του νησιού; Εντάξει όσο μπορείς να καταλάβεις κάτι τέτοιο φυσικά
Απ' όλα. Εϊναι δύσκολο να τους ξεχωρήσεις, γιατί ο πληθυσμός που ζει στα νησιά δεν έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (είναι από παντού). Δεν είναι η αιχμή της τουριστικής περιόδου, πάντως, το αεροπλάνο ήταν κάπου στο 30% γεμάτο. Καμμία σχέση με την επιστροφή που ήταν 100%. Βέβαια, μια ώρα πριν από μας είχε κι άλλη πτήση.
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.740
Μηνύματα
910.520
Μέλη
39.474
Νεότερο μέλος
Dio1985

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom