mikrh tsopana
Member
- Μηνύματα
- 1.745
- Likes
- 8.093
- Επόμενο Ταξίδι
- Ελλάδα-Παλέρμο-Μπιλμπάο
- Ταξίδι-Όνειρο
- θα το αποφασίσω αύριο
Στο χωριο μου παντως η γιαγια μου (που οχι επειδη ηταν γιαγια μου αλλα οσοι ειχαν φαει πιτα απ τα χερακια της ελεγαν οτι δεν εχουν ξαναματαφαει καλυτερη ) ελαιολαδο εβαζε.Τουλάχιστον στα χωριά της δυτικής μακεδονίας και στην ήπειρο οι γιαγιάδες μας, δηλ. γυναίκες 70 ετών και άνω, έβαζαν λαρδί, τοπικά καλούμενο "λίγδα", στις γνωστές πεντανόστιμες πίττες που έφτιαχναν στη γάστρα, όπου τις έψηναν σιγά σιγά με τσάκνα και κλαδιά στο καπάκι.
Οταν άπλωναν το φύλλο έβαζαν λίγη λίγδα κατά το δίπλωμα του φύλλου στον λεγόμενο κόθρο, το γύρω γύρω δηλαδή της πίττας.
Επιτύγχαναν μεγαλύτερη διατροφική αξία με κάτι φθηνό και εύκολα διαθέσιμο, προσδίδοντας επίσης ελαστικότητα και εξαιρετική γεύση.
Οι σημερινοί προχωρημένα ηλικιωμένοι των περιοχών αυτών αναπολούν την εποχή που ξετρελαίνονταν σαν παιδιά για μια φέτα αλλειμένη με λίγδα, δηλαδή λαρδί, δηλαδή το ενισχυτικό γεύσης και διατροφής των παιδιών της εποχής, όπως κάναμε εμείς πχ με τη μερέντα.
Πιο αυθεντικά και μόνο μερικές δεκαετίες πριν.
Εάν λοιπόν συλλογισθεί κανείς ότι στην περιοχή της Αττικής υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες εργαστήρια παραγωγής πρόσθετων λιπών, αρωματικών κλπ για τα σουβλακοειδή και τυροπιτοειδή, όπως και την Τουρκία, θα προτιμούσε το φυσικό λαρδί χίλιες φορές, από κάθε είδους ανέλεγκτο και πραγματικά νοσηρό Εi όπου i=100 έως άπειρο.
Αυτά από εμπειρίες και όχι βικιπιντια γιατί εκτιμώ πολύ κάποιες λεπτομέρειες στην παραδοσιακή διεθνή διατροφή, που ειναι άρρηκτα συνδεμένη και ποιοτικά με την κουλτούρα.
Κατά τη γνώμη μου είναι σοβαρός δείκτης και κομμάτι της που προσπαθώ να διεισδύω, για να καταλάβω και τους ανθρώπους και τις διαφορές μας καλύτερα, όχι απλά να ρευτώ στο τέλος. Έτσι το θεωρώ ενδιαφέρον τοπικ και αν γράψω κάτι για εθνικό πιάτο θα προσπαθήσω να αποκωδικοποιήσω και τα υλικά και πώς η σύνθεση του τραπεζιού δειχνει στοιχεία και του εθνικού χαρακτήρα.