gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.789
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- H απόφαση για το ταξίδι
- Το ταξίδι του πηγαιμού
- Marrakesh - 1η νύχτα
- Essaouira - Η πόλη των καλλιτεχνών στον Ατλαντικό
- Marrakesh - 2η νύχτα
- Marrakesh - Κήποι Μαζορέλ
- Marrakesh - La Mamounia & τζαμί Koutoubia
- Marrakesh - Palace bahia & Medina
- Marrakesh - Jemaa el Fna μεσημέρι
- Marrakesh - La palmeraie
- Marrakesh - Jemaa el Fna απόγευμα
- Marrakesh - Τελευταία Νύχτα
- Καζαμπλάνκα - Play it again Sam!
- Ραμπάτ - Η πρωτεύουσα
- Μεκνές
- Φες - Η πρώτη γνωριμία
- Η medina της Φες
- Ιφράν - Η Ελβετία του Μαρόκου
- Φες - Οι τελευταίες ώρες
- Νυχτερινή στάση Λισσαβώνα
- Επίλογος
Κεφάλαιο 3 - Το ταξίδι του πηγαιμού.
Από τους τέσσερις ενδιαφερόμενους για το ταξίδι στο Μαρόκο, τελικά ξεκινήσαμε τρεις, αφού στον τέταρτο προέκυψαν κάποιες υποχρεώσεις. Δύο που θα μέναμε όλη την εβδομάδα στο Μαρόκο κι ένας που θα μας αποχαιρετούσε στο Μαρακές και με τον οποίο θα βρισκόμαστε την τελευταία νύχτα στη Λισαβόνα.
Ήταν πρωί, πολύ πρωί, ένα πρωί μιας Κυριακής του Ιανουαρίου, όταν εγώ και οι άλλοι δύο συνταξιδιώτες και φίλοι μου, συναντηθήκαμε στο lounge της Lufthansa, του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος. Η ώρα προσέγγιζε 07.00πμ. Η πτήση ήταν προγραμματισμένη για τις 08.45 πμ. Όταν πλησίασε η ώρα αναχώρησης, αφήσαμε το lounge
και προχωρήσαμε προς την πύλη. Σκέφτηκα, πόσο καλύτερα είναι τα μεσημεριανά ταξίδια, αφού ούτε εξαναγκάζεσαι σε πρωινό ξύπνημα, ενώ απολαμβάνεις τη μεγάλη ποικιλία των malt whisky ή whiskey που διαθέτει το lounge της Lufthansa. Η αναχώρηση έγινε χωρίς καθυστέρηση. Όπως έχω αναφέρει στο προηγούμενο κεφάλαιο, τα εισιτήριά μου, τόσο του πηγαιμού όσο και της επιστροφής τα είχα αναβαθμίσει σε business, λόγω χρυσής κάρτας miles & bonus. Ήμουν ο μόνος στη συγκεκριμένη πτήση σε θέση business, οπότε μέχρι να ξεκινήσει το αεροπλάνο κάθισα στη θέση 1C, για να έχω θέα και προς το πιλοτήριο.
Λίγο πριν απογειωθεί το αεροπλάνο και αφού ήδη είχα πιεί το πρώτο ποτήρι με αφρώδη οίνο, που προσφέρεται για το καλωσόρισμα, κάθισα στην αγαπημένη μου θέση 1Α, όπου από τις πρώτες εικόνες που είδα, ήταν η πρωινή θέα από ψηλά της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
Απόλαυσα το ταξίδι, προς τη Λισαβόνα, από τη θέση 1Α, παρατηρώντας τη Μεσόγειο, αφού η ορατότητα εκείνο το πρωί της Κυριακής του Ιανουαρίου ήταν εξαιρετική, την οθόνη του αεροπλάνου,
το ικανοποιητικό για την πρωινή ώρα φαγητό της Aegean
και κυρίως το λευκό κρασί, ξηρό μοσχάτο, το οποίο μου προσέφεραν συνεχώς σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού. Πίνοντας το λευκό κρασί, διάβαζα και τις τελευταίες σελίδες που μου είχαν απομείνει, από το εξαιρετικό βιβλίο "Οι Φωνές του Μαρακές", του νομπελίστα συγγραφέα Elias Kanetti.
Έτσι η ώρα του ταξιδιού προς Λισαβόνα, πέρασε ευχάριστα, πίνοντας το κρασάκι και διαβάζοντας, ενώ όταν μπήκαμε στην Ιβηρική χερσόνησο, σήκωσα το ποτήρι,
για να χαιρετίσω την είσοδο στη χερσόνησο στην οποία βρίσκονται δύο από τις πολύ αγαπημένες μου χώρες, ενώ όταν προσεγγίσαμε το αεροδρόμιο της Λισαβόνας,
μου έκαναν μεγάλη εντύπωση τα τεράστια κύματα από τον Ατλαντικό ωκεανό, που μαστίγωναν τις ακτές της Πορτογαλίας.
Έχω βρεθεί πολλές φορές σε κατάσταση στην οποία έχω παρατηρήσει μεγάλο ύψος κύματος και στον Ειρηνικό και στον Ατλαντικό ωκεανό, αλλά και σε σμίκρυνση σε άλλες θάλασσες, όπου είναι πολύ μικρότερη η δυνατότητα ανάπτυξης μεγάλου μήκους κύματος. Όμως τα κύματα που έβλεπα από το αεροπλάνο να μαστιγώνουν τις ακτές της Πορτογαλίας, ήταν από τα μεγαλύτερα σε ύψος και σε ένταση κύματα.
Όταν προσγειωθήκαμε στο αεροδρόμιο της Λισαβόνας δεν καθυστερήσαμε ούτε λεπτό, γιατί στο check in στο αεροδρόμιο της Αθήνας, είχα κανονίσει έτσι, ώστε οι αποσκευές που είχαμε παραδώσει και οι οποίες περιείχαν κυρίως υγρή τροφή (αναγκαία αφού ο προορισμός μας ήταν ισλαμική χώρα), να παραληφθούν στο αεροδρόμιο του Μαρακές, αφού και η ΤΑΡ είναι εταιρεία της συμμαχίας της Star Alliance. Αφού είχαμε αποφύγει την καθυστέρηση για την παραλαβή των αποσκευών, κατευθυνθήκαμε γρήγορα προς το lounge της ΤΑΡ στο αεροδρόμιο της Λισαβόνας,
το οποίο έχει το προτέρημα να διαθέτει εξαιρετικά πορτογαλικά κρασιά τόσο λευκά όσο και κόκκινα, τα οποία και τιμήσαμε ιδιαίτερα την ώρα που βρισκόμαστε στο lounge του αεροδρομίου. Όμως, όταν περνάς όμορφα, ο χρόνος περνάει γρήγορα, οπότε όταν έφτασε η ώρα για την πτήση από τη Λισαβόνα προς το Μαρακές, αφήσαμε το lounge με τα εξαιρετικά πορτογαλικά κρασιά, κατευθυνθήκαμε προς την πύλη και μπήκαμε στο αεροπλάνο της ΤΑΡ,
για να συνεχίσουμε το ταξίδι προς το Μαρόκο. Το ελικοφόρο αεροπλάνο της ΤΑΡ, ή μάλλον της θυγατρικής της ΤΑΡ, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Λισαβόνας με κατεύθυνση το Μαρόκο.
Σε λιγότερο από δύο ώρες, βρισκόμασταν πάνω από την έρημο
και από οικισμούς σ' αυτήν, με παρόμοια αρχιτεκτονική με το Μαρακές.
Προσεγγίζοντας το Μαρακές, μου δόθηκε η ευκαιρία να παρατηρήσω την πόλη, την κόκκινη πόλη από ψηλά.
Όπως είχα διαβάσει, όλες οι οικοδομές του Marrakesh, έχουν έως πέντε ορόφους με βάση τη σχετική Νομοθεσία, ώστε ο μιναρές, ύψους 77 μέτρων, του τζαμιού Koutoubia, να είναι ορατός σε όλη την πόλη. Όταν προσγειώθηκε το αεροπλάνο, βγήκαμε απ' αυτό και κατευθυνθήκαμε με τα πόδια στο αεροδρόμιο του Μαρακές.
Μου έκανε πάλι εντύπωση, όπως μου είχε κάνει εντύπωση και στο αεροδρόμιο της Ποντγκόριτσα, πριν από μερικούς μήνες, ότι από το αεροπλάνο πήγαμε στο αεροδρόμιο με τα πόδια.
Το αεροδρόμιο του Μαρακές είναι υπερσύγχρονο και πεντακάθαρο.
Ο έλεγχος διαβατηρίων κράτησε ελάχιστα δευτερόλεπτα και βγήκαμε προς τα έξω παρατηρώντας το αεροδρόμιο.
Ο Μαροκινός φίλος μας, συνεπής, μας περίμενε έξω από το αεροδρόμιο.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο του φίλου μας και ξεκινήσαμε για το ξενοδοχείο στο οποίο είχαμε προγραμματίσει να μείνουμε, ενώ στο δρόμο παρατηρήσαμε τις πρώτες καμήλες.
Φτάσαμε γρήγορα στο ξενοδοχείο, στο οποίο θα διανυκτερεύαμε τρεις νύχτες εμείς, τέσσερις ο φίλος μου, ο οποίος έχει αλλεργία με την Αφρική, αλλά όχι με το Μαρακές. Αυτός θα διανυκτέρευε τέσσερις νύχτες στο ξενοδοχείο και στη συνέχεια θα έφευγε για Πόρτο. Εμείς όμως θα συνεχίζαμε στο Μαρόκο και σε άλλες πόλεις, οπωσδήποτε στις θεωρούμενες ως αυτοκρατορικές.
Στο σημείο αυτό κάνω μια παρένθεση για να αναφερθούν λίγα ιστορικά και κοινωνικοπολιτικά στοιχεία που είχα διαβάσει για το Μαρόκο και τα οποία κρίνω, ότι θα είναι απαραίτητα για κάθε ταξιδιώτη που θα βρεθεί στη χώρα.
Το Μαρόκο βρίσκεται στη βορειοδυτική άκρη της Αφρικής και συνορεύει ανατολικά με την Αλγερία, νότια με τη Μαυριτανία, δυτικά και βορειοδυτικά βρέχεται από τον Ατλαντικό Ωκεανό, ενώ βόρεια βρέχεται από τη Μεσόγειο θάλασσα. Στο βορρά τα στενά του Γιβραλτάρ, έχουν ελάχιστη απόσταση 14,33km, η οποία είναι η ελάχιστη απόσταση που χωρίζει την Ευρώπη από την Αφρική. Το Μαρόκο είναι μια μουσουλμανική χώρα, πολίτευμά του είναι η Συνταγματική Μοναρχία και έχει έκταση 446.550 τετραγωνικών χιλιομέτρων και πληθυσμό 35.000.000 περίπου κατοίκους, σύμφωνα με τις επίσημες εκτιμήσεις του έτους 2017. Πρωτεύουσα της χώρας είναι το Ραμπάτ.
Η ονομασία Μαρόκο, προέρχεται από το Μαρακές. Η σημαία του Μαρόκου είναι κόκκινη με πράσινο αστέρι. Το κόκκινο συμβολίζει το Μαρόκο, αφού η χώρα πήρε τ' όνομά της από την κόκκινη πόλη, δηλαδή το Μαρακές, ενώ το πράσινο συμβολίζει το Ισλάμ.
Ένα ιδιαίτερο σημαντικό στοιχείο για τη χώρα είναι η σύνθεση του πληθυσμού.
Ποσοστό 65% έως 70% είναι Βέρβεροι, ενώ το υπόλοιπο 30% έως 35% είναι Άραβες. Δηλαδή, περίπου τα 2/3 του πληθυσμού του Μαρόκου είναι Βέρβεροι, ενώ μόνο το υπόλοιπο 1/3 του πληθυσμού του Μαρόκου είναι Άραβες. Οι Βέρβεροι, ή για να είμαι πιο σαφής αυτοί που νομίζουν ή/και δηλώνουν ότι είναι Βέρβεροι θεωρούν ότι δεν έχουν σχέση με τους Άραβες και είναι πολύ υπερήφανοι γι αυτό. Το παραπάνω στοιχείο έχει μεγάλη σημασία σε σχέση με τα πολιτικά γεγονότα της παρούσας δεκαετίας.
Αν και το Μαρόκο, ως χώρα έχει ιστορία 500 χρόνων, το σύγχρονο Μαρόκο απέκτησε την ανεξαρτησία του από τη Γαλλία, το έτος 1956 και συγκεκριμένα στις 02-03-1956.
Πολύ περιληπτικά, αναφέρονται ορισμένα στοιχεία της ιστορίας του Μαρόκου, τα οποία μου φάνηκαν εξαιρετικά χρήσιμα για την κατανόηση διαφόρων θεμάτων κατά τη διάρκεια του σύντομου ταξιδιού μου στη χώρα.
Η περιοχή όπου βρίσκεται η σύγχρονη χώρα του Μαρόκου, κατοικήθηκε από τη Νεολιθική εποχή (8.000 πΧ), ενώ λίγο αργότερα μετά από την ανάπτυξη της γεωργίας, εμφανίστηκαν οι Βέρβεροι.
Κατά την κλασική περίοδο η περιοχή που βρίσκεται τώρα το Μαρόκο, αλλά και η ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Αφρικής, ήταν υπό την κατοχή Φοινίκων, Ρωμαίων, Βησιγότθων και τέλος του Βυζαντίου. Όλα αυτά μέχρι τα τέλη του 7ου μΧ αιώνα, οπότε η ραγδαία εξάπλωση του Ισλαμισμού έφτασε και στην περιοχή της ΒΔ Αφρικής. Οι ντόπιοι Βέρβεροι, επηρεάστηκαν από τη νέα θρησκεία και ξεκίνησε η νέα εποχή για την περιοχή με τη δυναστεία των Ιδρισσιδών (Idrissides), το όνομα των οποίων οφείλεται στην Ελληνική λέξη Ίδρυση.
Έτσι ξεκίνησε η κυριαρχία των έξι δυναστειών στην περιοχή, η έκτη από τις οποίες διοικεί σήμερα το Μαρόκο.
Κατά χρονολογική σειρά, από την παλαιότερη έως τη νεότερη, οι έξι δυναστείες, , που κυριαρχούσαν στην περιοχή του Μαρόκου είναι:
1. Idrissides, οι οποίοι είχαν πρωτεύουσα τη Φες.
2. Αλμοραβίδες, οι οποίοι ίδρυσαν το έτος 1062 το Μαρακές, το οποίο είχαν πρωτεύουσα.
3. Αλμοχάδες, οι οποίοι ως πρωτεύουσες της δυναστείας είχαν το Μαρακές, τη Σεβίλλη, το Ραμπάτ και την Κόρντοβα.
4. Μαρινίδες. Μετά τη δυναστεία των Αλμοχάδων, υπήρξε για μικρό χρονικό διάστημα η δυναστεία των Μαρινίδων. Δεν υπάρχουν ιδιαίτερα στοιχεία για τη δυναστεία αυτή.
5. Σαάντι. Στη συνέχεια υπήρξε η δυναστεία των Σαάντι για την οποία, επίσης, δεν υπάρχουν ιδιαίτερα στοιχεία (πλην των τάφων των Σαάντι, στο Μαρακές) αφού καταστράφηκαν τα πάντα από την επόμενη δυναστεία που διοικεί σήμερα. Όι παραπάνω δυναστείες ήταν Βέρβεροι.
6. Αλαουίτες. Η αραβική δυναστεία από το έτος 1666 μέχρι σήμερα. Από το έτος 1672 έως το έτος 1767 αναγορεύτηκε πρωτεύουσα του Μαρόκου η Μεκνές. Επισημαίνεται ότι το έτος 1777, το Μαρόκο ήταν το πρώτο έθνος που αναγνώρισε ως ανεξάρτητο κράτος τις ΗΠΑ. Η συνθήκη φιλίας Μαρόκου και ΗΠΑ είναι η παλαιότερη διατηρούμενη συνθήκη των ΗΠΑ, ενώ η τότε πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ταγγέρη αποτελεί την πρώτη ιδιοκτησία της αμερικανικής κυβέρνησης στο εξωτερικό.
Με βάση τα παραπάνω, θεωρείται ότι υπάρχουν τέσσερις αυτοκρατορικές πόλεις στο Μαρόκο:
Φες, Μαρακές, Ραμπάτ και Μεκνές. Η παλαιότερη αυτοκρατορική πόλη είναι η Φες, ακολουθεί το Μαρακές, στη συνέχεια το Ραμπάτ και η τελευταία αυτοκρατορική πόλη είναι η Μεκνές.
Επισημαίνεται ότι με τη συνθήκη της Φες, η οποία υποχρέωσε το Μαρόκο, να γίνει προτεκτοράτο της Γαλλίας, με την Ισπανία προστάτιδα χώρα στην περιοχή της Σαχάρας, το Ραμπάτ επελέγη ως πρωτεύουσα της νέας αποικίας της Γαλλίας, τίτλο που διατήρησε και μετά την ανεξαρτησία του Μαρόκου το έτος 1956.
Το πλήρες αραβικό όνομα της χώρας σημαίνει «Βασίλειο της Δύσης», ενώ οι Άραβες ιστορικοί του Μεσαίωνα, όταν αναφέρονταν στη χώρα την ονόμαζαν «Άπω Δύση». Η ονομασία Μαρόκο, προέρχεται από το Marrakech, το μεσαιωνικό-λατινικό όνομα της πρώην πρωτεύουσας των Αλμοραβιδών και των Αλμοχάδων. Στην Περσική γλώσσα η χώρα ονομαζόταν Marrakech, μέχρι τα τέλη του εικοστού αιώνα όπως και στα Αραβικά, της Μέσης Ανατολής. Η λέξη Marrakech, προέρχεται από τη Βερβερική φράση «Mur N'Akush», η οποία σημαίνει «χώρα του Θεού».
Σχετικά με τη σύγχρονη ιστορία, δύο από τα βασικά ζητήματα τα οποία θεωρώ ότι πρέπει να είναι γνωστά είναι το ζήτημα της Δυτικής Σαχάρας και η μικρότερη επιρροή που είχε σε σχέση με τις άλλες χώρες το γεγονός της "Αραβικής άνοιξης".
Όσον αφορά στο ζήτημα της Δυτικής Σαχάρας, το Μαρόκο διοικεί το μεγαλύτερο μέρος της Δυτικής Σαχάρας, η οποία όμως έχει ανακηρυχτεί ανεξάρτητο κράτος, από το έτος 1976 και αναγνωρίζεται από 46 κράτη στον κόσμο. Εκεί δρα η γνωστή σε εμάς τους παλιότερους, ομάδα Polisario, με στόχο την απελευθέρωση της δυτικής Σαχάρας. Το μέτωπο Polisario, ιδρύθηκε το έτος 1973 (10-05-1973), με στόχο να τερματίσει τη Μαροκινή κυριαρχία στη Δυτική Σαχάρα και είναι παρατηρητής-μέλος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς. Κατά τους Μαροκινούς, ο αγώνας ανεξαρτησίας της δυτικής Σαχάρας, υποκινείται από την Αλγερία, η οποία θέλει να έχει διέξοδο και προς τον Ατλαντικό Ωκεανό. Το ζήτημα αυτό της Δυτικής Σαχάρας, είναι ένα από τα ταμπού στο Μαρόκο και δεν πρέπει να συζητείται, όπως η θρησκεία και η βασιλεία.
Όσον αφορά στο ζήτημα της "Αραβικής άνοιξης", το Μαρόκο επηρεάστηκε λίγο από τα γεγονότα αυτά. Βέβαια διαδηλώσεις στις πλατείες έγιναν και κυρίως την πλατεία Jemaa el Fna. Αλλά υπήρξε γρήγορη αντίδραση από τον βασιλιά και την κυβέρνηση. Ο βασιλιάς αμέσως ανακήρυξε και τη Βερβερική γλώσσα, ως επίσημη γλώσσα του κράτους ισοδύναμη με την Αραβική και διέταξε τη διδασκαλία της στα σχολεία. Όπως έχει προαναφερθεί στο παρόν κεφάλαιο τα 2/3 του πληθυσμού του Μαρόκου είναι Βέρβεροι, ενώ μόνο το υπόλοιπο 1/3 του πληθυσμού του Μαρόκου είναι Άραβες. Και μάλιστα οι Βέρβεροι είναι υπερήφανοι για την καταγωγή τους. Κατά τη διάρκεια της παραμονής μου στο Μαρόκο, πολλές φορές άκουσα τη φράση "εγώ είμαι Βέρβερος, δεν είμαι Άραβας". Έτσι με αυτό το μέτρο, συνοδευόμενο και από άλλα μέτρα φιλελευθεροποίησης, αποφεύχθηκαν οι κραδασμοί που αιματοκύλισαν άλλες χώρες.
Με τα παραπάνω σχόλια κλείνω την παρένθεση που άνοιξα για τα ιστορικά και κοινωνικοπολιτικά στοιχεία της χώρας. Στοιχεία, όμως που θεωρώ απαραίτητα, ιδιαίτερα τα πρόσφατα ιστορικά και κοινωνικοπολιτικά στοιχεία για να εμβαθύνει κάποιος σε μια χώρα.
Φτάσαμε λοιπόν στο ξενοδοχείο και βγαίνοντας από το αυτοκίνητο, παρατηρήσαμε το κεραμιδί χρώμα που έχουν όλα τα κτίρια στο Μαρακές.
Το ξενοδοχείο που είχαμε επιλέξει για τη διαμονή μας, με πρωτοβουλία δική μου και τη σύμφωνη γνώμη του φίλου μας από το Μαρόκο ήταν το επί της Avenue Mohamed VI, Grand Mogador Menara Wellness & SPA. Μετά το σύντομο check in, στη ρεσεψιόν, ανεβήκαμε στα δωμάτιά μας. Μόλις μπαίνω στο δωμάτιο το βρίσκω γεμάτο ροδοπέταλα. Η πρώτη ευχάριστη έκπληξη. Η δεύτερη ευχάριστη έκπληξη, ήταν ότι το δωμάτιο ήταν μεγάλο και το στρώμα του κρεβατιού πολύ καλό. Η τρίτη ευχάριστη έκπληξη, ήταν ότι το δωμάτιο μου βρισκόταν στον πέμπτο όροφο, τον υψηλότερο όροφο που έχουν τα κτίρια στο Μαρακές και επειδή είχε πρόσοψη στη λεωφόρο είχα καλή θέα της πόλης. Μέχρι να τακτοποιηθώ να κάνω ένα σύντομο ντους και να αλλάξω ρούχα είχε σκοτεινιάσει. Βγαίνω στο μπαλκόνι μου, ρίχνω μια ματιά στη θέα προς την πόλη
και κατεβαίνω στο lobby, να βρω τους υπόλοιπους της παρέας προκειμένου να ξεκινήσουμε την πρώτη εξόρμηση.
Από τους τέσσερις ενδιαφερόμενους για το ταξίδι στο Μαρόκο, τελικά ξεκινήσαμε τρεις, αφού στον τέταρτο προέκυψαν κάποιες υποχρεώσεις. Δύο που θα μέναμε όλη την εβδομάδα στο Μαρόκο κι ένας που θα μας αποχαιρετούσε στο Μαρακές και με τον οποίο θα βρισκόμαστε την τελευταία νύχτα στη Λισαβόνα.
Ήταν πρωί, πολύ πρωί, ένα πρωί μιας Κυριακής του Ιανουαρίου, όταν εγώ και οι άλλοι δύο συνταξιδιώτες και φίλοι μου, συναντηθήκαμε στο lounge της Lufthansa, του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος. Η ώρα προσέγγιζε 07.00πμ. Η πτήση ήταν προγραμματισμένη για τις 08.45 πμ. Όταν πλησίασε η ώρα αναχώρησης, αφήσαμε το lounge
και προχωρήσαμε προς την πύλη. Σκέφτηκα, πόσο καλύτερα είναι τα μεσημεριανά ταξίδια, αφού ούτε εξαναγκάζεσαι σε πρωινό ξύπνημα, ενώ απολαμβάνεις τη μεγάλη ποικιλία των malt whisky ή whiskey που διαθέτει το lounge της Lufthansa. Η αναχώρηση έγινε χωρίς καθυστέρηση. Όπως έχω αναφέρει στο προηγούμενο κεφάλαιο, τα εισιτήριά μου, τόσο του πηγαιμού όσο και της επιστροφής τα είχα αναβαθμίσει σε business, λόγω χρυσής κάρτας miles & bonus. Ήμουν ο μόνος στη συγκεκριμένη πτήση σε θέση business, οπότε μέχρι να ξεκινήσει το αεροπλάνο κάθισα στη θέση 1C, για να έχω θέα και προς το πιλοτήριο.
Λίγο πριν απογειωθεί το αεροπλάνο και αφού ήδη είχα πιεί το πρώτο ποτήρι με αφρώδη οίνο, που προσφέρεται για το καλωσόρισμα, κάθισα στην αγαπημένη μου θέση 1Α, όπου από τις πρώτες εικόνες που είδα, ήταν η πρωινή θέα από ψηλά της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
Απόλαυσα το ταξίδι, προς τη Λισαβόνα, από τη θέση 1Α, παρατηρώντας τη Μεσόγειο, αφού η ορατότητα εκείνο το πρωί της Κυριακής του Ιανουαρίου ήταν εξαιρετική, την οθόνη του αεροπλάνου,
το ικανοποιητικό για την πρωινή ώρα φαγητό της Aegean
και κυρίως το λευκό κρασί, ξηρό μοσχάτο, το οποίο μου προσέφεραν συνεχώς σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού. Πίνοντας το λευκό κρασί, διάβαζα και τις τελευταίες σελίδες που μου είχαν απομείνει, από το εξαιρετικό βιβλίο "Οι Φωνές του Μαρακές", του νομπελίστα συγγραφέα Elias Kanetti.
Έτσι η ώρα του ταξιδιού προς Λισαβόνα, πέρασε ευχάριστα, πίνοντας το κρασάκι και διαβάζοντας, ενώ όταν μπήκαμε στην Ιβηρική χερσόνησο, σήκωσα το ποτήρι,
για να χαιρετίσω την είσοδο στη χερσόνησο στην οποία βρίσκονται δύο από τις πολύ αγαπημένες μου χώρες, ενώ όταν προσεγγίσαμε το αεροδρόμιο της Λισαβόνας,
μου έκαναν μεγάλη εντύπωση τα τεράστια κύματα από τον Ατλαντικό ωκεανό, που μαστίγωναν τις ακτές της Πορτογαλίας.
Έχω βρεθεί πολλές φορές σε κατάσταση στην οποία έχω παρατηρήσει μεγάλο ύψος κύματος και στον Ειρηνικό και στον Ατλαντικό ωκεανό, αλλά και σε σμίκρυνση σε άλλες θάλασσες, όπου είναι πολύ μικρότερη η δυνατότητα ανάπτυξης μεγάλου μήκους κύματος. Όμως τα κύματα που έβλεπα από το αεροπλάνο να μαστιγώνουν τις ακτές της Πορτογαλίας, ήταν από τα μεγαλύτερα σε ύψος και σε ένταση κύματα.
Όταν προσγειωθήκαμε στο αεροδρόμιο της Λισαβόνας δεν καθυστερήσαμε ούτε λεπτό, γιατί στο check in στο αεροδρόμιο της Αθήνας, είχα κανονίσει έτσι, ώστε οι αποσκευές που είχαμε παραδώσει και οι οποίες περιείχαν κυρίως υγρή τροφή (αναγκαία αφού ο προορισμός μας ήταν ισλαμική χώρα), να παραληφθούν στο αεροδρόμιο του Μαρακές, αφού και η ΤΑΡ είναι εταιρεία της συμμαχίας της Star Alliance. Αφού είχαμε αποφύγει την καθυστέρηση για την παραλαβή των αποσκευών, κατευθυνθήκαμε γρήγορα προς το lounge της ΤΑΡ στο αεροδρόμιο της Λισαβόνας,
το οποίο έχει το προτέρημα να διαθέτει εξαιρετικά πορτογαλικά κρασιά τόσο λευκά όσο και κόκκινα, τα οποία και τιμήσαμε ιδιαίτερα την ώρα που βρισκόμαστε στο lounge του αεροδρομίου. Όμως, όταν περνάς όμορφα, ο χρόνος περνάει γρήγορα, οπότε όταν έφτασε η ώρα για την πτήση από τη Λισαβόνα προς το Μαρακές, αφήσαμε το lounge με τα εξαιρετικά πορτογαλικά κρασιά, κατευθυνθήκαμε προς την πύλη και μπήκαμε στο αεροπλάνο της ΤΑΡ,
για να συνεχίσουμε το ταξίδι προς το Μαρόκο. Το ελικοφόρο αεροπλάνο της ΤΑΡ, ή μάλλον της θυγατρικής της ΤΑΡ, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Λισαβόνας με κατεύθυνση το Μαρόκο.
Σε λιγότερο από δύο ώρες, βρισκόμασταν πάνω από την έρημο
και από οικισμούς σ' αυτήν, με παρόμοια αρχιτεκτονική με το Μαρακές.
Προσεγγίζοντας το Μαρακές, μου δόθηκε η ευκαιρία να παρατηρήσω την πόλη, την κόκκινη πόλη από ψηλά.
Όπως είχα διαβάσει, όλες οι οικοδομές του Marrakesh, έχουν έως πέντε ορόφους με βάση τη σχετική Νομοθεσία, ώστε ο μιναρές, ύψους 77 μέτρων, του τζαμιού Koutoubia, να είναι ορατός σε όλη την πόλη. Όταν προσγειώθηκε το αεροπλάνο, βγήκαμε απ' αυτό και κατευθυνθήκαμε με τα πόδια στο αεροδρόμιο του Μαρακές.
Μου έκανε πάλι εντύπωση, όπως μου είχε κάνει εντύπωση και στο αεροδρόμιο της Ποντγκόριτσα, πριν από μερικούς μήνες, ότι από το αεροπλάνο πήγαμε στο αεροδρόμιο με τα πόδια.
Το αεροδρόμιο του Μαρακές είναι υπερσύγχρονο και πεντακάθαρο.
Ο έλεγχος διαβατηρίων κράτησε ελάχιστα δευτερόλεπτα και βγήκαμε προς τα έξω παρατηρώντας το αεροδρόμιο.
Ο Μαροκινός φίλος μας, συνεπής, μας περίμενε έξω από το αεροδρόμιο.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο του φίλου μας και ξεκινήσαμε για το ξενοδοχείο στο οποίο είχαμε προγραμματίσει να μείνουμε, ενώ στο δρόμο παρατηρήσαμε τις πρώτες καμήλες.
Φτάσαμε γρήγορα στο ξενοδοχείο, στο οποίο θα διανυκτερεύαμε τρεις νύχτες εμείς, τέσσερις ο φίλος μου, ο οποίος έχει αλλεργία με την Αφρική, αλλά όχι με το Μαρακές. Αυτός θα διανυκτέρευε τέσσερις νύχτες στο ξενοδοχείο και στη συνέχεια θα έφευγε για Πόρτο. Εμείς όμως θα συνεχίζαμε στο Μαρόκο και σε άλλες πόλεις, οπωσδήποτε στις θεωρούμενες ως αυτοκρατορικές.
Στο σημείο αυτό κάνω μια παρένθεση για να αναφερθούν λίγα ιστορικά και κοινωνικοπολιτικά στοιχεία που είχα διαβάσει για το Μαρόκο και τα οποία κρίνω, ότι θα είναι απαραίτητα για κάθε ταξιδιώτη που θα βρεθεί στη χώρα.
Το Μαρόκο βρίσκεται στη βορειοδυτική άκρη της Αφρικής και συνορεύει ανατολικά με την Αλγερία, νότια με τη Μαυριτανία, δυτικά και βορειοδυτικά βρέχεται από τον Ατλαντικό Ωκεανό, ενώ βόρεια βρέχεται από τη Μεσόγειο θάλασσα. Στο βορρά τα στενά του Γιβραλτάρ, έχουν ελάχιστη απόσταση 14,33km, η οποία είναι η ελάχιστη απόσταση που χωρίζει την Ευρώπη από την Αφρική. Το Μαρόκο είναι μια μουσουλμανική χώρα, πολίτευμά του είναι η Συνταγματική Μοναρχία και έχει έκταση 446.550 τετραγωνικών χιλιομέτρων και πληθυσμό 35.000.000 περίπου κατοίκους, σύμφωνα με τις επίσημες εκτιμήσεις του έτους 2017. Πρωτεύουσα της χώρας είναι το Ραμπάτ.
Η ονομασία Μαρόκο, προέρχεται από το Μαρακές. Η σημαία του Μαρόκου είναι κόκκινη με πράσινο αστέρι. Το κόκκινο συμβολίζει το Μαρόκο, αφού η χώρα πήρε τ' όνομά της από την κόκκινη πόλη, δηλαδή το Μαρακές, ενώ το πράσινο συμβολίζει το Ισλάμ.
Ένα ιδιαίτερο σημαντικό στοιχείο για τη χώρα είναι η σύνθεση του πληθυσμού.
Ποσοστό 65% έως 70% είναι Βέρβεροι, ενώ το υπόλοιπο 30% έως 35% είναι Άραβες. Δηλαδή, περίπου τα 2/3 του πληθυσμού του Μαρόκου είναι Βέρβεροι, ενώ μόνο το υπόλοιπο 1/3 του πληθυσμού του Μαρόκου είναι Άραβες. Οι Βέρβεροι, ή για να είμαι πιο σαφής αυτοί που νομίζουν ή/και δηλώνουν ότι είναι Βέρβεροι θεωρούν ότι δεν έχουν σχέση με τους Άραβες και είναι πολύ υπερήφανοι γι αυτό. Το παραπάνω στοιχείο έχει μεγάλη σημασία σε σχέση με τα πολιτικά γεγονότα της παρούσας δεκαετίας.
Αν και το Μαρόκο, ως χώρα έχει ιστορία 500 χρόνων, το σύγχρονο Μαρόκο απέκτησε την ανεξαρτησία του από τη Γαλλία, το έτος 1956 και συγκεκριμένα στις 02-03-1956.
Πολύ περιληπτικά, αναφέρονται ορισμένα στοιχεία της ιστορίας του Μαρόκου, τα οποία μου φάνηκαν εξαιρετικά χρήσιμα για την κατανόηση διαφόρων θεμάτων κατά τη διάρκεια του σύντομου ταξιδιού μου στη χώρα.
Η περιοχή όπου βρίσκεται η σύγχρονη χώρα του Μαρόκου, κατοικήθηκε από τη Νεολιθική εποχή (8.000 πΧ), ενώ λίγο αργότερα μετά από την ανάπτυξη της γεωργίας, εμφανίστηκαν οι Βέρβεροι.
Κατά την κλασική περίοδο η περιοχή που βρίσκεται τώρα το Μαρόκο, αλλά και η ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Αφρικής, ήταν υπό την κατοχή Φοινίκων, Ρωμαίων, Βησιγότθων και τέλος του Βυζαντίου. Όλα αυτά μέχρι τα τέλη του 7ου μΧ αιώνα, οπότε η ραγδαία εξάπλωση του Ισλαμισμού έφτασε και στην περιοχή της ΒΔ Αφρικής. Οι ντόπιοι Βέρβεροι, επηρεάστηκαν από τη νέα θρησκεία και ξεκίνησε η νέα εποχή για την περιοχή με τη δυναστεία των Ιδρισσιδών (Idrissides), το όνομα των οποίων οφείλεται στην Ελληνική λέξη Ίδρυση.
Έτσι ξεκίνησε η κυριαρχία των έξι δυναστειών στην περιοχή, η έκτη από τις οποίες διοικεί σήμερα το Μαρόκο.
Κατά χρονολογική σειρά, από την παλαιότερη έως τη νεότερη, οι έξι δυναστείες, , που κυριαρχούσαν στην περιοχή του Μαρόκου είναι:
1. Idrissides, οι οποίοι είχαν πρωτεύουσα τη Φες.
2. Αλμοραβίδες, οι οποίοι ίδρυσαν το έτος 1062 το Μαρακές, το οποίο είχαν πρωτεύουσα.
3. Αλμοχάδες, οι οποίοι ως πρωτεύουσες της δυναστείας είχαν το Μαρακές, τη Σεβίλλη, το Ραμπάτ και την Κόρντοβα.
4. Μαρινίδες. Μετά τη δυναστεία των Αλμοχάδων, υπήρξε για μικρό χρονικό διάστημα η δυναστεία των Μαρινίδων. Δεν υπάρχουν ιδιαίτερα στοιχεία για τη δυναστεία αυτή.
5. Σαάντι. Στη συνέχεια υπήρξε η δυναστεία των Σαάντι για την οποία, επίσης, δεν υπάρχουν ιδιαίτερα στοιχεία (πλην των τάφων των Σαάντι, στο Μαρακές) αφού καταστράφηκαν τα πάντα από την επόμενη δυναστεία που διοικεί σήμερα. Όι παραπάνω δυναστείες ήταν Βέρβεροι.
6. Αλαουίτες. Η αραβική δυναστεία από το έτος 1666 μέχρι σήμερα. Από το έτος 1672 έως το έτος 1767 αναγορεύτηκε πρωτεύουσα του Μαρόκου η Μεκνές. Επισημαίνεται ότι το έτος 1777, το Μαρόκο ήταν το πρώτο έθνος που αναγνώρισε ως ανεξάρτητο κράτος τις ΗΠΑ. Η συνθήκη φιλίας Μαρόκου και ΗΠΑ είναι η παλαιότερη διατηρούμενη συνθήκη των ΗΠΑ, ενώ η τότε πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ταγγέρη αποτελεί την πρώτη ιδιοκτησία της αμερικανικής κυβέρνησης στο εξωτερικό.
Με βάση τα παραπάνω, θεωρείται ότι υπάρχουν τέσσερις αυτοκρατορικές πόλεις στο Μαρόκο:
Φες, Μαρακές, Ραμπάτ και Μεκνές. Η παλαιότερη αυτοκρατορική πόλη είναι η Φες, ακολουθεί το Μαρακές, στη συνέχεια το Ραμπάτ και η τελευταία αυτοκρατορική πόλη είναι η Μεκνές.
Επισημαίνεται ότι με τη συνθήκη της Φες, η οποία υποχρέωσε το Μαρόκο, να γίνει προτεκτοράτο της Γαλλίας, με την Ισπανία προστάτιδα χώρα στην περιοχή της Σαχάρας, το Ραμπάτ επελέγη ως πρωτεύουσα της νέας αποικίας της Γαλλίας, τίτλο που διατήρησε και μετά την ανεξαρτησία του Μαρόκου το έτος 1956.
Το πλήρες αραβικό όνομα της χώρας σημαίνει «Βασίλειο της Δύσης», ενώ οι Άραβες ιστορικοί του Μεσαίωνα, όταν αναφέρονταν στη χώρα την ονόμαζαν «Άπω Δύση». Η ονομασία Μαρόκο, προέρχεται από το Marrakech, το μεσαιωνικό-λατινικό όνομα της πρώην πρωτεύουσας των Αλμοραβιδών και των Αλμοχάδων. Στην Περσική γλώσσα η χώρα ονομαζόταν Marrakech, μέχρι τα τέλη του εικοστού αιώνα όπως και στα Αραβικά, της Μέσης Ανατολής. Η λέξη Marrakech, προέρχεται από τη Βερβερική φράση «Mur N'Akush», η οποία σημαίνει «χώρα του Θεού».
Σχετικά με τη σύγχρονη ιστορία, δύο από τα βασικά ζητήματα τα οποία θεωρώ ότι πρέπει να είναι γνωστά είναι το ζήτημα της Δυτικής Σαχάρας και η μικρότερη επιρροή που είχε σε σχέση με τις άλλες χώρες το γεγονός της "Αραβικής άνοιξης".
Όσον αφορά στο ζήτημα της Δυτικής Σαχάρας, το Μαρόκο διοικεί το μεγαλύτερο μέρος της Δυτικής Σαχάρας, η οποία όμως έχει ανακηρυχτεί ανεξάρτητο κράτος, από το έτος 1976 και αναγνωρίζεται από 46 κράτη στον κόσμο. Εκεί δρα η γνωστή σε εμάς τους παλιότερους, ομάδα Polisario, με στόχο την απελευθέρωση της δυτικής Σαχάρας. Το μέτωπο Polisario, ιδρύθηκε το έτος 1973 (10-05-1973), με στόχο να τερματίσει τη Μαροκινή κυριαρχία στη Δυτική Σαχάρα και είναι παρατηρητής-μέλος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς. Κατά τους Μαροκινούς, ο αγώνας ανεξαρτησίας της δυτικής Σαχάρας, υποκινείται από την Αλγερία, η οποία θέλει να έχει διέξοδο και προς τον Ατλαντικό Ωκεανό. Το ζήτημα αυτό της Δυτικής Σαχάρας, είναι ένα από τα ταμπού στο Μαρόκο και δεν πρέπει να συζητείται, όπως η θρησκεία και η βασιλεία.
Όσον αφορά στο ζήτημα της "Αραβικής άνοιξης", το Μαρόκο επηρεάστηκε λίγο από τα γεγονότα αυτά. Βέβαια διαδηλώσεις στις πλατείες έγιναν και κυρίως την πλατεία Jemaa el Fna. Αλλά υπήρξε γρήγορη αντίδραση από τον βασιλιά και την κυβέρνηση. Ο βασιλιάς αμέσως ανακήρυξε και τη Βερβερική γλώσσα, ως επίσημη γλώσσα του κράτους ισοδύναμη με την Αραβική και διέταξε τη διδασκαλία της στα σχολεία. Όπως έχει προαναφερθεί στο παρόν κεφάλαιο τα 2/3 του πληθυσμού του Μαρόκου είναι Βέρβεροι, ενώ μόνο το υπόλοιπο 1/3 του πληθυσμού του Μαρόκου είναι Άραβες. Και μάλιστα οι Βέρβεροι είναι υπερήφανοι για την καταγωγή τους. Κατά τη διάρκεια της παραμονής μου στο Μαρόκο, πολλές φορές άκουσα τη φράση "εγώ είμαι Βέρβερος, δεν είμαι Άραβας". Έτσι με αυτό το μέτρο, συνοδευόμενο και από άλλα μέτρα φιλελευθεροποίησης, αποφεύχθηκαν οι κραδασμοί που αιματοκύλισαν άλλες χώρες.
Με τα παραπάνω σχόλια κλείνω την παρένθεση που άνοιξα για τα ιστορικά και κοινωνικοπολιτικά στοιχεία της χώρας. Στοιχεία, όμως που θεωρώ απαραίτητα, ιδιαίτερα τα πρόσφατα ιστορικά και κοινωνικοπολιτικά στοιχεία για να εμβαθύνει κάποιος σε μια χώρα.
Φτάσαμε λοιπόν στο ξενοδοχείο και βγαίνοντας από το αυτοκίνητο, παρατηρήσαμε το κεραμιδί χρώμα που έχουν όλα τα κτίρια στο Μαρακές.
Το ξενοδοχείο που είχαμε επιλέξει για τη διαμονή μας, με πρωτοβουλία δική μου και τη σύμφωνη γνώμη του φίλου μας από το Μαρόκο ήταν το επί της Avenue Mohamed VI, Grand Mogador Menara Wellness & SPA. Μετά το σύντομο check in, στη ρεσεψιόν, ανεβήκαμε στα δωμάτιά μας. Μόλις μπαίνω στο δωμάτιο το βρίσκω γεμάτο ροδοπέταλα. Η πρώτη ευχάριστη έκπληξη. Η δεύτερη ευχάριστη έκπληξη, ήταν ότι το δωμάτιο ήταν μεγάλο και το στρώμα του κρεβατιού πολύ καλό. Η τρίτη ευχάριστη έκπληξη, ήταν ότι το δωμάτιο μου βρισκόταν στον πέμπτο όροφο, τον υψηλότερο όροφο που έχουν τα κτίρια στο Μαρακές και επειδή είχε πρόσοψη στη λεωφόρο είχα καλή θέα της πόλης. Μέχρι να τακτοποιηθώ να κάνω ένα σύντομο ντους και να αλλάξω ρούχα είχε σκοτεινιάσει. Βγαίνω στο μπαλκόνι μου, ρίχνω μια ματιά στη θέα προς την πόλη
και κατεβαίνω στο lobby, να βρω τους υπόλοιπους της παρέας προκειμένου να ξεκινήσουμε την πρώτη εξόρμηση.