dbalats
Member
- Μηνύματα
- 136
- Likes
- 1.375
TA ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΑ
Είμαι νέο μέλος του travelstories και αυτή είναι η πρώτη μου ανάρτηση από ταξίδι. Θα προσπαθήσω να κάνω αναρτήσεις για ταξίδια που δεν έχουν περιγραφεί συχνά, ή και καθόλου, παρουσιάζοντας κυρίως χρηστικές πληροφορίες για όποιον σκοπεύει να κάνει το ίδιο ή παρόμοιο ταξίδι, και ελάχιστες πληροφορίες για τα αξιοθέατα, τις οποίες μπορεί κανείς να βρει σε οποιονδήποτε ταξιδιωτικό οδηγό.
Σκοπός του ταξιδιού μου αυτού ήταν η περιήγηση της Ανατολικής Ευρώπης, σε χώρες που δεν είχα επισκεφθεί στο παρελθόν. Αντί να συνδυάσω τρία αεροπορικά ταξίδια προτίμησα ένα 15θήμερο οδικό, έχοντας μεγάλη εμπειρία και ιδιαίτερη αγάπη στα Road trips. Το πρώτο που κοιτάζει κανείς σε κάθε ταξίδι στο εξωτερικό είναι το θέμα της βίζας. Από όλες αυτές τις χώρες που θα επισκεπτόμασταν, βίζα χρειάζεται μόνο η Λευκορωσία (Belarus). Τον τελευταίο καιρό έχει καταργηθεί η βίζα για όσους φθάνουν αεροπορικώς στο αεροδρόμιο του Μινσκ (visa-free για 30 μέρες για όλη την χώρα), καθώς και για όσους μπαίνουν από δύο συνοριακές με την Πολωνία περιοχές, το Grodno και την Βρέστη (visa-free για 10 μέρες, αλλά με περιορισμό μετακίνησης μόνο στις περιοχές αυτές και όχι στην υπόλοιπη χώρα). Δυστυχώς, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, στα οδικά δηλαδή ταξίδια με αυτοκίνητο ή με τραίνο, χρειάζεται βίζα και δεν υπάρχει προξενείο της Λευκορωσίας στην χώρα μας για την έκδοσή της.
Άρχισε, λοιπόν, ένας μαραθώνιος αλληλογραφίας με όλα τα προξενεία της Belarus στην Ευρώπη. Μας απάντησαν μόνο δύο, της Ρώμης και της Βιέννης. Σε επαναληπτικά γράμματά μας για διευκρινήσεις και στα δυό αυτά προξενεία, απάντησε μόνο αυτό της Βιέννης, με υπεύθυνο τον Aleksandr Zelyanin στο mail: [email protected]. Tα απαιτούμενα έγγραφα για την βίζα αναφέρονται λεπτομερώς στο site της αυστριακής πρεσβείας austria.mfa.gov.by. Με την γνωστή διαδικασία λοιπόν της αποστολής των διαβατηρίων μας και των απαιτουμένων εγγράφων με courier, πετύχαμε σε 1-2 εβδομάδες την πολυπόθητη βίζα. Σημειωτέον ότι η διάρκεια της βίζας είναι για όσες μέρες ακριβώς δηλώνει κανείς διαμονή στην Belarus, π.χ. για 5 μέρες και όχι για ένα μήνα, όπως ισχύει στις περισσότερες βίζες. Οπότε, για να έχει κανείς κάποια ελαστικότητα στο προγραμμά του, καλό είναι να δηλώσει περισσότερες μέρες. Χρειάζεται βέβαια, απόδειξη διαμονής, αλλά αυτό γίνεται με το γνωστό κόλπο, την κράτηση ξενοδοχείων στο Booking ή άλλο σχετικό site με free cancellation για τις ημερομηνίες που χρειαζόμαστε, και την ακύρωσή τους μετά την έκδοση της βίζας.
Δεύτερο διαδικαστικό πρόβλημα σε κάθε οδικό ταξίδι στην Ευρώπη, τα διόδια. Ευτυχώς, στις χώρες που θα επισκεπτόμασταν ή θα διασχίζαμε, υπάρχει πλέον δυνατότητα ηλεκτρονικής έκδοσης βινιέτας για διόδια: Της Βουλγαρίας στο bgtoll.bg (30 lev ή 15 Ευρώ για 30 μέρες), της Ρουμανίας στο roviniette.ro (33 lei ή 7 Ευρώ για 30 μέρες) και της Μολδαβίας στο evinieta.gov.md (4 Ευρώ για 7 μέρες). Στην Ουκρανία δεν χρειάζονται διόδια, αλλά στην Λευκορωσία, το σύστημα διοδίων είναι πιό πολύπλοκο. Πρέπει να αγοράσεις συσκευή διοδίων που απαιτεί εγγραφή στο site beltoll.by, υπογραφή συμβολαίου και φόρτωση με κάποιο ποσόν χρημάτων, ενώ στην έξοδο από την χώρα μπορεί να γίνει επιστροφή της συσκευής. Είναι μια πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία που γίνεται σε μερικά επιλεγμένα πρατήρια καυσίμων κοντά στα σύνορα, διάρκειας περίπου μισής ώρας, και αν τύχει να βρίσκεσθε πίσω από 3-4 άτομα (που είναι το σύνηθες), υπολογίστε 2-3 ώρες καθυστέρηση, εκτός από το πέρασμα των συνόρων. Εάν δεν το κάνεις, κάθε φορά που υπάρχει ηλεκτρονικός έλεγχος διοδίων, παίρνετε πρόστιμο 100 Ευρώ, οπότε μπορεί φθάνοντας στο Μινσκ να έχετε συγκεντρώσει ένα σεβαστό ποσόν. Δεν υπάρχει περίπτωση δήλωσης άγνοιας σαν τουρίστας, οι Λευκορώσοι αστυνομικοί δεν χαμπαριάζουν από αυτά, θα σας κρατήσουν το δίπλωμα και την άδεια και θα τα παραλάβετε όταν πληρώσετε το ποσόν στην επόμενη πόλη (εκτός από το κόστος, μερικές ώρες ακόμη καθυστέρηση). Εμείς είμασταν τυχεροί, επειδή την περίοδο αυτή γίνονταν οι 2οι Ευρωπαϊκοί Αγώνες του 2019, και ο Πρόεδρος της χώρας με διάταγμά του κατάργησε προσωρινά τα διόδια για 1 μήνα, ώστε να διευκολυνθεί η διακίνηση των αθλητών και των θεατών των αγώνων. Επομένως, δεν χρειαστήκαμε την ηλεκτρονική συσκευή και δεν πληρώσαμε διόδια.
Τέλος, θα αναφέρω ορισμένα ακόμη στοιχεία του προγραμματισμού. Υπολογίσαμε την κατανάλωση του καυσίμου (πετρελαίου στην περίπτωσή μας), το οποίο παντού ήταν φθηνότερο από την Ελλάδα. Στην Βουλγαρία 1.1 Ευρώ/λίτρο, στην Ρουμανία 1.2/λίτρο, στην Μολδαβία 0.85/λίτρο, στην Ουκρανία 1/λίτρο και το φθηνότερο στην Λευκορωσία, 0.7/λίτρο. Έτσι μπορείς να κάνεις ένα πρόχειρο υπολογισμό των καυσίμων που θα χρειαστείς και των σημείων που θα φουλάρεις. Δεν κλείσαμε ξενοδοχεία, επειδή δεν γνωρίζαμε με ακρίβεια την κατάσταση των δρόμων (και οι περισσότερες σχετικές πληροφορίες που συγκεντρώσαμε ήταν τελικά ανακριβείς), και έτσι κλείναμε μιά ημέρα πριν το ξενοδοχείο της επομένης διανυκτέρευσης, σε όλη την διάρκεια του ταξιδιού (έχοντας κάνει από πριν ένα ψάξιμο στο Ιντερνετ και μια βασική επιλογή 5-6 καταλυμάτων σε κάθε πόλη που θα διανυκτερεύαμε). Επίσης, υπολογίσαμε στον χιλιομετρικό σχεδιασμό του προγράμματος να περνάμε όσο πιο νωρίς το πρωί γίνεται τα σύνορα (κατά το δυνατόν). Όσοι έχουν κάνει στο παρελθόν οδικά ταξίδια σε χώρες εκτός συνθήκης Schengen, γνωρίζουν ότι το πέρασμα των συνόρων μεταξύ δυό χωρών, μπορεί να σου καταστρέψει ένα ταξίδι. Έχει τύχει να περιμένουμε πολλές ώρες, ιδίως στο κύριο συνοριακό πέρασμα Σερβίας-Ουγγαρίας (από τότε χρησιμοποιούμε πάντοτε εναλλακτικά περάσματα), ενώ το ρεκόρ είναι 17 ώρες αναμονή στο σύνορα Βουλγαρίας-Ρουμανίας (επί εποχής πτώσης του Τσαουσέσκου). Επίσης, το διαβατήριο είναι απαραίτητο για το ταξίδι αυτό (με 2 τουλάχιστον κενά φύλλα, και να μην λήγει προ 6μήνου), ενώ απαιτείται και πράσινη κάρτα, την οποία εκδίδει δωρεάν η ασφάλεια του αυτοκινήτου σας. Το ελληνικό δίπλωμα οδήγησης που έχετε, εφόσον είναι σε μορφή κάρτας, είναι αρκετό. Το διεθνές δίπλωμα που χορηγεί η ΕΛΠΑ για 1-2 χρόνια, πληρώνοντας 50-80 Ευρώ αν δεν κάνω λάθος, είναι μιά απάτη. Κανείς στον κόσμο δεν το γνωρίζει, έχω οδηγήσει σε όλες τις ηπείρους και όποτε μου ζήτησαν δίπλωμα και τους το έδειξα το αγνόησαν, ζητώντας μου το κανονικό ελληνικό δίπλωμα που έχουμε όλοι μας. Εδώ και χρόνια έχω σταματήσει να το προμηθεύομαι. Τέλος, θυμηθείτε ότι σε κάθε πέρασμα συνόρων πρέπει να έχετε πάντοτε έτοιμα: διαβατήριο, άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, δίπλωμα οδήγησης και πράσινη κάρτα.
Είμαι νέο μέλος του travelstories και αυτή είναι η πρώτη μου ανάρτηση από ταξίδι. Θα προσπαθήσω να κάνω αναρτήσεις για ταξίδια που δεν έχουν περιγραφεί συχνά, ή και καθόλου, παρουσιάζοντας κυρίως χρηστικές πληροφορίες για όποιον σκοπεύει να κάνει το ίδιο ή παρόμοιο ταξίδι, και ελάχιστες πληροφορίες για τα αξιοθέατα, τις οποίες μπορεί κανείς να βρει σε οποιονδήποτε ταξιδιωτικό οδηγό.
Σκοπός του ταξιδιού μου αυτού ήταν η περιήγηση της Ανατολικής Ευρώπης, σε χώρες που δεν είχα επισκεφθεί στο παρελθόν. Αντί να συνδυάσω τρία αεροπορικά ταξίδια προτίμησα ένα 15θήμερο οδικό, έχοντας μεγάλη εμπειρία και ιδιαίτερη αγάπη στα Road trips. Το πρώτο που κοιτάζει κανείς σε κάθε ταξίδι στο εξωτερικό είναι το θέμα της βίζας. Από όλες αυτές τις χώρες που θα επισκεπτόμασταν, βίζα χρειάζεται μόνο η Λευκορωσία (Belarus). Τον τελευταίο καιρό έχει καταργηθεί η βίζα για όσους φθάνουν αεροπορικώς στο αεροδρόμιο του Μινσκ (visa-free για 30 μέρες για όλη την χώρα), καθώς και για όσους μπαίνουν από δύο συνοριακές με την Πολωνία περιοχές, το Grodno και την Βρέστη (visa-free για 10 μέρες, αλλά με περιορισμό μετακίνησης μόνο στις περιοχές αυτές και όχι στην υπόλοιπη χώρα). Δυστυχώς, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, στα οδικά δηλαδή ταξίδια με αυτοκίνητο ή με τραίνο, χρειάζεται βίζα και δεν υπάρχει προξενείο της Λευκορωσίας στην χώρα μας για την έκδοσή της.
Άρχισε, λοιπόν, ένας μαραθώνιος αλληλογραφίας με όλα τα προξενεία της Belarus στην Ευρώπη. Μας απάντησαν μόνο δύο, της Ρώμης και της Βιέννης. Σε επαναληπτικά γράμματά μας για διευκρινήσεις και στα δυό αυτά προξενεία, απάντησε μόνο αυτό της Βιέννης, με υπεύθυνο τον Aleksandr Zelyanin στο mail: [email protected]. Tα απαιτούμενα έγγραφα για την βίζα αναφέρονται λεπτομερώς στο site της αυστριακής πρεσβείας austria.mfa.gov.by. Με την γνωστή διαδικασία λοιπόν της αποστολής των διαβατηρίων μας και των απαιτουμένων εγγράφων με courier, πετύχαμε σε 1-2 εβδομάδες την πολυπόθητη βίζα. Σημειωτέον ότι η διάρκεια της βίζας είναι για όσες μέρες ακριβώς δηλώνει κανείς διαμονή στην Belarus, π.χ. για 5 μέρες και όχι για ένα μήνα, όπως ισχύει στις περισσότερες βίζες. Οπότε, για να έχει κανείς κάποια ελαστικότητα στο προγραμμά του, καλό είναι να δηλώσει περισσότερες μέρες. Χρειάζεται βέβαια, απόδειξη διαμονής, αλλά αυτό γίνεται με το γνωστό κόλπο, την κράτηση ξενοδοχείων στο Booking ή άλλο σχετικό site με free cancellation για τις ημερομηνίες που χρειαζόμαστε, και την ακύρωσή τους μετά την έκδοση της βίζας.
Δεύτερο διαδικαστικό πρόβλημα σε κάθε οδικό ταξίδι στην Ευρώπη, τα διόδια. Ευτυχώς, στις χώρες που θα επισκεπτόμασταν ή θα διασχίζαμε, υπάρχει πλέον δυνατότητα ηλεκτρονικής έκδοσης βινιέτας για διόδια: Της Βουλγαρίας στο bgtoll.bg (30 lev ή 15 Ευρώ για 30 μέρες), της Ρουμανίας στο roviniette.ro (33 lei ή 7 Ευρώ για 30 μέρες) και της Μολδαβίας στο evinieta.gov.md (4 Ευρώ για 7 μέρες). Στην Ουκρανία δεν χρειάζονται διόδια, αλλά στην Λευκορωσία, το σύστημα διοδίων είναι πιό πολύπλοκο. Πρέπει να αγοράσεις συσκευή διοδίων που απαιτεί εγγραφή στο site beltoll.by, υπογραφή συμβολαίου και φόρτωση με κάποιο ποσόν χρημάτων, ενώ στην έξοδο από την χώρα μπορεί να γίνει επιστροφή της συσκευής. Είναι μια πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία που γίνεται σε μερικά επιλεγμένα πρατήρια καυσίμων κοντά στα σύνορα, διάρκειας περίπου μισής ώρας, και αν τύχει να βρίσκεσθε πίσω από 3-4 άτομα (που είναι το σύνηθες), υπολογίστε 2-3 ώρες καθυστέρηση, εκτός από το πέρασμα των συνόρων. Εάν δεν το κάνεις, κάθε φορά που υπάρχει ηλεκτρονικός έλεγχος διοδίων, παίρνετε πρόστιμο 100 Ευρώ, οπότε μπορεί φθάνοντας στο Μινσκ να έχετε συγκεντρώσει ένα σεβαστό ποσόν. Δεν υπάρχει περίπτωση δήλωσης άγνοιας σαν τουρίστας, οι Λευκορώσοι αστυνομικοί δεν χαμπαριάζουν από αυτά, θα σας κρατήσουν το δίπλωμα και την άδεια και θα τα παραλάβετε όταν πληρώσετε το ποσόν στην επόμενη πόλη (εκτός από το κόστος, μερικές ώρες ακόμη καθυστέρηση). Εμείς είμασταν τυχεροί, επειδή την περίοδο αυτή γίνονταν οι 2οι Ευρωπαϊκοί Αγώνες του 2019, και ο Πρόεδρος της χώρας με διάταγμά του κατάργησε προσωρινά τα διόδια για 1 μήνα, ώστε να διευκολυνθεί η διακίνηση των αθλητών και των θεατών των αγώνων. Επομένως, δεν χρειαστήκαμε την ηλεκτρονική συσκευή και δεν πληρώσαμε διόδια.
Τέλος, θα αναφέρω ορισμένα ακόμη στοιχεία του προγραμματισμού. Υπολογίσαμε την κατανάλωση του καυσίμου (πετρελαίου στην περίπτωσή μας), το οποίο παντού ήταν φθηνότερο από την Ελλάδα. Στην Βουλγαρία 1.1 Ευρώ/λίτρο, στην Ρουμανία 1.2/λίτρο, στην Μολδαβία 0.85/λίτρο, στην Ουκρανία 1/λίτρο και το φθηνότερο στην Λευκορωσία, 0.7/λίτρο. Έτσι μπορείς να κάνεις ένα πρόχειρο υπολογισμό των καυσίμων που θα χρειαστείς και των σημείων που θα φουλάρεις. Δεν κλείσαμε ξενοδοχεία, επειδή δεν γνωρίζαμε με ακρίβεια την κατάσταση των δρόμων (και οι περισσότερες σχετικές πληροφορίες που συγκεντρώσαμε ήταν τελικά ανακριβείς), και έτσι κλείναμε μιά ημέρα πριν το ξενοδοχείο της επομένης διανυκτέρευσης, σε όλη την διάρκεια του ταξιδιού (έχοντας κάνει από πριν ένα ψάξιμο στο Ιντερνετ και μια βασική επιλογή 5-6 καταλυμάτων σε κάθε πόλη που θα διανυκτερεύαμε). Επίσης, υπολογίσαμε στον χιλιομετρικό σχεδιασμό του προγράμματος να περνάμε όσο πιο νωρίς το πρωί γίνεται τα σύνορα (κατά το δυνατόν). Όσοι έχουν κάνει στο παρελθόν οδικά ταξίδια σε χώρες εκτός συνθήκης Schengen, γνωρίζουν ότι το πέρασμα των συνόρων μεταξύ δυό χωρών, μπορεί να σου καταστρέψει ένα ταξίδι. Έχει τύχει να περιμένουμε πολλές ώρες, ιδίως στο κύριο συνοριακό πέρασμα Σερβίας-Ουγγαρίας (από τότε χρησιμοποιούμε πάντοτε εναλλακτικά περάσματα), ενώ το ρεκόρ είναι 17 ώρες αναμονή στο σύνορα Βουλγαρίας-Ρουμανίας (επί εποχής πτώσης του Τσαουσέσκου). Επίσης, το διαβατήριο είναι απαραίτητο για το ταξίδι αυτό (με 2 τουλάχιστον κενά φύλλα, και να μην λήγει προ 6μήνου), ενώ απαιτείται και πράσινη κάρτα, την οποία εκδίδει δωρεάν η ασφάλεια του αυτοκινήτου σας. Το ελληνικό δίπλωμα οδήγησης που έχετε, εφόσον είναι σε μορφή κάρτας, είναι αρκετό. Το διεθνές δίπλωμα που χορηγεί η ΕΛΠΑ για 1-2 χρόνια, πληρώνοντας 50-80 Ευρώ αν δεν κάνω λάθος, είναι μιά απάτη. Κανείς στον κόσμο δεν το γνωρίζει, έχω οδηγήσει σε όλες τις ηπείρους και όποτε μου ζήτησαν δίπλωμα και τους το έδειξα το αγνόησαν, ζητώντας μου το κανονικό ελληνικό δίπλωμα που έχουμε όλοι μας. Εδώ και χρόνια έχω σταματήσει να το προμηθεύομαι. Τέλος, θυμηθείτε ότι σε κάθε πέρασμα συνόρων πρέπει να έχετε πάντοτε έτοιμα: διαβατήριο, άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, δίπλωμα οδήγησης και πράσινη κάρτα.