ΕΡΣΗ
Member
Κοιτα να δεις οσον αφορα τον εναεριο σιδηροδρομο, μπορει η καταστροφη του να αναχαιτησε την μεταλλειευτικη αναπτυξη της Ερυθραιας, αλλα μπορει παραλληλα να ξαναεδωσε δουλεια στους αγωγιατες που θα ειχαν μεινει στον ασο. Το ερωτημα ειναι: αντε και φτιαχνεις το εξαιρετικο δυσκολο τεχνικα εργο του εναεριου σιδηροδρομου το οποιο εχει ως αποτελεσμα να κοψει μεροκαμματα απο την περιοχη. Τι κανεις ωστε να αντισταθμιστει η απωλεια αυτη απο τον ντοπιο πληθυσμο; Το οτι θα χρειαστει το εργο συντηρητες και μηχανοδηγους, ολιγον ενδιαφερει τον ερυθραιο αγωγιατη γιατι ειναι σιγουρο οτι δε θα ειναι αυτος που θα παρει τις εξειδικευμενες θεσεις. Πιθανοτατα δε για ενα τοσο υποαναπτυκτο κρατος να χρειαστει να εισαγεις εξειδικευμενο προσωπικο απο αλλου. Οποτε σε πρωτη ευκαιρια ο αγωγιατης και οι συν αυτω το γκρεμιζουν και ξανααποκτουν τα προτερα εισοδηματα τους. Αρα για την κατηγορια των αγωγιατων ειναι καλη η καταστροφη του σιδηροδρομου. Αν το βαλεις σε ενα γενικοτερο πλαισιο, πραγματι μιλουμε οτι θα ηταν αρνητικο το γεγονος της καταστροφης, αν επροκειτο για ενα κρατος κοινωνικης προνοιας το οποιο θα επενδυε τα εσοδα του σε κοινωνικες παροχες. Υποθετω οτι η Ερυθραια (και οχι μονο αυτη) δεν προκειται για τετοιου ειδους κρατος. Αν λοιπον τα χρηματα του ορυκτου πλουτου της χωρας αυτης τα μοιραζονται τα διαφορα κρατικα λαμογια, κατα τη γνωμη μου ειναι προτιμοτερο να εχει καταστραφει ο σιδηροδρομος ωστε να πρεπει να δινουν και μερικα επιπλεον μεροκαμματα στον τοπικο πληθυσμο, παρα να γλιτωνουν τα λαμογια τα χρηματα αυτα χαρη στις προσπαθειες, τα εξοδα και τους κοπους των Ιταλων.
Το οτι οι αποβαθρες της Τριπολης ειχαν χρηστικη σημασια ειναι προφανες. Ωστοσο εκεινο που επικρατησε, και ως εκ τουτου ηταν επομενο να καταστραφουν, ηταν κυριως η ιδεολογικη τους σημασια. Και το Berliner Stadtschloss που ανεφερα παραπανω ειχε συγκεκριμμενες χρησεις. Δεν κατεδαφιστηκε ως αχρηστο, αλλα για πολυ συγκεκριμενους ιδεολογικους λογους.
Και απο τα λιγα που γνωριζω ο λαος της Λιβυης ειναι κατα κυριο λογο λαος της ερημου, ειναι πολυ δυσκολα να βρεθει απο τη μια στιγμη στην αλλη στη θεση του καλλιεργητη η του εξειδικευμενου εργατη εργοστασιου. Το περασμα απο το ενα ειδος οικονομιας σε μια αλλη δεν ειναι ευκολο και επιφερει κραδασμους και απωλειες. Στην προκειμενη περιπτωση ηταν απωλεια των αγροκτηματων, των εργαστασιων και των υδρευτικων εργων. Σε αλλες χωρες, δυτικες, η εκβιομηχανηση ειχε ως συνεπεια την απωλεια ανθρωπινων ζωων. Στην Λιβυη εχω την αισθηση οτι το περασμα δεν ολοκληρωθηκε. Εχει μεινει ημιτελες και θα δειξει το μελλον τι θα συμβει. Τουλαχιστον οπως λες εχουν το πετρελαιο τους και δεν ειναι Μπαγκλαντες και μεχρι στιγμης το διαχειριζονται με ενα διαφορετικο τροπο απο τη Νιγηρια. Κατι ειναι και αυτο.
Τωρα απο εκει και επειτα νομιζω οτι καθε χωρα εχει την δικη της ιστορια και ειναι πολυ μεγαλη γενικευση να μιλαμε με τον ιδιο τροπο για τη Νιγηρια, για το Μαλι, για το Τσαντ η την Αιθιοποια και τη Ζιμπαμπουε. Μπορει για ολα τα κακα της Νιγηριας να φταιει η Shell και για το Μαλι παλι κατι τελειως διαφορετικο και παει λεγοντας.
Απλως εκεινο που εχω να παρατηρησω ειναι οτι τοσο στην προπολεμικη Ελλαδα οσο και στην μεταπολεμικη κατεστραμενη και ρημαγμενη Ελλαδα υπηρχε η ελπιδα και η πιστη οτι αν δουλεψουν (στα χωραφια, στα καραβια, στα εργοστασια της Γερμανιας και στα ορυχεια του Βελγιου, η αν βρισκοντουσαν μεταναστες στην Αυστραλια) θα καλυτερευσουν την προσωπικη κατασταση τους. Και ειχαν και προσωπικα τετοια παραδειγματα που τους ενθαρυναν στην προσπαθεια τους. Εβλεπαν τον συγχωριανο τους να φευγει να θαλασσοδερνεται και να τα καταφερνει.
Αναρωτιεμαι λοιπον αν οι ετεροκλητοι αυτοι λαοι της Αφρικης εχουν μεσα τους την ελπιδα και πιστη οτι μονο με τη δουλεια τους εχουν ελπιδα να καλυτερευσουν τη ζωη τους.
Βεβαιως αυτο που ζητω μπορει να ειναι και τεραστιο ανθρωπολογικο σφαλμα υπο την εννοια οτι ειναι πολυ δυσκολο σε φυλες που μεχρι προτεινος ηταν τροφοσυλλεκτικες και κυνηγετικες να εχουν τη δυτικη αντιληψη της εργασιας.
Το οτι οι αποβαθρες της Τριπολης ειχαν χρηστικη σημασια ειναι προφανες. Ωστοσο εκεινο που επικρατησε, και ως εκ τουτου ηταν επομενο να καταστραφουν, ηταν κυριως η ιδεολογικη τους σημασια. Και το Berliner Stadtschloss που ανεφερα παραπανω ειχε συγκεκριμμενες χρησεις. Δεν κατεδαφιστηκε ως αχρηστο, αλλα για πολυ συγκεκριμενους ιδεολογικους λογους.
Και απο τα λιγα που γνωριζω ο λαος της Λιβυης ειναι κατα κυριο λογο λαος της ερημου, ειναι πολυ δυσκολα να βρεθει απο τη μια στιγμη στην αλλη στη θεση του καλλιεργητη η του εξειδικευμενου εργατη εργοστασιου. Το περασμα απο το ενα ειδος οικονομιας σε μια αλλη δεν ειναι ευκολο και επιφερει κραδασμους και απωλειες. Στην προκειμενη περιπτωση ηταν απωλεια των αγροκτηματων, των εργαστασιων και των υδρευτικων εργων. Σε αλλες χωρες, δυτικες, η εκβιομηχανηση ειχε ως συνεπεια την απωλεια ανθρωπινων ζωων. Στην Λιβυη εχω την αισθηση οτι το περασμα δεν ολοκληρωθηκε. Εχει μεινει ημιτελες και θα δειξει το μελλον τι θα συμβει. Τουλαχιστον οπως λες εχουν το πετρελαιο τους και δεν ειναι Μπαγκλαντες και μεχρι στιγμης το διαχειριζονται με ενα διαφορετικο τροπο απο τη Νιγηρια. Κατι ειναι και αυτο.
Τωρα απο εκει και επειτα νομιζω οτι καθε χωρα εχει την δικη της ιστορια και ειναι πολυ μεγαλη γενικευση να μιλαμε με τον ιδιο τροπο για τη Νιγηρια, για το Μαλι, για το Τσαντ η την Αιθιοποια και τη Ζιμπαμπουε. Μπορει για ολα τα κακα της Νιγηριας να φταιει η Shell και για το Μαλι παλι κατι τελειως διαφορετικο και παει λεγοντας.
Απλως εκεινο που εχω να παρατηρησω ειναι οτι τοσο στην προπολεμικη Ελλαδα οσο και στην μεταπολεμικη κατεστραμενη και ρημαγμενη Ελλαδα υπηρχε η ελπιδα και η πιστη οτι αν δουλεψουν (στα χωραφια, στα καραβια, στα εργοστασια της Γερμανιας και στα ορυχεια του Βελγιου, η αν βρισκοντουσαν μεταναστες στην Αυστραλια) θα καλυτερευσουν την προσωπικη κατασταση τους. Και ειχαν και προσωπικα τετοια παραδειγματα που τους ενθαρυναν στην προσπαθεια τους. Εβλεπαν τον συγχωριανο τους να φευγει να θαλασσοδερνεται και να τα καταφερνει.
Αναρωτιεμαι λοιπον αν οι ετεροκλητοι αυτοι λαοι της Αφρικης εχουν μεσα τους την ελπιδα και πιστη οτι μονο με τη δουλεια τους εχουν ελπιδα να καλυτερευσουν τη ζωη τους.
Βεβαιως αυτο που ζητω μπορει να ειναι και τεραστιο ανθρωπολογικο σφαλμα υπο την εννοια οτι ειναι πολυ δυσκολο σε φυλες που μεχρι προτεινος ηταν τροφοσυλλεκτικες και κυνηγετικες να εχουν τη δυτικη αντιληψη της εργασιας.