katkats
Moderator
- Μηνύματα
- 10.025
- Likes
- 13.051
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ν. Αμερική
Βαλέτα –Τα βασικά
Η Βαλέτα ιδρύθηκε το 1566 από τους Ιωαννίτες ιππότες (knights of St. John) και συγκεκριμένα από τον Μέγα Μάγιστρο Jean Parisot de la Vallete και είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που χτίστηκε, από την αρχή, ολόκληρη, με ένα ενιαίο σχέδιο. Χτισμένη σε μια μικρή χερσόνησο, δίνει την εντύπωση πόλης - μινιατούρας. Έχει ψηλά κτίρια, με αυτά τα χαρακτηριστικά ξύλινα, κλειστά, μικρά χρωματιστά μπαλκόνια. Οι δρόμοι της είναι αλφαδιασμένοι, όμως εκτείνονται σε ένα ανώμαλο έδαφος. Τι σημαίνει αυτό; Ανηφόρες και σκαλάκια. Οι δρόμοι υποτίθεται ότι έχουν τέτοιον προσανατολισμό ώστε τα ρεύματα αέρα από τη θάλασσα να μπαίνουν και να δροσίζουν την πόλη. Περπατώντας στην πόλη, το νιώσαμε αυτό πολλές φορές, όταν δεχόμασταν ψυχρές ριπές στο άσχετο.
Ολόκληρη η πόλη της Βαλέτα ανήκει στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco και το 2018 είναι η σειρά της να γίνει η πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης.
Διασχίζουμε τη γέφυρα, πάνω από την τάφρο των θεόρατων τειχών και μπαίνουμε από την πύλη στην πόλη. Αυτή η πύλη είναι νέα προσθήκη και σχεδιάστηκε από τον Renzo Piano (ο αρχιτέκτονας που έχει αναλάβει το κέντρο πολιτισμού του ιδρύματος Νιάρχου στο φαληρικό δέλτα).
Μπήκαμε μέσα στη Βαλέτα. Με το καλημέρα σας, ακόμα ένα δημιούργημα του Renzo Piano: το κοινοβούλιο. Δίπλα του, τα ερείπια της όπερας. Βομβαρδίστηκε και καταστράφηκε ολοσχερώς από τους Γερμανούς στον Β' Παγκόσμιο πόλεμο. Οι Μαλτέζοι δεν την επισκεύασαν ποτέ και άφησαν τα συντρίμμια, να τους θυμίζουν τον πόλεμο. Πολύ πρόσφατα, πάλι ο Renzo Piano πρόσθεσε από πάνω ένα ανοιχτό αμφιθέατρο. Αμφιλεγόμενα τα τρία αυτά έργα, έχουν γίνει αντικείμενο πολλών αντιπαραθέσεων.
Είμαστε στην Triq ir-Repubblica (Republic street, αγγλιστί). Είναι ο πιο κεντρικός δρόμος. Πεζοδρομημένος, ιδανικός για βόλτα, αν τον ακολουθήσετε θα πέσετε πάνω στα πιο σημαντικά αξιοθέατα. Ενώνει 2- 3 πλατείες, οι οποίες είναι τίγκα στο τραπεζάκι, όπως Ελλάδα και ιδανικές για άραγμα και people watching.
Misraħ ir-Repubblika
Μετά τα ερείπια της όπερας, στα αριστερά είναι το αρχαιολογικό μουσείο. Στεγάζεται στο Auberge de Provence του 16ου αιώνα, που μέσα πρέπει να είναι ωραίο. Και η συλλογή του πρέπει να είναι ενδιαφέρουσα, καθώς φιλοξενεί τα ευρήματα από τους προϊστορικούς ναούς της Μάλτας. Όπως καταλαβαίνετε δεν μπήκαμε και το έχω μετανιώσει λίγο. Από τα κορυφαία εκθέματατου μουσείου είναι αυτή η μικροσκοπική κοιμωμένη
Και τι είναι τα Auberges; Το τάγμα των ιπποτών χωριζόταν διοικητικά σε 8 langues (γλώσσες), οι οποίες αντιπροσώπευαν τις κτήσεις του ανά την Ευρώπη. Τα auberges στη Μάλτα ήταν τα σπίτια, τα πανδοχεία κάθε γλώσσας και έπαιζαν ρόλο διοικητηρίων. Όσα έχουν απομείνει στη Βαλέτα τα βρήκαμε, καθώς και μερικά από τα παλαιότερα στο Birgu (Vitoriosa), την αρχική βάση των ιπποτών στη Μάλτα.
Συνεχίζουμε στη Repubblica. Στα αριστερά μας ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα της Βαλέτα, ο St. John co-cathedral: τεράστιος, με πλούσια διακόσμηση και το κυριότερο με 2 Caravaggio. Δυο πίνακες πρόλαβε να ζωγραφίσει στον ένα χρόνο που έμεινε στη Μάλτα, πριν κατηγορηθεί (ξανά) για φόνο και διαφύγει στη Σικελία. Όχι, ούτε εδώ μπήκαμε.
Στο μεθεπόμενο τετράγωνο συναντάμε το άλλο πολύ σημαντικό αξιοθέατο της Βαλέτα: Το παλάτι του Μαγίστρου. Μέχρι πριν λίγα χρόνια στέγαζε (και) το κοινοβούλιο. Επισκέψιμα είναι το armoury και τα state apartments.
Φτάσαμε μέχρι την χαριτωμένη αυλή του, αλλά με τα παλάτια δεν έχουμε πολύ καλές σχέσεις, οπότε μεταβολή και όξω στην πλατεία Misraħ του San Ġorġ.
Άπλα, συντριβανάκια στο επίπεδο του εδάφους και τραπεζάκια μόνο στο βάθος.
Αν είστε βιαστικοί, εδώ μπορείτε να κάνετε μεταβολή και να αρχίσετε να γυρνάτε προς τα πίσω. Προτείνω να πάρετε την Triq Il-Mercanti (Merchants' Street), τον άλλο μεγάλο πεζόδρομο της Βαλέτα.
Στη Mercanti θα δείτε την κλειστή κεντρική αγορά ερειπωμένη. Μεγάλη απογοήτευση. Ήθελα πολύ να την επισκεφθώ για να δω τα τοπικά προϊόντα. Στο μεγάλο μπακάλικο της Βαλέτα, το Webley, το μόνο μαλτέζικο που βρήκα ήταν κρασί. Ίσως να είχε και άλλα ντόπια πράγματα, κρυμμένα πίσω από τη πληθώρα εγγλέζικων και ιταλικών προϊόντων. Όλα αυτά δικαιολογούνται, αν σκεφτεί κανείς ότι η Μάλτα παράγει μόνο το 20% των προϊόντων που χρειάζεται! Για την αγορά διάβασα ότι θα ανοίξει ξανά ανακαινισμένη τον επόμενο Ιούνιο.
Περπατώντας στη Mercanti, περνάμε τον Co-cathedral και συνεχίζουμε μέχρι το τέρμα της. Θα πέσετε πάνω σε δυο συγκοινωνούντες πλατείες και σε δυο ακόμα Auberge, d' Italie και de Castille. Το τελευταίο είναι πολύ εντυπωσιακό.
Πλαγίως απέναντι του βρίσκεται το St. James Cavalier, το οποίο έχει μετατραπεί σε πολιτιστικό κέντρο. Αν έχετε χρόνο, αξίζει μια γρήγορη βόλτα στο εσωτερικό του, η είσοδος είναι δωρεάν.
Απέναντι από το St. James Cavalier είναι το χρηματιστήριο και δίπλα η είσοδος για τους Upper Barrakka Gardens. Απαραίτητη επίσκεψη αυτή. Οι κήποι κατασκευάστηκαν για να ξεκουράζονται και να χαλαρώνουν οι ιππότες. Από εδώ μπορείτε να θαυμάσετε ένα πανόραμα από ψηλά: Αριστερά Βαλέτα, δεξιά λιμάνι και μπροστά σας οι 3 Πόλεις. Έχει σκιά, λουλουδάκια και ένα κιόσκι για καφέ ή μπίρα. Στην άκρη των κήπων βρίσκεται η έξοδος του πανύψηλου Barrakka lift, που τους συνδέει με το λιμάνι (το εισιτήριο κοστίζει 1€, μόνο για την άνοδο, η κάθοδος είναι δωρεάν). Στο από κάτω επίπεδο, θα παρατηρήσετε μια σειρά από κανόνια. Δύο φορές την ημέρα, το μεσημέρι και στις 4μμ, βαράνε τελετουργικά μια κανονιά. Πληρώνεις για να το ζήσεις από κοντά – δεν βρίσκω τον λόγο, το βλέπεις και από πάνω. Πιο κάτω ακόμα, στα έγκατα της γης, βρίσκονται τα Lascaris war rooms : το υπόγειο αρχηγείο των Εγγλέζων στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Σωστά μαντέψατε, ούτε εδώ μπήκαμε.
Κάπου εδώ τελειώνει η βασική ξενάγηση στη Βαλέτα. Την αποχαιρετάτε και φεύγετε. Εγώ όμως, στο επόμενο κεφάλαιο, έχω να σας πω κι άλλα.
Πάρτε και λίγες νυχτερινές φωτογραφίες.
το κοινοβούλιο
Misraħ ir-Repubblika
Triq ir-Repubblica
St. John co-cathedral
Ερημωμένη, αλλά γοητευτική...
Η Βαλέτα ιδρύθηκε το 1566 από τους Ιωαννίτες ιππότες (knights of St. John) και συγκεκριμένα από τον Μέγα Μάγιστρο Jean Parisot de la Vallete και είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που χτίστηκε, από την αρχή, ολόκληρη, με ένα ενιαίο σχέδιο. Χτισμένη σε μια μικρή χερσόνησο, δίνει την εντύπωση πόλης - μινιατούρας. Έχει ψηλά κτίρια, με αυτά τα χαρακτηριστικά ξύλινα, κλειστά, μικρά χρωματιστά μπαλκόνια. Οι δρόμοι της είναι αλφαδιασμένοι, όμως εκτείνονται σε ένα ανώμαλο έδαφος. Τι σημαίνει αυτό; Ανηφόρες και σκαλάκια. Οι δρόμοι υποτίθεται ότι έχουν τέτοιον προσανατολισμό ώστε τα ρεύματα αέρα από τη θάλασσα να μπαίνουν και να δροσίζουν την πόλη. Περπατώντας στην πόλη, το νιώσαμε αυτό πολλές φορές, όταν δεχόμασταν ψυχρές ριπές στο άσχετο.
Ολόκληρη η πόλη της Βαλέτα ανήκει στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco και το 2018 είναι η σειρά της να γίνει η πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης.
Διασχίζουμε τη γέφυρα, πάνω από την τάφρο των θεόρατων τειχών και μπαίνουμε από την πύλη στην πόλη. Αυτή η πύλη είναι νέα προσθήκη και σχεδιάστηκε από τον Renzo Piano (ο αρχιτέκτονας που έχει αναλάβει το κέντρο πολιτισμού του ιδρύματος Νιάρχου στο φαληρικό δέλτα).
Μπήκαμε μέσα στη Βαλέτα. Με το καλημέρα σας, ακόμα ένα δημιούργημα του Renzo Piano: το κοινοβούλιο. Δίπλα του, τα ερείπια της όπερας. Βομβαρδίστηκε και καταστράφηκε ολοσχερώς από τους Γερμανούς στον Β' Παγκόσμιο πόλεμο. Οι Μαλτέζοι δεν την επισκεύασαν ποτέ και άφησαν τα συντρίμμια, να τους θυμίζουν τον πόλεμο. Πολύ πρόσφατα, πάλι ο Renzo Piano πρόσθεσε από πάνω ένα ανοιχτό αμφιθέατρο. Αμφιλεγόμενα τα τρία αυτά έργα, έχουν γίνει αντικείμενο πολλών αντιπαραθέσεων.
Είμαστε στην Triq ir-Repubblica (Republic street, αγγλιστί). Είναι ο πιο κεντρικός δρόμος. Πεζοδρομημένος, ιδανικός για βόλτα, αν τον ακολουθήσετε θα πέσετε πάνω στα πιο σημαντικά αξιοθέατα. Ενώνει 2- 3 πλατείες, οι οποίες είναι τίγκα στο τραπεζάκι, όπως Ελλάδα και ιδανικές για άραγμα και people watching.
Misraħ ir-Repubblika
Από wikipedia
Θα σας πω αργότερα που βρέθηκε.Και τι είναι τα Auberges; Το τάγμα των ιπποτών χωριζόταν διοικητικά σε 8 langues (γλώσσες), οι οποίες αντιπροσώπευαν τις κτήσεις του ανά την Ευρώπη. Τα auberges στη Μάλτα ήταν τα σπίτια, τα πανδοχεία κάθε γλώσσας και έπαιζαν ρόλο διοικητηρίων. Όσα έχουν απομείνει στη Βαλέτα τα βρήκαμε, καθώς και μερικά από τα παλαιότερα στο Birgu (Vitoriosa), την αρχική βάση των ιπποτών στη Μάλτα.
Συνεχίζουμε στη Repubblica. Στα αριστερά μας ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα της Βαλέτα, ο St. John co-cathedral: τεράστιος, με πλούσια διακόσμηση και το κυριότερο με 2 Caravaggio. Δυο πίνακες πρόλαβε να ζωγραφίσει στον ένα χρόνο που έμεινε στη Μάλτα, πριν κατηγορηθεί (ξανά) για φόνο και διαφύγει στη Σικελία. Όχι, ούτε εδώ μπήκαμε.
Στο μεθεπόμενο τετράγωνο συναντάμε το άλλο πολύ σημαντικό αξιοθέατο της Βαλέτα: Το παλάτι του Μαγίστρου. Μέχρι πριν λίγα χρόνια στέγαζε (και) το κοινοβούλιο. Επισκέψιμα είναι το armoury και τα state apartments.
Φτάσαμε μέχρι την χαριτωμένη αυλή του, αλλά με τα παλάτια δεν έχουμε πολύ καλές σχέσεις, οπότε μεταβολή και όξω στην πλατεία Misraħ του San Ġorġ.
Άπλα, συντριβανάκια στο επίπεδο του εδάφους και τραπεζάκια μόνο στο βάθος.
Αν είστε βιαστικοί, εδώ μπορείτε να κάνετε μεταβολή και να αρχίσετε να γυρνάτε προς τα πίσω. Προτείνω να πάρετε την Triq Il-Mercanti (Merchants' Street), τον άλλο μεγάλο πεζόδρομο της Βαλέτα.
Στη Mercanti θα δείτε την κλειστή κεντρική αγορά ερειπωμένη. Μεγάλη απογοήτευση. Ήθελα πολύ να την επισκεφθώ για να δω τα τοπικά προϊόντα. Στο μεγάλο μπακάλικο της Βαλέτα, το Webley, το μόνο μαλτέζικο που βρήκα ήταν κρασί. Ίσως να είχε και άλλα ντόπια πράγματα, κρυμμένα πίσω από τη πληθώρα εγγλέζικων και ιταλικών προϊόντων. Όλα αυτά δικαιολογούνται, αν σκεφτεί κανείς ότι η Μάλτα παράγει μόνο το 20% των προϊόντων που χρειάζεται! Για την αγορά διάβασα ότι θα ανοίξει ξανά ανακαινισμένη τον επόμενο Ιούνιο.
Περπατώντας στη Mercanti, περνάμε τον Co-cathedral και συνεχίζουμε μέχρι το τέρμα της. Θα πέσετε πάνω σε δυο συγκοινωνούντες πλατείες και σε δυο ακόμα Auberge, d' Italie και de Castille. Το τελευταίο είναι πολύ εντυπωσιακό.
Απέναντι από το St. James Cavalier είναι το χρηματιστήριο και δίπλα η είσοδος για τους Upper Barrakka Gardens. Απαραίτητη επίσκεψη αυτή. Οι κήποι κατασκευάστηκαν για να ξεκουράζονται και να χαλαρώνουν οι ιππότες. Από εδώ μπορείτε να θαυμάσετε ένα πανόραμα από ψηλά: Αριστερά Βαλέτα, δεξιά λιμάνι και μπροστά σας οι 3 Πόλεις. Έχει σκιά, λουλουδάκια και ένα κιόσκι για καφέ ή μπίρα. Στην άκρη των κήπων βρίσκεται η έξοδος του πανύψηλου Barrakka lift, που τους συνδέει με το λιμάνι (το εισιτήριο κοστίζει 1€, μόνο για την άνοδο, η κάθοδος είναι δωρεάν). Στο από κάτω επίπεδο, θα παρατηρήσετε μια σειρά από κανόνια. Δύο φορές την ημέρα, το μεσημέρι και στις 4μμ, βαράνε τελετουργικά μια κανονιά. Πληρώνεις για να το ζήσεις από κοντά – δεν βρίσκω τον λόγο, το βλέπεις και από πάνω. Πιο κάτω ακόμα, στα έγκατα της γης, βρίσκονται τα Lascaris war rooms : το υπόγειο αρχηγείο των Εγγλέζων στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Σωστά μαντέψατε, ούτε εδώ μπήκαμε.
Κάπου εδώ τελειώνει η βασική ξενάγηση στη Βαλέτα. Την αποχαιρετάτε και φεύγετε. Εγώ όμως, στο επόμενο κεφάλαιο, έχω να σας πω κι άλλα.
Πάρτε και λίγες νυχτερινές φωτογραφίες.
το κοινοβούλιο
Misraħ ir-Repubblika
Triq ir-Repubblica
St. John co-cathedral
Ερημωμένη, αλλά γοητευτική...
Last edited by a moderator: