gmavro75
Member
- Μηνύματα
- 436
- Likes
- 563
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ταξίδι στο χρόνο
Κεφάλαιο 3
13/6/2010, Κυριακή
Πέτρα
Το προηγούμενο βράδυ στη Wadi Musa κύλισε χωρίς κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού η πόλη που το όνομά της σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει η κοιλάδα του Μωυσή, δεν προσφέρει ή για να είμαι και πιο δίκαιος, δεν ανακαλύψαμε, κάτι το ενδιαφέρον πέρα από κανά δυο καφενέδες για τσάι και συμπάθεια, και αρκετά τουριστάδικα τραπεζομάγαζα δυτικού τύπου Β’ που σέρβιραν και τουριστικό μενού μεσοανατολίτικου τύπου Γ’. Συναντηθήκαμε με τον Ali, ιδιοκτήτη του γραφείου Jordan Beauty Tours εν μέρει για να τον ξοφλήσουμε, εν μέρει για να τον συναντήσουμε, ήπιαμε τσαγάκι στα γραφεία της εταιρείας που ήταν μια σκηνή Βεδουίνων (αφού και ο Ali ήταν Βεδουίνος γεννημένος σε μια σπηλιά εκεί γύρω…), στημένη μέσα σε ένα ημιτελές οροφοδιαμέρισμα, πάνω σε μια ημιτελή οικοδομή, ναι.
Για την Πέτρα ό,τι και να πεις είναι λίγο. Και η Wadi Musa η πόλη που στέκει μπροστά στο παγκοσμίως διάσημο φαράγγι είναι λίγη. Λίγη ήταν και η διαδρομή από το ξενοδοχείο μέχρι την είσοδο του μνημείου. Ο πρωινός ήλιος είχε αρχίσει να ανεβάζει τη θερμοκρασία, λίγο, όταν ξεκινήσαμε να ακολουθούμε το αρχαίο μονοπάτι μέσα στο κόκκινο φαράγγι Al Siq που μετά από 4 εντυπωσιακά χιλιόμετρα σε βγάζει στο Θησαυροφυλάκιο που είναι τόσο εντυπωσιακό με τη σειρά του που ακαριαία σε κάνει να ξεχνάς τα εντυπωσιακά 4 χιλιόμετρα του φαραγγιού και φυτεύει ένα ακούσιο «Ω» θαυμαστικό στο στόμα του ταξιδιώτη του οποίου τα μάτια αντικρίζουν να ξεπροβάλει απότομα, ξαφνικά και απροειδοποίητα όλη του η μεγαλοπρέπεια. Δηλαδή είναι φοβερό! Οι τύποι σκάλισαν πάνω στο βράχο ένα γλυπτό-κτήριο-μνημείο με ύψος όσο δυο πενταώροφες πολυκατοικίες όρθιες -μαζί με το δώμα- και πλάτος όσο μια ίδια πεσμένη, περίτεχνα σχήματα, κίονες με κεφαλές ιωνικού ρυθμού, προσόψεις, αγάλματα, όλα πάνω στον κοκκινωπό βράχο. Η τεράστια κλίμακα συναντούσε την λεπτομέρεια των λαξευμάτων. Ποιοί ήταν αυτοί οι τύποι λοιπόν; Τι ιστορίες έχει να μας διηγηθεί αυτό το μέρος;
Οι Ναβαταίοι ήταν αρχαία Αραβική φυλή, με πρώτες αναφορές στην Παλαιά Διαθήκη, κάπου στο 13ο αιώνα π.Χ. και αναπτύχθηκαν στην περιοχή από την Ερυθρά μέχρι τη Νεκρά Θάλασσα. Η βασική τους ασχολία ήταν η παροχή υπηρεσιών στα καραβάνια που ασκούσαν το δύσκολο εμπόριο από την Αίγυπτο ως τα Βασίλεια της Μεσοποταμίας και αργότερα από την Αραβία ως την Ρώμη. Η παροχή διαμονής, φαγητού, προστασίας και κυρίως νερού, όλα με το αζημίωτο, αποδείχθηκε αρκετά επικερδής ενασχόληση και έτσι ο λαός των Ναβαταίων έφτασε κάπου το 2ο αιώνα π.Χ να έχει δύναμη και πλούτο που αντικατοπτρίζονται στην πρωτεύουσά τους, την Πέτρα. Βέβαια οι ίδιοι δεν την έλεγαν Πέτρα αλλά Ρακέμ ή Ράκμου που σημαίνει κάτι σαν «πέτρα με οριζόντιους χρωματισμούς», όνομα που δικαιολογείται απολύτως από τους οριζόντιους χρωματισμούς της πέτρας στην περιοχή, που φέρει οριζόντιους χρωματισμούς, η πέτρα. Προφανώς υποθέτω εγώ, θα είχαν πολλά ονόματα για τις πέτρες, όπως έχουν οι Εσκιμώοι για το χιόνι. Άλλο όνομα θα είχαν για την πολύχρωμη πέτρα, άλλο για την μονόχρωμη, άλλο για την πέτρα που είναι αρκετά μικρή ώστε να μπορείς να την πετάξεις στο κεφάλι του άλλου και άλλο όνομα για την πέτρα που είναι τόσο μικρή που δεν έχει νόημα να την πετάξεις στο κεφάλι του άλλου, άλλο όνομα για την πέτρα που φέρει οριζόντια γεωλογικά επιστρώματα, άλλο για την πέτρα που έχει μπει στο σανδάλι σου και σε ενοχλεί και άλλο για την Πέτρα. Μετά οι Έλληνες που δεν είχαν τόσο πλούσιο λεξιλόγιο για αυτά τα πράγματα τα ονόμασαν όλα χιόνι. Και Πέτρα. Που σημαίνει πέτρα. Οι Ναβαταίοι λάτρευαν θεότητες που ζούσαν μέσα στα βράχια. Η θρησκεία τους αυτή δέχτηκε πολλές επιρροές και προσμίξεις από την Αιγυπτιακή, τις θρησκείες τις Μεσοποταμίας και των Αράβων, της Αρχαίας Ελλάδας και της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (ό,τι τους λέγανε το πιστεύανε! Βλέπεις ο πελάτης έχει πάντα δίκιο). Η πόλη γνώρισε την ακμή της από τον 2ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 1ο μ.Χ κατά τον 2ο αιώνα συνέχισε να ακμάζει αν και η προσάρτησή της στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία είχε ως αποτέλεσμα τον εξελληνισμό της, την παρακμή της τον 3ο αιώνα μ.Χ ως αποτέλεσμα εν μέρει της ανάπτυξης της Παλμύρας που προσέλκυσε τα καραβάνια και της χρήσης των θαλάσσιων δρόμων για το εμπόριο που παρέκαμπταν την Πέτρα, και τελικά μετά από έναν καταστροφικό σεισμό οι Ναβαταίοι εξαφανίστηκαν μαζί με το πλούσιο λεξιλόγιό τους γύρω από τις πέτρες κάπου τον 4ο αιώνα. Αλλά άφησαν πίσω τους αυτό το υπέροχο μοναδικό μνημείο που ανακάλυψε ο Ελβετός εξερευνητής Johann Ludwig Burckhardt το 1812, η διαγαλαξιακή οργάνωση UNESCO το χαρακτήρισε μνημείο πανγαλαξιακής ανθρώπινης κληρονομιάς το 1985 αλλά πιο σημαντικό ρόλο από όλους έπαιξε ο Indiana Jones που την έκανε διάσημη, μόδα, χοτ και ιν, στο «Η Τελευταία Σταυροφορία» τίτλος που παρέπεμπε ότι θα είναι και η τελευταία ταινία της τριλογίας αν και η τριλογία έκλεισε με μια τέταρτη ταινία πρόπερσι, αλλά όλα αυτά είναι άσχετα με το θέμα μας, πάντως μετά από τον Indiana Jones άρχισαν να εισρέουν οι τουρίστες σαν τρελοί, έτσι μας είπε ο ξεναγός που ήταν και ντόπιος. Όταν ο επισκέπτης νομίσει ότι τα έχει δει όλα και έχει περπατήσει όλη τη διαδρομή από το Θησαυροφυλάκιο μέχρι το μουσείο, έχοντας θαυμάσει στο δρόμο μεταξύ άλλων, το αμφιθέατρο χωρητικότητας 10.000 ατόμων, τους βασιλικούς τάφους της Υδρίας, τον τάφο του Ρωμαίου στρατιώτη όλα λαξευμένα στους βράχους, ξεκινά ο ανηφορικός δρόμος για το Μοναστήρι, μια ανάβαση 45 λεπτών που λίγο πριν σε φέρει στα όριά σου σε φέρνει στο μνημείο που συναγωνίζεται σε μεγαλοπρέπεια το θησαυροφυλάκιο αλλά υστερεί σε φήμη γιατί για να φτάσεις εκεί φτάνεις στα όριά σου. Όμως, μακριά από τις ορδές των τουριστών, όπως επιθυμεί ο κάθε ένας από εμάς που απαρτίζουμε τις ορδές των τουριστών, σε ένα απόκοσμο τοπίο και κάτω από τη σκιά των υφασμάτων και της σπηλιάς στον καφενέ-καντίνα Βεδουίνων, μπορείς να χαλαρώσεις και να απολαύσεις το μεγαλειώδες δημιούργημα. Αφού πήρα μια ανάσα μαζί με άλλους δυο που τους έφτανε μια ανάσα που είχαν πάρει και αυτοί, ανηφορήσαμε προς τις γύρω κορυφές από όπου όπως καταδείκνυαν υποσχετικά αυτοσχέδια ταμπελάκια είχε θέα. Και όντως είχε μαγική θέα τόσο προς το Μοναστήρι όσο και προς την έρημο την αχανή έκταση που ξεκίναγε από κει που τα απόκρημνα βράχια κατρακυλούσαν ένα χιλιόμετρο κάθετα κάτω από τα πόδια μας μέχρι τους ορίζοντες της Αραβικής ερήμου.
Ήταν απόγευμα όταν εξαντλημένοι βρεθήκαμε και οι έξι στην έξοδο της Πέτρας. Ανασυνταχτήκαμε, με τις τελευταίες μας δυνάμεις συρθήκαμε μέχρι το εστιατόριο Al-Qahara όπου απολαύσαμε για άλλη μια φορά τις γεύσεις της περιοχής και κατεβάσαμε το νερό με τους κουβάδες. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και πήραμε το δρόμο για την έρημο Wadi Rum, την Κοιλάδα του Φεγγαριού εις την ελληνιστή. Εντυπωσιασμένοι ακόμα από τις εικόνες που μας χαρίστηκαν στην Πέτρα, μετά από μια δίωρη διαδρομή, για άλλη μια φορά ο νότος της Ιορδανίας άρχισε να λύνει καθώς αρχίσαμε να μπαίνουμε στο Εθνικό Πάρκο με το σουρεαλιστικό σκηνικό των απόκρημνων νήσων που περιβάλλονται αντί θαλάσσης από την κόκκινη άμμο της ερήμου. Πετρώδεις σχηματισμοί που ήταν στα όρια να τους πεις βουνά, σίγουρα για απλώς βράχοι τα είχαν ξεπεράσει τα όρια προ πολλού, υπό το φως της απογευματινής πορτοκαλίλας, ανεξάρτητοι μεταξύ τους διάσπαρτοι στο αχανές, μια ομορφιά που μόνο η τυχαιότητα της φυσικής δημιουργίας μπορεί να χαρίσει... και να… όχι να χαρίσει μαγεύοντας… όχι, να χαρίσει, η φύση να χαρίσει… όχι και πάλι, πετρώδεις σχηματισμοί, που… τι κάνουν; τι ρήμα να βάλω τώρα;
«Και ξαφνικά ο Γουόνα Μπι, συγγραφέας, έφαγε συγγραφικό κόλλημα. Το πληκτρολόγιο σταμάτησε τον κλικλακαριστό του ήχο γιατί σταμάτησε να γράφει. Έβαλε στο στόμα ένα μολύβι που το είχε εκεί για να το βάζει στο στόμα αφού δεν του χρειαζόταν στη συγγραφή μιας και είχε πληκτρολόγιο. Μουρμούρισε την τελευταία παράγραφο με φθίνουσα λεπτομέρεια και ένταση και ακούστηκε κάπως έτσι: «Πετρώδεις σχηματισμοί …όρια… πεις βουνά …τα όρια πολλουφωςπορτοκαλίλασάσπαρτοιχαιότηταγίασναρίσει…» και μετά τι? Το επανέλαβε δυο τρεις φορές με ελάχιστες παραλλαγές στον τόνο και στους φθόγγους παράγοντας φράσεις που μόνο η τυχαιότητα της συγγραφικής δημιουργίας του συγγραφέα που έχει φάει συγγραφικό κόλλημα μπορεί να χαρίσει και κατέληξε. Άστο, θα την τελειώσω αύριο αυτή τη φράση. Και συνέχισε:
Ας πούμε ότι τα παρακάτω συνέβησαν σε κάποιο μακρινό και ασήμαντο πλανήτη, ας πούμε πως τον λένε Γη: Η Δανάη ήταν η πιο όμορφη κοπέλα που είχε γνωρίσει μέχρι τότε που τη γνώρισε, όταν φοιτούσαν στο Υπερδιαστήμιο Τεχνολογίας στη Σχολή Εξειδίκευσης της Ευρείας Σκέψης στην Αρτάπ μια πόλη σε μια χώρα που βρισκόταν στου Διαόλου τον Κώλο γι’ αυτό και ονομαζόταν HellAss. Δέκα χρόνια μετά, θυμόταν ακόμα το χαμόγελό της, το απαλό της δέρμα και ότι δεν της άρεσε όταν οι άνθρωποι μιλάγανε για τον εαυτό τους σε τρίτο πρόσωπο. Αυτό το τελευταίο μοιάζει λεπτομέρεια αλλά εκείνη την εποχή ήταν της μόδας οι άνθρωποι να μιλάνε για τον εαυτό τους στο τρίτο πρόσωπο. Το Κερματιστήριο Αξιών είχε παίξει το ρόλο του σε αυτό. Πρόκειται για μια ιστορία παγκόσμιας συνομωσίας, με απώτερο σκοπό την ανακατανομή και τον έλεγχο των φυσικών πόρων του ασήμαντου πλανήτη στους ασήμαντους κατοίκους της ασήμαντης χώρας. Τότε λοιπόν επιβλήθηκε από όλα τα Μέσα Μανιακής Εξημέρωσης η μόδα όλοι να δηλώνουν πως ασχολούνται με το Κερματιστήριο και να ασχολούνται. Επί της ουσίας δηλαδή το μόνο που έκαναν ήταν να δίνουν όλα όσα είχαν αποκτήσει οι γονείς τους σε ασαφείς και ύποπτες οργανώσεις που απλά τους έταζαν πως θα τους τα ξαναδώσουν διπλά και τρίδιπλα κάποια στιγμή και έτσι ένιωθαν και φέρονταν σα να είχαν διπλά και τρίδιπλα ενώ στην ουσία δεν είχαν τίποτα. Και αλαζονειάζονταν. Ανέπτυξαν μια διάλεκτο που πήγαινε κάπως έτσι: «Ο φίλος σου είναι πολύ μεγάλος!» και αναφέρονταν στον εαυτό τους. «Έχει καλές πληροφορίες ο δικός σου» και πάλι στον εαυτό τους αναφέρονταν. «Ο Παπαρίδης ξέρει από καφέ γι’ αυτό πίνει εσπρεσοκαραμελοτσίνο, όχι φραπέ!» και ήταν ο Παπαρίδης. «Συμφέρει να αλλάζεις αμάξι κάθε δυο χρόνια» άσχετο. Ούτε αυτός το άντεχε και κάπως έτσι ταιριάξανε. Μιλώντας για τον εαυτό τους σε πρώτο πρόσωπο π.χ. «είμαι μαλάκας!». Όταν η συνομωσία του Κερματιστηρίου μάζεψε το χρήμα από όλους εξαφανίστηκε και άφησε τις πλατείες γεμάτες με τέως μάγκες που πήγαν για τα πολλά και έχασαν και τα αρκετά και με καινούργιους καφέδες στα μενού των ροφηματοπωλείων, θλιβερή εικόνα. Η συνέχεια ήταν ακόμη πιο θλιβερή, τα χτήματα και τα αποκτήματα που έγιναν χρήματα, μέσω του Κερματιστηρίου Αξιών πέρασαν στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, μέσω των Διαολικών Αγώνων από τις ιδιωτικές στις πολυεθνικές, μέσω των δανείων από τις πολυεθνικές στις τράπεζες και τελικά οι τράπεζες που ουσιαστικά ήταν μια, και παγκόσμια, κατέχοντας όλα τα χτήματα και τα αποκτήματα, έγινε η καινούρια παγκόσμια εξουσία που μπορούσε να ελέγχει την παραγωγή και την κατανομή των φυσικών πόρων στους ασήμαντους κατοίκους της ασήμαντης χώρας. Τι ειρωνεία, που οι ίδιοι οι εσπρεσοκαραμελοτσινόπληκτοι πρόσφεραν εθελοντικές υπηρεσίες στους Διαολικούς Αγώνες και τι τραγικό, μερικοί είναι ακόμη υπερήφανοι γι’ αυτό... Εις μνήμη των παλιών καλών εποχών, που κανένας δεν έζησε, αλλά όλοι έχουν πληροφορηθεί για την ύπαρξή τους, οι ασήμαντοι πολίτες εξακολουθούσαν να έχουν το δικαίωμα να ψηφίζουν που και που, μάλιστα όποτε τσιτώνανε τα νεύρα διοργανωνόταν μια φιέστα ψηφοφορίας εις μνήμην της δημοκρατίας που τόσο αγαπήσανε και τότε ξεδίνανε, και ασκούσαν το δικαίωμά τους να μην ψηφίσουν διαδηλώνοντας έτσι την αγανάκτησή τους… Φοβερά πράγματα στου Διαόλου τον Κώλο, την μακρινή HellAss… αυτή ήταν η Δανάη.
Σταμάτησε και σκέφτηκε… αν πάω με τέτοια χειρόγραφα στον εκδοτικό οίκο Μονοδιάστατη Εκδοτική (μέλος του ομίλου Μονοδιάστατη Όμιλος Εταιρειών S.A. ) ο εκδότης θα χαϊδέψει την κοιλιά του, θα ρουφήξει μια γερή τζούρα από το πούρο Χαρμάνας και θα μου πει: Ρε, την πήδηξε; Γράψε ότι την πήδηξε. Αυτό πουλάει στο κοσμάκη… Χωρίς να το ξέρει και χωρίς να το μάθει ποτέ, εκείνη ακριβώς τη στιγμή, λίγα χιλιόμετρα πιο πέρα στα γραφεία της Μονοδιάστατη Εκδοτική ο εκδότης, έχοντας μπροστά του έναν αδύνατο νεαρό που φορούσε ένα πλεχτό κασκόλ, με μακρύ μαλλάκι και γυαλάκια τύπου JohnLennon, και τα γυαλάκια και ο νεαρός, επίδοξο συγγραφέα του έργου «Η Πολιτιστική Κληρονομιά των χαμένων φυλών του Αμαζουβίου, σκέψεις και στοχασμοί στην ουσία της ύπαρξης», ρούφηξε μια γερή τζούρα από το πούρο Χαρμάνας και είπε: Ρε, την πήδηξε;…
Αν έγραφε σε χαρτί θα το τσαλάκωνε και θα το πέταγε προς το καλάθι και αυτό θα έπεφτε απ’ έξω δίπλα σε ένα σωρό τσαλακωμένων χαρτιών, θα άνοιγε το συρτάρι και θα έβγαζε ένα καινούριο χαρτί, ολόλευκο. Πέταξε την οθόνη. Άνοιξε την ντουλάπα και έβγαλε μια καινούρια οθόνη, ολόμαυρη. Η Μονοδιάστατη Εκδοτική λειτουργεί σα μηχανή του κιμά, μόνο που από τη μια μεριά αντί για κιλότο παίρνει κουλτούρες. Από την άλλη είναι ακριβώς το ίδιο, βγάζει κιμά. Κρίμα, είναι μονοπώλιο…»
Στον καταυλισμό Oasis Desert Camp στην καρδιά της Wadi Rum φτάσαμε λίγο πριν νυχτώσει τελείως οπότε λίγο μετά νύχτωσε τελείως. Ήμασταν μόνοι μας, ο Ιούνιος είναι off-season περίοδος για τη Wadi Rum, κυρίως λόγω ζέστης, εμείς οι έξι και το αυτοκίνητο, το πιάσατε, ε;, και τρεις τέσσερεις που απαρτίζανε το προσωπικό του Camp. Τι είναι τώρα αυτό το Camp που το λανσάρουν ως καταυλισμό Βεδουίνων… Καταρχήν δεν είναι καταυλισμός Βεδουίνων. Είναι μια εγκατάσταση με καμιά εικοσαριά σκηνές μεγάλες στυλ Λεγεώνα των Ξένων, με ράντζα μέσα, και μια ημικυκλική εστία όπου μπορούν να κάτσουν οι επισκέπτες γιατί δεν υπάρχει και τίποτα άλλο να κάνεις εκεί. Οι τρεις τέσσερεις άρχισαν να τρέχουν πέρα δώθε κουβαλώντας και στήνοντας πράγματα, κάτι φώτα, κάτι κονσόλες, κάτι λάπτοπ, και εκεί μέσα στην ερημιά της νύχτας και στη νύχτα της ερημιάς, παίρνει μπρος μια γεννήτρια και μας σκάνε κάτι προβόλια ενός εκατομμυρίων κεριών, και μια ταμπέλα νέον που έγραφε κάτι διαφημιστικό για το Camp του στυλ ελάτε να ηρεμήσετε στην έρημο και τσουπ σκάει και ένας από τους τρεις τέσσερεις και βάζει στο λάπτοπ το μοναδικό πράγμα που θα μπορούσε να είναι πιο ενοχλητικό από τον ήχο της γεννήτριας, στη διαπασών το “because the night belongs to lovers” και μάλιστα όχι από Bruce Springsteen, άλλα από Patty Smith, και μάλιστα όχι μια φορά, αλλά σε repeat να παίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει… φοβερό το σκηνικό, έξι μαντράχαλοι σε ένα ημικύκλιο στην έρημο, παντού αλλού σκοτάδι και προβολείς να φωτίζουν μόνο εκεί που καθόμασταν, δηλαδή θα μας βλέπανε και από διαστημικό σταθμό, και σε φουλ ένταση το because the night… και οι τρεις τέσσερεις πουθενά για να τους πούμε να τα κλείσουν όλα, να σταματήσουν να μολύνουν την ερημιά και να μας αφήσουν να χαζέψουμε κανά αστέρι… και ξαφνικά μετά από καμιά ώρα στο έτσι, ακούμε ένα ΜΠΑΑΑΑΜ! Μα τι μπαμ! Και σβήσανε όλα. Έσβησαν τα φώτα, η Patty Smith το βούλωσε, η πινακίδα σκοτείνιασε… Ξαφνικά, τριζόνια… και να σου ένας από τους τρεις τέσσερεις που μάλλον ήταν ο υπεύθυνος των άλλων δυο τριών και μας είπε συγγνώμη και πως έσκασε η γεννήτρια και πως δυστυχώς θα την περάσουμε χωρίς άλλου τέτοιου τύπου μαλακίες τη νύχτα… τελικά υπάρχει Αλλάχ! Και Θεός, αλλά με αυτά θα ασχοληθούμε σε επόμενα κεφάλαια... Σε κάποια φάση την έκανα και άρχισα να περπατάω στη έρημο και όταν κουράστηκα άραξα ανάσκελα και χάζεψα τον ουρανό που σημειωτέον ήταν γεμάτος αστέρια γιατί ούτε το φεγγάρι δεν είχε τολμήσει να ξεπλύνει το ουράνιο διάστικτο εκείνο το βράδυ με αδιάκριτο φως…
«Η Δανάη τον κοίταζε και κάπνιζε με μοναδικό στυλ… πάντα σλιμ, και τα τσιγάρα της σλιμ… Καθόταν. Κάτω. Δεν καθόταν οκλαδόν ακριβώς, αλλά περίπου οκλαδόν, με τα πόδια της όμως απλωμένα μπροστά και λυγισμένα στα γόνατα. Θα βόλευε να υπάρχει μια ονομασία για αυτή τη στάση καθίσματος, που είναι πολύ πιο δημοφιλής από την πρηνηδόν ας πούμε, αλλά κανείς δεν κάθεται μπρούμυτα σε τέτοιες φάσεις, αλλά παρ’ όλα αυτά έχει όνομα. Ούτε οκλαδόν κάθεται ακριβώς. Με το ένα χέρι της αγκάλιαζε τα γόνατά της και με το άλλο κάπνιζε σλιμ… πολύ τυπάκι… Ήξερε πολύ καλά πώς ένιωθε αυτός. Το είχε νιώσει πριν από δέκα χρόνια, την είχε κάνει να το νιώσει. Άπλωσε το χέρι του πάνω της αλλά το χέρι του έπεσε βαρύ στο χώμα. Τσακώνονταν συνέχεια εκείνη την περίοδο, ο ένας ήθελε να αλλάξει τον άλλον. Τελικά αλλάξανε και οι δυο και γίνανε κάτι πολύ βαρετό. Χωρίσανε μια μέρα χωρίς να τσακωθούνε, όταν έφευγε από το σπίτι η τηλεόραση έπαιζε μια διαφήμιση για το νέο εσπρεσοκαραμελοτσίνο, με γεύση φραπέ.
«Και μη ξεχνάτε η ζωή σας είναι μια προσφορά της εταιρείας Μονοδιάστατη S.A.!!!!»
Και δεν ξανασυναντηθήκανε. Τελευταία φορά τον άφησε σ’ ένα αεροδρόμιο στη Λίμα, να καπνίζει με τα μάτια κλειστά…
Και τότε ξεκίνησε να βρέχει, σύννεφα που μαζεύονταν αιώνες τόνοι ασήκωτοι από μικρές αβαρείς σταγόνες μια ζεστή λυτρωτική βροχή άρχισε να ρέει στη WadiRum… ταυτόχρονα ξεκίνησε να βρέχει και στην Αρτάπ, και σ’ ένα αεροδρόμιο στη Λίμα, στην Ίο, στη Μαδρίτη, στο Έβερεστ και στο Βαρανάσι. Και στα Χάιλαντς της Σκωτίας και στην αψίδα του θριάμβου στο Παρίσι και στη Νεκρόπολη στο Κάιρο. Και η βροχή τα καθάρισε όλα, χωρίς να παρασύρει τίποτα.
Κι από δω αρχίζει άλλη ιστορία… »
13/6/2010, Κυριακή
Πέτρα
Το προηγούμενο βράδυ στη Wadi Musa κύλισε χωρίς κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού η πόλη που το όνομά της σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει η κοιλάδα του Μωυσή, δεν προσφέρει ή για να είμαι και πιο δίκαιος, δεν ανακαλύψαμε, κάτι το ενδιαφέρον πέρα από κανά δυο καφενέδες για τσάι και συμπάθεια, και αρκετά τουριστάδικα τραπεζομάγαζα δυτικού τύπου Β’ που σέρβιραν και τουριστικό μενού μεσοανατολίτικου τύπου Γ’. Συναντηθήκαμε με τον Ali, ιδιοκτήτη του γραφείου Jordan Beauty Tours εν μέρει για να τον ξοφλήσουμε, εν μέρει για να τον συναντήσουμε, ήπιαμε τσαγάκι στα γραφεία της εταιρείας που ήταν μια σκηνή Βεδουίνων (αφού και ο Ali ήταν Βεδουίνος γεννημένος σε μια σπηλιά εκεί γύρω…), στημένη μέσα σε ένα ημιτελές οροφοδιαμέρισμα, πάνω σε μια ημιτελή οικοδομή, ναι.
Για την Πέτρα ό,τι και να πεις είναι λίγο. Και η Wadi Musa η πόλη που στέκει μπροστά στο παγκοσμίως διάσημο φαράγγι είναι λίγη. Λίγη ήταν και η διαδρομή από το ξενοδοχείο μέχρι την είσοδο του μνημείου. Ο πρωινός ήλιος είχε αρχίσει να ανεβάζει τη θερμοκρασία, λίγο, όταν ξεκινήσαμε να ακολουθούμε το αρχαίο μονοπάτι μέσα στο κόκκινο φαράγγι Al Siq που μετά από 4 εντυπωσιακά χιλιόμετρα σε βγάζει στο Θησαυροφυλάκιο που είναι τόσο εντυπωσιακό με τη σειρά του που ακαριαία σε κάνει να ξεχνάς τα εντυπωσιακά 4 χιλιόμετρα του φαραγγιού και φυτεύει ένα ακούσιο «Ω» θαυμαστικό στο στόμα του ταξιδιώτη του οποίου τα μάτια αντικρίζουν να ξεπροβάλει απότομα, ξαφνικά και απροειδοποίητα όλη του η μεγαλοπρέπεια. Δηλαδή είναι φοβερό! Οι τύποι σκάλισαν πάνω στο βράχο ένα γλυπτό-κτήριο-μνημείο με ύψος όσο δυο πενταώροφες πολυκατοικίες όρθιες -μαζί με το δώμα- και πλάτος όσο μια ίδια πεσμένη, περίτεχνα σχήματα, κίονες με κεφαλές ιωνικού ρυθμού, προσόψεις, αγάλματα, όλα πάνω στον κοκκινωπό βράχο. Η τεράστια κλίμακα συναντούσε την λεπτομέρεια των λαξευμάτων. Ποιοί ήταν αυτοί οι τύποι λοιπόν; Τι ιστορίες έχει να μας διηγηθεί αυτό το μέρος;
Οι Ναβαταίοι ήταν αρχαία Αραβική φυλή, με πρώτες αναφορές στην Παλαιά Διαθήκη, κάπου στο 13ο αιώνα π.Χ. και αναπτύχθηκαν στην περιοχή από την Ερυθρά μέχρι τη Νεκρά Θάλασσα. Η βασική τους ασχολία ήταν η παροχή υπηρεσιών στα καραβάνια που ασκούσαν το δύσκολο εμπόριο από την Αίγυπτο ως τα Βασίλεια της Μεσοποταμίας και αργότερα από την Αραβία ως την Ρώμη. Η παροχή διαμονής, φαγητού, προστασίας και κυρίως νερού, όλα με το αζημίωτο, αποδείχθηκε αρκετά επικερδής ενασχόληση και έτσι ο λαός των Ναβαταίων έφτασε κάπου το 2ο αιώνα π.Χ να έχει δύναμη και πλούτο που αντικατοπτρίζονται στην πρωτεύουσά τους, την Πέτρα. Βέβαια οι ίδιοι δεν την έλεγαν Πέτρα αλλά Ρακέμ ή Ράκμου που σημαίνει κάτι σαν «πέτρα με οριζόντιους χρωματισμούς», όνομα που δικαιολογείται απολύτως από τους οριζόντιους χρωματισμούς της πέτρας στην περιοχή, που φέρει οριζόντιους χρωματισμούς, η πέτρα. Προφανώς υποθέτω εγώ, θα είχαν πολλά ονόματα για τις πέτρες, όπως έχουν οι Εσκιμώοι για το χιόνι. Άλλο όνομα θα είχαν για την πολύχρωμη πέτρα, άλλο για την μονόχρωμη, άλλο για την πέτρα που είναι αρκετά μικρή ώστε να μπορείς να την πετάξεις στο κεφάλι του άλλου και άλλο όνομα για την πέτρα που είναι τόσο μικρή που δεν έχει νόημα να την πετάξεις στο κεφάλι του άλλου, άλλο όνομα για την πέτρα που φέρει οριζόντια γεωλογικά επιστρώματα, άλλο για την πέτρα που έχει μπει στο σανδάλι σου και σε ενοχλεί και άλλο για την Πέτρα. Μετά οι Έλληνες που δεν είχαν τόσο πλούσιο λεξιλόγιο για αυτά τα πράγματα τα ονόμασαν όλα χιόνι. Και Πέτρα. Που σημαίνει πέτρα. Οι Ναβαταίοι λάτρευαν θεότητες που ζούσαν μέσα στα βράχια. Η θρησκεία τους αυτή δέχτηκε πολλές επιρροές και προσμίξεις από την Αιγυπτιακή, τις θρησκείες τις Μεσοποταμίας και των Αράβων, της Αρχαίας Ελλάδας και της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (ό,τι τους λέγανε το πιστεύανε! Βλέπεις ο πελάτης έχει πάντα δίκιο). Η πόλη γνώρισε την ακμή της από τον 2ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 1ο μ.Χ κατά τον 2ο αιώνα συνέχισε να ακμάζει αν και η προσάρτησή της στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία είχε ως αποτέλεσμα τον εξελληνισμό της, την παρακμή της τον 3ο αιώνα μ.Χ ως αποτέλεσμα εν μέρει της ανάπτυξης της Παλμύρας που προσέλκυσε τα καραβάνια και της χρήσης των θαλάσσιων δρόμων για το εμπόριο που παρέκαμπταν την Πέτρα, και τελικά μετά από έναν καταστροφικό σεισμό οι Ναβαταίοι εξαφανίστηκαν μαζί με το πλούσιο λεξιλόγιό τους γύρω από τις πέτρες κάπου τον 4ο αιώνα. Αλλά άφησαν πίσω τους αυτό το υπέροχο μοναδικό μνημείο που ανακάλυψε ο Ελβετός εξερευνητής Johann Ludwig Burckhardt το 1812, η διαγαλαξιακή οργάνωση UNESCO το χαρακτήρισε μνημείο πανγαλαξιακής ανθρώπινης κληρονομιάς το 1985 αλλά πιο σημαντικό ρόλο από όλους έπαιξε ο Indiana Jones που την έκανε διάσημη, μόδα, χοτ και ιν, στο «Η Τελευταία Σταυροφορία» τίτλος που παρέπεμπε ότι θα είναι και η τελευταία ταινία της τριλογίας αν και η τριλογία έκλεισε με μια τέταρτη ταινία πρόπερσι, αλλά όλα αυτά είναι άσχετα με το θέμα μας, πάντως μετά από τον Indiana Jones άρχισαν να εισρέουν οι τουρίστες σαν τρελοί, έτσι μας είπε ο ξεναγός που ήταν και ντόπιος. Όταν ο επισκέπτης νομίσει ότι τα έχει δει όλα και έχει περπατήσει όλη τη διαδρομή από το Θησαυροφυλάκιο μέχρι το μουσείο, έχοντας θαυμάσει στο δρόμο μεταξύ άλλων, το αμφιθέατρο χωρητικότητας 10.000 ατόμων, τους βασιλικούς τάφους της Υδρίας, τον τάφο του Ρωμαίου στρατιώτη όλα λαξευμένα στους βράχους, ξεκινά ο ανηφορικός δρόμος για το Μοναστήρι, μια ανάβαση 45 λεπτών που λίγο πριν σε φέρει στα όριά σου σε φέρνει στο μνημείο που συναγωνίζεται σε μεγαλοπρέπεια το θησαυροφυλάκιο αλλά υστερεί σε φήμη γιατί για να φτάσεις εκεί φτάνεις στα όριά σου. Όμως, μακριά από τις ορδές των τουριστών, όπως επιθυμεί ο κάθε ένας από εμάς που απαρτίζουμε τις ορδές των τουριστών, σε ένα απόκοσμο τοπίο και κάτω από τη σκιά των υφασμάτων και της σπηλιάς στον καφενέ-καντίνα Βεδουίνων, μπορείς να χαλαρώσεις και να απολαύσεις το μεγαλειώδες δημιούργημα. Αφού πήρα μια ανάσα μαζί με άλλους δυο που τους έφτανε μια ανάσα που είχαν πάρει και αυτοί, ανηφορήσαμε προς τις γύρω κορυφές από όπου όπως καταδείκνυαν υποσχετικά αυτοσχέδια ταμπελάκια είχε θέα. Και όντως είχε μαγική θέα τόσο προς το Μοναστήρι όσο και προς την έρημο την αχανή έκταση που ξεκίναγε από κει που τα απόκρημνα βράχια κατρακυλούσαν ένα χιλιόμετρο κάθετα κάτω από τα πόδια μας μέχρι τους ορίζοντες της Αραβικής ερήμου.
Ήταν απόγευμα όταν εξαντλημένοι βρεθήκαμε και οι έξι στην έξοδο της Πέτρας. Ανασυνταχτήκαμε, με τις τελευταίες μας δυνάμεις συρθήκαμε μέχρι το εστιατόριο Al-Qahara όπου απολαύσαμε για άλλη μια φορά τις γεύσεις της περιοχής και κατεβάσαμε το νερό με τους κουβάδες. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και πήραμε το δρόμο για την έρημο Wadi Rum, την Κοιλάδα του Φεγγαριού εις την ελληνιστή. Εντυπωσιασμένοι ακόμα από τις εικόνες που μας χαρίστηκαν στην Πέτρα, μετά από μια δίωρη διαδρομή, για άλλη μια φορά ο νότος της Ιορδανίας άρχισε να λύνει καθώς αρχίσαμε να μπαίνουμε στο Εθνικό Πάρκο με το σουρεαλιστικό σκηνικό των απόκρημνων νήσων που περιβάλλονται αντί θαλάσσης από την κόκκινη άμμο της ερήμου. Πετρώδεις σχηματισμοί που ήταν στα όρια να τους πεις βουνά, σίγουρα για απλώς βράχοι τα είχαν ξεπεράσει τα όρια προ πολλού, υπό το φως της απογευματινής πορτοκαλίλας, ανεξάρτητοι μεταξύ τους διάσπαρτοι στο αχανές, μια ομορφιά που μόνο η τυχαιότητα της φυσικής δημιουργίας μπορεί να χαρίσει... και να… όχι να χαρίσει μαγεύοντας… όχι, να χαρίσει, η φύση να χαρίσει… όχι και πάλι, πετρώδεις σχηματισμοί, που… τι κάνουν; τι ρήμα να βάλω τώρα;
«Και ξαφνικά ο Γουόνα Μπι, συγγραφέας, έφαγε συγγραφικό κόλλημα. Το πληκτρολόγιο σταμάτησε τον κλικλακαριστό του ήχο γιατί σταμάτησε να γράφει. Έβαλε στο στόμα ένα μολύβι που το είχε εκεί για να το βάζει στο στόμα αφού δεν του χρειαζόταν στη συγγραφή μιας και είχε πληκτρολόγιο. Μουρμούρισε την τελευταία παράγραφο με φθίνουσα λεπτομέρεια και ένταση και ακούστηκε κάπως έτσι: «Πετρώδεις σχηματισμοί …όρια… πεις βουνά …τα όρια πολλουφωςπορτοκαλίλασάσπαρτοιχαιότηταγίασναρίσει…» και μετά τι? Το επανέλαβε δυο τρεις φορές με ελάχιστες παραλλαγές στον τόνο και στους φθόγγους παράγοντας φράσεις που μόνο η τυχαιότητα της συγγραφικής δημιουργίας του συγγραφέα που έχει φάει συγγραφικό κόλλημα μπορεί να χαρίσει και κατέληξε. Άστο, θα την τελειώσω αύριο αυτή τη φράση. Και συνέχισε:
Ας πούμε ότι τα παρακάτω συνέβησαν σε κάποιο μακρινό και ασήμαντο πλανήτη, ας πούμε πως τον λένε Γη: Η Δανάη ήταν η πιο όμορφη κοπέλα που είχε γνωρίσει μέχρι τότε που τη γνώρισε, όταν φοιτούσαν στο Υπερδιαστήμιο Τεχνολογίας στη Σχολή Εξειδίκευσης της Ευρείας Σκέψης στην Αρτάπ μια πόλη σε μια χώρα που βρισκόταν στου Διαόλου τον Κώλο γι’ αυτό και ονομαζόταν HellAss. Δέκα χρόνια μετά, θυμόταν ακόμα το χαμόγελό της, το απαλό της δέρμα και ότι δεν της άρεσε όταν οι άνθρωποι μιλάγανε για τον εαυτό τους σε τρίτο πρόσωπο. Αυτό το τελευταίο μοιάζει λεπτομέρεια αλλά εκείνη την εποχή ήταν της μόδας οι άνθρωποι να μιλάνε για τον εαυτό τους στο τρίτο πρόσωπο. Το Κερματιστήριο Αξιών είχε παίξει το ρόλο του σε αυτό. Πρόκειται για μια ιστορία παγκόσμιας συνομωσίας, με απώτερο σκοπό την ανακατανομή και τον έλεγχο των φυσικών πόρων του ασήμαντου πλανήτη στους ασήμαντους κατοίκους της ασήμαντης χώρας. Τότε λοιπόν επιβλήθηκε από όλα τα Μέσα Μανιακής Εξημέρωσης η μόδα όλοι να δηλώνουν πως ασχολούνται με το Κερματιστήριο και να ασχολούνται. Επί της ουσίας δηλαδή το μόνο που έκαναν ήταν να δίνουν όλα όσα είχαν αποκτήσει οι γονείς τους σε ασαφείς και ύποπτες οργανώσεις που απλά τους έταζαν πως θα τους τα ξαναδώσουν διπλά και τρίδιπλα κάποια στιγμή και έτσι ένιωθαν και φέρονταν σα να είχαν διπλά και τρίδιπλα ενώ στην ουσία δεν είχαν τίποτα. Και αλαζονειάζονταν. Ανέπτυξαν μια διάλεκτο που πήγαινε κάπως έτσι: «Ο φίλος σου είναι πολύ μεγάλος!» και αναφέρονταν στον εαυτό τους. «Έχει καλές πληροφορίες ο δικός σου» και πάλι στον εαυτό τους αναφέρονταν. «Ο Παπαρίδης ξέρει από καφέ γι’ αυτό πίνει εσπρεσοκαραμελοτσίνο, όχι φραπέ!» και ήταν ο Παπαρίδης. «Συμφέρει να αλλάζεις αμάξι κάθε δυο χρόνια» άσχετο. Ούτε αυτός το άντεχε και κάπως έτσι ταιριάξανε. Μιλώντας για τον εαυτό τους σε πρώτο πρόσωπο π.χ. «είμαι μαλάκας!». Όταν η συνομωσία του Κερματιστηρίου μάζεψε το χρήμα από όλους εξαφανίστηκε και άφησε τις πλατείες γεμάτες με τέως μάγκες που πήγαν για τα πολλά και έχασαν και τα αρκετά και με καινούργιους καφέδες στα μενού των ροφηματοπωλείων, θλιβερή εικόνα. Η συνέχεια ήταν ακόμη πιο θλιβερή, τα χτήματα και τα αποκτήματα που έγιναν χρήματα, μέσω του Κερματιστηρίου Αξιών πέρασαν στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, μέσω των Διαολικών Αγώνων από τις ιδιωτικές στις πολυεθνικές, μέσω των δανείων από τις πολυεθνικές στις τράπεζες και τελικά οι τράπεζες που ουσιαστικά ήταν μια, και παγκόσμια, κατέχοντας όλα τα χτήματα και τα αποκτήματα, έγινε η καινούρια παγκόσμια εξουσία που μπορούσε να ελέγχει την παραγωγή και την κατανομή των φυσικών πόρων στους ασήμαντους κατοίκους της ασήμαντης χώρας. Τι ειρωνεία, που οι ίδιοι οι εσπρεσοκαραμελοτσινόπληκτοι πρόσφεραν εθελοντικές υπηρεσίες στους Διαολικούς Αγώνες και τι τραγικό, μερικοί είναι ακόμη υπερήφανοι γι’ αυτό... Εις μνήμη των παλιών καλών εποχών, που κανένας δεν έζησε, αλλά όλοι έχουν πληροφορηθεί για την ύπαρξή τους, οι ασήμαντοι πολίτες εξακολουθούσαν να έχουν το δικαίωμα να ψηφίζουν που και που, μάλιστα όποτε τσιτώνανε τα νεύρα διοργανωνόταν μια φιέστα ψηφοφορίας εις μνήμην της δημοκρατίας που τόσο αγαπήσανε και τότε ξεδίνανε, και ασκούσαν το δικαίωμά τους να μην ψηφίσουν διαδηλώνοντας έτσι την αγανάκτησή τους… Φοβερά πράγματα στου Διαόλου τον Κώλο, την μακρινή HellAss… αυτή ήταν η Δανάη.
Σταμάτησε και σκέφτηκε… αν πάω με τέτοια χειρόγραφα στον εκδοτικό οίκο Μονοδιάστατη Εκδοτική (μέλος του ομίλου Μονοδιάστατη Όμιλος Εταιρειών S.A. ) ο εκδότης θα χαϊδέψει την κοιλιά του, θα ρουφήξει μια γερή τζούρα από το πούρο Χαρμάνας και θα μου πει: Ρε, την πήδηξε; Γράψε ότι την πήδηξε. Αυτό πουλάει στο κοσμάκη… Χωρίς να το ξέρει και χωρίς να το μάθει ποτέ, εκείνη ακριβώς τη στιγμή, λίγα χιλιόμετρα πιο πέρα στα γραφεία της Μονοδιάστατη Εκδοτική ο εκδότης, έχοντας μπροστά του έναν αδύνατο νεαρό που φορούσε ένα πλεχτό κασκόλ, με μακρύ μαλλάκι και γυαλάκια τύπου JohnLennon, και τα γυαλάκια και ο νεαρός, επίδοξο συγγραφέα του έργου «Η Πολιτιστική Κληρονομιά των χαμένων φυλών του Αμαζουβίου, σκέψεις και στοχασμοί στην ουσία της ύπαρξης», ρούφηξε μια γερή τζούρα από το πούρο Χαρμάνας και είπε: Ρε, την πήδηξε;…
Αν έγραφε σε χαρτί θα το τσαλάκωνε και θα το πέταγε προς το καλάθι και αυτό θα έπεφτε απ’ έξω δίπλα σε ένα σωρό τσαλακωμένων χαρτιών, θα άνοιγε το συρτάρι και θα έβγαζε ένα καινούριο χαρτί, ολόλευκο. Πέταξε την οθόνη. Άνοιξε την ντουλάπα και έβγαλε μια καινούρια οθόνη, ολόμαυρη. Η Μονοδιάστατη Εκδοτική λειτουργεί σα μηχανή του κιμά, μόνο που από τη μια μεριά αντί για κιλότο παίρνει κουλτούρες. Από την άλλη είναι ακριβώς το ίδιο, βγάζει κιμά. Κρίμα, είναι μονοπώλιο…»
Στον καταυλισμό Oasis Desert Camp στην καρδιά της Wadi Rum φτάσαμε λίγο πριν νυχτώσει τελείως οπότε λίγο μετά νύχτωσε τελείως. Ήμασταν μόνοι μας, ο Ιούνιος είναι off-season περίοδος για τη Wadi Rum, κυρίως λόγω ζέστης, εμείς οι έξι και το αυτοκίνητο, το πιάσατε, ε;, και τρεις τέσσερεις που απαρτίζανε το προσωπικό του Camp. Τι είναι τώρα αυτό το Camp που το λανσάρουν ως καταυλισμό Βεδουίνων… Καταρχήν δεν είναι καταυλισμός Βεδουίνων. Είναι μια εγκατάσταση με καμιά εικοσαριά σκηνές μεγάλες στυλ Λεγεώνα των Ξένων, με ράντζα μέσα, και μια ημικυκλική εστία όπου μπορούν να κάτσουν οι επισκέπτες γιατί δεν υπάρχει και τίποτα άλλο να κάνεις εκεί. Οι τρεις τέσσερεις άρχισαν να τρέχουν πέρα δώθε κουβαλώντας και στήνοντας πράγματα, κάτι φώτα, κάτι κονσόλες, κάτι λάπτοπ, και εκεί μέσα στην ερημιά της νύχτας και στη νύχτα της ερημιάς, παίρνει μπρος μια γεννήτρια και μας σκάνε κάτι προβόλια ενός εκατομμυρίων κεριών, και μια ταμπέλα νέον που έγραφε κάτι διαφημιστικό για το Camp του στυλ ελάτε να ηρεμήσετε στην έρημο και τσουπ σκάει και ένας από τους τρεις τέσσερεις και βάζει στο λάπτοπ το μοναδικό πράγμα που θα μπορούσε να είναι πιο ενοχλητικό από τον ήχο της γεννήτριας, στη διαπασών το “because the night belongs to lovers” και μάλιστα όχι από Bruce Springsteen, άλλα από Patty Smith, και μάλιστα όχι μια φορά, αλλά σε repeat να παίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει και να ξαναπαίζει… φοβερό το σκηνικό, έξι μαντράχαλοι σε ένα ημικύκλιο στην έρημο, παντού αλλού σκοτάδι και προβολείς να φωτίζουν μόνο εκεί που καθόμασταν, δηλαδή θα μας βλέπανε και από διαστημικό σταθμό, και σε φουλ ένταση το because the night… και οι τρεις τέσσερεις πουθενά για να τους πούμε να τα κλείσουν όλα, να σταματήσουν να μολύνουν την ερημιά και να μας αφήσουν να χαζέψουμε κανά αστέρι… και ξαφνικά μετά από καμιά ώρα στο έτσι, ακούμε ένα ΜΠΑΑΑΑΜ! Μα τι μπαμ! Και σβήσανε όλα. Έσβησαν τα φώτα, η Patty Smith το βούλωσε, η πινακίδα σκοτείνιασε… Ξαφνικά, τριζόνια… και να σου ένας από τους τρεις τέσσερεις που μάλλον ήταν ο υπεύθυνος των άλλων δυο τριών και μας είπε συγγνώμη και πως έσκασε η γεννήτρια και πως δυστυχώς θα την περάσουμε χωρίς άλλου τέτοιου τύπου μαλακίες τη νύχτα… τελικά υπάρχει Αλλάχ! Και Θεός, αλλά με αυτά θα ασχοληθούμε σε επόμενα κεφάλαια... Σε κάποια φάση την έκανα και άρχισα να περπατάω στη έρημο και όταν κουράστηκα άραξα ανάσκελα και χάζεψα τον ουρανό που σημειωτέον ήταν γεμάτος αστέρια γιατί ούτε το φεγγάρι δεν είχε τολμήσει να ξεπλύνει το ουράνιο διάστικτο εκείνο το βράδυ με αδιάκριτο φως…
«Η Δανάη τον κοίταζε και κάπνιζε με μοναδικό στυλ… πάντα σλιμ, και τα τσιγάρα της σλιμ… Καθόταν. Κάτω. Δεν καθόταν οκλαδόν ακριβώς, αλλά περίπου οκλαδόν, με τα πόδια της όμως απλωμένα μπροστά και λυγισμένα στα γόνατα. Θα βόλευε να υπάρχει μια ονομασία για αυτή τη στάση καθίσματος, που είναι πολύ πιο δημοφιλής από την πρηνηδόν ας πούμε, αλλά κανείς δεν κάθεται μπρούμυτα σε τέτοιες φάσεις, αλλά παρ’ όλα αυτά έχει όνομα. Ούτε οκλαδόν κάθεται ακριβώς. Με το ένα χέρι της αγκάλιαζε τα γόνατά της και με το άλλο κάπνιζε σλιμ… πολύ τυπάκι… Ήξερε πολύ καλά πώς ένιωθε αυτός. Το είχε νιώσει πριν από δέκα χρόνια, την είχε κάνει να το νιώσει. Άπλωσε το χέρι του πάνω της αλλά το χέρι του έπεσε βαρύ στο χώμα. Τσακώνονταν συνέχεια εκείνη την περίοδο, ο ένας ήθελε να αλλάξει τον άλλον. Τελικά αλλάξανε και οι δυο και γίνανε κάτι πολύ βαρετό. Χωρίσανε μια μέρα χωρίς να τσακωθούνε, όταν έφευγε από το σπίτι η τηλεόραση έπαιζε μια διαφήμιση για το νέο εσπρεσοκαραμελοτσίνο, με γεύση φραπέ.
«Και μη ξεχνάτε η ζωή σας είναι μια προσφορά της εταιρείας Μονοδιάστατη S.A.!!!!»
Και δεν ξανασυναντηθήκανε. Τελευταία φορά τον άφησε σ’ ένα αεροδρόμιο στη Λίμα, να καπνίζει με τα μάτια κλειστά…
Και τότε ξεκίνησε να βρέχει, σύννεφα που μαζεύονταν αιώνες τόνοι ασήκωτοι από μικρές αβαρείς σταγόνες μια ζεστή λυτρωτική βροχή άρχισε να ρέει στη WadiRum… ταυτόχρονα ξεκίνησε να βρέχει και στην Αρτάπ, και σ’ ένα αεροδρόμιο στη Λίμα, στην Ίο, στη Μαδρίτη, στο Έβερεστ και στο Βαρανάσι. Και στα Χάιλαντς της Σκωτίας και στην αψίδα του θριάμβου στο Παρίσι και στη Νεκρόπολη στο Κάιρο. Και η βροχή τα καθάρισε όλα, χωρίς να παρασύρει τίποτα.
Κι από δω αρχίζει άλλη ιστορία… »