• Η αναδρομή στο παρελθόν συνεχίζεται! Ψηφίστε την Ταξιδιωτική Ιστορία του μήνα για τους μήνες Μάρτιο - Αύγουστο 2020 !

Σουδάν Στο Σουδάν του 2022

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.871
Likes
16.169
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
  1. Κεφάλαιο 1
  2. Πρώτη μέρα πρωί: Γνωριμία με το Χαρτούμ.
  3. Πρώτη μέρα απόγευμα: Απογευματινή βαρκάδα στο Νείλο.
  4. Δεύτερη μέρα πρωί: Οι πρώτες δυσκολίες και η έξοδος από το Χαρτούμ.
  5. Δεύτερη μέρα απόγευμα: Τα πρώτα μνημεία. Old Dongola
  6. Τρίτη μέρα πρωί: Βόλτες στη σκόνη. Άνθρωποι και μνημεία.
  7. Τρίτη μέρα απόγευμα: Ηλιοβασίλεμα στο Νείλο της ερήμου.
  8. Τέταρτη μέρα πρωί: Το πέρασμα του Νείλου.
  9. Τέταρτη μέρα απόγευμα: Άφιξη στο Soleb.
  10. Πέμπτη μέρα πρωί: Νησί Sai στο Νείλο.
  11. Πέμπτη μέρα απόγευμα: Βόλτα στους αμμόλοφους.
  12. Έκτη μέρα: Με πυρετό στην έρημο. Οι πρώτες πυραμίδες.
  13. Έβδομη μέρα πρωί: Πυραμίδες και Ναοί (Temples) στην Καρίμα.
  14. Έβδομη μέρα απόγευμα: Πυραμίδες και Νείλος από ψηλά.
  15. Όγδοη μέρα πρωί: Στο δρόμο για το Μερόε.
  16. Όγδοη μέρα απόγευμα: Οι Πυραμίδες στο Μερόε.
  17. Ένατη μέρα πρωί: Πόλη των Βασιλέων.
  18. Ένατη μέρα απόγευμα: Ναοί μακριά από το Νείλο. Άφιξη στο Χαρτούμ.
  19. Αναχώρηση και σύνοψη του ταξιδιού
  20. Βίντεο
  21. Επίλογος

Η ιδέα ενός ταξιδιού στο Σουδάν είχε μπει περίπου το 2016, όταν σε ντοκιμαντέρ είδαμε ότι στο βορρά της χώρας έχει αρχαία μνημεία με πολύ ενδιαφέρον. Μνημεία από την εποχή των Φαραώ της Αιγύπτου. Τα ελληνικά πρακτορεία τουρισμού έκαναν ενίοτε το ταξίδι αλλά το χρέωναν πάνω από τρεις χιλιάδες ευρώ. Αρκετά λεφτά!

Πέρασαν τα χρόνια και ως προορισμός είχε ξεφτίσει στη σκέψη μας, χωρίς όμως να έχει αποκλειστεί. Το 2018 είχα βρει ένα τοπικό πρακτορείο στο Χαρτούμ και είχα ρωτήσει να μας κάνει μια προσφορά. Μου έδωσε τότε ένα πρόγραμμα 14 ημερών με κόστος 980 ευρώ. Εγώ είχα ξεχάσει αυτή τη μικρή επικοινωνία και πρόσφατα που το σκεφτήκαμε ξανά με τη σύζυγό μου τη Ντίνα, άρχισα να ψάχνω από την αρχή. Οι τιμές που έβρισκα για να μας πάνε 7-10 μέρες ήταν τεράστιες και σχεδόν είχα απογοητευτεί. Για δέκα μέρες δυο τοπικά πρακτορεία ζητούσαν ακατέβατα κοντά στις 3000 ευρώ το άτομο. Δε θυμάμαι πως μου ήρθε να ψάξω στα μηνύματα που είχα και κάπου βρήκα 2-3 μηνύματα που αντάλλαξα με αυτό το πρακτορείο. Του έστειλα εκ νέου μήνυμα και μου έστειλε νέα προσφορά για 10 μέρες με κόστος 1280 ευρώ. Ουσιαστικά δηλαδή έχει διπλασιαστεί η τιμή τους. Όμως παραμένει πολύ χαμηλότερη από εκείνη των άλλων πρακτορείων. Εννοείται θα μας μεταφέρει με ιδιωτικό αυτοκίνητο μόνο εμάς τους δύο.

Αφού είδα ότι η τιμή του ήταν καλύτερη από όλους τους άλλους, δεν το σκέφτηκα πολύ και αποφάσισα να κλείσω με αυτόν. Έκανα τις απαραίτητες επικοινωνίες και τα χρήματα θα τα έδινα στο χέρι όταν φτάσουμε εκεί. Ένα μήνα πριν πάμε αγόρασα τα αεροπορικά εισιτήρια (συνολικό κόστος 1126 ευρώ) με τις τούρκικες αερογραμμές. Η αναχώρηση είναι στις 11/11/2022 και επιστροφή μετά από δέκα μέρες. Θεωρητικά εκεί δεν θα έχουμε κανένα έξοδο επί πλέον. Το πρακτορείο θα μας παρέχει τα πάντα.

Εκτός από τα εισιτήρια για εκεί χρειαζόταν και από μια βίζα του Σουδάν. Το πρακτορείο μου έστειλε ένα γράμμα (invitation letter for visa purpose) που το έδωσα στην πρεσβεία του Σουδάν στην Αθήνα, μαζί με μια φωτογραφία και 80 ευρώ για τον καθένα και σε 24 ώρες οι βίζες ήταν έτοιμες. Πήγα στην πρεσβεία εγώ μόνος μου. Αμέσως μόλις πήρα τις βίζες έβγαλα τα εισιτήρια.

Το όνειρο άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά. Από την χώρα που είναι 14 φορές μεγαλύτερη σε έκταση από την Ελλάδα είδαμε ένα μικρό κομμάτι. Είναι εκείνο όμως που έχει ίσως τα περισσότερα ιστορικά μέρη της χώρας. Όλα δίπλα ή κοντά στον τεράστιο Νείλο.

Νείλος!!! Απίθανος!!!

Τον θαυμάσαμε από δίπλα, από μέσα και από ψηλά. Στις όχθες του, στα νησιά του, στις βάρκες του, στις γέφυρες του, στα οχηματαγωγά του. Κάθε μέρα. Δεν ήταν η πρώτη μου φορά βέβαια αλλά πάνε είκοσι χρόνια που είχα να τον επισκεφτώ.
1669231294129.jpeg

Σας το λέω από την αρχή: ζόρικο ταξίδι. Ίσως αν ήξερα τις δυσκολίες δε θα το έκανα. Όμως αφού επιστρέψαμε υγιείς και έχοντας δει τόσα μνημεία και εικόνες, νιώθω πολύ καλά. Είδαμε τη χώρα που σήμερα έχει ένα στυγνό δικτατορικό καθεστώς. Που πολύ συχνά οι στρατιώτες βαράνε στο ψαχνό τους νέους που κατεβαίνουν στις διαδηλώσεις στο Χαρτούμ. Όμως το έχω ξαναγράψει εδώ: δεν κάνουμε πολιτική σε ένα τέτοιο ταξίδι. Πάμε να δούμε τη χώρα με ασφάλεια. Θα κάνω την κριτική μου στην παρέα μου, αλλά όχι στον αξιωματικό που μου λέει να σβήσω τις φωτογραφίες που τράβηξα, όσο παράλογο και αν είναι.

 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.871
Likes
16.169
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Πρώτη μέρα πρωί: Γνωριμία με το Χαρτούμ.

Το ταξίδι στο Σουδάν ξεκίνησε την Παρασκευή το μεσημέρι, στις 11 Νοεμβρίου. Πήραμε το αυτοκίνητο, το αφήσαμε στο πάρκιν και στις 3:00 περίπου έφυγε το αεροπλάνο για Κωνσταντινούπολη. Εκεί περιμέναμε τρεις με τέσσερις ώρες για να πάρουμε την πτήση από Κωνσταντινούπολη για το Χαρτούμ όπου φτάσαμε στις 12:30 τη νύχτα. Έτσι μετά τις διατυπώσεις, που δεν ήταν αργές, αλλά εμείς βρεθήκαμε τελευταίοι στην ουρά, που αυτό δεν μπορώ να το εξηγήσω, κάναμε περίπου μισή ώρα. Άλλο τόσο περιμέναμε για να πάρουμε και τη μία βαλίτσα που είχαμε δώσει στο check-in. Κουβαλάνε πάρα πολλά πράγματα εκείνοι που έρχονται στο Σουδάν, και γι αυτό υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις.

Αφού πήραμε τη βαλίτσα προχωρήσαμε στην έξοδο όπου μας περίμενε ένας νεαρός του πρακτορείου με ένα τεράστιο Toyota Ρrado, για να μας μεταφέρει στο ξενοδοχείο. Ο τύπος ήταν όλο μαγκιά μέσα στη μαύρη νύχτα. Μόλις μας παρέλαβε άναψε τσιγάρο επιδεικτικά. Φορούσε άσπρη καθαρή κελεμπία και είχε το χαμόγελο της επιτυχίας. Τον ρώτησα αν είναι ο Αχμέτ, και όλο περηφάνια μου είπε ότι είναι ο γιός του. Αργότερα έμαθα ότι κάτι σπουδάζει στην Μαλαισία, σίγουρα δεν θα πάρει πτυχίο. Σύμφωνα με το πρόγραμμα που μου είχε στείλει ο Αχμέτ, με τον οποίο μιλούσα μέσω email τόσο καιρό, θα μέναμε στο ξενοδοχείο Khartoum Plaza. Τελικά ο Αχμέτ ήταν ο ιδιοκτήτης του πρακτορείου. Αντί όμως για το τριών αστέρων Plaza, βρεθήκαμε στο ξενοδοχείο Acropole, το οποίο το διαχειρίζεται μία καταπληκτική ελληνική οικογένεια.

Για μας αυτή η αλλαγή ήταν αναπάντεχη και φυσικά ιδιαίτερα ευχάριστη. Οι περισσότεροι Έλληνες που πηγαίνουν για δουλειές στο Χαρτούμ μένουν εκεί. Εμείς το ξέραμε από τα ντοκιμαντέρ. Μας υποδέχτηκαν κάποιοι μαύροι, αλλά κανένας Έλληνας. Ήταν η ώρα κάπου δύο και κοιμόταν οι άνθρωποι.

Μετά το πρωινό γνωρίσαμε και τον κύριο Θανάση Παγουλάτο, αδελφό του Προξένου. Ευγενέστατη φυσιογνωμία, στεγνό αγέρωχο πρόσωπο, που αμέσως μας έδωσε να καταλάβουμε ότι για οποιοδήποτε θέμα εκείνος θα ήταν εκεί για μας. Όμως ούτε γέλια ούτε αστεία. Άνθρωπος στα ογδόντα, αλλά με σθένος και γερή κράση, είμαι σίγουρος.

Το πρωί ήρθε ο ιδιοκτήτης του πρακτορείου, ο Αχμέτ, και μας πήγε στο γραφείο του όπου πληρώσαμε 2560 ευρώ, το σύνολο του ταξιδιού μας στο Σουδάν. Θεωρητικά μαζί με τα εισιτήρια αυτά θα είναι τα συνολικά μας έξοδα. Μετά την πληρωμή ήρθε ο γιος του να μας κάνει το tour. Είναι αυτός που μας είχε μεταφέρει την προηγούμενη μέρα από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο. Περίπου 20 ετών. Βέβαια στην Αφρική έχουν ένα τρόπο λίγο πιο αργό από ότι στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό εκνεύρισε μερικές φορές την Ντίνα, αλλά τελικά νομίζω όλα καλά. Το νεαρό δεν τον συμπάθησε καθόλου.

Το Χαρτούμ είναι μία επιεικώς βρώμικη πόλη. Παντού βλέπεις σκουπίδια σκόνες και βρωμιές. Αργότερα μάθαμε ότι η κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα δεν μαζεύει τα σκουπίδια και οι άνθρωποι τα πετάνε όπου βρουν ή τα καίνε. Όντως είδαμε πολλές μικρές φωτιές στα πεζοδρόμια. Έχει κάποια ωραία κτίρια, αλλά για πρωτεύουσα ενός μεγάλου κράτους είναι πολύ λίγα. Τα περισσότερα από αυτά είναι κυβερνητικά και δεν επιτρέπεται να τα τραβήξεις φωτογραφίες. Γενικά στη χώρα έχουν ένα θέμα με τη φωτογράφιση. Ανά πάσα στιγμή μπορεί να σου πουν ότι είσαι σε στρατιωτική περιοχή και δεν πρέπει να τραβάς. Είτε στην πόλη είτε στην επαρχία.

Ξεκινήσαμε το City tour με επίσκεψη δίπλα στον Μπλε Νείλο σε ένα πλοίο που είχε φέρει τον Άγγλο Herbert Kitchener από την Αγγλία. Ήρθε για να κατακτήσει το Σουδάν με τους Αιγύπτιους φίλους των Άγγλων. Πέτυχε μεγάλη νίκη το 1898 εναντίον του τότε καθεστώτος Mahdist Sudan. Σκοτώθηκαν 12.000 Σουδανοί και από την αγγλική πλευρά μόλις 48. Έτσι γράφεται η ιστορία. Τώρα το πλοίο είναι τόσο εγκαταλειμμένο και βρώμικο που δεν είναι ούτε για να το τραβάς φωτογραφίες. (Μάλλον μας πήγε εκεί να περάσει λίγο η ώρα γιατί γυρίσαμε πίσω στο γραφείο μετά και μας άφησε και περιμέναμε αρκετή ώρα.) Το ίδιο συμβαίνει και με τον Νείλο: όπου και να κοιτάξεις βλέπεις σκουπίδια και σίγουρα είναι πολύ μολυσμένος όπως ξέρουμε.
Το πλοίο που έφερε τον Kitchener:
1669279213714.jpeg


Μετά πήγαμε και είδαμε τον τάφο του Μαχντί. Δίπλα βρισκόταν και ένα τζαμί το οποίο επισκεφτήκαμε αλλά δε μπήκαμε μέσα. Απ’ έξω είχε μεγάλες αυλές και μερικοί ντόπιοι είτε καθόταν σε αναπαυτικές βρώμικες πλαστικές καρέκλες, είτε κοιμόταν σε ράντζα τα οποία είχαν βγάλει κάτω από τα δέντρα. Κανονική Αφρική δηλαδή αυτό το σκηνικό.

1669279283460.jpeg


1669279396756.jpeg


1669279418965.jpeg


1669279471936.jpeg


Αυτά είναι στην περιοχή Omdurman. Η πρωτεύουσα αποτελείται από την οικιστική ένωση τριών πόλεων. Μια από αυτές είναι το Omdurman. Οι άλλες δυο είναι το Χαρτούμ και το Βόρειο Χαρτούμ. Βασικά εκεί πήγαμε για να δούμε τον τάφο του Μαχντί αλλά και την αγορά όπου κάναμε βόλτα. Δεν ήταν κάτι ιδιαίτερο αν τη συγκρίνεις με τις αγορές που έχουμε δει σε άλλα αραβικά κράτη ή πολύ περισσότερο στην Αμερική.

1669279538979.jpeg


1669279589668.jpeg


1669279614783.jpeg


1669279649454.jpeg


Μετά πήγαμε στο Εθνικό μουσείο, που όμως το κεντρικό κτίριο ήταν κλειστό, γιατί γίνονται επισκευές, αλλά μπορέσαμε και είδαμε τρία παραρτήματα με αρχαιότητες που έχουν φέρει από την περιοχή που πλημμύρισε όταν δημιουργήθηκε το φράγμα του Νάσερ. Ήταν πολύ ενδιαφέροντα και τα είχαν τοποθετήσει σε κάποιους κλειστούς χώρους με τζαμαρίες και μέταλλα, αλλά δυστυχώς έμπαιναν τα πουλιά και άφηναν τα περιττώματά τους καθώς και φτερά. Έξω από το μουσείο γινόταν ένας χαμός από βρωμιές και χόρτα τα οποία δεν είχαν κλαδέψει ποτέ. Όταν λέω έξω από το μουσείο εννοώ μέσα στην αυλή.

1669279697230.jpeg


1669279715297.jpeg


1669279737155.jpeg


1669279751412.jpeg


1669279787215.jpeg


Μετά περιπλανηθήκαμε λίγο στην πόλη, πήγαμε στο νησί Τούτι, πού όμως δεν μας έλεγε κάτι και σηκωθήκαμε και φύγαμε. Βγάλαμε φωτογραφίες στις γέφυρες, πήγαμε στην Ορθόδοξη Ελληνική Εκκλησία αλλά ήταν κλειστή οπότε δεν μπήκαμε μέσα. Περάσαμε από το εθνογραφικό μουσείο αλλά ήταν και αυτό κλειστό.

1669279815336.jpeg


Ο οδηγός μας είπε να πάμε να κάνουμε βαρκάδα αλλά η ώρα ήταν 2:00 το μεσημέρι και εγώ προτίμησα να μην το κάνουμε μέσα στη ζέστη. Έτσι πήγαμε στο ξενοδοχείο Κορινθία στον 16ο όροφο να δούμε τη θέα. Αυτή η επίσκεψη άξιζε γιατί έβλεπες όλη την πόλη σχεδόν. Αλλά κυρίως καταλάβαινες την ομορφιά του Νείλου και τη θέση της πόλης σε σχέση με αυτόν. Να υπενθυμίσω ότι στο Χαρτούμ είναι η συμβολή του Μπλε και του Λευκού Νείλου.

1669279835670.jpeg


1669279886619.jpeg


Υπάρχουν και καλά μαγαζιά στο Χαρτούμ:
1669279923745.jpeg
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.980
Likes
15.751
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Το Σουδάν είναι πολύ θελκτικός προορισμός για τα γούστα μου! Όνειρο ζωης να βρεθώ στις Πυραμιδες του!
Ελπίζω να μας δώσεις και την εικόνα που σχημάτισες για την πρόσφατη έκρυθμη πολιτική κατάσταση.
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.871
Likes
16.169
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
έκρυθμη πολιτική κατάσταση
Δυστυχώς, ή ευτυχώς, δεν είδαμε και πολλά αφού όλα συμβαίνουν στην Πρωτεύουσα, όπου δε μείναμε πολύ. Γίνονται συχνά διαδηλώσεις, αλλά όχι κάθε μέρα για να έχουμε εικόνα. Μόνο την τελευταία μέρα που θα φεύγαμε για Ελλάδα είδαμε από μακριά μια διαδήλωση, αλλά μόνο αυτό. Ο οδηγός μας ήταν πλήρως απογοητευμένος από την κατάσταση και την ακρίβεια. Μάλλον το τελευταίο τον ένοιαζε πιο πολύ. Φεύγουν επίσης χιλιάδες κάθε μέρα για τη γειτονική Αίγυπτο. Βλέπαμε τα πούλμαν γεμάτα κόσμο να πηγαίνουν στο Βορρά. Αυτά τα γνωρίζουμε χάρη στον οδηγό μας βέβαια.
Άλλες λεπτομέρειες θα τις αναφέρω στο κείμενο της ιστορίας μου.
 

Smaragda53

Member
Μηνύματα
1.047
Likes
2.260
Επόμενο Ταξίδι
αχ, μακάρι νάξερα!
Ταξίδι-Όνειρο
Πολυνησία

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.871
Likes
16.169
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Με μπέρδεψες! Μήπως εννοείς Αφρική?
Γεια σου. Αμερική εννοώ. Ίσως είναι λίγο μπερδεμένο.
Εννοώ ότι οι αγορές άλλων αραβικών κρατών είναι καλύτερες. Και ακόμα καλύτερες είναι οι αγορές της Λατινικής Αμερικής.
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.871
Likes
16.169
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Πρώτη μέρα απόγευμα: Απογευματινή βαρκάδα στο Νείλο.

Είχαμε κουραστεί και γι αυτό πήγαμε στο ξενοδοχείο να ξεκουραστούμε για λίγο. Όντως στο δωμάτιο μείναμε για λίγο πάνω από μία ώρα και μετά με τα πόδια περάσαμε από το Μεγάλο Τζαμί της πόλης, που είναι κοντά στο ξενοδοχείο.

1669374009817.jpeg


1669374095101.jpeg

Κατόπιν προχωρήσαμε προς τον Μπλε Νείλο και την Λεωφόρο του Νείλου. Είναι διάσημη αλλά σήμερα έχει τόση σκόνη που δεν αξίζει για μεγάλη βόλτα. Περπατώντας άλλα 1500m φτάσαμε στη γέφυρα Tuti Bridge, από όπου φεύγουν οι βάρκες για να κάνουν βόλτα στον Νείλο. Βρήκαμε έναν τύπο ο οποίος μας ζητούσε 70 δολάρια για να μας πάει βόλτα, αλλά θα ήμασταν μόνο εγώ με την Ντίνα. Γι αυτό ήταν τόσο ακριβά. Φύγαμε βέβαια αλλά ένας άλλος παρακάτω μας ζητούσε 100 δολάρια.

Φύγαμε και από κει και αφού περάσαμε τη γέφυρα Τούτι, βρήκαμε έναν άλλο που ήταν έτοιμος να φύγει και είχε μέσα και άλλους ανθρώπους. Το διαπραγματεύτηκα και καταφέραμε με 18 περίπου δολάρια να κάνουμε μία βόλτα που πραγματικά άξιζε. Πήγαμε εκεί που συμβάλλει Λευκός και ο Μπλε Νείλος. Ήταν πολύ ωραίο το θέαμα της ένωσης των δύο μεγάλων αυτών ποταμών.

1669374193454.jpeg


1669374218114.jpeg


Και για όσους δε με γνωρίζουν:
1669374256267.jpeg


1669374283106.jpeg


Ουσιαστικά βέβαια υπάρχουν δυο σημεία που συμβάλουν οι ποταμοί. Θα το δείξω με ένα χάρτη γιατί είναι δύσκολο να το περιγράψω. Το νησί Τούτι είναι που δημιουργεί τα δυο σημεία συμβολής, το 1 και το 2 στο χάρτη. Όλες οι βάρκες πήγαιναν στο σημείο 1 που ήταν κοντά και δεν ξέρω αν το 2 έχει το ίδιο ενδιαφέρον. Σύμφωνα με το χάρτη στο σημείο 1 συμβάλει ο Μπλε και ο Λευκός αλλά το ποτάμι συνεχίζει με το όνομα Λευκός. Φαίνεται ότι το σημείο 2 είναι όπου Λευκός και Μπλε γίνονται Νείλος. Εμείς εκεί δεν πήγαμε. Ο γύρος του νησιού πρέπει να είναι πάνω από έξι χιλιόμετρα.
1669374299442.png


Είχα αλλάξει κάποια χρήματα το πρωί στον άνθρωπο που έχει το πρακτορείο για να έχω ντόπιο νόμισμα. Ήταν είκοσι ευρώ. Το απόγευμα στο ξενοδοχείο πριν φύγουμε άλλαξα άλλα 100 ευρώ. Η αλλαγή γίνεται 1 ευρώ προς 575 pounds, λίρες, του Σουδάν. Εγώ στο βαρκάρη έδωσα 10.000 λίρες. Μας είχαν πει ότι στο Βορρά δε θα είναι εύκολο να αλλάξουμε λεφτά. Δε μας είπαν όμως ότι δε θα μας χρειάζονταν κιόλας.

Μετά τη βαρκάδα κάνοντας βόλτα στο μισοσκόταδο, γυρίσαμε μέσα σε σκόνες και πολλά αυτοκίνητα στο ξενοδοχείο. Γενικά κόσμος δεν κυκλοφορούσε, εκτός από ένα σημείο που κάτι γινόταν το οποίο δεν καταλάβαμε και υπήρχε πολύς κόσμος. Δεν ήταν διαδήλωση, ούτε είχε φασαρία. Μάλιστα οι συγκεντρωμένοι ήταν νέοι καλοντυμένοι. Εκεί που υπάρχουν κυβερνητικά κτίρια δεν σε αφήνουν να τραβήξεις φωτογραφίες και πολλοί δρόμοι για τον ίδιο λόγο είναι κλειστοί. Ευτυχώς το βράδυ που γυρνούσαμε στο ξενοδοχείο για να μην κάνουμε μεγάλο κύκλο ένας υπεύθυνος μας άφησε να περάσουμε από ένα τέτοιο δρόμο. Φτάσαμε νωρίς το ξενοδοχείο, περίπου στις 19:00, αλλά στο Σουδάν νυχτώνει λίγο πριν τις 18:00 και μείναμε στο δωμάτιο την υπόλοιπη βραδιά.

1669374352887.jpeg


Να πούμε τώρα τις πρώτες εντυπώσεις από την πρωτεύουσα του Σουδάν. Καταρχήν ως πρωτεύουσα έχει τα μαύρα της τα χάλια (σκουπίδια, σκόνες και βρωμιά). Η φωτογράφιση έχει πρόβλημα γιατί οι άνθρωποι εδώ δεν είναι φιλικοί στις φωτογραφίες. Όχι μόνο στα κυβερνητικά κτίρια, που σημαίνει ακόμα και το πιο μικρό υπουργείο, αλλά και οι ίδιοι οι άνθρωποι. Έτσι μερικές φορές που τραβάμε ξινίζουν τα μούτρα τους ή μας κάνουν εχθρικές χειρονομίες. Φυσικά δεν ισχύει για όλους και αργότερα στην επαρχία τα πράγματα ήταν τελείως διαφορετικά. Πάντως γενικά φωτογραφίες τραβήξαμε αρκετές.
1669374382790.jpeg

Στην πρωτεύουσα έχει και δύο-τρία, όχι παραπάνω, σημεία τα οποία μπορούσαμε να επισκεφτούμε και έχουν ενδιαφέρον. Όμως δεν έγινε είτε επειδή ήταν μακριά είπε επειδή κουράσαμε τον οδηγό με το να του λέμε συνέχεια να σταματήσει εδώ ή να μας πάει εκεί. Δεν έφερνε αντιρρήσεις αλλά δεν φαινόταν να το κάνει και με χαρά.

Υπήρχαν και μικρά καραβάκια αραγμένα για να πιεις καφέ. Δεν δοκιμάσαμε.
1669374448283.jpeg


Η βόλτα στο ποτάμι τελικά άξιζε γιατί η ώρα ήταν πολύ καλή, αφού πήγαμε λίγο πριν το ηλιοβασίλεμα. Οι άντρες ντύνονται κανονικά όμως οι περισσότερες γυναίκες φοράνε μαντήλα και οι υπόλοιπες κρύβουν τελείως το πρόσωπό τους. Ουσιαστικά φοράνε μία μπούρκα από την οποία φαίνονται μόνο τα μάτια τους. Οι περισσότερες γυναίκες στην αγορά που πουλούσαν την πραμάτεια τους δεν φορούσαν μπούρκα, απλά ένα μαντήλι. Μερικές ήταν ντυμένες με πολύχρωμες παραδοσιακές στολές, όμως φοβόμουν την αντίδρασή τους και δεν τις τράβηξα καμία φωτογραφία. Νομίζω μία δεύτερη μέρα στο Χαρτούμ θα ήταν περιττή και άσκοπη. Κάτι θα είχαμε να δούμε αλλά θα ήταν κουραστικό.

Κάποια στιγμή σταματήσαμε για να βάλω μία κάρτα SIM στο τηλέφωνο μου. Μου κόστισε περίπου 17 δολάρια αλλά είχε internet 10 GB. Έμειναν αχρησιμοποίητα αφού στο Βορρά δεν είχε σχεδόν καθόλου σλημα. Συνήθως μόνο για τηλέφωνο. Συχνά ούτε και για αυτό.

Να πούμε εδώ ότι το ξενοδοχείο Ακροπόλ στο οποίο μένουμε είναι και το προξενείο της Ελλάδας στο Χαρτούμ, δηλαδή στο Σουδάν. Στην είσοδο του ξενοδοχείου έχει την επιγραφή: Επίτιμο Προξενείο Ελλάδος. Και δίπλα φυσικά η Ελληνική σημαία.

Η θερμοκρασία στο Χαρτούμ είναι υπέροχη. Έχει ζέστη αλλά καθόλου υγρασία. Στο αυτοκίνητο με ανοιχτό παράθυρο είναι Οκ και δε χρειάζεται κλιματισμός. Το βράδυ πέφτει λίγο η θερμοκρασία αλλά και το κοντό μανίκι είναι μια χαρά. Βέβαια εμείς από τις 7 ήμασταν μέσα. Αλλά και μετά δε νομίζω ότι κάνει κρύο γιατί το κλιματιστικό στο δωμάτιο χρειάζεται. Την εποχή που πήγαμε ξεκινούσε η κρύα περίοδος. Καλές θερμοκρασίες.

Εδώ για λόγους ασφαλείας επειδή στα χωριά που θα πάμε δεν ξέρουμε τι φαγητό θα μας προσφέρουν κρατάμε κονσέρβες και παξιμάδια. Μάλιστα κρατάμε και μερικά λεμόνια, γιατί δεν ξέραμε ότι εδώ έχει αρκετά. Αλκοόλ ούτε για δείγμα δεν έχει. Στο ξενοδοχείο μας είπαν ότι φέρνουν μόνο ως διπλωματικές αποστολές. Αν τα έβρισκαν λέει στη βαλίτσα μας θα μας τα έχυναν κάτω μπροστά μας. Το καθεστώς είναι ισλαμικό σε βαριά μορφή, και φυσικά το πολίτευμα δικτατορία. Παντού βλέπεις αστυνομία και στρατό.
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.871
Likes
16.169
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Δεύτερη μέρα πρωί: Οι πρώτες δυσκολίες και η έξοδος από το Χαρτούμ.

Το πρωί περιμέναμε τον οδηγό με το 4x4 να μας πάρει από το Acropole για να ξεκινήσει το ταξίδι μας στο βόρειο Σουδάν. Θα ερχόταν μέχρι τις 8 και ήρθε λίγο πριν τις 9. Είχε φυσικά τις δικαιολογίες του. Όμως δεν ήταν η μόνη καθυστέρηση. Έπρεπε να ψωνίσει διάφορα φαγώσιμα για το ταξίδι των οκτώ ημερών. Εκεί που πηγαίναμε ταξίδι δεν είχε και πολλές δυνατότητες για φαγητό. Έτσι είπε. Όμως κατάλαβα ότι εκεί απλώς θα ήταν πιο ακριβά.

1669439888537.jpeg


1669440124871.jpeg


1669440320387.jpeg


1669440527603.jpeg


Κάνει την πρώτη στάση μετά τα πρώτα 2-3 χιλιόμετρα, όπου χάθηκε για πάνω από μισή ώρα και γύρισε με κάτι λίγα ψώνια. Εμείς εν τω μεταξύ κάναμε βόλτες βγάζοντας φωτογραφίες ένα τζαμί με μεγάλο μιναρέ αλλά και μερικούς ανθρώπους. Πολλοί ήταν δεκτικοί σε αυτό άλλοι όχι. Προβλήματα πάντως δεν δημιουργούσαν ούτε εκείνοι που δεν ήθελαν. Η αγορά εκεί ήταν και σε καταστήματα αλλά και σε πάγκους. Εμείς πήραμε μόνο μερικές μπανάνες και λίγο φρέσκο ψωμί. Τις σοβαρές προμήθειές μας τις είχαμε κάνει από την Ελλάδα.

1669440774049.jpeg


Μέσα στην πόλη:
1669441050433.jpeg


Προχωράμε με το αυτοκίνητο και ενώ είμαστε ακόμα μέσα στο Χαρτούμ, ο οδηγός σταματά για κάποια άλλα ψώνια: νερό κλπ. Φάγαμε κι εκεί ένα τέταρτο. Παρακάτω σταματά για καύσιμα. Δεν ξέρω γιατί η αντλία καθυστερούσε πολύ, αλλά έκανε ένα τέταρτο να γεμίσει το ρεζερβουάρ και ένα δοχείο για ρεζέρβα. Όμως δεν μπορούσε να κλείσει καλά το δοχείο και έτρεχε λίγο πετρέλαιο. Το είχε τοποθετήσει μάλιστα πάνω από τη θέση του συνοδηγού, δηλαδή εμού. Δε μπορούσε να το δέσει καλά και πήγε να βρει σχοινί προχωρώντας με το αυτοκίνητο μερικά χιλιόμετρα μέσα στην κίνηση της πόλης. Δεν σταμάτησε σε καταστήματα που σίγουρα είχαν τέτοιο είδος, αλλά είχε το σκοπό του. Ήθελε να πάει το αμάξι του σε ένα συνεργείο. Βρήκε γρήγορα το σχοινί αλλά για σχεδόν μια ώρα το άφησε να διορθώσουν το δείκτη θερμοκρασίας νερού.

1669441313138.jpeg


1669441516600.jpeg


1669441736761.jpeg


1669441933904.jpeg


Και το ταξίδι στον ονειρεμένο Βορρά αρχίζει:
1669442151707.jpeg
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.871
Likes
16.169
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Δεύτερη μέρα απόγευμα: Τα πρώτα μνημεία. Old Dongola

Ε, μετά φύγαμε με ένα σαράβαλο Land Cruiser σαράντα ετών για τον προορισμό μας. Από το Χαρτούμ φύγαμε σχεδόν στις δώδεκα και η πρώτη στάση για να δούμε αξιοθέατο ήταν κάπου 380 χιλιόμετρα μακριά. Ήταν η Old Dongola. Σε όλη τη διαδρομή είχε ο δρόμος φράγματα για έλεγχο από αστυνομικούς, από την Εθνική ασφάλεια ή από το στρατό. Σε πολλούς έδινε ένα χαρτί που έλεγε πως είμαστε τουρίστες. Πριν φτάσουμε ήθελε να σταματήσει για να φάμε μεσημεριανό. Εμείς δεν τον αφήσαμε, μη χάσουμε κι άλλο χρόνο. Η Old Dongola είναι στην περιοχή της Νουβίας και παλιά ήταν πέρασμα για τα καραβάνια της Αφρικής.

1669484299587.jpeg


1669484332029.jpeg


1669484365596.jpeg


1669484399411.jpeg


1669484433102.jpeg


1669484461678.jpeg


Τελικά φτάσαμε στην Αρχαία Dongola στις 4. Εκεί είχε διάφορα να δούμε. Την παλιά πόλη, κάτι ερείπια δηλαδή αλλά μας άρεσαν, τους μεγάλους σα μικρές εκκλησίες τάφους των Σούφι (σέκτα μουσουλμάνων) και δύο παλιές Χριστιανικές εκκλησίες. Είχε σε ένα σημείο το χριστιανικό μοναστήρι του Αγίου Αντωνίου, αλλά δεν είχαμε χρόνο να το επισκεφτούμε. Περάσαμε δίπλα και το φωτογραφίσαμε. Ανεβήκαμε όμως στο λόφο που ήταν ένα παλιό «κάστρο» (The Throne Hall building) του 9ου αιώνα μΧ, που το είχαν μετατρέψει σε τζαμί τον 14ο αιώνα. Όλα αυτά ήταν κλειστά αλλά τα έβλεπες απέξω. Ήταν όμορφο περιβάλλον και η ώρα καλή, χωρίς ζέστη. Όλα δίπλα στο Νείλο.

1669484488579.jpeg


1669484510899.jpeg

Τάφους των Σούφι είδαμε σε πολλά μέρη, αλλά πουθενά αλλού τόσο πολλούς μαζεμένους.
1669484618652.jpeg


1669484576691.jpeg


1669484637836.jpeg


1669484655440.jpeg


1669484670801.jpeg


1669484686502.jpeg


1669484701263.jpeg


1669484719328.jpeg


1669484740851.jpeg


Γενικά επειδή αργήσαμε από το Χαρτούμ είχαμε μια βιασύνη. Την πρώτη μέρα είχαμε πολλά χιλιόμετρα να κάνουμε. Δίπλα σε αυτές τις αρχαιότητες υπήρχε ένα μικρό πορθμείο και μέχρι να πέσει ο ήλιος έπρεπε να πάρουμε το Φέρι να μας πάει στην απέναντι πλευρά του Νείλου. Αυτός ήταν ο βασικός λόγος της βιασύνης μας όλη τη μέρα. Εδώ δεν έχει πολλές γέφυρες. Βόρεια του Χαρτούμ μέχρι την Αίγυπτο, μια απόσταση περίπου 800 χιλιόμετρα έχει μόνο τρεις. Πάμε λοιπόν να φύγουμε από τις αρχαιότητες για το πορθμείο και βλέπουμε ότι μας είχε πιάσει λάστιχο μπροστά δεξιά. Κάναμε δύσκολα την αλλαγή γιατί ήμαστε σε αμμώδες έδαφος και ο γρύλος βούλιαζε. Βάζουμε από κάτω μια πέτρα και το αλλάζουμε. Τρέχουμε για το Φέρι. Πιστεύαμε ότι θα το προλαβαίναμε. Ναι, εκεί ήταν αλλά είχε μηχανική βλάβη και είχε σταματήσει τη μεταφορά.

1669484788021.jpeg


1669484811065.jpeg


1669484830930.jpeg


Επομένως έπρεπε να πάμε τριάντα χιλιόμετρα πίσω στη γέφυρα. Τι να κάνουμε; Γυρίσαμε πίσω και μόλις περάσαμε τη γέφυρα σε ένα βουλκανιζατέρ έφτιαξε τη ρόδα με ένα πρωτόγονο σύστημα. Όλα με το χέρι εκτός από τον αέρα που είχε αντλία. Το περιποιήθηκαν το λάστιχο λες και έκαναν ανταύγειες σε κεφάλι μοντέλου. Φάγαμε κι εκεί μια ώρα.

1669484889245.jpeg


Φυσικά είχε νυχτώσει για καλά. Είχαμε ακόμα κάπου 250 χιλιόμετρα για το μέρος που θα μέναμε. Ούτε λόγος φυσικά για επίσκεψη στον Αρχαιολογικό χώρο της Κέρμα, που ήταν η επόμενη στάση μας. Όμως στη νέα πόλη Dongola σταματήσαμε για φαγητό. Φάγαμε κοτόπουλο στο μπάρμπεκιου με τα χέρια χωρίς πιρούνι. Η Ντίνα φυσικά δεν ακούμπησε τίποτα. Ήπια και ένα χυμό γκρέιπ φρουτ γεμάτο ζάχαρη. Του είχε πει ότι τον θέλω χωρίς αλλά εδώ δε σκάνε για λεπτομέρειες.

1669484927627.jpeg


1669484950575.jpeg


Κάναμε τη σκέψη να διανυκτερεύσουμε εκεί αλλά δεν το κάναμε. Φύγαμε για το χωριό που θα μέναμε και λεγόταν Τούμπους. Βρισκόταν αρκετά χιλιόμετρα μετά την Κέρμα. Φτάσαμε στις 11 το βράδυ. Ξύπνησε μια γυναίκα και μας έδωσε ένα άθλιο δωμάτιο.

Η φωτογραφία τα δείχνει όλα ωραία. Προσέξτε όμως τη βρωμιά στα στρώματα.
1669485029332.jpeg


Είχε δύο μικρά σιδερένια ή ξύλινα, δε θυμάμαι, κρεβάτια με πολυτελή αλλά βρώμικα και παμπάλαια καλύμματα. Τα ρίξαμε κάτω στο πάτωμα και αντικρίζουμε δυο σκισμένα και ακόμα πιο βρώμικα στρώματα. Τι να κάνουμε μέσα στα μεσάνυχτα; Στρώσαμε τα sleeping bags και πέσαμε για ύπνο. Εμένα το κρεβάτι δε με χώραγε. Δεν είχε μήκος πάνω από 170 εκατοστά. Κοιμήθηκα περίπου τέσσερις ώρες. Η Ντίνα έφαγε μια κονσέρβα και εγώ ήπια λίγη ρακή.

Το θέμα ήταν η τουαλέτα που βρισκόταν στην αυλή. Τουρκικό στυλ. Χωρίς νιπτήρα. Ευτυχώς είχε μια μικρή βρυσούλα για τα πόδια. Πλέναμε τουλάχιστον τα δόντια μας. Και μείναμε δύο βραδιές.
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.871
Likes
16.169
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Τρίτη μέρα πρωί: Βόλτες στη σκόνη. Άνθρωποι και μνημεία.

Η βραδιά ήταν λίγο δραματική. Είχαμε ακούσει ότι θα έκανε το βράδυ πολύ κρύο. Γι αυτό λέμε να μπούμε στα sleeping bag. Χωριστά κρεβάτια βέβαια, σε όλα τα σπίτια και ξενοδοχεία που μείναμε. Όμως δεν έκανε καθόλου κρύο. Είχε λίγα κουνούπια. Βάλαμε στο σώμα μας αντικουνουπικό και πλέον δεν είχαμε προβλήματα. Όμως το κρεβάτι ήταν πολύ κοντό για μένα και τη μισή νύχτα στριφογύριζα. Προσπαθούσα να μην ακουμπήσω στο βρώμικο στρώμα. Για την τουαλέτα τα είπα. Γεμάτη αράχνες και δεν είχε κάτι να ακουμπήσεις το δικό σου χαρτί υγείας. Δίπλα είχε μια άλλη τουαλέτα λίγο καλύτερη, αφού είχε εκτός από την τουρκική λεκάνη και ευρωπαϊκού τύπου. Δεν ξέρω γιατί δε μας έδωσαν αυτήν. Ίσως την έχουν για δική τους. Γενικά δεν προσέχουν τους τουρίστες. Δε μας ρώτησαν αν θέλουμε κάτι. Τους θεωρώ αγενείς σε αυτό. Οι υπόλοιποι κάτοικοι εδώ μιλάνε, χαιρετάνε και θέλουν συνήθως να βγουν φωτογραφία μαζί μας.

Τη μισή νύχτα σκεφτόμουν πως γίνεται να πέφτουμε τόσο χαμηλά ενώ έχουμε χρήματα. Όμως τα άλλα πρακτορεία μου έδιναν διπλάσια τιμή. Και ο ιδιοκτήτης του δικού μου, μου έλεγε πως είναι καθαρά τα δωμάτια και οι τουαλέτες. Το πρωί που ξυπνήσαμε είχαμε διάφορα στο μυαλό μας, αλλά οι ριζοσπαστικές αποφάσεις δεν είναι εύκολες για μας. Σκεφτόμασταν μήπως βρίσκαμε κάτι καλύτερο εδώ κοντά αλλά δεν το αποφασίσαμε. Έχει πρόβλημα και το ίντερνετ σε αυτή τη χώρα. Ειδικά στο χωριό που μένουμε δεν έχει καθόλου σήμα. Έτσι δε μπορώ να ψάξω για τίποτα. Αργότερα μάθαμε πως ήταν το μοναδικό κατάλυμα σε δεκάδες χιλιόμετρα γύρω. Και ο Σάντι ο οδηγός μας είπε ότι τα άλλα σπίτια που θα μείνουμε είναι χειρότερα. Για να δούμε! Τελικά μας έκανε πλάκα, ή δεν το είπε σωστά στα αγγλικά. Μάλλον το δεύτερο, γιατί δεν έκανε πλάκα σε τέτοια πράγματα.

Ο Σάντι το πρωί ετοίμασε πρωινό (τα έκανε όλα εκείνος) και στις οκτώ πήγαμε και φάγαμε. Εγώ πολύ καλά, η Ντίνα τίποτα. Ο άνθρωπος είχε αγοράσει ένα σωρό πράγματα και μας τα αράδιαζε κάθε πρωί στο τραπέζι. Είναι από τα πράγματα που είχε αγοράσει από το Χαρτούμ. Τυριά, ψωμί, μέλι, μαρμελάδα, τυριά, κλπ. Έφαγα καλά από μερικά από αυτά. Η Ντίνα βέβαια δε δοκιμάζει σχεδόν τίποτα αλλά εγώ σχεδόν όλα. Κάναμε το πρωί μία βόλτα στο χωριό πριν το πρωινό. Είδαμε ωραίες εικόνες με ντόπιους.

Αυτά τα κιούπια υπάρχουν παντού. Έχουν μέσα νερό για τους περαστικούς. Το κάνουν οι γείτονες για την ψυχή τους, και τα γεμίζουν όταν αδειάζουν.
1669534294044.jpeg


1669534319562.jpeg


Ο Νείλος ήταν δίπλα μας:
1669534343378.jpeg


1669534381716.jpeg


1669534360876.jpeg


1669534414405.jpeg


Από το χωριό Κέρμα:
1669534472131.jpeg


Έτοιμο για αναχώρηση:
1669534527595.jpeg


1669534490882.jpeg


1669534639481.jpeg


Αφού φάγαμε και ήπιαμε τον καφέ, ξεκινήσαμε και πήγαμε στον Αρχαιολογικό χώρο της Κέρμα, που άκμασε γύρω στο 2500 πΧ για χίλια χρόνια. Είχε ένα κάτι σαν κάστρο στο κέντρο και γύρω η πόλη. Αυτό ονομάζεται Deffufa. Γι αυτό λέγαμε ότι πήγαμε στην Deffufa. Η εμφάνιση δεν ήταν καλή αλλά αν σκεφτείς την εποχή που άκμασε καταλαβαίνεις ότι αξίζει. Στον ίδιο χώρο έχει και το μουσείο που λόγω Δευτέρας ήταν κλειστά. Όμως ο Σάντι κανόνισε και ήρθε κάποιος και το άνοιξε για μας. Είχε ενδιαφέρον, ειδικά τα αγάλματα (μικρά) με τους γρανιτένιους μαύρους Φαραώ.

1669534749850.jpeg


1669534770804.jpeg


1669534807472.jpeg


Στο βάθος το μουσείο:
1669534837212.jpeg


Το πιο σημαντικό έκθεμα του μουσείου:
1669534872927.jpeg

Τρόπος ταφής:
1669534912881.jpeg


Στο μουσείο σε ένα χάρτη είδαμε ότι υπάρχει κοντά και ένα αρχαίο νεκροταφείο και ο Σάντι μας πήγε και το είδαμε. Ήταν τεράστιος χώρος που τώρα δεν ήταν επισκέψιμος, αλλά ο ντόπιος διευθυντής εκεί ήταν γνωστός του Σάντι. Έτσι μας άφησε να πάμε όπου θέλαμε μέχρι να τα πούνε οι φίλοι. Οι γνωριμίες και οι γνώσεις του Σάντι ήταν καταλυτικές για την επιτυχία του ταξιδιού μας.

Τα στρογγυλά είναι οι τάφοι:
1669534947140.jpeg


1669534977411.jpeg


Αυτά ήταν στο χτεσινό πρόγραμμα και δεν τα είδαμε λόγω αργοπορίας. Ευτυχώς βέβαια γιατί μας πήρε πολύ χρόνο και βιαστικά δε γίνεται δουλειά. Άσε που από το Τούμπους που μέναμε μέχρι εκεί κάναμε μερικές υπέροχες στάσεις για φωτογραφίες. Το βασικό φυσικά ήταν οι εικόνες που βλέπαμε. Ας πούμε να βάζουν ένα κάρο με το γάιδαρο στο φέρι μποτ.

1669535040615.jpeg


1669535061442.jpeg


Μετά πήγαμε στην πόλη Κέρμα για βόλτα στην αγορά και το μεσημέρι καθίσαμε να φάμε. Ήταν ένα εστιατόριο της κακιάς ώρας. Από αυτά που έχουν 3-4 κατσαρόλες με ζεςστό φαγητό και λίγο χώρο μέσα κι έξω. Έξω έχουν και ένα βαρέλι με νερό για να πλυθείς και να τρως με τα καθαρά σου χέρια. Εντάξει, εμένα μου έφερε ένα κουτάλι. Εγώ έφαγα κάτι που νόμισα ότι ήταν μελιτζάνες αλλά ο Σάντι μου είπε ότι ήταν μπάμιες. Μάλιστα στα αραβικά τις λένε μπάμια. Έχουμε πολλές κοινές λέξεις. Μια άλλη είναι η λάμπα. Επίσης άνετος δοκίμασα τα άσπρα φασόλια και πατάτες γιαχνί. Εκείνος έφαγε τα ίδια με τα χέρια όπως συνηθίζουν στο Σουδάν.

1669535084946.jpeg


1669535102315.jpeg


1669535119634.jpeg


Καλή μας όρεξη:
1669535147126.jpeg


1669535191869.jpeg


1669535227035.jpeg
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.655
Μηνύματα
906.504
Μέλη
39.405
Νεότερο μέλος
ioannistaxidiaris

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom