Παρίσακτος
Member
- Μηνύματα
- 258
- Likes
- 2.836
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός Ταξιδιού
- Welcome! Where are you from?
- Άνθρωποι κ Ποντίκια
- Παζάρι, Καρνάκ κ αποχαιρετισμός στα όπλα
- 'Εγκλημα στο Νείλο
- 'Στα Κρεμαστά κ τη Δήλο της Αιγύπτου
- Ο καλός άνθρωπος του Ασουάν
- Εκεί στο Νότο
- Υπάρχουν κροκόδειλοι στον Νείλο;
- Πυραμίδες
- Νεκροπόλεις για ζωντανούς
- Μούμιες
- Στην Αγορά του Αλ-Χαλίλι
- Για σαλάμ θα πει Αλεξάνδρεια
- Απολογισμός - Αρχαιολογικοί Χώροι
- Απολογισμός - Οικισμοί
- Τελικός Απολογισμός
Απολογισμός – Οικισμοί
Ως κοινωνικό ον –όχι, προσωπικά, χαρακτηριστικό του είδους μου– βρίσκω μεγάλο ενδιαφέρον στους οικισμούς, στο πώς αποφασίζουν οι άνθρωποι να χτίσουν τις πόλεις τους, στο τι πιστεύουν, πώς συμπεριφέρονται στη γυναίκα, στον αδύναμο, στα παιδιά, στην άποψή τους για τη ζωή και τον θάνατο, για την καθαριότητα και την υγιεινή, ποιες συνθήκες κάνουν την τάδε πόλη να μεγαλουργήσει και τη δείνα να γίνει ένα κακέκτυπο του παλιού της εαυτού. Όλα αυτά τα στοιχεία καθρεφτίζονται στις πόλεις και στα χωριά τους και για μένα αυτά αποτελούν σημαντικό (αν όχι τον σημαντικότερο) άξονα ενός ταξιδιού μου.
Ακόμη και το πρόγραμμα που ανέφερα στην αρχή απλώς καθόριζε τις πόλεις, το τι θα έκανα μέσα σ’ αυτές ήταν κάτι που απλώς περίμενα να προκύψει. Ακολουθούν, λοιπόν, συμπυκνωμένα και συγκεντρωτικά σχόλια για τις πόλεις που επισκεφτήκαμε, ώστε κάποιος με λιγότερο ή περισσότερο χρόνο να έχει μια ιδέα τι –για τη δική μου οπτική κι αισθητική– θα άξιζε περισσότερο χρόνο και τι όχι.
Λούξορ
Από τις πιο άσχημες πόλεις που έχω δει. Έχω περιέργεια αν μόνο σε εμάς φάνηκε τόσο τραγική η συγκεκριμένη, ακόμη και σε αντιδιαστολή με άλλες πόλεις της ίδιας χώρας. Μπορεί να έφταιγε και το πόσο ενοχλητικοί ήταν οι ντόπιοι που σχετίζονταν με τον τουρισμό, επιθετικοί, επίμονοι, ψεύτες, γενικά η πρώτη εντύπωση για τους Αιγύπτιους ήταν η χειρότερη και θα έλεγα πως όσο προσχωρούσε το ταξίδι τα πράγματα βελτιώνονταν (στο Ασουάν ήταν ελαφρώς πιο ήρεμα, αν κι υπήρχε επιμονή, στο Κάιρο μόνο στα τουριστικά μέρη, ιδίως στις πυραμίδες, στην Αλεξάνδρεια σχεδόν πουθενά). Αλλά και αγνοώντας τους κατοίκους της, τη βρήκα άσχημη, κτίρια μονότονα χωρίς κανένα ενδιαφέρον, σκόνη (σχεδόν παντού στη χώρα βέβαια), μέτριο φυσικό τοπίο ιδίως σε σύγκριση με τις άλλες πόλεις που επισκεφτήκαμε, καμία φροντίδα στους δημόσιους χώρους, μου έδωσε την εντύπωση ενός οικισμού που η μόνη του πηγή ρευστού είναι ο τουρισμός και ο μόνος λόγος για να την επισκεφτεί είναι το πλούσιο αρχαιολογικό ενδιαφέρον, αν και κατά τη γνώμη μου τα highlights του ταξιδιού είναι αλλού.
Παρ΄ όλα αυτά, είναι σχεδόν αναγκαστική στάση για όποιον θέλει να επισκεφτεί τον Νείλο στο κομμάτι της Άνω Αιγύπτου (δηλαδή νότια Αίγυπτος), απλώς να πάει προετοιμασμένος ότι μάλλον, πέραν των αρχαίων, δεν θα δει τίποτα άλλο που να αξίζει εκεί πέρα.
Ασουάν
Μάλλον η πόλη με το ομορφότερο φυσικό τοπίο, που συνδυάζει Νείλο, έρημο, φοίνικες, νησάκια (όχι για μπάνιο), φελούκες, νουβιακά χωριά, τα οποία από αρχιτεκτονική άποψη ήταν το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του ταξιδιού μετά το Ισλαμικό Κάιρο, ζωντανό παζάρι, διώροφες πολυκατοικίες, χωματόδρομους και όσον σουρεαλισμό χρειάζεται κανείς για θυμάται ένα ταξίδι. Δεν επισκεφτήκαμε ορισμένα αξιοθέατα, μεταξύ των οποίων το Νουβιακό Μουσείο που πιστεύω πως θα άξιζε. Για μένα οι 2 μέρες στο Ασουάν ήταν από τα highlight του ταξιδιού και αν κάποιος θα είχε χρόνο μόνο για μία από τις δύο πόλεις της Άνω Αιγύπτου, με σιγουριά θα πρότεινα αυτή.
Κάιρο
Ευχάριστη έκπληξη που υπέρ το δέον κράζεται συχνά. Σχετικά σύγχρονη πόλη, με τους ουρανοξύστες της, από τη μια, και μέρη που μοιάζουν σταματημένα στον χρόνο, από την άλλη. Για κάποιον που έχει κυρίως ευρωπαϊκά ερεθίσματα τα γαϊδουράκια και οι καμήλες ως μεταφορικό μέσο στο κέντρο σύγχρονης πρωτεύουσας ήταν μια αποκάλυψη. Περίεργη πόλη, το δίχως άλλο, συνδυάζει όλα τα στοιχεία των υπολοίπων.
Το ισλαμικό Κάιρο ήταν στα highlight του ταξιδιού, υπέροχο να βολτάρεις στα στενά και να βλέπεις την καθημερινότητα των κατοίκων, να σκαρφαλώνεις στους μιναρέδες και να έχεις όλη τη θέα της πόλης στα πόδια σου, το νεκροταφείο παρά τους κινδύνους που (πιθανώς να) ελλόχευε, η Ακρόπολη, τα διαφορετικού τύπου τζαμιά, θες τζαμί-μεσαιωνικό κάστρο, θες τζαμί-παλατάκι που γυαλίζει από καθαριότητα, θες τζαμί από αλαβάστρο ή μήπως τζαμί με θέα όλο το Ισλαμικό Κάιρο; Εξερευνήστε την περιοχή και δεν θα χάσετε, ιδίως όσοι ψάχνετε κάτι διαφορετικό από αυτά που έχετε συνηθίσει, αν προτιμάτε την «αυθεντικότητα» στα ταξίδια, χωρίς τύπους να σας πουλάνε camel rides κι αγαλματίδια από νεφρίτη.
Το Κοπτικό Κάιρο δεν με εντυπωσίασε, γνωρίζοντας τι εστί δεν θα το επέλεγα, αλλά αυτό έχει να κάνει με τα γούστα, τις προσδοκίες και την οικειότητα που είχα με τον χώρο (ορθόδοξους χριστιανικούς ναούς έχουμε φάει με το κουτάλι). Το κεντρικό και σύγχρονο κομμάτι της πόλης ήταν ενδιαφέρον, μια βόλτα στο νησί Ζαμαλέκ, κι ιδίως βόλτα βραδάκι να δεις πώς διασκεδάζουν οι νεολαίοι της πόλης.
Αξιοθέατα Καΐρου
Αγνοώντας τις πυραμίδες, που θεωρώ δεδομένο ότι κανείς θα επισκεφτεί, τα αξιοθέατα (με είσοδο ή δωρεάν) της πόλης που επισκεφτήκαμε ήταν τα εξής:
Τζαμί Σουλτάν-Χασάν (60 EGP–3€): Τζαμί σαν μεσαιωνικό κάστρο, δεν είδα κάτι αντίστοιχο, αναμφίβολα αξίζει μια επίσκεψη, καθότι διαφορετικό από τα υπόλοιπα. Στην τιμή του εισιτηρίου συμπεριλαμβάνεται το εντυπωσιακότερο, ίσως, εξωτερικά Αλ-Ριφάι που αξίζει κι αυτό μια στάση.
Τζαμί Ibn-Tulun: Ανεβείτε στην ταράτσα και στον μιναρέ, με θέα όλο το ισλαμικό μεσαιωνικό κομμάτι της πόλης. Για τον Δ. (αλλά και για μένα), από τις τοπ στιγμές του ταξιδιού.
Ακρόπολη (105 –5€): Αξίζει μια επίσκεψη, όμορφη αν και μικρή περιοχή χωρίς υποτίθεται αμάξια, αρκετά τουριστική, βέβαια και με αρκετό ντόπιο τουρισμό. Εδώ το αλαβάστρινο τζαμί και οι βεράντες (και πιθανόν τα τείχη αν επιτρέπεται να ανέβεις· εμείς δεν τα καταφέραμε) ξεχωρίζουν, βέβαια υπάρχουν κι άλλοι ναοί ή μουσεία, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του καθενός. Το τζαμί του Μοχάμεντ-Αλί, πάντως, είναι πολύ ενδιαφέρον εσωτερικά με το αλαβάστρινο ανάγλυφο στα στοιχεία του (δεν είδαμε κάτι αντίστοιχο), ενώ είναι και σήμα-κατατεθέν της πόλης, η θέα του από μακριά χαρακτηρίζει όλο το ισλαμικό Κάιρο.
Πάρκο Αλ-Αζάρ (20EGP–1€): Δεν είναι κάτι άχαστο ή πρωτόγνωρο, εκτός αν δεν έχετε ξαναδεί πάρκο. Αλλά αξίζει, κατά τη γνώμη μου, ιδίως αν μπει σε μέρα κουραστική, γλυκούτσικο είναι, να δείτε πού κάνουν πικ-νικ οικογένειες και ζευγάρια, πώς ακόμη και μια πόλη που τη χαρακτηρίζει η σκόνη και το νέφος έχει νησίδες πρασίνου για τους κατοίκους της.
Αιγυπτιακό Μουσείο (300EGP–15€, κόστος με αίθουσα με τις μούμιες): περιέχει πολλούς θησαυρούς, τεράστιο και αχανές (προτείνω ξεναγό, είναι και φθηνοί, εμάς 260 EGP(13€) μαζί το τιπ μας πήρε για μια ώρα σύνολο, θα μπορούσαμε να το είχαμε παζαρέψει και καλύτερα ενδεχομένως), αν και από μουσειολογική άποψη το λες και οριακά αίσχος, από άποψη εκθεμάτων είναι τρομερό (και τα περισσότερα ευρήματά τους τα έχουν παρατημένα σε αποθήκες – δηλαδή σε ελαφρώς χειρότερη θέση από τα εκτεθειμένα στο κοινό). Αν το νέο Μουσείο (στην Γκίζα) ακολουθήσει μια σύγχρονη φιλοσοφία, θα διεκδικεί υψηλή θέση στα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου.
Qalawan Complex (105 EGP–5€): Οκ, ένα μαυσωλείο, ένα τζαμί, δεν θα έλεγα ότι άξιζε τα λεφτά του. Δηλαδή για Αίγυπτο, που με πενήντα λίρες παραπάνω βλέπεις τις πυραμίδες από κοντά.
Αγορά του Αλ-Χαλίλι: Ε θα πας, και μόνο για να πεις ότι πήγες. Όχι, δεν είναι άλλη μία τουριστοπαγίδα. Οι ντόπιοι ψωνίζουν από εκεί (όχι μαγνητάκια, βέβαια), πολλοί δεν ξέρουν καν αγγλικά έξω από τα καθαρά τουριστικά τραπέζια. Εμένα με γοήτευσε.
Αλ-Αζάρ: Τζαμί που έμπαινες δωρεάν, το θρησκευτικό κέντρο της πόλης, με δάπεδο να αστράφτει. Αξίζει σίγουρα μια στάση, δίπλα στην αγορά του Αλ-Χαλίλι.
Αλεξάνδρεια
Η μόνη πόλη που θα άντεχα να ζήσω διάστημα πάνω από μήνα, αν και πάλι δεν θα το προτιμούσα. Όχι, δεν είναι τόσο όμορφη και στο δίλημμα Κάιρο ή Αλεξάνδρεια για ταξίδι, σαφώς συνιστώ το πρώτο, που είναι πιο ενδιαφέρον, πιο εξωτικό, πιο όμορφο σε σημεία (και σε άλλα πολύ πιο άσχημο). Αλλά το Κάιρο ήταν γεμάτο σκόνη και βαβούρα, γυρνούσες σπίτι κι ένιωθες την κούραση μιας μέρας μετά από διαρκή γραφειοκρατικά πηγαινέλα χωρίς να βγαίνει άκρη. Η Αλεξάνδρεια, από την άλλη, είναι πόλη μεσογειακή, το φαγητό μου φάνηκε νοστιμότερο και φθηνότερο από τα υπόλοιπα μέρη, οι άνθρωποι μακράν οι φιλικότεροι και οι λιγότερο (εμφανώς) συμφεροντολόγοι της χώρας. Ωραία νεοκλασικά εδώ κι εκεί, ευχάριστη στο περπάτημα.
Αξιοθέατα Αλεξάνδρειας
Σπίτι Καβάφη (30 EGP–1,5€): Είναι το σπίτι που είχε ζήσει ο Καβάφης· μόνο για θιασώτες του ποιητή. Εγώ το λάτρεψα και γνώρισα εκεί κι έναν αξιαγάπητο άνθρωπο, που θα άξιζε η επίσκεψη μόνο και μόνο γι’ αυτόν.
Κατακόμβες Kom as-Shoqafa (80 EGP–4€): Έχει κάποια ευρήματα αρχαιολογικά, είναι και το στοιχείο των κατακομβών που έχει έναν μυστηριακό αέρα. Πέρασα φανταστικά, καθώς η ηλικία μου υποδιπλασιάστηκε εκεί κάτω στα τρίσβαθα.
Οχυρο Qaitbay (60 EGP–3€): Ωραίο κάστρο με τα κύματα της Μεσογείου να σκάνε στα τείχη του· δίνει μια καλή θέα της παραλιακής όψης της πόλης. Ό,τι κοντινότερο σε φάρο της Αλεξάνδρειας έχει το μενού.
Βιβλιοθήκη Αλεξάνδρειας (70 EGP–3.5€): Αξίζει μια επίσκεψη, είναι ένα σύγχρονο κτίριο, που εμπεριέχει συχνά εκθέσεις. Μπορείτε να το αφήσετε για το τέλος της μέρας, ώστε να ξεκινήσετε να γράφετε τα απομνημονεύματα του ταξιδιού σας.
Τζαμί Ελ Μουσρί Αμπούλ Αμπάς: Οκ, δεν ήταν κάτι τρομερό, αν κι εντυπωσιακό εξωτερικά.
Πέρασα πλάι από τον κίονα του Πομπήιου, καθώς και το αμφιθέατρο στο Kom al-Dikka, που μου έδωσαν μια ιδέα· προτίμησα να επισκεφτώ τις κατακόμβες που μου φάνηκαν πιο ιδιαίτερες κι εν τέλει καλά μάλλον επέλεξα. Επίσης υπάρχει και το Πατριαρχείο που πολλοί επιλέγουν να επισκεφτούν, καθώς και το παλάτι Montaza με τους κήπους του. Στη μια μέρα που είχα πρακτικά στην πόλη προκρίθηκαν αυτά που έκρινα εγώ πιο ενδιαφέροντα.
Ως κοινωνικό ον –όχι, προσωπικά, χαρακτηριστικό του είδους μου– βρίσκω μεγάλο ενδιαφέρον στους οικισμούς, στο πώς αποφασίζουν οι άνθρωποι να χτίσουν τις πόλεις τους, στο τι πιστεύουν, πώς συμπεριφέρονται στη γυναίκα, στον αδύναμο, στα παιδιά, στην άποψή τους για τη ζωή και τον θάνατο, για την καθαριότητα και την υγιεινή, ποιες συνθήκες κάνουν την τάδε πόλη να μεγαλουργήσει και τη δείνα να γίνει ένα κακέκτυπο του παλιού της εαυτού. Όλα αυτά τα στοιχεία καθρεφτίζονται στις πόλεις και στα χωριά τους και για μένα αυτά αποτελούν σημαντικό (αν όχι τον σημαντικότερο) άξονα ενός ταξιδιού μου.
Ακόμη και το πρόγραμμα που ανέφερα στην αρχή απλώς καθόριζε τις πόλεις, το τι θα έκανα μέσα σ’ αυτές ήταν κάτι που απλώς περίμενα να προκύψει. Ακολουθούν, λοιπόν, συμπυκνωμένα και συγκεντρωτικά σχόλια για τις πόλεις που επισκεφτήκαμε, ώστε κάποιος με λιγότερο ή περισσότερο χρόνο να έχει μια ιδέα τι –για τη δική μου οπτική κι αισθητική– θα άξιζε περισσότερο χρόνο και τι όχι.
Λούξορ
Από τις πιο άσχημες πόλεις που έχω δει. Έχω περιέργεια αν μόνο σε εμάς φάνηκε τόσο τραγική η συγκεκριμένη, ακόμη και σε αντιδιαστολή με άλλες πόλεις της ίδιας χώρας. Μπορεί να έφταιγε και το πόσο ενοχλητικοί ήταν οι ντόπιοι που σχετίζονταν με τον τουρισμό, επιθετικοί, επίμονοι, ψεύτες, γενικά η πρώτη εντύπωση για τους Αιγύπτιους ήταν η χειρότερη και θα έλεγα πως όσο προσχωρούσε το ταξίδι τα πράγματα βελτιώνονταν (στο Ασουάν ήταν ελαφρώς πιο ήρεμα, αν κι υπήρχε επιμονή, στο Κάιρο μόνο στα τουριστικά μέρη, ιδίως στις πυραμίδες, στην Αλεξάνδρεια σχεδόν πουθενά). Αλλά και αγνοώντας τους κατοίκους της, τη βρήκα άσχημη, κτίρια μονότονα χωρίς κανένα ενδιαφέρον, σκόνη (σχεδόν παντού στη χώρα βέβαια), μέτριο φυσικό τοπίο ιδίως σε σύγκριση με τις άλλες πόλεις που επισκεφτήκαμε, καμία φροντίδα στους δημόσιους χώρους, μου έδωσε την εντύπωση ενός οικισμού που η μόνη του πηγή ρευστού είναι ο τουρισμός και ο μόνος λόγος για να την επισκεφτεί είναι το πλούσιο αρχαιολογικό ενδιαφέρον, αν και κατά τη γνώμη μου τα highlights του ταξιδιού είναι αλλού.
Παρ΄ όλα αυτά, είναι σχεδόν αναγκαστική στάση για όποιον θέλει να επισκεφτεί τον Νείλο στο κομμάτι της Άνω Αιγύπτου (δηλαδή νότια Αίγυπτος), απλώς να πάει προετοιμασμένος ότι μάλλον, πέραν των αρχαίων, δεν θα δει τίποτα άλλο που να αξίζει εκεί πέρα.
Ασουάν
Μάλλον η πόλη με το ομορφότερο φυσικό τοπίο, που συνδυάζει Νείλο, έρημο, φοίνικες, νησάκια (όχι για μπάνιο), φελούκες, νουβιακά χωριά, τα οποία από αρχιτεκτονική άποψη ήταν το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του ταξιδιού μετά το Ισλαμικό Κάιρο, ζωντανό παζάρι, διώροφες πολυκατοικίες, χωματόδρομους και όσον σουρεαλισμό χρειάζεται κανείς για θυμάται ένα ταξίδι. Δεν επισκεφτήκαμε ορισμένα αξιοθέατα, μεταξύ των οποίων το Νουβιακό Μουσείο που πιστεύω πως θα άξιζε. Για μένα οι 2 μέρες στο Ασουάν ήταν από τα highlight του ταξιδιού και αν κάποιος θα είχε χρόνο μόνο για μία από τις δύο πόλεις της Άνω Αιγύπτου, με σιγουριά θα πρότεινα αυτή.
Κάιρο
Ευχάριστη έκπληξη που υπέρ το δέον κράζεται συχνά. Σχετικά σύγχρονη πόλη, με τους ουρανοξύστες της, από τη μια, και μέρη που μοιάζουν σταματημένα στον χρόνο, από την άλλη. Για κάποιον που έχει κυρίως ευρωπαϊκά ερεθίσματα τα γαϊδουράκια και οι καμήλες ως μεταφορικό μέσο στο κέντρο σύγχρονης πρωτεύουσας ήταν μια αποκάλυψη. Περίεργη πόλη, το δίχως άλλο, συνδυάζει όλα τα στοιχεία των υπολοίπων.
Το ισλαμικό Κάιρο ήταν στα highlight του ταξιδιού, υπέροχο να βολτάρεις στα στενά και να βλέπεις την καθημερινότητα των κατοίκων, να σκαρφαλώνεις στους μιναρέδες και να έχεις όλη τη θέα της πόλης στα πόδια σου, το νεκροταφείο παρά τους κινδύνους που (πιθανώς να) ελλόχευε, η Ακρόπολη, τα διαφορετικού τύπου τζαμιά, θες τζαμί-μεσαιωνικό κάστρο, θες τζαμί-παλατάκι που γυαλίζει από καθαριότητα, θες τζαμί από αλαβάστρο ή μήπως τζαμί με θέα όλο το Ισλαμικό Κάιρο; Εξερευνήστε την περιοχή και δεν θα χάσετε, ιδίως όσοι ψάχνετε κάτι διαφορετικό από αυτά που έχετε συνηθίσει, αν προτιμάτε την «αυθεντικότητα» στα ταξίδια, χωρίς τύπους να σας πουλάνε camel rides κι αγαλματίδια από νεφρίτη.
Το Κοπτικό Κάιρο δεν με εντυπωσίασε, γνωρίζοντας τι εστί δεν θα το επέλεγα, αλλά αυτό έχει να κάνει με τα γούστα, τις προσδοκίες και την οικειότητα που είχα με τον χώρο (ορθόδοξους χριστιανικούς ναούς έχουμε φάει με το κουτάλι). Το κεντρικό και σύγχρονο κομμάτι της πόλης ήταν ενδιαφέρον, μια βόλτα στο νησί Ζαμαλέκ, κι ιδίως βόλτα βραδάκι να δεις πώς διασκεδάζουν οι νεολαίοι της πόλης.
Αξιοθέατα Καΐρου
Αγνοώντας τις πυραμίδες, που θεωρώ δεδομένο ότι κανείς θα επισκεφτεί, τα αξιοθέατα (με είσοδο ή δωρεάν) της πόλης που επισκεφτήκαμε ήταν τα εξής:
Τζαμί Σουλτάν-Χασάν (60 EGP–3€): Τζαμί σαν μεσαιωνικό κάστρο, δεν είδα κάτι αντίστοιχο, αναμφίβολα αξίζει μια επίσκεψη, καθότι διαφορετικό από τα υπόλοιπα. Στην τιμή του εισιτηρίου συμπεριλαμβάνεται το εντυπωσιακότερο, ίσως, εξωτερικά Αλ-Ριφάι που αξίζει κι αυτό μια στάση.
Τζαμί Ibn-Tulun: Ανεβείτε στην ταράτσα και στον μιναρέ, με θέα όλο το ισλαμικό μεσαιωνικό κομμάτι της πόλης. Για τον Δ. (αλλά και για μένα), από τις τοπ στιγμές του ταξιδιού.
Ακρόπολη (105 –5€): Αξίζει μια επίσκεψη, όμορφη αν και μικρή περιοχή χωρίς υποτίθεται αμάξια, αρκετά τουριστική, βέβαια και με αρκετό ντόπιο τουρισμό. Εδώ το αλαβάστρινο τζαμί και οι βεράντες (και πιθανόν τα τείχη αν επιτρέπεται να ανέβεις· εμείς δεν τα καταφέραμε) ξεχωρίζουν, βέβαια υπάρχουν κι άλλοι ναοί ή μουσεία, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του καθενός. Το τζαμί του Μοχάμεντ-Αλί, πάντως, είναι πολύ ενδιαφέρον εσωτερικά με το αλαβάστρινο ανάγλυφο στα στοιχεία του (δεν είδαμε κάτι αντίστοιχο), ενώ είναι και σήμα-κατατεθέν της πόλης, η θέα του από μακριά χαρακτηρίζει όλο το ισλαμικό Κάιρο.
Πάρκο Αλ-Αζάρ (20EGP–1€): Δεν είναι κάτι άχαστο ή πρωτόγνωρο, εκτός αν δεν έχετε ξαναδεί πάρκο. Αλλά αξίζει, κατά τη γνώμη μου, ιδίως αν μπει σε μέρα κουραστική, γλυκούτσικο είναι, να δείτε πού κάνουν πικ-νικ οικογένειες και ζευγάρια, πώς ακόμη και μια πόλη που τη χαρακτηρίζει η σκόνη και το νέφος έχει νησίδες πρασίνου για τους κατοίκους της.
Αιγυπτιακό Μουσείο (300EGP–15€, κόστος με αίθουσα με τις μούμιες): περιέχει πολλούς θησαυρούς, τεράστιο και αχανές (προτείνω ξεναγό, είναι και φθηνοί, εμάς 260 EGP(13€) μαζί το τιπ μας πήρε για μια ώρα σύνολο, θα μπορούσαμε να το είχαμε παζαρέψει και καλύτερα ενδεχομένως), αν και από μουσειολογική άποψη το λες και οριακά αίσχος, από άποψη εκθεμάτων είναι τρομερό (και τα περισσότερα ευρήματά τους τα έχουν παρατημένα σε αποθήκες – δηλαδή σε ελαφρώς χειρότερη θέση από τα εκτεθειμένα στο κοινό). Αν το νέο Μουσείο (στην Γκίζα) ακολουθήσει μια σύγχρονη φιλοσοφία, θα διεκδικεί υψηλή θέση στα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου.
Qalawan Complex (105 EGP–5€): Οκ, ένα μαυσωλείο, ένα τζαμί, δεν θα έλεγα ότι άξιζε τα λεφτά του. Δηλαδή για Αίγυπτο, που με πενήντα λίρες παραπάνω βλέπεις τις πυραμίδες από κοντά.
Αγορά του Αλ-Χαλίλι: Ε θα πας, και μόνο για να πεις ότι πήγες. Όχι, δεν είναι άλλη μία τουριστοπαγίδα. Οι ντόπιοι ψωνίζουν από εκεί (όχι μαγνητάκια, βέβαια), πολλοί δεν ξέρουν καν αγγλικά έξω από τα καθαρά τουριστικά τραπέζια. Εμένα με γοήτευσε.
Αλ-Αζάρ: Τζαμί που έμπαινες δωρεάν, το θρησκευτικό κέντρο της πόλης, με δάπεδο να αστράφτει. Αξίζει σίγουρα μια στάση, δίπλα στην αγορά του Αλ-Χαλίλι.
Αλεξάνδρεια
Η μόνη πόλη που θα άντεχα να ζήσω διάστημα πάνω από μήνα, αν και πάλι δεν θα το προτιμούσα. Όχι, δεν είναι τόσο όμορφη και στο δίλημμα Κάιρο ή Αλεξάνδρεια για ταξίδι, σαφώς συνιστώ το πρώτο, που είναι πιο ενδιαφέρον, πιο εξωτικό, πιο όμορφο σε σημεία (και σε άλλα πολύ πιο άσχημο). Αλλά το Κάιρο ήταν γεμάτο σκόνη και βαβούρα, γυρνούσες σπίτι κι ένιωθες την κούραση μιας μέρας μετά από διαρκή γραφειοκρατικά πηγαινέλα χωρίς να βγαίνει άκρη. Η Αλεξάνδρεια, από την άλλη, είναι πόλη μεσογειακή, το φαγητό μου φάνηκε νοστιμότερο και φθηνότερο από τα υπόλοιπα μέρη, οι άνθρωποι μακράν οι φιλικότεροι και οι λιγότερο (εμφανώς) συμφεροντολόγοι της χώρας. Ωραία νεοκλασικά εδώ κι εκεί, ευχάριστη στο περπάτημα.
Αξιοθέατα Αλεξάνδρειας
Σπίτι Καβάφη (30 EGP–1,5€): Είναι το σπίτι που είχε ζήσει ο Καβάφης· μόνο για θιασώτες του ποιητή. Εγώ το λάτρεψα και γνώρισα εκεί κι έναν αξιαγάπητο άνθρωπο, που θα άξιζε η επίσκεψη μόνο και μόνο γι’ αυτόν.
Κατακόμβες Kom as-Shoqafa (80 EGP–4€): Έχει κάποια ευρήματα αρχαιολογικά, είναι και το στοιχείο των κατακομβών που έχει έναν μυστηριακό αέρα. Πέρασα φανταστικά, καθώς η ηλικία μου υποδιπλασιάστηκε εκεί κάτω στα τρίσβαθα.
Οχυρο Qaitbay (60 EGP–3€): Ωραίο κάστρο με τα κύματα της Μεσογείου να σκάνε στα τείχη του· δίνει μια καλή θέα της παραλιακής όψης της πόλης. Ό,τι κοντινότερο σε φάρο της Αλεξάνδρειας έχει το μενού.
Βιβλιοθήκη Αλεξάνδρειας (70 EGP–3.5€): Αξίζει μια επίσκεψη, είναι ένα σύγχρονο κτίριο, που εμπεριέχει συχνά εκθέσεις. Μπορείτε να το αφήσετε για το τέλος της μέρας, ώστε να ξεκινήσετε να γράφετε τα απομνημονεύματα του ταξιδιού σας.
Τζαμί Ελ Μουσρί Αμπούλ Αμπάς: Οκ, δεν ήταν κάτι τρομερό, αν κι εντυπωσιακό εξωτερικά.
Πέρασα πλάι από τον κίονα του Πομπήιου, καθώς και το αμφιθέατρο στο Kom al-Dikka, που μου έδωσαν μια ιδέα· προτίμησα να επισκεφτώ τις κατακόμβες που μου φάνηκαν πιο ιδιαίτερες κι εν τέλει καλά μάλλον επέλεξα. Επίσης υπάρχει και το Πατριαρχείο που πολλοί επιλέγουν να επισκεφτούν, καθώς και το παλάτι Montaza με τους κήπους του. Στη μια μέρα που είχα πρακτικά στην πόλη προκρίθηκαν αυτά που έκρινα εγώ πιο ενδιαφέροντα.
Attachments
-
242,4 KB Προβολές: 0