Παρίσακτος
Member
- Μηνύματα
- 258
- Likes
- 2.836
Απολογισμός – Αρχαιολογικοί Χώροι
Το highlight του ταξιδιού στην Αίγυπτο είναι για τους περισσότερους επισκέπτες οι αρχαιολογικοί της χώροι. Άφθονοι, τεράστιοι ναοί στη μέση της ερήμου, καλοδιατηρημένοι, με ζωντανές ακόμη τις τοιχογραφίες στο εσωτερικό του, με εντυπωσιακά αγάλματα και μυστηριακές αναπαραστάσεις, οι ναοί και οι τάφοι –ως επί το πλείστον– που συναντήσαμε συγκαταλέγονται στα εντυπωσιακότερα μνημεία που έχω επισκεφτεί και μάλλον στην κορυφή της λίστας. Υποθέτω πως λόγω ερήμου και ξηρασίας, χωρίς τη συμβολή καταστροφικών φαινομένων (π.χ. σεισμών), οι ναοί έχουν διατηρηθεί σε άψογη για την ηλικία τους κατάσταση, όπου περπατάς στους στενούς διαδρόμους τους αισθάνεσαι την παρουσία τόσων άλλων αρχαίων Αιγυπτίων πριν από σένα, που έβλεπαν ό,τι κοιτάς κι εσύ, που έκαναν περίπου τα ίδια βήματα.
Θα αναφερθώ σε όσα είδα, λίγες λεπτομέρειες, ώστε ο καθένας να συμπεριλάβει ό,τι ταιριάζει στα γούστα του, βάσει των ημερών και των μερών που προλαβαίνει να επισκεφτεί. Το παρακάτω σημείο μπορεί να περιέχει στοιχεία που συμπεριλαμβάνονται και στα προηγούμενα κομμάτια, απλώς εδώ είναι πιο συγκεντρωτικά για όποιον ενδιαφέρεται για την οργάνωση ταξιδιού κι όχι για τις οδύσσειες ενός ταξιδιώτη στη Μέκκα του μπαξισιού.
Οι Κολωσσοί του Μέμνωνα (Luxor)
Δυο γιγάντια αγάλματα στη μέση του πουθενά, η πρώτη μας επαφή με τον αρχαίο Αιγυπτιακό πολιτισμό κάναμε τη στάση μας, τίποτα τρομερό από τουριστικής άποψης. Θεωρητικά την ανατολή, με την πρώτη ακτίνα του ήλιου, ο ένας εκ των δύο τραγουδάει στη μητέρα του για τον χαμό του, μιας και σύμφωνα με τη μυθολογία σφαγιάστηκε από τον Αχιλλέα. Επιστήμονες πιστεύουν ότι οφείλεται στην πάχνη που παγιδεύεται στις σχισμές του αγάλματος, η οποία με την πρωινή ζέστη εξατμίζεται παράγοντας μικρές δονήσεις που αντηχούν στην έρημο, δημιουργώντας αυτό το περίεργο φαινόμενο. Δεν το επιβεβαιώσαμε ιδίοις ωσί. Είσοδο δεν έχει.
Κοιλάδα των Βασιλέων (Luxor)
Το ενδιαφέρον εδώ βρίσκεται στο εσωτερικό των τάφων, που ορισμένοι είναι αρκετά καλοδιατηρημένοι. Εξωτερικά δεν σου γεμίζουν το μάτι. Εδώ ανάλογα με το ποιους τάφους θα επισκεφτείς, πληρώνεις την ανάλογη είσοδο. Εμείς πήραμε το φθηνότερο εισιτήριο, που σου δίνει την επιλογή να επισκεφτείς 3 τάφους από τους άσημους, σε τιμή ανάλογη με την επίσκεψη ενός ακριβού (200EGP, περίπου 10€ - η αντιστοίχιση κατά προσέγγιση, βάσει ισοτιμίας την εποχή που το επισκεφτήκαμε). Πήραμε κι έναν επίδοξο ξεναγό, που δεν χωρίς να μπαίνει μες στους τάφους, απλώς μας εξηγούσε τι θα δούμε με κάποιες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες, κάτι που γενικά δεν θα συνιστούσα από τη στιγμή που δεν είναι μαζί σου να σου δείξει τι βλέπεις όταν το βλέπεις. Πολλή ζέστη γενικά, ωραία χρώματα και τοιχογραφίες, νομίζω ότι του Ραμσή IV ο τάφος μου φάνηκε ο εντυπωσιακότερος. Αν ξαναπήγαινα ίσως επέλεγα να πάω σε κάποιον τοπ αλλά πανάκριβο τάφο (π.χ. Σέτι Ι που πρέπει να ήταν ο εντυπωσιακότερος).
Την κοιλάδα των Βασιλισσών δεν την επισκεφτήκαμε, όπως και εκείνη των Ευγενών ή των Εργατών, φανταστήκαμε ότι για τη μιάμιση μέρα που ήμασταν στην πόλη δεν είχε νόημα να αφιερώσουμε εκεί χρόνο, καθότι τουρίστες κι όχι αρχαιολόγοι, θέλαμε απλώς να πάρουμε μια γερή γεύση απ’ ό,τι μπορούσε η χώρα να μας προσφέρει στον τομέα αυτόν.
Ναός της Βασίλισσας Χατσεψούτ (Luxor)
Εμφανισιακά εντυπωσιακός ναός, λόγω του περίεργου σχήματός του. Την πρώτη μέρα που τον επισκεφτήκαμε μας φάνηκε ενδιαφέρον, αν ήταν στο τέλος του ταξιδιού δεν θα βρίσκαμε να μας προσφέρει και πολλά. Σίγουρα αξίζει να γνωρίζετε πριν το επισκεφτείτε (ή κατά τη διάρκεια, αν έχετε κάποιον ξεναγό) την ιστορία της συγκεκριμένης βασίλισσας, θα το δείτε διαφορετικά. Είσοδος 100 EGP (5€).
Ναός του Λούξορ (Luxor)
Τα ιδιαίτερα στοιχεία, που τον διαφοροποιούν από τους υπόλοιπους είναι αφενός ότι βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, δίπλα σε τζαμί, στην κεντρική πλατεία θα λέγαμε του οικισμού, αφετέρου επειδή έχει κανείς πρόσβαση στο εσωτερικό του και μετά τη δύση, άρα μπορεί να τον πετύχει (αυτός και κάμποσοι εκατοντάδες ακόμη τουρίστες) φωτισμένο, που τον κάνει αρκετά ατμοσφαιρικό. Μας άρεσε, προσωπικά θα ήθελα να δω περισσότερους ναούς τη νύχτα, έδινε μια πιο μυστηριακή εσάνς στον χώρο που πολύ του πήγαινε. Είσοδος 140 EGP (7Ε).
Καρνάκ (Luxor)
Εντυπωσιακός, τεράστιος ναός, σε πιάνει δέος όταν κάθεσαι δίπλα στους γιγαντιαίους κίονες, σε εντυπωσιάζει η λεπτομέρεια, μέχρι και τα ταβάνια που οριακά το μάτι σου φτάνει είναι γεμάτα σύμβολα κι αναπαραστάσεις. Πολλοί χώροι, απλωμένος σε όλες τις κατευθύνσεις, αν είχε λίγο καλύτερο φυσικό τοπίο που να το χαρακτηρίζει, κάποια πλαγιά, τον Νείλο, θα έπαιζε για την πρωτιά. Είσοδος 150 λίρες (8€).
Ναός του Ώρος (Edfu)
Της πτολεμαϊκής δυναστείας ναός, πάει να πει μεταγενέστερος και πιο καλοδιατηρημένος. Μεγάλος, με κάποιες κλειστοφοβικές στοές· αν κανείς τον πετύχει χωρίς κόσμο πρέπει να είναι χάρμα οφθαλμού. Δυστυχώς πρωί ήταν γεμάτος (ακόμη κι έτσι, βέβαια υπάρχουν σημεία που βρίσκεις την ησυχία σου, απλώς όχι πολλά). Είσοδος 140 EGP (7€). Για μένα μαζί με το Καρνάκ παλεύουν για το χάλκινο μετάλλιο.
Ναός του Κομ Όμπο (Kom Ombo)
Ήμασταν σχεδόν μόνοι μας, οπότε η επίγευση που μας άφησε ήταν καλύτερη της αξίας του ναού. Το θετικό του είναι ότι είναι ακριβώς πλάι στον Νείλο, ότι δεν έχει κόσμο, ότι έχει ενδιαφέρον για τη σημασία του Νείλου στη θεολογία των αρχαίων Αιγυπτίων, σε συνδυασμό με το μουσείο των κροκοδείλων που συμπεριλαμβάνεται στην τιμή (100EGP – 5€). Μάλλον δεν είναι ναός που θα άξιζε να κάνεις ολόκληρο ταξίδι για χάρη του, αλλά αν περνάς αξίζει μια στάση.
Ναός του Φίλαι (Aswan)
Και μπαίνουμε στην τελική δυάδα, που ήταν και στο τέλος, χάριν μιας τυχαίας, όπως προέκυψε, κλιμάκωσης. Είναι η Δήλος της Αιγύπτου, χαρακτηρισμός δεν της αποδίδω ελαφρά τη καρδία. Είναι ένα νησί ολόκληρος αρχαιολογικός χώρος, που είναι προς τιμήν της Ίσιδας, της θεάς της μαγείας (η Δήλος είναι η γενέτειρα του Απόλλωνα, που ήταν θεός του φωτός και της μαντείας). Το ομορφότερο φυσικό τοπίο, λευκά βράχια να βγαίνουν από τη θάλασσα, το γαλάζιο, η άμμος, θα μπορούσα να περάσω ώρες σ’ εκείνη την κουτσουλιά και να μην βαρεθώ. Είσοδος 140 λίρες (7€).
Ναός του Άμπου Σίμπελ (πρόσβαση συνήθως από Aswan)
Ο εντυπωσιακότερος ναός που επισκεφτήκαμε, καλοδιατηρημένος, η είσοδός του, οι τοιχογραφίες εσωτερικά (μόνο υποδεέστερες, ενδεχομένως, από πράγματα που είδαμε σε τάφο στην Κοιλάδα των Βασιλέων), από μακριά, από κοντά, με θέα τη λίμνη, με θέα τον βράχο. Είναι η ενσάρκωση της εικόνας που είχα από μικρό παιδί για τους ναούς της Αρχαίας Αιγύπτου. Είσοδος 215 λίρες (11€).
Πυραμίδες (Γκίζα)
Σίγουρα θέλω να τις ξαναεπισκεφτώ κι αυτή τη φορά να μπω και σε μία μέσα (συγκεκριμένα στη μεγάλη). Είχα μειώσει πολύ τις προσδοκίες μου πριν πάω, από σχόλια που διάβασα περί υπερεκτιμημένου αρχαιολογικού χώρου, ενοχλητικών πωλητών υπηρεσιών, μεγάλου πλήθους κόσμου. Ίσχυαν όλα τα παραπάνω, υποθέτω, αλλά επειδή πήγαμε στο κλείσιμο, ήταν οριακά ανεπαίσθητα (με εξαίρεση τους απατεώνες που ώρα δεν κοιτούν). Εντυπωσιαστήκαμε, προσωπικά αισθάνθηκα δέος όταν τις πρωτοαντίκρυσα από το αμάξι, πριν καν μπούμε μέσα. Η σφίγγα κατώτερη των προσδοκιών που θα είχα αν δεν είχα διαβάσει πόσο μικρή είναι σε αντιδιαστολή με τα μεγαθήρια στο φόντο της. Πολυδιαφημισμένες, ναι, οι ντόπιοι πωλητές ενοχλητικότατοι (σαν το Λούξορ ένα πράγμα, στο πιο μπαγαπόντικο) αλλά δεν νοείται να πάει κανείς στο Κάιρο και να μην ρίξει κι εκεί μια ματιά. Είσοδος 160 λίρες (8€), χωρίς κάποια μεγάλη πυραμίδα.
Τιπ για τους ερασιτέχνες φωτορεπόρτερ του φόρουμ: Η Σφίγγα βλέπει την Ανατολή, την πλευρά που είναι κι η πόλη του Καΐρου, απόγευμα οι λήψεις θα είναι κάπως σκοτεινές.
Σύνοψη
Γενικότερα, σταθήκαμε τυχεροί καθώς έτσι όπως φτιάξαμε το πρόγραμμα υπήρξε μια κλιμάκωση στην επίσκεψη των αρχαιολογικών χώρων που επισκεφτήκαμε. Ξεκινήσαμε από την κοιλάδα των Βασιλέων με τους πλούσια ζωγραφισμένους εσωτερικούς χώρους των ταφικών μνημείων, τον Ναό της Χατσεψούτ με την ενδιαφέρουσα, ιδίως από μακριά, αρχιτεκτονική, τον ναό του Λούξορ που τον είδαμε βράδυ φωταγωγημένο, τον Ναό του Καρνάκ με τις κολοσσιαίες διαστάσεις που ήταν κι από τους εντυπωσιακότερους. Έπειτα κατά την κρουαζιέρα τον πολύ καλοδιατηρημένο με σκοτεινά σοκάκια ναό στο Έντφου και τον άδειο από κόσμο, αν και λιτό, παραποτάμιο ναό στο Κομ Όμπο, που μας άφησε καλή γεύση επειδή τον πετύχαμε άδειο στο κλείσιμο. Και τέλος, τους δυο εντυπωσιακότερους, που δεν ξέρω ποιον να ξεχωρίσω: τον Ναό της Ίσιδος στο νησί Φίλα, το ομορφότερο ως προς το φυσικό τοπίο και το Αμπού Σίμπελ, που είχε όλο το πακέτο. Και σαφώς τις πυραμίδες, που ήταν τελείως διαφορετικές ως σημασία κι αισθητική και αξίζουν αναμφίβολα, ιδανικά προς το απογευματάκι, αλλά φροντίστε να έχετε χρόνο.
Το highlight του ταξιδιού στην Αίγυπτο είναι για τους περισσότερους επισκέπτες οι αρχαιολογικοί της χώροι. Άφθονοι, τεράστιοι ναοί στη μέση της ερήμου, καλοδιατηρημένοι, με ζωντανές ακόμη τις τοιχογραφίες στο εσωτερικό του, με εντυπωσιακά αγάλματα και μυστηριακές αναπαραστάσεις, οι ναοί και οι τάφοι –ως επί το πλείστον– που συναντήσαμε συγκαταλέγονται στα εντυπωσιακότερα μνημεία που έχω επισκεφτεί και μάλλον στην κορυφή της λίστας. Υποθέτω πως λόγω ερήμου και ξηρασίας, χωρίς τη συμβολή καταστροφικών φαινομένων (π.χ. σεισμών), οι ναοί έχουν διατηρηθεί σε άψογη για την ηλικία τους κατάσταση, όπου περπατάς στους στενούς διαδρόμους τους αισθάνεσαι την παρουσία τόσων άλλων αρχαίων Αιγυπτίων πριν από σένα, που έβλεπαν ό,τι κοιτάς κι εσύ, που έκαναν περίπου τα ίδια βήματα.
Θα αναφερθώ σε όσα είδα, λίγες λεπτομέρειες, ώστε ο καθένας να συμπεριλάβει ό,τι ταιριάζει στα γούστα του, βάσει των ημερών και των μερών που προλαβαίνει να επισκεφτεί. Το παρακάτω σημείο μπορεί να περιέχει στοιχεία που συμπεριλαμβάνονται και στα προηγούμενα κομμάτια, απλώς εδώ είναι πιο συγκεντρωτικά για όποιον ενδιαφέρεται για την οργάνωση ταξιδιού κι όχι για τις οδύσσειες ενός ταξιδιώτη στη Μέκκα του μπαξισιού.
Οι Κολωσσοί του Μέμνωνα (Luxor)
Δυο γιγάντια αγάλματα στη μέση του πουθενά, η πρώτη μας επαφή με τον αρχαίο Αιγυπτιακό πολιτισμό κάναμε τη στάση μας, τίποτα τρομερό από τουριστικής άποψης. Θεωρητικά την ανατολή, με την πρώτη ακτίνα του ήλιου, ο ένας εκ των δύο τραγουδάει στη μητέρα του για τον χαμό του, μιας και σύμφωνα με τη μυθολογία σφαγιάστηκε από τον Αχιλλέα. Επιστήμονες πιστεύουν ότι οφείλεται στην πάχνη που παγιδεύεται στις σχισμές του αγάλματος, η οποία με την πρωινή ζέστη εξατμίζεται παράγοντας μικρές δονήσεις που αντηχούν στην έρημο, δημιουργώντας αυτό το περίεργο φαινόμενο. Δεν το επιβεβαιώσαμε ιδίοις ωσί. Είσοδο δεν έχει.
Κοιλάδα των Βασιλέων (Luxor)
Το ενδιαφέρον εδώ βρίσκεται στο εσωτερικό των τάφων, που ορισμένοι είναι αρκετά καλοδιατηρημένοι. Εξωτερικά δεν σου γεμίζουν το μάτι. Εδώ ανάλογα με το ποιους τάφους θα επισκεφτείς, πληρώνεις την ανάλογη είσοδο. Εμείς πήραμε το φθηνότερο εισιτήριο, που σου δίνει την επιλογή να επισκεφτείς 3 τάφους από τους άσημους, σε τιμή ανάλογη με την επίσκεψη ενός ακριβού (200EGP, περίπου 10€ - η αντιστοίχιση κατά προσέγγιση, βάσει ισοτιμίας την εποχή που το επισκεφτήκαμε). Πήραμε κι έναν επίδοξο ξεναγό, που δεν χωρίς να μπαίνει μες στους τάφους, απλώς μας εξηγούσε τι θα δούμε με κάποιες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες, κάτι που γενικά δεν θα συνιστούσα από τη στιγμή που δεν είναι μαζί σου να σου δείξει τι βλέπεις όταν το βλέπεις. Πολλή ζέστη γενικά, ωραία χρώματα και τοιχογραφίες, νομίζω ότι του Ραμσή IV ο τάφος μου φάνηκε ο εντυπωσιακότερος. Αν ξαναπήγαινα ίσως επέλεγα να πάω σε κάποιον τοπ αλλά πανάκριβο τάφο (π.χ. Σέτι Ι που πρέπει να ήταν ο εντυπωσιακότερος).
Την κοιλάδα των Βασιλισσών δεν την επισκεφτήκαμε, όπως και εκείνη των Ευγενών ή των Εργατών, φανταστήκαμε ότι για τη μιάμιση μέρα που ήμασταν στην πόλη δεν είχε νόημα να αφιερώσουμε εκεί χρόνο, καθότι τουρίστες κι όχι αρχαιολόγοι, θέλαμε απλώς να πάρουμε μια γερή γεύση απ’ ό,τι μπορούσε η χώρα να μας προσφέρει στον τομέα αυτόν.
Ναός της Βασίλισσας Χατσεψούτ (Luxor)
Εμφανισιακά εντυπωσιακός ναός, λόγω του περίεργου σχήματός του. Την πρώτη μέρα που τον επισκεφτήκαμε μας φάνηκε ενδιαφέρον, αν ήταν στο τέλος του ταξιδιού δεν θα βρίσκαμε να μας προσφέρει και πολλά. Σίγουρα αξίζει να γνωρίζετε πριν το επισκεφτείτε (ή κατά τη διάρκεια, αν έχετε κάποιον ξεναγό) την ιστορία της συγκεκριμένης βασίλισσας, θα το δείτε διαφορετικά. Είσοδος 100 EGP (5€).
Ναός του Λούξορ (Luxor)
Τα ιδιαίτερα στοιχεία, που τον διαφοροποιούν από τους υπόλοιπους είναι αφενός ότι βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, δίπλα σε τζαμί, στην κεντρική πλατεία θα λέγαμε του οικισμού, αφετέρου επειδή έχει κανείς πρόσβαση στο εσωτερικό του και μετά τη δύση, άρα μπορεί να τον πετύχει (αυτός και κάμποσοι εκατοντάδες ακόμη τουρίστες) φωτισμένο, που τον κάνει αρκετά ατμοσφαιρικό. Μας άρεσε, προσωπικά θα ήθελα να δω περισσότερους ναούς τη νύχτα, έδινε μια πιο μυστηριακή εσάνς στον χώρο που πολύ του πήγαινε. Είσοδος 140 EGP (7Ε).
Καρνάκ (Luxor)
Εντυπωσιακός, τεράστιος ναός, σε πιάνει δέος όταν κάθεσαι δίπλα στους γιγαντιαίους κίονες, σε εντυπωσιάζει η λεπτομέρεια, μέχρι και τα ταβάνια που οριακά το μάτι σου φτάνει είναι γεμάτα σύμβολα κι αναπαραστάσεις. Πολλοί χώροι, απλωμένος σε όλες τις κατευθύνσεις, αν είχε λίγο καλύτερο φυσικό τοπίο που να το χαρακτηρίζει, κάποια πλαγιά, τον Νείλο, θα έπαιζε για την πρωτιά. Είσοδος 150 λίρες (8€).
Ναός του Ώρος (Edfu)
Της πτολεμαϊκής δυναστείας ναός, πάει να πει μεταγενέστερος και πιο καλοδιατηρημένος. Μεγάλος, με κάποιες κλειστοφοβικές στοές· αν κανείς τον πετύχει χωρίς κόσμο πρέπει να είναι χάρμα οφθαλμού. Δυστυχώς πρωί ήταν γεμάτος (ακόμη κι έτσι, βέβαια υπάρχουν σημεία που βρίσκεις την ησυχία σου, απλώς όχι πολλά). Είσοδος 140 EGP (7€). Για μένα μαζί με το Καρνάκ παλεύουν για το χάλκινο μετάλλιο.
Ναός του Κομ Όμπο (Kom Ombo)
Ήμασταν σχεδόν μόνοι μας, οπότε η επίγευση που μας άφησε ήταν καλύτερη της αξίας του ναού. Το θετικό του είναι ότι είναι ακριβώς πλάι στον Νείλο, ότι δεν έχει κόσμο, ότι έχει ενδιαφέρον για τη σημασία του Νείλου στη θεολογία των αρχαίων Αιγυπτίων, σε συνδυασμό με το μουσείο των κροκοδείλων που συμπεριλαμβάνεται στην τιμή (100EGP – 5€). Μάλλον δεν είναι ναός που θα άξιζε να κάνεις ολόκληρο ταξίδι για χάρη του, αλλά αν περνάς αξίζει μια στάση.
Ναός του Φίλαι (Aswan)
Και μπαίνουμε στην τελική δυάδα, που ήταν και στο τέλος, χάριν μιας τυχαίας, όπως προέκυψε, κλιμάκωσης. Είναι η Δήλος της Αιγύπτου, χαρακτηρισμός δεν της αποδίδω ελαφρά τη καρδία. Είναι ένα νησί ολόκληρος αρχαιολογικός χώρος, που είναι προς τιμήν της Ίσιδας, της θεάς της μαγείας (η Δήλος είναι η γενέτειρα του Απόλλωνα, που ήταν θεός του φωτός και της μαντείας). Το ομορφότερο φυσικό τοπίο, λευκά βράχια να βγαίνουν από τη θάλασσα, το γαλάζιο, η άμμος, θα μπορούσα να περάσω ώρες σ’ εκείνη την κουτσουλιά και να μην βαρεθώ. Είσοδος 140 λίρες (7€).
Ναός του Άμπου Σίμπελ (πρόσβαση συνήθως από Aswan)
Ο εντυπωσιακότερος ναός που επισκεφτήκαμε, καλοδιατηρημένος, η είσοδός του, οι τοιχογραφίες εσωτερικά (μόνο υποδεέστερες, ενδεχομένως, από πράγματα που είδαμε σε τάφο στην Κοιλάδα των Βασιλέων), από μακριά, από κοντά, με θέα τη λίμνη, με θέα τον βράχο. Είναι η ενσάρκωση της εικόνας που είχα από μικρό παιδί για τους ναούς της Αρχαίας Αιγύπτου. Είσοδος 215 λίρες (11€).
Πυραμίδες (Γκίζα)
Σίγουρα θέλω να τις ξαναεπισκεφτώ κι αυτή τη φορά να μπω και σε μία μέσα (συγκεκριμένα στη μεγάλη). Είχα μειώσει πολύ τις προσδοκίες μου πριν πάω, από σχόλια που διάβασα περί υπερεκτιμημένου αρχαιολογικού χώρου, ενοχλητικών πωλητών υπηρεσιών, μεγάλου πλήθους κόσμου. Ίσχυαν όλα τα παραπάνω, υποθέτω, αλλά επειδή πήγαμε στο κλείσιμο, ήταν οριακά ανεπαίσθητα (με εξαίρεση τους απατεώνες που ώρα δεν κοιτούν). Εντυπωσιαστήκαμε, προσωπικά αισθάνθηκα δέος όταν τις πρωτοαντίκρυσα από το αμάξι, πριν καν μπούμε μέσα. Η σφίγγα κατώτερη των προσδοκιών που θα είχα αν δεν είχα διαβάσει πόσο μικρή είναι σε αντιδιαστολή με τα μεγαθήρια στο φόντο της. Πολυδιαφημισμένες, ναι, οι ντόπιοι πωλητές ενοχλητικότατοι (σαν το Λούξορ ένα πράγμα, στο πιο μπαγαπόντικο) αλλά δεν νοείται να πάει κανείς στο Κάιρο και να μην ρίξει κι εκεί μια ματιά. Είσοδος 160 λίρες (8€), χωρίς κάποια μεγάλη πυραμίδα.
Τιπ για τους ερασιτέχνες φωτορεπόρτερ του φόρουμ: Η Σφίγγα βλέπει την Ανατολή, την πλευρά που είναι κι η πόλη του Καΐρου, απόγευμα οι λήψεις θα είναι κάπως σκοτεινές.
Σύνοψη
Γενικότερα, σταθήκαμε τυχεροί καθώς έτσι όπως φτιάξαμε το πρόγραμμα υπήρξε μια κλιμάκωση στην επίσκεψη των αρχαιολογικών χώρων που επισκεφτήκαμε. Ξεκινήσαμε από την κοιλάδα των Βασιλέων με τους πλούσια ζωγραφισμένους εσωτερικούς χώρους των ταφικών μνημείων, τον Ναό της Χατσεψούτ με την ενδιαφέρουσα, ιδίως από μακριά, αρχιτεκτονική, τον ναό του Λούξορ που τον είδαμε βράδυ φωταγωγημένο, τον Ναό του Καρνάκ με τις κολοσσιαίες διαστάσεις που ήταν κι από τους εντυπωσιακότερους. Έπειτα κατά την κρουαζιέρα τον πολύ καλοδιατηρημένο με σκοτεινά σοκάκια ναό στο Έντφου και τον άδειο από κόσμο, αν και λιτό, παραποτάμιο ναό στο Κομ Όμπο, που μας άφησε καλή γεύση επειδή τον πετύχαμε άδειο στο κλείσιμο. Και τέλος, τους δυο εντυπωσιακότερους, που δεν ξέρω ποιον να ξεχωρίσω: τον Ναό της Ίσιδος στο νησί Φίλα, το ομορφότερο ως προς το φυσικό τοπίο και το Αμπού Σίμπελ, που είχε όλο το πακέτο. Και σαφώς τις πυραμίδες, που ήταν τελείως διαφορετικές ως σημασία κι αισθητική και αξίζουν αναμφίβολα, ιδανικά προς το απογευματάκι, αλλά φροντίστε να έχετε χρόνο.