Εσθονία Φινλανδία Εσθονία (και λίγη Φινλανδία) – Ιούλιος 2024

Μηνύματα
81
Likes
374
Οι τρεις Βαλτικές χώρες μου κινούσαν την περιέργεια από τότε που, σαν μέρος της Σοβιετικής Ένωσης, ήταν ουσιαστικά απαγορευμένες για τους ξένους, με εξαίρεση το Ταλίν. Έστω και με πολλή καθυστέρηση, έφτασε η ώρα να πάω και η πρώτη επιλογή ήταν η Εσθονία. Θεωρείται η πιο ενδιαφέρουσα, αν ισχύει ή όχι ελπίζω να το ανακαλύψω σύντομα.

Eesti Suomi.png

Το ταξίδι μου ξεκίνησε στις 9 Ιουλίου και, ως συνήθως, η πρώτη ημέρα ήταν μάλλον ζόρικη. Δυστυχώς η Aegean έχει κάπως … βάρβαρη πτήση, με αναχώρηση λίγο πριν τις 11 το βράδυ και άφιξη περίπου στις 2.30. Τέτοια ώρα δεν υπάρχουν συγκοινωνίες, το πρόγραμμά μου ήταν να κάνω τις 2 πρώτες διανυκτερεύσεις στο Tartu, για το οποίο το πρώτο τρένο ήταν στις 6 το πρωί και το πρώτο λεωφορείο λίγο νωρίτερα. Ευτυχώς το (συμπαθέστατο) αεροδρόμιο δεν είχε πολύ κόσμο, πόσο να είχε νυχτιάτικα; Βρήκα μία τριάδα καθισμάτων λοιπόν, σκεπάστηκα με το μπουφάν και έριξα έναν υπνάκο για κάτι λιγότερο από δύο ώρες. Τις χρειαζόμουνα γιατί αυτή η κατάρα που έχω από μικρός, να μην μπορώ σχεδόν ποτέ να κοιμηθώ κατά την διάρκεια της όποιου είδους διαδρομής, δεν λέει να με αφήσει. Όταν ξύπνησα πήγα στις πληροφορίες όπου μου είπαν ότι ο σταθμός του τρένου ήθελε λίγο ποδαρόδρομο, ενώ οι στάσεις των λεωφορείων ήταν σε μία έξοδο του αεροδρομίου. Λίγη αναμονή ακόμα και αναχώρηση για το Tartu, την 2η σε μέγεθος πόλη της Εσθονίας (93.000 κάτοικοι περίπου και Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2024, μαζί με άλλες 2 πόλεις). Το εξαιρετικό λεωφορείο ήταν της εταιρείας Lux Express (Travel Europe by bus and buy bus tickets online) και το ταξίδι κράτησε περίπου 2 ½ ώρες.

IMG_3469.JPG IMG_3468.JPG Οι στάσεις των λεωφορείων.

Άφιξη λοιπόν στην πολιτιστική πρωτεύουσα της Εσθονίας και έδρα του παλαιότερου πανεπιστημίου της. Η επιλογή να πάρω το λεωφορείο ήταν καλή, ο σταθμός των λεωφορείων είναι πιο κοντά στο κέντρο από ότι των τρένων. Σε 20 λεπτά περίπου είχα φτάσει στο Barclay Hotel (95,40 Ευρώ για 2 διανυκτερεύσεις) και βέβαια το δωμάτιό μου δεν είχε ετοιμαστεί ακόμα. Άφησα την βαλίτσα στην ρεσεψιόν και ξεκίνησα για την πρώτη γνωριμία με την πόλη. Ήμουν 200 μέτρα από την κεντρική και πολύ ωραία Πλατεία του Δημαρχείου, όπου κάθισα για κάποια ώρα, για καφέ και λίγη χαλάρωση από την ολονύκτια ταλαιπωρία. Μετά έκανα λίγη βόλτα στους γύρω δρόμους, πέρασε η ώρα και πήγα στο πολύ καλό ξενοδοχείο μου για τακτοποίηση. Οι βόλτες συνεχίστηκαν μετά. Το Tartu είναι όμορφο, μεγάλο μέρος του κέντρου του είναι πεζοδρομημένο, με πολλά ωραία και καλοδιατηρημένα κτίρια στην παλιά πόλη, όπως το Δημαρχείο, με το άγαλμα των φοιτητών που φιλιούνται (Skulptuur "Suudlevad tudengid") μπροστά του. Παρένθεση: στο πλάι του Δημαρχείου βρίσκεται και το γραφείο πληροφοριών. Πηγαίνοντας προς τα νότια στην οδό Κüüni, πέρασα δίπλα από το κεντρικό πάρκο Tartu Kespark, με το “άγαλμα πατέρα και γιου”, είδα το επιβλητικό κεντρικό κτίριο του Πανεπιστημίου και έφτασα μέχρι την λεωφόρο Riia, μετά από την οποία αρχίζει το σύγχρονο κέντρο με μοντέρνα κτίρια, εμπορικά κέντρα, ξενοδοχεία, ενώ εκεί βρίσκεται και ο σταθμός των λεωφορείων (Tartu Bussijaam). Η ημέρα πέρασε λοιπόν με μία πρώτη γνωριμία της πόλης και αρκετές στάσεις. Το βράδυ έφαγα σε ένα από τα πολλά καφέ – εστιατόρια δίπλα στην πλατεία. Μία τελευταία μπύρα στην πλατεία, με θέα φυσικά στο Δημαρχείο, και επιστροφή στο ξενοδοχείο σχετικά νωρίς, ψόφιος ήμουνα!

IMG_3472.JPG IMG_3473.JPG IMG_3478.JPG IMG_3483.JPG IMG_3481.JPG IMG_3491.JPG IMG_3495.JPG IMG_3479.JPG IMG_3497.JPG IMG_3480.JPG IMG_3471.JPG Το άγαλμα "πατέρα και γιου".
IMG_20240710_220910.jpg IMG_20240710_235723.jpg


Την άλλη ημέρα πήρα πρωινό σε ένα από τα πολλά εξαιρετικά καφέ της πλατείας (γενικά προτιμάω να βγαίνω έξω, από το να τρώω στα ξενοδοχεία). Πρώτη στο πρόγραμμα ήταν η επίσκεψη στο Εθνικό Εσθονικό Μουσείο (Eesti rahva muuseum) που βρίσκεται λίγο έξω από την πόλη. Κατέβηκα πρώτα από την πλατεία του Δημαρχείου προς τον ποταμό Emajõgi, έφτασα στην γέφυρα της Αψίδας (Kaarsild) και περπάτησα στα πάρκα της απέναντι πλευράς, μέχρι την λεωφόρο Narva. Μετά πήγα στον σταθμό των λεωφορείων, από εκεί η διαδρομή διαρκεί 20 περίπου λεπτά . Το εισιτήριο κοστίζει 2 Ευρώ και στο Tartu μπορείς να το αγοράσεις με μετρητά από τον οδηγό.

IMG_3502.JPG IMG_3503.JPG IMG_3505.JPG IMG_3506.JPG IMG_3507.JPG IMG_3508.JPG IMG_3504.JPG IMG_3510.JPG IMG_3509.JPG

Το μουσείο (ERM) στεγάζεται σε ένα τεράστιο υπερμοντέρνο κτίριο και έχει εκθέματα σχετικά με την ζωή των Εσθονών στις διάφορες περιόδους της ιστορίας τους. Είναι πολύ ωραία “στημένο”, ενώ το υπόγειό του είναι αφιερωμένο στους μακρινούς συγγενείς τους. Οι Εσθονοί ανήκουν στην Φιννο - Ουγγρική ομοεθνία. Η γλώσσα τους δεν είναι Ινδοευρωπαϊκή, αλλά της ίδιας οικογένειας με τα Φινλανδικά, τα Ουγγρικά και διάφορες γλώσσες που μιλιούνται στην κοιτίδα τους, το Β.Α. τμήμα της Ευρωπαϊκής Ρωσίας και τμήματα της Σιβηρίας.

IMG_3543.JPG IMG_3511.JPG IMG_3513.JPG IMG_3518.JPG IMG_3515.JPG IMG_3528.JPG IMG_3520.JPG IMG_3524.JPG IMG_3514.JPG IMG_3529.JPG IMG_3533.JPG IMG_3537.JPG IMG_20240711_111337.jpg IMG_20240711_111346.jpg IMG_20240711_111852.jpg

Απέναντι ακριβώς από το μουσείο υπάρχει το “ανάποδο σπίτι”! Μια και ήμουν εκεί, το επισκέφτηκα. Ασυνήθιστο, πλάκα έχει, για να σου δώσουν την αίσθηση ότι ζαλίζεσαι κάπως, τα πατώματα (τα ταβάνια δηλαδή) έχουν και μία μικρή κλίση. Τέλος πάντων αξίζει, δεν αξίζει (εισιτήριο 7 Ευρώ) …. ας κρίνει ο καθένας.

IMG_3542.JPG IMG_3557.JPG IMG_3548.JPG IMG_3554.JPG IMG_3546.JPG IMG_3547.JPG IMG_3553.JPG

Επιστροφή στην πόλη, έκανα βόλτα στην περιοχή του σταθμού των λεωφορείων, έριξα μια ματιά στα εμπορικά κέντρα (τίποτα το ιδιαίτερο), λίγο πρόχειρο φαγητό και γύρισα στην “γειτονιά” μου. Το επόμενο αξιοθέατο ήταν το Πανεπιστήμιο και συγκεκριμένα το Μουσείο Τέχνης του (Tartu Ülikooli Kunstimuuseum, University of Tartu Art Museum), υπάρχουν και άλλα κτίρια . Το μέγαρο είναι πραγματικά εντυπωσιακό, όπως και το εσωτερικό του, περιττό να πω ότι ντρέπεσαι να ακουμπήσεις τους τοίχους! Μεγάλο μέρος του μουσείου έχει μακέτες αρχαίων Ελληνικών αγαλμάτων. Οι κυρία που ήταν στα εισιτήρια χαμογέλασε όταν της είπα ότι είμαι Έλληνας: “προφανώς δεν θα σας εντυπωσιάσουν ιδιαίτερα”, σε ένα δωμάτιό του όμως υπάρχουν και δύο μούμιες! Αυτό που είχα μεγαλύτερη περιέργεια να δω ήταν ένα δωμάτιο, σε έναν όροφο από πάνω, όπου παλιά έβαζαν σε απομόνωση τους φοιτητές που έκαναν διάφορα “ανάρμοστα” για την εποχή εκείνη παραπτώματα, μιλάμε για τον 19ο αιώνα, το Πανεπιστήμιο ιδρύθηκε στις αρχές του!

IMG_3558.JPG IMG_3559.JPG IMG_3560.JPG IMG_3561.JPG IMG_3562.JPG IMG_3563.JPG IMG_3564.JPG
IMG_3565.JPG IMG_3566.JPG IMG_3567.JPG IMG_20240711_152030.jpg IMG_20240711_152109.jpg IMG_20240711_152132.jpg IMG_3574.JPG IMG_3575.JPG IMG_3576.JPG IMG_3578.JPG IMG_3579.JPG Το πανεπιστήμιο.

IMG_3568.JPG IMG_3570.JPG IMG_3573.JPG IMG_3569.JPG Το "κελί των άτακτων"! :haha:

Η τελευταία ημέρα τελείωσε χαλαρά, με βόλτες στην παλιά πόλη. Το βράδυ ανακάλυψα ένα μπαρ, δίπλα σχεδόν στο ξενοδοχείο μου, το Vint Veinibaar & Tapas, οδός Ülikooli 7. Συμπαθέστατο, κάθισα λίγο περισσότερο αυτή τη φορά, ξεκούραστος ήμουν!

IMG_20240711_220620.jpg IMG_20240711_221936.jpg IMG_20240711_224247.jpg IMG_20240711_221942.jpg IMG_20240711_231743.jpg

Το πρωί της ημέρας αναχώρησης ξεκίνησε με μία αρκετά έντονη βροχή, που ευτυχώς δεν κράτησε πολύ. Πήγα για καφέ και να τσιμπήσω κάτι, που αλλού, στην πλατεία του Δημαρχείου, μετά στο ξενοδοχείο, πήρα την βαλίτσα και ξεκίνησα για τον σιδηροδρομικό σταθμό. Η βροχή ευτυχώς είχε σταματήσει και στην Riia μου είπαν ποιο λεωφορείο να πάρω. Η διαδρομή με τα πόδια θα ήταν πράγματι κουραστική με την βαλίτσα. Το τρένο έφυγε μετά από 20 λεπτά περίπου. Το ταξίδι διαρκεί λίγο περισσότερο από 2ώρες και τα τρένα τους είναι πολύ καλά.

IMG_20240712_073311.jpg IMG_20240712_073317.jpg
Tartu. Πριν την αναχώρηση.

IMG_3587.JPG IMG_3589.JPG IMG_3591.JPG
IMG_3592.JPG IMG_3593.JPG IMG_20240712_124638.jpg


Άφιξη στην πρωτεύουσα λοιπόν. To ξενοδοχείο μου βρίσκεται δίπλα στο λιμάνι και ρώτησα κάποιον υπάλληλο των τρένων πώς να πάω. Μου είπε ότι σε μεγάλο μέρος της καινούργιας πόλης γίνονται έργα και καλύτερα θα ήταν να πάω με τα πόδια! Μάλλον βλακεία έκανα που τον άκουσα, ήμουν πάντως ξεκούραστος και λέω ευκαιρία να πάρω και μια πρώτη γεύση του Tallinn, έστω και σέρνοντας την βαλίτσα! Τέλος πάντων πέρασα λίγο από το ιστορικό κέντρο, είδα ότι πράγματι γινόντουσαν έργα σε πολλά σημεία στην καινούργια πόλη και μετά από μισή ώρα έφτασα στο υπερμοντέρνο ξενοδοχείο μου, το Citybox Tallinn City Center (Hotel Citybox in Tallinn, Estonia). Μπορείς να κάνεις check-in και check-out χωρίς να απασχολήσεις το προσωπικό, αν έχεις αριθμό κράτησης. Τον γράφεις σε μηχανήματα που είναι στην είσοδο και, αν το δωμάτιο είναι έτοιμο, πληρώνεις με κάρτα (νομίζω ότι δεν δέχονται μετρητά), σου βγάζει την κάρτα - κλειδί, τον αριθμό του δωματίου στην οθόνη (έρχεται και SMS καλωσορίσματος) και πηγαίνεις κατευθείαν! Δεν είχα ξαναβρεθεί σε τέτοιο ξενοδοχείο και ομολογώ ότι εντυπωσιάστηκα. Η τιμή ήταν 280 Ευρώ για 5 βράδια, τα άξιζε και με το παραπάνω. Μια και το έφερε η κουβέντα, η Εσθονία θεωρείται από τις πιο τεχνολογικά εξελιγμένες χώρες στον κόσμο. Αφού τακτοποίησα τα πράγματα στο μικρό αλλά μια χαρά δωμάτιο, κατέβηκα για μία πρώτη γνωριμία με το Tallinn (προφέρεται κάπως τραγουδιστά Τάλίν, οπότε είτε Τάλιν πείτε, είτε Ταλίν, μέσα είσαστε).

IMG_20240712_130426.jpg IMG_20240712_214115.jpg IMG_3594.JPG IMG_3597.JPG IMG_3599.JPG Πηγαίνοντας στο ξενοδοχείο

Στα 100 μέτρα από το ξενοδοχείο αρχίζει η συνοικία Rotermann (Rotermanni Kvartal) (A vibrant cultural centre in the heart of the city - Rotermann - Rotermann. Rotermann. The City of Houses). Πρόκειται για τις παλιές αποθήκες του λιμανιού που έχουν μετατραπεί σε μία σύγχρονη, ζωντανή περιοχή. Πολλά κτίρια έχουν γίνει καφέ, μπαρ - εστιατόρια και διάφορα καταστήματα, άλλα έχουν γκρεμιστεί και στην θέση τους χτίστηκαν πολυτελή ξενοδοχεία, γραφεία ή εμπορικά κέντρα. Τα παλιά κτίρια πάντως “δένουν” αρμονικά με τα υπερσύγχρονα και αυτό σίγουρα οφείλεται στην παράδοση αρχιτεκτονικής της χώρας (ένα από τα κοινά της Εσθονίας με τις Σκανδιναβικές χώρες). Οι αλλαγές συνεχίζονται, είδα αρκετά κτίρια που δεν έχουν φτιαχτεί ακόμα. Υπάρχει και μία γιγαντοοθόνη, σε μια πλατεία, που μεταδίδουν διάφορα αθλητικά γεγονότα. Το μέρος είναι φτιαγμένο με γούστο και έχει ζωή μέχρι αρκετά αργά.

IMG_3601.JPG IMG_3602.JPG IMG_3603.JPG IMG_3604.JPG Rotermanni Kvartal, πρώτο πέρασμα :cool:

Λίγο μετά αρχίζει ο λόφος όπου βρίσκεται το ιστορικό κέντρο της πόλης. Ανέβηκα και διαπίστωσα γιατί η πρωτεύουσα της Εσθονίας θεωρείται από τις πολύ ωραίες πόλεις στην Ευρώπη, το κέντρο της είναι Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Τα κτίρια είναι όμορφα και καλοδιατηρημένα, παντού υπάρχουν καταστήματα, εστιατόρια, καφέ, ότι περιμένει να δει κάποιος σε ένα δημοφιλή τουριστικό προορισμό! Η πρώτη γνωριμία λοιπόν με το Tallinn ήταν θετική, η ημέρα πέρασε με βόλτες, λίγη ξεκούραση στο ξενοδοχείο και βραδινή βόλτα στο Rotermanni Kvartal, όπου μεταξύ άλλων ανακάλυψα το μπαρ – εστιατόριο που έγινε στέκι μου, το BrewDog Tallinn. Μεγάλη ποικιλία από ωραίες μπύρες, τραπεζάκια έξω, λίγα δυστυχώς, και φιλικό προσωπικό. Αφού μιλάμε για μπύρες, οι δύο ίσως πιο κοινές στην Εσθονία που δοκίμασα στο Tartu, η A.LeCoq και η Saku μάλλον με απογοήτευσαν, υπάρχουν όμως πολλές μικρότερων παραγωγών που αξίζουν. Ρωτήστε για να σας συστήσουν κάποια καλύτερη ανάλογα με τα γούστα σας. Γενικά η τιμή μίας μπύρας κυμαίνεται μεταξύ 3,50 και 5 Ευρώ.

IMG_3606.JPG IMG_3607.JPG IMG_3610.JPG IMG_3611.JPG IMG_3613.JPG IMG_3614.JPG IMG_3615.JPG IMG_3618.JPG IMG_3621.JPG IMG_3623.JPG IMG_3624.JPG IMG_3625.JPG IMG_3626.JPG IMG_3630.JPG IMG_3631.JPG IMG_3632.JPG IMG_3634.JPG
IMG_3635.JPG
IMG_3636.JPG Πρώτη βόλτα στο ιστορικό κέντρο του Tallinn ......
IMG_3640.JPG IMG_3639.JPG IMG_3643.JPG IMG_3644.JPG .....και πίσω στο Rotermanni.

Την επόμενη ημέρα άρχισε η εξερεύνηση της πόλης, πρώτο ήταν φυσικά το Δημαρχείο. Χτισμένο τον 13ο αιώνα, σε μία πλευρά της ομώνυμης πλατείας, αξίζει νομίζω να το επισκεφτεί κάποιος.

IMG_3689.JPG IMG_3652.JPG IMG_3653.JPG IMG_3654.JPG IMG_3659.JPG IMG_3660.JPG IMG_3661.JPG IMG_3663.JPG IMG_20240713_113440.jpg

Επόμενη επίσκεψη, μισό χιλιόμετρο πιο πέρα, στην οδό Rikk 59, τα κελιά ανακρίσεων (μπρρρρ) της KGB (KGB vangikongid), στο ημιυπόγειο ενός κτιρίου όπου στεγάζονταν τα γραφεία της. Στον δρόμο βρίσκεται η Ρωσική Πρεσβεία (συγκοινωνούντα δοχεία, έτσι; ), το πεζοδρόμιο μπροστά της είναι γεμάτο με πανό και όλα τα σχετικά για διαμαρτυρία κατά του πολέμου στην Ουκρανία. Ο χώρος των κελιών είναι μικρός, δεν χρειάζεται πάνω από 20 λεπτά. Με το εισιτήριο των 20 Ευρώ που πήρα μου είπαν ότι μπορώ να επισκεφτώ και το Μουσείο Vabamu των Κατοχών και της Ελευθερίας, στην νοτιo- δυτική άκρη του ιστορικού κέντρου.

IMG_3684.JPG IMG_3678.JPG IMG_3680.JPG IMG_3681.JPG IMG_3683.JPG IMG_3682.JPG

Συνέχισα με βόλτα στο κέντρο, ανακάλυψα το εξαιρετικό καφέ εστιατόριο Must Puudel (έγινε ημερήσιο στέκι μου), στην οδό Kuuninga 4, πήρα πολύ υλικό και πληροφορίες που ήθελα στο Γραφείο Πληροφοριών που βρίσκεται παραδίπλα και έφαγα κάτι. Μετά διέσχισα το κέντρο, πέρασα από την τεράστια Πλατεία της Ελευθερίας με το Μνημείο των πεσόντων στον πόλεμο της ανεξαρτησίας (1918 - 1920) και έφτασα στο Vabamu. Στεγάζεται σε ένα μοντέρνο κτίριο και έχει εκθέματα, φωτογραφικό υλικό και βίντεο από την Σοβιετική εποχή/ κατοχή, αλλά και τα γεγονότα που οδήγησαν στην ανεξαρτησία της χώρας. Αρκετά ενδιαφέρον. Οι τιμές ξεχωριστά για τα κελιά είναι 9 Ευρώ, για το Vabamu 14. Προσωπική γνώμη πάντως: το Vabamu δεν άξιζε την τιμή του εισιτηρίου του.

IMG_3668.JPG IMG_3669.JPG IMG_3670.JPG IMG_20240713_124342.jpg Έξω από την Ρωσική πρεσβεία .....

IMG_3687.JPG IMG_3691.JPG IMG_3692.JPG
IMG_3695.JPG
IMG_20240713_154231.jpg IMG_3696.JPG IMG_3698.JPG IMG_3699.JPG IMG_3701.JPG Vabamu

Αξίζει όμως (χωρίς εισιτήριο βέβαια) ο Ρωσικός Καθεδρικός Ναός του Αγίου Aleksandr Nevski, από τον οποίο πέρασα, γυρνώντας προς το κέντρο. Πραγματικά επιβλητικός! Συνεχίζοντας την βόλτα βρήκα τα δύο σημεία από τα οποία έχεις πανοραμική θέα. Είναι οι “εξέδρες” Patkuli και Kohtuotsa. Εξαιρετική η θέα, μόνο που για να πάρω φωτογραφίες είχε αναμονή, ήταν φίσκα από κόσμο, ειδικά οι Άπω – ανατολίτες θέλουν να βγάλουν από μία με κάθε συνδυασμό της παρέας τους! Όπως βλέπετε πάντως τα κατάφερα! Η βόλτα συνεχίστηκε, φυσικά στάση στο Rottermanni Kvartal (το απογευματινό και βραδινό στέκι μου), επιστροφή στο ξενοδοχείο για ανασυγκρότηση και αργότερα βραδινή έξοδο.

IMG_3705.JPG IMG_3712.JPG IMG_3713.JPG
IMG_3708.JPG IMG_3714.JPG IMG_3716.JPG

IMG_3717.JPG IMG_3721.JPG IMG_3722.JPG IMG_3724.JPG IMG_3723.JPG Ωραία η θέα!!!
IMG_3725.JPG IMG_3728.JPG IMG_3730.JPG IMG_3731.JPG IMG_3735.JPG Το ξενοδοχείο (το αυτοκίνητο δεν είναι δικό μου).

Το άλλο πρωί (14/07) το πρόγραμμα είχε επίσκεψη στο Ναυτικό Μουσείο του Tallinn (Eesti Meremuuseum) που αποτελείται από δύο τμήματα. Το πρώτο είναι το Λιμάνι των Υδροπλάνων (Lennusadam). Απέχει 2 χιλιόμετρα από το ξενοδοχείο μου, είπα να το κάνω με τα πόδια, να χαζέψω και λίγο την παραλία. Είχε συννεφιά αλλά ευτυχώς δεν έριξε βροχή. Η διαδρομή είναι ευχάριστη, σε ένα τμήμα της έχουν χτιστεί και χτίζονται πολύ ωραίες πολυκατοικίες δίπλα στην θάλασσα (φαντάζομαι πόσο θα κοστίζουν τα διαμερίσματα). Το Lennusadam είναι εντυπωσιακό, με πολλά εκθέματα που σχετίζονται με την θάλασσα. Ιστιοπλοϊκά, εξοπλισμός ιστιοπλοΐας, βίντεο, στολές του πολεμικού ναυτικού, τμήματα από εμπορικά και πολεμικά πλοία, τορπίλες, νάρκες, όλα τα λεφτά πάντως είναι ένα υποβρύχιο στο οποίο φυσικά μπορείς να μπεις μέσα! Ευτυχώς είχα φτάσει στο μουσείο την ώρα που άνοιγε, αν είχε λίγο περισσότερο κόσμο θα ήταν ταλαιπωρία, αν όχι αδύνατο, να το δω με την ησυχία μου. Πάντως και μόνο αυτό άξιζε τα 30 Ευρώ του εισιτηρίου, που μου είπαν ότι συμπεριλαμβάνει και την επίσκεψη στο άλλο κτίριο. Ακριβό σίγουρα, περιελάμβανε πάντως την δυνατότητα επίσκεψης δίπλα, στο λιμάνι, σε ένα πολεμικό πλοίο (μάλλον ναρκαλιευτικό, δεν μπήκα) και ένα παλιό παγοθραυστικό, μπήκα και ήταν ενδιαφέρον!

IMG_3736.JPG IMG_3737.JPG IMG_3741.JPG IMG_3742.JPG IMG_3744.JPG IMG_3746.JPG IMG_3751.JPG IMG_3757.JPG IMG_3760.JPG IMG_3761.JPG IMG_3762.JPG IMG_3769.JPG IMG_3765.JPG IMG_3766.JPG

Το δεύτερο τμήμα του Ναυτικού Μουσείου βρίσκεται στην αρχή του ιστορικού κέντρου, όπως ερχόμουν από το Lennusadam. Πέρναγε λεωφορείο από εκεί, είπα να μην ξανακάνω την διαδρομή, μόνο που στο Tallinn δεν πληρώνεις στον οδηγό! Κατέβηκα στην επόμενη στάση και το ξαναπήρα με τα πόδια, τίποτα δεν ήταν, αλλά μου έκανε εντύπωση. Όταν αργότερα ρώτησα στο ξενοδοχείο, μου απάντησαν πως δεν είναι ίδιο το σύστημα παντού, ότι το αλλάζουν κάθε λίγο και λιγάκι, ενώ δεν ήξεραν να μου πουν που μπορώ να αγοράσω εισιτήρια, μάλιστα ένα από τα παιδιά που δούλευαν στην είσοδο μου είπε το αμίμητο: “έχετε μαζί σας 2 Ευρώ και αν τα δεχτεί ο οδηγός”! Πολλοί ξένοι χρησιμοποιούν την κάρτα Ταλίν (https://www.visittallinn.ee/eng/visitor/ tallinn-card/tallinn-card/what-is-tallinn-card), μόνο που κοστίζει 48 Ευρώ (κάποιες ημέρες 43) το 24ωρο. Βολικό για όποιον θέλει να δει πολλά αξιοθέατα σε μία ημέρα, όχι για εμένα που είχα πιο χαλαρό ωράριο, άλλωστε την επόμενη ήθελα να χρησιμοποιήσω τα Μ.Μ.Μ. μόνο 2 φορές. Εδώ οι κατά τα άλλα συμπαθέστατοι Εσθονοί δεν μας τα λένε καλά. Τέλος πάντων (έχει και συνέχεια) έφτασα στο κτίριο του Ναυτικού μουσείου, στην οδό Pikk 70, μόνο που τελικά το εισιτήριο δεν ίσχυε. Δεν κατάλαβα γιατί, αλλά με την ευκαιρία να πω ότι η Εσθονία δεν είναι και άριστα οργανωμένη σε σχέση με τον τουρισμό, οι δε τιμές στα αξιοθέατα είναι μάλλον τσιμπημένες! 15 Ευρώ είσοδο παρακαλώ (45 σύνολο το Ναυτικό Μουσείο, μεγάλη η χάρη του, εκείνη την ημέρα η κάρτα του Ταλίν θα μου έβγαινε μία ή άλλη), νομίζω όμως πως και αυτό αξίζει! Αρκετά ναυτικά “αξεσουάρ”, στολές, εργαλεία, φωτογραφικό υλικό, πάρα πολλά μοντέλα πλοίων όλων των εποχών. Στην ταράτσα του υπάρχει ένα καφέ, με εξαιρετική θέα της πόλης!

IMG_3772.JPG IMG_3774.JPG IMG_3775.JPG IMG_3776.JPG IMG_3777.JPG IMG_3778.JPG IMG_3779.JPG IMG_3781.JPG IMG_3782.JPG IMG_3785.JPG IMG_3784.JPG IMG_3787.JPG

Επόμενο στη σειρά, μετά από λίγο φαγητό στο Tallinn Pizza and Kebab (οδός Aia 10, και λίγη μεσανατολική κουζίνα δεν βλάπτει), το Μουσείο Εσθονικής Αρχιτεκτονικής, σχεδόν απέναντι από το ξενοδοχείο. Πολύ ενδιαφέρον, η Εσθονία έχει παράδοση και εδώ. Μετά χαλάρωση, στο Rotermanni φυσικά, ανασυγκρότηση στο ξενοδοχείο και ερώτηση για το αν και που μπορώ να αγοράσω εισιτήριο για τον σταθμό των λεωφορείων την επομένη και πως θα πάω. Ή κοπέλα μου είπε ότι βολεύει το τραμ, αλλά εισιτήριο; Τελικά κατέληξα ότι, τουλάχιστον για το πήγαινε, θα έπαιρνα ταξί. Αργότερα πήγα στην γιγαντοοθόνη του Rotermanni για να παρακολουθήσω, με εκατοντάδες άλλους φυσικά, το 1ο ημίχρονο του τελικού του Euro. Φυσικά τα πάντα ήταν κατειλημμένα, ούτε στα πεζούλια δεν υπήρχε θέση! Πλάκα είχε, αλλά το 2ο γύρισα στο ξενοδοχείο να το δω, σε έναν όροφο υπάρχει χώρος με τηλεόραση, χωρίς φυσικά την “ατμόσφαιρα” της πλατείας.

IMG_3789.JPG IMG_3798.JPG IMG_3791.JPG IMG_3795.JPG IMG_3799.JPG

Η άλλη ημέρα ήταν η ημέρα της εκδρομής. Η τελική απόφαση για τον προορισμό πάρθηκε την προ προηγούμενη, όταν πέρασα από το γραφείο πληροφοριών. Όταν προγραμμάτιζα το ταξίδι είχα σκεφτεί να πάω στην Narva, 3η σε μέγεθος πόλη της χώρας, ακριβώς πάνω στα Ρωσικά σύνορα. Πάνω από το 85% των κατοίκων της είναι Ρώσοι, σε ένα βίντεο έλεγε ο αφηγητής ότι για όποιον δεν έχει πάει ποτέ στην Ρωσία (όπως εγώ δυστυχώς) είναι μία ευκαιρία να πάρει μία ιδέα! Πέρα από αυτό όμως, το μόνο που φαίνεται να αξίζει είναι ένα κάστρο, ακριβώς πάνω στο ποτάμι - σύνορο, ενώ στην απέναντι όχθη (στη Ρωσία δηλαδή) υπάρχει το κάστρο του Ivangorod, εκεί θέλει βίζα όμως. Στο γραφείο πληροφοριών είχα ζητήσει να μου συστήσουν κάποιο μέρος. Όταν ανέφερα την Narva η κοπέλα (ευγενέστατη και πολύ ……. συμπαθητική !!!!) μου είπε ότι δεν αξίζει, εξάλλου το τρένο και το λεωφορείο κάνουν περίπου 3 ώρες, δεν ήθελα περισσότερο για να πεισθώ. Παρένθεση: το γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων της Narva είναι Ρώσοι, είναι μία ακόμη θλιβερή σελίδα στην ιστορία των Ρώσο – Εσθονικών (αλλά και των άλλων Βαλτικών χωρών) σχέσεων. (Νάρβα (πόλη) - Βικιπαίδεια. Μερικοί ακόμα και σήμερα αναρωτιούνται που οφείλεται η αντιπάθεια (και λίγο λέω) που έχουν οι 3 αυτοί λαοί απέναντι στους Ρώσους. Κάπως σημαντική πόλη είναι το Pȁrnu, αυτό όμως είναι περισσότερο γνωστό ως θέρετρο με ωραίες παραλίες και της είπα ότι, σαν Έλληνας, δεν θα εντυπωσιαστώ ιδιαίτερα. Μου συνέστησε λοιπόν το Haapsalu (Χάπσαλου), παραθεριστικό και ιαματικό θέρετρο (γνωστό για τα λασπόλουτρά του), η περιγραφή ήταν πειστική. Το ίδιο απόγευμα στο ξενοδοχείο ζήτησα και την γνώμη μίας κοπέλας στην υποδοχή. Μου μίλησε με τα καλύτερα λόγια. Έκλεισε λοιπόν! Αφού το μυστήριο με τα εισιτήρια δεν είχε λυθεί, πήγα με ταξί. Το κόστος ήταν 10 Ευρώ για 3 χιλιόμετρα, η αναχώρηση όμως ήταν στις 9 και δεν ήθελα να μπω σε Μ.Μ.Μ. χωρίς εισιτήριο, ποτέ δεν ξέρεις, ούτε είχα διάθεση να πάω με τα πόδια για να πω την αλήθεια. Όσο για τον σταθμό των λεωφορείων, ήταν μοντέρνος, μέχρι και πίνακα αναχωρήσεων και αφίξεων είχε, όπως στα αεροδρόμια. Το ταξίδι κράτησε περίπου 1ώρα και 45 λεπτά, το εισιτήριο κόστιζε 5,4 Ευρώ. Η διαδρομή είναι ωραία (η Εσθονία είναι πεδινή και καταπράσινη), το λεωφορείο φυσικά της Lux Express και έφτασα στην μικρή αυτή πόλη (λιγότεροι από 10.000 οι κάτοικοι). Η στάση των λεωφορείων βρίσκεται στον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό της, από πίσω τώρα είναι κάτι σαν ανοικτό μουσείο τρένων.


IMG_3804.JPG IMG_3805.JPG IMG_3806.JPG IMG_3807.JPG

Από την αρχή της βόλτας μου κατάλαβα ότι η επιλογή ήταν μάλλον πετυχημένη. Πέρασα ένα σύγχρονο κομμάτι της πόλης, έξω από ένα μικρό κάστρο (βαριόμουνα να πάω, έκανε και ζέστη) και μπήκα στο μικροσκοπικό παλιό τμήμα της. Τα σπίτια είναι όλα χαμηλά, όμορφα και παραδοσιακά . Έκανα στάση σε ένα συμπαθητικό καφέ για διάλειμμα, κάθισα έξω φυσικά (το τσιγάρο βλέπετε) και μετά από λίγο αντιλαμβάνομαι αυτό που βλέπετε στις δύο τελευταίες φωτογραφίες!!!!! Ε, να βρω Ελληνικό εστιατόριο σε θέρετρο στην Εσθονία δεν το περίμενα! Όταν πήγα μέσα να πληρώσω για να φύγω, ρώτησα αν ο ιδιοκτήτης είναι Έλληνας (κλειστό ήταν φυσικά, νωρίς ήταν), οι κοπέλες δεν ήξεραν. Από περιέργεια κοίταξα στο Google όταν γύρισα στην Ελλάδα. Οι πιο πολλές κριτικές ήταν καλές …. μάλιστα…… θα προτιμούσα να μην σχολιάσω βέβαια την μπύρα που σερβίρει!!!

IMG_3808.JPG IMG_3809.JPG IMG_3811.JPG IMG_3813.JPG IMG_3815.JPG IMG_3817.JPG IMG_3818.JPG IMG_20240715_114618.jpg Meraki λοιπόν o_Oo_O


Συνέχεια στην εξερεύνηση και κατέβασμα στην παραλία. Η διαδρομή δίπλα στην ακτή είναι πράγματι ωραία, παντού υπάρχουν πανσιόν κτισμένες με την παραδοσιακή αρχιτεκτονική, αλλά και αρκετά σύγχρονα ξενοδοχεία. Δεν είδα πουθενά παραλίες με αμμουδιά, όπως υπάρχουν στο Pȁrnu, αλλά και στα 2 μεγάλα νησιά της χώρας (Hiiumaa και Saaremaa, μη με ρωτήσετε πως προφέρονται). Από ότι κατάλαβα, το Haapsalu είναι θέρετρο – ησυχαστήριο, ωραίο πάντως, πήρα και μία ιδέα της επαρχίας της χώρας. Έφαγα σε ένα αρκετά καλό καφέ – εστιατόριο, έκανα λίγη βόλτα ακόμα, κάθισα για έναν καφέ να περάσει η ώρα (δεν είναι τόσο συχνά τα λεωφορεία), πήγα στον σταθμό και επιστροφή.

IMG_3821.JPG IMG_3822.JPG IMG_3824.JPG IMG_3825.JPG IMG_3826.JPG IMG_3829.JPG IMG_3828.JPG IMG_3833.JPG IMG_3835.JPG IMG-d8edf9736ada63571cf1bb0e38d772d9-V.jpg IMG_3838.JPG IMG_3840.JPG Ο παλιός σιδηροδρομικός σταθμός

Στον σταθμό των λεωφορείων του Tallinn, ώ του θαύματος, βρίσκω μηχάνημα όπου μπορείς να αγοράσεις μεμονωμένο εισιτήριο για τις αστικές συγκοινωνίες! Λύθηκε το μυστήριο λοιπόν! Σε κεντρικά σημεία υπάρχει τρόπος να αγοράσεις! Πάλι καλά. Να και η απόδειξη! (Public transport - Visit Tallinn). Παίρνω ένα, 2 Ευρώ το κόστος, δεν χρειάζεται να σκάμε 10ρικα για 3 χιλιόμετρα. Το τραμ με έφερε στο νότιο τμήμα της Rottermanni, λίγα λεπτά από το ξενοδοχείο. Ας αναφέρω, για την ιστορία, ότι οι μόνιμοι κάτοικοι της πόλης έχουν δωρεάν χρήση των Μ.Μ.Μ.! Έτσι απλά! Η ημέρα τελείωσε με τη συνηθισμένη βραδινή έξοδο στην “γειτονιά” μου, όπου είχα έμπνευση και έβγαλα μερικές νυχτερινές φωτογραφίες.

IMG_3841.JPG IMG_3842.JPG
IMG_20240715_231337.jpg IMG_20240715_231353.jpg IMG_20240715_231425.jpg

Η επόμενη ήταν και η τελευταία στην Εσθονία. Νωρίς το πρωί πήγα στο μέρος του λιμανιού (Terminal A) από όπου αναχωρούν τα φέριμποτ για το Ελσίνκι. Δίπλα στο ξενοδοχείο ήταν, λέω ας τα βγάλω επιτόπου, να δω και που ακριβώς είναι η αναχώρηση. Τα δρομολόγια εκτελούνται από τα πλοία τριών εταιρειών, της Viking Line, της Eckero Line και της Tallink. Ήταν ανοικτά μόνο της πρώτης, ρώτησα πόσο κάνει το εισιτήριο, η απάντηση ήταν 56 Ευρώ! Ευτυχώς είχα ρίξει μια ματιά από την Ελλάδα, λέω κάτι δεν πάει καλά εδώ! Γυρνάω στο ξενοδοχείο και ρωτάω. Μου είπαν ότι όλοι βγάζουν εισιτήρια μέσω κινητού, ίσως επιτόπου να είναι ακριβότερα (πόσο πια; ). Κοιτάω μέσω κινητού ……28 Ευρώ!!! Το βγάζω φυσικά και ήρθε η καρδιά μου στη θέση της! Πάει κι αυτό! Στο πρόγραμμα είχα να πάω στο Μουσείο της KGB, μόνο που την πάτησα μεγαλοπρεπώς! Το Μουσείο στεγάζεται σε ένα τμήμα του ξενοδοχείου Viru και πρέπει να κλείσεις θέση! Όπως καταλαβαίνετε όταν έφτασα μου είπαν ότι υπήρχε θέση για την επομένη. Θα μου πει κάποιος “ας ρώταγες”, μα συγγνώμη ….. δεν έχω ξανακούσει τέτοιο πράγμα! Τέλος πάντων, τη χάσαμε την KGB! Πήγα όμως στο Μουσείο της Ζωής στην Πόλη του Ταλίν (οδός Venne 17), ένα από τα 7 συνολικά (!) που αποτελούν το Μουσείο της Πόλης του Ταλίν (Tallinna Linnamuuseum Organization – Tallinna Linnamuuseum ). Μικρό, αλλά συμπαθητικό. Η υπόλοιπη ημέρα πέρασε με βόλτες στο ιστορικό κέντρο (μα πραγματικά είναι όμορφο!), μερικά “τουριστικά” ψώνια, ανάμεσά τους λίγα δωράκια από κεχριμπάρι, η Βαλτική έχει άφθονο και στα καταστήματα βρίσκεις πολλά ωραία αντικείμενα, κυρίως κοσμήματα. Το βραδάκι έφαγα σε ένα καφέ – εστιατόριο που είναι στην πλατεία όπου βρίσκεται η γιγαντοοθόνη (δεν κράτησα το όνομα). Δυστυχώς ένα Εσθονικό πιάτο, που μου φάνηκε καλό, είχε τελειώσει. Η κοπέλα μου συνέστησε ένα πιάτο με πάπια (τέλειο), μόνο που ήταν Γαλλική συνταγή. Μου εξήγησε ότι τα εστιατόρια δεν έχουν πολλά παραδοσιακά πιάτα, αλλά περισσότερο “διεθνή” κουζίνα. Εξαίρεση, συμπληρώνω εγώ μέσα μου, τα τουριστικά στο ιστορικό κέντρο, αλλά εκεί γινόταν χαμός. Από ότι κατάλαβα πάντως η κουζίνα τους δεν είναι πολύ ιδιαίτερη. Εθνικό τους φαγητό θεωρούνται τα χοιρινά λουκάνικα με αίμα (Verivorst | Traditional Blood Sausage From Estonia | TasteAtlas), δεν αξιώθηκα να τα δοκιμάσω. Πάντως στην χώρα τρως αρκετά καλά και σε λογικές τιμές (η πάπια με μία μπίρα κόστισε περίπου 23 Ευρώ, δεν θυμάμαι ακριβώς).

. IMG_3843.JPG IMG_3844.JPG IMG_3846.JPG IMG_3849.JPG IMG_3853.JPG IMG_3855.JPG IMG_3858.JPG IMG_3856.JPG IMG_3854.JPG IMG_3859.JPG IMG_3865.JPG IMG_3867.JPG IMG_3868.JPG IMG_3869.JPG IMG_20240716_224450.jpg

Εγερτήριο λοιπόν την επόμενη, το πλοίο έφευγε στις 7.00. Αποχαιρέτησα το ξενοδοχείο μου, κάνοντας check out μόνος μου φυσικά, και κατευθύνθηκα στο λιμάνι, που θυμίζει περισσότερο αεροδρόμιο. Το πλοίο εξαιρετικό (η επιβίβαση γίνεται με φυσούνα!). O χώρος μέσα είναι σχεδόν όλος “κατειλημμένος” από τα τραπέζια διάφορων εταιρειών εστίασης. Πάντως self service είναι, δεν νομίζω ότι είσαι υποχρεωμένος να πάρεις κάτι. Υπάρχει και ανοικτό κατάστρωμα φυσικά. Το ταξίδι διαρκεί δυόμιση ώρες περίπου, η θάλασσα ήταν λάδι και η αποβίβαση πάλι με φυσούνα!

IMG_3870.JPG IMG_3871.JPG IMG_3872.JPG IMG_3873.JPG IMG_20240717_071345.jpg Στο λιμάνι του Tallinn.

Καλώς ήλθα στην Φινλανδία λοιπόν! Το ξενοδοχείο μου (Hotel Arthur) είναι μισή ώρα περίπου με τα πόδια από το λιμάνι. Για να φτάσω πέρασα από το …. τουριστικό κομμάτι του λιμανιού, που είναι μέρος του κέντρου. Μπορώ να πω ότι το Ελσίνκι με εντυπωσίασε από την πρώτη στιγμή! Όμορφα και μεγαλοπρεπή κτίρια, φαρδιοί δρόμοι και ένας μεγάλος πεζόδρομος προτού φτάσω στο ξενοδοχείο, όπου φυσικά το δωμάτιό μου δεν ήταν έτοιμο. Τα γνωστά ….. check in, η βαλίτσα στο ειδικό δωμάτιο φύλαξης και συνέχιση της αναγνωριστικής βόλτας. Περπάτησα στο λιμάνι, χάζεψα (με) τα εξαιρετικά κτίρια και την κλειστή Παλιά Αγορά Τροφίμων όπου μπορείς να καθίσεις για φαγητό. Έξω υπάρχει η ανοικτή Κεντρική Αγορά (Hakaniemmentori), γεμάτη με καντίνες, πάγκους που πουλάνε σουβενίρ αλλά και αρκετές με πολύ ωραία είδη λαϊκής τέχνης. Είχε περάσει η ώρα, οπότε κάθισα να φάω στα γρήγορα μία μερίδα Σκανδιναβικά κεφτεδάκια, αυτά που σερβίρουν στην ΙΚΕΑ, καλύτερα όμως και με πολύ καλή γαρνιτούρα. Ανέβηκα μέχρι τον Ρωσικό Καθεδρικό Ναό Ουσπένσκι (Uspenskin Katedraali, η Φινλανδική Ορθόδοξη Εκκλησία υπάγεται στο Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης, παρακαλώ). Επιστρέφοντας προς το ξενοδοχείο πέρασα από τον επιβλητικό Καθεδρικό Ναό του Ελσίνκι (Helsinkin Tuomiokirro).

IMG_3877.JPG IMG_3878.JPG IMG_3879.JPG IMG_3880.JPG IMG_3881.JPG IMG_3882.JPG IMG_3885.JPG IMG_3886.JPG IMG_3889.JPG IMG_3891.JPG IMG_3896.JPG IMG_3897.JPG IMG_3898.JPG IMG_3903.JPG IMG_3899.JPG IMG_3901.JPG Η παλιά αγορά τροφίμων.
IMG_3905.JPG IMG_3906.JPG IMG_3907.JPG IMG_3913.JPG IMG_3914.JPG IMG_3915.JPG IMG_3916.JPG IMG_3917.JPG IMG_3918.JPG IMG_3920.JPG IMG_3926.JPG IMG_3927.JPG IMG_3929.JPG IMG_3931.JPG IMG_3935.JPG IMG_3940.JPG IMG_3933.JPG IMG_3943.JPG


Μετά γύρισα στο ξενοδοχείο για να μπω στο πολύ ωραίο δωμάτιό μου! Βέβαια η Φινλανδία δεν είναι Εσθονία, δύο διανυκτερεύσεις κόστισαν 212,40 για την ακρίβεια. Περιελάμβανε πρωινό όμως και το λέω, παρ’ ότι προτιμάω να τρώω έξω, γιατί ήταν θαυμάσιο (τεράστιος μπουφές που είχε και του πουλιού το γάλα!). Με το κόστος της Φινλανδίας έξω θα πλήρωνα τουλάχιστον 25 Ευρώ για να φάω τα ίδια πράγματα. χωρίς να υπολογίζω τις 3 δόσεις καφέ!
Μετά την τακτοποίηση η βόλτα συνεχίστηκε, αυτή τη φορά μέσω της περιοχής του Σιδηροδρομικού Σταθμού προς το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κίασμα (Nykytalteen museo Kiasma, Museum of Contemporary Art Kiasma | Finnish National Gallery). Ενδιαφέρον, όλοι οι βόρειοι λαοί έχουν πολύ καλή παράδοση στην μοντέρνα τέχνη, από ότι έχω καταλάβει. Δίπλα από την είσοδό του υπάρχει και ένα άγαλμα του Carl Gustav Emil Mannerheim (Carl Gustaf Emil Mannerheim - Wikipedia). Το υπόλοιπό απόγευμα πέρασε με βόλτες, ευτυχώς η έντονη βροχή που έπιασε όταν βγήκα από το μουσείο δεν κράτησε πολύ. Το βράδυ δεν άργησα πολύ, ήμουνα από τα ξημερώματα στο πόδι.

IMG_3949.JPG IMG_3950.JPG IMG_3952.JPG IMG_3953.JPG IMG_3951.JPG IMG_3954.JPG IMG_3955.JPG IMG_3956.JPG IMG_20240717_182417.jpg IMG_3958.JPG

Το άλλο πρωί πραγματικά ευχαριστήθηκα το πρωινό και πήρα δυνάμεις! Σε έναν χάρτη πρότειναν κάποιες διαδρομές στην πόλη. Διάλεξα δύο, για αρχή τουλάχιστον. Η πρώτη ήταν προς τα βόρεια από το ξενοδοχείο μου. Πέρασα το κανάλι Kaisaniemeniahti, προχώρησα κανένα χιλιόμετρο, για να είμαι ειλικρινής ωραία η περιοχή, αλλά τίποτα ιδιαίτερο. Μεταβολή λοιπόν και κατεύθυνση προς το κέντρο για την 2η διαδρομή που είχα αποφασίσει να κάνω, στο νησάκι όπου βρίσκεται το σημείο όπου αγκυροβολούν τα πλοία από το Ταλίν. Πέρασα πάλι από τον Καθεδρικό του Ουσπένσκι και μπήκα στην συνοικία Katajanokka, φαντάζομαι πως είναι από τις ακριβότερες της πόλης! Τα κτίρια είναι εντυπωσιακά, σε μερικές εισόδους έγραφαν το έτος κατασκευής τους, των αρχών του 20ού αιώνα, τα περισσότερα είναι κατοικίες. Η βόλτα άξιζε πραγματικά και την συνιστώ ανεπιφύλακτα!

IMG_3962.JPG IMG_3963.JPG IMG_3964.JPG IMG_3965.JPG IMG_3967.JPG IMG_3969.JPG
Η πρώτη διαδρομή.....
IMG_3971.JPG IMG_3974.JPG ...λίγο πέρασμα από το κέντρο...
IMG_3982.JPG IMG_3985.JPG IMG_3988.JPG IMG_3989.JPG IMG_3991.JPG IMG_3992.JPG IMG_3994.JPG IMG_3998.JPG IMG_4001.JPG
.....και στην Katajanokka 😮


Επόμενη στάση, το Μουσείο Σχεδιασμού (Designmuseo, Visitors info ). Έχουν παράδοση οι Φινλανδοί σε αυτόν τον τομέα. Είναι πολύ ωραίο, είδα μάλιστα ότι πολλά μικρά αντικείμενα της καθημερινής μας ζωής τα έχουν σχεδιάσει αυτοί. Ακριβώς από πίσω του είναι το Μουσείο Φινλανδικής Αρχιτεκτονικής, είχα ρίξει όμως μια ματιά στο Διαδίκτυο την προηγούμενη, έγραφαν ότι είναι πολύ μικρό και δεν αξίζει. Το άφησα. Άλλωστε (δυστυχώς) δεν είχα περίσσεια χρόνου, την επόμενη έφευγα. Γιατί κάθισα τόσο λίγο, υπερβολικά λίγο για μία τόσο ωραία πόλη; Το αρχικό μου σχέδιο ήταν να πάω μόνο στην Εσθονία, λίγες ημέρες αφού είχα κλείσει τα εισιτήρια, ένας φίλος μου είπε: “αφού θα είσαι εκεί γιατί δεν πας και στο Ελσίνκι;”. Η ιδέα της ημερήσιας εκδρομής δεν μου άρεσε καθόλου (πολλοί την κάνουν με τουριστικά γραφεία, τόσο από το Ελσίνκι όσο και από το Ταλίν), οπότε άλλαξα το εισιτήριο αλλά οι πτήσεις 2-3 ημέρες μετά ήταν γεμάτες. Τέλος πάντων, βλέποντας και τις τιμές στο ξενοδοχείο, το άφησα. Με λίγα λόγια είδα λίγα πράγματα. Θα επισκεπτόμουν σίγουρα, αν δεν ήταν κλειστό για ανακαίνιση, το Εθνικό Μουσείο της Φινλανδίας (Kansallismuseo / Kansallismuseo), θα ανοίξει πάλι την άνοιξη του 2027! Καλά να είμαστε, να ξαναπάμε κάποτε!

IMG_4002.JPG IMG_4004.JPG IMG_4006.JPG IMG_4008.JPG IMG_4009.JPG IMG_4010.JPG IMG_4011.JPG IMG_4012.JPG IMG_4015.JPG

Η υπόλοιπη ημέρα πέρασε με βόλτες, έφαγα σούπα σολομού στην κλειστή αγορά (πολύ καλή), το απόγευμα πήγα λίγο στο ξενοδοχείο και το βράδυ στο μπαρ Kaisla στην οδό Vilhonkatu 4, σχεδόν δίπλα. Ωραίο, όπως όλα τα μπαρ που είδα στο Ελσίνκι. Βέβαια η μπύρα (draft) που μου συνέστησε ο μπάρμαν έκανε 11 Ευρώ, τουλάχιστον ήταν ωραία και σε μεγάλο ποτήρι.

IMG_4018.JPG IMG_4020.JPG IMG_4019.JPG IMG_4021.JPG IMG_4023.JPG IMG_4022.JPG IMG_4024.JPG IMG_4025.JPG IMG_4026.JPG IMG_4027.JPG IMG_4029.JPG IMG_4032.JPG IMG_4034.JPG IMG_4035.JPG Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός
IMG_4038.JPG

Η Εθνική Πινακοθήκη της Φινλανδίας


Το πρωί απόλαυσα πάλι το πλουσιότατο πρωινό, πήγα σε ένα σουπερμάρκετ, σχεδόν δίπλα στο ξενοδοχείο, για να πάρω 2 κονσέρβες τόνο και μία με σαρδέλες, να τσιμπήσουμε κάτι τοπικό στην Αθήνα, πήρα την βαλίτσα και πήγα στον Σιδηροδρομικό Σταθμό (350 μέτρα απόσταση). Ευχάριστη έκπληξη, το εισιτήριο κόστιζε μόλις 4,10 Ευρώ για διαδρομή περίπου μισής ώρας. Έφτασα άνετα στο αεροδρόμιο ανεβαίνοντας περισσότερο από ισοδύναμο 2 ορόφων με κυλιόμενες σκάλες. Το αεροδρόμιο του Ελσίνκι είναι πολύ ωραίο και η πτήση δεν είχε καθυστέρηση. Ένα ακόμα ταξίδι έφτασε στο τέλος του!

IMG_20240719_100218.jpg IMG_20240719_103240.jpg IMG_20240719_103243.jpg IMG_20240719_121127.jpg IMG_4043.JPG IMG_4047.JPG

Λίγες γενικές πληροφορίες τώρα. Για την Εσθονία είχα διαβάσει πολύ καλά λόγια, δεν ήταν καθόλου υπερβολικά. Η χώρα είναι ωραία, το Tallinn εξαιρετικό, αξίζει να μείνει κάποιος τουλάχιστον 3 βράδια. Πέρα από τα αξιοθέατα, η ατμόσφαιρα, η αύρα του αν προτιμάτε, είναι ευχάριστη, πάντα πίστευα ότι αν τα κάνεις όλα τρέχοντας χάνεις μεγάλο μέρος της γοητείας μιας χώρας. Όσο για τους Εσθονούς, είναι ήσυχοι, ευγενικοί, πρόθυμοι να σε βοηθήσουν και οι περισσότεροι μιλάνε Αγγλικά. Στο σέρβις είναι μερικές φορές κάπως αργοί, υπομονή, δεν χάθηκε ο κόσμος, πολλά μαγαζιά πάντως είναι self service! Για όσους καπνίζουν (σαν εμένα δυστυχώς): δεν το συζητάμε, για τους κλειστούς χώρους ξεχάστε το, όταν όμως πρόκειται να καθίσετε σε ανοικτό μέρος ρωτήστε, κάποιες φορές θα προσπαθήσουν να σας βάλουν κάπου στην άκρη του χώρου, για την περίπτωση που άλλοι πελάτες ενοχλούνται. Σε κάποια απαγορεύεται τελείως, νομίζω λόγω μεγέθους. Το κόστος ζωής δεν είναι χαμηλό (το Κατά Κεφαλή Εισόδημα είναι λίγο μεγαλύτερο από της Ελλάδας), δεν θα το έλεγα όμως απαγορευτικό για εμάς. Όσο για το κόστος διαμονής, υπάρχουν λογικές και πολύ καλές λύσεις, ανάλογα με το τι ζητάει βέβαια ο καθένας. Επιγραμματικά: η Εσθονία είναι πολύ κοντά στα Βορειοευρωπαϊκά – Σκανδιναβικά δεδομένα (καθαρά παντού) και αυτό που περίμενα, ίσως και λίγο καλύτερο.

Αυτό που ξεπέρασε κατά πολύ τις προσδοκίες μου ήταν το Ελσίνκι! Η αλήθεια είναι ότι δεν είχα διαβάσει/ κοιτάξει πολύ, εντυπωσιάστηκα από την επιβλητική του ομορφιά και φυσικά την Βορειοευρωπαική τάξη και καθαριότητα! Οι Φινλανδοί είναι ευγενέστατοι, μάλλον μετρημένοι και ήρεμοι, φυσικά μιλάνε όλοι πολύ καλά Αγγλικά, ενώ μου έκανε εντύπωση το αρκετά “προχώ” μεγάλου μέρους της νεολαίας! Πολλά παιδιά είχαν το στυλ Heavy Metal και τα παρόμοια (η μουσική Gothic έχει πολύ πέραση, άλλωστε το γνωστότερο ίσως γκρουπ της, οι Nightwish, είναι Φινλανδοί). Τα σκουλαρίκια σε μύτες και αυτιά, τα πράσινα, πορτοκαλί, κλπ. μαλλιά, τα τατουάζ, δίνουν και παίρνουν. Όχι όλα βέβαια, μην παρεξηγηθώ. Τα μαγαζιά είναι καλόγουστα, όπως και στην Εσθονία, ενώ υπάρχει και εδώ μια ευχάριστη αύρα. Εν ολίγοις η Φινλανδία είναι όμορφη και ενδιαφέρουσα χώρα, ίσως δεν την ξέρουμε πολύ στην Ελλάδα, εκτός από τις Χριστουγεννιάτικες εκδρομές στο “χωριό του Άγιου Βασίλη”, προτιμώ να μην σχολιάσω! Το κόστος βέβαια είναι αρκετά υψηλό, δυστυχώς. Πάντως είναι πόλη (και φυσικά χώρα) που θα ξαναπήγαινα ευχαρίστως!

Λεπτομέρεια, περιττή ίσως: και στις δύο χώρες δέχονται παντού πιστωτικές, νομίζω και χρεωστικές κάρτες. Όσο για τον καιρό, ήταν συνήθως ζεστός προς το δροσερό, εξαιρετικό διάλειμμα από τον καύσωνα! Την ημέρα κυκλοφορούσα συνήθως με κοντομάνικο, στο Hapsalu για παράδειγμα έκανε πραγματικά ζέστη, δεν είναι να έχεις εμπιστοσύνη πάντως, μπορεί να αλλάξει ξαφνικά: ένα έστω ελαφρύ μπουφάν και μια ομπρέλα καλό είναι να τα έχει κάποιος μαζί του, ενώ το βράδυ η θερμοκρασία πέφτει συνήθως κάτω από τους 20ο C. Μέρος της εμπειρίας επίσης είναι το ότι βραδιάζει αργά, στις 11:30 υπήρχε ακόμα λίγο φως. Η υπόλοιπη εμπειρία είναι βέβαια η γοητεία των χωρών του βορρά! Καμία από όσες έχω επισκεφτεί δεν με έχει απογοητεύσει! Επιφυλάσσομαι για την συνέχεια!

Να τελειώσω με το γνωστό (ίσως βαρετό, για όσους έχουν διαβάσει τις ιστορίες μου) θέμα των εισιτηρίων. Το συνολικό κόστος Αθήνα – Ταλίν και Ελσίνκι – Αθήνα ήταν 320 Ευρώ, με παραδοτέα στο check in βαλίτσα, αλλά τα είχα κλείσει πριν από τα Χριστούγεννα. Κατά τον Απρίλιο, αν θυμάμαι καλά, είχαν ήδη ξεπεράσει τα 400. Αν (το υπογραμμίζω) μπορεί κάποιος να προγραμματίσει ένα ταξίδι από νωρίς, το όφελος είναι αναλογικά τεράστιο. Στην διαμονή οι διαφορές είναι από μικρές έως ασήμαντες, πάντα όμως υπάρχει ο κίνδυνος κάποια καταλύματα να μην έχουν διαθεσιμότητα. Προσωπικά εγώ χρησιμοποιώ το Booking.com, από το οποίο είμαι απόλυτα ευχαριστημένος, σου δίνει και την επιλογή να ακυρώσεις μέχρι 24 ώρες πριν.
 

Attachments

Last edited:

Sassenach77

Member
Μηνύματα
7.427
Likes
21.546
Επόμενο Ταξίδι
Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Σερβία
Ταξίδι-Όνειρο
Γη του Πυρός
Βλέπω οι τιμές σε καταλύματα στην επαρχία, Ιούλιο μήνα, και αξιοθέατα είναι πολύ καλές! Για πες, για πες!

Edit: Αυτο με τα αξιοθέατα το παίρνω πίσω, με μπέρδεψε η τιμή του εισιτηρίου των λεωφορείων :lol:.15€ για το Νational Museum σε επαρχιακή πόλη; o_O Όχι οτι δεν τα δίνω, αλλά μουσείο πάνω απο 10€-12€ είναι τσιμπημένο.
 
Last edited:
Μηνύματα
81
Likes
374
Βλέπω οι τιμές σε καταλύματα στην επαρχία, Ιούλιο μήνα, και αξιοθέατα είναι πολύ καλές! Για πες, για πες!

Edit: Αυτο με τα αξιοθέατα το παίρνω πίσω, με μπέρδεψε η τιμή του εισιτηρίου των λεωφορείων :lol:.15€ για το Νational Museum σε επαρχιακή πόλη; o_O Όχι οτι δεν τα δίνω, αλλά μουσείο πάνω απο 10€-12€ είναι τσιμπημένο.
Περίμενε για την συνέχεια 😱
 
Μηνύματα
81
Likes
374
Βλέπω οι τιμές σε καταλύματα στην επαρχία, Ιούλιο μήνα, και αξιοθέατα είναι πολύ καλές! Για πες, για πες!

Edit: Αυτο με τα αξιοθέατα το παίρνω πίσω, με μπέρδεψε η τιμή του εισιτηρίου των λεωφορείων :lol:.15€ για το Νational Museum σε επαρχιακή πόλη; o_O Όχι οτι δεν τα δίνω, αλλά μουσείο πάνω απο 10€-12€ είναι τσιμπημένο.
Είδες τιμές στο Ναυτικό μουσείο; Τρόμος!!!!!!!
 

escursione

Member
Μηνύματα
1.434
Likes
4.557
Συγχαρητήρια για την ιστορία σου. Πολύ αναλυτική, ωραίες φωτογραφίες και όμορφες περιγραφές μουσείων που συνήθως λόγω χρόνου λίγοι τα επισκέπτονται. Σχετικα με τους Εσθονους προσωπικά τους είδα πολύ αδιάφορους, αργούς, ψυχρούς, αγενείς και καθόλου εξυπηρετικους. Αντιθέτως οι Ρώσοι κάτοικοι πιο ομιλητικοι και εξυπηρετικοί ειδικά όταν τους μιλάς στη γλώσσα τους...διότι ζοριζονται με τα ελάχιστα Αγγλικά που γνωρίζουν η δεν γνωρίζουν καθόλου. Οι τιμές τους πολύ τσιμπημένες και σε πολλά είδη ακριβότερες από Ελλάδα. Τεχνολογικα όντως ανεπτυγμένοι και σχετικά με τα εισιτήρια στο λεωφορείο είχα δει τους ντόπιους να πλησιάζουν την τσάντα στο μηχάνημα και να ανάβει ένα λαμπάκι για την επικύρωση του εισιτηρίου.
 
Μηνύματα
81
Likes
374
Συγχαρητήρια για την ιστορία σου. Πολύ αναλυτική, ωραίες φωτογραφίες και όμορφες περιγραφές μουσείων που συνήθως λόγω χρόνου λίγοι τα επισκέπτονται. Σχετικα με τους Εσθονους προσωπικά τους είδα πολύ αδιάφορους, αργούς, ψυχρούς, αγενείς και καθόλου εξυπηρετικους. Αντιθέτως οι Ρώσοι κάτοικοι πιο ομιλητικοι και εξυπηρετικοί ειδικά όταν τους μιλάς στη γλώσσα τους...διότι ζοριζονται με τα ελάχιστα Αγγλικά που γνωρίζουν η δεν γνωρίζουν καθόλου. Οι τιμές τους πολύ τσιμπημένες και σε πολλά είδη ακριβότερες από Ελλάδα. Τεχνολογικα όντως ανεπτυγμένοι και σχετικά με τα εισιτήρια στο λεωφορείο είχα δει τους ντόπιους να πλησιάζουν την τσάντα στο μηχάνημα και να ανάβει ένα λαμπάκι για την επικύρωση του εισιτηρίου.
Έχεις δίκιο για τις τιμές, ειδικά στα μουσεία κλπ! Είναι αλήθεια πως κάποιες φορές συνάντησα και εγώ μια δόση αδιαφορίας (στο σέρβις στα καφέ ιδίως). Στα λεωφορεία έχουν προφανώς στην τσάντα κάποια κάρτα, σαν μόνιμοι κάτοικοι του Ταλίν. Το μεμονωμένο εισιτήριο (αυτό που πήρα κι εγώ) ήταν σαν ταμειακή απόδειξη.
 
Μηνύματα
81
Likes
374
Συγχαρητήρια για την ιστορία σου. Πολύ αναλυτική, ωραίες φωτογραφίες και όμορφες περιγραφές μουσείων που συνήθως λόγω χρόνου λίγοι τα επισκέπτονται. Σχετικα με τους Εσθονους προσωπικά τους είδα πολύ αδιάφορους, αργούς, ψυχρούς, αγενείς και καθόλου εξυπηρετικους. Αντιθέτως οι Ρώσοι κάτοικοι πιο ομιλητικοι και εξυπηρετικοί ειδικά όταν τους μιλάς στη γλώσσα τους...διότι ζοριζονται με τα ελάχιστα Αγγλικά που γνωρίζουν η δεν γνωρίζουν καθόλου. Οι τιμές τους πολύ τσιμπημένες και σε πολλά είδη ακριβότερες από Ελλάδα. Τεχνολογικα όντως ανεπτυγμένοι και σχετικά με τα εισιτήρια στο λεωφορείο είχα δει τους ντόπιους να πλησιάζουν την τσάντα στο μηχάνημα και να ανάβει ένα λαμπάκι για την επικύρωση του εισιτηρίου.
Επιτρέπεις μία ερώτηση (επειδή είπες για τα Ρώσικα); Ξέρεις μήπως Ρώσικα και προσπάθησες να συνεννοηθείς με αυτά;
 

paefstra

Member
Μηνύματα
13.640
Likes
43.822
Το άλλο πρωί πραγματικά ευχαριστήθηκα το πρωινό και πήρα δυνάμεις! Σε έναν χάρτη πρότειναν κάποιες διαδρομές στην πόλη. Διάλεξα δύο, για αρχή τουλάχιστον. Η πρώτη ήταν προς τα βόρεια από το ξενοδοχείο μου. Πέρασα το κανάλι Kaisaniemeniahti, προχώρησα κανένα χιλιόμετρο, για να είμαι ειλικρινής ωραία η περιοχή, αλλά τίποτα ιδιαίτερο. Μεταβολή λοιπόν και κατεύθυνση προς το κέντρο για την 2η διαδρομή που είχα αποφασίσει να κάνω, στο νησάκι όπου βρίσκεται το σημείο όπου αγκυροβολούν τα πλοία από το Ταλίν.


Αυτό που ξεπέρασε κατά πολύ τις προσδοκίες μου ήταν το Ελσίνκι! Η αλήθεια είναι ότι δεν είχα διαβάσει/ κοιτάξει πολύ, εντυπωσιάστηκα από την επιβλητική του ομορφιά και φυσικά την Βορειοευρωπαική τάξη και καθαριότητα ! ! Το κόστος βέβαια είναι αρκετά υψηλό, δυστυχώς. Πάντως είναι πόλη (και φυσικά χώρα) που θα ξαναπήγαινα ευχαρίστως!
Συμφωνουμε απολυτα για το Ελσινκι, θελει τον χρονο του για να δειξει τις ομορφιες του.
Σχετικα με τη διαδρομη που πηρες και γυρισες πισω, οδηγει στο Παρκο ΣΙμπελιους, με το μοναδικο μνημειο αφιερωμενο σ αυτον αλλα και την πιο ονομαστη παραθαλασσια καντινα- καφετερια- ψησταρια της πολης. Κριμα που δεν εφτασες.
Επισης εχει πολλα ακομη αξιοθεατα να δει καποιος και σχεδον δωρεαν, με σημαντικοτερο το νησακι Suomenlinna που ειναι μνημειο Unesco χωρις καποια εισοδο και πας με το καραβακι της γραμμης σε λιγα λεπτα, τη βιβλιοθηκη της πολης που ειναι σημειο αναφορας για την κοινωνικη ζωη της πολης και αρκετα αλλα.
ΚΙ εγω θα ξαναπηγαινα.
 
Μηνύματα
81
Likes
374
Κάποιο άτομο από τη παρέα γνώριζε ρώσικα
Παιδιά, αν μιλήσατε Ρώσικα σε Εσθονούς, μάλλον σας πέρασαν για Ρώσους (πολλοί επισκέπτες από την Ρωσία στο Ταλίν). Έτσι δικαιολογείται η αγένεια και η αδιαφορία! Η αντιπάθεια είναι εντονότατη. Και με εμένα έγινε ένα (και μόνο ένα - δεν το ανέφερα στην ιστορία) "σκηνικό" που αναρωτιόμουνα μετά "μα γιατί". Η μόνη εξήγηση που μπόρεσα να δώσω ήταν ότι με πέρασε για Ρώσο! Ένας φίλος που είχε πάει Πολωνία πριν μερικά χρόνια και που ξέρει λίγα Ρώσικα μου είπε ότι μίλησε σε κάποιο κατάστημα και η γυναίκα του είπε "ξέρετε, δεν μας αρέσει να μιλάμε Ρωσικά".
 
Last edited:
Μηνύματα
81
Likes
374
Συμφωνουμε απολυτα για το Ελσινκι, θελει τον χρονο του για να δειξει τις ομορφιες του.
Σχετικα με τη διαδρομη που πηρες και γυρισες πισω, οδηγει στο Παρκο ΣΙμπελιους, με το μοναδικο μνημειο αφιερωμενο σ αυτον αλλα και την πιο ονομαστη παραθαλασσια καντινα- καφετερια- ψησταρια της πολης. Κριμα που δεν εφτασες.
Επισης εχει πολλα ακομη αξιοθεατα να δει καποιος και σχεδον δωρεαν, με σημαντικοτερο το νησακι Suomenlinna που ειναι μνημειο Unesco χωρις καποια εισοδο και πας με το καραβακι της γραμμης σε λιγα λεπτα, τη βιβλιοθηκη της πολης που ειναι σημειο αναφορας για την κοινωνικη ζωη της πολης και αρκετα αλλα.
ΚΙ εγω θα ξαναπηγαινα.
Η Suomenlina πρέπει να είναι πράγματι ωραία. Σκέφτηκα ότι θα μου έτρωγε κάποια ώρα, ίσως έκανα λάθος. Ξέροντας ότι ήταν επίσκεψη - αστραπή, δεν έκατσα και να κοιτάξω με περισσότερη προσοχή τις όποιες πληροφορίες. Ξέρω ότι δεν είδα πολλά .... είπαμε, κάποτε πρέπει να κάνω μία "επανάληψη" :haha:
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.518
Μηνύματα
898.697
Μέλη
39.236
Νεότερο μέλος
Chrilag

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom