taver
Member
- Μηνύματα
- 12.611
- Likes
- 29.891
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ωδή στην Alitalia
- Ταξιδιωτικοί υπερπράκτορες
- Φύση σε Κόκκινο, Μπλε και Λευκό
- Εθνικό Πάρκο Los Flamencos
- Πόλεις στην Έρημο
- Ο δρόμος για τη Βολιβία
- Η γη που κοχλάζει
- Laguna Colorada
- Πέτρες στην Έρημο
- Λίμνες και Φλαμίνγκο
- Νερό κι αλάτι
- Salar de Uyuni
- Salar de Uyuni ΙΙ
- Επιστροφή στον πολιτισμό
- Επιστροφή στη Χιλή
- Έχουμε και δουλειές
- Σεληνιακή Κοιλάδα
- Ατμοί στην παγωνιά
- Επιστρέφοντας στο San Pedro
- Λίμνες και βουτιές
- Απλά μαθήματα Γεωλογίας
- Και λίγη προϊστορία
- Επιστροφή στο Σαντιάγο
- Σαντιάγο – πρώτη γνωριμία
- Bellavista
- Centro - μέρος 1
- Centro - μέρος 2
- Μια βραδιά στο Σαντιάγο
- Ο δρόμος για το Valparaiso
- Valparaiso - μέρος 1
- Valparaiso - μέρος 2
- Valparaiso - μέρος 3
- Providencia
- Αγορές
- Santa Lucia
- Brasil
- Επιστροφή
Τι ξέρετε για τη Χιλή; ΟΚ, οι μεγαλύτεροι από σας ίσως να θυμάστε μια εποχή που υπήρχαν αρκετές αναφορές στη Χιλή στον τύπο και την τηλεόραση, εξ’ αιτίας της στρατιωτικής χούντας του Πινοσέτ και των αντιδράσεων σ’ αυτή. Αλλά τι πραγματικά ξέρετε για τη Χιλή;
Αν απορείτε για τον τίτλο, είναι επειδή στο ταξίδι αυτό, επισκέφθηκα ένα από τα πλέον ενεργά ηφαιστειακά πεδία στον κόσμο, στις Άνδεις, στη Χιλή και στη Βολιβία. Και δυο πόλεις που έχουν μάθει να ζουν με τους σεισμούς, που συνδέονται με την ηφαιστειακή δραστηριότητα.
Όμως αυτά τα δυο πράγματα, η γεωλογία και η πολιτική, είναι που θα προσπαθήσω να μη με απασχολήσουν στην περιγραφή αυτή της ταξιδιωτικής ιστορίας που ακολουθεί. Γιατί δε θέλω να κοιμηθείτε με τα γεωλογικά (που άλλωστε δεν κατέχω και καλά και κινδυνεύω να πετάξω κοτσάνες), αλλά και γιατί η σύγχρονη πολιτική ιστορία είναι φορτισμένη και εξάπτει πάθη και εντάσεις. Όποιος θέλει να μάθει γι’ αυτά, υπάρχουν εξαιρετικά βιβλία στα καλά βιβλιοπωλεία που αναλύουν κάθε δυνατή σκοπιά.
Η Χιλή είναι μια χώρα στη Νότια Αμερική, από τη δυτική της πλευρά. «Βλέπει» προς τον Ειρηνικό, προς τον οποίο έχει μάλιστα μια τεράστια ακτογραμμή, γεμάτη φιόρδ και νησάκια, ενώ συνορεύει με την Αργεντινή, τη Βολιβία και το Περού. Είναι μια μεγάλη σε έκταση, ορεινή κυρίως, μακρόστενη χώρα. Το νοτιότερο άκρο της είναι σε γεωγραφικά πλάτη αντίστοιχα του Εδιμβούργου στο βόρειο ημισφαίριο, ενώ το βορειότερο άκρο της είναι σε γεωγραφικά πλάτη αντίστοιχα του Χαρτούμ στο Σουδάν, και υπάρχουν φυσικά και όλα τα ενδιάμεσα. Έχει συνεπώς μεγάλη ποικιλία διαφορετικών κλιμάτων, μεγάλη ακτογραμμή και πρόσβαση στη Θάλασσα, και μπόλικες οροσειρές που έχουν σχηματιστεί από την έντονη γεωλογική δραστηριότητα.
Το πλούσιο υπέδαφος της, η ανεπτυγμένη αλιεία, αλλά και η σχετικά σταθερές οικονομικές πολιτικές η κρατική οργάνωση και η καλή παιδεία που παρέχει, την έχουν αναγάγει στην πλέον ανεπτυγμένη οικονομία στη Λατινική Αμερική. Παρά τις ανισότητες που είναι έντονες όπως άλλωστε και σε όλες τις χώρες της περιοχής, το μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα είναι το υψηλότερο στην ήπειρο και ξεπερνάει αρκετές Ευρωπαϊκές χώρες.
Οι Άνδεις, αυτή η πανύψηλη οροσειρά, αποτελούν ένα φυσικό σύνορο που χωρίζει στα δυο την ήπειρο της Αμερικής εδώ στο νότο. Τόσο κλιματολογικά, καθώς τα σύννεφα δύσκολα μπορούν να τη διασχίσουν, όσο και πολιτιστικά, καθώς τα περάσματα είναι λίγα και δύσκολα, ακόμα και σήμερα. Ακόμα και με το αεροπλάνο ήταν δύσκολη η διάσχισή των βουνών αυτών μέχρι πριν λίγες δεκαετίες.
Δεν είναι οι Άνδεις η μόνη οροσειρά στη Χιλή, όμως. Υπάρχουν κι άλλες, με κυριότερη την παραλιακή οροσειρά. Δεν είναι και μικρή, καθώς διατρέχει το μεγαλύτερο μέρος της χώρας, παράλληλα με τις Άνδεις, ενώ η ψηλότερη κορυφή της φτάνει τα 3114 μέτρα. Η οροσειρά αυτή δημιουργεί μια εύφορη κοιλάδα στο κέντρο της χώρας, στην οποία βρίσκεται και η πρωτεύουσα Σαντιάγο (=Άγιος Ιάκωβος), αλλά και μια εντελώς άνυδρη περιοχή στο βορά, που περικλείεται από ψηλά βουνά και τα σύννεφα ποτέ δε φτάνουν ως εκεί για να φέρουν τη βροχή. Και ενώ η Χιλή έχει μια τεράστια ακτογραμμή, το μεγαλύτερο μέρος αυτής είναι τελικώς αποκομμένο από τη Θάλασσα.
Και παρότι η Χιλή καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος της Νότιας Αμερικής κατά μήκος των ακτών του Ειρηνικού, δεν περιορίζεται εκεί. Εκτός από τα περίφημα νησιά του Ρωβινσώνα Κρούσου, που βρίσκονται σχετικά κοντά στις ακτές της, στη Χιλή ανήκει κι ένα νησάκι στην Πολυνησία, το περίφημο Νησί του Πάσχα, που είναι ένα από τα πιο απομονωμένα μέρη στη Γη. Το νησί είναι «άλλο πράγμα» από τη Χιλή, περίπου όπως η Γαλλική Πολυνησία είναι «άλλο πράγμα» από τη Γαλλία, αλλά «τεχνικοί» λόγοι (ή αλλιώς σχετικώς οικονομικές πτήσεις) επιβάλλουν η επίσκεψη σ’ αυτό να γίνει μέσω του Σαντιάγο. Ο πολιτισμός που αναπτύχθηκε εκεί, ήταν μοναδικός λόγω της απομόνωσης του, και μολονότι στο 1500 μ.Χ. ήταν ακόμα σε φάση προϊστορίας, έχει αφήσει πίσω του σημάδια που γεννούν πάμπολλες απορίες για αυτούς και παραμένουν μυστήρια ακόμα για τους ερευνητές. Όμως σ’ αυτή την ιστορία δε θα σας γράψω γι’ αυτό, θα ακολουθήσει άλλη χωριστή, ειδικά για το νησί αυτό.
Το ταξίδι για τη Χιλή το είχα χρόνια στο νου μου. Κυρίως γιατί από κει είναι ο μόνος πρακτικά ανοικτός δρόμος (αν δεν έχεις εισιτήριο για το γύρο του κόσμου) για το συναρπαστικά μυστηριώδες νησί του Πάσχα, αλλά και επειδή ήθελα να επισκεφτώ την έρημο Ατακάμα, το πιο άνυδρο μέρος του κόσμου. Το είχα σχεδιάσει και κάνα δυο φορές αλλά δεν «κάθισε», είτε λόγω κόστους εισιτηρίων, είτε επειδή οι πιθανοί συνεπιβάτες δεν το αποφάσιζαν, είτε….
Για διάφορους λόγους, το 2017 είχα μένει με 10 μέρες άδειας που έπρεπε να καταναλώσω μέχρι τέλος του χρόνου, χωρίς να έχω προγραμματίσει κάποιο ταξίδι. Εκεί που ψαχνόμουνα, λοιπόν για το τι να τις κάνω, εμφανίστηκε μια προσφορά της Αλιτάλια για Σαντιάγο το φθινόπωρο. Έπαιξα λίγο και με τις ημερομηνίες, βρήκα και μια καλή τιμή για το Σαντιάγο - Νησί του Πάσχα και έκλεισα αυτά τα δυο εισιτήρια. Το Ρώμη – Σαντιάγο – Ρώμη για €471.74 και το Σαντιάγο – Νησί του Πάσχα - Σαντιάγο για €437.68 . Και για τα δυο υπήρχαν και λίγο φθηνότερες επιλογές (π.χ. Μιλάνο-Ρώμη-Σαντιάγο-Ρώμη-Μιλάνο με €100 λιγότερα ακόμη) αλλά δε με βόλευαν. Στην επιστροφή από το νησί μάλιστα η business class ήταν φθηνότερη από την οικονομική θέση, οπότε γιατί όχι, ας πετάξω με άνεση και με μπόλικα avios στο λογαριασμό μου… Παρέα με δυνατότητα για ταξίδι δυο εβδομάδων την ίδια εποχή δε βρέθηκε, ανάμεσα στους δοκιμασμένους συνταξιδιώτες μου τουλάχιστον, οπότε πήγα μόνος.
Φυσικά, σε δυο εβδομάδες δεν προλαβαίνει κανείς να δει όλη τη Χιλή, είναι τεράστια χώρα και με μεγάλη ποικιλία. Θα εστιάσω σε επιλεγμένα μέρη. Το ένα, θα είναι το νησί του Πάσχα. Το άλλο, το δίπολο Σαντιάγο/Βαλπαραΐσο. Και μένει περίπου μια εβδομάδα, στην αρχή του ταξιδιού. Η αρχική μου σκέψη ήταν να τη σπάσω. Μισή στην Ατακάμα, και μισή στην Παταγονία. Ωστόσο, επικράτησαν ωριμότερες σκέψεις. Θα πάω μόνο στην Ατακάμα, κι από κει θα πάρω και μια ολιγοήμερη εκδρομή στη Βολιβία, στο νότιο Αλτιπλάνο (Salar de Uyuni, Laguna Colorada κλπ.). Τα σύνορα είναι σημαντικά για τους ανθρώπους, αλλά για τη φύση δεν υπάρχουν, τουλάχιστον όσο δεν την κακοποιούν οι άνθρωποι, και τα ηφαιστειακά τοπία στις δυο χώρες στις περιοχές αυτές είναι κοντινά και παρεμφερή, και ουσιαστικά μέρη του ίδιου συμπλέγματος. Η Παταγονία, μπορεί με ανάλογο τρόπο να συνδυαστεί μια επόμενη φορά με την Αργεντίνικη πλευρά της, ενώ και η υπόλοιπη Χιλή δικαιολογεί ένα τουλάχιστον ακόμα ταξίδι.
Μείνετε λοιπόν μαζί μου, για μια ιστορία που περιλαμβάνει την πιο άνυδρη έρημο στον πλανήτη, απίθανες λίμνες με φλαμίνγκο στις Άνδεις, ηφαίστεια που καπνίζουν, τεράστια αλατοπεδία, δυο απίστευτες πόλεις και απίθανους συνταξιδιώτες.
Αν απορείτε για τον τίτλο, είναι επειδή στο ταξίδι αυτό, επισκέφθηκα ένα από τα πλέον ενεργά ηφαιστειακά πεδία στον κόσμο, στις Άνδεις, στη Χιλή και στη Βολιβία. Και δυο πόλεις που έχουν μάθει να ζουν με τους σεισμούς, που συνδέονται με την ηφαιστειακή δραστηριότητα.
Όμως αυτά τα δυο πράγματα, η γεωλογία και η πολιτική, είναι που θα προσπαθήσω να μη με απασχολήσουν στην περιγραφή αυτή της ταξιδιωτικής ιστορίας που ακολουθεί. Γιατί δε θέλω να κοιμηθείτε με τα γεωλογικά (που άλλωστε δεν κατέχω και καλά και κινδυνεύω να πετάξω κοτσάνες), αλλά και γιατί η σύγχρονη πολιτική ιστορία είναι φορτισμένη και εξάπτει πάθη και εντάσεις. Όποιος θέλει να μάθει γι’ αυτά, υπάρχουν εξαιρετικά βιβλία στα καλά βιβλιοπωλεία που αναλύουν κάθε δυνατή σκοπιά.
Η Χιλή είναι μια χώρα στη Νότια Αμερική, από τη δυτική της πλευρά. «Βλέπει» προς τον Ειρηνικό, προς τον οποίο έχει μάλιστα μια τεράστια ακτογραμμή, γεμάτη φιόρδ και νησάκια, ενώ συνορεύει με την Αργεντινή, τη Βολιβία και το Περού. Είναι μια μεγάλη σε έκταση, ορεινή κυρίως, μακρόστενη χώρα. Το νοτιότερο άκρο της είναι σε γεωγραφικά πλάτη αντίστοιχα του Εδιμβούργου στο βόρειο ημισφαίριο, ενώ το βορειότερο άκρο της είναι σε γεωγραφικά πλάτη αντίστοιχα του Χαρτούμ στο Σουδάν, και υπάρχουν φυσικά και όλα τα ενδιάμεσα. Έχει συνεπώς μεγάλη ποικιλία διαφορετικών κλιμάτων, μεγάλη ακτογραμμή και πρόσβαση στη Θάλασσα, και μπόλικες οροσειρές που έχουν σχηματιστεί από την έντονη γεωλογική δραστηριότητα.
Το πλούσιο υπέδαφος της, η ανεπτυγμένη αλιεία, αλλά και η σχετικά σταθερές οικονομικές πολιτικές η κρατική οργάνωση και η καλή παιδεία που παρέχει, την έχουν αναγάγει στην πλέον ανεπτυγμένη οικονομία στη Λατινική Αμερική. Παρά τις ανισότητες που είναι έντονες όπως άλλωστε και σε όλες τις χώρες της περιοχής, το μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα είναι το υψηλότερο στην ήπειρο και ξεπερνάει αρκετές Ευρωπαϊκές χώρες.
Οι Άνδεις, αυτή η πανύψηλη οροσειρά, αποτελούν ένα φυσικό σύνορο που χωρίζει στα δυο την ήπειρο της Αμερικής εδώ στο νότο. Τόσο κλιματολογικά, καθώς τα σύννεφα δύσκολα μπορούν να τη διασχίσουν, όσο και πολιτιστικά, καθώς τα περάσματα είναι λίγα και δύσκολα, ακόμα και σήμερα. Ακόμα και με το αεροπλάνο ήταν δύσκολη η διάσχισή των βουνών αυτών μέχρι πριν λίγες δεκαετίες.
Δεν είναι οι Άνδεις η μόνη οροσειρά στη Χιλή, όμως. Υπάρχουν κι άλλες, με κυριότερη την παραλιακή οροσειρά. Δεν είναι και μικρή, καθώς διατρέχει το μεγαλύτερο μέρος της χώρας, παράλληλα με τις Άνδεις, ενώ η ψηλότερη κορυφή της φτάνει τα 3114 μέτρα. Η οροσειρά αυτή δημιουργεί μια εύφορη κοιλάδα στο κέντρο της χώρας, στην οποία βρίσκεται και η πρωτεύουσα Σαντιάγο (=Άγιος Ιάκωβος), αλλά και μια εντελώς άνυδρη περιοχή στο βορά, που περικλείεται από ψηλά βουνά και τα σύννεφα ποτέ δε φτάνουν ως εκεί για να φέρουν τη βροχή. Και ενώ η Χιλή έχει μια τεράστια ακτογραμμή, το μεγαλύτερο μέρος αυτής είναι τελικώς αποκομμένο από τη Θάλασσα.
Και παρότι η Χιλή καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος της Νότιας Αμερικής κατά μήκος των ακτών του Ειρηνικού, δεν περιορίζεται εκεί. Εκτός από τα περίφημα νησιά του Ρωβινσώνα Κρούσου, που βρίσκονται σχετικά κοντά στις ακτές της, στη Χιλή ανήκει κι ένα νησάκι στην Πολυνησία, το περίφημο Νησί του Πάσχα, που είναι ένα από τα πιο απομονωμένα μέρη στη Γη. Το νησί είναι «άλλο πράγμα» από τη Χιλή, περίπου όπως η Γαλλική Πολυνησία είναι «άλλο πράγμα» από τη Γαλλία, αλλά «τεχνικοί» λόγοι (ή αλλιώς σχετικώς οικονομικές πτήσεις) επιβάλλουν η επίσκεψη σ’ αυτό να γίνει μέσω του Σαντιάγο. Ο πολιτισμός που αναπτύχθηκε εκεί, ήταν μοναδικός λόγω της απομόνωσης του, και μολονότι στο 1500 μ.Χ. ήταν ακόμα σε φάση προϊστορίας, έχει αφήσει πίσω του σημάδια που γεννούν πάμπολλες απορίες για αυτούς και παραμένουν μυστήρια ακόμα για τους ερευνητές. Όμως σ’ αυτή την ιστορία δε θα σας γράψω γι’ αυτό, θα ακολουθήσει άλλη χωριστή, ειδικά για το νησί αυτό.
Το ταξίδι για τη Χιλή το είχα χρόνια στο νου μου. Κυρίως γιατί από κει είναι ο μόνος πρακτικά ανοικτός δρόμος (αν δεν έχεις εισιτήριο για το γύρο του κόσμου) για το συναρπαστικά μυστηριώδες νησί του Πάσχα, αλλά και επειδή ήθελα να επισκεφτώ την έρημο Ατακάμα, το πιο άνυδρο μέρος του κόσμου. Το είχα σχεδιάσει και κάνα δυο φορές αλλά δεν «κάθισε», είτε λόγω κόστους εισιτηρίων, είτε επειδή οι πιθανοί συνεπιβάτες δεν το αποφάσιζαν, είτε….
Για διάφορους λόγους, το 2017 είχα μένει με 10 μέρες άδειας που έπρεπε να καταναλώσω μέχρι τέλος του χρόνου, χωρίς να έχω προγραμματίσει κάποιο ταξίδι. Εκεί που ψαχνόμουνα, λοιπόν για το τι να τις κάνω, εμφανίστηκε μια προσφορά της Αλιτάλια για Σαντιάγο το φθινόπωρο. Έπαιξα λίγο και με τις ημερομηνίες, βρήκα και μια καλή τιμή για το Σαντιάγο - Νησί του Πάσχα και έκλεισα αυτά τα δυο εισιτήρια. Το Ρώμη – Σαντιάγο – Ρώμη για €471.74 και το Σαντιάγο – Νησί του Πάσχα - Σαντιάγο για €437.68 . Και για τα δυο υπήρχαν και λίγο φθηνότερες επιλογές (π.χ. Μιλάνο-Ρώμη-Σαντιάγο-Ρώμη-Μιλάνο με €100 λιγότερα ακόμη) αλλά δε με βόλευαν. Στην επιστροφή από το νησί μάλιστα η business class ήταν φθηνότερη από την οικονομική θέση, οπότε γιατί όχι, ας πετάξω με άνεση και με μπόλικα avios στο λογαριασμό μου… Παρέα με δυνατότητα για ταξίδι δυο εβδομάδων την ίδια εποχή δε βρέθηκε, ανάμεσα στους δοκιμασμένους συνταξιδιώτες μου τουλάχιστον, οπότε πήγα μόνος.
Φυσικά, σε δυο εβδομάδες δεν προλαβαίνει κανείς να δει όλη τη Χιλή, είναι τεράστια χώρα και με μεγάλη ποικιλία. Θα εστιάσω σε επιλεγμένα μέρη. Το ένα, θα είναι το νησί του Πάσχα. Το άλλο, το δίπολο Σαντιάγο/Βαλπαραΐσο. Και μένει περίπου μια εβδομάδα, στην αρχή του ταξιδιού. Η αρχική μου σκέψη ήταν να τη σπάσω. Μισή στην Ατακάμα, και μισή στην Παταγονία. Ωστόσο, επικράτησαν ωριμότερες σκέψεις. Θα πάω μόνο στην Ατακάμα, κι από κει θα πάρω και μια ολιγοήμερη εκδρομή στη Βολιβία, στο νότιο Αλτιπλάνο (Salar de Uyuni, Laguna Colorada κλπ.). Τα σύνορα είναι σημαντικά για τους ανθρώπους, αλλά για τη φύση δεν υπάρχουν, τουλάχιστον όσο δεν την κακοποιούν οι άνθρωποι, και τα ηφαιστειακά τοπία στις δυο χώρες στις περιοχές αυτές είναι κοντινά και παρεμφερή, και ουσιαστικά μέρη του ίδιου συμπλέγματος. Η Παταγονία, μπορεί με ανάλογο τρόπο να συνδυαστεί μια επόμενη φορά με την Αργεντίνικη πλευρά της, ενώ και η υπόλοιπη Χιλή δικαιολογεί ένα τουλάχιστον ακόμα ταξίδι.
Μείνετε λοιπόν μαζί μου, για μια ιστορία που περιλαμβάνει την πιο άνυδρη έρημο στον πλανήτη, απίθανες λίμνες με φλαμίνγκο στις Άνδεις, ηφαίστεια που καπνίζουν, τεράστια αλατοπεδία, δυο απίστευτες πόλεις και απίθανους συνταξιδιώτες.