Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.350
- Likes
- 28.332
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
New Town Square in Warsaw (Rynek Nowego Miasta w Warszawie) και πέριξ αξιοθέατα-Multimedia Fountain Park (Multimedialny Park Fontann)-και λίγη ακόμα Παλιά Πόλη
Πέμπτη 31 Μαρτίου 2022
Η Rynek Nowego Miasta είναι η κεντρική Πλατεία της Νέας Πόλης η οποία δημιουργήθηκε πριν από το 1408. Τον 15ο αιώνα χτίστηκε ξύλινο Δημαρχείο στο κέντρο της Πλατείας και κατασκευάστηκαν και κτίρια κατοικιών. Το 1544 η Πλατεία υπέστη ζημιές από πυρκαγιά και το Δημαρχείο ανακατασκευάστηκε από τούβλα. Στη Νέα Πόλη ζούσαν πολύ φτωχότεροι άνθρωποι, από αυτούς της Παλιάς Πόλης, γι' αυτό και τα περισσότερα κτίρια ήταν ξύλινα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Λόγω έλλειψης χρημάτων δεν είχε ούτε τείχη.
Το 1656 η Πλατεία κάηκε κατά τη σουηδική εισβολή. Η ανοικοδόμηση ήταν αργή και το Δημαρχείο ξαναχτίστηκε το 1680. Στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα τα ξύλινα κτίρια κατοικιών αντικαταστάθηκαν από πλινθόκτιστες πολυκατοικίες. Το 1785 το Δημαρχείο ανακατασκευάστηκε, μερικώς, και προστέθηκαν πολλά καταστήματα. Το 1818 το Δημαρχείο γκρεμίστηκε και η Πλατεία απέκτησε τον χαρακτήρα της Αγοράς μέχρι το 1878. Στη συνέχεια, τα κτίρια επεκτάθηκαν και ανακατασκευάστηκαν για να στεγάσουν τον αυξανόμενο αριθμό τεχνιτών και εργατών.
Στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο κατά τη διάρκεια της Εξέγερσης της Βαρσοβίας του 1944, η Πλατεία καταστράφηκε ολοσχερώς και το 80% των σπιτιών κατεδαφίστηκε. Μετά τον πόλεμο, η Rynek Nowego Miasta ανακατασκευάστηκε σε στιλ του 18ου αιώνα. Η ανοικοδόμηση κράτησε μέχρι το 1955. Ένα πηγάδι του 19ου αιώνα βρίσκεται στο νότιο τμήμα της Πλατείας. Η εικόνα ενός κοριτσιού με έναν μονόκερο, το παλιό σύμβολο της Νέας Πόλης, βρίσκεται στην κορυφή μιας αντλίας από χυτοσίδηρο.
Πάρα πολύ όμορφα σπίτια κοσμούν σήμερα την Πλατεία,
αλλά ο όγκος του καθολικού ναού του St. Casimir (Kościół św. Kazimierza) μας απέσπασε την προσοχή από αυτά και γρήγορα μας τράβηξε κοντά του. Αυτή η ρωμαιοκαθολική εκκλησία ανεγέρθηκε μέσα στην ιδιοκτησία του πολύ πλούσιου Adam Kotowski. Αργότερα, αυτή η ιδιοκτησία αγοράστηκε από τη βασίλισσα Maria Kazimiera, η οποία διέθεσε την εκκλησία για να εξυπηρετήσει τις Βενεδικτίνες Αδελφές της Διαρκούς Προσκύνησης του Υπεραγίου Μυστηρίου, τις οποίες η ίδια είχε φέρει στην Πολωνία.
Στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο κατά τη διάρκεια της Εξέγερσης της Βαρσοβίας και αυτός ο ναός χρησιμοποιήθηκε ως νοσοκομείο. Οι μοναχές στέγασαν πολλούς πολίτες στην εκκλησία και στα κελάρια και παρείχαν όσο καλύτερα μπορούσαν ιατρική βοήθεια. Τον Αύγουστο του 1944 βοήθησαν τους τραυματίες αντάρτες, και εξαιτίας αυτής της πράξης, ο γερμανικός στρατός στόχευσε την εκκλησία και το μοναστήρι εξαπολύοντας σφοδρούς βομβαρδισμούς. Η υπέροχη αυτή εκκλησία καταστράφηκε και ανακατασκευάστηκε από το 1947 έως το 1953.
Λίγο μετά την Πλατεία, στο σημείο που η οδός Freta αλλάζει ονομασία και γίνεται οδός Zakroczymska, συναντήσαμε έναν ακόμα ναό, τον Άγιο Φραγκίσκο (Kościół św. Franciszka) ο οποίος γειτνιάζει με το μοναστήρι των Φραγκισκανών της Νέας Πόλης. Σε σύγκριση με άλλες πολωνικές πόλεις οι Φραγκισκανοί έφτασαν σχετικά αργά στη Βαρσοβία, το 1646. Έτσι, την ίδια χρονιά χτίστηκε μια μικρή ξύλινη εκκλησία με δύο παρεκκλήσια αφιερωμένα στην Παναγία και στον Άγιο Αντώνιο.
Η εκκλησία αυτή κάηκε και έτσι το 1679 τέθηκε ο θεμέλιος λίθος για την ανέγερση ενός νέου ναού. Το 1737 η εκκλησία, αφιερωμένη στον Άγιο Φραγκίσκο, καθαγιάστηκε ξεκινώντας μια περίοδος ποικίλων ποιμαντικών και πολιτιστικών φραγκισκανικών δραστηριοτήτων στη Βαρσοβία. Στις αρχές του 19ου αιώνα η μονή πέρασε περιπέτειες. Μεταξύ άλλων στέγασε φυλακή, ορφανοτροφείο αλλά και την Κληρική Ακαδημία της Βαρσοβίας. Από τον Νοέμβριο του 1940 έως τον Δεκέμβριο του 1941 η εκκλησία βρισκόταν στο βορειοανατολικό άκρο του Γκέτο της Βαρσοβίας. Μετά το ξέσπασμα της Μεγάλης Εξέγερσης βομβαρδίστηκε και εδώ σκοτώθηκαν 40 άτομα που στεγάζονταν στο καταφύγιο. Η ανακαίνιση διήρκεσε πολλά χρόνια.
Λίγα μέτρα πιο πέρα από την εκκλησία του Αγίου Φραγκίσκου ξεδιπλώνεται ένα τεράστιο κτίριο το οποίο καταλαμβάνει ένα μεγάλο τμήμα της οδού Zakroczymska. Είναι το Παλάτι Sapieha (Pałac Sapiehów) το οποίο ξεκίνησε από την ισχυρή οικογένεια Sapieha και σήμερα στεγάζει το Σχολικό Συγκρότημα Προστασίας Περιβάλλοντος. Τον 19ο αιώνα είχε μετατραπεί σε στρατώνα, ενώ κατά τη διάρκεια της Εξέγερσης χρησίμευσε ως στρατώνας για το περίφημο Πολωνικό 4ο Σύνταγμα Πεζικού.
Ακολουθήσαμε την οδό Kościelna γιατί εδώ βρίσκεται ένας πολύ σημαντικός ναός. Στη γωνία, λοιπόν, των οδών Przyrynek και Kościelna ορθώνεται η εκκλησία της Επίσκεψης της Θεοτόκου, αλλιώς και εκκλησία της Αγίας Μαρίας (Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny).
INFO: Είναι ρωμαιοκαθολικός ναός και ένα από τα παλαιότερα σωζόμενα δείγματα γοτθικής αρχιτεκτονικής στην πόλη. Είναι χτισμένος στην τοποθεσία αρχαίου τόπου παγανιστικής λατρείας. Η εκκλησία εγκαινιάστηκε το 1411 και από τότε έως σήμερα έχει τροποποιηθεί, κατεδαφιστεί και ξαναχτιστεί πολλές φορές. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ο Πύργος που χτίστηκε το 1518 και είναι ορατός από μεγάλη απόσταση. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου η εκκλησία ισοπεδώθηκε εσκεμμένα από τους Γερμανούς και ανακατασκευάστηκε από το 1947 έως το 1966.
Βρήκαμε την εκκλησία ανοιχτή και φυσικά δε χάσαμε την ευκαιρία να κάνουμε ένα πέρασμα από το εσωτερικό της.
Πίσω από την Αγία Μαρία βρίσκεται μικρός λόφος-πάρκο που κατηφορίζει προς την όχθη του ποταμού Vistula. Σε έναν τοίχο είναι ζωγραφισμένο ένα mural για την Εξέγερση της Βαρσοβίας.
Το άγαλμα της Maria Skłodowska Curie, έξω από την εκκλησία, ατενίζει το Multimedialny Park Fontann. Εδώ υπάρχουν ωραία και μεγάλα παγκάκια για να καθίσεις και να απολαύσεις την ίδια θέα που απολαμβάνει και η Μαρία, αλλά με αυτό το κρύο δε μας πέρασε καν από το μυαλό να στρογγυλοκαθίσουμε τους πισινούς μας στα κατεψυγμένα καθίσματα, αντιθέτως προτιμήσαμε να κατέβουμε τα σκαλάκια, που οδηγούν στο Πάρκο και στο hi tech σιντριβάνι, το οποίο φυσικά δε λειτουργεί τέτοια εποχή. Όμως από τον Μάιο έως τα τέλη Σεπτεμβρίου είναι ένα μέρος δροσιάς για κατοίκους και επισκέπτες.
Τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου (από Μάιο έως Σεπτέμβριο) λαμβάνει χώρα μια εντυπωσιακή παράσταση φωτός, ήχου και νερού. Πάνω στους πίδακες του σιντριβανιού ο επισκέπτης μπορεί να παρακολουθήσει την ιστορία της Βαρσοβίας και τους θρύλους της. Η "αφήγηση" συνοδεύεται από φώτα λέιζερ και στήλες νερού πολλών μέτρων που ανεβαίνουν στον ρυθμό της μουσικής φωτισμένες από πολύχρωμους προβολείς. Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται κάθε Παρασκευή και Σάββατο τον Μάιο, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο στις 21:30, τον Αύγουστο στις 21:00 και τον Σεπτέμβριο στις 20:30.
Multimedialny Park Fontann nad Wisłą
Το Πάρκο ήταν κάπως καταθλιπτικό με το άψυχο σιντριβάνι και την απουσία ανθρώπινης ύπαρξης.
Είχε όμως ωραία θέα προς την εκκλησία της Επίσκεψης της Θεοτόκου
αλλά και στην πίσω πλευρά της εκκλησίας St. Benon καθώς και σε ένα ακόμα mural το οποίο είναι ζωγραφισμένο πάνω στη μάντρα.
Ένα ακόμα αξιοθέατο του Πάρκου μας τράβηξε την προσοχή, το William Heerlein Lindley's bench. Ο William Lindley ήταν Άγγλος μηχανικός, που μαζί με τους γιους του, σχεδίασαν συστήματα ύδρευσης και αποχέτευσης για περισσότερες από 30 πόλεις σε όλη την Ευρώπη. Μεταξύ του 1876 και του 1878 σχεδίασε έργα ύδρευσης και στη Βαρσοβία. Η πόλη τον τίμησε κατασκευάζοντας αυτό το παγκάκι από σωλήνες νερού στο Multimedialny Park Fontann. Το άγαλμα του Lindley στέκεται δίπλα του με το χέρι του να γυρίζει μια στρόφιγγα, ενώ τα δύο μπροστινά πόδια είναι κατασκευασμένα από διάφανο υλικό για να δίνουν την αίσθηση τρεχούμενου νερού.
Σε αυτό το σημείο ολοκληρώσαμε τη γνωριμία μας με τη Νέα Πόλη. Είχαμε όμως αφήσει μια εκκρεμότητα στην Παλιά Πόλη και έτσι πήραμε τον δρόμο της επιστροφής, ακολουθώντας τη γνωστή μας πλέον κεντρική αρτηρία Freta, που ενώνει αυτά τα δύο πανέμορφα κομμάτια του πολυποίκιλου παζλ της Βαρσοβίας, τη Νέα με την Παλιά Πόλη. Σταματήσαμε στο "to Lubię cafe", το οποίο βρίσκεται λίγο πριν το Barbican, για να πάρει ο σύζυγος έναν καπουτσίνο στο χέρι. Τον πλήρωσε 3,5 ευρώ παρακαλώ, ήπιε μια-δυό γουλιές και τον απόθεσε στον πρώτο κάλαθο των αχρήστων που βρήκαμε μπροστά μας γιατί δεν πινόταν με τίποτα.
Η Πλατεία Ιερέων (Plac Kanonia), πίσω από τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ιωάννη, είναι μια μικρή τριγωνική πλατεία. Το όνομά της προέρχεται από τις κατοικίες του 17ου αιώνα που ανήκαν στους ιερείς του χάρτη της Βαρσοβίας.
Στη μέση της Πλατείας βρίσκεται η χάλκινη καμπάνα της Βαρσοβίας, την οποία παρήγγειλε το 1646 ο Jan Mikołaj Daniłowicz, θησαυροφύλακας του Μεγάλου Στέμματος, για την Ιησουιτική Εκκλησία στο Jarosław. Η καμπάνα δεν έφτασε ποτέ εκεί. Κάποιες πηγές αναφέρουν ότι είχε κατασκευαστικό ελάττωμα. Η ραγισμένη καμπάνα βρέθηκε μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και αγοράστηκε από το Εθνικό Μουσείο, το οποίο μετά την ανακατασκευή του, την τοποθέτησε στην αυλή του. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου οι Γερμανοί σκόπευαν να πάρουν την καμπάνα. Όμως συνάντησαν δυσκολίες με τη μεταφορά της και έτσι δεν κατάφεραν να το κάνουν. Το 1972 με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού η καμπάνα τοποθετήθηκε στην Πλατεία Kanonia.
Στη γωνία της Plac Kanonia βρίσκεται το στενότερο σπίτι, με πλάτος μόλις 2 m, που χτίστηκε τον 18ο αιώνα. Αυτή η τόσο στενή κατασκευή οφείλεται στη φορολογική ελάφρυνση που είχε ο ιδιοκτήτης του, αφού ο φόρος ακίνητης περιουσίας ήταν πληρωτέος ανάλογα με το πλάτος του σπιτιού. Ήταν δηλαδή το οικοδόμημα με τη χαμηλότερη φορολογία κατά τον 18ο αιώνα.
Το στενό δρομάκι Celna, με αυτήν την όμορφη Πύλη, οδηγεί στο Gnojna Góra, το μεγάλο μπαλκόνι με θέα τον Vistula.
Το μπαλκόνι Góra Gnojna βρίσκεται πίσω από την Πλατεία Kanonia, ουσιαστικά είναι ένας λόφος που βρίσκεται στο ανάχωμα του Vistula στην Παλιά Πόλη. Το όνομα Gnojna Góra προέρχεται από τα σκουπίδια και την κοπριά που έφερναν σε αυτό το μέρος από όλη την πόλη. Ήταν η χωματερή της Βαρσοβίας μέχρι το 1844. Σήμερα, ο άλλοτε σκουπιδότοπος, χρησιμεύει ως κατάστρωμα παρατήρησης προς τον ποταμό και τη συνοικία Praga.
Ένα γλυπτό ενός γυμνού άνδρα που κουβαλάει έναν ογκόλιθο τοποθετήθηκε εδώ το 1972.
Το πρόγραμμα της πρώτης μέρας στη Βαρσοβία είχε μόλις ολοκληρωθεί με μεγάλη επιτυχία. Είχαμε βέβαια μαζέψει πολύ κρύο, αλλά αφού δεν είχαμε βροχή, όλα πήγαν πρίμα. Ήταν πλέον καιρός να τρυπώσουμε σε κάποιο ζεστό μέρος, να πιούμε ένα χαλαρωτικό ρόφημα και να επαναφέρουμε τα παγωμένα κορμιά μας στις εργοστασιακές τους λειτουργίες.
Μερικές τελευταίες εικόνες πριν αποχαιρετήσουμε την Παλιά Πόλη και αναζητήσουμε καταφύγιο σε πιο ζεστά και μοντέρνα μέρη.
Όταν φτάσαμε στη Στήλη του Sigismund καλέσαμε Bolt. Το αυτοκίνητο μας παρέλαβε αμέσως από την οδό Podwale και μας μετέφερε, μέσα σε λίγη ώρα, στο σύμβολο της σύγχρονης Βαρσοβίας.
Πέμπτη 31 Μαρτίου 2022
Η Rynek Nowego Miasta είναι η κεντρική Πλατεία της Νέας Πόλης η οποία δημιουργήθηκε πριν από το 1408. Τον 15ο αιώνα χτίστηκε ξύλινο Δημαρχείο στο κέντρο της Πλατείας και κατασκευάστηκαν και κτίρια κατοικιών. Το 1544 η Πλατεία υπέστη ζημιές από πυρκαγιά και το Δημαρχείο ανακατασκευάστηκε από τούβλα. Στη Νέα Πόλη ζούσαν πολύ φτωχότεροι άνθρωποι, από αυτούς της Παλιάς Πόλης, γι' αυτό και τα περισσότερα κτίρια ήταν ξύλινα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Λόγω έλλειψης χρημάτων δεν είχε ούτε τείχη.
Το 1656 η Πλατεία κάηκε κατά τη σουηδική εισβολή. Η ανοικοδόμηση ήταν αργή και το Δημαρχείο ξαναχτίστηκε το 1680. Στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα τα ξύλινα κτίρια κατοικιών αντικαταστάθηκαν από πλινθόκτιστες πολυκατοικίες. Το 1785 το Δημαρχείο ανακατασκευάστηκε, μερικώς, και προστέθηκαν πολλά καταστήματα. Το 1818 το Δημαρχείο γκρεμίστηκε και η Πλατεία απέκτησε τον χαρακτήρα της Αγοράς μέχρι το 1878. Στη συνέχεια, τα κτίρια επεκτάθηκαν και ανακατασκευάστηκαν για να στεγάσουν τον αυξανόμενο αριθμό τεχνιτών και εργατών.
Στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο κατά τη διάρκεια της Εξέγερσης της Βαρσοβίας του 1944, η Πλατεία καταστράφηκε ολοσχερώς και το 80% των σπιτιών κατεδαφίστηκε. Μετά τον πόλεμο, η Rynek Nowego Miasta ανακατασκευάστηκε σε στιλ του 18ου αιώνα. Η ανοικοδόμηση κράτησε μέχρι το 1955. Ένα πηγάδι του 19ου αιώνα βρίσκεται στο νότιο τμήμα της Πλατείας. Η εικόνα ενός κοριτσιού με έναν μονόκερο, το παλιό σύμβολο της Νέας Πόλης, βρίσκεται στην κορυφή μιας αντλίας από χυτοσίδηρο.
Πάρα πολύ όμορφα σπίτια κοσμούν σήμερα την Πλατεία,
αλλά ο όγκος του καθολικού ναού του St. Casimir (Kościół św. Kazimierza) μας απέσπασε την προσοχή από αυτά και γρήγορα μας τράβηξε κοντά του. Αυτή η ρωμαιοκαθολική εκκλησία ανεγέρθηκε μέσα στην ιδιοκτησία του πολύ πλούσιου Adam Kotowski. Αργότερα, αυτή η ιδιοκτησία αγοράστηκε από τη βασίλισσα Maria Kazimiera, η οποία διέθεσε την εκκλησία για να εξυπηρετήσει τις Βενεδικτίνες Αδελφές της Διαρκούς Προσκύνησης του Υπεραγίου Μυστηρίου, τις οποίες η ίδια είχε φέρει στην Πολωνία.
Στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο κατά τη διάρκεια της Εξέγερσης της Βαρσοβίας και αυτός ο ναός χρησιμοποιήθηκε ως νοσοκομείο. Οι μοναχές στέγασαν πολλούς πολίτες στην εκκλησία και στα κελάρια και παρείχαν όσο καλύτερα μπορούσαν ιατρική βοήθεια. Τον Αύγουστο του 1944 βοήθησαν τους τραυματίες αντάρτες, και εξαιτίας αυτής της πράξης, ο γερμανικός στρατός στόχευσε την εκκλησία και το μοναστήρι εξαπολύοντας σφοδρούς βομβαρδισμούς. Η υπέροχη αυτή εκκλησία καταστράφηκε και ανακατασκευάστηκε από το 1947 έως το 1953.
Pomnik św. Klemensa Hofbauera έξω από τον St. Casimir
Εκκλησία St. Benon πίσω από τον St. Casimir
Λίγο μετά την Πλατεία, στο σημείο που η οδός Freta αλλάζει ονομασία και γίνεται οδός Zakroczymska, συναντήσαμε έναν ακόμα ναό, τον Άγιο Φραγκίσκο (Kościół św. Franciszka) ο οποίος γειτνιάζει με το μοναστήρι των Φραγκισκανών της Νέας Πόλης. Σε σύγκριση με άλλες πολωνικές πόλεις οι Φραγκισκανοί έφτασαν σχετικά αργά στη Βαρσοβία, το 1646. Έτσι, την ίδια χρονιά χτίστηκε μια μικρή ξύλινη εκκλησία με δύο παρεκκλήσια αφιερωμένα στην Παναγία και στον Άγιο Αντώνιο.
Η εκκλησία αυτή κάηκε και έτσι το 1679 τέθηκε ο θεμέλιος λίθος για την ανέγερση ενός νέου ναού. Το 1737 η εκκλησία, αφιερωμένη στον Άγιο Φραγκίσκο, καθαγιάστηκε ξεκινώντας μια περίοδος ποικίλων ποιμαντικών και πολιτιστικών φραγκισκανικών δραστηριοτήτων στη Βαρσοβία. Στις αρχές του 19ου αιώνα η μονή πέρασε περιπέτειες. Μεταξύ άλλων στέγασε φυλακή, ορφανοτροφείο αλλά και την Κληρική Ακαδημία της Βαρσοβίας. Από τον Νοέμβριο του 1940 έως τον Δεκέμβριο του 1941 η εκκλησία βρισκόταν στο βορειοανατολικό άκρο του Γκέτο της Βαρσοβίας. Μετά το ξέσπασμα της Μεγάλης Εξέγερσης βομβαρδίστηκε και εδώ σκοτώθηκαν 40 άτομα που στεγάζονταν στο καταφύγιο. Η ανακαίνιση διήρκεσε πολλά χρόνια.
Λίγα μέτρα πιο πέρα από την εκκλησία του Αγίου Φραγκίσκου ξεδιπλώνεται ένα τεράστιο κτίριο το οποίο καταλαμβάνει ένα μεγάλο τμήμα της οδού Zakroczymska. Είναι το Παλάτι Sapieha (Pałac Sapiehów) το οποίο ξεκίνησε από την ισχυρή οικογένεια Sapieha και σήμερα στεγάζει το Σχολικό Συγκρότημα Προστασίας Περιβάλλοντος. Τον 19ο αιώνα είχε μετατραπεί σε στρατώνα, ενώ κατά τη διάρκεια της Εξέγερσης χρησίμευσε ως στρατώνας για το περίφημο Πολωνικό 4ο Σύνταγμα Πεζικού.
Ακολουθήσαμε την οδό Kościelna γιατί εδώ βρίσκεται ένας πολύ σημαντικός ναός. Στη γωνία, λοιπόν, των οδών Przyrynek και Kościelna ορθώνεται η εκκλησία της Επίσκεψης της Θεοτόκου, αλλιώς και εκκλησία της Αγίας Μαρίας (Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny).
INFO: Είναι ρωμαιοκαθολικός ναός και ένα από τα παλαιότερα σωζόμενα δείγματα γοτθικής αρχιτεκτονικής στην πόλη. Είναι χτισμένος στην τοποθεσία αρχαίου τόπου παγανιστικής λατρείας. Η εκκλησία εγκαινιάστηκε το 1411 και από τότε έως σήμερα έχει τροποποιηθεί, κατεδαφιστεί και ξαναχτιστεί πολλές φορές. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ο Πύργος που χτίστηκε το 1518 και είναι ορατός από μεγάλη απόσταση. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου η εκκλησία ισοπεδώθηκε εσκεμμένα από τους Γερμανούς και ανακατασκευάστηκε από το 1947 έως το 1966.
Βρήκαμε την εκκλησία ανοιχτή και φυσικά δε χάσαμε την ευκαιρία να κάνουμε ένα πέρασμα από το εσωτερικό της.
Πίσω από την Αγία Μαρία βρίσκεται μικρός λόφος-πάρκο που κατηφορίζει προς την όχθη του ποταμού Vistula. Σε έναν τοίχο είναι ζωγραφισμένο ένα mural για την Εξέγερση της Βαρσοβίας.
Το άγαλμα της Maria Skłodowska Curie, έξω από την εκκλησία, ατενίζει το Multimedialny Park Fontann. Εδώ υπάρχουν ωραία και μεγάλα παγκάκια για να καθίσεις και να απολαύσεις την ίδια θέα που απολαμβάνει και η Μαρία, αλλά με αυτό το κρύο δε μας πέρασε καν από το μυαλό να στρογγυλοκαθίσουμε τους πισινούς μας στα κατεψυγμένα καθίσματα, αντιθέτως προτιμήσαμε να κατέβουμε τα σκαλάκια, που οδηγούν στο Πάρκο και στο hi tech σιντριβάνι, το οποίο φυσικά δε λειτουργεί τέτοια εποχή. Όμως από τον Μάιο έως τα τέλη Σεπτεμβρίου είναι ένα μέρος δροσιάς για κατοίκους και επισκέπτες.
Τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου (από Μάιο έως Σεπτέμβριο) λαμβάνει χώρα μια εντυπωσιακή παράσταση φωτός, ήχου και νερού. Πάνω στους πίδακες του σιντριβανιού ο επισκέπτης μπορεί να παρακολουθήσει την ιστορία της Βαρσοβίας και τους θρύλους της. Η "αφήγηση" συνοδεύεται από φώτα λέιζερ και στήλες νερού πολλών μέτρων που ανεβαίνουν στον ρυθμό της μουσικής φωτισμένες από πολύχρωμους προβολείς. Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται κάθε Παρασκευή και Σάββατο τον Μάιο, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο στις 21:30, τον Αύγουστο στις 21:00 και τον Σεπτέμβριο στις 20:30.
Multimedialny Park Fontann nad Wisłą
Το Πάρκο ήταν κάπως καταθλιπτικό με το άψυχο σιντριβάνι και την απουσία ανθρώπινης ύπαρξης.
Είχε όμως ωραία θέα προς την εκκλησία της Επίσκεψης της Θεοτόκου
αλλά και στην πίσω πλευρά της εκκλησίας St. Benon καθώς και σε ένα ακόμα mural το οποίο είναι ζωγραφισμένο πάνω στη μάντρα.
Ένα ακόμα αξιοθέατο του Πάρκου μας τράβηξε την προσοχή, το William Heerlein Lindley's bench. Ο William Lindley ήταν Άγγλος μηχανικός, που μαζί με τους γιους του, σχεδίασαν συστήματα ύδρευσης και αποχέτευσης για περισσότερες από 30 πόλεις σε όλη την Ευρώπη. Μεταξύ του 1876 και του 1878 σχεδίασε έργα ύδρευσης και στη Βαρσοβία. Η πόλη τον τίμησε κατασκευάζοντας αυτό το παγκάκι από σωλήνες νερού στο Multimedialny Park Fontann. Το άγαλμα του Lindley στέκεται δίπλα του με το χέρι του να γυρίζει μια στρόφιγγα, ενώ τα δύο μπροστινά πόδια είναι κατασκευασμένα από διάφανο υλικό για να δίνουν την αίσθηση τρεχούμενου νερού.
Σε αυτό το σημείο ολοκληρώσαμε τη γνωριμία μας με τη Νέα Πόλη. Είχαμε όμως αφήσει μια εκκρεμότητα στην Παλιά Πόλη και έτσι πήραμε τον δρόμο της επιστροφής, ακολουθώντας τη γνωστή μας πλέον κεντρική αρτηρία Freta, που ενώνει αυτά τα δύο πανέμορφα κομμάτια του πολυποίκιλου παζλ της Βαρσοβίας, τη Νέα με την Παλιά Πόλη. Σταματήσαμε στο "to Lubię cafe", το οποίο βρίσκεται λίγο πριν το Barbican, για να πάρει ο σύζυγος έναν καπουτσίνο στο χέρι. Τον πλήρωσε 3,5 ευρώ παρακαλώ, ήπιε μια-δυό γουλιές και τον απόθεσε στον πρώτο κάλαθο των αχρήστων που βρήκαμε μπροστά μας γιατί δεν πινόταν με τίποτα.
Η Πλατεία Ιερέων (Plac Kanonia), πίσω από τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ιωάννη, είναι μια μικρή τριγωνική πλατεία. Το όνομά της προέρχεται από τις κατοικίες του 17ου αιώνα που ανήκαν στους ιερείς του χάρτη της Βαρσοβίας.
Στη μέση της Πλατείας βρίσκεται η χάλκινη καμπάνα της Βαρσοβίας, την οποία παρήγγειλε το 1646 ο Jan Mikołaj Daniłowicz, θησαυροφύλακας του Μεγάλου Στέμματος, για την Ιησουιτική Εκκλησία στο Jarosław. Η καμπάνα δεν έφτασε ποτέ εκεί. Κάποιες πηγές αναφέρουν ότι είχε κατασκευαστικό ελάττωμα. Η ραγισμένη καμπάνα βρέθηκε μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και αγοράστηκε από το Εθνικό Μουσείο, το οποίο μετά την ανακατασκευή του, την τοποθέτησε στην αυλή του. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου οι Γερμανοί σκόπευαν να πάρουν την καμπάνα. Όμως συνάντησαν δυσκολίες με τη μεταφορά της και έτσι δεν κατάφεραν να το κάνουν. Το 1972 με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού η καμπάνα τοποθετήθηκε στην Πλατεία Kanonia.
Στη γωνία της Plac Kanonia βρίσκεται το στενότερο σπίτι, με πλάτος μόλις 2 m, που χτίστηκε τον 18ο αιώνα. Αυτή η τόσο στενή κατασκευή οφείλεται στη φορολογική ελάφρυνση που είχε ο ιδιοκτήτης του, αφού ο φόρος ακίνητης περιουσίας ήταν πληρωτέος ανάλογα με το πλάτος του σπιτιού. Ήταν δηλαδή το οικοδόμημα με τη χαμηλότερη φορολογία κατά τον 18ο αιώνα.
Η καμπάνα και πίσω στη γωνία το στενότερο σπίτι
Το στενό δρομάκι Celna, με αυτήν την όμορφη Πύλη, οδηγεί στο Gnojna Góra, το μεγάλο μπαλκόνι με θέα τον Vistula.
Το μπαλκόνι Góra Gnojna βρίσκεται πίσω από την Πλατεία Kanonia, ουσιαστικά είναι ένας λόφος που βρίσκεται στο ανάχωμα του Vistula στην Παλιά Πόλη. Το όνομα Gnojna Góra προέρχεται από τα σκουπίδια και την κοπριά που έφερναν σε αυτό το μέρος από όλη την πόλη. Ήταν η χωματερή της Βαρσοβίας μέχρι το 1844. Σήμερα, ο άλλοτε σκουπιδότοπος, χρησιμεύει ως κατάστρωμα παρατήρησης προς τον ποταμό και τη συνοικία Praga.
Ένα γλυπτό ενός γυμνού άνδρα που κουβαλάει έναν ογκόλιθο τοποθετήθηκε εδώ το 1972.
Το πρόγραμμα της πρώτης μέρας στη Βαρσοβία είχε μόλις ολοκληρωθεί με μεγάλη επιτυχία. Είχαμε βέβαια μαζέψει πολύ κρύο, αλλά αφού δεν είχαμε βροχή, όλα πήγαν πρίμα. Ήταν πλέον καιρός να τρυπώσουμε σε κάποιο ζεστό μέρος, να πιούμε ένα χαλαρωτικό ρόφημα και να επαναφέρουμε τα παγωμένα κορμιά μας στις εργοστασιακές τους λειτουργίες.
Μερικές τελευταίες εικόνες πριν αποχαιρετήσουμε την Παλιά Πόλη και αναζητήσουμε καταφύγιο σε πιο ζεστά και μοντέρνα μέρη.
Όταν φτάσαμε στη Στήλη του Sigismund καλέσαμε Bolt. Το αυτοκίνητο μας παρέλαβε αμέσως από την οδό Podwale και μας μετέφερε, μέσα σε λίγη ώρα, στο σύμβολο της σύγχρονης Βαρσοβίας.
Last edited: