themischar
Member
- Μηνύματα
- 503
- Likes
- 4.765
4η μέρα, Τριγύρω στο Goreme
Δεν γίνεται να βρεθείς στην Καππαδοκία και να μείνεις αλώβητος από το πεντανόστιμο φαγητό της. Η κουζίνα γενικά είναι αρκετά βαριά και πλούσια σε μπαχαρικά. Ήλθε και έδεσε και σε μας χθες βράδυ δοκιμάζοντας δύο χαρακτηριστικά πιάτα της περιοχής, το Pottery Kebap (κεμπάπ σε πήλινο) και το Manti (πάνω-κάτω κάτι όμοια με παραδοσιακά ραβιόλια).
Αυτά ήταν χθες, γιατί το σημερινό πρωινό στον καλοστρωμένο μπουφέ με τα όμορφα καλούδια του δε μας τραβούσε ούτε να τον πλησιάσουμε, έγινε και αυτό !
Με ένα καφέ που είπιαμε και ένα χυμό στο χέρι, πάμε για πεζοπορία, κατάλληλα ντυμένοι και φορτωμένοι με τα απαραίτητα.
Σκάσαμε μύτη στο δρόμο κατά τις 09:20πμ, με κατεύθυνση τη Rose Valley, μια απίστευτα μοναδική περιοχή της Καππαδοκίας με τις αιχμηρές -ροζ χρώματος- κορυφογραμμές, που γίνεται περισσότερο έντονο κατά τη διάρκεια του ηλιοβασιλέματος !
Περνάμε μπροστά από το Goreme Open-Air Museum και συνεχίζουμε λίγο πιο πάνω φθάνοντας στο Kaya Camping. Ο πρώτος δρόμος μετά το Kaya Camping, είναι ο δρόμος που στη συνέχεια γίνεται μονοπάτι. Κάπου εκεί υπήρχε μια ξύλινη πινακίδα με εντελώς ξεθωριασμένα γκράφιτι που έδειχναν κατευθύνσεις προς «Rose» και «Red» και που καλώς υποθέσαμε ότι ήταν η αφετηρία μας.
Το μονοπάτι με την ονομασία ¨Meskendir Trail¨ ήταν κατηφορικό. Το αμμοχάλικο της περιοχής που το σκέπαζε μαζί με το χώμα εν είδη πούδρας γινόταν αρκετά ολισθηρό, αλλά σιγά-σιγά βρήκαμε το ρυθμό μας έχοντας κατά νου πως η συνέχεια του θα μας συνέδεε με τη Rose Valley.
Το τοπίο εναλλάσσεται και δημιουργεί εικόνες που έντονα αποτυπώνονται στη μνήμη μας. Ο ήλιος με τη φιλενάδα του τη ζέστη είναι απανταχού παρόντες, αλλά δε μας πτοούν, είναι τόσο όμορφα που μας προκαλούν να συνεχίσουμε.
Το μονοπάτι, φθάνοντας στην κοιλάδα, ίσιωσε και αρχίσαμε να μπαίνουμε σε μια σειρά από σήραγγες ψαμμίτη που ήταν εξαιρετικά δροσερές. Μερικά από αυτά τα τούνελ τα συναντάς και άλλου, αλλά τούτα ήταν μακρύτερα και οι στέγες τους ήταν πολύ ψηλότερες.
Είμαστε ήδη εντυπωσιασμένοι με τους μικρούς σχηματισμούς φαραγγιών και βράχων.
Μέχρι στιγμής όλα συνηγορούν πως αξίζει η περιπλάνηση στην κοιλάδα. Είναι μια καλή ευκαιρία για πεζοπορία με ησυχία παντού, για παρατήρηση των ιδιαίτερων τοπίων με τους υπερμεγέθεις σκαλιστούς βράχους.
Βγαίνοντας από ένα από τα τούνελ και πεζοπορώντας σε μια μικρή ευθεία του μονοπατιού με τα ψηλά δένδρα και τα λαξευμένα βράχια από πάνω μας,
ανταμωθήκαμε με μια καντίνα, φτιαγμένη αποκλειστικά με τα βρισκούμενα υλικά.
Ο ιδιοκτήτης της, όταν από μακρυά αντιλαμβανόταν κάποια παρέα, φώνάζε με όλη του τη δύναμη :
- << CAPPADOKIAN STARBUCKS >>
μειδιώντας παράλληλα, αφού γνώριζε πολύ καλά πως οι διερχόμενοι θα το απολάμβαναν !
Τέτοιες εκπλήξεις και μάλιστα από το πουθενά, είναι πάντα καλοδεχούμενες όχι γιατί σε κάνουν να χαμογελάς αλλά γιατι δίνουν μια πληρότητα σε αυτό που επιχειρείς.
Και, βεβαίως, σταματατήσαμε για ένα τσάι και ένα χυμό (το καθένα έχει το δικό του αποθηκευτικό χώρο), Επιθυμούμε και θέλουμε, όπου είναι δυνατόν, να υποστηρίζουμε τους τοπικούς πωλητές.
Το μονοπάτι είχε μια εξίσου καλή συνέχεια αφού περιτρυγιριζόταν από καταπληκτικές σπηλαοκατοικίες.
Τεράστια λαξευμένα παράθυρα και τρύπες περιστεριών υψώνονταν πάνω μας καθώς πεζοπορούσαμε και φανταζόμασταν όλη την Καππαδοκία να ζει σε αυτό το στυλ κατοικίας πριν από εκατοντάδες χρόνια.
Το μονοπάτι, δείχνει ξεκάθαρα πως τελείωσε μιας και έχει γίνει μετατραπεί σε χωματόδρομο. Ακόμη και το λιγοστό ζεστό αεράκι, σηκώνει και στροβιλίζει την πούδρα του χώματος, χώρια αυτό που δημιουργείται από κάθε διερχόμενο τροχοφόρο ή και δίποδο !
Σε λιγότερο από δυο χιλιόμετρα, ο χωματόδρομος έδωσε τη θέση του σε ψιλοασφαλτωμένο δρόμο και έκανε, αχνά, την εμφανισή του το χωριό Çavuşin, που βρίσκεται περίπου στα μισά του δρόμου μεταξύ των κωμοπόλεων Avanos και Göreme.
Μέχρι τη δεκαετία του 1920 είχε μικτό πληθυσμό με πολλές Χριστιανικές Ορθόδοξες οικογένειες. Το παλιό χωριό, που εγκαταλείφθηκε πριν από αρκετές δεκαετίες λόγω πτώσεων βράχων, ήταν όλο λαξευμένο στην πλαγιά του λόφου. Οι κάτοικοι του Çavuşin ζούσαν σε σπίτια τα οποία ήταν κομμένα και ¨ραμμένα¨στον τεράστιο βράχο.
Το σημερινό χωριό Çavuşin, είναι ακόμα ένα ήσυχο μέρος, με άντρες που κάθονται και πίνουν τσάι στο καφενείο κοντά στο τζαμί, με τις γυναίκες να περιφέρονται με τα παραδοσιακά Τουρκικά χωριάτικα ρούχα (αλλά και τα νεότερα κορίτσια που φορούν τζιν, μπλουζάκια και χωρίς μαντήλες). Ο αγροτικός εξοπλισμός εδώ και εκεί μαρτυρά, ότι οι άνθρωποι που ζουν εδώ εξακολουθούν να ασχολούνται με τη γεωργία σε κάποιο βαθμό.
Υπάρχουν δύο Εκκλησίες η ανώτερη Εκκλησία, η μεγάλη βασιλική αφιερωμένη στον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή (που βρίσκεται στον βράχο. πάνω από το χωριό) και την κάτω Εκκλησία, την Εκκλησία Νικηφόρου Φωκά, προς τιμήν του αυτοκράτορα .
Είχε πλέον μεσημεριάσει όταν φθάσαμε στο Çavuşin και αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε το λεωφορείο της γραμμής, Avanos - Göreme, (υπάρχουν λεωφορεία προς Göreme και Avanos, κάθε 15-20 λεπτά) με σκοπό να πάμε στο ξενοδοχείο για ένα καλό φρεσκἀρισμα εν συνεχεία να πάρουμε τη moto και να κατευθυνθούμe προς την κωμόπολη Avanos.
H απόσταση που διανύσαμε έως το Goreme ήταν μικρή όπως και ο χρόνος που χρειάστηκε, ὀμως μαζί με το όλο σούρτα φέρτα που καλώς προστέθηκε, το 11:50 πμ έγινε με περισσή ευκολία 12:50μμ.
Όλα καλά και να´μαστε ξανά στο δρόμο, παρέα με τη moto, προς Avano. Τα λιγότερο από 10 χλμ απόστασης μεταξύ των δυο κωμοπόλεων, στον άδειο κατά τα άλλα δρόμο, ήταν ένα τίποτα.
Η, ομολογουμένως, ήσυχη κωμόπολη Avanos βρίσκεται στην άκρη του Ερυθρού ποταμού και είναι διάσημη για τα κεραμικά της. Οι ντόπιοι τεχνίτες έχουν πρόσβαση σε κόκκινο πηλό, που είναι ιδανικός για την κεραμικἠ τἐχνη που τον μαζεύουν από την κοίτη του ποταμού σαν πρώτη ύλη για ην κατασκευή διάφορων δοχείων και αμέτρητων διακοσμητικών ειδών λαικής τέχνης που τα πουλούν σε ολόκληρη την Τουρκία.
Όσοι πάλι επιθυμούν, θα έχουν άνετα την δυνατότητα να επισκεφθούν κάποιο από τα οικογενειακά εργαστήρια και να δουν όλη την διαδικασία παραγωγής ενός κεραμικού και την ευκαιρία ίσως μιας δοκιμής !
Εμείς επισκεφθήκαμε, ένα τοπικό εργαστήριο & Μουσείο Κεραμικής Τέχνης.
Δεν γίνεται να βρεθείς στην Καππαδοκία και να μείνεις αλώβητος από το πεντανόστιμο φαγητό της. Η κουζίνα γενικά είναι αρκετά βαριά και πλούσια σε μπαχαρικά. Ήλθε και έδεσε και σε μας χθες βράδυ δοκιμάζοντας δύο χαρακτηριστικά πιάτα της περιοχής, το Pottery Kebap (κεμπάπ σε πήλινο) και το Manti (πάνω-κάτω κάτι όμοια με παραδοσιακά ραβιόλια).
- Το Pottery Kebap είναι κρέας, μοσχάρι, ή κοτόπουλο ψημένο μέσα σε ένα ψιλόλιγνο πήλινο για ώρες μαζί με λαχανικά.
- Το Manti είναι ζυμαρικά γεμιστά με κιμά, που τα σερβίρουν ζεστά με γιαούρτι και σάλτσα με σουμάκ (θεριακλίδικη κόκκινη σάλτσα με λεμονάτη γεύση).
Αυτά ήταν χθες, γιατί το σημερινό πρωινό στον καλοστρωμένο μπουφέ με τα όμορφα καλούδια του δε μας τραβούσε ούτε να τον πλησιάσουμε, έγινε και αυτό !
Με ένα καφέ που είπιαμε και ένα χυμό στο χέρι, πάμε για πεζοπορία, κατάλληλα ντυμένοι και φορτωμένοι με τα απαραίτητα.
Σκάσαμε μύτη στο δρόμο κατά τις 09:20πμ, με κατεύθυνση τη Rose Valley, μια απίστευτα μοναδική περιοχή της Καππαδοκίας με τις αιχμηρές -ροζ χρώματος- κορυφογραμμές, που γίνεται περισσότερο έντονο κατά τη διάρκεια του ηλιοβασιλέματος !
Περνάμε μπροστά από το Goreme Open-Air Museum και συνεχίζουμε λίγο πιο πάνω φθάνοντας στο Kaya Camping. Ο πρώτος δρόμος μετά το Kaya Camping, είναι ο δρόμος που στη συνέχεια γίνεται μονοπάτι. Κάπου εκεί υπήρχε μια ξύλινη πινακίδα με εντελώς ξεθωριασμένα γκράφιτι που έδειχναν κατευθύνσεις προς «Rose» και «Red» και που καλώς υποθέσαμε ότι ήταν η αφετηρία μας.
Το μονοπάτι με την ονομασία ¨Meskendir Trail¨ ήταν κατηφορικό. Το αμμοχάλικο της περιοχής που το σκέπαζε μαζί με το χώμα εν είδη πούδρας γινόταν αρκετά ολισθηρό, αλλά σιγά-σιγά βρήκαμε το ρυθμό μας έχοντας κατά νου πως η συνέχεια του θα μας συνέδεε με τη Rose Valley.
Το τοπίο εναλλάσσεται και δημιουργεί εικόνες που έντονα αποτυπώνονται στη μνήμη μας. Ο ήλιος με τη φιλενάδα του τη ζέστη είναι απανταχού παρόντες, αλλά δε μας πτοούν, είναι τόσο όμορφα που μας προκαλούν να συνεχίσουμε.
Το μονοπάτι, φθάνοντας στην κοιλάδα, ίσιωσε και αρχίσαμε να μπαίνουμε σε μια σειρά από σήραγγες ψαμμίτη που ήταν εξαιρετικά δροσερές. Μερικά από αυτά τα τούνελ τα συναντάς και άλλου, αλλά τούτα ήταν μακρύτερα και οι στέγες τους ήταν πολύ ψηλότερες.
Είμαστε ήδη εντυπωσιασμένοι με τους μικρούς σχηματισμούς φαραγγιών και βράχων.
Μέχρι στιγμής όλα συνηγορούν πως αξίζει η περιπλάνηση στην κοιλάδα. Είναι μια καλή ευκαιρία για πεζοπορία με ησυχία παντού, για παρατήρηση των ιδιαίτερων τοπίων με τους υπερμεγέθεις σκαλιστούς βράχους.
Βγαίνοντας από ένα από τα τούνελ και πεζοπορώντας σε μια μικρή ευθεία του μονοπατιού με τα ψηλά δένδρα και τα λαξευμένα βράχια από πάνω μας,
ανταμωθήκαμε με μια καντίνα, φτιαγμένη αποκλειστικά με τα βρισκούμενα υλικά.
Ο ιδιοκτήτης της, όταν από μακρυά αντιλαμβανόταν κάποια παρέα, φώνάζε με όλη του τη δύναμη :
- << CAPPADOKIAN STARBUCKS >>
μειδιώντας παράλληλα, αφού γνώριζε πολύ καλά πως οι διερχόμενοι θα το απολάμβαναν !
Τέτοιες εκπλήξεις και μάλιστα από το πουθενά, είναι πάντα καλοδεχούμενες όχι γιατί σε κάνουν να χαμογελάς αλλά γιατι δίνουν μια πληρότητα σε αυτό που επιχειρείς.
Και, βεβαίως, σταματατήσαμε για ένα τσάι και ένα χυμό (το καθένα έχει το δικό του αποθηκευτικό χώρο), Επιθυμούμε και θέλουμε, όπου είναι δυνατόν, να υποστηρίζουμε τους τοπικούς πωλητές.
Το μονοπάτι είχε μια εξίσου καλή συνέχεια αφού περιτρυγιριζόταν από καταπληκτικές σπηλαοκατοικίες.
Τεράστια λαξευμένα παράθυρα και τρύπες περιστεριών υψώνονταν πάνω μας καθώς πεζοπορούσαμε και φανταζόμασταν όλη την Καππαδοκία να ζει σε αυτό το στυλ κατοικίας πριν από εκατοντάδες χρόνια.
Το μονοπάτι, δείχνει ξεκάθαρα πως τελείωσε μιας και έχει γίνει μετατραπεί σε χωματόδρομο. Ακόμη και το λιγοστό ζεστό αεράκι, σηκώνει και στροβιλίζει την πούδρα του χώματος, χώρια αυτό που δημιουργείται από κάθε διερχόμενο τροχοφόρο ή και δίποδο !
Σε λιγότερο από δυο χιλιόμετρα, ο χωματόδρομος έδωσε τη θέση του σε ψιλοασφαλτωμένο δρόμο και έκανε, αχνά, την εμφανισή του το χωριό Çavuşin, που βρίσκεται περίπου στα μισά του δρόμου μεταξύ των κωμοπόλεων Avanos και Göreme.
Μέχρι τη δεκαετία του 1920 είχε μικτό πληθυσμό με πολλές Χριστιανικές Ορθόδοξες οικογένειες. Το παλιό χωριό, που εγκαταλείφθηκε πριν από αρκετές δεκαετίες λόγω πτώσεων βράχων, ήταν όλο λαξευμένο στην πλαγιά του λόφου. Οι κάτοικοι του Çavuşin ζούσαν σε σπίτια τα οποία ήταν κομμένα και ¨ραμμένα¨στον τεράστιο βράχο.
Το σημερινό χωριό Çavuşin, είναι ακόμα ένα ήσυχο μέρος, με άντρες που κάθονται και πίνουν τσάι στο καφενείο κοντά στο τζαμί, με τις γυναίκες να περιφέρονται με τα παραδοσιακά Τουρκικά χωριάτικα ρούχα (αλλά και τα νεότερα κορίτσια που φορούν τζιν, μπλουζάκια και χωρίς μαντήλες). Ο αγροτικός εξοπλισμός εδώ και εκεί μαρτυρά, ότι οι άνθρωποι που ζουν εδώ εξακολουθούν να ασχολούνται με τη γεωργία σε κάποιο βαθμό.
Υπάρχουν δύο Εκκλησίες η ανώτερη Εκκλησία, η μεγάλη βασιλική αφιερωμένη στον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή (που βρίσκεται στον βράχο. πάνω από το χωριό) και την κάτω Εκκλησία, την Εκκλησία Νικηφόρου Φωκά, προς τιμήν του αυτοκράτορα .
Είχε πλέον μεσημεριάσει όταν φθάσαμε στο Çavuşin και αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε το λεωφορείο της γραμμής, Avanos - Göreme, (υπάρχουν λεωφορεία προς Göreme και Avanos, κάθε 15-20 λεπτά) με σκοπό να πάμε στο ξενοδοχείο για ένα καλό φρεσκἀρισμα εν συνεχεία να πάρουμε τη moto και να κατευθυνθούμe προς την κωμόπολη Avanos.
H απόσταση που διανύσαμε έως το Goreme ήταν μικρή όπως και ο χρόνος που χρειάστηκε, ὀμως μαζί με το όλο σούρτα φέρτα που καλώς προστέθηκε, το 11:50 πμ έγινε με περισσή ευκολία 12:50μμ.
Όλα καλά και να´μαστε ξανά στο δρόμο, παρέα με τη moto, προς Avano. Τα λιγότερο από 10 χλμ απόστασης μεταξύ των δυο κωμοπόλεων, στον άδειο κατά τα άλλα δρόμο, ήταν ένα τίποτα.
Η, ομολογουμένως, ήσυχη κωμόπολη Avanos βρίσκεται στην άκρη του Ερυθρού ποταμού και είναι διάσημη για τα κεραμικά της. Οι ντόπιοι τεχνίτες έχουν πρόσβαση σε κόκκινο πηλό, που είναι ιδανικός για την κεραμικἠ τἐχνη που τον μαζεύουν από την κοίτη του ποταμού σαν πρώτη ύλη για ην κατασκευή διάφορων δοχείων και αμέτρητων διακοσμητικών ειδών λαικής τέχνης που τα πουλούν σε ολόκληρη την Τουρκία.
Όσοι πάλι επιθυμούν, θα έχουν άνετα την δυνατότητα να επισκεφθούν κάποιο από τα οικογενειακά εργαστήρια και να δουν όλη την διαδικασία παραγωγής ενός κεραμικού και την ευκαιρία ίσως μιας δοκιμής !
Εμείς επισκεφθήκαμε, ένα τοπικό εργαστήριο & Μουσείο Κεραμικής Τέχνης.