Κιργιστάν Ουζμπεκιστάν Τατζικιστάν Τουρκμενιστάν Τέσσερα "Σταν" (Ουζμπεκιστάν, Τουρκμενιστάν, Τατζικιστάν, Κιργιστάν) και μια απουσία (Καζακστάν)

harilander

Member
Μηνύματα
563
Likes
477
Επόμενο Ταξίδι
βλέπουμε...
Ταξίδι-Όνειρο
χώρα του ποτέ
συγκλονιστικά στοιχεία! Δεν ήξερα οτι ηταν τοσο μεγάλο το μέγεθος της καταστροφής με ολα αυτά τα επακολουθα ..:(
τι μπορούμε όμως να κάνουμε εμεις σαν μεμονωμένοι ταξιδιώτες περα απο το να το διαλαλήσουμε στον υπολοιπο κόσμο;
 

isabelle

Member
Μηνύματα
904
Likes
4.190
Το πραγματικα λυπηρο, ειναι πως οι περισσοτεροι απο μας ασχολουμαστε μ' αυτα τα θεματα μονο οταν τυχει και διαβαζουμε τις μαρτυριες ενος ταξιδιωτη. Συγκλονιζομαστε, και μετα επιστρεφουμε απραγοι στην καθημερινοτητα μας.Το προβλημα της Αραλης υπαρχει χρονια. Τι εχουμε κανει ως διεθνης κοινοτητα γι αυτο?
Φίλε μου Taver, έτσι είναι δυστυχώς, ακριβώς όπως το θέτεις.
Από την άλλη, άλλο τόσο σωστή είναι και η παρατήρηση υπό μορφή ερωτήματος που διατυπώνει ο Harilander : τι μπορούμε όμως να κάνουμε εμεις σαν μεμονωμένοι ταξιδιώτες περα απο το να το διαλαλήσουμε στον υπολοιπο κόσμο;
Έλα μου ντε! Τι μπορούμε; Ομολογώ ότι όσο κι αν έχω στίψει το μυαλό μου από τότε, αποτελεσματική πρόταση δεν έχω. Η αποξήρανση της Αράλης ναι μεν είναι μια καταστροφή διεθνούς εμβέλειας που μας αφορά όλους, πως όμως "να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας" εξ αποστάσεως; Το βασικό πρόβλημα σ' αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι για να φτάσουν οι άνθρωποι να δραστηριοποιηθούν μαζικά, συνήθως πρέπει να έχουν νοιώσει ότι η καταστροφή έχει χτυπήσει την πόρτα τους, για να μην σου πω ότι έχει ήδη μπει στο σαλόνι τους. Λίγοι χαλάνε τον ύπνο τους όταν δεν είναι άμεσα θιγόμενοι. Κι ακόμα λιγότεροι αυτοί που αποφασίζουν να κάνουν "κάτι". Θέλω ωστόσο να ελπίζω ότι πολλοί απ' αυτούς τους λίγους βρίσκονται εδώ μέσα στο φόρουμ. Κι όταν διαβάζω τα ανάλογα σχόλια από νέους ανθρώπους όπως τον Αντώνη, την Ευτυχία, ή την Manelaki, δεν περιμένω βέβαια ότι θα σωθει η Αράλη, αλλά έχω την ελπίδα ότι με αφορμή αυτό θα παρακινηθούν να κάνουν "κάτι" - αν δεν το κάνουν ήδη - στη μικροκλίμακά τους. Παρεμβαίνοντας ενεργά εκεί όπου μπορούν. Ενισχύοντας π.χ. τις προσπάθειες περιβαλλοντικής προστασίας που υπάρχουν στις περιοχές όπου ζουν. Η, παίρνοντας οι ίδιοι την πρωτοβουλία να συγκροτηθεί κάτι ανάλογο εκεί όπου ακόμα δεν υπάρχει. Αλλη καλύτερη απάντηση δυστυχώς δεν έχω.
 

deka

Member
Μηνύματα
471
Likes
347
Επόμενο Ταξίδι
Mama Africa
Ταξίδι-Όνειρο
Περού/Γουατεμάλα/Ν.Πάσχα
Τραγικές οι συνέπειες στο Μόνυακ... και ξέρουμε όλοι τι γίνεται όταν καίγεται το σπίτι του γείτονα... :(
 

KLEOPATRA

Member
Μηνύματα
5.870
Likes
2.265
Ταξίδι-Όνειρο
Ειρηνικος ..παντου
Αλλος ενας λογος και πολυ σημαντικος που παιζει η συγγραφη ταξιδιωτικων ιστοριων σε αυτο το φορουμ.
Ουτε εγω γνωριζα για αυτη την οικολογικη καταστροφη.
Σε ευχαριστουμε Ισαβελλα !
 

isabelle

Member
Μηνύματα
904
Likes
4.190
Αλλος ενας λογος και πολυ σημαντικος που παιζει η συγγραφη ταξιδιωτικων ιστοριων σε αυτο το φορουμ.
Ουτε εγω γνωριζα για αυτη την οικολογικη καταστροφη.
Σε ευχαριστουμε Ισαβελλα !
My pleasure! :lol:

Πέρα όμως από την πλάκα, το ότι κι εσύ Κλεοπάτρα δηλώνεις άγνοια του θέματος όπως και πολλοί άλλοι εδώ στο φόρουμ με έκανε να σκεφτώ το εξής:
Πράγματι, όλος ο ντόρος περί την Αράλη εξαντλείται εν πολλοίς στα πρώτα χρόνια μετά την κατάρρευση της Σοβιετίας. Στη συνέχεια ακολουθεί (περίπου) σιωπή. Με αυτά λοιπόν τα δεδομένα:
1. Οι νεώτεροι άνθρωποι ελάχιστες ευκαιρίες είχαν και έχουν να πληροφορηθούν για το έγκλημα.
2. Αναδεικνύεται για μια ακόμη φορά η επιλεκτική "ευαισθησία" δυτικών κυβερνήσεων και ΜΜΕ που ασχολήθηκαν έντονα με το θέμα όσο εξυπηρετούσε τις προπαγανδιστικές τους ανάγκες για καταγγελία του σοβιετικού καθεστώτος και μετά ουσιαστικά το "ξέχασαν". Είναι πράγματι αξιοσημείωτο το "πνεύμα κατανόησης" που επιδεικνύει από τότε η Δύση σε όλα τα κεντρασιατικά καθεστώτα παρ' όλο που η πολιτική τους σε ζητήματα περιβάλλοντος - για να μην πιάσω εδώ το πονεμένο κεφάλαιο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων - δεν διαφέρει σε τίποτε απ' αυτην που ασκούταν επί Σοβιετικής Ένωσης.
 

babaduma

Member
Μηνύματα
5.062
Likes
7.850
Επόμενο Ταξίδι
terra incognita
Ταξίδι-Όνειρο
α του Κενταύρου
...
2. Αναδεικνύεται για μια ακόμη φορά η επιλεκτική "ευαισθησία" δυτικών κυβερνήσεων και ΜΜΕ που ασχολήθηκαν έντονα με το θέμα όσο εξυπηρετούσε τις προπαγανδιστικές τους ανάγκες για καταγγελία του σοβιετικού καθεστώτος και μετά ουσιαστικά το "ξέχασαν"...
Έτσι από περιέργεια, έκανα μιαν έρευνα στο Google ψάχνοντας για "save aral sea": Η φτώχεια των αποτελεσμάτων με εξέπληξε. Ελάχιστες ιστοσελίδες, οι περισσότερες δεν έχουν ανανεωθεί τουλάχιστον για 3 χρόνια. Μεγαλεπήβολα σχέδια που ανακοινώθηκαν πριν από καιρό και έκτοτε ουδέν νεώτερον. Σταχυολογώ τρεις μόνον που ίσως δίνουν μιαν ελάχιστη ελπίδα (αν και, με το ρυθμό που παίρνονται οι αποφάσεις κατ' αρχήν και προχωρούν - αν προχωρήσουν - στην υλοποίηση στη συνέχεια, καμμία αισιοδοξία δε γεννούν οι καθ' ύλην αρμόδιοι):

http://www.tashkent.unesco.org/en/publications/204/

(κατεβάστε το αρχείο)

Aral Sea - Wikipedia, the free encyclopedia

BBC NEWS | Asia-Pacific | Dam project aims to save Aral Sea
 

harilander

Member
Μηνύματα
563
Likes
477
Επόμενο Ταξίδι
βλέπουμε...
Ταξίδι-Όνειρο
χώρα του ποτέ
την Κυριακή το μεσημέρι είχε στο ΣΚΑΙ μια εκπομπή με ενα τύπο (νομίζω του lonely planet) που είχε πάει Καζακστάν και έδειξε και για την Αράλη επισημένοντας και την οικολογική καταστροφή που έχει γίνει, κάτι είναι και αυτό για να μαθευτεί το προβλημα...
 

isabelle

Member
Μηνύματα
904
Likes
4.190
Πρώην σοβιετικά "Σταν", Μέρος Β' - Τουρκμενιστάν, άμμος και αίμα

1. Στο δρόμο για την Άσγκαμπατ


Το σχετικό άρθρο έχει αναρτηθεί και στο σάιτ μας:

ΤΟΥΡΚΜΕΝΙΣΤΑΝ 1 - ΑΜΜΟΣ ΚΑΙ ΑΙΜΑ, ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΓΚΑΜΠΑΤ | Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν

No man’s land


Khodjeyli. Σύνορα Ουζμπεκιστάν-Τουρκμενιστάν.

Καθισμένοι από τις οκτώ το πρωί σ’ ένα βρώμικο πεζούλι λίγα μέτρα από το ουζμπέκικο φυλάκιο, περιμένουμε. Έτσι, γενικώς. Να προχωρήσει η ώρα, να πάρει μπρος ο μηχανισμός. Εννοείται ότι πριν σκάσουμε μύτη στα σύνορα, φροντίσαμε να ενημερωθούμε για τα ωράρια, δεν ήρθαμε έτσι στο ξεκούδουνο. Ο ξενοδόχος μας στο Νούκους, όπου διανυκτερεύσαμε μετά το ρέκβιεμ στην Αράλη, μας διαβεβαίωσε ότι ανοίγουν πάντα στις οκτώ. Το ίδιο και ο ταξιτζής που μας οδήγησε ως εδώ. Πλην όμως έχει ήδη πάει εννιά και δέκα κι ακόμα να διακρίνω κάποιο σημάδι ενεργοποίησης. Ποιος βιάζεται εξάλλου; Πάντως όχι τα δυο φαντάρια πίσω από την μπάρα που έτσι κι αλλιώς γεμίζουν δημιουργικά τον χρόνο τους χαζεύοντάς μας με τη μασέλα κρεμασμένη μέχρι τον ώμο. Το θέαμα θα μπορούσε να ήταν αστείο αν δεν ήταν και ελαφρώς ανησυχητικό. Τι διάολο, δεν έχουν ξαναδεί ξένο ταξιδιώτη για το Τουρκμενιστάν;

Στις εννιά και είκοσι, όταν επιτέλους παίρνουν σήμα και σηκώνουν (ράθυμα) την μπάρα (μαζί και την μασέλα τους) εξακολουθούμε να είμαστε μόνοι. Εμείς κι οι δυο φαντάροι. Οι δυο φαντάροι κι εμείς. Κανένας άλλος υποψήφιος για την άλλη πλευρά. Σύνορα στην μοναξιά. Τα πιο καταθλιπτικά της ταξιδιωτικής μου ζωής.

Μια γκρίζα αίθουσα ελέγχου διαβατηρίων. Με γκρίζο φως και γκρίζους υπάλληλους. Έντυπα, σφραγίδες, υπογραφές. Περιμένετε. Κι άλλα έντυπα, κι άλλες σφραγίδες, κι άλλες υπογραφές. Ξανά περιμένετε. Έλεγχος αποσκευών. Έλεγχος συναλλάγματος. Έλεγχος… Τριάντα πέντε λεπτά διαδικασία. Μόνο για μας τους δυο. Σκέψου να υπήρχαν κι άλλοι δηλαδή…. Συρματοπλέγματα και ένστολοι. Άλλη μια αίθουσα. Κι άλλος ένας έλεγχος. Ο τελευταίος. Από την ουζμπέκικη πλευρά εννοώ, γιατί σε λίγο θα μας περιλάβουν οι Τουρκμένοι…

Και τώρα που πάμε; Κανείς δεν μας δίνει σημασία. Αφού πλέον οι Ουζμπέκοι ξεμπέρδεψαν μαζί μας με τα γραφειοκρατικά τους είναι σαν να μην υπάρχουμε. Έχουμε γίνει αόρατοι. Με τα πολλά, κάποιος δέησε τελικά να σηκώσει το κεφάλι και να μας δείξει αόριστα προς κάποια κατεύθυνση. Μπροστά μας απλώνεται ένα no man’s land πολλών εκατοντάδων μέτρων. Θα ζαλωθούμε τα σακίδια και θα βαδίσουμε μέσα στο λιοπύρι προς το «εκεί». Προς το Τουρκμενιστάν. Η Γη της Επαγγελίας είναι κάπου εκεί μπροστά μας και θα μπούμε σ’ αυτήν με τα πόδια.

Σουσάμι άνοιξε

Μια αίθουσα ακόμα πιο γκρίζα και σαφώς πιο μίζερη απ’ αυτές που αφήσαμε πίσω μας εγκαταλείποντας το Ουζμπεκιστάν. Τρία σαθρά τραπέζια, μακρουλά και κολλητά το ένα δίπλα στο άλλο, με τρία, πάλαι ποτέ τσόχινα, τραπεζομάντιλα, πιθανόν κάποτε πράσινου χρώματος. Σαν σε παρηκμασμένη χαρτοπαιχτική λέσχη. Τρεις άντρες καθισμένοι πίσω από κάθε τραπέζι, ένας επιπλέον καθισμένος σε μια από τις κεφαλές και δύο ακόμη όρθιοι σε στάση προσοχής ακριβώς από πίσω του. Άλλοι ένστολοι και άλλοι άστολοι, απαξάπαντες αμίλητοι και βλοσυροί. Τρεις τρεις, εννιά, συν ένας δέκα, συν δύο δώδεκα. Για την πάρτη μας και μόνο. Μεγαλεία!

Μα αυτά που μόλις περιέγραψα, είναι στην πραγματικότητα όσα κατάφερα να διακρίνω μετά. Αφού δηλαδή συνήλθα από την ταχυπαλμία. Γιατί αυτό που μαγνήτισε το βλέμμα μου μόλις μπήκα, σκορπώντας στην καρδιά μου ρίγη συγκίνησης πρώτου εφηβικού ερωτικού ραντεβού και εκτοπίζοντας προς στιγμήν τους πάντες σε ρόλο θλιβερού κομπάρσου ήταν η φωτογραφία του Ανδρός. Το πορτραίτο Του. Η εικόνα Εκείνου που ως άλλος Χριστός σε Μυστικό Δείπνο δέσποζε πάνω από τα κεφάλια των δώδεκα βλοσυρών αποστόλων Του – καθημένων και ορθίων – επιβλητικός και ανδροπρεπής, με την αποφασιστικότητα ριζωμένη στα μάτια, το ένα πόδι θεληματικά προτεταμένο μπροστά προς το μέλλον, δείχνοντάς τους (μας) το δρόμο Του.

Κι επειδή σας βλέπω να υπομειδιάτε με τη δυσπιστία άπιστων Θωμάδων, ορίστε δείτε κι εσείς περί Τίνος ομιλώ και θαυμάστε:

awww.zyrinis.gr_sites_default_files_images_turkmenistan001.preview.JPG

Ελπίζω πλέον να πειστήκατε.

- Πρέζιντεντ Νιγιάζοφ; ψιθύρισα ερωτηματικά, με την πρέπουσα χροιά θαυμασμού και δέους στη φωνή (το ’χω η άτιμη όταν χρειάζεται)
- Ντα, ντα, απάντησαν οι βλοσυροί κουνώντας επιδοκιμαστικά το κεφάλι και μαλακώνοντας ανεπαίσθητα, έστω και πρόσκαιρα.

Σε λίγο θα μάθουμε πως ο ένας από τους όρθιους είναι ο ειδικά για μας απεσταλμένος του οργανισμού τουρισμού Του, και πως θα είναι ο (θέλουμε δεν θέλουμε) προσωπικός συνοδός μας για την Άσγκαμπατ. Οποία τιμή! Ο εν λόγω μας χαιρετάει με θερμότητα καταψύκτη και μας εξηγεί σε κάποιο ιδίωμα με αμυδρή συγγένεια με την αγγλική ότι φέρει μαζί του όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και τις προεγκρίσεις ώστε να εκδοθεί εδώ η τελική βίζα. Μάλιστα. Εφόσον βεβαίως ελεγχθούν πρώτα όλα τα χαρτιά και επικυρωθούν από τους αξιότιμους κυρίους κυρίους αρμόδιους που έχουν, εννοείται, τον τελευταίο λόγο. Μα ασφαλώς, τι λέτε τώρα, αλλοίμονο κι αν έμπαινε ο κάθε τυχάρπαστος στα άδυτα των αδύτων!

Οι δέκα βλοσυροί καθήμενοι στα τραπέζια συν ο ενδέκατος όρθιος είναι άραγε όλοι τους «αρμόδιοι»; Όχι δεν το είπα, μόνο το σκέφτηκα (με τρόμο) εν όψει των χρονικών συνεπειών ενός τέτοιου ενδεχόμενου.

Και ναι, ήταν όλοι τους ... αρμόδιοι. Πλην ενός, του όρθιου, που είχε τελικά άλλη αποστολή, λιγότερο μεν υψηλή, πλην όμως εξόχως κρίσιμη όπως απεδείχθη για την διεκπεραίωση σε χρόνο dt (μία ώρα και σαράντα λεπτά) της όλης διαδικασίας. Ο εν λόγω λοιπόν κατείχε την σπάνια ειδικότητα του κούριερ εσωτερικού χώρου, ήτοι την βαρύνουσα ευθύνη να πηγαινοφέρνει τα έγγραφα από τη μία άκρη των τριών ενωμένων τραπεζιών στην άλλη, ως εξής:

Αρχικώς τα έγγραφα ξεκινούσαν τη διαδρομή τους από τον πρώτο αρμόδιο του Α΄ τραπεζιού. Που τα εξέταζε εμβριθώς πριν τα περάσει στον δεύτερο αρμόδιο ακριβώς δίπλα του. Που με τη σειρά του τα μελετούσε εξίσου ενδελεχώς πριν τα παραδώσει στον τρίτο. Που αφού εντρυφούσε κι αυτός, τα έδινε χέρι με χέρι στον αρμόδιο νούμερο ένα του Β΄ τραπεζιού. Που… και τα λοιπά και τα λοιπά μέχρι να φτάσουν τελικά στον τρίτο αρμόδιο του Γ΄ τραπεζιού. Πώς όμως να επιστρέψουν τα έγγραφα στην αφετηρία τους για να περάσουν ξανά μανά από τη βήτα, γάμα, ωμέγα φάση της διαδικασίας – μονογραφή εναπόθεση σφραγίδας μαύρου χρώματος, υπογραφή, εναπόθεση σφραγίδας ερυθρού χρώματος, συμπλήρωση πρόσθετων εντύπων, υπογραφή αυτών και εναπόθεσης σφραγίδα κυανού χρώματος, χαρτοσήμανση εγγράφων και … - Ε; Σας ερωτώ. Πως;

Σ’ αυτό λοιπόν το εξαιρετικά λεπτό σημείο όπου κινδύνευε να κοπεί ανεπανόρθωτα η ευαίσθητη αυτή αλυσίδα, παρενέβαινε ως από μηχανής θεός ο όρθιος φρουρός, αναλαμβάνοντας το ρόλο-κλειδί του χαμένου πλην ανακτημένου κρίκου, ήτοι παραλάμβανε με τον δέοντα σεβασμό τα έγγραφα από τα χέρια του τρίτου αρμοδίου του Γ’ τραπεζιού και, βαδίζοντας κατά μήκος και των τριών τραπεζιών, τα ακουμπούσε ευλαβικά μπροστά στον πρώτο αρμόδιο του Α΄ τραπεζιού, για να ξεκινήσει και πάλι η ίδια διαδικασία. Απλό και συνάμα μεγαλοφυές, μην μου πείτε;

Ώσπου:
Welcome to Turkmenistan!
Η φράση-σουσάμι-άνοιξε έχει μόλις βγει από το στόμα του δέκατου αρμόδιου, του καθήμενου στην κεφαλή του Γ’ τραπεζιού, που μάλιστα σηκώνεται με κάθε επισημότητα να μας χαιρετίσει δια χειραψίας. Κι όχι μόνον αυτό, αλλά καταφέρνει και να χαμογελάσει την στιγμή ακριβώς που μας παραδίδει τα διαβατήρια μας με τις ολόφρεσκες βίζες. Αυτό ήταν! Γίναμε δεκτοί! Ο παράδεισός Tου έχει πλέον ανοίξει διάπλατα τις πύλες του, έτοιμος να υποδεχτεί τις ταπεινότητές μας.
Hallelujah!
 
Last edited:

Aria_C

Member
Μηνύματα
318
Likes
112
Επόμενο Ταξίδι
Στ' αυγά μου :(
Ταξίδι-Όνειρο
Υποσαχάρια Αφρική
ακατανίκητη γοητεία μου ασκεί αυτό το ταξίδι!
 

isabelle

Member
Μηνύματα
904
Likes
4.190
ακατανίκητη γοητεία μου ασκεί αυτό το ταξίδι!

Ξέρω, ξέρω, υπέκυψες κι εσύ στη γοητεία του Ανδρός! :xmas_cheesygrin:

Πέρα όμως από τη πλάκα, θα είχε πολύ ενδιαφέρον Aria_C να κατέθετες εδώ τι είναι αυτό που σε έλκει σ'αυτό το ταξίδι. Και το ρωτάω γιατί φαντάζομαι ότι από τις περιγραφές γίνεται φανερό ότι δεν πρόκειτο για κάποιο χαλαρό και ξέγνοιαστο οδοιπορικό ούτε περιλαμβάνει κάποια προβεβλημένα τουριστικά "must-see" της οικουμένης.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.167
Likes
14.538
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Ξέρω, ξέρω, υπέκυψες κι εσύ στη γοητεία του Ανδρός! :xmas_cheesygrin: Πέρα όμως από τη πλάκα, θα είχε πολύ ενδιαφέρον Aria_C να κατέθετες εδώ τι είναι αυτό που σε έλκει σ'αυτό το ταξίδι. Και το ρωτάω γιατί φαντάζομαι ότι από τις περιγραφές γίνεται φανερό ότι δεν πρόκειτο για κάποιο χαλαρό και ξέγνοιαστο οδοιπορικό ούτε περιλαμβάνει κάποια προβεβλημένα τουριστικά "must-see" της οικουμένης.
Γι'αυτό ακριβώς, γιατί είναι against all odds και δεν είναι must see
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.740
Μηνύματα
910.525
Μέλη
39.474
Νεότερο μέλος
Dio1985

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom