Viaggi
Member
- Μηνύματα
- 1.248
- Likes
- 7.013
Θέλω να προμηθευτώ μία φωτογραφική μηχανή και δεν έχω ιδέα απο χαρακτηριστικά φωτογραφικών μηχανών....μόνο τα pixel ξέρω τι προσδιορίζουν και οι ίντσες οθόνης...
Θα ήθελα μία φωτογραφική, με καλή νυχτερινή λήψη και καλή λήψη εν κινήσει !
Αν έχετε να προτείνεται κάποια, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα της αγοράς, θα βοηθούσε πολύ !
Ευχαριστώ εκ των προτέρων!
Μέχρι 500€
Μέγεθος; δεν θέλω να γίνω φωτογράφος με τρίποδο και τα σχετικά, αλλά να μπαίνει σε σακίδιο πλάτης.
Απαιτήσεις είπα ! Θέλω καλή νυχτερινή λήψη και καλή λήψη εν κινήσει.
dslr; τι είναι αυτό;
Manual ή σε auto; Να έχει και τα δύο αν γίνεται και αν αντιλαμβάνομαι σωστά το τι σημαίνει αυτο σε μία φωτογραφική...
Τι είναι η compact;;; Αφού είμαι άσχετη λέμε
Αυτή που πήρες (Sony Rx100) έχει καλή νυχτερινή λήψη και εν κινήσει;
Το ερώτημα που έθεσες είναι αρκετά δύσκολο να απαντηθεί και η εξίσωση δύσκολη ,μιας και έχει 3 αγνώστους: νυχτερινή λήψη,καλή λήψη εν κινήσει και 500 ευρώ. Το πρώτο πράγμα που έχεις να κάνεις είναι να πας σε ένα κατάστημα ,να πιάσεις αρκετές μηχανές και να δεις πώς κάθονται στο χέρι σου.Το βασικό είναι η μηχανή που έχεις να σου αρέσει στο κράτημα και όταν στοχεύεις .Επίσης ,τι είδος μηχανής θες; slr τύπου με το σκόπευτρο στη μέση ή rangefinder με το 'ματάκι' στην άκρη; Οι DSLR είναι οι μηχανές που έχουν καθρέφτη,να το πούμε πρώτα αρκετά απλοϊκά,για να γίνει κατανοητό απ'ολους τους αναγνώστες ,ό,τι βλέπεις να κουβαλάνε οι τουρίστες από Canon - Nikon και δεν είναι compact περιέχει καθρέφτη .Ο καθρέφτης βρίσκεται ανάμεσα στον αισθητήρα και το φακό, το φως που έρχεται από τον τελευταίο πέφτει στον καθρέφτη.Αντίθετα ,στις ακάθρεφτες (mirrorless), το φώς από το φακό πέφτει κατευθείαν πάνω στον αισθητήρα,με απότελεσμα το μέγεθος τους να είναι μικρότερο τόσο στους φακούς όσο και στα σώματα.Αυτό είναι αρκετά σχετικό ,μιας και τα τελευταία χρόνια οι επαγγελματικοί φακοί των ακάθρεφτων τείνουν να φτάσουν σε μέγεθος τους αντίστοιχους των Dslr (ή να τους ξεπεράσουν κιολας).Υπάρχουν και ακάθρεφτες που το σχήμα τους μοιάζει πολύ με dslr στο σχήμα. Σε γενικές γραμμές όμως οι mirrorless είναι αρκετά μικρές.Άλλες βασικές διαφορές είναι το σκόπευτρο και το σύστημα εστίασης .Οι DSLR έχουν οπτικό σκόπευτρο ενώ οι ακάθρεφτες ηλεκτρονικό ,που σημαίνει ,αν θες να βγάλεις φωτογραφία βράδυ με dslr θα δυσκολευτείς πολύ σε σχέση με τις ακάθρεφτες.ΟΜΩΣ , για τα 500 ευρώ που δίνεις ,σε συνεχή λήψη εν κινήσει ,οι ακάθρεφτες συνήθως δε δείχνουν αυτό που βλέπεις ,όπου εκεί βολεύει το OVF (optical view finder). Βέβαια και οι δύο τύποι διαθέτουν οθόνη που βολεύει για νυχτερινή λήψη αντί του OVF,όπου εκεί θυσιάζεις την ταχύτητα συνεχής λήψης,η οποία πέφτει .Στο σύστημα εστίασης για συνεχείς λήψεις ,οι dslr ,οι οποίες είναι χρόνια στην αγορά, έχουν το πλεονέκτημα -το οποίο φαίνεται να το χάνουν σταδιακά σε αρκετές κατηγορίες- ,όμως οι ακάθρεφτες έχουν το ατου να έχουν το σύστημα εστίασης phase detection af πάνω στον αισθητήρα για 'πιο καθαρές' φωτογραφίες σε ακίνητα θέματα.
Αν και δεν πρέπει να έχεις μεγάλες απαιτήσεις,όπως το έθεσες,οι μηχανές που καλύπτουν τα δύο χαρακτηριστικά που αναφέρεις ,δηλαδή ,καλή νυχτερινή λήψη και καλή λήψη εν κινήσει κοστίζουν ακριβά,ξεκινάνε από 2000 και είναι οι full frame.Είναι οι μηχανές με τον κλασικό αισθητήρα 35mm ,που είχαμε παλιά στην εποχή του φιλμ .Full frame μηχανές υπάρχουν και dslr και mirrorless.Στις πρώτες θα βρεις πολλές εταιρείες ,όπως Canon,Nikon,Sony,Pentax κλπ ,ενώ στις δεύτερες υπάρχει μονοπώλιο ,μόνο Sony . Τώρα,αν θες συνδυασμό νυχτερινής λήψης και γρήγορης ριπής ,αυτό επιτυγχάνεται με μηχανές-ναυαρχίδες που κοστίζουν πάνω από 4 χιλιάρικα. Τα λέω αυτά και θα γράψω και άλλα ,όχι για να σου κόψω τα φτερά ,αλλά ,για να κόψω υψηλές απαιτήσεις που βλέπεις από επαγγελματίες με ακριβές μηχανές.Ναι ,μπορείς να πάρεις καλό αποτέλεσμα και σε μηχανή 500 ευρώ όπως και σε μηχανή 6000 ευρώ ,αλλά ο βαθμός επιτυχίας σε συνεχή λήψη κινούμενου θέματος θα είναι ~30% στην πρώτη ~90% στη δεύτερη ,20 φωτογραφίες χοντρικά στην 1η, 100 πχ στη δεύτερη,άρα 6 επιτυχείς λήψεις στη μία 90 στην άλλη στον ίδιο χρόνο. Στη νυχτερινή λήψη ,size matters.Μεγαλό το μέγεθος του αισθητήρα ,καλύτερη φωτογραφία σε χαμηλο φωτισμό.ΌΜΩΣ ,η τεχνολογία αλλάζει και πριν προχωρίσω να εξηγήσω την πρόοδο των αισθητήρων ,να δούμε πρώτα διάφορα sensor types με απλά λόγια από τον μικρότερο στο μεγαλύτερο και να ξεκαθαρίσουμε λάθη που γίνονται μεταξύ μεγέθους και megapixels.
Οι μάρκες είναι ενδεικτικές στην παρακάτω φωτογραφία,υπάρχουν και άλλες εταιρίες με τα παρακάτω μεγέθη αισθητήρων
Έχουμε λοιπόν τον αισθητήρα των κινητών ,ο οποίος είναι ο μικρότερος,άρα λογικά(νόμοι της φύσης) και ο χειρότερος σε χαμηλό φωτισμό (θα επανέλθω σε λίγο σε αυτό το θέμα) . Η olympus ανήκει στην αμέσως επόμενη κατηγορία , ενώ στην κατηγορία που βλέπουμε τη Nikon D500 (η ακριβότερη νομίζω της κατηγορίας) ,υπάρχει και η πλειονότητα των φωτογραφικών και μιλάμε για τους crop σένσορες.Μονάδα μέτρησης πάντα είναι οι Full Frame 35mm μηχανές ,όπου παραπάνω έχουμε την Canon 5DS ,η οποία κοστίζει κάτι παραπάνω από 3000 και ο αισθητήρας της είναι ~1.5 φορές μεγαλύτερος από των crop.Πολύ λόγος ,πολύ ντόρος,πολλές κόντρες άνευ ουσίας έχουν γίνει στο θέμα crop vs full frame και όπως θα δεις παραπάνω το μέγεθος των 2 (crop+full frame) είναι αρκετά κοντά σε σχέση με τις μηχανές medium format ,δηλαδή όλες τις μηχανές με μεγαλύτερο αισθητήρα από FF (full frame) που κοστίζουν από ~6000 ως 100.000+ ,όπου εκεί η ποιότητα φωτογραφίας είναι διαστημική και το μέγεθος ξεφεύγει... Οι διαφορές crop vs full frame πλέον στον κοινό φωτογράφο είναι τόσο μικρές ,που αν θες να κάνεις το βήμα να πας στα 35mm ,αυτή η λεπτομέρεια κοστίζει από 1500 ευρώ και πάνω σε σώμα σε σχέση με crop φωτογραφικές,αφήνω στην άκρη το κόστος των φακών και την τεράστια διαφορά στο βάρος. Ποιες είναι οι διαφορές τους; Καλύτερο βάθος πεδίου ,δηλαδή διαχωρισμό αντικειμένου με το φόντο (στα πορτραίτα δηλαδή η θολούρα στο φόντο) και καλύτερη συμπεριφορά σε υψηλά iso(χαμηλό φωτισμό). ΌΜΩΣ, η τεχνολογία έχει προχωρήσει πολύ στους μικρότερους αισθητήρες και η ψαλίδα έχει κάπως κλείσει .Είναι καλύτερη μία Οlympus από μία Full frame φωτογραφική Canon/Nikon/Sony; Όχι,όμως οι μικρότεροι αισθητήρες βελτιώνονται σε καλύτερη συχνότητα σε πολλούς τομείς σε συνδυασμό ότι είναι πιο οικονομικές ,αγοράζονται κυρίως από τους μέσους χρήστες.Η τεχνολογία των κινητών αλλάζει ανά 6μηνο ,ενώ πχ των dslr φωτογραφικών ανά 3 χρόνια χοντρικά.Λέμε τα κινητά smartphones ,έχετε ακούσει ποτέ smart cameras;Όχι ,γιατί οι φωτογραφικές είναι απλά ηλίθιες και ο βαθμός ηλιθιότητας είναι ανάλογος του μεγέθους. Μεγαλύτερος αισθητήρας ,πιο ηλίθια η μηχανή . Οι δυνατότητες σε menu που δίνουν μερικά κινητά είναι απίστευτη ,μακάρι να είχαν οι μηχανές αυτή την ευκολία που τραβάς στα smartphone πχ έτοιμο timelapse, οθόνη αφής ,ευκολία επεξεργασίας,κοινή χρήση σε social media και πολλά άλλα που δε μου ερχονται στο μυαλό ,χώρια ότι τα smartphones εξελίσσονται ανα 6 μήνες.
Eρχόμαστε λοιπόν στο θέμα της επεξεργασίας. Για το στιλ φωτογραφίας που θες ,συνεχή λήψη ή εν κινήσει τέλος πάντων (δεν κατάλαβα ακριβώς πώς θα φωτογραφίζεις) ,η τεχνική πάει λίγο στράφι,αφού όλα γίνονται γρήγορα ,αυτό που θα μετρήσει είναι τι θα φτιάξεις στον υπολογιστή και πώς θα έχεις ρυθμίσει από πριν τη μηχανή.Άρα χρειάζεσαι πρόγραμμα και φυσικά να τραβάς raw(ασυμπίεστες) φωτογραφίες ,οι οποίες έχουν διπλάσιο μέγεθος από τα έτοιμα jpegs.Δηλαδή , η φωτογραφική που θα αγοράσεις έχει επιλογή να τραβάει jpegs ,έτοιμες φωτογραφίες που επεξεργάζεται αυτόματα η camera ή raw ,οι οποίες περιέχουν περισσότερες πληροφορίες σε χρώματα,τονικότητα,δυναμικό εύρος και τις επεξεργάζεσαι έπειτα στο pc. Πόσες φορές άραγε έχουμε τραβήξει φωτογραφία σε ηλιόλουστες μέρες και τα πρόσωπα είναι σκοτείνα ενώ το φόντο φωτεινό ή ο ουρανός 'καμμένος' λευκός αντί για μπλε;Ή το βράδυ τα πρόσωπα είναι κιτρινισμένα από τον τεχνητό φωτισμό; Όλες τις παραπάνω και πολλές άλλες μπορείς να τις διορθώσεις και να τις επαναφέρεις κυρίως όταν τραβάς raw και όχι jpeg και επεξεργασία σε υπολογιστή,μιας και κανόνες έκθεσης δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι ή δεν έχουν το χρόνο να εκθέσουν σωστά.Ένα σχετικά εύκολο πρόγραμμα είναι το Adobe Lightroom .Υπόψιν ,σχετικά ,στην αρχή θα σου φανεί βουνό ,προσωπικά δε μου αρέσει ,αλλά οι εναλλακτικές είναι ακόμα χειρότερες,είπαμε οι φωτογραφικές και τα πέριξ είναι ηλίθια,ο φωτογράφος αναλαμβάνει να έχει τις γνώσεις. Επίσης σε κατάσταση ριπής,πολλές φωτογραφίες ανα δευτερόλεπτο ,το buffer συνήθως πέφτει γρήγορα σε μηχανές ως 500 ευρώ,δηλαδή σε λίγα δευτερόλεπτα η μηχανή θα αρχίσει να ζορίζεται στο να τραβάει συνεχόμενα και η ταχύτητα θα πέφτει.
Πάμε τώρα στη νυχτερινή φωτογραφία .ΣΚΕΨΟΥ σοβαρά να πάρεις τρίποδο .Αγόρασα 2ο τρίποδο των 25 ευρώ ,ένα της πλάκας ,μόνο και μόνο για τα ταξίδια και φωτογράφιση σε χαμηλό φωτισμό,Βάρος: 500 γραμμάρια,χωράει σε σακίδιο.Δε θες τρίποδο ; Τότε πας σε απλές τεχνικές.Αφήνεις τη μηχανή στο έδαφος ή πάνω σε μία γέφυρα με χρονοδιακόπτη .Δε σε μπλέκω με iso,aperture,shutter speed απλά να κάθεται κάπου σταθερά η μηχανή.
Τέλος τα megapixels(mp) δεν παίζουν μεγάλο ρόλο ,εκτός αν θες να τυπώσεις μεγάλου μεγέθους φωτογραφίες ,διαφορές σε τυπικές εκτυπώσεις δε θα δεις με το μάτι ανά φωτογραφική.ΟΜΩΣ, 16mp κινητού και 16mp crop σένσορα δεν είναι το ίδιο πράγμα,ο τελευταίος δίνει καλύτερες φωτογραφίες.Δηλαδή ,όσοι είναι 'pixel peepers' και ενθουσιάζονται να μεγενθύνουν φωτογραφίες στον υπολογιστή ,απορρίπτουν τα κινητά και τα λίγα mp γενικότερα.50mp της Canon 5DS σε σχέση με 50mp medium format έχει διαφορά,γιατί ο αισθητήρας είναι μεγαλύτερος,το μέγεθος των pixels μεγαλύτερο, η τονικότητα διαφορετική,το δυναμικό εύρος καλύτερο επίσης και πολλά άλλα .
Προτάσεις/Συμβουλές
Αν και έχουν μείνει λίγο πίσω στις εξελίξεις οι Dslr ,ό,τι πάρεις από Canon/Nikon δε θα σε απογοητεύσει στην τιμή που αναφέρεις,μιας και οι ακάθρεφτες είναι πιο ακριβές.Επίσης οι dslr έχουν ποικιλία φακών φθηνών και ακριβών .Αν δε θες όμως να επεξεργάζεσαι τις φωτογραφίες,τότε είτε Olympus είτε Fujifilm ,γιατί απλά είναι οι καλύτερες σε αυτόν τον τομέα. Η olympus έχει φθηνότερους φακούς σε σχέση με τους εξαιρετικούς της Fuji ,όπως γράψαμε παραπάνω όμως η Οlympus έχει μικρότερο αισθητήρα ,άρα χειρότερη συμπεριφορά σε χαμηλό φωτισμό.Αν τώρα θες και καλό βίντεο (HD όχι 4Κ),τότε όπως σου πρότειναν ,η α6000 είναι εξαιρετική περίπτωση στα 500 ευρώ,χάνει λίγο στα έτοιμα jpegs και στο service (ίσως το χειρότερο στην Ελλάδα) ,αλλά καλύτερη λύση σε ό,τι dslr υπάρχει στα 500 ευρώ. .Καθοριστική επιλογή είναι και ο φακός που θα πάρεις. Αρχικά θα πάρεις έναν standard zoom (πχ 18-55 σε crop sensor) ,ο οποίος πρέπει να διαθέτει σταθεροποίηση για τις βραδινές σου λήψεις .Αν τώρα θες πορτραίτα με bokeh (θολό φόντο) ,τότε πρέπει να πάρεις και φακό σταθερού εστιακού μήκους ,πχ 35mm ή 50mm .Τέλος ,αν απορρίψεις όλα τα παραπάνω και πας στην εύκολη λύση μηχανής μεγάλου zoom ,τότε πρέπει να ξέρεις ότι θα χάσεις σε ποιότητα φωτογραφίας. Πρώτα όμως πιάσε κάποια μοντέλα σε ένα κατάστημα .
ΥΓ μη θεωρήσεις τέρμα επαγγελματικά αυτά που γράφω ,ερασιτέχνης είμαι ,προσπάθησα να τα πώ όσο πιο απλά γίνεται .Ίσως περιέχουν και παραλείψεις/ λαθάκια
Μου δίνεις καλή πάσα να πω ότι νυχτερινή λήψη με τα χέρια με φακό που διαθέτει σταθεροποίηση ,ακόμα και με το χαμηλότερο διάφραγμα του φακού,η ελάχιστη ταχύτητα κλείστρου (shutter speed) για καλή φωτογραφία δεν μπορεί να ξεπερνάει χοντρικά τα 1/30s .Άρα,αναγκαστικά το iso θα είναι υψηλό ,πάνω πχ από 2000 ,που σημαίνει σε μηχανή ως 500 ευρώ ο θόρυβος θα είναι ενοχλητικός .Συνεπώς, για να πετύχουμε σχετικά καθαρή φωτογραφία ,χρειάζεται τρίποδο ,για πολύ χαμηλό shutter speed και iso ή τέλος πάντων να ακουμπάει κάπου η μηχανή.Εξάλλου οι zoom φακοί των crop συνήθως είναι γύρω στο f 3.5 ,δηλαδη σκοτεινοί.Τέλος χαμηλό διάφραγμα σημαίνει δε θα είναι in focus όλη η φωτογραφία στο κάδρο ,κάτι που επιτυγχάνεται με μεγαλύτερο f (5.6 στις crop,8 στις FF),δηλαδή αδύνατη λήψη με τα χέρια ,αφού το shutter speed θα είναι κάποια δευτερόλεπτα.Τώρα αν η χρήση περιοριστεί μόνο για ανέβασμα σε facebook /instagram ,ό,τι έχω γράψει απορρίπτεται ,γιατί θα συμπιεστούν οι φωτογραφίες και θα χάσουν σε ποιότητα.Να προσθέσω ακόμα μιας και έγινε λόγος για νυχτερινή λήψη πως βασικό είναι το διάφραγμα του φακού, είναι το f που υπάρχει στους φακούς και όσο πιο μικρό είναι τόσο καλύτερα αντιδρά ο φακός στο χαμηλό φωτισμό, αλλά και τόσο πιο ακριβός είναι!!!
Επίσης πρέπει να λάβουμε υπ'όψιν μας και την ευαισθησία του αισθητήρα στο φως, το ISO δηλαδή. Όσο πιο μεγάλο είναι το νούμερο τόσο πιο γρήγορα παίρνεις νυχτερινές λήψεις με λίγο φως. Φυσικά όσο μεγαλώνεις το ISO τόσο αυξάνεται και ο κόκκος (ο θόρυβος κατά την σύγχρονη ορολογία).
Νυχτερινή λήψη με κινούμενο θέμα, μεγάλο ISO άνω του 3200 και μεγάλη ταχύτητα έκθεσης και με το θέμα σταθερό, μικρό ISO, 64 αν έχει δυνατότητα η μηχανή (διαφορετικά 100) και μικρή ταχύτητα έκθεσης.
Δεν ξέρω για olympus ,αλλά στη δική μου είναι στο bracketting, στα advanced filters,partial color (πχ red)Πωπω, πόσες πληροφορίες. Καταπληκτικός! Θα ηθελα να ρωτησω κάτι, που ακόμα δεν εχω βρει πως γινεται με την Olympuw pen 7 που εχω και προσπαθω να τη μπαθω. Αν ξέρεςι βέβαια, μου απαντας.
Θα ηθελα να ξερω πως βγαίνουν οι φωτογραφίες ασπρόμαυρες με ένα μόνο χρώμα έντονο, εινα κάποια ρύθμιση που δεν έχω βρει ή γίνεται με εφαρμογή;
Όχι απόλυτα. Δεν έχω χρησιμοποιήσει ποτέ τρίποδο αλλά πάντα χέρι, η μηχανή μου είναι φτηνή dslr οπότε στις νυχτερινές βάζω μέχρι 800 iso για να μη βγάλει θόρυβο και πάντα βάζω ταχύτητα κλείστρου πολύ πιο χαμηλά από 1/30. Κι όμως παίρνω πολύ καλές αξιοπρεπείς νυχτερινές λήψεις.Έχοντας "αδυναμία" στις νυχτερινές λήψεις θεωρώ πως στο χέρι δε μπορείς να βγάλεις κανένα νυχτερινό θέμα. Αν δεν υπάρχει τρίποδο υπάρχει και έδαφος να στηρίξεις τη μηχανή! Δε μπορούμε με μια μόνο μηχανή και με ένα μόνο φακό να καλύψουμε όλα τα είδη φωτογραφιών. Εκτός του facebook /instagram που συμφωνώ απόλυτα, άποψη μου είναι πως απορρίπτονται όσα κουβεντιάζουμε και αν υπάρχει photoshop.
Καταρχας μιλάμε για νυχτερινές λήψεις. Εδώ δεν είδα κάποια νυχτερινή. Αλλά κι έτσι ακόμα, τη δύσμοιρη τη βάρκα που έχει βγάλει ένα σωρό κόκο στα σημεία που έχει σκιά την είδες; Φαντάσου να ήταν και νύχτα.Tα παλιά βιντεάκια του DigitalRev Pro Photographer Cheap Camera τα έχεις υπόψη;
Κοίτα τι κάνει ένας καλός φωτογράφος με μηχανή των 15 λιρών ούτε καν 200 ευρώ.
Ok. Καταλαβαίνω τι εννοείς, όντως οι ποιότητα των δύο φωτογραφιών μοιάζει αρκετά. Επέτρεψέ μου όμως... Προσωπικά με κανένα αποτέλεσμα δε θα ήμουν καλυμμένος. Τα μαύρα έχουν γίνει τόσο "crushed" για να μη βγάλουν θόρυβο που στα σκοτεινά μέρη δεν έχεις καθόλου πληροφορία. Τα άσπρα επίσης είναι ελαφρώς καμμένα.@georgeant
Η τεχνική είναι η ίδια, το χέρι είναι το ίδιο, οι μηχανές διαφέρουν.
View attachment 217325
View attachment 217326
Ευχαριστω, το βρήκα.Μου δίνεις καλή πάσα να πω ότι νυχτερινή λήψη με τα χέρια με φακό που διαθέτει σταθεροποίηση ,ακόμα και με το χαμηλότερο διάφραγμα του φακού,η ελάχιστη ταχύτητα κλείστρου (shutter speed) για καλή φωτογραφία δεν μπορεί να ξεπερνάει χοντρικά τα 1/30s .Άρα,αναγκαστικά το iso θα είναι υψηλό ,πάνω πχ από 2000 ,που σημαίνει σε μηχανή ως 500 ευρώ ο θόρυβος θα είναι ενοχλητικός .Συνεπώς, για να πετύχουμε σχετικά καθαρή φωτογραφία ,χρειάζεται τρίποδο ,για πολύ χαμηλό shutter speed και iso ή τέλος πάντων να ακουμπάει κάπου η μηχανή.Εξάλλου οι zoom φακοί των crop συνήθως είναι γύρω στο f 3.5 ,δηλαδη σκοτεινοί.Τέλος χαμηλό διάφραγμα σημαίνει δε θα είναι in focus όλη η φωτογραφία στο κάδρο ,κάτι που επιτυγχάνεται με μεγαλύτερο f (5.6 στις crop,8 στις FF),δηλαδή αδύνατη λήψη με τα χέρια ,αφού το shutter speed θα είναι κάποια δευτερόλεπτα.Τώρα αν η χρήση περιοριστεί μόνο για ανέβασμα σε facebook /instagram ,ό,τι έχω γράψει απορρίπτεται ,γιατί θα συμπιεστούν οι φωτογραφίες και θα χάσουν σε ποιότητα.
Δεν ξέρω για olympus ,αλλά στη δική μου είναι στο bracketting, στα advanced filters,partial color (πχ red)