Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.356
- Likes
- 28.400
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Città Vittoriosa (Il-Birgu)
Μέρος 2ο
Πέμπτη 30 Ιουνίου 2022
Αμέσως μετά την επίσκεψη στο Φρούριο του Αγγέλου, βγήκαμε ξανά στην παραλιακή Xatt Il-Forn, τον κεντρικό δρόμο που κινείται παράλληλα με τη Μαρίνα της Birgu ή αλλιώς Birgu Waterfront. Δεξιά μας είχαμε τη θάλασσα και τα αμέτρητα πλεούμενα που ήταν αραγμένα στην πολυσύχναστη Μαρίνα.
Όση ώρα τριγυρίζαμε στα ψηλά εξωτερικά επίπεδα του Fort St. Angelo, την προσοχή μας είχε τραβήξει ένα τερατώδες σε μέγεθος ιστιοφόρο το οποίο ήταν αραγμένο στην αγκαλιά του λιμανιού.
Άλλο, όμως, ήταν το σκηνικό που μας έκανε να κοιτάμε, κάθε λίγο και λιγάκι προς το σκάφος, με κομμένη την ανάσα. Ένας άνθρωπος κρεμόταν από το θεόρατο κατάρτι εκτελώντας, προφανώς, κάποιες εργασίες στο ιστίο. Η αλήθεια είναι ότι τον είχαμε συνέχεια κατά νου και κάθε φορά που στρέφαμε το βλέμμα μας για να τον εντοπίσουμε τον βλέπαμε να σκαρφαλώνει όλο και ψηλότερα.
Στα δεξιά της παραλιακής, οι παλιές αποθήκες και τα παλάτια έχουν μετατραπεί σε εστιατόρια και μουσεία, όπως το Ναυτικό Μουσείο της Μάλτας (Mużew Marittimu ta' Malta) το οποίο στεγάζεται στο πρώην Βασιλικό Ναυτικό Αρτοποιείο χαρτογραφώντας 7.000 χρόνια ναυτικής ιστορίας της Μάλτας, από την προϊστορία μέχρι σήμερα. Σταθήκαμε έξω από το μεγάλο κτίριο, που κατασκευάστηκε μεταξύ του 1842 και του 1845, στην προκυμαία της Birgu με σκοπό να προμηθεύει το ναυτικό προσωπικό του Μεσογειακού Στόλου με φαγητό και ποτό. Στην ακμή του, το αρτοποιείο παρήγαγε 14.000 κιλά ψωμί και μπισκότα, κάθε μέρα, χρησιμοποιώντας μηχανήματα που κινούνταν με ατμό. Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το αρτοποιείο μετατράπηκε σε έδρα της Αστυνομίας του Ναυαρχείου. Παρέμεινε σε χρήση έως ότου οι βρετανικές δυνάμεις έφυγαν από τη Μάλτα, το 1979, και στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε πριν ξανανοίξει ως Ναυτικό Μουσείο της Μάλτας το 1992.
Ο ήλιος εκείνη την ώρα χτυπούσε αλύπητα την Προκυμαία και τα αραδιασμένα επί της οδού Xatt Il-Forn καθίσματα των εστιατορίων ήταν άδεια από πελάτες. Πώς να σταθείς με τόση ζέστη κάτω από την ισχνή σκιά των ομπρελών και των τεντών των μαγαζιών; Χρειαζόμασταν επειγόντως ένα διάλειμμα για φαγητό και ποτό, αλλά η παραλιακή ήταν το πλέον ακατάλληλο σημείο για κάτι τέτοιο τη δεδομένη στιγμή (περίπου 16:00 με 16:15).
Στη λίστα μου είχα σημειωμένα κάποια μαγαζιά στη Victory Square (Misraħ ir-Rebħa) οπότε προχωρήσαμε για εκεί. Οι ντόπιοι αποκαλούν την κεντρική πλατεία της πόλης τους Il-Pjazza. Φτάνοντας, λοιπόν, στην Πλατεία της Νίκης αντικρίσαμε δύο μνημεία. Το λευκό άγαλμα του Αγίου Λαυρεντίου που χρονολογείται από το 1880, και το Μνημείο της Νίκης που ανεγέρθηκε το 1705 από τον Μεγάλο Μάγιστρο Perellos y Roccaful για να τιμήσει τη νίκη της Μεγάλης Πολιορκίας του 1565. Ένας πέτρινος σταυρός θυμίζει εκτελέσεις πριν από τον 16ο αιώνα. Όμως, το κτίριο ορόσημο της Πλατείας είναι το Palazzo Huesca το οποίο φιλοξενεί το Band Club of St. Lawrence (Soċjeta Mużikali San Lawrenz). Τί να πρωτοπώ τώρα; Να μιλήσω για το υπέροχο αυτό κτίριο με τα αρχιτεκτονικά του τερτίπια ή να αναφερθώ στο ιστορικό συγκρότημα του Αγίου Λώρενς;
Το Palazzo Huesca χτίστηκε το 1883 και η μεγαλοπρεπής πρόσοψή του τραβάει τα βλέμματα λόγω του εντυπωσιακού αρχιτεκτονικού χαρακτηριστικού του που είναι τα τρία τοξωτά παράθυρα στον δεύτερο όροφο. Τέτοια ημικυκλικά παράθυρα ήταν παρωχημένα στις προσόψεις της μπαρόκ αρχιτεκτονικής, αλλά ο αρχιτέκτονας Giuseppe Bonavia σχεδίασε αυτήν την πρόσοψη ειδικά για αυτό το σπίτι στη Birgu. Το 1883, δύο μουσικοί σύλλογοι με αρκετούς μουσικούς που συμμετείχαν σε ένα προηγούμενο συγκρότημα που διαλύθηκε για διάφορους λόγους, ένωσαν τις δυνάμεις τους με στόχο να δημιουργήσουν ένα νέο σύνολο. Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών το συγκρότημα, αλλάζοντας ονομασίες αλλά και χώρους στέγασης, κατάφερε να επιβιώσει με τον τελικό τίτλο St. Lawrence Band Club Vittoriosa παραμένοντας ενεργό μέχρι σήμερα. Το 1922 η μπάντα εγκαταστάθηκε, οριστικά, στο Palazzo Huesca αγοράζοντας το κτίριο. Μάλιστα, το 2022, το St. Lawrence Band Club γιόρτασε την 100η επέτειο από την αγορά της έδρας του.
Στο ισόγειο αυτού του Παλατιού στεγάζεται το εστιατόριο BeBirgu και ανεβαίνοντας τα λιγοστά σκαλάκια βρεθήκαμε να διασχίζουμε έναν εντυπωσιακό διάδρομο ο οποίος μας οδήγησε σε ένα ακόμα πιο εντυπωσιακό αίθριο. Παρατηρώντας προσεκτικά την παρακάτω φωτογραφία, θα δείτε στην αριστερή πλευρά τη μεγάλη ταμπέλα για τον εορτασμό της επετείου των 100 χρόνων της αγοράς του κτιρίου από τη μπάντα.
Το ευγενέστατο προσωπικό μας εξυπηρέτησε με τον καλύτερο τρόπο. Πήραμε 2 Puccia Italiana και 3 αναψυκτικά πληρώνοντας 26 €.
Το Oratory of St. Joseph, το Oratory of the Holy Cross και το Chapel of Our Lady of Damascus είναι μια πολύ γραφική και συνάμα πολύ ιστορική γωνιά της πόλης, δίπλα στην Πλατεία Νίκης. Το παρεκκλήσι της Παναγίας της Δαμασκού, επίσης γνωστό στα μαλτέζικα ως Tal-Griegi, είναι μια πρώην ελληνοκαθολική εκκλησία στο κέντρο της Birgu. Η άφιξη του ελληνικού πληθυσμού από το νησί της Ρόδου, το 1522, έφερε την ανάγκη για νέους τόπους λατρείας. Οι Έλληνες ήρθαν με τους Ιππότες κατά την εκδίωξη από τη Ρόδο και εγκαταστάθηκαν στη Birgu. Με τη σύμφωνη γνώμη του Επισκόπου Μάλτας, το παρεκκλήσι παραχωρήθηκε στους Έλληνες για τις θείες λειτουργίες τους σύμφωνα με τη βυζαντινή παράδοση. Το όνομα προέρχεται από την εικόνα της Παναγίας της Δαμασκού που ήρθε από τη Ρόδο και τοποθετήθηκε στο παρεκκλήσι.
Το Oratory of the Holy Cross ήταν ανοιχτό και φυσικά δεν έχασα την ευκαιρία να μπω στο εσωτερικό του και να παρατηρήσω για μερικά λεπτά τα έργα τέχνης που κοσμούν τους τοίχους του ιστορικού κτιρίου. Η συγκίνησή μου ήταν πολύ μεγάλη γιατί γνώριζα ότι το Ρητορείο χτίστηκε με τις προσπάθειες των μελών της Αδελφότητας και ότι η πρώτη πέτρα τοποθετήθηκε το 1720 πάνω από τους τάφους των Ιπποτών που έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Πολιορκίας του 1565. Το νεκροταφείο υπήρχε σε αυτήν την τοποθεσία πριν καν χτιστεί η Βαλέτα. Πάντως, να διευκρινίσω ότι η συναισθηματική μου φόρτιση είχε να κάνει με την ιστορικότητα και όχι με τη θρησκευτικότητα του μέρους. Δεν ήταν λίγο πράγμα να ξέρω ότι κάτω από το έδαφος που στεκόμουν είναι θαμμένοι Ιππότες του Τάγματος του Αγίου Ιωάννη.
Το Oratory of St. Joseph ήταν κάποτε μια μικρή εκκλησίτσα δίπλα στο νεκροταφείο των Ιπποτών. Το 1832, η Αδελφότητα του Αγίου Ιωσήφ αποφάσισε να ανοικοδομήσει την παλιά δομή και έτσι χτίστηκε ένα νέο Ρητορείο, που ενσωμάτωσε τη μικρότερη εκκλησία. Σήμερα, το Ρητορείο του Αγίου Ιωσήφ έχει μετατραπεί σε ενοριακό μουσείο. Εδώ, εκτίθενται το καπέλο και το σπαθί του Μεγάλου Μαγίστρου Jean de la Valette, του ιδρυτή της Βαλέτας.
έχοντας μπροστά μας μια ακόμα Πύλη εισόδου/εξόδου της πόλης.
Βγήκαμε από την Porta Marina αφιερώνοντας κάμποση ώρα ώστε να γνωρίσουμε από κοντά το τελευταίο αξιοθέατο της πόλης, πριν της απευθύνουμε το οριστικό αντίο. Σε περίοπτη θέση, πάνω σε ύψωμα, ορθώνεται ο Ναός του Αγίου Λαυρεντίου (Knisja kolleġġjata ta' San Lawrenz) μια από τις παλαιότερες ενορίες στη Μάλτα.
Όταν το Τάγμα του Αγίου Ιωάννη εγκαταστάθηκε για πρώτη φορά στη Μάλτα, όλες οι Γλώσσες του βρίσκονταν στη Birgu. Έτσι, η Εκκλησία του Αγίου Λαυρεντίου χρησιμοποιήθηκε ως η πρώτη καθολική εκκλησία του Τάγματος στο νησί. Είναι επιβεβλημένο να κατανοήσουμε ότι ο Άγιος Λαυρέντιος χρησίμευε ως εκκλησία του Τάγματος του Αγίου Ιωάννη πριν από την οικοδόμηση της Βαλέτας και του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Ιωάννη. Το 1532, η εκκλησία κάηκε κατά λάθος και ξαναχτίστηκε αμέσως. Το σημερινό κτίριο οφείλει την ύπαρξή του στον Lorenzo Gafa και χτίστηκε μεταξύ του 1681 και του 1697. Είναι ένα εξαιρετικό δείγμα ρωμαϊκής μπαρόκ αρχιτεκτονικής. Ο χώρος μπροστά από την εκκλησία χρησιμοποιήθηκε ως νεκροταφείο κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Πολιορκίας.
Δεσπόζοντας σε ολόκληρη την προκυμαία, απέναντι από την εκκλησία του Αγίου Λαυρεντίου, το Μνημείο της Ελευθερίας είναι κάτι περισσότερο από ένα μνημείο. Είναι ένας τύμβος, ένας πραγματικός τεχνητός λόφος, ένας περίτεχνος κυκλικός κόμβος, που θυμίζει ένα σημείο καμπής στη σύγχρονη πολιτική ιστορία της Μάλτας. Μιας Μάλτας που ξέρει να εναρμονίζει με τον καλύτερο τρόπο τα αρχαία με τα σύγχρονα μνημεία. Το Freedom Monument της Birgu θυμίζει το τέλος μιας εποχής, όταν η βρετανική κυβέρνηση έκλεισε τη στρατιωτική της βάση στη Μάλτα, στις 31 Μαρτίου του 1979.
Περπατώντας στην παραλιακή Xatt ir-Riżq αφήναμε πίσω μας τη Birgu
ενώ στα δεξιά μας, πίσω από ένα δάσος ιστίων, βλέπαμε τη Senglea με τους προμαχώνες της να μας αποκαλύπτεται για ακόμα μια φορά.
Προσπεράσαμε το MYKONOS by YIAMAS που βρίσκεται πάνω στην Προκυμαία Bormla
φτάνοντας αμέσως μετά στο πράσινο πάρκο με τα γλυπτά και την πεζογέφυρα που ενώνει την Cospicua με τη Birgu.
Είδαμε από μακριά το ferry να περιμένει στην αποβάθρα.
Ρίξαμε ένα ελαφρύ τρεχαλητό για να το προλάβουμε. Δε θέλαμε να χάσουμε χρόνο περιμένοντας το επόμενο. Ανεβασμένοι στο κατάστρωμα αναμέναμε με προσμονή την αναχώρηση του πλοίου. Ήμασταν πανέτοιμοι να απορροφήσουμε όλες τις εικόνες που θα ξεδιπλώνονταν γύρω μας κατά τη διάρκεια αυτού του σύντομου θαλασσινού ταξιδιού. Εικόνες γνώριμες πλέον, αφού ολημερίς είχαμε επιδοθεί ακατάπαυστα να τις ανακαλύψουμε και να τις αφομοιώσουμε όσο περισσότερο μπορούσαμε.
Το καράβι ξεκίνησε. Είδαμε ξανά την εκκλησία του Αγίου Λαυρεντίου και το Μνημείο της Ελευθερίας
τη Δομινικανή Μονή του Ευαγγελισμού
το Ναυτικό Μουσείο
το Φρούριο του Αγγέλου
το ιστιοφόρο με τον κρεμασμένο από το ιστίο του συντηρητή ο οποίος είχε, πλέον, κατέβει
τη Senglea και τους Gardjola Gardens
αλλά και τον βαθύ κόλπο με τη Birgu στα αριστερά και τη Senglea στα δεξιά να απομακρύνονται από το οπτικό μας πεδίο.
Μετά από λίγη ώρα φτάσαμε στην αποβάθρα (Valletta - 3 Cities Ferry) και η θέα μπροστά μας ήταν αυτή.
Σε ελάχιστη απόσταση από την αποβάθρα, πάνω στην οδό Xatt Lascaris, βρίσκεται η είσοδος του Barrakka Lift.
Δείχνοντας στον υπάλληλο τα εισιτήρια του πλοίου για τις τρεις πόλεις ανεβήκαμε, δωρεάν, με το ασανσέρ στους Upper Barrakka Gardens.
Εκμεταλλευόμενοι την παρουσία μας εκεί, σταθήκαμε για ακόμα μια φορά στην άκρη του μπαλκονιού απολαμβάνοντας τη θέα προς τα μέρη από τα οποία μόλις είχαμε επιστρέψει.
Κατηφορίσαμε προς το parking, ακολουθώντας τη γνωστή μας, πλέον, διαδρομή δίπλα στα Lascaris War Rooms. Θα πω, για ακόμα μια φορά, ότι ο συγκεκριμένος χώρος στάθμευσης είναι το πιο βολικό σημείο προσέγγισης της Βαλέτας για όσους χρησιμοποιούν αυτοκίνητο.
Επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο μας, στο Saint Julian's, για φρεσκάρισμα και ολιγόωρη ξεκούραση. Είχα υποσχεθεί στον σύζυγο αυτό το μικρό διάλειμμα πριν τη βραδινή μας έξοδο στη Βαλέτα. Μπαίνοντας στο δωμάτιο αυξήσαμε την ένταση στο κλιματιστικό, μπανιαριστήκαμε για να φύγει από πάνω μας η κάψα της ημέρας και αράξαμε στο κρεβάτι. Ξεκίνησα να αδειάζω τις φωτογραφίες από την κάρτα μνήμης της φωτογραφικής μηχανής στο laptop. Είναι μια εργασία την οποία ακολουθώ, καθημερινά, με μεγάλη ευλάβεια στα ταξίδια μου. Έτσι, μειώνω στο ελάχιστο τον κίνδυνο να χάσω, για τον οποιοδήποτε λόγο, τις φωτογραφίες μου. Ξαφνικά ένιωσα ενόχληση στον λαιμό μου. -«Με γδέρνει ο λαιμός μου» είπα στον σύζυγο. -«Αυτά τα air condition θα μας ξεκάνουν, αλλά και τί να κάνεις που μόλις το κλείσεις, έστω και για λίγα λεπτά, βράζεις από τη ζέστη». -«Σκέφτομαι να βγω μια βολτίτσα εδώ γύρω» του πέταξα στη συνέχεια, αφού ένιωθα σαν άγριο ζώο φυλακισμένο στο κλουβί. -«Θα επιστρέψω μόλις νυχτώσει για να ετοιμαστούμε για τη Βαλέτα» του ανακοίνωσα, κλείνοντας πίσω μου την πόρτα του δωματίου.
Μέρος 2ο
Πέμπτη 30 Ιουνίου 2022
Αμέσως μετά την επίσκεψη στο Φρούριο του Αγγέλου, βγήκαμε ξανά στην παραλιακή Xatt Il-Forn, τον κεντρικό δρόμο που κινείται παράλληλα με τη Μαρίνα της Birgu ή αλλιώς Birgu Waterfront. Δεξιά μας είχαμε τη θάλασσα και τα αμέτρητα πλεούμενα που ήταν αραγμένα στην πολυσύχναστη Μαρίνα.
Η παραλιακή Xatt Il-Forn
Όση ώρα τριγυρίζαμε στα ψηλά εξωτερικά επίπεδα του Fort St. Angelo, την προσοχή μας είχε τραβήξει ένα τερατώδες σε μέγεθος ιστιοφόρο το οποίο ήταν αραγμένο στην αγκαλιά του λιμανιού.
Άλλο, όμως, ήταν το σκηνικό που μας έκανε να κοιτάμε, κάθε λίγο και λιγάκι προς το σκάφος, με κομμένη την ανάσα. Ένας άνθρωπος κρεμόταν από το θεόρατο κατάρτι εκτελώντας, προφανώς, κάποιες εργασίες στο ιστίο. Η αλήθεια είναι ότι τον είχαμε συνέχεια κατά νου και κάθε φορά που στρέφαμε το βλέμμα μας για να τον εντοπίσουμε τον βλέπαμε να σκαρφαλώνει όλο και ψηλότερα.
Στα δεξιά της παραλιακής, οι παλιές αποθήκες και τα παλάτια έχουν μετατραπεί σε εστιατόρια και μουσεία, όπως το Ναυτικό Μουσείο της Μάλτας (Mużew Marittimu ta' Malta) το οποίο στεγάζεται στο πρώην Βασιλικό Ναυτικό Αρτοποιείο χαρτογραφώντας 7.000 χρόνια ναυτικής ιστορίας της Μάλτας, από την προϊστορία μέχρι σήμερα. Σταθήκαμε έξω από το μεγάλο κτίριο, που κατασκευάστηκε μεταξύ του 1842 και του 1845, στην προκυμαία της Birgu με σκοπό να προμηθεύει το ναυτικό προσωπικό του Μεσογειακού Στόλου με φαγητό και ποτό. Στην ακμή του, το αρτοποιείο παρήγαγε 14.000 κιλά ψωμί και μπισκότα, κάθε μέρα, χρησιμοποιώντας μηχανήματα που κινούνταν με ατμό. Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το αρτοποιείο μετατράπηκε σε έδρα της Αστυνομίας του Ναυαρχείου. Παρέμεινε σε χρήση έως ότου οι βρετανικές δυνάμεις έφυγαν από τη Μάλτα, το 1979, και στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε πριν ξανανοίξει ως Ναυτικό Μουσείο της Μάλτας το 1992.
Ο ήλιος εκείνη την ώρα χτυπούσε αλύπητα την Προκυμαία και τα αραδιασμένα επί της οδού Xatt Il-Forn καθίσματα των εστιατορίων ήταν άδεια από πελάτες. Πώς να σταθείς με τόση ζέστη κάτω από την ισχνή σκιά των ομπρελών και των τεντών των μαγαζιών; Χρειαζόμασταν επειγόντως ένα διάλειμμα για φαγητό και ποτό, αλλά η παραλιακή ήταν το πλέον ακατάλληλο σημείο για κάτι τέτοιο τη δεδομένη στιγμή (περίπου 16:00 με 16:15).
Στη λίστα μου είχα σημειωμένα κάποια μαγαζιά στη Victory Square (Misraħ ir-Rebħa) οπότε προχωρήσαμε για εκεί. Οι ντόπιοι αποκαλούν την κεντρική πλατεία της πόλης τους Il-Pjazza. Φτάνοντας, λοιπόν, στην Πλατεία της Νίκης αντικρίσαμε δύο μνημεία. Το λευκό άγαλμα του Αγίου Λαυρεντίου που χρονολογείται από το 1880, και το Μνημείο της Νίκης που ανεγέρθηκε το 1705 από τον Μεγάλο Μάγιστρο Perellos y Roccaful για να τιμήσει τη νίκη της Μεγάλης Πολιορκίας του 1565. Ένας πέτρινος σταυρός θυμίζει εκτελέσεις πριν από τον 16ο αιώνα. Όμως, το κτίριο ορόσημο της Πλατείας είναι το Palazzo Huesca το οποίο φιλοξενεί το Band Club of St. Lawrence (Soċjeta Mużikali San Lawrenz). Τί να πρωτοπώ τώρα; Να μιλήσω για το υπέροχο αυτό κτίριο με τα αρχιτεκτονικά του τερτίπια ή να αναφερθώ στο ιστορικό συγκρότημα του Αγίου Λώρενς;
Η Victory Square (Misraħ ir-Rebħa)
Το Palazzo Huesca χτίστηκε το 1883 και η μεγαλοπρεπής πρόσοψή του τραβάει τα βλέμματα λόγω του εντυπωσιακού αρχιτεκτονικού χαρακτηριστικού του που είναι τα τρία τοξωτά παράθυρα στον δεύτερο όροφο. Τέτοια ημικυκλικά παράθυρα ήταν παρωχημένα στις προσόψεις της μπαρόκ αρχιτεκτονικής, αλλά ο αρχιτέκτονας Giuseppe Bonavia σχεδίασε αυτήν την πρόσοψη ειδικά για αυτό το σπίτι στη Birgu. Το 1883, δύο μουσικοί σύλλογοι με αρκετούς μουσικούς που συμμετείχαν σε ένα προηγούμενο συγκρότημα που διαλύθηκε για διάφορους λόγους, ένωσαν τις δυνάμεις τους με στόχο να δημιουργήσουν ένα νέο σύνολο. Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών το συγκρότημα, αλλάζοντας ονομασίες αλλά και χώρους στέγασης, κατάφερε να επιβιώσει με τον τελικό τίτλο St. Lawrence Band Club Vittoriosa παραμένοντας ενεργό μέχρι σήμερα. Το 1922 η μπάντα εγκαταστάθηκε, οριστικά, στο Palazzo Huesca αγοράζοντας το κτίριο. Μάλιστα, το 2022, το St. Lawrence Band Club γιόρτασε την 100η επέτειο από την αγορά της έδρας του.
Το Palazzo Huesca (με τα πράσινα παράθυρα)
Η Banda Vittoriοsana San Lawrenz συνοδεύει την πομπή της Μεγάλης Παρασκευής του 2023 στη Birgu. Πηγή φωτογραφίας: St Lawrence Band Club – Vittoriosa, Malta
Στο ισόγειο αυτού του Παλατιού στεγάζεται το εστιατόριο BeBirgu και ανεβαίνοντας τα λιγοστά σκαλάκια βρεθήκαμε να διασχίζουμε έναν εντυπωσιακό διάδρομο ο οποίος μας οδήγησε σε ένα ακόμα πιο εντυπωσιακό αίθριο. Παρατηρώντας προσεκτικά την παρακάτω φωτογραφία, θα δείτε στην αριστερή πλευρά τη μεγάλη ταμπέλα για τον εορτασμό της επετείου των 100 χρόνων της αγοράς του κτιρίου από τη μπάντα.
Το ευγενέστατο προσωπικό μας εξυπηρέτησε με τον καλύτερο τρόπο. Πήραμε 2 Puccia Italiana και 3 αναψυκτικά πληρώνοντας 26 €.
Το Oratory of St. Joseph, το Oratory of the Holy Cross και το Chapel of Our Lady of Damascus είναι μια πολύ γραφική και συνάμα πολύ ιστορική γωνιά της πόλης, δίπλα στην Πλατεία Νίκης. Το παρεκκλήσι της Παναγίας της Δαμασκού, επίσης γνωστό στα μαλτέζικα ως Tal-Griegi, είναι μια πρώην ελληνοκαθολική εκκλησία στο κέντρο της Birgu. Η άφιξη του ελληνικού πληθυσμού από το νησί της Ρόδου, το 1522, έφερε την ανάγκη για νέους τόπους λατρείας. Οι Έλληνες ήρθαν με τους Ιππότες κατά την εκδίωξη από τη Ρόδο και εγκαταστάθηκαν στη Birgu. Με τη σύμφωνη γνώμη του Επισκόπου Μάλτας, το παρεκκλήσι παραχωρήθηκε στους Έλληνες για τις θείες λειτουργίες τους σύμφωνα με τη βυζαντινή παράδοση. Το όνομα προέρχεται από την εικόνα της Παναγίας της Δαμασκού που ήρθε από τη Ρόδο και τοποθετήθηκε στο παρεκκλήσι.
Tο Chapel of Our Lady of Damascus
Το Oratory of the Holy Cross ήταν ανοιχτό και φυσικά δεν έχασα την ευκαιρία να μπω στο εσωτερικό του και να παρατηρήσω για μερικά λεπτά τα έργα τέχνης που κοσμούν τους τοίχους του ιστορικού κτιρίου. Η συγκίνησή μου ήταν πολύ μεγάλη γιατί γνώριζα ότι το Ρητορείο χτίστηκε με τις προσπάθειες των μελών της Αδελφότητας και ότι η πρώτη πέτρα τοποθετήθηκε το 1720 πάνω από τους τάφους των Ιπποτών που έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Πολιορκίας του 1565. Το νεκροταφείο υπήρχε σε αυτήν την τοποθεσία πριν καν χτιστεί η Βαλέτα. Πάντως, να διευκρινίσω ότι η συναισθηματική μου φόρτιση είχε να κάνει με την ιστορικότητα και όχι με τη θρησκευτικότητα του μέρους. Δεν ήταν λίγο πράγμα να ξέρω ότι κάτω από το έδαφος που στεκόμουν είναι θαμμένοι Ιππότες του Τάγματος του Αγίου Ιωάννη.
Το Oratory of the Holy Cross
Το εσωτερικό του Oratory of the Holy Cross
Το Oratory of St. Joseph ήταν κάποτε μια μικρή εκκλησίτσα δίπλα στο νεκροταφείο των Ιπποτών. Το 1832, η Αδελφότητα του Αγίου Ιωσήφ αποφάσισε να ανοικοδομήσει την παλιά δομή και έτσι χτίστηκε ένα νέο Ρητορείο, που ενσωμάτωσε τη μικρότερη εκκλησία. Σήμερα, το Ρητορείο του Αγίου Ιωσήφ έχει μετατραπεί σε ενοριακό μουσείο. Εδώ, εκτίθενται το καπέλο και το σπαθί του Μεγάλου Μαγίστρου Jean de la Valette, του ιδρυτή της Βαλέτας.
Το Oratory of St. Joseph
Ξεμυτίσαμε ξανά στην παραλιακή
έχοντας μπροστά μας μια ακόμα Πύλη εισόδου/εξόδου της πόλης.
Η Porta Marina
Βγήκαμε από την Porta Marina αφιερώνοντας κάμποση ώρα ώστε να γνωρίσουμε από κοντά το τελευταίο αξιοθέατο της πόλης, πριν της απευθύνουμε το οριστικό αντίο. Σε περίοπτη θέση, πάνω σε ύψωμα, ορθώνεται ο Ναός του Αγίου Λαυρεντίου (Knisja kolleġġjata ta' San Lawrenz) μια από τις παλαιότερες ενορίες στη Μάλτα.
Όταν το Τάγμα του Αγίου Ιωάννη εγκαταστάθηκε για πρώτη φορά στη Μάλτα, όλες οι Γλώσσες του βρίσκονταν στη Birgu. Έτσι, η Εκκλησία του Αγίου Λαυρεντίου χρησιμοποιήθηκε ως η πρώτη καθολική εκκλησία του Τάγματος στο νησί. Είναι επιβεβλημένο να κατανοήσουμε ότι ο Άγιος Λαυρέντιος χρησίμευε ως εκκλησία του Τάγματος του Αγίου Ιωάννη πριν από την οικοδόμηση της Βαλέτας και του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Ιωάννη. Το 1532, η εκκλησία κάηκε κατά λάθος και ξαναχτίστηκε αμέσως. Το σημερινό κτίριο οφείλει την ύπαρξή του στον Lorenzo Gafa και χτίστηκε μεταξύ του 1681 και του 1697. Είναι ένα εξαιρετικό δείγμα ρωμαϊκής μπαρόκ αρχιτεκτονικής. Ο χώρος μπροστά από την εκκλησία χρησιμοποιήθηκε ως νεκροταφείο κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Πολιορκίας.
Δεσπόζοντας σε ολόκληρη την προκυμαία, απέναντι από την εκκλησία του Αγίου Λαυρεντίου, το Μνημείο της Ελευθερίας είναι κάτι περισσότερο από ένα μνημείο. Είναι ένας τύμβος, ένας πραγματικός τεχνητός λόφος, ένας περίτεχνος κυκλικός κόμβος, που θυμίζει ένα σημείο καμπής στη σύγχρονη πολιτική ιστορία της Μάλτας. Μιας Μάλτας που ξέρει να εναρμονίζει με τον καλύτερο τρόπο τα αρχαία με τα σύγχρονα μνημεία. Το Freedom Monument της Birgu θυμίζει το τέλος μιας εποχής, όταν η βρετανική κυβέρνηση έκλεισε τη στρατιωτική της βάση στη Μάλτα, στις 31 Μαρτίου του 1979.
Το Μνημείο της Ελευθερίας
Περπατώντας στην παραλιακή Xatt ir-Riżq αφήναμε πίσω μας τη Birgu
Η παραλιακή Xatt ir-Riżq
ενώ στα δεξιά μας, πίσω από ένα δάσος ιστίων, βλέπαμε τη Senglea με τους προμαχώνες της να μας αποκαλύπτεται για ακόμα μια φορά.
Η Senglea
Προσπεράσαμε το MYKONOS by YIAMAS που βρίσκεται πάνω στην Προκυμαία Bormla
φτάνοντας αμέσως μετά στο πράσινο πάρκο με τα γλυπτά και την πεζογέφυρα που ενώνει την Cospicua με τη Birgu.
Η Bormla Waterfront
Η Bormla Waterfront
Είδαμε από μακριά το ferry να περιμένει στην αποβάθρα.
H Senglea Waterfront και το λευκό-κόκκινο πλοίο της γραμμής
Ρίξαμε ένα ελαφρύ τρεχαλητό για να το προλάβουμε. Δε θέλαμε να χάσουμε χρόνο περιμένοντας το επόμενο. Ανεβασμένοι στο κατάστρωμα αναμέναμε με προσμονή την αναχώρηση του πλοίου. Ήμασταν πανέτοιμοι να απορροφήσουμε όλες τις εικόνες που θα ξεδιπλώνονταν γύρω μας κατά τη διάρκεια αυτού του σύντομου θαλασσινού ταξιδιού. Εικόνες γνώριμες πλέον, αφού ολημερίς είχαμε επιδοθεί ακατάπαυστα να τις ανακαλύψουμε και να τις αφομοιώσουμε όσο περισσότερο μπορούσαμε.
Το καράβι ξεκίνησε. Είδαμε ξανά την εκκλησία του Αγίου Λαυρεντίου και το Μνημείο της Ελευθερίας
τη Δομινικανή Μονή του Ευαγγελισμού
το Ναυτικό Μουσείο
το Φρούριο του Αγγέλου
το ιστιοφόρο με τον κρεμασμένο από το ιστίο του συντηρητή ο οποίος είχε, πλέον, κατέβει
τη Senglea και τους Gardjola Gardens
αλλά και τον βαθύ κόλπο με τη Birgu στα αριστερά και τη Senglea στα δεξιά να απομακρύνονται από το οπτικό μας πεδίο.
Μετά από λίγη ώρα φτάσαμε στην αποβάθρα (Valletta - 3 Cities Ferry) και η θέα μπροστά μας ήταν αυτή.
Σε ελάχιστη απόσταση από την αποβάθρα, πάνω στην οδό Xatt Lascaris, βρίσκεται η είσοδος του Barrakka Lift.
Δείχνοντας στον υπάλληλο τα εισιτήρια του πλοίου για τις τρεις πόλεις ανεβήκαμε, δωρεάν, με το ασανσέρ στους Upper Barrakka Gardens.
Εκμεταλλευόμενοι την παρουσία μας εκεί, σταθήκαμε για ακόμα μια φορά στην άκρη του μπαλκονιού απολαμβάνοντας τη θέα προς τα μέρη από τα οποία μόλις είχαμε επιστρέψει.
Κατηφορίσαμε προς το parking, ακολουθώντας τη γνωστή μας, πλέον, διαδρομή δίπλα στα Lascaris War Rooms. Θα πω, για ακόμα μια φορά, ότι ο συγκεκριμένος χώρος στάθμευσης είναι το πιο βολικό σημείο προσέγγισης της Βαλέτας για όσους χρησιμοποιούν αυτοκίνητο.
Επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο μας, στο Saint Julian's, για φρεσκάρισμα και ολιγόωρη ξεκούραση. Είχα υποσχεθεί στον σύζυγο αυτό το μικρό διάλειμμα πριν τη βραδινή μας έξοδο στη Βαλέτα. Μπαίνοντας στο δωμάτιο αυξήσαμε την ένταση στο κλιματιστικό, μπανιαριστήκαμε για να φύγει από πάνω μας η κάψα της ημέρας και αράξαμε στο κρεβάτι. Ξεκίνησα να αδειάζω τις φωτογραφίες από την κάρτα μνήμης της φωτογραφικής μηχανής στο laptop. Είναι μια εργασία την οποία ακολουθώ, καθημερινά, με μεγάλη ευλάβεια στα ταξίδια μου. Έτσι, μειώνω στο ελάχιστο τον κίνδυνο να χάσω, για τον οποιοδήποτε λόγο, τις φωτογραφίες μου. Ξαφνικά ένιωσα ενόχληση στον λαιμό μου. -«Με γδέρνει ο λαιμός μου» είπα στον σύζυγο. -«Αυτά τα air condition θα μας ξεκάνουν, αλλά και τί να κάνεις που μόλις το κλείσεις, έστω και για λίγα λεπτά, βράζεις από τη ζέστη». -«Σκέφτομαι να βγω μια βολτίτσα εδώ γύρω» του πέταξα στη συνέχεια, αφού ένιωθα σαν άγριο ζώο φυλακισμένο στο κλουβί. -«Θα επιστρέψω μόλις νυχτώσει για να ετοιμαστούμε για τη Βαλέτα» του ανακοίνωσα, κλείνοντας πίσω μου την πόρτα του δωματίου.
Last edited: