traveladdict
Member
- Μηνύματα
- 1.380
- Likes
- 1.345
- Επόμενο Ταξίδι
- Λος Άντζελες
- Ταξίδι-Όνειρο
- ΣριΛάνκα,Βενεζουέλα ξανά!
Η επόμενη ημέρα ήταν αφιερωμένη στην επίσκεψη του άρχοντα της περιοχής.
Την προηγούμενη που πήγα στο τζαμί, πέρασα και από το «παλάτι», που είναι στην όχθη του ποταμού. Μίλησα με κάποιον τουρμπανοφόρο, που φαινόταν να έχει καθήκοντα θυρωρού, του είπα ποιος ήμουν και τι ήθελα. Μου είπε να περάσω την επόμενη το πρωί, για να μου πει. Όντως πήγα, ήταν καμιά διακοσαριά μέτρα από το μοτέλ, το Τσιτράλ είναι μικρό μέρος.
Μου λέει λοιπόν ο μπάρμπας, ο άρχοντας θα σε δεχτεί στις 11.
Πολύ ωραία λοιπόν, πάω πάλι στο μοτέλ, πάλι ντους - μπρρρ, ξύρισμα γιατί ήμουν πολύ άγριος, καθαρά ρούχα και νάμαι στις 11 στην είσοδο, εγγλέζος.
Εγγλέζος και εκείνος, με μπάζει μέσα, ήταν ένας κήπος εσωτερικός, πως βλέπουμε τις αγγλικές επαύλεις στις αποικίες? Τέτοιος.
Με φερ φορζέ καρέκλες, κουρεμένο γκαζόν και γύρω-γύρω το κτίσμα με τα δωμάτια. Ήταν και ηλιόλουστο το πρωινό και ήταν θαύμα.
Ήρθε λοιπόν ο «βασιλιάς» έχουν ένα ιδιαίτερο όνομα αυτοί σε εκείνα τα μέρη, αλλά δεν το θυμάμαι τώρα, νομίζω ότι τους βασιλιάδες της περιοχής τους αποκαλούν μεχτάρ. Περίπου 50 χρόνων, με άψογα αγγλικά, είχε σπουδάσει στην Αγγλία και πολύ καλλιεργημένος. Μου πρόσφερε τσάι και ο υπηρέτης ήταν συνέχεια από πάνω μας, μήπως και χρειαστούμε τίποτα. Του είπα ότι είμαι Έλληνας, ότι θέλω να πάω στους Καλάς και αν έχει στοιχεία για την ελληνικότητα τους, αν μπορούσε να μου τα πει. Μου είπε μόνο ότι έχει ακούσει και αυτός σχετικές φήμες, και ότι οι Καλάς οι ίδιοι δεν γνωρίζουν τίποτα σχετικά.
Τότε σηκώθηκε και μου είπε να περιμένω, για να μου φέρει κάτι.
Όντως επιστρέφει σε λίγα λεπτά με έναν φάκελο, τον ανοίγει και βγάζει από μέσα μια μεγαλούτσικη φωτογραφία, ασπρόμαυρη, που έδειχνε παλιά.
Να, δες, μου λέει.
Η φωτογραφία απεικόνιζε μια ελληνική επιγραφή, σκαλισμένη σε βράχο. Ο πατέρας μου, μου λέει, έβγαλε αυτή τη φωτογραφία πριν το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, στα βουνά βόρεια του Τσιτράλ, αλλά δεν έμαθα ποτέ που ακριβώς. Είναι 20 χιλιόμετρα από δω, είναι 50? Ποιος ξέρει… Αλήθεια ποιος να ξέρει…
Του ζήτησα αντίγραφο, αλλά δεν είχε, μου υποσχέθηκε να μου στείλει ένα. Μετά από ένα χρόνο, το αντίγραφο ήταν στα χέρια μου και σήμερα είναι στην κατοχή του αρχαιολόγου Ανδρέα Βαβρίτσα, τότε αντιπρόεδρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη. Ο ίδιος ανέσκαψε την αρχαία πόλη της Μεσημβρίας στη Θράκη.
Εγώ δεν είχα τίποτα να του χαρίσω του ανθρώπου, αυτός με δέχτηκε, με κέρασε, ήθελε να καθίσω και να φάμε παρέα και εγώ σαν μουσαφίρης έπρεπε να του πάω κάτι, αλλά δεν είχα τίποτα.
Τι να του δώσω, τα λάπις που αγόρασα την προηγουμένη, ή να πάω στο ζαχαροπλαστείο που δεν υπήρχε, να του πάρω προφιτερόλ???
Οπότε έβγαλα κάτι ελληνικά χρήματα που είχα, δραχμές δηλαδή, και του τις έδωσα σαν ενθύμιο για να θυμάται τον Έλληνα που τον επισκέφθηκε. Του εξήγησα και για τον Ήλιο της Βεργίνας που στόλιζε το μεταλλικό κατοστάρικο, τέτοια ήταν η κατρακύλα της δραχμής, που τα κατοστάρικα είχαν αρχίσει να βγαίνουν μεταλλικά. Αυτός δεν είχε ξαναδεί ελληνικά χρήματα και ενθουσιάστηκε. Του θύμιζαν λέει τα νομίσματα του μουσείου του Πεσαβάρ.
Επίσης από τον άνθρωπο αυτόν, έμαθα ότι το Τσιτράλ παρά λίγο να γίνει ανεξάρτητο και ότι στα τέλη της δεκαετίας του 60 το Πακιστάν μπήκε στην περιοχή και μόλις το 1970 καθιέρωσε την κυριαρχία του εκεί. Ενδιαφέρον...
Γύρισα στο μοτέλ και έπεσα με τα μούτρα στην αναζήτηση τζιπ και οδηγού για να με πάει στους Καλάς την επομένη. Ήταν 5-6 ώρες μακριά, από πολύ άθλιους δρόμους. Βρήκα έναν, συμφωνήσαμε τις ρουπίες που θα έπαιρνε και δώσαμε ραντεβού για την άλλη μέρα το πρωί.
Μέχρι το βράδυ είχα 5 επισκέψεις στο μοτέλ, από ανθρώπους που έμαθαν ότι υπάρχει ξένος στο χωριό τους και ότι πήγε στον μεχτάρ. Όλοι ήθελαν να τους πάρω μαζί μου στην Ελλάδα, άσχετα αν δεν την είχαν ξανακούσει ποτέ και να τους δώσω δουλειά…
Την προηγούμενη που πήγα στο τζαμί, πέρασα και από το «παλάτι», που είναι στην όχθη του ποταμού. Μίλησα με κάποιον τουρμπανοφόρο, που φαινόταν να έχει καθήκοντα θυρωρού, του είπα ποιος ήμουν και τι ήθελα. Μου είπε να περάσω την επόμενη το πρωί, για να μου πει. Όντως πήγα, ήταν καμιά διακοσαριά μέτρα από το μοτέλ, το Τσιτράλ είναι μικρό μέρος.
Μου λέει λοιπόν ο μπάρμπας, ο άρχοντας θα σε δεχτεί στις 11.
Πολύ ωραία λοιπόν, πάω πάλι στο μοτέλ, πάλι ντους - μπρρρ, ξύρισμα γιατί ήμουν πολύ άγριος, καθαρά ρούχα και νάμαι στις 11 στην είσοδο, εγγλέζος.
Εγγλέζος και εκείνος, με μπάζει μέσα, ήταν ένας κήπος εσωτερικός, πως βλέπουμε τις αγγλικές επαύλεις στις αποικίες? Τέτοιος.
Με φερ φορζέ καρέκλες, κουρεμένο γκαζόν και γύρω-γύρω το κτίσμα με τα δωμάτια. Ήταν και ηλιόλουστο το πρωινό και ήταν θαύμα.
Ήρθε λοιπόν ο «βασιλιάς» έχουν ένα ιδιαίτερο όνομα αυτοί σε εκείνα τα μέρη, αλλά δεν το θυμάμαι τώρα, νομίζω ότι τους βασιλιάδες της περιοχής τους αποκαλούν μεχτάρ. Περίπου 50 χρόνων, με άψογα αγγλικά, είχε σπουδάσει στην Αγγλία και πολύ καλλιεργημένος. Μου πρόσφερε τσάι και ο υπηρέτης ήταν συνέχεια από πάνω μας, μήπως και χρειαστούμε τίποτα. Του είπα ότι είμαι Έλληνας, ότι θέλω να πάω στους Καλάς και αν έχει στοιχεία για την ελληνικότητα τους, αν μπορούσε να μου τα πει. Μου είπε μόνο ότι έχει ακούσει και αυτός σχετικές φήμες, και ότι οι Καλάς οι ίδιοι δεν γνωρίζουν τίποτα σχετικά.
Τότε σηκώθηκε και μου είπε να περιμένω, για να μου φέρει κάτι.
Όντως επιστρέφει σε λίγα λεπτά με έναν φάκελο, τον ανοίγει και βγάζει από μέσα μια μεγαλούτσικη φωτογραφία, ασπρόμαυρη, που έδειχνε παλιά.
Να, δες, μου λέει.
Η φωτογραφία απεικόνιζε μια ελληνική επιγραφή, σκαλισμένη σε βράχο. Ο πατέρας μου, μου λέει, έβγαλε αυτή τη φωτογραφία πριν το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, στα βουνά βόρεια του Τσιτράλ, αλλά δεν έμαθα ποτέ που ακριβώς. Είναι 20 χιλιόμετρα από δω, είναι 50? Ποιος ξέρει… Αλήθεια ποιος να ξέρει…
Του ζήτησα αντίγραφο, αλλά δεν είχε, μου υποσχέθηκε να μου στείλει ένα. Μετά από ένα χρόνο, το αντίγραφο ήταν στα χέρια μου και σήμερα είναι στην κατοχή του αρχαιολόγου Ανδρέα Βαβρίτσα, τότε αντιπρόεδρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη. Ο ίδιος ανέσκαψε την αρχαία πόλη της Μεσημβρίας στη Θράκη.
Εγώ δεν είχα τίποτα να του χαρίσω του ανθρώπου, αυτός με δέχτηκε, με κέρασε, ήθελε να καθίσω και να φάμε παρέα και εγώ σαν μουσαφίρης έπρεπε να του πάω κάτι, αλλά δεν είχα τίποτα.
Τι να του δώσω, τα λάπις που αγόρασα την προηγουμένη, ή να πάω στο ζαχαροπλαστείο που δεν υπήρχε, να του πάρω προφιτερόλ???
Οπότε έβγαλα κάτι ελληνικά χρήματα που είχα, δραχμές δηλαδή, και του τις έδωσα σαν ενθύμιο για να θυμάται τον Έλληνα που τον επισκέφθηκε. Του εξήγησα και για τον Ήλιο της Βεργίνας που στόλιζε το μεταλλικό κατοστάρικο, τέτοια ήταν η κατρακύλα της δραχμής, που τα κατοστάρικα είχαν αρχίσει να βγαίνουν μεταλλικά. Αυτός δεν είχε ξαναδεί ελληνικά χρήματα και ενθουσιάστηκε. Του θύμιζαν λέει τα νομίσματα του μουσείου του Πεσαβάρ.
Επίσης από τον άνθρωπο αυτόν, έμαθα ότι το Τσιτράλ παρά λίγο να γίνει ανεξάρτητο και ότι στα τέλη της δεκαετίας του 60 το Πακιστάν μπήκε στην περιοχή και μόλις το 1970 καθιέρωσε την κυριαρχία του εκεί. Ενδιαφέρον...
Γύρισα στο μοτέλ και έπεσα με τα μούτρα στην αναζήτηση τζιπ και οδηγού για να με πάει στους Καλάς την επομένη. Ήταν 5-6 ώρες μακριά, από πολύ άθλιους δρόμους. Βρήκα έναν, συμφωνήσαμε τις ρουπίες που θα έπαιρνε και δώσαμε ραντεβού για την άλλη μέρα το πρωί.
Μέχρι το βράδυ είχα 5 επισκέψεις στο μοτέλ, από ανθρώπους που έμαθαν ότι υπάρχει ξένος στο χωριό τους και ότι πήγε στον μεχτάρ. Όλοι ήθελαν να τους πάρω μαζί μου στην Ελλάδα, άσχετα αν δεν την είχαν ξανακούσει ποτέ και να τους δώσω δουλειά…