Πακιστάν ΠΑΚΙΣΤΑΝ. Στα χνάρια του Μ. Αλέξανδρου

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.857
Likes
16.045
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Παγετώνας Χούπερ.

Για τη σημερινή ημέρα δεν είχαμε και παρά πολλά πράγματα να κάνουμε. Αυτό βέβαια έγραφε το ελλιπές πρόγραμμά μας. Όταν τελείωσε το ταξίδι μας έστειλα ένα γράμμα στον ιδιοκτήτη του πρακτορείου, τον Σαχίντ στη Λαχόρη, για να τον ευχαριστήσω. Δεν του έγραψα τίποτα κακό για το πρόγραμμα. Εκείνος φυσικά είχε ενημερωθεί από τον Ασίφ, ότι του ζητούσαμε να μας πάει από εδώ κι από εκεί προσθέτοντας προορισμούς. Γι’ αυτό μου απολογήθηκε λέγοντας μου ότι έκανε ένα πρόγραμμα ελαφρύ λόγω της μεγάλης ηλικίας μας, και ότι δεν φανταζόταν ότι ήμασταν τόσο κινητικοί. Μη σου πω τίποτα για τις ηλικίες μας Σαχίντ!
DSC_0681.JPG
DSC_0684.JPG

Σύμφωνα με τον ξεναγό μας η περιοχή που ήμασταν ήταν όμορφη, αλλά δεν έχει επισκέψιμα μέρη που να βρίσκονται σε σχετικά κοντινή απόσταση. Εξαίρεση αποτελούν 2 κάστρα που βρίσκονται πολύ κοντά στο Καριμαμπάντ. Μάλιστα το ένα βρίσκεται στην άκρη του χωριού. Το χωριό είναι σχετικά μεγάλο και είναι χτισμένο στις πλαγιές ενός βουνού. Από το μπαλκόνι του ξενοδοχείου μπορούμε να δούμε τέσσερις κορυφές που να είναι πάνω από 7 χιλιόμετρα υψόμετρο. Στο πίσω μέρος, δηλαδή προς το βορρά, μπορούμε να δούμε άλλες τέσσερις. Δεν ξέρω αν υπάρχει άλλο τέτοιο μέρος στον κόσμο. Αυτά βέβαια μας τα είπε ο ξεναγός και θεωρώ ότι ξέρει και πρέπει να του έχω εμπιστοσύνη σε τέτοια θέματα.
DSC_0690.JPG
DSC_0694.JPG

Το πρωί ξύπνησα αρκετά νωρίς, περίπου στις 5:30. Δηλαδή μετά από 6 ώρες ύπνο με το ζόρι. Επειδή είδα ότι έξω είχε λιακάδα βγήκα αμέσως στα μπαλκόνια του ξενοδοχείου για να τραβήξω φωτογραφίες τις γύρω βουνοκορφές. Όσες μπορούσα να δω τουλάχιστον. Όμως το ξενοδοχείο είναι αρκετά ψηλά, αν και στο κάτω μέρος του χωριού, και μπορούμε και βλέπουμε κάτω το ποτάμι που τρέχει στην κοιλάδα. Επίσης βλέπουμε ακριβώς απέναντι και χαμηλά βουνά αλλά και πολύ ψηλά. Διακρίνεται επίσης τουλάχιστον ένας παγετώνας. Το χωριό είναι αμφιθεατρικό. Έχει ένα κεντρικό δρόμο τον οποίο ανεβαίνουν και κατεβαίνουν τα οχήματα. Στο τέλος του δρόμου μπορείς να συνεχίσεις με τα πόδια ή με μηχανάκι, αλλά και με μικρό αυτοκίνητο και να φτάσεις μέχρι το φρούριο Baltit.
DSC_0701.JPG


Ο χώρος του ξενοδοχείου μας:
DSC_0703.JPG
DSC_0704.JPG
DSC_0709.JPG

Φωτογράφισα λοιπόν τα βουνά με τα τεράστια υψόμετρα και την κοιλάδα που κάτω τρέχει ο ποταμός Hunza που τροφοδοτείται από τα νερά πολλών άλλων παραπόταμων που τα μαζεύουν από τους παγετώνες. Το έκανα 2-3 φορές (την φωτογράφιση) αφού μέχρι τις 7:30 άλλαζε ο φωτισμός καθώς ανέβαινε ο ήλιος. Εκείνη την ώρα πήγαμε για να πάρουμε ένα πολύ φτωχικό πρωινό. Στις 8:30 όμως είχαμε αναχώρηση. Φύγαμε φυσικά χωρίς τις βαλίτσες μας, πρώτη φορά στο ταξίδι, αφού θα επιστρέφαμε κάποια ώρα στο ξενοδοχείο στο οποίο θα μέναμε άλλη μία βραδιά.

DSC_0711.JPG
DSC_0715.JPG
DSC_0726.JPG
DSC_0730.JPG
Προορισμός μας ήταν ο παγετώνας Χούπερ. Πηγαίνοντας για τον παγετώνα κάναμε μερικές στάσεις. Μια ήταν στο χωριό, πολύ κοντά στον παγετώνα, και ο ξεναγός μάς σταματά κάπου σε κάτι άσχετα χωράφια. Βγαίνουμε από το αυτοκίνητο και μας δείχνει τις καλλιέργειες δίπλα. Στην αρχή αναρωτηθήκαμε γιατί να μας δείχνει αυτά τα πράσινα φυτά, λες και ήταν κάτι ιδιαίτερο. Κι όμως ήταν! Ένα σωρό χωράφια τριγύρω ήταν όλο καλλιέργειες χασίσι. Δεν ήταν ακόμα έτοιμο, αλλά ήταν ποτισμένο και φουντωτό. Φυσικά το περιεργαστήκαμε και κόψαμε μερικά φύλλα για να τα τρίψουμε στα χέρια μας και να μυρίσουμε. Είπε ότι είναι για ιατρική χρήση μόνο, αλλά ασφαλώς όποιος ήθελε στο χωριό το χρησιμοποιούσε κατά το δοκούν. Τις επόμενες μέρες δεν είδαμε παρόμοιες καλλιέργειες. Όχι ότι δε θα υπήρχαν αλλά δε δίναμε σημασία. Άλλωστε συνέχεια στις στάσεις που κάναμε, βλέπαμε άπειρο χασίσι στις άκρες των δρόμων. Μόνο που ήταν απότιστο και μάλλον θα το έλεγα άγριο. Γι’ αυτό και ήταν πιο κοντό και είχε τα φύλλα μικρά. Έχω την υποψία ότι ο οδηγός μας κάτι τέτοιο κάπνιζε μερικές φορές, αφού πολύ συχνά μύριζε το αυτοκίνητο. Όχι ότι κάπνιζε ποτέ μέσα σε αυτό, αλλά κάτι σχετικό μου ερχόταν στη μύτη. Όταν το είπα στους άλλους δεν ήθελαν να το πιστέψουν και μου έλεγαν ότι είναι επειδή το πατάμε και γι’ αυτό μυρίζει γενικά. Δε μας απασχόλησε περισσότερο όμως.
DSC_0830.JPG

DSC_0739.JPG
DSC_0746.JPG
DSC_0749.JPG
DSC_0764.JPG
DSC_0766.JPG
DSC_0785.JPG
DSC_0799.JPG
DSC_0819.JPG

Πρώτη και μεγάλη στάση ήταν ο παγετώνας Hoper ή Hopper ή Hooper. Για να πάμε εκεί κάναμε σχεδόν μιάμιση ώρα. Όμως η διαδρομή φυσικά είχε το ενδιαφέρον της. Σταματήσαμε πολλές φορές για φωτογραφίες. Όταν φτάσαμε στο χωριό Ηopper δεν αργήσαμε να δούμε τον τεράστιο παγετώνα. Προχωρώντας λίγο με τα πόδια φτάσαμε σε ένα σημείο που προς τα κάτω φαινόταν να ξεχύνεται το ποτάμι του χιονιού. Ο παγετώνας κυλά μπορεί και 200 μέτρα πιο κάτω από εμάς, όχι περισσότερο. Στην περιοχή μείναμε πάνω από μία ώρα κάνοντας βόλτες και θαυμάζοντας το τοπίο.
DSC_0852.JPG
DSC_0850.JPG
DSC_0861.JPG
DSC_0873.JPG

Προχωρώντας λίγο στη μεριά από την οποία κατέβαινε ο παγετώνας, είδαμε το βουνό ολόκληρο από το οποίο εκείνος ξεκινούσε. Το θέαμα ήταν υπέροχο και είχαμε ενθουσιαστεί. Χρόνια είχαμε να δούμε τέτοιο παγετώνα, και από τόσο κοντά μάλιστα. Η ομορφιά επίσης ήταν στο ότι τον έβλεπες από ψηλά να ξεχύνετε κάτω από τα πόδια σου. Όποιος ήθελε μπορούσε να περπατήσει για να πάει να τον συναντήσει. Όμως θα χρειαζόταν αρκετή ώρα, ειδικά ή επιστροφή. Έτσι εμείς προτιμήσαμε να μείνουμε σε εκείνο το μέρος που ήμασταν κάνοντας βόλτες. Σε μια γωνιά του βουνού φτάσαμε και εκεί ήταν ένα τύπου ξενοδοχείο. Τα περισσότερα «δωμάτια» ήταν σκηνές ιγκλού με διάφανη οροφή. Από τα πιο ενδιαφέροντα μέρη που έχω δει για να μείνει κάποιος.
DSC_0875.JPG
DSC_0879.JPG

Ωραία θα ήταν να μένεις σε αυτή τη σκηνή:
DSC_0900.JPG
DSC_0905.JPG

Η διαδρομή για τον Παγετώνα:
1732169672283.png
 

travelbreak

Member
Μηνύματα
1.857
Likes
16.045
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Υπερσιβηρικός
Τα κάστρα στο Καριμαμπάντ.

Όταν τελειώσαμε τη βόλτα μας στον Παγετώνα, ξεκινήσαμε την επιστροφή προς το Καριμαμπάντ. Ο δρόμος ήταν αρκετά κακός και αν σκεφτεί κανείς ότι κάναμε πάνω από μία ώρα για τα τελευταία 20 χιλιόμετρα καταλαβαίνει τα χάλια του. Ο χρόνος που κάναμε ήταν ίδιος και όταν ανεβαίναμε και όταν κατεβαίναμε. Εννοείται ότι είναι μεγάλο πρόβλημα όταν συναντιούνται δύο αυτοκίνητα. Υπενθυμίζω ότι στο Πακιστάν η οδήγηση γίνεται από την αριστερή πλευρά του δρόμου. Άσε που ξαφνικά βλέπουμε μπροστά μας ένα σύννεφο σκόνης. Μόλις πριν είχε γίνει μια μικρή κατολίσθηση. Περιμέναμε λίγο να πέσει η σκόνη και περάσαμε βιαστικά.
DSC_0917.JPG
DSC_0921.JPG

Η επόμενη μας στάση ήταν το φρούριο Αltit. Το είχαμε δει και την προηγούμενη μέρα περνώντας τον κεντρικό δρόμο KKH. Όμως ήμασταν χαμηλά εμείς και εκείνο ήταν λίγο πιο πάνω. Τώρα το προσεγγίσαμε από την επάνω πλευρά. Παρκάραμε το αυτοκίνητο στο ομώνυμο χωριό και με λίγο περπάτημα φτάσαμε στο φρούριο. Όταν το βλέπεις από μακριά καταλαβαίνεις ότι είναι κάτι όμορφο, αφού βρίσκεται ψηλά λες και είναι κρεμασμένο στην κορφή ενός μικρού βουνού, αλλά από κοντά δεν σου γεμίζει το μάτι. Κανονικά για να μπεις σε συνοδεύει ξεναγός, αλλά ο Asif τους είπε ότι εμείς δεν θέλουμε και μας άφησαν και μπήκαμε μόνοι μας μετά από απλά μία μικρή ενημέρωση. Είχε αρκετούς επισκέπτες και πιστεύω ότι σχεδόν όλοι ήταν ντόπιοι. Είναι ένα μικρό κάστρο που δεν ξέρω γιατί το ονομάζουν φρούριο.
DSC_0922.JPG
DSC_0924.JPG
DSC_0931.JPG
DSC_0932.JPG

Το χωριό φαινόταν ωραίο από ψηλά:
DSC_0934.JPG
DSC_0939.JPG

Όταν τελειώσαμε την βόλτα μας εκεί, κάναμε κάμποση ώρα βόλτα και μέσα στο χωριό. Έχει πολλά τουριστικά μαγαζιά αλλά δεν μπορώ να καταλάβω αν αυτοί οι άνθρωποι βγάζουν τα έξοδά τους. Εννοώ ότι δεν είχε τουρισμό, ούτε καν τότε που ήταν Αύγουστος. Είμαι σίγουρος ότι τα μισά από αυτά τα μαγαζιά που πουλούν σουβενίρ δεν πουλούν παραπάνω από ένα αντικείμενο την ημέρα.
DSC_0960.JPG
DSC_0963.JPG
DSC_0965.JPG
DSC_0990.JPG

Πριν φύγουμε όμως από το χωριό επισκεφτήκαμε ένα ξυλουργείο, το οποίο ήταν αρκετά μεγάλο. Το χαρακτηριστικό του ήταν ότι σε αυτό δούλευαν κυρίως γυναίκες κάθε ηλικίας. Έχω ξαναπεί ότι στην περιοχή της Hunza οι γυναίκες είναι πολύ απελευθερωμένες, μέχρι που εργάζονται κιόλας. Δεν είχαν όμως εκεί κάτι για να πουλήσουν, αφού το ξυλουργείο τους έφτιαχνε μεγάλα αντικείμενα.
DSC_0977.JPG

Εδώ βλέπουμε πως σχίζουν τις πέτρες εκεί:
DSC_0982.JPG

Η επόμενη στάση μας ήταν και η τελευταία της ημέρας με τον ξεναγό και τον οδηγό μας. Πήγαμε στο φρούριο Μπαλτίτ. Όπως ανέφερα και πριν λίγο, βρίσκεται στο πιο ψηλό μέρος του χωριού Καριμαμπάντ.
DSC_0996.JPG
DSC_0997.JPG

Μας πήγε εκεί ο ξεναγός μας, πλήρωσε τα εισιτήρια, μας βρήκε έναν τοπικό ξεναγό που υποχρεωτικά θα μας έκανε την ξενάγηση στο φρούριο και έφυγε. Ο τοπικός ξεναγός ήταν πολύ καλός και συμπαθής. Μάλιστα όταν έμαθε ότι είμαστε από την Ελλάδα ενθουσιάστηκε. Μας είπε ότι είναι και πρακτικός γιατρός και ακολουθεί τις συμβουλές του Ασκληπιού. Ισχυρίστηκε ότι έχει θεραπεύσει με τα βότανά του χιλιάδες ανθρώπους. Επίσης μας είπε ότι ασχολείται με την αστρολογία και συμβουλεύεται αρχαίους Έλληνες γι’ αυτό. Και ενώ είχε συνεννοηθεί με τον Ασίφ να μας αφήσει σε σύντομο χρόνο, λόγω της εθνικότητάς μας έμεινε μαζί μας όσο περισσότερο μπορούσε.
DSC_0012.JPG
DSC_0026.JPG
DSC_0006.JPG
DSC_0015.JPG
DSC_0008.JPG

Την ώρα που βγαίναμε έξω από το φρούριο, αρχίζει ένας πολύ δυνατός αέρας να φέρνει μεγάλες ποσότητες σκόνης στην περιοχή. Ο ξεναγός βγήκε τρέχοντας, αλλά εμείς δεν τον ακολουθήσαμε. Προτιμήσαμε να μείνουμε μέσα στο φρούριο για να μην μας έρθει όλος αυτός ο αέρας με τη σκόνη στο σώμα. Θέλαμε να του δώσουμε κάποιο φιλοδώρημα, αλλά αυτός όταν βγήκαμε από το φρούριο είχε χαθεί. Το φρούριο είχε αρκετό ενδιαφέρον αλλά δυστυχώς με τον αέρα που φύσηξε δεν μπορέσαμε να κάνουμε περισσότερη βόλτα είτε μέσα είτε και απ’ έξω. Βιαστήκαμε να φύγουμε και εμείς γιατί φοβηθήκαμε ότι θα άρχιζε καμιά δυνατή βροχή. Πράγματι μετά από λίγο έβρεξε, αλλά όχι πολύ δυνατά.
DSC_0020.JPG
DSC_0023.JPG
IMG_20240806_145852.jpg

Το χαρακτηριστικό χτίσιμο στο χωριό:
IMG_20240806_162223.jpg

Εν τω μεταξύ ο ξεναγός μάς είχε πει ότι το ξενοδοχείο δεν ήταν μακριά από εκεί και μας πρότεινε να γυρίσουμε με τα πόδια γιατί εκείνος με το αυτοκίνητο και τον οδηγό θα πήγαιναν για να βάλουν καύσιμα πριν κλείσουν τα βενζινάδικα. Έτσι αναγκαστήκαμε και πήγαμε μέχρι το ξενοδοχείο τρώγοντας άπειρη σκόνη πάνω στο κεφάλι και στο στόμα μας. Το ωραίο είναι ότι μόλις φτάσαμε στα δωμάτια μας ο αέρας και η σκόνη σταμάτησαν. Εν τω μεταξύ όπως κατεβαίναμε από το φρούριο με τα πόδια βλέπαμε κάτω στην κοιλάδα να έχει πολλή σκόνη σε πολλά σημεία. Πράγματι ενώ έχει πολύ πράσινο η κοιλάδα, εκεί που πέφτουν απότομα τα βουνά δεν έχει δένδρα, με αποτέλεσμα εκεί να έχει πολλά χώματα. Στο ξενοδοχείο δεν είχαμε και πολλά πράγματα να κάνουμε και έτσι στα γρήγορα κάναμε ένα μπάνιο και χαλαρώσαμε μέχρι να περάσει η ώρα γιατί φτάσαμε γύρω στις 4:00 το μεσημέρι.

Κατά τις 7:00 το βραδάκι φύγαμε για να πάμε να βρούμε στο χωριό φαγητό να φάμε. Όμως αυτή τη φορά δεν θέλαμε να είναι κοτόπουλο. Ανεβήκαμε όλο τον εμπορικό δρόμο του Καριμαμπάντ, σχεδόν μέχρι το φρούριο και δεν βρήκαμε πουθενά παρά μόνο κοτόπουλο και γιακ. Για να πω την αλήθεια τα περισσότερα εστιατόρια δεν είχαν καλά καλά ανοίξει ακόμα. Δεν είχαν πελατεία και εμείς φανταζόμασταν ότι οι άνθρωποι δεν βγαίνουν έξω για φαγητό. Τελικά βρήκαμε και αποφασίσαμε να πάμε να φάμε σε μία πιτσαρία. Ήταν ωραία εκεί που καθίσαμε και η πίτσα ήταν αρκετά καλή. Στο γυρισμό λοιπόν περίπου στις 9:30 πολλά από τα εστιατόρια που ήταν άδεια όταν ανεβαίναμε το δρόμο, ήταν πλέον με αρκετό κόσμο. Βέβαια τουρισμός πολύς δεν υπάρχει. Δεν ξέρω πώς καταφέρνουν τόσο πολλά μαγαζιά να επιβιώνουν όπως έχω ξαναπεί. Τελικά οι ντόπιοι μάλλον βγαίνουν αργά, όπως στην Ελλάδα.
IMG_20240806_212935.jpg

Όπως κατεβαίναμε το δρόμο του γυρισμού ξαφνικά συναντάμε τον ξεναγό του φρουρίου Baltit που είχαμε αποχωριστεί πολύ ξαφνικά το απόγευμα. Πιάσαμε ξανά την κουβέντα και του δώσαμε κάποιο φιλοδώρημα το οποίο δεν είχαμε προλάβει να του δώσουμε στο φρούριο. Μας έλεγε πάλι για την αγάπη του προς την Αρχαία Ελλάδα.
IMG_20240806_211851.jpg

Εκεί που τρώγαμε την πίτσα συζητούσαμε για το πώς θα συνεχιστεί το ταξίδι, αφού καταλαβαίναμε ότι ο οδηγός και ο ξεναγός έχουν κάποια θέματα με αυτά που τους ζητάμε να κάνουν. Εγώ είχα την ιδέα να δώσουμε από τώρα 50$ στον ξεναγό, δήθεν για τα επιπλέον χιλιόμετρα που κάνει και τις εισόδους που πληρώνει σε μέρη που δεν ήταν στο πρόγραμμα. Μόλις άκουσαν οι υπόλοιποι την ιδέα, τους άρεσε πολύ και ενώ εγώ δεν το είχα σκεφτεί και τόσο καλά, με υποχρέωσαν να το πραγματοποιήσω.
DSC_0034.JPG

Γύρω στις 10 που επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο μόλις είδαμε τον ξεναγό του έδωσα τα 50 δολάρια. Στην αρχή δεν ήθελε να τα πάρει αλλά μετά αφού τον πιέσαμε τα πήρε και πράγματι φάνηκε πολύ χαρούμενος. Φυσικά του τονίσαμε ότι θα υπάρξει και επιπλέον φιλοδώρημα στο τέλος. Εμείς του είπαμε ότι θέλαμε να πληρώσουμε κάποια έξτρα τα οποία μας κάνει είτε επειδή πληρώνουν παραπάνω καύσιμα είτε για τον κόπο τους. Πάντως ήταν πολύ ευγενικός και μετά από αυτό έδειξε ακόμα πιο καλή διάθεση. Μάλιστα εγώ του είχα πει ότι δεν μας αρέσει να γυρνάμε νωρίς στα ξενοδοχεία και εκείνη την ώρα μου υποσχέθηκε ότι θα ξεκινάμε πολύ πρωί και θα επιστρέφουμε αργά για ξεκούραση στο ξενοδοχείο. Δεν ξέρω αν θα το κάνει αλλά νομίζω ότι έχει μπει στο νόημα του ταξιδιού που κάνουμε.

Τη βραδιά αυτή δεν είχε τραγούδια όπως την προηγούμενη φορά. Έτσι πήγαμε στα δωμάτια από νωρίς. Εγώ μάλιστα έπεσα για ύπνο από τις 11:00 η ώρα. Το έκανα γιατί επειδή ξυπνώ πολύ πρωί ώστε να έχω χορτάσει ύπνο. Όντως την επόμενη το πρωί ξύπνησα από τις 5.
IMG_20240806_192917.jpg

Σε όλο το ταξίδι φυσικά πίνουμε εμφιαλωμένο νερό το οποίο ευτυχώς είναι αρκετά φθηνό. Στα μαγαζιά το βρίσκουμε 100 ρουπίες το μπουκάλι του 1,5 λίτρου, ενώ στα εστιατόρια το πουλάνε από 150 μέχρι 250 ρουπίες. Και είναι αλήθεια ότι πίνουμε πολύ νερό. Κάθε φορά που πηγαίνουμε σε εστιατόριο το βράδυ παίρνουμε ένα τέτοιο μεγάλο μπουκάλι και το καταναλώνουμε όλο εγώ με την Ντίνα. Ένα άλλο θέμα που υπάρχει είναι ότι στο Καριμαμπάντ το νερό που βγάζουν οι βρύσες έχει κάποιο χρωματισμό. Λένε λοιπόν ότι είναι επειδή έτσι βγαίνει το νερό από τον παγετώνα που το παίρνουν. Πράγματι όλα τα νερά που τρέχουν έχουν ένα χρώμα που οφείλεται σίγουρα και στη λάσπη η οποία υπάρχει, αλλά και στο ότι έτσι βγαίνει από τον παγετώνα. Τουλάχιστο έτσι γράφουν σε ένα χαρτί στο ξενοδοχείο στην τουαλέτα.
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.650
Μηνύματα
906.007
Μέλη
39.400
Νεότερο μέλος
geotheoh

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom