panius
Member
- Μηνύματα
- 668
- Likes
- 2.744
Οδοιπορικό στη νοτιοδυτική Τουρκία
Ααχ Μάγια Τσόκλη με τα ταξίδια σου! Μου στοιχισες 1000 ευρώ και βάλε, να το ξέρεις! Τι το ‘θελα και είδα το οδοιπορικό σου στη Μικρά Ασία; Να ‘μαι τώρα στο λιμάνι της Ρόδου να περιμένω με το αυτοκινητάκι μου να επιβιβαστώ στο πλοίο για Μαρμαρίς (όπου «τώρα», βάλτε Αύγουστο 2010). Μία βδομάδα στη νοτιοδυτική Τουρκία, 1300 χλμ διαδρομή, 10 αρχαιολογικοί χώροι, 2 ελληνικά χωριά, πολύ ζήλια, και πεύκα! Παντού πεύκα! Μα ούτε μία καμμένη πλαγιά; Ούτε ένα ξεροβούνι έτσι για δείγμα; Από εκεί καταπράσινοι και από εδώ κατακα(η)μμένοι; Συγχύστηκα πάλι...
To πλοίο έφτασε και ξεκίνησε το φόρτωμα. Κάναμε και εξαγωγές στους απέναντι! Βέβαια! Μπύρες «Μύθος», νερά και αναψυκτικά. (ας μην πω καλύτερα τι εξήγαγαν αυτοί σε μας 7 μέρες αργότερα που επέστρεφα με το ίδιο πλοίο, γιατί θα μας πιάσει κατάθλιψη).
Φτάνω στο Μαρμαρίς. Όμορφο μέρος, με τη θάλασσα να εισχωρεί μέσα στη στεριά σαν φθιόρδ και τα βουνά τριγύρω όλα καταπράσινα. Η διαδικασία στο τελωνείο ήταν εύκολη και γρήγορη. Μια απλή καταγραφή των στοιχείων μου και ένας ακόμη πιο απλός έλεγχος του πορτπαγκάζ από τον βαριεστημένο αστυνομικό που χάζευε τις σακούλες με τα εβαπορέ, τα νερά, τα κρουασάν και τις τονοσαλάτες κονσέρβα. Ή είμαστε οργανωμένοι ή δεν είμαστε! Η μπάρα σηκώθηκε και ξεκίνησε το ταξίδι...
Παρέκαμψα το Μαρμαρίς (το είχα δει παλιότερα και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί φεύγουν οι τουρίστες από την πανέμορφη Ρόδο για να πάνε στο αδιάφορο Μαρμαρίς. Ουπς ξέφυγα! Συνεχίζω...) και άρχισα να οδηγώ βορειοδυτικά προς Δίδυμα. Η εντύπωση από τους τούρκικους δρόμους ήταν άριστη. Φαρδείς, με επαρκή σήμανση, με διαχωριστικές μπάρες στο μεγαλύτερο μέρος τους και σχεδόν πάντα 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση. Επίσης ήταν έρημοι! Λογικό! Με 1,85 ευρώ το λίτρο η βενζίνη, ο Μουράτ μένει σπίτι του και ξεχνάει εκδρομές και ταξιδάκια.
Περνάω κάποιες αδιάφορες, καταθλιπτικές αλλά πολύ οργανωμένα χτισμένες πόλεις (καμία σχέση με το δικό μας μπάχαλο όπου ο καθένας χτίζει όπου θέλει και ότι θέλει) και κάνω πρώτη στάση μετά από 130 χλμ στη μέση του πουθενά σε κάτι ελαιοχώραφα. Μια πινακίδα μόνο έδιχνε “Euromos” δεξιά σε έναν χωματόδρομο. Μπαίνω μέσα στα χωράφια και μετά 200 μέτρα αυτό που είδα με άφησε άφωνο! Ένας καλοδιατηρημένος αρχαίος ελληνικός ναός με κορινθιακούς κίονες ξεπρόβαλε μπροστά μου... Το καλό με τα αρχαία στην Τουρκία (καλό για τους τουρίστες, κακό για τα αρχαία) είναι οτί συνήθως δεν υπάρχουν απαγορευτικά σχοινιά όπως στην Ελλάδα. Μπορείς να τα ψηλαφίσεις, να μπεις μέσα στους ναούς και γενικά να μην τα βλέπεις σαν σε βιτρίνα, αλλά να μπαίνεις και μέσα στη βιτρίνα. Έτσι και εγώ περιπλανιόμουν ανάμεσα στις κολώνες αυτού του υπέροχου μνημείου και ένιωθα σαν να ανακάλυψα έναν κρυμμένο θυσαυρό, αίσθηση που δεν απείχε πολύ από την πραγματικότητα αφού δεν εμφανίστηκε ψυχή στη μία ώρα που έκατσα εκεί.
Συνεχίζω προς Δίδυμα. Μια ώρα δρόμος έξω από την πόλη και βλέπω την πινακίδα για τη λίμνη Bafa. Η Μάγια Τσόκλη την εκθείαζε. Οι τουριστικοί οδηγοί έλεγαν πως είναι κορυφαίο αξιοθέατο σε όλη την Τουρκία. Άντε λέω, ας κάνω μια παράκαμψη να δω και γω τι εστί Bafa. Πράγματι, με το που βγήκα από τον κεντρικό δρόμο, το τοπίο άλλαξε. Η λίμνη στα αριστερά και δεξιά απόκοσμοι βραχώδεις σχηματισμοί, κάτι σαν τα Μετέωρα σε μικρογραφία. Παντού χαλάσματα από άλλες εποχές. Χωριά που έχουν μείνει στο 1950 με γεροντάκια να κάθονται στα καφενεία, ζώα να σέρνουν κάρα πίσω τους, κότες και χήνες να τριγυρνούν εδώ και κει ελεύθερες και γενικά μια αίσθηση απόλυτης χαλάρωσης και ηρεμίας. Σε όσους αρέσει η γιόγκα ή έχουν σπασμένα νεύρα να πάνε εκεί για μια βδομάδα, να γυρίσουν πίσω νιρβανιασμένοι. Εγώ πάντως έκανα μεταβολή γιατί ο ήλιος είχε αρχίσει να παίρνει την κάτω βόλτα και τα Δίδυμά ήταν ακόμα μακριά.
Μπαίνω στα Δίδυμα, 200 χλμ απόσταση από το Μαρμαρίς (καλά τα πήγα για πρώτη μέρα νομίζω). Η κάτω πόλη κοντά στη θάλασσα είναι απλωμένη, με φαρδείς δρόμους και δίνει την εντύπωση ότι τώρα χτίζεται. Εκεί πήγα για προμήθειες στα τοπικά carefourr (πολύ καλές τιμές) και έφαγα στα burger king. Ξένοι ελάχιστοι αλλά τι κοσμοσυρροή ήταν αυτή! Μισή ώρα αναμονή για να φτάσω στο ταμείο! Λες και οι Τούρκοι μόλις ανακάλυψαν τα ταχυφαγεία και να σου να κάθονται σαν χάνοι και να κοιτάζουν με τις ώρες τους πίνακες και να ζητούν διευκρινίσεις από την ταμεία και να προβληματίζονται για το μενού λες και ήταν σε gourmet 7στερο εστιατόριο! Έλεος δλδ! Κοκα κόλα ή Sprite διαλέγεις μαντάμ, όχι Chateau Margaux σοδιάς ’87. Τα νεύρα μου! Ε, ρε λίμνη Bafa που μου χρειάζεται ...
Το πανδοχείο που έμεινα το βράδυ ήταν στην πάνω πόλη δίπλα στο ναό του Απόλλωνα. Εκέι είναι και ο παλιός πυρήνας της πόλης με ελληνικά σπίτια του περασμένου αιώνα και την εκκλησία που λειτουργεί ως τζαμί. Αυτός ο ναός του Απόλλωνα τώρα, έχει ένα μέγεθος πώς να το περιγράψώ; Μεγάλο; Τεράστιο; Κολοσσιαίο; Σαν μέτρο σύγκρισης να πω μόνο ότι οι Στήλοι Ολυμπίου Διός στην Αθήνα είναι 8 μέτρα κοντύτεροι. Στις βάσεις των πανύψηλων κιόνων υπάρχουν ωραιότατα ανάγλυφα, πιο πέρα η διάσημη μέδουσα ειναι και αυτή υπερμεγέθης, ενώ στο εσωτερικό του ναού που διατηρεί ακόμα τους τοίχους του συναντάς μια μεγαλοπρεπή μαρμάρινη σκάλα και τριγύρω δεκάδες ανάγλυφες παραστάσεις. ‘Ολα είναι χτισμένα στον υπερθετικό βαθμό σ’ αυτό το ιερό που λειτουργούσε ως μαντείο, εξίσου σημαντικό με αυτό των Δελφών.
Το πιο ωραίο ήταν ότι το δωμάτιό μου είχε άμεση θέα στον αρχαίο ναό. Αυτό ήταν και το μόνο καλό. Το πανδοχείο (Oracle House) ήταν ένα παλιό πέτρινο σπίτι με την οικογένεια να μένει στο ισόγειο και οι πελάτες στον 1ο.(ο παππούς κοιμόταν σε ένα ντιβάνι στην αυλή – πολύ καλός γεράκος. Χαρηκε πολύ όταν έμαθε από πού έρχομαι: πρέπει να ήρθε από την Καβάλα με την ανταλλαγή των πληθυσμών από ότι κατάλαβα. Ήξερε και μερικές ελληνικές λέξεις. Η ίδια ιστορία προσφυγιάς αλλά από την ανάποδη, ζωντανή μπροστά μου.) Πλήρωσα 30 ευρώ στο πανδοχείο αυτό για ένα χωριάτικο δωμάτιο που είχε μείνει στο 1920 και όσο σκέφτομαι ότι στην Αττάλεια έδινα 15 ευρώ για ένα δωμάτιο σκέτο αρχοντικό, με όλα τα κομφόρ και πρωινό μαζί καταλαβαίνετε γιατί τα 30 ευρουλάκια μου ακόμα τα κλαίω. Έπρεπε να είχα κάνει παζάρια. Εύκολα θα έριχνα την τιμή στα 10 ευρώ. Τι να κάνουμε; Πρώτη μέρα στην Τουρκία, ήμουν ψαρωμένος ακόμα... τουλάχιστον η θέα από το παράθυρο ήταν όλα τα λεφτά, το βράδυ είχε απόλυτη ησυχία, το δωμάτιο ήταν δροσερό κι ας μην είχε κλιματισμό και με την κούραση που είχα δεν κατάλαβα για πότε με πήρε ο ύπνος...
Ααχ Μάγια Τσόκλη με τα ταξίδια σου! Μου στοιχισες 1000 ευρώ και βάλε, να το ξέρεις! Τι το ‘θελα και είδα το οδοιπορικό σου στη Μικρά Ασία; Να ‘μαι τώρα στο λιμάνι της Ρόδου να περιμένω με το αυτοκινητάκι μου να επιβιβαστώ στο πλοίο για Μαρμαρίς (όπου «τώρα», βάλτε Αύγουστο 2010). Μία βδομάδα στη νοτιοδυτική Τουρκία, 1300 χλμ διαδρομή, 10 αρχαιολογικοί χώροι, 2 ελληνικά χωριά, πολύ ζήλια, και πεύκα! Παντού πεύκα! Μα ούτε μία καμμένη πλαγιά; Ούτε ένα ξεροβούνι έτσι για δείγμα; Από εκεί καταπράσινοι και από εδώ κατακα(η)μμένοι; Συγχύστηκα πάλι...
To πλοίο έφτασε και ξεκίνησε το φόρτωμα. Κάναμε και εξαγωγές στους απέναντι! Βέβαια! Μπύρες «Μύθος», νερά και αναψυκτικά. (ας μην πω καλύτερα τι εξήγαγαν αυτοί σε μας 7 μέρες αργότερα που επέστρεφα με το ίδιο πλοίο, γιατί θα μας πιάσει κατάθλιψη).
Φτάνω στο Μαρμαρίς. Όμορφο μέρος, με τη θάλασσα να εισχωρεί μέσα στη στεριά σαν φθιόρδ και τα βουνά τριγύρω όλα καταπράσινα. Η διαδικασία στο τελωνείο ήταν εύκολη και γρήγορη. Μια απλή καταγραφή των στοιχείων μου και ένας ακόμη πιο απλός έλεγχος του πορτπαγκάζ από τον βαριεστημένο αστυνομικό που χάζευε τις σακούλες με τα εβαπορέ, τα νερά, τα κρουασάν και τις τονοσαλάτες κονσέρβα. Ή είμαστε οργανωμένοι ή δεν είμαστε! Η μπάρα σηκώθηκε και ξεκίνησε το ταξίδι...
Παρέκαμψα το Μαρμαρίς (το είχα δει παλιότερα και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί φεύγουν οι τουρίστες από την πανέμορφη Ρόδο για να πάνε στο αδιάφορο Μαρμαρίς. Ουπς ξέφυγα! Συνεχίζω...) και άρχισα να οδηγώ βορειοδυτικά προς Δίδυμα. Η εντύπωση από τους τούρκικους δρόμους ήταν άριστη. Φαρδείς, με επαρκή σήμανση, με διαχωριστικές μπάρες στο μεγαλύτερο μέρος τους και σχεδόν πάντα 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση. Επίσης ήταν έρημοι! Λογικό! Με 1,85 ευρώ το λίτρο η βενζίνη, ο Μουράτ μένει σπίτι του και ξεχνάει εκδρομές και ταξιδάκια.
Περνάω κάποιες αδιάφορες, καταθλιπτικές αλλά πολύ οργανωμένα χτισμένες πόλεις (καμία σχέση με το δικό μας μπάχαλο όπου ο καθένας χτίζει όπου θέλει και ότι θέλει) και κάνω πρώτη στάση μετά από 130 χλμ στη μέση του πουθενά σε κάτι ελαιοχώραφα. Μια πινακίδα μόνο έδιχνε “Euromos” δεξιά σε έναν χωματόδρομο. Μπαίνω μέσα στα χωράφια και μετά 200 μέτρα αυτό που είδα με άφησε άφωνο! Ένας καλοδιατηρημένος αρχαίος ελληνικός ναός με κορινθιακούς κίονες ξεπρόβαλε μπροστά μου... Το καλό με τα αρχαία στην Τουρκία (καλό για τους τουρίστες, κακό για τα αρχαία) είναι οτί συνήθως δεν υπάρχουν απαγορευτικά σχοινιά όπως στην Ελλάδα. Μπορείς να τα ψηλαφίσεις, να μπεις μέσα στους ναούς και γενικά να μην τα βλέπεις σαν σε βιτρίνα, αλλά να μπαίνεις και μέσα στη βιτρίνα. Έτσι και εγώ περιπλανιόμουν ανάμεσα στις κολώνες αυτού του υπέροχου μνημείου και ένιωθα σαν να ανακάλυψα έναν κρυμμένο θυσαυρό, αίσθηση που δεν απείχε πολύ από την πραγματικότητα αφού δεν εμφανίστηκε ψυχή στη μία ώρα που έκατσα εκεί.
Συνεχίζω προς Δίδυμα. Μια ώρα δρόμος έξω από την πόλη και βλέπω την πινακίδα για τη λίμνη Bafa. Η Μάγια Τσόκλη την εκθείαζε. Οι τουριστικοί οδηγοί έλεγαν πως είναι κορυφαίο αξιοθέατο σε όλη την Τουρκία. Άντε λέω, ας κάνω μια παράκαμψη να δω και γω τι εστί Bafa. Πράγματι, με το που βγήκα από τον κεντρικό δρόμο, το τοπίο άλλαξε. Η λίμνη στα αριστερά και δεξιά απόκοσμοι βραχώδεις σχηματισμοί, κάτι σαν τα Μετέωρα σε μικρογραφία. Παντού χαλάσματα από άλλες εποχές. Χωριά που έχουν μείνει στο 1950 με γεροντάκια να κάθονται στα καφενεία, ζώα να σέρνουν κάρα πίσω τους, κότες και χήνες να τριγυρνούν εδώ και κει ελεύθερες και γενικά μια αίσθηση απόλυτης χαλάρωσης και ηρεμίας. Σε όσους αρέσει η γιόγκα ή έχουν σπασμένα νεύρα να πάνε εκεί για μια βδομάδα, να γυρίσουν πίσω νιρβανιασμένοι. Εγώ πάντως έκανα μεταβολή γιατί ο ήλιος είχε αρχίσει να παίρνει την κάτω βόλτα και τα Δίδυμά ήταν ακόμα μακριά.
Μπαίνω στα Δίδυμα, 200 χλμ απόσταση από το Μαρμαρίς (καλά τα πήγα για πρώτη μέρα νομίζω). Η κάτω πόλη κοντά στη θάλασσα είναι απλωμένη, με φαρδείς δρόμους και δίνει την εντύπωση ότι τώρα χτίζεται. Εκεί πήγα για προμήθειες στα τοπικά carefourr (πολύ καλές τιμές) και έφαγα στα burger king. Ξένοι ελάχιστοι αλλά τι κοσμοσυρροή ήταν αυτή! Μισή ώρα αναμονή για να φτάσω στο ταμείο! Λες και οι Τούρκοι μόλις ανακάλυψαν τα ταχυφαγεία και να σου να κάθονται σαν χάνοι και να κοιτάζουν με τις ώρες τους πίνακες και να ζητούν διευκρινίσεις από την ταμεία και να προβληματίζονται για το μενού λες και ήταν σε gourmet 7στερο εστιατόριο! Έλεος δλδ! Κοκα κόλα ή Sprite διαλέγεις μαντάμ, όχι Chateau Margaux σοδιάς ’87. Τα νεύρα μου! Ε, ρε λίμνη Bafa που μου χρειάζεται ...
Το πανδοχείο που έμεινα το βράδυ ήταν στην πάνω πόλη δίπλα στο ναό του Απόλλωνα. Εκέι είναι και ο παλιός πυρήνας της πόλης με ελληνικά σπίτια του περασμένου αιώνα και την εκκλησία που λειτουργεί ως τζαμί. Αυτός ο ναός του Απόλλωνα τώρα, έχει ένα μέγεθος πώς να το περιγράψώ; Μεγάλο; Τεράστιο; Κολοσσιαίο; Σαν μέτρο σύγκρισης να πω μόνο ότι οι Στήλοι Ολυμπίου Διός στην Αθήνα είναι 8 μέτρα κοντύτεροι. Στις βάσεις των πανύψηλων κιόνων υπάρχουν ωραιότατα ανάγλυφα, πιο πέρα η διάσημη μέδουσα ειναι και αυτή υπερμεγέθης, ενώ στο εσωτερικό του ναού που διατηρεί ακόμα τους τοίχους του συναντάς μια μεγαλοπρεπή μαρμάρινη σκάλα και τριγύρω δεκάδες ανάγλυφες παραστάσεις. ‘Ολα είναι χτισμένα στον υπερθετικό βαθμό σ’ αυτό το ιερό που λειτουργούσε ως μαντείο, εξίσου σημαντικό με αυτό των Δελφών.
Το πιο ωραίο ήταν ότι το δωμάτιό μου είχε άμεση θέα στον αρχαίο ναό. Αυτό ήταν και το μόνο καλό. Το πανδοχείο (Oracle House) ήταν ένα παλιό πέτρινο σπίτι με την οικογένεια να μένει στο ισόγειο και οι πελάτες στον 1ο.(ο παππούς κοιμόταν σε ένα ντιβάνι στην αυλή – πολύ καλός γεράκος. Χαρηκε πολύ όταν έμαθε από πού έρχομαι: πρέπει να ήρθε από την Καβάλα με την ανταλλαγή των πληθυσμών από ότι κατάλαβα. Ήξερε και μερικές ελληνικές λέξεις. Η ίδια ιστορία προσφυγιάς αλλά από την ανάποδη, ζωντανή μπροστά μου.) Πλήρωσα 30 ευρώ στο πανδοχείο αυτό για ένα χωριάτικο δωμάτιο που είχε μείνει στο 1920 και όσο σκέφτομαι ότι στην Αττάλεια έδινα 15 ευρώ για ένα δωμάτιο σκέτο αρχοντικό, με όλα τα κομφόρ και πρωινό μαζί καταλαβαίνετε γιατί τα 30 ευρουλάκια μου ακόμα τα κλαίω. Έπρεπε να είχα κάνει παζάρια. Εύκολα θα έριχνα την τιμή στα 10 ευρώ. Τι να κάνουμε; Πρώτη μέρα στην Τουρκία, ήμουν ψαρωμένος ακόμα... τουλάχιστον η θέα από το παράθυρο ήταν όλα τα λεφτά, το βράδυ είχε απόλυτη ησυχία, το δωμάτιο ήταν δροσερό κι ας μην είχε κλιματισμό και με την κούραση που είχα δεν κατάλαβα για πότε με πήρε ο ύπνος...
Attachments
-
144,7 KB Προβολές: 38