travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.901
- Likes
- 16.518
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ας ξεκινήσει ιστορία
- Abu Dhabi 1η μέρα
- Βόλτα Dubai
- Video
- Ομάν 1η μέρα
- Από τη Sur στη Nizwa
- Διασχίζοντας την έρημο για τη Salalah
- Salalah και πέριξ
- Επιστροφή στη Nizwa
- Περιοχή της Nizwa
- Nizwa[B],[/B]βουνά κ βόλτα στη Μασκάτ
- Βόλτες στην Μασκάτ
- Ψαροχώρια και επιστροφή στο Dubai
- Βόλτα στο Dubai, ανέλπιστα Bahrein
- Bahrein
- Συμπεράσματα
Ταξίδι στην Αραβική Χερσόνησο.
Πρώτη ιστορία:
─ Αυτό το ψητό που φάγαμε ήταν υπέροχο.
─ Μπράβο, αλλά εγώ είμαι χορτοφάγος και δεν μπορώ να σε καταλάβω.
─ Αν δοκίμαζες λίγο από αυτό το αρνάκι θα ένιωθες σα να είχες τη γεύση από όλα τα χόρτα που τρως μαζί και ακόμα περισσότερο.
─ Κρίμα που δεν τρώγω κρέας, αλλά με κάνει να νιώθω άσχημα. Έτσι δε μπορώ να σε καταλάβω.
─ Μα εγώ γιατί τρώγω χόρτα κι εσύ δε δοκιμάζεις κρέας;
─ Και στο Μεξικό τρώνε ακρίδες αλλά δε σε είδα να τις τρως όταν πήγαμε.
─ Σιγά μη φάω τις σιχαμερές ακρίδες και τα ζωντανά έντομα!
─ Κι εγώ γιατί να φάω το καημένο το αρνάκι και το κοτόπουλο, τίγκα στις ορμόνες;
Δεύτερη ιστορία:
─ Έχασες που δεν έκανες αλεξίπτωτο. Ήταν ασφαλέστατο αφού ο οδηγός ήταν πολύ έμπειρος.
─ Έχω υψοφοβία και δεν μπορώ να κοιτάξω από ψηλά στα χαμηλά. Άρα δεν υπήρχε περίπτωση να ερχόμουν μαζί σου στο αλεξίπτωτο. Προτίμησα το μουσείο.
─ Μα δεν έχεις να φοβηθείς κάτι, αφού είσαι δεμένος και απολαμβάνεις τη θέα καθώς κατεβαίνεις.
─ Δεν μπορώ να δω τη θέα. Εσύ γιατί δεν ήρθες στο μουσείο;
─ Τι να κάνω; Να βλέπω παραδοσιακές στολές και στολίδια; Άσε ρε!
Ιστορία τρίτη:
─ Καλά πήγες στο Ντουμπάι και δεν μπήκες στο Burj al Arab;
─ Έπρεπε να παρκάρω, να κόψω εισιτήριο, να περιμένω στην ουρά και να κλειστώ μέσα πίνοντας καφέ.
─ Ε, ναι. Που το βρίσκεις το άσχημο;
─ Προτίμησα να κάνω βόλτα δίπλα στη θάλασσα λίγο πιο κάτω και να βλέπω τα κτήρια από μακριά.
─ Τότε, γιατί να μην το δεις και από μέσα;
─ Κι απ’ έξω που το είδα, το έκανα μόνο για να μου φύγει η περιέργεια. Ήταν αρκετό.
Θα καταλάβατε το νόημα που έχουν οι τρεις μικρές στιχομυθίες. Μου είναι δύσκολο να εξηγώ στον κάθε γνωστό μου γιατί έμεινα στα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα μόνο 2-3 μέρες και τις περισσότερες στο Ομάν. Στο Ντουμπάι και μισή μέρα αν μέναμε, αρκετή θα ήταν για να καταλάβω περί τίνος πρόκειται. Δε λέω ότι δεν έχει ενδιαφέροντα, αλλά προτιμώ να περνώ τις μέρες μου σε μια χώρα σαν το Ομάν. Και δεν εννοώ ότι οι τρεις μέρες εκεί μου φάνηκαν πολλές. Μια χαρά ήταν.
Ένα άλλο που δεν μου κάθεται καλά σε συζητήσεις με ανθρώπους που δεν ταξιδεύουν ή ταξιδεύουν λίγο, είναι η ερώτηση: Τι σου έκανε περισσότερη εντύπωση στο ταξίδι; Σίγουρα ορισμένα πράγματα σου κάνουν εντύπωση, αλλά δεν κάθομαι ποτέ να τα βάλω στη σειρά από μόνος μου. Όταν με ρωτάνε, φυσικά θα κάτσω να σκεφτώ και να απαντήσω, αλλά αυτό με ενοχλεί. Δεν μπορούν να καταλάβουν ότι ταξιδεύω κυρίως για να ζήσω κάτι διαφορετικό από το καθημερινό και δευτερευόντως για να δω και να γνωρίσω. Και όσο πιο ιδιαίτερο είναι αυτό που ζω, τόσο περισσότερο ενδιαφέρον θα έχει για μένα. Πώς να καταλάβει ο άλλος ότι μου αρέσει να οδηγώ ένα αυτοκίνητο σε ένα δρόμο και για χιλιόμετρα να έχει έρημο και κάθε τόσο να βλέπω και μερικές καμήλες! Είναι τα αισθήματα και οι εικόνες που έχουν σημασία.
Δε θέλω να είμαι απόλυτος: όλα έχουν τη σημασία και το μέγεθός τους. Και πιστεύω ότι όσοι ταξιδεύουμε αναγνωρίζουμε την αξία όλων, από τα μικρά και ασήμαντα μέχρι τα υπέροχα και απίθανα. Στην αξιολόγηση είναι η διαφορά.
Ένας φίλος κάποτε είδε το βίντεο που έχουμε κάνει για τη Μογγολία και μου λέει: ειλικρινά, και να με πλήρωναν δε θα πήγαινα. Τον καταλαβαίνω.
Κάτι τελευταίο και αρχίζω την ιστορία μου. Είναι βασικό για μένα και την παρέα μου ότι δε θέλουμε και δε μας αρέσει να παίρνουμε ρίσκα. Μου αρέσουν οι τύποι που ξεκινάνε μόνο με ένα αεροπορικό χωρίς επιστροφή, αλλά δεν το κάνω. Θέλω το πρόγραμμά μου. Δε θέλω αγωνία και λαχτάρες. Είμαι βέβαιος ότι στο απρόοπτο κρύβεται η γοητεία ενός ταξιδιού, αλλά όχι να το επιδιώκω κιόλας. Αυτά.
Και τώρα λίγα ιστορικά και γεωγραφικά στοιχεία που αρέσουν σε πολλούς που διαβάζουν τις ιστορίες εδώ. Τα έχω αντιγράψει, και εγώ δε θυμάμαι από πού. Τα πιο πολλά θα είναι από τη Βικιπαίδεια.
ΟΜΑΝ
Στην αρχαιότητα η περιοχή που αποτελεί το σημερινό Ομάν ήταν γνωστή στους Έλληνες ναυτικούς ως Λιβανωτοφόρος Χώρα. Τόπος ορεινός και δύσβατος με ατμόσφαιρα βαριά και ομιχλώδη. Στα βουνά φύτρωναν τα δέντρα από τα οποία εξαγόταν το λιβάνι (εξ' ου και η ονομασία) το οποίο ήταν και η κύρια πηγή εσόδων αυτού του βασιλείου. Οι περιοχές αυτές ήταν ιδιαίτερα ανθυγιεινές και έτσι το λιβάνι το μάζευαν οι δούλοι ή αυτοί που είχαν καταδικαστεί σε καταναγκαστικά έργα. Στη συνέχεια αυτό και τα διάφορα άλλα προϊόντα συγκεντρώνονταν σε παραθαλάσσια εμπορεία όπου τα αντάλλασαν με βαμβακερά, ρύζι και σιτάρι από Ινδούς εμπόρους. Οι κάτοικοι ασχολούνταν επίσης με την αλιεία και τη κτηνοτροφία.
Οι Πέρσες ασκούσαν μεγάλη επιρροή σε εκείνο τον τόπο κατά την αρχαιότητα, σε άλλες περιόδους περισσότερη και σε άλλες λιγότερη. Το Ομάν κυριεύτηκε από τους Πέρσες δύο φορές, από τους Αχαιμενίδες και τους Σασσανίδες. Οι βλέψεις τους βέβαια ήταν λιγότερο στην ίδια τη περιοχή και περισσότερο στους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους που διέρχονταν από αυτή και κυρίως αυτόν που ένωνε την Αίγυπτο και τη Μεσοποταμία με την Ινδία, τους οποίους και προσπαθούσαν να έχουν υπο τον έλεγχό τους.
Οι κάτοικοι του Ομάν ήταν από τους πρώτους που ασπάστηκαν το Ισλάμ. Η διάδοσή του αποδίδεται κυρίως στον Αμρ Ιμπν Αλ-Ας, απεσταλμένο του προφήτη Μωάμεθ το 630 μ.Χ. για να προσηλυτίσει τους Τζαϊφάρ και Αμπντ, κυβερνήτες του Ομάν εκείνη την περίοδο.
Οι Πορτογάλοι κατέλαβαν το Muscat για 140 χρόνια μεταξύ 1508 και 1648, φτάνοντας μία δεκαετία μετά τον περίπλου της Αφρικής από τον Βάσκο ντα Γκάμα. Σε αναζήτηση ενός σταθμού για να προστατεύουν τις θαλάσσιες διαδρομές τους, οι Πορτογάλοι ανασκεύασαν και οχύρωσαν την πόλη, στην οποία ακόμα και σήμερα τα αποικιοκρατικά χαρακτηριστικά είναι εμφανή. Ανυπόταχτες φυλές της περιοχής τελικά εκδίωξαν τους Πορτογάλους, αλλά αποχώρησαν από το Ομάν σχεδόν έναν αιώνα αργότερα, όταν το 1741 ο αρχηγός μία φυλής από την Υεμένη εισέβαλε με έναν πολυφυλετικό στρατό, από τον οποίο προέρχονται και οι σημερινοί σουλτάνοι της χώρας. Μία σχετικά βραχύβια κατάκτηση από την Περσία μερικά χρόνια αργότερα αποτέλεσε και την τελευταία περίοδο αποικιοκρατίας πριν την αυτοδιάθεση της χώρας που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Το 1970 ο Καμπούς Μπιν Σαΐντ εξόρισε τον πατέρα του, Σαΐντ Μπιν Ταϊμούρ, ο οποίος πέθανε αργότερα στο Λονδίνο, και παραμένει από τότε ηγεμόνας σουλτάνος του Ομάν. Με την ανάληψη της εξουσίας ο νέος σουλτάνος αντιμετώπισε συνεχείς ανταρσίες σε μία χώρα που μαστιζόταν από επιδημίες, αναλφαβητισμό και φτώχεια. Οι αυστηροί περιορισμοί του πατέρα του είχαν οδηγήσει αρκετές χιλιάδες κατοίκους στο εξωτερικό, και για να αντιμετωπίσει αυτές τις συνθήκες ο Αλ Σαΐντ πρόσφερε αμνηστία στους αντίπαλους του προηγούμενου καθεστώτος, αρκετοί από τους οποίους επέστρεψαν στη χώρα. Επίσης, καθιέρωσε μία σύγχρονη κυβερνητική δομή και ξεκίνησε ένα μεγάλο αναπτυξιακό πρόγραμμα για την αναβάθμιση της παιδείας και της υγείας, τη βελτίωση των υποδομών και την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων.
Σε μία προσπάθεια να χαλιναγωγήσει την επανάσταση του Ντοφάρ, ο σουλτάνος Καμπούς επέκτεινε και επανεξόπλισε τις ένοπλες δυνάμεις, προσφέροντας αμνηστία σε όσους στασιαστές παραδίνονταν, και συνεχίζοντας τον πόλεμο με την άμεση στρατιωτική υποστήριξη από τη Μεγάλη Βρετανία, το Ιράν και την Ιορδανία. Στις αρχές του 1975, οι επαναστάτες είχαν περιοριστεί σε μία μικρή περιοχή κοντά στα σύνορα με την Υεμένη, και σύντομα εξουδετερώθηκαν. Με το τέλος του πολέμου, δόθηκε προτεραιότητα σε κοινωνικά προγράμματα στο Ντόφαρ, κερδίζοντας έτσι τη λαϊκή γνώμη. Η σύναψη διπλωματικών σχέσεων το 1983 ανάμεσα στο Ομάν και τη Νότια Υεμένη εξάλειψε σχεδόν την απειλή επανάστασης και ελάττωσε την προπαγάνδα της Υεμένης ενάντια στο σουλτανάτο. Το 1987 το Ομάν άνοιξε πρεσβεία στο Άντεν και απέστειλε τον πρώτο πρέσβη στη γειτονική χώρα από την ίδρυσή της.
Το 1996 ο σουλτάνος Καμπούς παρουσίασε στο λαό του Ομάν το πρώτο γραπτό σύνταγμα της χώρας εξασφαλίζοντας δικαιώματα στο πλαίσιο του άγραφου δικαίου και με βάση το Κοράνι. Παράλληλα, διαχώρισε τις υπουργικές θέσεις με το ασυμβίβαστο ως προς δημόσιες υπηρεσίες. Η πιο βασική πρόβλεψη ήταν η θεσμοθέτηση κανόνων για τη διαδοχή του σουλτάνου.
Αν και δεν γίνονται επίσημες καταγραφές του θρησκεύματος στους κατοίκους του Ομάν, περίπου 70% του πληθυσμού είναι μουσουλμάνοι του δόγματος Ιμπάντι. Οι σουνίτες μουσουλμάνοι των δογμάτων Χανάφι αποτελούν περίπου το 17% του συνόλου, ενώ οι σιίτες μουσουλμάνοι των δογμάτων Ιμάμι Σία και Ζίκρι σχηματίζουν το 8% του πληθυσμού. Αν και το δόγμα Ιμάμι Σία προέρχεται κύρια από το Μπαχρέιν, το Ιράν και την επαρχία Ασά στη Σαουδική Αραβία, η κοινότητα του Ομάν είναι αρμονικά ολοκληρωμένη με την τοπική κοινωνία και καταγράφεται κυρίως συγκεντρωμένη κοντά στην περιοχή της πρωτεύουσας και κατά μήκος των βόρειων ακτών.
Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Τα ΗΑΕ κατέχουν τα έκτα σε παγκόσμιο επίπεδο γνωστά αποθέματα πετρελαίου, ενώ έχουν παράλληλα μία από τις πιο αναπτυγμένες οικονομίες στη Μέση Ανατολή. Σε παγκόσμιο επίπεδο βρίσκονται στην 36κτη θέση ως προς τα αγοραστικά μεγέθη της οικονομίας τους, ενώ το ανά κεφαλή ΑΕΠ καθορίζεται στα 46.584 δολάρια ΗΠΑ, ένα από τα υψηλότερα στον κόσμο.
Η πιο πρώιμη γνωστή μαρτυρία ανθρώπινης παρουσίας στα σημερινά Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα χρονολογείται από τη Νεολιθική περίοδο, γύρω στα 5500 χρόνια π.Χ. Εκείνη την εποχή υπάρχουν επίσης ίχνη για επαφές με εξωτερικούς πολιτισμούς, κύρια με την Περσία στο βορρά. Οι επαφές αυτές συνεχίστηκαν και διευρύνθηκαν, μάλλον με την προώθηση ενός πρωτόγονου εμπορίου χαλκού από τα όρη Χαζάρ, το οποίο χρονολογείται περίπου στα 3000 χρόνια π.Χ. Το εξωτερικό εμπόριο αποτελεί μία επαναλαμβανόμενη μορφή επικοινωνίας στις περιοχές αυτές, καθώς άκμασε και σε μετέπειτα εποχές, ιδιαίτερα με την εξημέρωση της καμήλας ως οικόσιτο ζώο τη δεύτερη χιλιετία π.Χ.
Η άφιξη των αγγελιοφόρων του προφήτη Μωάμεθ του Ισλάμ το 630 μ.Χ. προώθησε τη μεταστροφή των κατοίκων της περιοχής στον ισλαμισμό. Μετά το θάνατο του Μωάμεθ, μία από τις πιο σημαντικές μάχες των πόλεμων του Ρίντα έγινε στην Ντίμπα, με τη νίκη των μωαμεθανών και την επισφράγιση της κυριαρχίας του Ισλάμ στην Αραβική χερσόνησο.
Η επέκταση της Πορτογαλίας στον Ινδικό ωκεανό στις αρχές του 16ου αιώνα, ως συνέχεια της εξερεύνησης του Βάσκο ντα Γκάμα, κατέληξε στη σύγκρουση με την Περσία των Σαφαβίδων στις ακτές του Περσικού κόλπου. Οι Πορτογάλοι έλεγξαν την περιοχή για σχεδόν 150 χρόνια, κατακτώντας τους οικισμούς της Αραβικής χερσονήσου. Ο Βάσκο ντα Γκάμα άλλωστε, είχε την υποστήριξη του Αχμέτ Ιμπν Μαζίντ, πλοηγού και χαρτογράφου από το Ζουλφάρ, κατά την εξερεύνηση της διαδρομής των μπαχαρικών από την Ασία.
Κατά τον 16ο αιώνα, τμήματα της περιοχής ήταν κάτω από την άμεση κυριαρχία της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Στη συνέχεια, η περιοχή παράμεινε γνωστή στους Βρετανούς ως η Ακτή των Πειρατών, καθώς εκεί διατήρησαν τη βάση τους πειρατικές ομάδες που λυμαίνονταν τα νερά του Περσικού κόλπου, παρά τις Βρετανικές και Αραβικές περιπολίες μέχρι και τον 19ο αιώνα. Βρετανικές εκστρατείες για την προστασία του εμπορίου με την Ινδία, οδήγησαν το 1819 σε μάχες για την κυριαρχία των λιμανιών των ακτών. Τον επόμενο χρόνο υπογράφτηκε μία συνθήκη ειρήνης με όλους τους σεΐχηδες των ακτών και τους Βρετανούς, αν και οι επιδρομές των πειρατών συνεχίστηκαν μέχρι και το 1835, όταν οι σεΐχηδες συμφώνησαν στην αποχή από τις εχθροπραξίες στη θάλασσα. Το 1853, υπέγραψαν επίσης μία συνθήκη με τη Βρετανία, σύμφωνα με την οποία συμφώνησαν σε μία μόνιμη θαλάσσια ανακωχή, ενώ διαμάχες μεταξύ των εμιράτων της περιοχής θα επιλύονταν με τη διαιτησία των Βρετανών.
Τον 19ο και στις αρχές του 20ού αιώνα άνθησε η βιομηχανία αλιείας των μαργαριταριών, παρέχοντας τόσο εργασία όσο και εισόδημα στους κατοίκους του Περσικού κόλπου. Με τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο η βιομηχανία αυτή δέχθηκε το πρώτο πλήγμα, αλλά η οικονομική κρίση που ακολούθησε στα τέλη της δεκαετίας του '20 και στις αρχές του '30 έφερε τη σταδιακή παρακμή. Παράλληλα, η δυναμική είσοδος της Ιαπωνίας στην αγορά των μαργαριταριών περιόρισε τα έσοδα, ενώ με την απόφαση του νεοσύστατου τότε κράτους της Ινδίας να επιβάλει μεγάλη φορολογία στα εισαγόμενα μαργαριτάρια από τις Αραβικές χώρες, η βιομηχανία καταστράφηκε σχεδόν ολοσχερώς λίγο μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Η εποχή που ακολούθησε ήταν ιδιαίτερα δύσκολη με ελάχιστες ευκαιρίες για ανάπτυξη λόγω των πενιχρών εσόδων.
Στις αρχές της δεκαετίας του '60 ξεκίνησαν οι πρώτες έρευνες για πετρέλαιο στην περιοχή, ενώ το 1962 έγινε η πρώτη εξαγωγή πετρελαίου από το Άμπου Ντάμπι. Με την αύξηση των εσόδων από τον μαύρο χρυσό, ο εμίρης του Άμπου Ντάμπι, σεΐχης Ζαΐντ μπιν Σουλτάν Αλ Ναγιάν, ξεκίνησε την υλοποίηση ενός τεράστιου αναπτυξιακού προγράμματος, με την κατασκευή σχολείων, οικιστικών συγκροτημάτων, νοσοκομείων και οδικών δικτύων. Το 1969, με την απαρχή των εξαγωγών πετρελαίου και από το Ντουμπάι, ο σεΐχης Ρασίντ μπιν Σαεέντ Αλ Μακτούμ, εμίρης του Ντουμπάι, χρησιμοποίησε επίσης τα έσοδα για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Ο σεΐχης Ζαίντ μπιν Σουλτάν Αλ Ναγιάν, εμίρης του Άμπου Ντάμπι και πρώτος πρόεδρος των ΗΑΕ.
Το 1968 η Βρετανία ανακοίνωσε την πρόθεσή της να τερματίσει τη συνθήκη προστασίας των επτά εμιράτων, καθώς και του Μπαχρέιν και του Κατάρ, κάτι που επιβεβαίωσε και με απόφαση το 1971. Και οι εννιά οντότητες προσπάθησαν να δημιουργήσουν μία ένωση Αραβικών εμιράτων, αλλά μέχρι και το 1971 δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν στους όρους της ένωσης, παρά την προθεσμία λήξης της βρετανικής προστασίας.
Το Μπαχρέιν κηρύχθηκε ανεξάρτητο τον Αύγουστο του 1971 και το Κατάρ το Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Με τον τερματισμό της βρετανικής προστασίας το Δεκέμβριο του 1971, τα επτά εμιράτα έγιναν ανεξάρτητα. Οι εμίρηδες του Άμπου Ντάμπι και του Ντουμπάι αποφάσισαν να σχηματίσουν μία ένωση μεταξύ των εμιράτων τους διατυπώνοντας ένα κοινό σύνταγμα, και κάλεσαν τους εμίρηδες των υπόλοιπων να συμμετέχουν. Στις 2 Δεκεμβρίου του 1971 άλλα τέσσερα εμιράτα υπέγραψαν το σύνταγμα και τη συνθήκη ένωσης, ενώ το εμιράτο του Ρας Αλ-Καΐμα, συνενώθηκε στις αρχές του 1972.
Τα ΗΑΕ προέκυψαν από την ομοσπονδία επτά εμιράτων, τα διακριτά όρια των οποίων διατηρούνται στο καθεστώς του ενιαίου κράτους. Το εμιράτο του Άμπου Ντάμπι είναι το μεγαλύτερο σε έκταση, ενώ διαιρείται για διοικητικούς λόγους σε τρεις περιφέρειες. Το εμιράτο του Ντουμπάι εκτείνεται στις ακτές του Περσικού κόλπου ανατολικά του Άμπου Ντάμπι, ενώ ακολουθείται από το εμιράτο της Σάρια. Τα βορειότερα εμιράτα περιλαμβάνουν τη Φουτζέιρα, το Αϊμάν, το Ρας αλ-Καϊμά και το Ουμ αλ-Καϊγιάν, ενώ δύο περιοχές βρίσκονται κάτω από κοινό έλεγχο μεταξύ του Αϊμάν και του Ομάν, και της Φουτζέιρα και της Σάρια.
Αυτά από τα ιστορικά, που εμένα μου φαίνονται και πολλά.
Σύμφωνα με το Lonely Planet τα πιο ενδιαφέροντα πολιτιστικά σημεία του Ομάν είναι τα εξής: Bahla Fort, National Museum, Mutrah Souq, Rustaq Fort, Bayt Al Zubair. Το πρώτο βρίσκεται στην πόλη Bahla που θα πάμε. Το δεύτερο είναι στη Muscat. Το Mutrah Souq είναι αγορά και βρίσκεται στο Muscat. Souq σημαίνει αγορά και το Mutrah είναι παραλιακή περιοχή της πρωτεύουσας. Το Rustaq Fort είναι φρούριο στην περιοχή Rustaq, που βρίσκεται ΝΔ του Muscat (130 χλμ). Τέλος το Bayt Al Zubair είναι μουσείο λίγα χλμ ανατολικά του Muscat.
Επίσης, κατά το Lonely Planet τα πιο ενδιαφέροντα φυσικά τοπία του Ομάν είναι τα εξής: Jabel Shams, Sharqiya (ή Wahiba) Sands, Wadi Dharbat, Ras al Jinz και Wadi Shab. Το Wadi Shab βρίκεται κάπου 50 χλμ πριν τη Sur και είναι φαράγγι με υπέροχες λιμνούλες για μπάνιο και μικρούς καταρράκτες. Για να φτάσουμε πρέπει να πάμε μια μικρή απόσταση με βάρκα που θα βρούμε κοντά στο πάρκιν αυτοκινήτων. Θα χρειαστούν περίπου τρεις ώρες συνολικά. Το Ras al Jinz είναι το ανατολικότερο μέρος της αραβικής χερσονήσου και έχει χελώνες. Για να φτάσουμε στις Sharqiya (ή Wahiba) Sands της ερήμου απαιτείται 4χ4 και πάλι δύσκολα. Είναι ωραίο μέρος στην έρημο με κάποια ξενοδοχεία που τα δωμάτια είναι ουσιαστικά σκηνές. Το ζήτημα είναι να φτάσεις εκεί. Βρίσκονται νότια της πόλης Ibra και πολύ κοντά στην Bidiyah. Το Jabel Shams είναι το ψηλότερο βουνό του Ομάν με 3009 μέτρα υψόμετρο. Το φαράγγι Wadi Ghul προσεγγίζεται δύσκολα αλλά είναι όμορφο. Βρίσκεται 90 χλμ ΒΔ της Νάζουα. Τέλος το Wadi Dharbat βρίσκεται κοντά στη Σαλάλα (56 χλμ) και είναι μέρος με πράσινο και νερά.
Πρώτη ιστορία:
─ Αυτό το ψητό που φάγαμε ήταν υπέροχο.
─ Μπράβο, αλλά εγώ είμαι χορτοφάγος και δεν μπορώ να σε καταλάβω.
─ Αν δοκίμαζες λίγο από αυτό το αρνάκι θα ένιωθες σα να είχες τη γεύση από όλα τα χόρτα που τρως μαζί και ακόμα περισσότερο.
─ Κρίμα που δεν τρώγω κρέας, αλλά με κάνει να νιώθω άσχημα. Έτσι δε μπορώ να σε καταλάβω.
─ Μα εγώ γιατί τρώγω χόρτα κι εσύ δε δοκιμάζεις κρέας;
─ Και στο Μεξικό τρώνε ακρίδες αλλά δε σε είδα να τις τρως όταν πήγαμε.
─ Σιγά μη φάω τις σιχαμερές ακρίδες και τα ζωντανά έντομα!
─ Κι εγώ γιατί να φάω το καημένο το αρνάκι και το κοτόπουλο, τίγκα στις ορμόνες;
Δεύτερη ιστορία:
─ Έχασες που δεν έκανες αλεξίπτωτο. Ήταν ασφαλέστατο αφού ο οδηγός ήταν πολύ έμπειρος.
─ Έχω υψοφοβία και δεν μπορώ να κοιτάξω από ψηλά στα χαμηλά. Άρα δεν υπήρχε περίπτωση να ερχόμουν μαζί σου στο αλεξίπτωτο. Προτίμησα το μουσείο.
─ Μα δεν έχεις να φοβηθείς κάτι, αφού είσαι δεμένος και απολαμβάνεις τη θέα καθώς κατεβαίνεις.
─ Δεν μπορώ να δω τη θέα. Εσύ γιατί δεν ήρθες στο μουσείο;
─ Τι να κάνω; Να βλέπω παραδοσιακές στολές και στολίδια; Άσε ρε!
Ιστορία τρίτη:
─ Καλά πήγες στο Ντουμπάι και δεν μπήκες στο Burj al Arab;
─ Έπρεπε να παρκάρω, να κόψω εισιτήριο, να περιμένω στην ουρά και να κλειστώ μέσα πίνοντας καφέ.
─ Ε, ναι. Που το βρίσκεις το άσχημο;
─ Προτίμησα να κάνω βόλτα δίπλα στη θάλασσα λίγο πιο κάτω και να βλέπω τα κτήρια από μακριά.
─ Τότε, γιατί να μην το δεις και από μέσα;
─ Κι απ’ έξω που το είδα, το έκανα μόνο για να μου φύγει η περιέργεια. Ήταν αρκετό.
Θα καταλάβατε το νόημα που έχουν οι τρεις μικρές στιχομυθίες. Μου είναι δύσκολο να εξηγώ στον κάθε γνωστό μου γιατί έμεινα στα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα μόνο 2-3 μέρες και τις περισσότερες στο Ομάν. Στο Ντουμπάι και μισή μέρα αν μέναμε, αρκετή θα ήταν για να καταλάβω περί τίνος πρόκειται. Δε λέω ότι δεν έχει ενδιαφέροντα, αλλά προτιμώ να περνώ τις μέρες μου σε μια χώρα σαν το Ομάν. Και δεν εννοώ ότι οι τρεις μέρες εκεί μου φάνηκαν πολλές. Μια χαρά ήταν.
Ένα άλλο που δεν μου κάθεται καλά σε συζητήσεις με ανθρώπους που δεν ταξιδεύουν ή ταξιδεύουν λίγο, είναι η ερώτηση: Τι σου έκανε περισσότερη εντύπωση στο ταξίδι; Σίγουρα ορισμένα πράγματα σου κάνουν εντύπωση, αλλά δεν κάθομαι ποτέ να τα βάλω στη σειρά από μόνος μου. Όταν με ρωτάνε, φυσικά θα κάτσω να σκεφτώ και να απαντήσω, αλλά αυτό με ενοχλεί. Δεν μπορούν να καταλάβουν ότι ταξιδεύω κυρίως για να ζήσω κάτι διαφορετικό από το καθημερινό και δευτερευόντως για να δω και να γνωρίσω. Και όσο πιο ιδιαίτερο είναι αυτό που ζω, τόσο περισσότερο ενδιαφέρον θα έχει για μένα. Πώς να καταλάβει ο άλλος ότι μου αρέσει να οδηγώ ένα αυτοκίνητο σε ένα δρόμο και για χιλιόμετρα να έχει έρημο και κάθε τόσο να βλέπω και μερικές καμήλες! Είναι τα αισθήματα και οι εικόνες που έχουν σημασία.
Δε θέλω να είμαι απόλυτος: όλα έχουν τη σημασία και το μέγεθός τους. Και πιστεύω ότι όσοι ταξιδεύουμε αναγνωρίζουμε την αξία όλων, από τα μικρά και ασήμαντα μέχρι τα υπέροχα και απίθανα. Στην αξιολόγηση είναι η διαφορά.
Ένας φίλος κάποτε είδε το βίντεο που έχουμε κάνει για τη Μογγολία και μου λέει: ειλικρινά, και να με πλήρωναν δε θα πήγαινα. Τον καταλαβαίνω.
Κάτι τελευταίο και αρχίζω την ιστορία μου. Είναι βασικό για μένα και την παρέα μου ότι δε θέλουμε και δε μας αρέσει να παίρνουμε ρίσκα. Μου αρέσουν οι τύποι που ξεκινάνε μόνο με ένα αεροπορικό χωρίς επιστροφή, αλλά δεν το κάνω. Θέλω το πρόγραμμά μου. Δε θέλω αγωνία και λαχτάρες. Είμαι βέβαιος ότι στο απρόοπτο κρύβεται η γοητεία ενός ταξιδιού, αλλά όχι να το επιδιώκω κιόλας. Αυτά.
Και τώρα λίγα ιστορικά και γεωγραφικά στοιχεία που αρέσουν σε πολλούς που διαβάζουν τις ιστορίες εδώ. Τα έχω αντιγράψει, και εγώ δε θυμάμαι από πού. Τα πιο πολλά θα είναι από τη Βικιπαίδεια.
ΟΜΑΝ
Στην αρχαιότητα η περιοχή που αποτελεί το σημερινό Ομάν ήταν γνωστή στους Έλληνες ναυτικούς ως Λιβανωτοφόρος Χώρα. Τόπος ορεινός και δύσβατος με ατμόσφαιρα βαριά και ομιχλώδη. Στα βουνά φύτρωναν τα δέντρα από τα οποία εξαγόταν το λιβάνι (εξ' ου και η ονομασία) το οποίο ήταν και η κύρια πηγή εσόδων αυτού του βασιλείου. Οι περιοχές αυτές ήταν ιδιαίτερα ανθυγιεινές και έτσι το λιβάνι το μάζευαν οι δούλοι ή αυτοί που είχαν καταδικαστεί σε καταναγκαστικά έργα. Στη συνέχεια αυτό και τα διάφορα άλλα προϊόντα συγκεντρώνονταν σε παραθαλάσσια εμπορεία όπου τα αντάλλασαν με βαμβακερά, ρύζι και σιτάρι από Ινδούς εμπόρους. Οι κάτοικοι ασχολούνταν επίσης με την αλιεία και τη κτηνοτροφία.
Οι Πέρσες ασκούσαν μεγάλη επιρροή σε εκείνο τον τόπο κατά την αρχαιότητα, σε άλλες περιόδους περισσότερη και σε άλλες λιγότερη. Το Ομάν κυριεύτηκε από τους Πέρσες δύο φορές, από τους Αχαιμενίδες και τους Σασσανίδες. Οι βλέψεις τους βέβαια ήταν λιγότερο στην ίδια τη περιοχή και περισσότερο στους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους που διέρχονταν από αυτή και κυρίως αυτόν που ένωνε την Αίγυπτο και τη Μεσοποταμία με την Ινδία, τους οποίους και προσπαθούσαν να έχουν υπο τον έλεγχό τους.
Οι κάτοικοι του Ομάν ήταν από τους πρώτους που ασπάστηκαν το Ισλάμ. Η διάδοσή του αποδίδεται κυρίως στον Αμρ Ιμπν Αλ-Ας, απεσταλμένο του προφήτη Μωάμεθ το 630 μ.Χ. για να προσηλυτίσει τους Τζαϊφάρ και Αμπντ, κυβερνήτες του Ομάν εκείνη την περίοδο.
Οι Πορτογάλοι κατέλαβαν το Muscat για 140 χρόνια μεταξύ 1508 και 1648, φτάνοντας μία δεκαετία μετά τον περίπλου της Αφρικής από τον Βάσκο ντα Γκάμα. Σε αναζήτηση ενός σταθμού για να προστατεύουν τις θαλάσσιες διαδρομές τους, οι Πορτογάλοι ανασκεύασαν και οχύρωσαν την πόλη, στην οποία ακόμα και σήμερα τα αποικιοκρατικά χαρακτηριστικά είναι εμφανή. Ανυπόταχτες φυλές της περιοχής τελικά εκδίωξαν τους Πορτογάλους, αλλά αποχώρησαν από το Ομάν σχεδόν έναν αιώνα αργότερα, όταν το 1741 ο αρχηγός μία φυλής από την Υεμένη εισέβαλε με έναν πολυφυλετικό στρατό, από τον οποίο προέρχονται και οι σημερινοί σουλτάνοι της χώρας. Μία σχετικά βραχύβια κατάκτηση από την Περσία μερικά χρόνια αργότερα αποτέλεσε και την τελευταία περίοδο αποικιοκρατίας πριν την αυτοδιάθεση της χώρας που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Το 1970 ο Καμπούς Μπιν Σαΐντ εξόρισε τον πατέρα του, Σαΐντ Μπιν Ταϊμούρ, ο οποίος πέθανε αργότερα στο Λονδίνο, και παραμένει από τότε ηγεμόνας σουλτάνος του Ομάν. Με την ανάληψη της εξουσίας ο νέος σουλτάνος αντιμετώπισε συνεχείς ανταρσίες σε μία χώρα που μαστιζόταν από επιδημίες, αναλφαβητισμό και φτώχεια. Οι αυστηροί περιορισμοί του πατέρα του είχαν οδηγήσει αρκετές χιλιάδες κατοίκους στο εξωτερικό, και για να αντιμετωπίσει αυτές τις συνθήκες ο Αλ Σαΐντ πρόσφερε αμνηστία στους αντίπαλους του προηγούμενου καθεστώτος, αρκετοί από τους οποίους επέστρεψαν στη χώρα. Επίσης, καθιέρωσε μία σύγχρονη κυβερνητική δομή και ξεκίνησε ένα μεγάλο αναπτυξιακό πρόγραμμα για την αναβάθμιση της παιδείας και της υγείας, τη βελτίωση των υποδομών και την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων.
Σε μία προσπάθεια να χαλιναγωγήσει την επανάσταση του Ντοφάρ, ο σουλτάνος Καμπούς επέκτεινε και επανεξόπλισε τις ένοπλες δυνάμεις, προσφέροντας αμνηστία σε όσους στασιαστές παραδίνονταν, και συνεχίζοντας τον πόλεμο με την άμεση στρατιωτική υποστήριξη από τη Μεγάλη Βρετανία, το Ιράν και την Ιορδανία. Στις αρχές του 1975, οι επαναστάτες είχαν περιοριστεί σε μία μικρή περιοχή κοντά στα σύνορα με την Υεμένη, και σύντομα εξουδετερώθηκαν. Με το τέλος του πολέμου, δόθηκε προτεραιότητα σε κοινωνικά προγράμματα στο Ντόφαρ, κερδίζοντας έτσι τη λαϊκή γνώμη. Η σύναψη διπλωματικών σχέσεων το 1983 ανάμεσα στο Ομάν και τη Νότια Υεμένη εξάλειψε σχεδόν την απειλή επανάστασης και ελάττωσε την προπαγάνδα της Υεμένης ενάντια στο σουλτανάτο. Το 1987 το Ομάν άνοιξε πρεσβεία στο Άντεν και απέστειλε τον πρώτο πρέσβη στη γειτονική χώρα από την ίδρυσή της.
Το 1996 ο σουλτάνος Καμπούς παρουσίασε στο λαό του Ομάν το πρώτο γραπτό σύνταγμα της χώρας εξασφαλίζοντας δικαιώματα στο πλαίσιο του άγραφου δικαίου και με βάση το Κοράνι. Παράλληλα, διαχώρισε τις υπουργικές θέσεις με το ασυμβίβαστο ως προς δημόσιες υπηρεσίες. Η πιο βασική πρόβλεψη ήταν η θεσμοθέτηση κανόνων για τη διαδοχή του σουλτάνου.
Αν και δεν γίνονται επίσημες καταγραφές του θρησκεύματος στους κατοίκους του Ομάν, περίπου 70% του πληθυσμού είναι μουσουλμάνοι του δόγματος Ιμπάντι. Οι σουνίτες μουσουλμάνοι των δογμάτων Χανάφι αποτελούν περίπου το 17% του συνόλου, ενώ οι σιίτες μουσουλμάνοι των δογμάτων Ιμάμι Σία και Ζίκρι σχηματίζουν το 8% του πληθυσμού. Αν και το δόγμα Ιμάμι Σία προέρχεται κύρια από το Μπαχρέιν, το Ιράν και την επαρχία Ασά στη Σαουδική Αραβία, η κοινότητα του Ομάν είναι αρμονικά ολοκληρωμένη με την τοπική κοινωνία και καταγράφεται κυρίως συγκεντρωμένη κοντά στην περιοχή της πρωτεύουσας και κατά μήκος των βόρειων ακτών.
Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Τα ΗΑΕ κατέχουν τα έκτα σε παγκόσμιο επίπεδο γνωστά αποθέματα πετρελαίου, ενώ έχουν παράλληλα μία από τις πιο αναπτυγμένες οικονομίες στη Μέση Ανατολή. Σε παγκόσμιο επίπεδο βρίσκονται στην 36κτη θέση ως προς τα αγοραστικά μεγέθη της οικονομίας τους, ενώ το ανά κεφαλή ΑΕΠ καθορίζεται στα 46.584 δολάρια ΗΠΑ, ένα από τα υψηλότερα στον κόσμο.
Η πιο πρώιμη γνωστή μαρτυρία ανθρώπινης παρουσίας στα σημερινά Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα χρονολογείται από τη Νεολιθική περίοδο, γύρω στα 5500 χρόνια π.Χ. Εκείνη την εποχή υπάρχουν επίσης ίχνη για επαφές με εξωτερικούς πολιτισμούς, κύρια με την Περσία στο βορρά. Οι επαφές αυτές συνεχίστηκαν και διευρύνθηκαν, μάλλον με την προώθηση ενός πρωτόγονου εμπορίου χαλκού από τα όρη Χαζάρ, το οποίο χρονολογείται περίπου στα 3000 χρόνια π.Χ. Το εξωτερικό εμπόριο αποτελεί μία επαναλαμβανόμενη μορφή επικοινωνίας στις περιοχές αυτές, καθώς άκμασε και σε μετέπειτα εποχές, ιδιαίτερα με την εξημέρωση της καμήλας ως οικόσιτο ζώο τη δεύτερη χιλιετία π.Χ.
Η άφιξη των αγγελιοφόρων του προφήτη Μωάμεθ του Ισλάμ το 630 μ.Χ. προώθησε τη μεταστροφή των κατοίκων της περιοχής στον ισλαμισμό. Μετά το θάνατο του Μωάμεθ, μία από τις πιο σημαντικές μάχες των πόλεμων του Ρίντα έγινε στην Ντίμπα, με τη νίκη των μωαμεθανών και την επισφράγιση της κυριαρχίας του Ισλάμ στην Αραβική χερσόνησο.
Η επέκταση της Πορτογαλίας στον Ινδικό ωκεανό στις αρχές του 16ου αιώνα, ως συνέχεια της εξερεύνησης του Βάσκο ντα Γκάμα, κατέληξε στη σύγκρουση με την Περσία των Σαφαβίδων στις ακτές του Περσικού κόλπου. Οι Πορτογάλοι έλεγξαν την περιοχή για σχεδόν 150 χρόνια, κατακτώντας τους οικισμούς της Αραβικής χερσονήσου. Ο Βάσκο ντα Γκάμα άλλωστε, είχε την υποστήριξη του Αχμέτ Ιμπν Μαζίντ, πλοηγού και χαρτογράφου από το Ζουλφάρ, κατά την εξερεύνηση της διαδρομής των μπαχαρικών από την Ασία.
Κατά τον 16ο αιώνα, τμήματα της περιοχής ήταν κάτω από την άμεση κυριαρχία της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Στη συνέχεια, η περιοχή παράμεινε γνωστή στους Βρετανούς ως η Ακτή των Πειρατών, καθώς εκεί διατήρησαν τη βάση τους πειρατικές ομάδες που λυμαίνονταν τα νερά του Περσικού κόλπου, παρά τις Βρετανικές και Αραβικές περιπολίες μέχρι και τον 19ο αιώνα. Βρετανικές εκστρατείες για την προστασία του εμπορίου με την Ινδία, οδήγησαν το 1819 σε μάχες για την κυριαρχία των λιμανιών των ακτών. Τον επόμενο χρόνο υπογράφτηκε μία συνθήκη ειρήνης με όλους τους σεΐχηδες των ακτών και τους Βρετανούς, αν και οι επιδρομές των πειρατών συνεχίστηκαν μέχρι και το 1835, όταν οι σεΐχηδες συμφώνησαν στην αποχή από τις εχθροπραξίες στη θάλασσα. Το 1853, υπέγραψαν επίσης μία συνθήκη με τη Βρετανία, σύμφωνα με την οποία συμφώνησαν σε μία μόνιμη θαλάσσια ανακωχή, ενώ διαμάχες μεταξύ των εμιράτων της περιοχής θα επιλύονταν με τη διαιτησία των Βρετανών.
Τον 19ο και στις αρχές του 20ού αιώνα άνθησε η βιομηχανία αλιείας των μαργαριταριών, παρέχοντας τόσο εργασία όσο και εισόδημα στους κατοίκους του Περσικού κόλπου. Με τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο η βιομηχανία αυτή δέχθηκε το πρώτο πλήγμα, αλλά η οικονομική κρίση που ακολούθησε στα τέλη της δεκαετίας του '20 και στις αρχές του '30 έφερε τη σταδιακή παρακμή. Παράλληλα, η δυναμική είσοδος της Ιαπωνίας στην αγορά των μαργαριταριών περιόρισε τα έσοδα, ενώ με την απόφαση του νεοσύστατου τότε κράτους της Ινδίας να επιβάλει μεγάλη φορολογία στα εισαγόμενα μαργαριτάρια από τις Αραβικές χώρες, η βιομηχανία καταστράφηκε σχεδόν ολοσχερώς λίγο μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Η εποχή που ακολούθησε ήταν ιδιαίτερα δύσκολη με ελάχιστες ευκαιρίες για ανάπτυξη λόγω των πενιχρών εσόδων.
Στις αρχές της δεκαετίας του '60 ξεκίνησαν οι πρώτες έρευνες για πετρέλαιο στην περιοχή, ενώ το 1962 έγινε η πρώτη εξαγωγή πετρελαίου από το Άμπου Ντάμπι. Με την αύξηση των εσόδων από τον μαύρο χρυσό, ο εμίρης του Άμπου Ντάμπι, σεΐχης Ζαΐντ μπιν Σουλτάν Αλ Ναγιάν, ξεκίνησε την υλοποίηση ενός τεράστιου αναπτυξιακού προγράμματος, με την κατασκευή σχολείων, οικιστικών συγκροτημάτων, νοσοκομείων και οδικών δικτύων. Το 1969, με την απαρχή των εξαγωγών πετρελαίου και από το Ντουμπάι, ο σεΐχης Ρασίντ μπιν Σαεέντ Αλ Μακτούμ, εμίρης του Ντουμπάι, χρησιμοποίησε επίσης τα έσοδα για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Ο σεΐχης Ζαίντ μπιν Σουλτάν Αλ Ναγιάν, εμίρης του Άμπου Ντάμπι και πρώτος πρόεδρος των ΗΑΕ.
Το 1968 η Βρετανία ανακοίνωσε την πρόθεσή της να τερματίσει τη συνθήκη προστασίας των επτά εμιράτων, καθώς και του Μπαχρέιν και του Κατάρ, κάτι που επιβεβαίωσε και με απόφαση το 1971. Και οι εννιά οντότητες προσπάθησαν να δημιουργήσουν μία ένωση Αραβικών εμιράτων, αλλά μέχρι και το 1971 δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν στους όρους της ένωσης, παρά την προθεσμία λήξης της βρετανικής προστασίας.
Το Μπαχρέιν κηρύχθηκε ανεξάρτητο τον Αύγουστο του 1971 και το Κατάρ το Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Με τον τερματισμό της βρετανικής προστασίας το Δεκέμβριο του 1971, τα επτά εμιράτα έγιναν ανεξάρτητα. Οι εμίρηδες του Άμπου Ντάμπι και του Ντουμπάι αποφάσισαν να σχηματίσουν μία ένωση μεταξύ των εμιράτων τους διατυπώνοντας ένα κοινό σύνταγμα, και κάλεσαν τους εμίρηδες των υπόλοιπων να συμμετέχουν. Στις 2 Δεκεμβρίου του 1971 άλλα τέσσερα εμιράτα υπέγραψαν το σύνταγμα και τη συνθήκη ένωσης, ενώ το εμιράτο του Ρας Αλ-Καΐμα, συνενώθηκε στις αρχές του 1972.
Τα ΗΑΕ προέκυψαν από την ομοσπονδία επτά εμιράτων, τα διακριτά όρια των οποίων διατηρούνται στο καθεστώς του ενιαίου κράτους. Το εμιράτο του Άμπου Ντάμπι είναι το μεγαλύτερο σε έκταση, ενώ διαιρείται για διοικητικούς λόγους σε τρεις περιφέρειες. Το εμιράτο του Ντουμπάι εκτείνεται στις ακτές του Περσικού κόλπου ανατολικά του Άμπου Ντάμπι, ενώ ακολουθείται από το εμιράτο της Σάρια. Τα βορειότερα εμιράτα περιλαμβάνουν τη Φουτζέιρα, το Αϊμάν, το Ρας αλ-Καϊμά και το Ουμ αλ-Καϊγιάν, ενώ δύο περιοχές βρίσκονται κάτω από κοινό έλεγχο μεταξύ του Αϊμάν και του Ομάν, και της Φουτζέιρα και της Σάρια.
Αυτά από τα ιστορικά, που εμένα μου φαίνονται και πολλά.
Σύμφωνα με το Lonely Planet τα πιο ενδιαφέροντα πολιτιστικά σημεία του Ομάν είναι τα εξής: Bahla Fort, National Museum, Mutrah Souq, Rustaq Fort, Bayt Al Zubair. Το πρώτο βρίσκεται στην πόλη Bahla που θα πάμε. Το δεύτερο είναι στη Muscat. Το Mutrah Souq είναι αγορά και βρίσκεται στο Muscat. Souq σημαίνει αγορά και το Mutrah είναι παραλιακή περιοχή της πρωτεύουσας. Το Rustaq Fort είναι φρούριο στην περιοχή Rustaq, που βρίσκεται ΝΔ του Muscat (130 χλμ). Τέλος το Bayt Al Zubair είναι μουσείο λίγα χλμ ανατολικά του Muscat.
Επίσης, κατά το Lonely Planet τα πιο ενδιαφέροντα φυσικά τοπία του Ομάν είναι τα εξής: Jabel Shams, Sharqiya (ή Wahiba) Sands, Wadi Dharbat, Ras al Jinz και Wadi Shab. Το Wadi Shab βρίκεται κάπου 50 χλμ πριν τη Sur και είναι φαράγγι με υπέροχες λιμνούλες για μπάνιο και μικρούς καταρράκτες. Για να φτάσουμε πρέπει να πάμε μια μικρή απόσταση με βάρκα που θα βρούμε κοντά στο πάρκιν αυτοκινήτων. Θα χρειαστούν περίπου τρεις ώρες συνολικά. Το Ras al Jinz είναι το ανατολικότερο μέρος της αραβικής χερσονήσου και έχει χελώνες. Για να φτάσουμε στις Sharqiya (ή Wahiba) Sands της ερήμου απαιτείται 4χ4 και πάλι δύσκολα. Είναι ωραίο μέρος στην έρημο με κάποια ξενοδοχεία που τα δωμάτια είναι ουσιαστικά σκηνές. Το ζήτημα είναι να φτάσεις εκεί. Βρίσκονται νότια της πόλης Ibra και πολύ κοντά στην Bidiyah. Το Jabel Shams είναι το ψηλότερο βουνό του Ομάν με 3009 μέτρα υψόμετρο. Το φαράγγι Wadi Ghul προσεγγίζεται δύσκολα αλλά είναι όμορφο. Βρίσκεται 90 χλμ ΒΔ της Νάζουα. Τέλος το Wadi Dharbat βρίσκεται κοντά στη Σαλάλα (56 χλμ) και είναι μέρος με πράσινο και νερά.