fenia42
Member
- Μηνύματα
- 3.980
- Likes
- 15.750
- Επόμενο Ταξίδι
- Азербайджан
- Ταξίδι-Όνειρο
- Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Περιεχόμενα
Δε μπορείς να θυμάσαι όλα τα βιβλία που έχεις διαβάσει. Το πολύ- πολύ να θυμάσαι το συναίσθημα που σου άφησε ένα βιβλίο, ή κάποιο σημαντικό γεγονός που σου εξιστορήθηκε. Από το «Γεφύρι του Δρινου» του Ίβο Αντριτς λόγου χάρη, θυμάμαι χαρακτηριστικά το εξής : επι τουρκοκρατίας στο βοσνιακό έδαφος οι άνθρωποι, Σλάβοι, Εβραίοι, Έλληνες, μουσουλμάνοι, χριστιανοί, Ιταλοί, Ρομά, Οθωμανοί, συμβίωναν αρμονικά. Είχαν μάθει να προσαρμόζονται στον Οθωμανό κατακτητή, να τα έχουν καλά με τους τοπικούς άρχοντες, των οποίων ποτέ δεν επιδίωκαν την οργή. Ε, κι όταν οι φόροι γίνονταν αβάσταχτοι, δε δίσταζαν για την επιβίωσή τους να εξισλαμιστούν. Και είχαν τόσο πολύ προσαρμοστεί στην οθωμανική πραγματικότητα που τη μετέπειτα αυστρο-ουγγρική κατοχή την αντιμετώπισαν ως αβάσταχτη και βάρβαρη.
Βρισκόμαστε στο Βελιγράδι, σε ένα υπέροχα κιτς εστιατόριο και έχουμε την τύχη να έχουμε στην παρέα μας την @Ivana την Τρομερή. Η Ιβάνα για μένα εκτός από φιλη είναι και το πρώτο άτομο που γνώρισα, έντεκα χρόνια πριν από το travel stories, και είναι μια γυναίκα που θαυμάζω απεριόριστα για τη δύναμη την πυγμή τις γνώσεις και τη σλαβική της ευθύτητα.
Αν και ξεκινήσαμε από τη Θεσσαλονίκη δυο ζευγάρια, επέμενα πολύ να την συναντήσουμε και τελικά αποζημίωσα την παρέα. Η Ιβάνα μας μιλά για τους Σέρβους, τους καθολικούς Κροάτες, τους διχοτομημένους Βόσνιους που ακόμα γλείφουν τις πληγές τους, μας μιλά ακόμα με πίκρα για τα χαμένα εδάφη του Κοσόβου που σχεδόν από καταβολής κόσμου ανηκαν στη Σερβία. Μας μιλά ακόμα και για τους βομβαρδισμους του 1999 και την ακούμε αποσβολωμένοι, με το μυαλό στην σημερινή κατάσταση της Ουκρανίας. Η Ιβάνα είδε με τα εφηβικά της μάτια τι εστί πόλεμος.
Και οι Βόρειοι Μακεδόνες, ρώτησα; Ούτε αναφορά στο «φτωχό συγγενή» της πρώην Γιουγκοσλαβίας που πάει όπου φυσά ο άνεμος και που κανένας λαός δε δείχνει να τον συμπαθεί.
Την επομένη, στο Μαυσωλείο του Τίτο, παρατηρώ ένα χάρτη της Γιουγκοσλαβίας, ο οποίος στη σημερινή θέση της Β.Μακεδονίας γράφει Βαρντάρσκα ή κάτι παρόμοιο. Αισθάνομαι πως κάτι έχει πάει λάθος με αυτή τη χώρα. Τα χνάρια της μακρινής καταγωγής των Σλαβομακεδόνων χάνονται στο πέρασμα των αιώνων. Οι ίδιοι μοιάζουν να είναι δυο «λογιών» : μελαχρινοί με τοξωτά φρύδια και μαύρα βαθουλωτά μάτια, που ομοίους έχω δει στα εδάφη της Αλμωπίας στο Καϊμάκτσαλάν και που άλλωστε μιλούσαν σλαβική διάλεκτο, και ξανθοί με σλαβο-βλάχικα χαρακτηριστικά και ανοιχτόχρωμα βεβαίως μάτια.
Στην πραγματικότητα η Βόρεια Μακεδονία είναι η πιο πολύ-πολιτισμική χώρα όχι μόνο των Βαλκανίων αλλά και της Ευρώπης: Σλάβοι, Αλβανοί, Τούρκοι, Βλάχοι, Ρομά, Βόσνιοι• όλοι μαζί συνθέτουν το παζλ της γειτονικής αυτής χώρας που είναι τόσο κοντά και τόσο μακριά μας.
Η Ιβάνα μας λέει πως δε ξέρει πότε έγινε η «σλαβοποίηση» τους, παραθέτουμε ο καθένας μόνο την υποκειμενική του άποψη, αφού δεν έχει αποδειχτεί επιστημονικά τίποτα.
Η Βόρεια Μακεδονία αναζητά διακαώς μια εθνική ταυτότητα, απέχει όμως παρασάγγας από την απόκτησή της κι αυτό την αναγκάζει να σφετερίζεται -χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία- ό,τι μπορεί, από το ένδοξο παρελθόν της Ιστορίας.
Αυτο καθίσταται άμεσα σαφές στον επισκέπτη των Σκοπίων. Κανένα άλλο μέρος στον κόσμο, θαρρώ, δε περιστοιχίζεται από τόσο αμφιλεγόμενη κιτς αισθητική που δε δένει με τίποτα!
Τα Σκόπια είναι γεμάτα με κτήρια- μεγαθήρια που ισορροπούν σε ιωνικού ρυθμού χοντροκομμένες κολώνες, προσπαθώντας μάταια να υφαρπάξουν κάτι από την αρχαιοελληνική αίγλη και λιτότητα. Δίπλα στα τεράστια άσχημα κτήρια υπάρχουν γιαπιά- εν δυνάμει εξίσου χοντροκομμένου κιτς κτήρια , σοσιαλιστικού τύπου πολυκατοικίες- απομεινάρια , ενίοτε με μπρουταλιστικα στοιχεία, αψίδες θριάμβου-κακέκτυπα παρισινά και λεωφορεία διόροφα κόκκινα αλά Λονδίνο, καράβια- καφετέριες αραγμένα σε ενα ποτάμι που κοντεύει να στερέψει, χοντροκομμένες επίσης γέφυρες, άλλες παλιακές, άλλες υποτιθέμενες φουτουριστικές. Και αγάλματα, πολλά αγάλματα, εκατοντάδες διαφορετικά, χρωματιστά, άσχετα άσχημα και ασχημάτιστα, επιτηδευμένα να φαίνονται παλιά, χωρίς καμία συνοχή αγάλματα. Από το εκτρωματικό τεράστιο άγαλμα του Φιλίππου Β´ και του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σε αγάλματα γυναικείων φιγούρων, πάντα χοντροκομμένων, αγάλματα άγριων ταύρων και τεράστιων λιονταριών, αγάλματα τσάρων παπάδων και καλλιτεχνών, σοβιετικά αγάλματα για την υποτιθέμενη χειραφέτηση των γυναικών επί κομμουνισμού και σε μια γωνιά το πιο άκυρο άγαλμα όλων, αυτό του Ιουστινιανού.
Στα Σκοπια αντιλαμβάνεσαι πλέον ίδιοις όμμασι την ανάγκη ενός λαού, αφενός να υπάγεται κάπου, να διαθέτει μια ιστορία για να μπορεί να αυτοπροσδιορίζεται κι αφετέρου να έχει ενα ένδοξο παρελθόν για να μπορεί κι ο ίδιος να ακουμπήσει στην εθνική υπερηφάνεια του και να νιώσει σπουδαίος με τα κατορθώματα των προγόνων του. Αντιλαμβάνεσαι επίσης το σφετερισμό που λαμβάνει χώρα για να εξυπηρετήσει το προσωπικό αφήγημα ενός λαού θολωμένου κι έρμαιου, που προσκολλάται σε ενα ξένο χθες, αμελώντας να ασχοληθεί με το παρόν του, καταδικάζοντας έτσι μοιραία και το μέλλον του.
Βρισκόμαστε στο Βελιγράδι, σε ένα υπέροχα κιτς εστιατόριο και έχουμε την τύχη να έχουμε στην παρέα μας την @Ivana την Τρομερή. Η Ιβάνα για μένα εκτός από φιλη είναι και το πρώτο άτομο που γνώρισα, έντεκα χρόνια πριν από το travel stories, και είναι μια γυναίκα που θαυμάζω απεριόριστα για τη δύναμη την πυγμή τις γνώσεις και τη σλαβική της ευθύτητα.
Αν και ξεκινήσαμε από τη Θεσσαλονίκη δυο ζευγάρια, επέμενα πολύ να την συναντήσουμε και τελικά αποζημίωσα την παρέα. Η Ιβάνα μας μιλά για τους Σέρβους, τους καθολικούς Κροάτες, τους διχοτομημένους Βόσνιους που ακόμα γλείφουν τις πληγές τους, μας μιλά ακόμα με πίκρα για τα χαμένα εδάφη του Κοσόβου που σχεδόν από καταβολής κόσμου ανηκαν στη Σερβία. Μας μιλά ακόμα και για τους βομβαρδισμους του 1999 και την ακούμε αποσβολωμένοι, με το μυαλό στην σημερινή κατάσταση της Ουκρανίας. Η Ιβάνα είδε με τα εφηβικά της μάτια τι εστί πόλεμος.
Και οι Βόρειοι Μακεδόνες, ρώτησα; Ούτε αναφορά στο «φτωχό συγγενή» της πρώην Γιουγκοσλαβίας που πάει όπου φυσά ο άνεμος και που κανένας λαός δε δείχνει να τον συμπαθεί.
Την επομένη, στο Μαυσωλείο του Τίτο, παρατηρώ ένα χάρτη της Γιουγκοσλαβίας, ο οποίος στη σημερινή θέση της Β.Μακεδονίας γράφει Βαρντάρσκα ή κάτι παρόμοιο. Αισθάνομαι πως κάτι έχει πάει λάθος με αυτή τη χώρα. Τα χνάρια της μακρινής καταγωγής των Σλαβομακεδόνων χάνονται στο πέρασμα των αιώνων. Οι ίδιοι μοιάζουν να είναι δυο «λογιών» : μελαχρινοί με τοξωτά φρύδια και μαύρα βαθουλωτά μάτια, που ομοίους έχω δει στα εδάφη της Αλμωπίας στο Καϊμάκτσαλάν και που άλλωστε μιλούσαν σλαβική διάλεκτο, και ξανθοί με σλαβο-βλάχικα χαρακτηριστικά και ανοιχτόχρωμα βεβαίως μάτια.
Στην πραγματικότητα η Βόρεια Μακεδονία είναι η πιο πολύ-πολιτισμική χώρα όχι μόνο των Βαλκανίων αλλά και της Ευρώπης: Σλάβοι, Αλβανοί, Τούρκοι, Βλάχοι, Ρομά, Βόσνιοι• όλοι μαζί συνθέτουν το παζλ της γειτονικής αυτής χώρας που είναι τόσο κοντά και τόσο μακριά μας.
Η Ιβάνα μας λέει πως δε ξέρει πότε έγινε η «σλαβοποίηση» τους, παραθέτουμε ο καθένας μόνο την υποκειμενική του άποψη, αφού δεν έχει αποδειχτεί επιστημονικά τίποτα.
Η Βόρεια Μακεδονία αναζητά διακαώς μια εθνική ταυτότητα, απέχει όμως παρασάγγας από την απόκτησή της κι αυτό την αναγκάζει να σφετερίζεται -χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία- ό,τι μπορεί, από το ένδοξο παρελθόν της Ιστορίας.
Αυτο καθίσταται άμεσα σαφές στον επισκέπτη των Σκοπίων. Κανένα άλλο μέρος στον κόσμο, θαρρώ, δε περιστοιχίζεται από τόσο αμφιλεγόμενη κιτς αισθητική που δε δένει με τίποτα!
Τα Σκόπια είναι γεμάτα με κτήρια- μεγαθήρια που ισορροπούν σε ιωνικού ρυθμού χοντροκομμένες κολώνες, προσπαθώντας μάταια να υφαρπάξουν κάτι από την αρχαιοελληνική αίγλη και λιτότητα. Δίπλα στα τεράστια άσχημα κτήρια υπάρχουν γιαπιά- εν δυνάμει εξίσου χοντροκομμένου κιτς κτήρια , σοσιαλιστικού τύπου πολυκατοικίες- απομεινάρια , ενίοτε με μπρουταλιστικα στοιχεία, αψίδες θριάμβου-κακέκτυπα παρισινά και λεωφορεία διόροφα κόκκινα αλά Λονδίνο, καράβια- καφετέριες αραγμένα σε ενα ποτάμι που κοντεύει να στερέψει, χοντροκομμένες επίσης γέφυρες, άλλες παλιακές, άλλες υποτιθέμενες φουτουριστικές. Και αγάλματα, πολλά αγάλματα, εκατοντάδες διαφορετικά, χρωματιστά, άσχετα άσχημα και ασχημάτιστα, επιτηδευμένα να φαίνονται παλιά, χωρίς καμία συνοχή αγάλματα. Από το εκτρωματικό τεράστιο άγαλμα του Φιλίππου Β´ και του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σε αγάλματα γυναικείων φιγούρων, πάντα χοντροκομμένων, αγάλματα άγριων ταύρων και τεράστιων λιονταριών, αγάλματα τσάρων παπάδων και καλλιτεχνών, σοβιετικά αγάλματα για την υποτιθέμενη χειραφέτηση των γυναικών επί κομμουνισμού και σε μια γωνιά το πιο άκυρο άγαλμα όλων, αυτό του Ιουστινιανού.
Στα Σκοπια αντιλαμβάνεσαι πλέον ίδιοις όμμασι την ανάγκη ενός λαού, αφενός να υπάγεται κάπου, να διαθέτει μια ιστορία για να μπορεί να αυτοπροσδιορίζεται κι αφετέρου να έχει ενα ένδοξο παρελθόν για να μπορεί κι ο ίδιος να ακουμπήσει στην εθνική υπερηφάνεια του και να νιώσει σπουδαίος με τα κατορθώματα των προγόνων του. Αντιλαμβάνεσαι επίσης το σφετερισμό που λαμβάνει χώρα για να εξυπηρετήσει το προσωπικό αφήγημα ενός λαού θολωμένου κι έρμαιου, που προσκολλάται σε ενα ξένο χθες, αμελώντας να ασχοληθεί με το παρόν του, καταδικάζοντας έτσι μοιραία και το μέλλον του.
Attachments
-
194,4 KB Προβολές: 0
-
192,2 KB Προβολές: 0
-
205,9 KB Προβολές: 0
-
169,4 KB Προβολές: 0
-
197 KB Προβολές: 0
-
170,7 KB Προβολές: 0
-
215,7 KB Προβολές: 0
Last edited: