Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.350
- Likes
- 28.330
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Διαδρομή: Χαρούδα-Σπήλαια Διρού-Γερολιμένας-Βάθεια-Αρεόπολη
Ξημέρωσε η 22α Αυγούστου στους Πύργους της Εδέμ. Πετάχτηκα πρώτη από το κρεβάτι και μέχρι να ξυπνήσουν και να ετοιμαστούν οι συνταξιδιώτες μου, για να πάμε όλοι μαζί για πρωινό, άρπαξα τη φωτογραφική μηχανή και βγήκα στον δρόμο. Είχα μεγάλη περιέργεια να δω την περιοχή στο φως της μέρας. Έξω από την είσοδο του καταλύματος μου έκανε εντύπωση ένα ολόκληρο “συγκρότημα” από φραγκοσυκιές.
Στα 350 μέτρα από το ξενοδοχείο βρίσκεται η εκκλησία των Ταξιαρχών, ένα εξαιρετικό δείγμα βυζαντινής εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής, του 11ου αιώνα, με πλούσιο τοιχογραφικό διάκοσμο. Στη διαδρομή μου προς την εκκλησία παρατήρησα σε πολλά σημεία, μέσα στα χωράφια με τις ελιές, τεράστιες πέτρες οι οποίες έχουν χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή των μαντρών της περιοχής. Τα μεγαλιθικά της Χαρούδας είναι οι προπάτορες της αξιοθαύμαστης μανιάτικης αρχιτεκτονικής. Οι πέτρες αυτές έχουν χρησιμοποιηθεί επίσης στην κατασκευή κτιρίων της περιοχής.
Ακόμα και στο κατάλυμα είδα τέτοιες μεγάλες πέτρες ενσωματωμένες στην τοιχοποιία των Πύργων, αλλά και σε μικρογκρεμισμένα παλιά οικοδομήματα, στο πίσω μέρος του ξενοδοχείου.
Ο ναός των Ταξιαρχών περικλείεται από μάντρα
και όταν έφτασα στην εξωτερική είσοδο, είδα το κλειδί επάνω στην ξύλινη πόρτα. Χωρίς δισταγμό το έστριψα και άνοιξα, μπαίνοντας στον περίβολο της εκκλησίας. Προς μεγάλη μου έκπληξη είδα την πόρτα του ναού ανοιχτή, ενώ δύο γυναίκες σκούπιζαν και σφουγγάριζαν το εσωτερικό της εκκλησίας.
Τις καλημέρισα και εκείνες με τη σειρά τους με κάλεσαν να μπω στον ναό, για να προσκυνήσω. -”Σας ευχαριστώ, θα μπω σε λίγο, όταν στεγνώσει το δάπεδο, για να μην σας λερώσω” τους απάντησα και ανέβηκα μια στενή πέτρινη σκάλα, που οδηγούσε στην "ταράτσα" των Ταξιαρχών.
Στη συνέχεια μπήκα στο εσωτερικό και εντυπωσιάστηκα από τον τοιχογραφικό διάκοσμο της εκκλησίας.
Η μια κυρία μου έπιασε την κουβέντα. -”Ελάτε να φωτογραφίσετε και την εικόνα της Παναγίας” μου είπε. -”Αυτήν φωτογραφίζει ο περισσότερος κόσμος και είναι αυτή που υπάρχει στα καρτ ποστάλ στα μαγαζιά”.
-”Είστε εθελόντριες που φροντίζουν την καθαριότητα του ναού”? τις ρώτησα. -”Όχι, έχουμε μια βάφτιση εδώ το απόγευμα και εγώ είμαι η γιαγιά της μικρής που θα βαφτιστεί” μου είπε η πιο ομιλητική κυρία. -”Α! είναι το ζευγάρι με το κοριτσάκι που μένουν στους Πύργους της Εδέμ. Μάθαμε από χθες που ήρθαμε για τη βάφτιση” της απάντησα.
Είχαμε ήδη γνωρίσει από κοντά τους γονείς και το παιδί. Η μαμά ήταν ντόπια και ο μπαμπάς Γάλλος και είχαν έρθει μαζί με Γάλλους φίλους στη Χαρούδα για τη βάφτιση, στην εκκλησία των Ταξιαρχών. Μάλιστα η γιαγιά με κάλεσε και στο μυστήριο στις 6:00 το απόγευμα. Την ευχαρίστησα από καρδιάς για την πρόσκληση και τη φιλοξενία της, αλλά εμείς είχαμε άλλα σχέδια για το απόγευμα. Η γιαγιά όμως είχε μεγάλη όρεξη και διάθεση για κουβέντα μαζί μου και ξεκίνησε να μου λέει διάφορες ιστορίες για τον τόπο. Μου είπε και μια ιστορία για την εκκλησία των Ταξιαρχών.
Ήταν λέει κάποτε ένας πατέρας και ο γιος του και αποφάσισαν να χτίσουν από μια εκκλησία ο καθένας, κάνοντας κόντρες μεταξύ τους, για το ποιος θα φτιάξει την ωραιότερη. Ο γιος λοιπόν έφτιαξε τον Ταξιάρχη στη Χαρούδα. Όταν ο πατέρας ήρθε να δει το τελειωμένο έργο του γιου, έμεινε άφωνος από την ομορφιά της εκκλησίας και από τη στεναχώρια για την ήττα του, έπαθε έμφραγμα, κάπου στα χωράφια της περιοχής και πέθανε. Όταν το έμαθε ο γιος, έτρεξε στον πατέρα του φωνάζοντας από μακριά: -Mαύρε μου, μαύρε μου προσφώνηση που χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα στα μανιάτικα μοιρολόγια και δηλώνει τον σπαραγμό.
Λατρεύω τέτοιες επαφές με τους ανθρώπους των τόπων που επισκέπτομαι και θεώρησα τον εαυτό μου, απίστευτα τυχερό για την απροσδόκητη αυτή συνάντηση, η οποία μου άφησε τόσο γλυκά, ζεστά και γαλήνια συναισθήματα. Ευχήθηκα στη γιαγιά, να της ζήσει η εγγονούλα και έφυγα με ένα πλατύ χαμόγελο από την εκκλησία, νιώθοντας ότι είχα πιάσει τον πρώτο αριθμό του λαχείου της γνώσης.
Επιστρέφοντας στο ξενοδοχείο βρήκα τους δικούς μου να κάθονται έξω στην αυλή. Μπήκαμε στη μεγάλη αίθουσα, όπου υπήρχε ένας μπουφές με τα εδέσματα του πρωινού, χωρίς κανένα απολύτως μέτρο προφύλαξης. Ο καθένας με το πιάτο του, πλησίαζε και έπαιρνε ό,τι ήθελε, σαν τις παλιές, καλές εποχές. Μάλλον στο συγκεκριμένο κατάλυμα δεν είχαν ακούσει τίποτα για τον ιό και τα σχετικά μέτρα προστασίας. Πήραμε λίγα πράγματα σε ένα πιάτο και βγήκαμε έξω, στο μεγάλο τραπέζι της αυλής για να φάμε. Εκείνη την ώρα εμφανίστηκαν και οι Γάλλοι φίλοι του ζευγαριού για το πρωινό τους, οι οποίοι έβηχαν δυνατά και ασταμάτητα, γεγονός το οποίο μας θορύβησε είναι η αλήθεια και έτσι αποφασίσαμε, ότι την επόμενη μέρα δεν θα πάρουμε πρωινό στο ξενοδοχείο, αλλά σε κάποιο μαγαζί της Αρεόπολης.
Τα μαζέψαμε γρήγορα-γρήγορα και αναχωρήσαμε για τον πρώτο προορισμό της ημέρας, τα Σπήλαια του Διρού. Είχαμε ενημερωθεί ότι λόγω covid γινόταν η μικρή διαδρομή στα Σπήλαια, η οποία περιελάμβανε 300 μέτρα λιμναίας διαδρομής και 300 μέτρα χερσαίας. Βγάλαμε το εισιτήριο των 10 ευρώ και χωρίς καμία καθυστέρηση, αφού ο κόσμος ήταν λιγοστός, μπήκαμε αμέσως στις βάρκες φορώντας μάσκες. Κάναμε τη λιμναία διαδρομή με ξεναγό τον βαρκάρη.
Στη συνέχεια ο βαρκάρης μας άφησε σε μια μικρή προβλήτα και συνεχίσαμε μόνοι μας, χωρίς ξεναγό και χωρίς καμία επιτήρηση, τη χερσαία διαδρομή του Σπηλαίου. Κατάλευκοι σταλακτίτες και σταλαγμίτες, εντυπωσιακές “κουρτίνες” και άλλοι περίεργοι σχηματισμοί στολίζουν το Σπήλαιο δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό θέαμα.
INFO: Τα Σπήλαια Βλυχάδα Διρού είναι από τα ωραιότερα σπήλαια και βρίσκονται στα δυτικά παράλια της Λακωνικής Χερσονήσου, στον όρμο του Διρού. Κάτω από το λιτό τοπίο της Μάνης, η φύση με ασύγκριτη τέχνη και υπομονή σμίλεψε ένα θαύμα, πέρα από κάθε φαντασία. Στην περιοχή υπάρχουν δύο σπήλαια: της Βλυχάδας και της Αλεπότρυπας. Η ύπαρξη του Σπηλαίου της Βλυχάδας ήταν γνωστή στους ντόπιους από το 1900 περίπου. Κανείς όμως δεν υποψιαζόταν το θαύμα που έκρυβε στο εσωτερικό του, μέχρι το 1949 όταν οι ιδρυτές της Ελληνικής Σπηλαιολογικής Εταιρείας, Γιάννης και Άννα Πετροχείλου άρχισαν να το εξερευνούν συστηματικά. Έως το 1960 είχαν εξερευνηθεί και χαρτογραφηθεί 1.600 μέτρα. Από το 1987 η Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας του ΥΠ.ΠΟ άρχισε τη λεπτομερή μελέτη του Σπηλαίου και σε συνεργασία με διεθνή ομάδα σπηλαιοδυτών συνέχισε την εξερεύνηση και χαρτογράφησή του. Μέχρι σήμερα έχουν χαρτογραφηθεί 14.700 μέτρα διαδρομών. Το μεγαλύτερο τμήμα του Σπηλαίου βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια των υδάτων.
Σπήλαιο Αλεπότρυπας
Γνωστό για τα μοναδικής σπουδαιότητας ευρήματα της νεολιθικής εποχής, το Σπήλαιο της Αλεπότρυπας παρουσιάζει μοναδικό επιστημονικό ενδιαφέρον. Κι ενώ η πρώτη εξερεύνησή του το 1958 έδειξε ήδη την αρχαιολογική του σπουδαιότητα, η τουριστική του αξιοποίηση τη δεκαετία του ‘60 κατέστρεψε σημαντικά ανθρωπογενή στοιχεία. Όμως οι συστηματικές αρχαιολογικές ανασκαφές που ξεκίνησαν τη δεκαετία του ’70 έφεραν στο φως έναν «θησαυρό» από πολυάριθμα ευρήματα, μάρτυρες της ακμής μιας σπουδαίας νεολιθικής κοινότητας, που έζησε στα έγκατά του από το 5300 έως το 3200 π.Χ.
Σημαντικό εμπορικό κέντρο και ναυτικός σταθμός της εποχής, είχε συνεχή χρήση και κατοίκηση για 2.500–3.000 χρόνια. Το Σπήλαιο διαθέτει δέκα διαφορετικές αίθουσες με σταλακτίτες και σταλαγμίτες, με μεγαλύτερη αυτή των Λιμνών, με πόσιμο, ανανεώσιμο νερό που έδωσε ζωή στη νεολιθική κοινότητα της Αλεπότρυπας. Θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα νεολιθικά σπήλαια της Ευρώπης και διαθέτει νεολιθικό μουσείο, με τα ευρήματα και την ιστορία του. Λίγα μέτρα πιο πάνω από την παραλία του Διρού, το προϊστορικό Σπήλαιο της Αλεπότρυπας είναι ένα από τα περίφημα Σπήλαια του Διρού με μοναδική αρχαιολογική σπουδαιότητα αναφορικά με τη νεολιθική εποχή.
Η φυσική είσοδος του Σπηλαίου βρίσκεται λίγες δεκάδες μέτρα από τη θάλασσα. Το συνολικό μήκος των στοών του φτάνει τα 600 μέτρα, με πλάτος τα 100 μέτρα και ύψος τα 30 μέτρα. Το εσωτερικό του διαρρυθμίζεται με στοές, που οδηγούν σε δέκα διαφορετικές ευρύχωρες αίθουσες, που διαδέχονται η μια την άλλη και καλύπτονται στο μεγαλύτερο μέρος τους από σταλακτίτες, σταλαγμίτες και στρώμα διάχυτου σταλαγμιτικού υλικού. Το έδαφος είναι κατηφορικό, ανώμαλο και πολυεπίπεδο, με διαδρόμους που οδηγούν, από το ένα πλάτωμα στο άλλο. Η μεγαλύτερη αίθουσα του Σπηλαίου, είναι αυτή των Λιμνών και βρίσκεται στα ανατολικά, σε ύψος 40 μέτρων. Έχει μήκος 100 και πλάτος 60 μέτρα. Στο ανατολικό άκρο της αίθουσας υπάρχει λίμνη, πλάτους 25 μέτρων, με πόσιμο νερό, που έχει μέγιστο βάθος τα 9 μέτρα. Όπως μαρτυρούν τα ευρήματα της νεολιθικής εποχής, οι αίθουσες του Σπηλαίου χρησίμευαν ως κατοικίες.
Το Σπήλαιο που έχει σταθερή θερμοκρασία 18ο C απέχει 50 περίπου μέτρα από την παραλία του Διρού κι έχει συνολική έκταση 6.500 τ. μ. Η σημερινή τεχνητή είσοδός του βρίσκεται σε υψόμετρο 16 μέτρων. Το Σπήλαιο της Αλεπότρυπας ανακαλύφθηκε τυχαία το 1958 από έναν κυνηγό, και την ίδια χρονιά εξερευνήθηκε από το ζεύγος Πετροχείλου και την Σπηλαιολογική Εταιρεία. Το 1967 ανακαλύφθηκαν βραχογραφίες πρωτόγονων ανθρώπων, ενώ οι ανασκαφικές έρευνες που ξεκίνησαν από το 1970, από τον αρχαιολόγο Γ. Παπαθανασόπουλο έφεραν στο φως έναν θησαυρό ευρημάτων: άριστης κατασκευής λίθινα και οστέινα προϊστορικά εργαλεία, όπλα από λίθο, κόκαλο και χαλκό, οστέινα, λίθινα και ασημένια κοσμήματα, κεραμικά αγγεία, πήλινα και μαρμάρινα ειδώλια και σύνεργα υφαντικής. Ανακαλύφθηκαν επίσης ομαδικοί τάφοι, σκελετοί από ανθρώπους και θηράματα, αποθήκες και διάφορες λιθόκτιστες κατασκευές.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα των ερευνών, η Αλεπότρυπα χρησιμοποιήθηκε στη νεότερη και τελική νεολιθική εποχή 5300-3200 π.Χ. και είχε συνεχή κατοίκηση για 2.500-3.000 χρόνια. Νεότερες μετρήσεις τοποθετούν χρονικά τα πρώτα ευρήματα στο 6000 π.Χ. Σύμφωνα με τις επιστημονικές γνωματεύσεις, εδώ άκμασε ένα σπουδαίο νεολιθικό κέντρο, που βασίστηκε στο ναυτικό εμπόριο. Πιθανώς μια ομάδα ναυτικών της νεολιθικής εποχής, λόγω κακοκαιρίας, προσορμίστηκε στον κόλπο του Διρού, όπου εντόπισε στο βάθος του Σπηλαίου πόσιμο νερό. Έτσι η ομάδα εγκαταστάθηκε εκεί, οργανώνοντας στον μικρό κόλπο έναν εμπορικό ναυτικό σταθμό. Η ζωή της κοινότητας διακόπηκε απότομα, από ισχυρό σεισμό που έφραξε την είσοδο του Σπηλαίου. Οι εγκλωβισμένοι πέθαναν από την πείνα, ενώ οι γύρω κάτοικοι εγκατέλειψαν την περιοχή, λόγω έλλειψης πόσιμου νερού.
Τα ευρήματα υποδηλώνουν τον πλούτο, την έκταση, τη ζωντάνια και το υψηλό επίπεδο ζωής της νεολιθικής κοινότητας του Διρού και πολλά από αυτά βρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Σπάρτης. Το Σπήλαιο που χρησιμοποιήθηκε ως καταφύγιο, κατοικία, εργαστήριο, αλλά και ως αποθήκη αγαθών, νεκροταφείο και τόπος λατρείας των νεκρών έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα σημαντικότερα νεολιθικά σπήλαια της Ευρώπης. Διαθέτει νεολιθικό μουσείο για την ιστορία της Αλεπότρυπας και τα ευρήματα που έχουν βρεθεί σε αυτήν.
Πηγή: https://www.mythicalpeloponnese.gr/?p=2482
Δυστυχώς το νεολιθικό μουσείο με τα εκθέματα του Σπηλαίου της Αλεπότρυπας ήταν κλειστό για ανακαίνιση και δεν το επισκεφθήκαμε.
Η έξοδος από το Σπήλαιο γίνεται από έναν στενό διάδρομο-μονοπάτι, που κρέμεται πάνω από τη θάλασσα, προσφέροντας θέα στον κλειστό κόλπο του Διρού, με τις δύο μεγάλες, λευκές, βοτσαλωτές παραλίες.
Το μπάνιο μας επιλέξαμε να το κάνουμε στη μεγαλύτερη παραλία, γιατί από μακριά είδαμε ότι είχε λίγο κόσμο, διέθετε αλμυρίκια για σκιά και δεν θέλαμε να απομακρυνθούμε πολύ από την περιοχή. Φτάσαμε στην παραλία και βρήκαμε ελεύθερο αλμυρίκι για να αράξουμε κάτω από την πλούσια σκιά του. Τη στιγμή που βγάζαμε τα πράγματα από το αυτοκίνητο, σηκώνοντας ψηλά το κεφάλι και κοιτώντας στο απέναντι βουνό είδαμε πυκνό καπνό να ανεβαίνει στον ουρανό. Μόλις είχε ξεκινήσει η φωτιά στην περιοχή Λαγκάδα της Λακωνικής Μάνης.
Εγώ βούτηξα αμέσως στα γαλήνια, κρυστάλλινα νερά, ενώ ο σύζυγος και ο γιος έμειναν στη σκιά των αλμυρικιών. Στήσαμε και μια ομπρέλα στην παραλία και ξάπλωσα κάτω από τη σκιά της. Όταν σηκώθηκα για τη δεύτερη βουτιά, ο καπνός είχε πυκνώσει πάρα πολύ. Στάχτες και μαύρες καύτρες είχαν καλύψει την επιφάνεια του νερού, την παραλία και φυσικά την πετσέτα και το σώμα μου. Τους δικούς μου τους είχε πάρει ο ύπνος, κάτω από το αλμυρίκι και όταν πλησίασα για να τους ξυπνήσω, τους είδα καλυμμένους από τις στάχτες της φωτιάς.
Τα μαζέψαμε και φύγαμε, αποφασίζοντας να πάμε πάλι για φαγητό στην ταβέρνα του Βαγγέλη στη Χαρούδα. Όταν φτάσαμε εκεί, ο ιδιοκτήτης μας πληροφόρησε, ότι λόγω της πυρκαγιάς υπήρχε διακοπή ρεύματος, από την Αρεόπολη μέχρι το Ταίναρο και ήταν αδύνατον να μας εξυπηρετήσει. Όμως μας ενημέρωσε, ότι μίλησε με τη ΔΕΗ και τον πληροφόρησαν, πως θα αποκαταστήσουν την ηλεκτροδότηση την επόμενη ώρα, μέσω άλλου σταθμού. Έτσι μας έδωσε την κάρτα με το τηλέφωνο του μαγαζιού και μας είπε να του τηλεφωνήσουμε αργότερα, για να μάθουμε αν ήρθε το ρεύμα.
Επιστρέψαμε αναγκαστικά πλέον στο κατάλυμα, όπου είχαν τεθεί σε λειτουργία οι γεννήτριες, ενώ οι στάχτες είχαν καλύψει όλους τους εξωτερικούς χώρους του ξενοδοχείου. Αράξαμε για ξεκούραση, αναμένοντας τις εξελίξεις. Μάθαμε επίσης ότι ο δρόμος Αρεόπολης-Γυθείου είχε κλείσει.
Κατά τις 16:00 πήρα τηλέφωνο στην ταβέρνα και έμαθα ότι η βλάβη είχε αποκατασταθεί. Έτσι στις 17:00 βρισκόμασταν σε ένα τραπέζι, κάτω από τη σκιά ενός μεγάλου δέντρου απολαμβάνοντας το φαγητό μας, με τις στάχτες να αιωρούνται στην ατμόσφαιρα.
Χορτάτοι, αλλά ανήσυχοι και στεναχωρημένοι για την καταστροφική πυρκαγιά κινήσαμε για να γνωρίσουμε το ορμητήριο των Μανιατών πειρατών, τον Γερολιμένα, η ονομασία του οποίου πιθανότατα οφείλεται στη θεώρησή του ως, Ιερού Λιμανιού. Στη μέσα Μάνη και συγκεκριμένα στο Ακρωτήριο Κάβο Γκρόσο, ο Γερολιμένας μας υποδέχθηκε με τα ήσυχα τιρκουάζ νερά του, τη λευκή βοτσαλωτή παραλία του και τα πέτρινα σπίτια του.
Ο οικισμός είναι πανέμορφος, εκπέμποντας σήμερα ηρεμία και χαλαρότητα. Όμως αν ο επισκέπτης αφήσει τη φαντασία του, να τον ταξιδέψει πίσω σε αλλοτινά χρόνια, ταραγμένα χρόνια, τότε που ο Γερολιμένας αποτελούσε ορμητήριο πειρατών, αλλά και ξακουστό καταφύγιο ψαράδων και λιμάνι προσέγγισης σπογγαλιευτικών σκαφών, τότε θα νιώσει την πραγματική γοητεία του.
Περπατήσαμε απ΄ άκρη σ΄ άκρη τον οικισμό απολαμβάνοντας τη γραφικότητα και την απόκοσμη ομορφιά του Γερολιμένα. Ο κλειστός όρμος του, με τη λευκή παραλία στολίζεται δεξιά από γρανιτένιους βράχους και αριστερά από πέτρινα σπίτια.
Δύο σπουδαίοι Μανιάτικοι Πύργοι, που στέκονται από τα μεσαιωνικά χρόνια στην ανατολική άκρη του Γερολιμένα έχουν ανακαινιστεί και μετατραπεί σε ξενοδοχείο πολλών αστέρων.
Μέχρι και το νεκροταφείο του οικισμού είναι ιδιαίτερο και σίγουρα μοναδικό, με τους πέτρινους τάφους να μοιάζουν σαν μονόχωρα κτίσματα.
Το ηλιοβασίλεμα θα το απολαμβάναμε από την κορυφή ενός λόφου, στον οποίο είναι χτισμένο το απόλυτο Πυργοχώρι της Μάνης. Διώροφοι και τριώροφοι Πύργοι αποτελούν τη Βάθεια. Πολλοί από αυτούς τους Πύργους σήμερα ορθώνονται εγκαταλελειμμένοι, έρημοι και ρημαγμένοι με ατόφια όμως τη μοναδικότητά τους. Μοιάζουν να ακροβατούν στην άκρη του βραχώδους λόφου, ατενίζοντας το Πέλαγος και τον ήλιο που καθημερινά βουτάει στα γαλανά νερά, γέρνοντας προς τη δύση του.
Μετά τον Γερολιμένα, ανηφορίζοντας κάμποσες στροφές αντικρίσαμε τον οικισμό με τα Πυργόσπιτα, τα οποία αποτελούν μνημείο αρχιτεκτονικής παράδοσης, που επιμένει να αντιστέκεται στον χρόνο.
Υπερήφανοι Πύργοι που χτίστηκαν τον 18ο και 19ο αιώνα έχουν πολύ μικρά παράθυρα που λειτουργούσαν ως πολεμίστρες, αλλά και χαμηλές πόρτες, οι οποίες διέθεταν ζεματίστρες, για να αποτρέπουν τους εχθρούς να μπουν στους Πύργους. Σήμερα λίγοι από αυτούς κατοικούνται.
Μπήκαμε σκύβοντας από μια πολύ χαμηλή πόρτα στο εσωτερικό ενός Πύργου και είδαμε παρατημένα στρώματα αλλά και έπιπλα.
Κάναμε βόλτα στις ρούγες και στα σοκάκια που στριμώχνονται για να χωρέσουν, ανάμεσα σε ψηλούς Πύργους έχοντας θέα από τη μια πλευρά στη θάλασσα και από την άλλη στα ξερά και άγρια
βουνά.
Για το ηλιοβασίλεμα ανηφορίσαμε ακόμα πιο ψηλά στο βουνό, για να έχουμε όλο το Πυργοχώρι απλωμένο μπροστά μας. Απολαύσαμε μια πραγματική οπτασία την ώρα του δειλινού, η οποία καλύτερα να αποτυπωθεί με εικόνες, παρά με λόγια.
Nightlife στην Αρεόπολη
Επιλέξαμε για τη βραδινή μας έξοδο την Αρεόπολη, την ιστορική πόλη που διατήρησε την ανεξαρτησία της επί Τουρκοκρατίας. Έχει χαρακτηριστεί διατηρητέος οικισμός, κρατώντας το παραδοσιακό χρώμα της Μάνης και είναι η πατρίδα των Μαυρομιχαλαίων.
Παρκάραμε το αυτοκίνητο πολύ κοντά στο κέντρο της πόλης και περπατώντας ελάχιστα λεπτά, φτάσαμε έξω από τη διπλή εκκλησία της Παναγίας και του Αγίου Χαραλάμπους, στην πλατεία Καπετάν Ματαπά.
Τι ήταν αυτό που αντίκρισαν τα ματάκια μας? Μόνο “καλησπέρα και καλή βραδιά” δεν ακούσαμε φτάνοντας στον στενό, κεντρικό πεζόδρομο, ο οποίος ξεκινάει από την πλατεία Αθανάτων και τελειώνει στην είσοδο του περιβόητου Φούρνου της Μηλιάς. Η αλήθεια είναι ότι περιμέναμε να έχει ζωή η Αρεόπολη, αλλά αυτό που συνέβαινε σε αυτόν τον δρόμο, των 350 μέτρων, ομολογουμένως μας έπιασε εντελώς απροετοίμαστους.
Όλα τα πέτρινα αρχοντικά, κατά μήκος του δρόμου έχουν μετατραπεί σε ταβερνάκια, καφέ και μπαράκια. Όλα κουκλίστικα και καλόγουστα, με ωραίες διακοσμήσεις, με μεγάλες μαξιλάρες και κιλίμια ριγμένα στις πεζούλες, με φαναράκια στα πέτρινα σκαλοπάτια να ρίχνουν το απαλό φως τους στους πέτρινους τοίχους, με λουλουδιασμένες γλάστρες να στολίζουν όλες τις γωνιές, με βουκαμβίλιες γαντζωμένες στην πέτρα, με τραπεζάκια απλωμένα παντού, όλα ταιριαστά και αρμονικά, χωρίς παραφωνίες δένουν με την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της πόλης.
Η Αρεόπολη μου έδωσε την εντύπωση σκηνικού ταινίας, όπου όλα έχουν μελετηθεί με την παραμικρή λεπτομέρεια και έχουν στηθεί με αριστοτεχνικό τρόπο, για να ακολουθήσει το γύρισμα. Δεν ξέρω και εγώ πόσες φορές ανεβοκατεβήκαμε τον συγκεκριμένο δρόμο, χωρώντας τσίμα-τσίμα να περάσουμε ανάμεσα από τα τραπέζια και τις καρέκλες, για να χορτάσουμε το παραμυθένιο σκηνικό.
Ξεχάσαμε κοινωνικές αποστασιοποιήσεις και μέτρα προστασίας μπροστά σε αυτό που ζούσαμε στην Αρεόπολη. Που και που, βλέποντας τους σερβιτόρους με τις μάσκες για κολιέ, θυμόμασταν ότι υπάρχει πανδημία, η οποία για την ώρα έχει αλλάξει τις ζωές μας.
Το Bukka με τη χαρακτηριστική βουκαμβίλια έξω από την είσοδό του είναι το πιο δημοφιλές μπαράκι αλλά και το Aula με το ιδιαίτερο περιβάλλον είναι ένας όμορφος χώρος για καφέ ή ποτό. Ο μπάρμπα Πέτρος είναι διάσημος για το γουρουνόπουλο φούρνου και τον κόκορα και όποιος θέλει παγωτό από φρέσκο γάλα δεν έχει παρά να επισκεφθεί το Παραδοσιακό. Περπατήσαμε και σε λίγο πιο απόμερα δρομάκια της πόλης, πριν καταλήξουμε σε κάποιο μαγαζί της πλατείας Αθανάτων για κρέπες και παγωτά. Δώσαμε πολύ πρωινό ραντεβού με την Αρεόπολη και όταν πλέον η νύχτα είχε προχωρήσει πολύ αναχωρήσαμε για τη Χαρούδα και τους Πύργους της Εδέμ.
Ξημέρωσε η 22α Αυγούστου στους Πύργους της Εδέμ. Πετάχτηκα πρώτη από το κρεβάτι και μέχρι να ξυπνήσουν και να ετοιμαστούν οι συνταξιδιώτες μου, για να πάμε όλοι μαζί για πρωινό, άρπαξα τη φωτογραφική μηχανή και βγήκα στον δρόμο. Είχα μεγάλη περιέργεια να δω την περιοχή στο φως της μέρας. Έξω από την είσοδο του καταλύματος μου έκανε εντύπωση ένα ολόκληρο “συγκρότημα” από φραγκοσυκιές.
Στα 350 μέτρα από το ξενοδοχείο βρίσκεται η εκκλησία των Ταξιαρχών, ένα εξαιρετικό δείγμα βυζαντινής εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής, του 11ου αιώνα, με πλούσιο τοιχογραφικό διάκοσμο. Στη διαδρομή μου προς την εκκλησία παρατήρησα σε πολλά σημεία, μέσα στα χωράφια με τις ελιές, τεράστιες πέτρες οι οποίες έχουν χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή των μαντρών της περιοχής. Τα μεγαλιθικά της Χαρούδας είναι οι προπάτορες της αξιοθαύμαστης μανιάτικης αρχιτεκτονικής. Οι πέτρες αυτές έχουν χρησιμοποιηθεί επίσης στην κατασκευή κτιρίων της περιοχής.
Ακόμα και στο κατάλυμα είδα τέτοιες μεγάλες πέτρες ενσωματωμένες στην τοιχοποιία των Πύργων, αλλά και σε μικρογκρεμισμένα παλιά οικοδομήματα, στο πίσω μέρος του ξενοδοχείου.
Ο ναός των Ταξιαρχών περικλείεται από μάντρα
και όταν έφτασα στην εξωτερική είσοδο, είδα το κλειδί επάνω στην ξύλινη πόρτα. Χωρίς δισταγμό το έστριψα και άνοιξα, μπαίνοντας στον περίβολο της εκκλησίας. Προς μεγάλη μου έκπληξη είδα την πόρτα του ναού ανοιχτή, ενώ δύο γυναίκες σκούπιζαν και σφουγγάριζαν το εσωτερικό της εκκλησίας.
Τις καλημέρισα και εκείνες με τη σειρά τους με κάλεσαν να μπω στον ναό, για να προσκυνήσω. -”Σας ευχαριστώ, θα μπω σε λίγο, όταν στεγνώσει το δάπεδο, για να μην σας λερώσω” τους απάντησα και ανέβηκα μια στενή πέτρινη σκάλα, που οδηγούσε στην "ταράτσα" των Ταξιαρχών.
Στη συνέχεια μπήκα στο εσωτερικό και εντυπωσιάστηκα από τον τοιχογραφικό διάκοσμο της εκκλησίας.
Η μια κυρία μου έπιασε την κουβέντα. -”Ελάτε να φωτογραφίσετε και την εικόνα της Παναγίας” μου είπε. -”Αυτήν φωτογραφίζει ο περισσότερος κόσμος και είναι αυτή που υπάρχει στα καρτ ποστάλ στα μαγαζιά”.
-”Είστε εθελόντριες που φροντίζουν την καθαριότητα του ναού”? τις ρώτησα. -”Όχι, έχουμε μια βάφτιση εδώ το απόγευμα και εγώ είμαι η γιαγιά της μικρής που θα βαφτιστεί” μου είπε η πιο ομιλητική κυρία. -”Α! είναι το ζευγάρι με το κοριτσάκι που μένουν στους Πύργους της Εδέμ. Μάθαμε από χθες που ήρθαμε για τη βάφτιση” της απάντησα.
Είχαμε ήδη γνωρίσει από κοντά τους γονείς και το παιδί. Η μαμά ήταν ντόπια και ο μπαμπάς Γάλλος και είχαν έρθει μαζί με Γάλλους φίλους στη Χαρούδα για τη βάφτιση, στην εκκλησία των Ταξιαρχών. Μάλιστα η γιαγιά με κάλεσε και στο μυστήριο στις 6:00 το απόγευμα. Την ευχαρίστησα από καρδιάς για την πρόσκληση και τη φιλοξενία της, αλλά εμείς είχαμε άλλα σχέδια για το απόγευμα. Η γιαγιά όμως είχε μεγάλη όρεξη και διάθεση για κουβέντα μαζί μου και ξεκίνησε να μου λέει διάφορες ιστορίες για τον τόπο. Μου είπε και μια ιστορία για την εκκλησία των Ταξιαρχών.
Ήταν λέει κάποτε ένας πατέρας και ο γιος του και αποφάσισαν να χτίσουν από μια εκκλησία ο καθένας, κάνοντας κόντρες μεταξύ τους, για το ποιος θα φτιάξει την ωραιότερη. Ο γιος λοιπόν έφτιαξε τον Ταξιάρχη στη Χαρούδα. Όταν ο πατέρας ήρθε να δει το τελειωμένο έργο του γιου, έμεινε άφωνος από την ομορφιά της εκκλησίας και από τη στεναχώρια για την ήττα του, έπαθε έμφραγμα, κάπου στα χωράφια της περιοχής και πέθανε. Όταν το έμαθε ο γιος, έτρεξε στον πατέρα του φωνάζοντας από μακριά: -Mαύρε μου, μαύρε μου προσφώνηση που χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα στα μανιάτικα μοιρολόγια και δηλώνει τον σπαραγμό.
Λατρεύω τέτοιες επαφές με τους ανθρώπους των τόπων που επισκέπτομαι και θεώρησα τον εαυτό μου, απίστευτα τυχερό για την απροσδόκητη αυτή συνάντηση, η οποία μου άφησε τόσο γλυκά, ζεστά και γαλήνια συναισθήματα. Ευχήθηκα στη γιαγιά, να της ζήσει η εγγονούλα και έφυγα με ένα πλατύ χαμόγελο από την εκκλησία, νιώθοντας ότι είχα πιάσει τον πρώτο αριθμό του λαχείου της γνώσης.
Επιστρέφοντας στο ξενοδοχείο βρήκα τους δικούς μου να κάθονται έξω στην αυλή. Μπήκαμε στη μεγάλη αίθουσα, όπου υπήρχε ένας μπουφές με τα εδέσματα του πρωινού, χωρίς κανένα απολύτως μέτρο προφύλαξης. Ο καθένας με το πιάτο του, πλησίαζε και έπαιρνε ό,τι ήθελε, σαν τις παλιές, καλές εποχές. Μάλλον στο συγκεκριμένο κατάλυμα δεν είχαν ακούσει τίποτα για τον ιό και τα σχετικά μέτρα προστασίας. Πήραμε λίγα πράγματα σε ένα πιάτο και βγήκαμε έξω, στο μεγάλο τραπέζι της αυλής για να φάμε. Εκείνη την ώρα εμφανίστηκαν και οι Γάλλοι φίλοι του ζευγαριού για το πρωινό τους, οι οποίοι έβηχαν δυνατά και ασταμάτητα, γεγονός το οποίο μας θορύβησε είναι η αλήθεια και έτσι αποφασίσαμε, ότι την επόμενη μέρα δεν θα πάρουμε πρωινό στο ξενοδοχείο, αλλά σε κάποιο μαγαζί της Αρεόπολης.
Τα μαζέψαμε γρήγορα-γρήγορα και αναχωρήσαμε για τον πρώτο προορισμό της ημέρας, τα Σπήλαια του Διρού. Είχαμε ενημερωθεί ότι λόγω covid γινόταν η μικρή διαδρομή στα Σπήλαια, η οποία περιελάμβανε 300 μέτρα λιμναίας διαδρομής και 300 μέτρα χερσαίας. Βγάλαμε το εισιτήριο των 10 ευρώ και χωρίς καμία καθυστέρηση, αφού ο κόσμος ήταν λιγοστός, μπήκαμε αμέσως στις βάρκες φορώντας μάσκες. Κάναμε τη λιμναία διαδρομή με ξεναγό τον βαρκάρη.
Στη συνέχεια ο βαρκάρης μας άφησε σε μια μικρή προβλήτα και συνεχίσαμε μόνοι μας, χωρίς ξεναγό και χωρίς καμία επιτήρηση, τη χερσαία διαδρομή του Σπηλαίου. Κατάλευκοι σταλακτίτες και σταλαγμίτες, εντυπωσιακές “κουρτίνες” και άλλοι περίεργοι σχηματισμοί στολίζουν το Σπήλαιο δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό θέαμα.
INFO: Τα Σπήλαια Βλυχάδα Διρού είναι από τα ωραιότερα σπήλαια και βρίσκονται στα δυτικά παράλια της Λακωνικής Χερσονήσου, στον όρμο του Διρού. Κάτω από το λιτό τοπίο της Μάνης, η φύση με ασύγκριτη τέχνη και υπομονή σμίλεψε ένα θαύμα, πέρα από κάθε φαντασία. Στην περιοχή υπάρχουν δύο σπήλαια: της Βλυχάδας και της Αλεπότρυπας. Η ύπαρξη του Σπηλαίου της Βλυχάδας ήταν γνωστή στους ντόπιους από το 1900 περίπου. Κανείς όμως δεν υποψιαζόταν το θαύμα που έκρυβε στο εσωτερικό του, μέχρι το 1949 όταν οι ιδρυτές της Ελληνικής Σπηλαιολογικής Εταιρείας, Γιάννης και Άννα Πετροχείλου άρχισαν να το εξερευνούν συστηματικά. Έως το 1960 είχαν εξερευνηθεί και χαρτογραφηθεί 1.600 μέτρα. Από το 1987 η Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας του ΥΠ.ΠΟ άρχισε τη λεπτομερή μελέτη του Σπηλαίου και σε συνεργασία με διεθνή ομάδα σπηλαιοδυτών συνέχισε την εξερεύνηση και χαρτογράφησή του. Μέχρι σήμερα έχουν χαρτογραφηθεί 14.700 μέτρα διαδρομών. Το μεγαλύτερο τμήμα του Σπηλαίου βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια των υδάτων.
Σπήλαιο Αλεπότρυπας
Γνωστό για τα μοναδικής σπουδαιότητας ευρήματα της νεολιθικής εποχής, το Σπήλαιο της Αλεπότρυπας παρουσιάζει μοναδικό επιστημονικό ενδιαφέρον. Κι ενώ η πρώτη εξερεύνησή του το 1958 έδειξε ήδη την αρχαιολογική του σπουδαιότητα, η τουριστική του αξιοποίηση τη δεκαετία του ‘60 κατέστρεψε σημαντικά ανθρωπογενή στοιχεία. Όμως οι συστηματικές αρχαιολογικές ανασκαφές που ξεκίνησαν τη δεκαετία του ’70 έφεραν στο φως έναν «θησαυρό» από πολυάριθμα ευρήματα, μάρτυρες της ακμής μιας σπουδαίας νεολιθικής κοινότητας, που έζησε στα έγκατά του από το 5300 έως το 3200 π.Χ.
Σημαντικό εμπορικό κέντρο και ναυτικός σταθμός της εποχής, είχε συνεχή χρήση και κατοίκηση για 2.500–3.000 χρόνια. Το Σπήλαιο διαθέτει δέκα διαφορετικές αίθουσες με σταλακτίτες και σταλαγμίτες, με μεγαλύτερη αυτή των Λιμνών, με πόσιμο, ανανεώσιμο νερό που έδωσε ζωή στη νεολιθική κοινότητα της Αλεπότρυπας. Θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα νεολιθικά σπήλαια της Ευρώπης και διαθέτει νεολιθικό μουσείο, με τα ευρήματα και την ιστορία του. Λίγα μέτρα πιο πάνω από την παραλία του Διρού, το προϊστορικό Σπήλαιο της Αλεπότρυπας είναι ένα από τα περίφημα Σπήλαια του Διρού με μοναδική αρχαιολογική σπουδαιότητα αναφορικά με τη νεολιθική εποχή.
Η φυσική είσοδος του Σπηλαίου βρίσκεται λίγες δεκάδες μέτρα από τη θάλασσα. Το συνολικό μήκος των στοών του φτάνει τα 600 μέτρα, με πλάτος τα 100 μέτρα και ύψος τα 30 μέτρα. Το εσωτερικό του διαρρυθμίζεται με στοές, που οδηγούν σε δέκα διαφορετικές ευρύχωρες αίθουσες, που διαδέχονται η μια την άλλη και καλύπτονται στο μεγαλύτερο μέρος τους από σταλακτίτες, σταλαγμίτες και στρώμα διάχυτου σταλαγμιτικού υλικού. Το έδαφος είναι κατηφορικό, ανώμαλο και πολυεπίπεδο, με διαδρόμους που οδηγούν, από το ένα πλάτωμα στο άλλο. Η μεγαλύτερη αίθουσα του Σπηλαίου, είναι αυτή των Λιμνών και βρίσκεται στα ανατολικά, σε ύψος 40 μέτρων. Έχει μήκος 100 και πλάτος 60 μέτρα. Στο ανατολικό άκρο της αίθουσας υπάρχει λίμνη, πλάτους 25 μέτρων, με πόσιμο νερό, που έχει μέγιστο βάθος τα 9 μέτρα. Όπως μαρτυρούν τα ευρήματα της νεολιθικής εποχής, οι αίθουσες του Σπηλαίου χρησίμευαν ως κατοικίες.
Το Σπήλαιο που έχει σταθερή θερμοκρασία 18ο C απέχει 50 περίπου μέτρα από την παραλία του Διρού κι έχει συνολική έκταση 6.500 τ. μ. Η σημερινή τεχνητή είσοδός του βρίσκεται σε υψόμετρο 16 μέτρων. Το Σπήλαιο της Αλεπότρυπας ανακαλύφθηκε τυχαία το 1958 από έναν κυνηγό, και την ίδια χρονιά εξερευνήθηκε από το ζεύγος Πετροχείλου και την Σπηλαιολογική Εταιρεία. Το 1967 ανακαλύφθηκαν βραχογραφίες πρωτόγονων ανθρώπων, ενώ οι ανασκαφικές έρευνες που ξεκίνησαν από το 1970, από τον αρχαιολόγο Γ. Παπαθανασόπουλο έφεραν στο φως έναν θησαυρό ευρημάτων: άριστης κατασκευής λίθινα και οστέινα προϊστορικά εργαλεία, όπλα από λίθο, κόκαλο και χαλκό, οστέινα, λίθινα και ασημένια κοσμήματα, κεραμικά αγγεία, πήλινα και μαρμάρινα ειδώλια και σύνεργα υφαντικής. Ανακαλύφθηκαν επίσης ομαδικοί τάφοι, σκελετοί από ανθρώπους και θηράματα, αποθήκες και διάφορες λιθόκτιστες κατασκευές.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα των ερευνών, η Αλεπότρυπα χρησιμοποιήθηκε στη νεότερη και τελική νεολιθική εποχή 5300-3200 π.Χ. και είχε συνεχή κατοίκηση για 2.500-3.000 χρόνια. Νεότερες μετρήσεις τοποθετούν χρονικά τα πρώτα ευρήματα στο 6000 π.Χ. Σύμφωνα με τις επιστημονικές γνωματεύσεις, εδώ άκμασε ένα σπουδαίο νεολιθικό κέντρο, που βασίστηκε στο ναυτικό εμπόριο. Πιθανώς μια ομάδα ναυτικών της νεολιθικής εποχής, λόγω κακοκαιρίας, προσορμίστηκε στον κόλπο του Διρού, όπου εντόπισε στο βάθος του Σπηλαίου πόσιμο νερό. Έτσι η ομάδα εγκαταστάθηκε εκεί, οργανώνοντας στον μικρό κόλπο έναν εμπορικό ναυτικό σταθμό. Η ζωή της κοινότητας διακόπηκε απότομα, από ισχυρό σεισμό που έφραξε την είσοδο του Σπηλαίου. Οι εγκλωβισμένοι πέθαναν από την πείνα, ενώ οι γύρω κάτοικοι εγκατέλειψαν την περιοχή, λόγω έλλειψης πόσιμου νερού.
Τα ευρήματα υποδηλώνουν τον πλούτο, την έκταση, τη ζωντάνια και το υψηλό επίπεδο ζωής της νεολιθικής κοινότητας του Διρού και πολλά από αυτά βρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Σπάρτης. Το Σπήλαιο που χρησιμοποιήθηκε ως καταφύγιο, κατοικία, εργαστήριο, αλλά και ως αποθήκη αγαθών, νεκροταφείο και τόπος λατρείας των νεκρών έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα σημαντικότερα νεολιθικά σπήλαια της Ευρώπης. Διαθέτει νεολιθικό μουσείο για την ιστορία της Αλεπότρυπας και τα ευρήματα που έχουν βρεθεί σε αυτήν.
Πηγή: https://www.mythicalpeloponnese.gr/?p=2482
Δυστυχώς το νεολιθικό μουσείο με τα εκθέματα του Σπηλαίου της Αλεπότρυπας ήταν κλειστό για ανακαίνιση και δεν το επισκεφθήκαμε.
Η έξοδος από το Σπήλαιο γίνεται από έναν στενό διάδρομο-μονοπάτι, που κρέμεται πάνω από τη θάλασσα, προσφέροντας θέα στον κλειστό κόλπο του Διρού, με τις δύο μεγάλες, λευκές, βοτσαλωτές παραλίες.
Το μπάνιο μας επιλέξαμε να το κάνουμε στη μεγαλύτερη παραλία, γιατί από μακριά είδαμε ότι είχε λίγο κόσμο, διέθετε αλμυρίκια για σκιά και δεν θέλαμε να απομακρυνθούμε πολύ από την περιοχή. Φτάσαμε στην παραλία και βρήκαμε ελεύθερο αλμυρίκι για να αράξουμε κάτω από την πλούσια σκιά του. Τη στιγμή που βγάζαμε τα πράγματα από το αυτοκίνητο, σηκώνοντας ψηλά το κεφάλι και κοιτώντας στο απέναντι βουνό είδαμε πυκνό καπνό να ανεβαίνει στον ουρανό. Μόλις είχε ξεκινήσει η φωτιά στην περιοχή Λαγκάδα της Λακωνικής Μάνης.
Εγώ βούτηξα αμέσως στα γαλήνια, κρυστάλλινα νερά, ενώ ο σύζυγος και ο γιος έμειναν στη σκιά των αλμυρικιών. Στήσαμε και μια ομπρέλα στην παραλία και ξάπλωσα κάτω από τη σκιά της. Όταν σηκώθηκα για τη δεύτερη βουτιά, ο καπνός είχε πυκνώσει πάρα πολύ. Στάχτες και μαύρες καύτρες είχαν καλύψει την επιφάνεια του νερού, την παραλία και φυσικά την πετσέτα και το σώμα μου. Τους δικούς μου τους είχε πάρει ο ύπνος, κάτω από το αλμυρίκι και όταν πλησίασα για να τους ξυπνήσω, τους είδα καλυμμένους από τις στάχτες της φωτιάς.
Τα μαζέψαμε και φύγαμε, αποφασίζοντας να πάμε πάλι για φαγητό στην ταβέρνα του Βαγγέλη στη Χαρούδα. Όταν φτάσαμε εκεί, ο ιδιοκτήτης μας πληροφόρησε, ότι λόγω της πυρκαγιάς υπήρχε διακοπή ρεύματος, από την Αρεόπολη μέχρι το Ταίναρο και ήταν αδύνατον να μας εξυπηρετήσει. Όμως μας ενημέρωσε, ότι μίλησε με τη ΔΕΗ και τον πληροφόρησαν, πως θα αποκαταστήσουν την ηλεκτροδότηση την επόμενη ώρα, μέσω άλλου σταθμού. Έτσι μας έδωσε την κάρτα με το τηλέφωνο του μαγαζιού και μας είπε να του τηλεφωνήσουμε αργότερα, για να μάθουμε αν ήρθε το ρεύμα.
Επιστρέψαμε αναγκαστικά πλέον στο κατάλυμα, όπου είχαν τεθεί σε λειτουργία οι γεννήτριες, ενώ οι στάχτες είχαν καλύψει όλους τους εξωτερικούς χώρους του ξενοδοχείου. Αράξαμε για ξεκούραση, αναμένοντας τις εξελίξεις. Μάθαμε επίσης ότι ο δρόμος Αρεόπολης-Γυθείου είχε κλείσει.
Κατά τις 16:00 πήρα τηλέφωνο στην ταβέρνα και έμαθα ότι η βλάβη είχε αποκατασταθεί. Έτσι στις 17:00 βρισκόμασταν σε ένα τραπέζι, κάτω από τη σκιά ενός μεγάλου δέντρου απολαμβάνοντας το φαγητό μας, με τις στάχτες να αιωρούνται στην ατμόσφαιρα.
Χορτάτοι, αλλά ανήσυχοι και στεναχωρημένοι για την καταστροφική πυρκαγιά κινήσαμε για να γνωρίσουμε το ορμητήριο των Μανιατών πειρατών, τον Γερολιμένα, η ονομασία του οποίου πιθανότατα οφείλεται στη θεώρησή του ως, Ιερού Λιμανιού. Στη μέσα Μάνη και συγκεκριμένα στο Ακρωτήριο Κάβο Γκρόσο, ο Γερολιμένας μας υποδέχθηκε με τα ήσυχα τιρκουάζ νερά του, τη λευκή βοτσαλωτή παραλία του και τα πέτρινα σπίτια του.
Ο οικισμός είναι πανέμορφος, εκπέμποντας σήμερα ηρεμία και χαλαρότητα. Όμως αν ο επισκέπτης αφήσει τη φαντασία του, να τον ταξιδέψει πίσω σε αλλοτινά χρόνια, ταραγμένα χρόνια, τότε που ο Γερολιμένας αποτελούσε ορμητήριο πειρατών, αλλά και ξακουστό καταφύγιο ψαράδων και λιμάνι προσέγγισης σπογγαλιευτικών σκαφών, τότε θα νιώσει την πραγματική γοητεία του.
Περπατήσαμε απ΄ άκρη σ΄ άκρη τον οικισμό απολαμβάνοντας τη γραφικότητα και την απόκοσμη ομορφιά του Γερολιμένα. Ο κλειστός όρμος του, με τη λευκή παραλία στολίζεται δεξιά από γρανιτένιους βράχους και αριστερά από πέτρινα σπίτια.
Δύο σπουδαίοι Μανιάτικοι Πύργοι, που στέκονται από τα μεσαιωνικά χρόνια στην ανατολική άκρη του Γερολιμένα έχουν ανακαινιστεί και μετατραπεί σε ξενοδοχείο πολλών αστέρων.
Μέχρι και το νεκροταφείο του οικισμού είναι ιδιαίτερο και σίγουρα μοναδικό, με τους πέτρινους τάφους να μοιάζουν σαν μονόχωρα κτίσματα.
Το ηλιοβασίλεμα θα το απολαμβάναμε από την κορυφή ενός λόφου, στον οποίο είναι χτισμένο το απόλυτο Πυργοχώρι της Μάνης. Διώροφοι και τριώροφοι Πύργοι αποτελούν τη Βάθεια. Πολλοί από αυτούς τους Πύργους σήμερα ορθώνονται εγκαταλελειμμένοι, έρημοι και ρημαγμένοι με ατόφια όμως τη μοναδικότητά τους. Μοιάζουν να ακροβατούν στην άκρη του βραχώδους λόφου, ατενίζοντας το Πέλαγος και τον ήλιο που καθημερινά βουτάει στα γαλανά νερά, γέρνοντας προς τη δύση του.
Μετά τον Γερολιμένα, ανηφορίζοντας κάμποσες στροφές αντικρίσαμε τον οικισμό με τα Πυργόσπιτα, τα οποία αποτελούν μνημείο αρχιτεκτονικής παράδοσης, που επιμένει να αντιστέκεται στον χρόνο.
Υπερήφανοι Πύργοι που χτίστηκαν τον 18ο και 19ο αιώνα έχουν πολύ μικρά παράθυρα που λειτουργούσαν ως πολεμίστρες, αλλά και χαμηλές πόρτες, οι οποίες διέθεταν ζεματίστρες, για να αποτρέπουν τους εχθρούς να μπουν στους Πύργους. Σήμερα λίγοι από αυτούς κατοικούνται.
Μπήκαμε σκύβοντας από μια πολύ χαμηλή πόρτα στο εσωτερικό ενός Πύργου και είδαμε παρατημένα στρώματα αλλά και έπιπλα.
Κάναμε βόλτα στις ρούγες και στα σοκάκια που στριμώχνονται για να χωρέσουν, ανάμεσα σε ψηλούς Πύργους έχοντας θέα από τη μια πλευρά στη θάλασσα και από την άλλη στα ξερά και άγρια
βουνά.
Για το ηλιοβασίλεμα ανηφορίσαμε ακόμα πιο ψηλά στο βουνό, για να έχουμε όλο το Πυργοχώρι απλωμένο μπροστά μας. Απολαύσαμε μια πραγματική οπτασία την ώρα του δειλινού, η οποία καλύτερα να αποτυπωθεί με εικόνες, παρά με λόγια.
Nightlife στην Αρεόπολη
Επιλέξαμε για τη βραδινή μας έξοδο την Αρεόπολη, την ιστορική πόλη που διατήρησε την ανεξαρτησία της επί Τουρκοκρατίας. Έχει χαρακτηριστεί διατηρητέος οικισμός, κρατώντας το παραδοσιακό χρώμα της Μάνης και είναι η πατρίδα των Μαυρομιχαλαίων.
Παρκάραμε το αυτοκίνητο πολύ κοντά στο κέντρο της πόλης και περπατώντας ελάχιστα λεπτά, φτάσαμε έξω από τη διπλή εκκλησία της Παναγίας και του Αγίου Χαραλάμπους, στην πλατεία Καπετάν Ματαπά.
Τι ήταν αυτό που αντίκρισαν τα ματάκια μας? Μόνο “καλησπέρα και καλή βραδιά” δεν ακούσαμε φτάνοντας στον στενό, κεντρικό πεζόδρομο, ο οποίος ξεκινάει από την πλατεία Αθανάτων και τελειώνει στην είσοδο του περιβόητου Φούρνου της Μηλιάς. Η αλήθεια είναι ότι περιμέναμε να έχει ζωή η Αρεόπολη, αλλά αυτό που συνέβαινε σε αυτόν τον δρόμο, των 350 μέτρων, ομολογουμένως μας έπιασε εντελώς απροετοίμαστους.
Όλα τα πέτρινα αρχοντικά, κατά μήκος του δρόμου έχουν μετατραπεί σε ταβερνάκια, καφέ και μπαράκια. Όλα κουκλίστικα και καλόγουστα, με ωραίες διακοσμήσεις, με μεγάλες μαξιλάρες και κιλίμια ριγμένα στις πεζούλες, με φαναράκια στα πέτρινα σκαλοπάτια να ρίχνουν το απαλό φως τους στους πέτρινους τοίχους, με λουλουδιασμένες γλάστρες να στολίζουν όλες τις γωνιές, με βουκαμβίλιες γαντζωμένες στην πέτρα, με τραπεζάκια απλωμένα παντού, όλα ταιριαστά και αρμονικά, χωρίς παραφωνίες δένουν με την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της πόλης.
Η Αρεόπολη μου έδωσε την εντύπωση σκηνικού ταινίας, όπου όλα έχουν μελετηθεί με την παραμικρή λεπτομέρεια και έχουν στηθεί με αριστοτεχνικό τρόπο, για να ακολουθήσει το γύρισμα. Δεν ξέρω και εγώ πόσες φορές ανεβοκατεβήκαμε τον συγκεκριμένο δρόμο, χωρώντας τσίμα-τσίμα να περάσουμε ανάμεσα από τα τραπέζια και τις καρέκλες, για να χορτάσουμε το παραμυθένιο σκηνικό.
Ξεχάσαμε κοινωνικές αποστασιοποιήσεις και μέτρα προστασίας μπροστά σε αυτό που ζούσαμε στην Αρεόπολη. Που και που, βλέποντας τους σερβιτόρους με τις μάσκες για κολιέ, θυμόμασταν ότι υπάρχει πανδημία, η οποία για την ώρα έχει αλλάξει τις ζωές μας.
Το Bukka με τη χαρακτηριστική βουκαμβίλια έξω από την είσοδό του είναι το πιο δημοφιλές μπαράκι αλλά και το Aula με το ιδιαίτερο περιβάλλον είναι ένας όμορφος χώρος για καφέ ή ποτό. Ο μπάρμπα Πέτρος είναι διάσημος για το γουρουνόπουλο φούρνου και τον κόκορα και όποιος θέλει παγωτό από φρέσκο γάλα δεν έχει παρά να επισκεφθεί το Παραδοσιακό. Περπατήσαμε και σε λίγο πιο απόμερα δρομάκια της πόλης, πριν καταλήξουμε σε κάποιο μαγαζί της πλατείας Αθανάτων για κρέπες και παγωτά. Δώσαμε πολύ πρωινό ραντεβού με την Αρεόπολη και όταν πλέον η νύχτα είχε προχωρήσει πολύ αναχωρήσαμε για τη Χαρούδα και τους Πύργους της Εδέμ.
Last edited: