travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.901
- Likes
- 16.519
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Εύξεινος Πόντος και Γεωργιανά βουνά.
Τώρα είναι βράδυ κοντά στα μεσάνυκτα και βρισκόμαστε κοντά στα σύνορα με την Αρμενία, στην περιοχή της Vardzia. Παρασκευή, 27/7/2018
Και σήμερα η μέρα είχε το ανάλογο ενδιαφέρον και φυσικά το σχετικό τρέξιμο για να προλάβουμε όσο γίνεται περισσότερα σε τούτη τη χώρα. Φύγαμε αρκετά νωρίς από το ξενοδοχείο που μείναμε και πήραμε κατεύθυνση για το Μπατούμι, να δούμε αυτή την πόλη που είχαμε ακούσει ότι είναι όμορφη. Αλλά ο δρόμος δεν ήταν και τόσο καλός. Βέβαια δεν υπήρχε χωματόδρομος, όμως για να διανύσουμε αυτά τα 100 χιλιόμετρα που έμεναν κάναμε σχεδόν τρεις ώρες και χωρίς ιδιαίτερες στάσεις. Η περιοχή ήταν τελείως επίπεδη και δεν είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Μόνο μία στάση 10 λεπτών κάναμε σε κάποιο παραλιακό χωριό για να δούμε τον Εύξεινο Πόντο, ο οποίος σε κείνο το σημείο είχε μία πολύ όμορφη παραλία που ήταν γεμάτη κόσμο που έκανε μπάνιο. Η θάλασσα φαινόταν καλή αλλά δεν είχαμε καθόλου διάθεση, μα ούτε και χρόνο για μία βουτιά, αν και κρατάμε το μαγιό μας.
Όταν πήγαμε στο Μπατούμι παρκάραμε για μία περίπου ώρα κοντά στην παραλία και στο κέντρο της πόλης και κάναμε βόλτα. Η πόλη πραγματικά μας μάγεψε με τα ωραία κτίρια και την καθαριότητά της. Δεν είναι μεγάλη και ωραία όσο η Τιφλίδα, όμως έχει ωραία κτίρια και όχι ιδιαίτερα μεγάλα. Και σήμερα στο Μπατούμι βρίσκουμε πολλές αναφορές στην αργοναυτική εκστρατεία, όπως είχαμε δει και στην Τιφλίδα. Για παράδειγμα σήμερα είδαμε ένα πολύ υψηλό άγαλμα με την Μήδεια να κρατάει το χρυσόμαλλο Δέρας. Νομίζω ότι οι γεωργιανοί είναι περήφανοι που η πατρίδα τους ήταν τόσο σημαντική για τους Αρχαίους Έλληνες. Τόσο με τους αργοναύτες όσο και με τον Προμηθέα. Ένα άλλο ελληνικό στοιχείο που βρίσκουμε συχνά εδώ είναι στις εικόνες των εκκλησιών, όπου πολλές από αυτές έχουν τα ονόματα των Αγίων που απεικονίζουν με ελληνική γραφή. Για παράδειγμα έχουμε δει τον Άγιο Γεώργιο, την Αγία Ελένη, τον Άγιο Κωνσταντίνο, την Παναγία την Φανερωμένη και πολλά άλλα. Μάλλον πρόκειται για σχετικά παλιές εικόνες.
Είναι λίγο μακρύς ο λαιμός της.
Ο τελικός προορισμός της σημερινής μέρας ήταν η περιοχή της Βάρτζια, Vardzia. Απέχει από το Μπατούμι ίσως και περισσότερα από 150 χιλιόμετρα. Ξεκινήσαμε λοιπόν το μεσημέρι πια από το Μπατούμι. Στο πρόγραμμα (αν διαμέναμε στην πόλη) ήταν να ξεκινήσουμε το αργότερο στις δέκα το πρωί. Αλλά είχε χαθεί αρκετός χρόνος.
Στην αρχή ο δρόμος ήταν αρκετά καλός αλλά μετά μπήκαμε σε ένα ατελείωτο και πανέμορφο φαράγγι. Ο δρόμος ήταν βέβαια άσφαλτος, αλλά με αρκετά προβλήματα στο οδόστρωμα. Εννοείται ότι κάναμε συχνότατες στάσεις για να αποθανατίσουμε τα όμορφα ποτάμια και τα γραφικότατα χωριά. Αυτά τα χωριά, όπως και του Καυκάσου είναι πραγματικά υπέροχα. Τις περισσότερες φορές είναι χαμένα στα δάση. Από την πλευρά του δρόμου τα βλέπεις στην απέναντι μεριά του φαραγγιού να σκαρφαλώνουν στις πλαγιές ή να κάθονται σε πλατώματα, συνήθως αρκετά υψηλά.
Πώληση καπνού:
Ο δρόμος (που επίσημα ονομάζεται Batumi-Akhaltsikhe) άρχισε να χαλάει όταν φτάσαμε σε κάποιο χωριό που ονομάζεται Khulo και από τότε έγινε χωματόδρομος που δεν μπορείς να τον τρέξεις με περισσότερα από 20 χιλιόμετρα την ώρα. Ανεβαίνει πάνω σε ένα βουνό από ένα πέρασμα που είναι σε υψόμετρο σχεδόν δύο χιλιομέτρων. Το οδόστρωμα του χωματόδρομου είναι σε σχετικά κακή κατάσταση γι αυτό και πολύ συχνά βλέπαμε μηχανήματα και ανθρώπους να επιδίδονται στην κατασκευή και βελτίωση του. Κατά διαστήματα είχε άσφαλτο σε κακή κατάσταση για λίγα μέτρα. Φαινόταν ότι πριν χρόνια είχε κατασκευαστεί και τότε ήταν καλός, αλλά με το να μη γίνεται συντήρηση έγινε χάλια.
Στην κορφή του βουνού που περάσαμε, και ονομάζεται Goderdzi Pass, ήταν ένα πολύ όμορφο χωριό το οποίο ήταν πολύ γραφικό. Πολλοί άνθρωποι ήταν στους δρόμους και κοιτούσαν τους περαστικούς και άλλοι μάζευαν τα βόδια τους.
Ο δρόμος είχε αρκετή κίνηση και έτσι αν και κακός δεν μας τρόμαζε γιατί ξέραμε ότι και να συνέβαινε κάτι στο αυτοκίνητό μας, κάποιος θα μας βοηθούσε. Εντάξει, δεν ήταν τόσο κακός όσο στο Ushguli, δυο μέρες πριν. Από ένα σημείο και μετά, όταν το αυτοκίνητο πατούσε λίγη άσφαλτο ακούγαμε να κάνει η ρόδα μπροστά δεξιά ένα κρότο, σαν κάτι να είχε καρφωθεί στη ρόδα. Ο Γιάννης έλεγε να το ψάξουμε αλλά η Ντίνα έλεγε να μην το κάνουμε μέχρι να φτάσουμε σε κάποια πόλη, δηλαδή στο Akhaltsikhe. Με τα πολλά το αποφασίσαμε και κοιτάξαμε, οπότε είδαμε ότι είχε καρφωθεί μία χοντρή βίδα στη ρόδα μας. Προχωρήσαμε χωρίς να κάνουμε τίποτα και λίγο αργότερα φτάσαμε σε κανονικό δρόμο με άσφαλτο. Ρωτώντας στα βενζινάδικα αν υπάρχει κάποιο βουλκανιζατέρ μας είπαν ότι έχει παρακάτω. Το πρώτο που βρήκαμε ήταν ήδη κλειστό αφού η ώρα είχε πάει 7:30.
Εμείς τρέχαμε γρήγορα στον άσφαλτο για να προλάβουμε πριν τις 8:00 μη τυχόν και κλείσει το όποιο βουλκανιζατέρ. Εγώ είπα στους υπόλοιπους να μην τρέχουμε γρήγορα γιατί η βίδα μπορεί να φύγει ωθούμενη από την φυγόκεντρο δύναμη. Εκείνοι με κοίταξαν σαν χάνοι αφού δεν κατάλαβαν και πολλά. Ψήφισαν να τρέξω όσο μπορώ και αφού δεν είχε φύγει ως τότε δε θα έφευγε και τώρα. Εγώ τους εξήγησα ότι λόγω ταχύτητας θα φύγει η βίδα. Επέμεναν. Το πάτησα κι εγώ μέχρι τα 100 και έγινε το αναπόφευκτο: με τη φυγόκεντρο δύναμη η βίδα εκσφενδονίστηκε με συνέπεια σε ένα λεπτό το λάστιχο να ξεφουσκώσει τελείως. Ενώ πριν δεν είχε χάσει σχεδόν καθόλου αέρα. Όλοι μαζί, και ιδιαίτερα εγώ με τον Γιάννη βοηθήσαμε ώστε να αλλάξουμε το λάστιχο γρήγορα και να βάλουμε τη ρεζέρβα. Λίγα χιλιόμετρα αργότερα βρήκαμε το βουλκανιζατέρ όπου με 10 λάρι καταφέραμε και φτιάξαμε το λάστιχο. Έτσι μας έφυγε το άγχος.
Αρχικά, όταν φτάσαμε στο βουλκανιζατέρ, το οποίο είναι τμήμα ενός βενζινάδικου, οι άνθρωποι πήγαν να μας πλύνουν το αυτοκίνητο (και με το δίκιο τους) γιατί νόμιζαν ότι αυτό θέλαμε, αφού ήταν τόσο βρώμικο. Μου λένε να κλείσω τα παράθυρα. Με νοήματα όλα αυτά γιατί φυσικά οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν σχεδόν καθόλου αγγλικά. Τότε καταλάβαμε την παρεξήγηση και μετακινηθήκαμε στο αντίστοιχο τμήμα.
Από το βουλκανιζατέρ βλέπαμε δίπλα μας το φρούριο του Akhaltsikhe:
Κατόπιν είχαμε αλλά 55 χιλιόμετρα μέχρι τον προορισμό μας, αφού το ξενοδοχείο μας δεν είναι μέσα στο χώρο της Vardzia αλλά 5 χιλιόμετρα πριν. Είναι αρκετά φθηνό. Δεν είναι κάτι ιδιαίτερο, αλλά πρέπει να είναι όμορφο. Δεν το είδαμε πολύ καλά γιατί φτάσαμε νύχτα. Ευτυχώς από το Μπατούμι είχαμε αγοράσει τρόφιμα και μπύρα και έτσι καταφέραμε και φάγαμε αρκετά καλά με την Ντίνα. Το ίδιο έκαναν και ο Γιάννης με τη Μαρ στο δωμάτιό τους. Τα τρόφιμα εδώ, όπως και όλα τα πράγματα είναι πολύ φθηνά, για παράδειγμα σε σούπερ μάρκετ, μία μπύρα δυόμιση λίτρων κάνει επτά λάρι που σημαίνει λιγότερο από δυόμιση ευρώ.
Πριν από λίγο βγήκα και είδα την ολική έκλειψη σελήνης που έχει σήμερα 27 Ιουλίου 2018. Εκεί έξω βρήκα και το ζευγάρι τους ιδιοκτήτες του ξενοδοχείου και τους την έδειξα και καθότανε αρκετή ώρα και την κοιτούσαν. Αυτοί οι άνθρωποι δεν ξέρουν σχεδόν καθόλου αγγλικά. Το ίδιο συμβαίνει στους περισσότερους από τους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων που έχουμε μείνει εδώ, διότι είναι άνθρωποι των χωριών και της πόλης οι οποίοι δεν ξέρουν τίποτε παραπάνω από τη δικιά τους γλώσσα. Έτυχε όμως να έχουν ή να κατασκευάσουν ένα κατάλυμα το οποίο διαθέτουν αρκετά φθηνά για μας ώστε να συμπληρώνουν το εισόδημά τους.
Τώρα είναι βράδυ κοντά στα μεσάνυκτα και βρισκόμαστε κοντά στα σύνορα με την Αρμενία, στην περιοχή της Vardzia. Παρασκευή, 27/7/2018
Και σήμερα η μέρα είχε το ανάλογο ενδιαφέρον και φυσικά το σχετικό τρέξιμο για να προλάβουμε όσο γίνεται περισσότερα σε τούτη τη χώρα. Φύγαμε αρκετά νωρίς από το ξενοδοχείο που μείναμε και πήραμε κατεύθυνση για το Μπατούμι, να δούμε αυτή την πόλη που είχαμε ακούσει ότι είναι όμορφη. Αλλά ο δρόμος δεν ήταν και τόσο καλός. Βέβαια δεν υπήρχε χωματόδρομος, όμως για να διανύσουμε αυτά τα 100 χιλιόμετρα που έμεναν κάναμε σχεδόν τρεις ώρες και χωρίς ιδιαίτερες στάσεις. Η περιοχή ήταν τελείως επίπεδη και δεν είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Μόνο μία στάση 10 λεπτών κάναμε σε κάποιο παραλιακό χωριό για να δούμε τον Εύξεινο Πόντο, ο οποίος σε κείνο το σημείο είχε μία πολύ όμορφη παραλία που ήταν γεμάτη κόσμο που έκανε μπάνιο. Η θάλασσα φαινόταν καλή αλλά δεν είχαμε καθόλου διάθεση, μα ούτε και χρόνο για μία βουτιά, αν και κρατάμε το μαγιό μας.
Όταν πήγαμε στο Μπατούμι παρκάραμε για μία περίπου ώρα κοντά στην παραλία και στο κέντρο της πόλης και κάναμε βόλτα. Η πόλη πραγματικά μας μάγεψε με τα ωραία κτίρια και την καθαριότητά της. Δεν είναι μεγάλη και ωραία όσο η Τιφλίδα, όμως έχει ωραία κτίρια και όχι ιδιαίτερα μεγάλα. Και σήμερα στο Μπατούμι βρίσκουμε πολλές αναφορές στην αργοναυτική εκστρατεία, όπως είχαμε δει και στην Τιφλίδα. Για παράδειγμα σήμερα είδαμε ένα πολύ υψηλό άγαλμα με την Μήδεια να κρατάει το χρυσόμαλλο Δέρας. Νομίζω ότι οι γεωργιανοί είναι περήφανοι που η πατρίδα τους ήταν τόσο σημαντική για τους Αρχαίους Έλληνες. Τόσο με τους αργοναύτες όσο και με τον Προμηθέα. Ένα άλλο ελληνικό στοιχείο που βρίσκουμε συχνά εδώ είναι στις εικόνες των εκκλησιών, όπου πολλές από αυτές έχουν τα ονόματα των Αγίων που απεικονίζουν με ελληνική γραφή. Για παράδειγμα έχουμε δει τον Άγιο Γεώργιο, την Αγία Ελένη, τον Άγιο Κωνσταντίνο, την Παναγία την Φανερωμένη και πολλά άλλα. Μάλλον πρόκειται για σχετικά παλιές εικόνες.
Είναι λίγο μακρύς ο λαιμός της.
Ο τελικός προορισμός της σημερινής μέρας ήταν η περιοχή της Βάρτζια, Vardzia. Απέχει από το Μπατούμι ίσως και περισσότερα από 150 χιλιόμετρα. Ξεκινήσαμε λοιπόν το μεσημέρι πια από το Μπατούμι. Στο πρόγραμμα (αν διαμέναμε στην πόλη) ήταν να ξεκινήσουμε το αργότερο στις δέκα το πρωί. Αλλά είχε χαθεί αρκετός χρόνος.
Στην αρχή ο δρόμος ήταν αρκετά καλός αλλά μετά μπήκαμε σε ένα ατελείωτο και πανέμορφο φαράγγι. Ο δρόμος ήταν βέβαια άσφαλτος, αλλά με αρκετά προβλήματα στο οδόστρωμα. Εννοείται ότι κάναμε συχνότατες στάσεις για να αποθανατίσουμε τα όμορφα ποτάμια και τα γραφικότατα χωριά. Αυτά τα χωριά, όπως και του Καυκάσου είναι πραγματικά υπέροχα. Τις περισσότερες φορές είναι χαμένα στα δάση. Από την πλευρά του δρόμου τα βλέπεις στην απέναντι μεριά του φαραγγιού να σκαρφαλώνουν στις πλαγιές ή να κάθονται σε πλατώματα, συνήθως αρκετά υψηλά.
Πώληση καπνού:
Ο δρόμος (που επίσημα ονομάζεται Batumi-Akhaltsikhe) άρχισε να χαλάει όταν φτάσαμε σε κάποιο χωριό που ονομάζεται Khulo και από τότε έγινε χωματόδρομος που δεν μπορείς να τον τρέξεις με περισσότερα από 20 χιλιόμετρα την ώρα. Ανεβαίνει πάνω σε ένα βουνό από ένα πέρασμα που είναι σε υψόμετρο σχεδόν δύο χιλιομέτρων. Το οδόστρωμα του χωματόδρομου είναι σε σχετικά κακή κατάσταση γι αυτό και πολύ συχνά βλέπαμε μηχανήματα και ανθρώπους να επιδίδονται στην κατασκευή και βελτίωση του. Κατά διαστήματα είχε άσφαλτο σε κακή κατάσταση για λίγα μέτρα. Φαινόταν ότι πριν χρόνια είχε κατασκευαστεί και τότε ήταν καλός, αλλά με το να μη γίνεται συντήρηση έγινε χάλια.
Στην κορφή του βουνού που περάσαμε, και ονομάζεται Goderdzi Pass, ήταν ένα πολύ όμορφο χωριό το οποίο ήταν πολύ γραφικό. Πολλοί άνθρωποι ήταν στους δρόμους και κοιτούσαν τους περαστικούς και άλλοι μάζευαν τα βόδια τους.
Ο δρόμος είχε αρκετή κίνηση και έτσι αν και κακός δεν μας τρόμαζε γιατί ξέραμε ότι και να συνέβαινε κάτι στο αυτοκίνητό μας, κάποιος θα μας βοηθούσε. Εντάξει, δεν ήταν τόσο κακός όσο στο Ushguli, δυο μέρες πριν. Από ένα σημείο και μετά, όταν το αυτοκίνητο πατούσε λίγη άσφαλτο ακούγαμε να κάνει η ρόδα μπροστά δεξιά ένα κρότο, σαν κάτι να είχε καρφωθεί στη ρόδα. Ο Γιάννης έλεγε να το ψάξουμε αλλά η Ντίνα έλεγε να μην το κάνουμε μέχρι να φτάσουμε σε κάποια πόλη, δηλαδή στο Akhaltsikhe. Με τα πολλά το αποφασίσαμε και κοιτάξαμε, οπότε είδαμε ότι είχε καρφωθεί μία χοντρή βίδα στη ρόδα μας. Προχωρήσαμε χωρίς να κάνουμε τίποτα και λίγο αργότερα φτάσαμε σε κανονικό δρόμο με άσφαλτο. Ρωτώντας στα βενζινάδικα αν υπάρχει κάποιο βουλκανιζατέρ μας είπαν ότι έχει παρακάτω. Το πρώτο που βρήκαμε ήταν ήδη κλειστό αφού η ώρα είχε πάει 7:30.
Εμείς τρέχαμε γρήγορα στον άσφαλτο για να προλάβουμε πριν τις 8:00 μη τυχόν και κλείσει το όποιο βουλκανιζατέρ. Εγώ είπα στους υπόλοιπους να μην τρέχουμε γρήγορα γιατί η βίδα μπορεί να φύγει ωθούμενη από την φυγόκεντρο δύναμη. Εκείνοι με κοίταξαν σαν χάνοι αφού δεν κατάλαβαν και πολλά. Ψήφισαν να τρέξω όσο μπορώ και αφού δεν είχε φύγει ως τότε δε θα έφευγε και τώρα. Εγώ τους εξήγησα ότι λόγω ταχύτητας θα φύγει η βίδα. Επέμεναν. Το πάτησα κι εγώ μέχρι τα 100 και έγινε το αναπόφευκτο: με τη φυγόκεντρο δύναμη η βίδα εκσφενδονίστηκε με συνέπεια σε ένα λεπτό το λάστιχο να ξεφουσκώσει τελείως. Ενώ πριν δεν είχε χάσει σχεδόν καθόλου αέρα. Όλοι μαζί, και ιδιαίτερα εγώ με τον Γιάννη βοηθήσαμε ώστε να αλλάξουμε το λάστιχο γρήγορα και να βάλουμε τη ρεζέρβα. Λίγα χιλιόμετρα αργότερα βρήκαμε το βουλκανιζατέρ όπου με 10 λάρι καταφέραμε και φτιάξαμε το λάστιχο. Έτσι μας έφυγε το άγχος.
Αρχικά, όταν φτάσαμε στο βουλκανιζατέρ, το οποίο είναι τμήμα ενός βενζινάδικου, οι άνθρωποι πήγαν να μας πλύνουν το αυτοκίνητο (και με το δίκιο τους) γιατί νόμιζαν ότι αυτό θέλαμε, αφού ήταν τόσο βρώμικο. Μου λένε να κλείσω τα παράθυρα. Με νοήματα όλα αυτά γιατί φυσικά οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν σχεδόν καθόλου αγγλικά. Τότε καταλάβαμε την παρεξήγηση και μετακινηθήκαμε στο αντίστοιχο τμήμα.
Από το βουλκανιζατέρ βλέπαμε δίπλα μας το φρούριο του Akhaltsikhe:
Κατόπιν είχαμε αλλά 55 χιλιόμετρα μέχρι τον προορισμό μας, αφού το ξενοδοχείο μας δεν είναι μέσα στο χώρο της Vardzia αλλά 5 χιλιόμετρα πριν. Είναι αρκετά φθηνό. Δεν είναι κάτι ιδιαίτερο, αλλά πρέπει να είναι όμορφο. Δεν το είδαμε πολύ καλά γιατί φτάσαμε νύχτα. Ευτυχώς από το Μπατούμι είχαμε αγοράσει τρόφιμα και μπύρα και έτσι καταφέραμε και φάγαμε αρκετά καλά με την Ντίνα. Το ίδιο έκαναν και ο Γιάννης με τη Μαρ στο δωμάτιό τους. Τα τρόφιμα εδώ, όπως και όλα τα πράγματα είναι πολύ φθηνά, για παράδειγμα σε σούπερ μάρκετ, μία μπύρα δυόμιση λίτρων κάνει επτά λάρι που σημαίνει λιγότερο από δυόμιση ευρώ.
Πριν από λίγο βγήκα και είδα την ολική έκλειψη σελήνης που έχει σήμερα 27 Ιουλίου 2018. Εκεί έξω βρήκα και το ζευγάρι τους ιδιοκτήτες του ξενοδοχείου και τους την έδειξα και καθότανε αρκετή ώρα και την κοιτούσαν. Αυτοί οι άνθρωποι δεν ξέρουν σχεδόν καθόλου αγγλικά. Το ίδιο συμβαίνει στους περισσότερους από τους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων που έχουμε μείνει εδώ, διότι είναι άνθρωποι των χωριών και της πόλης οι οποίοι δεν ξέρουν τίποτε παραπάνω από τη δικιά τους γλώσσα. Έτυχε όμως να έχουν ή να κατασκευάσουν ένα κατάλυμα το οποίο διαθέτουν αρκετά φθηνά για μας ώστε να συμπληρώνουν το εισόδημά τους.