ΕΡΣΗ
Member
Οπως ολοι ξερουμε το Υπουργειο στο οποιο υπαγεται ο θεολογος αυτος δεν ειναι απλως Υπουργειο Εθνικης Παιδειας αλλα ειναι και Θρησκευματων. Και αυτο εχει τη σημασια του. Πραγμα το οποιο οδηγει το ζητημα να μην ειναι καθολου ξεκαθαρο οχι μονο για τη λειτουργια του μαθηματος των θρησκευτικων. Δυστυχως δεν ειναι μονο το μαθημα των θρησκευτικων που δινει τον τονο: εξισου αν οχι περισσοτερο τον δινει ο αγιασμος στην αρχη της χρονιας, ο εκκλησιασμος, η εικονα του Χριστου πανω απο τον πινακα. Και καμια μεμονομενη -συμβολικη παραιτηση δεν προκειται να αλλαξει τον χαρακτηρα αυτον. Μονο μεσα απο συλλογικη δραση μπορει να υπαρξει καποιο αποτελεσμα. Αλλα στην παρουσα συγκυρια νομιζω οτι η πλειοψηφια των πολιτων θελει και αποζητει αυτην την κατασταση. Αυτο δεν το λεω για να δικαιολογησω την κατασταση, ουτε για να τη θεωρησω μη ανατρεψιμη, αλλα για να τονισω το ασκοπο μιας συμβολικης πραξης παραιτησης τουλαχιστον προς το παρον. Κατι τετοιο θα μπορουσε να εχει ενα αποτελεσμα μονο αν η πλειοψηφια οντως ηθελε καποιου τετοιου ειδους αλλαγη και ειχε ηδη δραστηριοποιηθει προς αυτην την κατευθυνση με πλειστους οσους τροπους συλλογικης -και οχι μεμονομενης -δρασης.O κατά τα άλλα συμπαθής θεολόγος, ας ξεκινήσει τις διαπιστώσεις και αλλαγές από τον εαυτό του, δλδ να παραιτηθεί. Οι θεολόγοι δεν προσφέρουν τίποτα στην μέση εκπαίδευση και μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε αυτούς που διαλέγουν τα εκκλησιαστικά Λύκεια. Δεν έδωσα ιδιαίτερη σημασία στο κείμενό του για να δω αν αναφέρεται στους μισθούς των κληρικών που επιβαρύνουν ενεξαιρέτως όλους τους Έλληνες φορολογούμενους.
Συμφωνω μαζι σου οτι θα επρεπε το μαθημα να ειναι και θρησκειολογικης φυσης, αλλα και ιστοριας των ανθρωπινων ιδεων. Δε θα με χαλαγε ομως κιολας να μαθαιναν και τα παιδια και πεντε πραγματα σχετικα με τη Καινη και τη Παλαια Διαθηκη -οχι βεβαια οτι τωρα μαθαινουν: ενοχλουμαι που η κορη μου δεν γνωριζει για παραδειγμα την ιστορια της Ιουδηθ και του Οροφερνη και με ρωταει μπροστα στον σχετικο πινακα: "Αυτη γιατι τον εσφαξε; Την κερατωνε;" Οπως και να το κανουμε η χριστιανικη θρησκεια εχει σφραγισει τον ευρωπαικο πολιτισμο και αν καποιος την αγνοει, θα αγνοει παραλληλα και τα προιοντα του πολιτισμου αυτου, ειτε λεγεται Μπαχ, ειτε λεγεται Καραβατζιο, ειτε λεγεται φιλοσοφια, ειτε λεγεται ποιηση κλπ. Ακομη και οι αθεοι διανοητες το καλουπι της χριστιανικης θρησκειας προσπαθησαν να σπασουν.
Να που κανεις ενα λαθος: Για μενα το μαθημα των θρησκευτικων ετσι οπως τα εζησα απο το 1975 (δεν ηταν "ευκολη" η εποχη) και κατοπιν, ηταν μια οαση και ενα παραθυρο σε νεους κοσμους. Βεβαια ετυχε να εχω (και σειρες πριν απο εμενα και σειρες μετα απο εμενα) εναν εξαιρετικο θεολογο.Όμως σε κανένα μα κανένα δεν λείπει το μάθημα των θρησκευτικών.
Για την 28η Οκτωβριου μας διαβαζε "το ασμα ηρωικο και πενθιμο για τον χαμενο ανθυπολοχαγο της Αλβανιας" (σιγα και μην ηταν το σχετικο ποιημα στα σχολικα προγραμματα τοτε) τα χριστουγεννα μας μιλουσε για την αναβιωση του θεατρου στον δυτικο μεσαιωνα μεσα απο ιστοριες της γεννησης μεσα στις εκκλησιες και τη συνδεση της ανθρωπινης θρησκευτικοτητας με την αναγκη του να υποδυθει κανεις "ιερους" ρολους και ετσι το συνεδεε με την εμφανιση του αρχαιου θεατρου στην Ελλαδα. Μας μιλησε για τον Πλατωνα και τον Αριστοτελη και για το πως προσληφθηκαν απο τον Αυγουστινο ο πρωτος και απο τον Θωμα τον Ακινατη ο δευτερος. Για την απορριψη απο την χριστιανικη θρησκεια της ιδεας της δημιουργιας, ετσι οπως την διατυπωνει ο Πλατωνας στον Τιμαιο και για το ποσο θρησκευτικα επαναστατικη ειναι ο πινακας του Ραφαηλ "Η Σχολη των Αθηνων" που βρισκεται στο Βατικανο οπου απεικονιζεται ο Πλατωνας με το βιβλιο του "Τιμαιος" στο χερι. Για τη φυγη των βυζαντινων λογιων στην Ιταλια, για τον Πληθωνα Γεμιστο, για τον Λεοντα Αλατιο και τον καρδιναλιο Βησαριωνα. Για την αποφατικη θεολογια και τους μυστικιστες. Το Πασχα μας εκανε παραλληλες αναγνωσεις κειμενων: Τους θρηνους της Παναγιας με παραλληλη αναγνωση τον Επιταφιο του Ριτσου, ειτε τους Πονους της Παναγιας, ειτε τη Μανα του Χριστου του Βαρναλη. Μας εισηγαγε στην θρησκευτικη ποιηση διαβαζοντας μας το Ασμα Ασματων και την προς Κορινθους Επιστολη Α' κεφ 13. Μας εξηγουσε τις αιρεσεις και τη σχεση τους με το ανατολικο ρωμαικο κρατος. Μας διαβαζε ποιηματα του Νικου Καρουζου, του Μιλτου Σαχτουρη και του Μανολη Αναγνωστακη. Μας προτεινε θεατρικα εργα να δουμε, οργανωνε επισκεψεις στα μουσεια και ηταν ο υπευθυνος του θεατρικου ομιλου μας, οπου μελετουσαμε τοτε Μπεκετ και Ιονεσκο. Οχι δε θα ηθελα να μην εχω καθηγητη εναν τετοιο θεολογο. Θα ημουν πολυ πιο φτωχη στην καλλιεργεια μου.
Μα ο πανηγυρικος της 28ης Οκτωβριου δεν εχει σημειο εκκινησης εσενα σε καμια περιπτωση (ουτε πολυπληθεις αναλογες με εσενα περιπτωσεις). Ουτε φυσικα απευθυνεται σε εσενα. Ετσι οπως τον διαβασα μου δινει την αισθηση οτι απευθυνεται στην νεολαια, θεωροντας ως αδιεξοδο το κυριαρχο ιδεολογικα μοντελο. Και κατα τη γνωμη μου οντως ειναι αδιεξοδο το μοντελο της καταναλωσης και πολυ καλα κανει και το επισημαινει. Ειναι θεμα εθυνης να το επισημανει στους μαθητες του. Τωρα το ποιοι τον στηριζαν και το ποιους στηριζε, δεν το ξερω αλλα και δεν νομιζω οτι προκυπτει πουθενα απο τα λεγομενα του.δεν έχω κάνει τίποτε από αυτά που με κατηγορεί. Ούτε δεύτερο σπίτι, ούτε εξοχικό, ούτε αυθαίρετο, ούτε διορισμούς, υπηρέτησα στον Έβρο και ο πατέρας μου πέθανε περιμένοντας την σειρά του για χημειοθεραπεία...
Ας τα βρει με αυτούς που τον στήριζαν και τους στήριζε τόσα μα τόσα χρόνια.