Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.371
- Likes
- 18.669
- Επόμενο Ταξίδι
- Bordeaux
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ουγγαρία - Η μεγάλη είσοδος
- Η Βουδαπέστη ή η αποζημίωση
- Τα λουτρά
- Ένα καφέ διαφορετικό απο τα άλλα - Zoo Cafe
- H πρωτεύουσα της Σλοβακίας
- Στη Βιέννη
- Άρωμα Ανατολής
- Βιέννης συνέχεια
- Βιέννη ΙΙ
- Λίγη Αυστρία ακόμα
- H πρωτεύουσα της Σέρβικης Δημοκρατίας
- Σεράγεβο
- Kusturica και Drina και στη Σερβία
- Επίλογος
Στη Βιέννη…
Το πρωί αφού ετοίμασα ένα πλούσιο ταξιδιωτικό πρωινό με γάλα, corn flakes, αυγά, φρυγανισμένο ψωμί, μερέντα, χυμούς, κάθισα στην αυλή με το καπουτσίνο μου για να οργανώσω την ημέρα μας. Έπρεπε να αναπροσαρμόσω το πρόγραμμα της ημέρας αφού πλέον στο προσκήνιο υπήρχαν και οι φίλοι μας.
Στο σημερινό πρόγραμμα είχα στο μυαλό μου να ξεκινήσουμε με το μουσείο Φυσικής Ιστορίας και να συνεχίσουμε με το Δημαρχείο της Βιέννης, το οποίο σήμερα Τετάρτη είχε οργανωμένη δωρεάν ξενάγηση.
Οι συνήθεις πρωινές καθυστερήσεις μας έφεραν στο σταθμό Schottentor, που είναι κοντά στο Rathaus κατά τις 11:00, που σημαίνει ότι δεν θα προλαβαίναμε να είμαστε στη 1:00 στο Δημαρχείο αν πηγαίναμε στο Φυσικής Ιστορίας. Δεν με πείραξε και πολύ, γιατί είχα εναλλακτική ώρα για το μουσείο. Κάπου όμως θα έπρεπε να «σκοτώσουμε» την ώρα μας έως τη 1:00 που θα πηγαίναμε στην ξενάγηση.
Το Εθνικό Θέατρο της Βιέννης, το Burgtheater βρίσκεται απέναντι ακριβώς από το Δημαρχείο...
Φημίζεται για τις πολύ καλές παραγωγές θεατρικών έργων που ανεβάζει. Μπήκαμε μέσα στο Θέατρο με την ελπίδα ότι μπορεί να δούμε και έναν “Klimt” που έχει μέσα, αλλά αυτό μάλλον βρίσκεται στα ενδότερά του, αφού δεν τον είδα πουθενά. Περιοριστήκαμε μόνο να δούμε την είσοδό του Θεάτρου.
Σήμερα παιζόταν «Οι Βάκχες» του Ευρυπίδη!
Είχαμε και χρόνο για καφέ. Που να πάμε για καφέ στη Βιέννη; Σε ποιο να πρωτοπάμε; Η Βιέννη που φημίζεται για τα καφέ της έχει τόσες πολλές επιλογές, που δεν ήξερα ποιο να διαλέξω. Demel, Sacher, Central, Kleines café, Café Landtmann Café Hawelka, Café Museum, Café Sperl. Όλα είναι διάσημα και όλα είναι ωραία.
Απέκλεισα τα πιο μακρινά και στη συνέχεια απέκλεισα και το πιο κοντινό, που ήταν το Landtmann αφού ήδη στεκόμουν απ’ έξω του (είναι απέναντι από το θέατρο) και κοιτώντας το αποφάσισα ότι το Central με “τραβούσε” πιο πολύ.
Διασχίσαμε την Herrengasse ...
...και στο Νο 14 της οδού βρεθήκαμε έξω από το πολύ όμορφο κτίριο Palais Ferstel, ένα μέγαρο του 1860, που αρχικά στέγασε το Χρηματιστήριο της Βιέννης και την Αυστρο-ουγγρική Τράπεζα...
Από το 1906 φιλοξενεί το Café Central, το οποίο βρίσκεται στην πρώην κεντρική αίθουσα της Τράπεζας.
Την ώρα που φτάσαμε (11:00 π.μ.) δεν συναντήσαμε τις ουρές που συνήθως έχει στην είσοδο.
Μπαίνοντας νομίζεις προς στιγμή ότι μπαίνεις σε κάποιο παλάτι. Ο χώρος είναι πολύ εντυπωσιακός, γεμάτο αψίδες, ζωγραφιστά ταβάνια, πολλά φώτα, μαρμάρινους κίονες, πολυελαίους και πολλά χρυσά στοιχεία.
Μας υποδέχτηκε ο φανατικός θαμώνας του Café Central, (το ομοίωμα) του ποιητή Πέτερ Άλτενμπεργκ, ο οποίος είχε το καφέ σαν το σπίτι του, αφού δεχόταν σε αυτό έως και την αλληλογραφία του εδώ...
H «υποδοχή» του Central μας οδήγησε σε συγκεκριμένο τραπέζι για να καθίσουμε, το οποίο ήταν μπροστά στον Josef και τη Sisi...
Το café Central αποτελούσε τόπο συνάντησης της βιεννέζικης διανόησης. Εκτός από συγγραφείς, ποιητές, συνθέτες, ζωγράφους, αρχιτέκτονες της Βιέννης του 19ου αι. εδώ έπιναν τον καφέ τους και ο Φρόυντ και ο Γκαίτε, αλλά και οι Λένιν και Τρότσκι.
Σήμερα πίνουν τον καφέ τους τουρίστες και ντόπιοι και λέγεται μάλιστα ότι σερβίρονται περίπου 1.000 φλιτζάνια καφέ ημερησίως!
Παραγγείλαμε … ότι λένε συνήθως οι διάφοροι οδηγοί να παραγγείλουμε δηλ. καφέ και γλυκά. Πήραμε τον παραδοσιακό Βιενέζικο καφέ mélange (αυστριακή εκδοχή του espresso με αφρόγαλα), δύο strudel μήλου και ένα σουφλέ σοκολάτας...
Όλα ήταν ωραία ήταν, αλλά πιο πολύ μου άρεσε αυτό το αρχοντικό περιβάλλον. Οι καμάρες με νωπογραφίες στην οροφή, τα βελούδινα κόκκινα καθίσματα, οι σερβιτόροι-γαμπροί και το ωραίο σέρβις. Όμορφα…
Είχε περάσει 12:30 η ώρα και σε λίγο θα έπρεπε να φύγουμε για να προλάβουμε το tour στο Δημαρχείο. Όπου να’ ναι όμως θα ερχόντουσαν να μας συναντήσουν ο φίλος μας με τη κόρη του. Ο γιος μου και εγώ βιαστήκαμε να φύγουμε για να πάμε να βγάλουμε εισιτήρια για το tour και όταν θα ερχόντουσαν και οι άλλοι θα μας ακολουθούσαν και θα βρισκόμασταν στο Δημαρχείο όλοι μαζί.
Το Δημαρχείο της Βιέννης (Rathaus) είναι ένα εντυπωσιακό γοτθικό κτίριο, στο οποίο εδρεύει το κεντρικό γραφείο της δημοτικής διοίκησης της Βιέννης. Είναι ένα τεράστιο κτίριο 14.000 τ.μ. του 1883, στο οποίο σήμερα εργάζονται περί τα 2.000 άτομα.
Με το που φτάσαμε στο κέντρο επισκεπτών δέχτηκα ένα …“πλήγμα”. Στον γκισέ των εισιτηρίων υπήρχε ταμπελίτσα που έλεγε: «Το group της 1:00 η ώρα είναι πλήρες. Επόμενο group στις 2:15». Απογοητεύτηκα. Πάει η μέρα μας. Δεν θα προλάβουμε τίποτα να κάνουμε απ’ ότι είχα στο μυαλό μου.
Πήρα δωρεάν εισιτήρια για όλους και καθίσαμε να περιμένουμε τους άλλους να έρθουν, αλλά και να σκεφτώ πως θα στριμώξω και τι στο υπόλοιπο της ημέρας.
Ήρθαν και οι φίλοι μας. Πολύ χάρηκα που τους είδα. Με το που τέλειωσε η μικρή φίλη μας το σχολείο της για σήμερα (στις 12:00 σχολούσαν) ήρθε αμέσως με τον μπαμπά της να μας συναντήσει. Με την κόρη μου γνωρίζονταν από την Ελλάδα και ταιριάξανε πολύ και το επόμενο διήμερο δεν ξεκόλλησαν καθόλου η μία από την άλλη.
Τους άφησα για λίγο προκειμένου να βρω μια τουαλέτα. Έσπρωξα μια γυάλινη πόρτα και μπήκα μέσα στο Δημαρχείο. Ανέβηκα και σε μια σκάλα και χωρίς να το καταλάβω και πολύ, ψάχνοντας για το Frauentoilette χώθηκα για τα καλά μέσα στους διαδρόμους του Δημαρχείου.
Μόνο που οι διάδρομοι αυτοί που περπατούσα δεν έμοιαζαν και πολύ με Δημαρχείου. Πιο πολύ με παλατιού έμοιαζαν.
Τι γίνεται με αυτήν την πόλη; Σε όποιο κτίριο και να μπω θα μοιάζει με παλάτι;
Κατά λάθος βρέθηκα μέσα στο Δημαρχείο αλλά συνειδητά πια συνέχισα να περπατώ μέσα στο κτίριο. Όταν κατάλαβα ότι μπορούσα να κάνω το tour μόνη μου, χωρίς το group, πήρα τηλέφωνο το γιο μου και τον ρώτησα αν θέλει να συμμετέχει στο private tour μου. «Μπα!», μου είπε αλλά «πάρε το χρόνο σου». «Σε περιμένουμε».
Έτσι, ανεβοκατέβηκα σε ορόφους …
...διέσχισα διαδρόμους …
...θαύμασα έργα τέχνης …
...μπήκα σε αίθουσες συνεδριάσεων…
...είδα και τη θέα από τα παράθυρά του...
Άνοιξα και πόρτες γραφείων. Κάποιοι δούλευαν μέσα. Τους έλεγα “Sorry” και ξαναέκλεινα την πόρτα. Στο τέλος ενός διαδρόμου βρήκα και έναν φύλακα. Μάλλον παρα-προχώρησα στα ενδότερα αφού ο φύλακας με ύφος απορημένο μου έκανε νόημα λέγοντας μου να γυρίσω πίσω από εκεί που ήρθα.
Βρήκα και δυο κοπέλες, οι οποίες προσφέρθηκαν να με βγάλουν και φωτογραφία (κανονική, όχι selfie).
Γενικά πολύ μου άρεσε η απρογραμμάτιστη αυτή βόλτα μου και γλύτωσα και το “περίμενε” του group.
...κατέβηκα κάτω όπου βρήκα τους άλλους να με περιμένουν. Όχι όμως όλους. Τα κορίτσια έλειπαν...
«Που είναι τα κορίτσια;»
«Πήγαν μια βόλτα»
«Ένα 12χρονο παρέα με ένα δεκάχρονο πήγαν μόνες τους βόλτα στη Βιέννη;»
«Α! μην ανησυχείς. Εδώ στην Αυστρία, δεν κινδυνεύουν από τίποτα.»
Μπορεί, αλλά εμένα μου φαίνεται αδιανόητο να κυκλοφορούν μόνες τους.
Πήραμε και εμείς τα ποδαράκια μας να βρούμε τα παιδιά μας και μετά με το καλό θα κάναμε τη βόλτα μας στο κέντρο της Βιέννης...
Αυτά είχαν φτάσει λίγο πριν το cafe Central και χαζολογούσαν σε μια υπαίθρια αγορά...
Στη συνέχεια κάναμε μια μεγάλη βόλτα στο κέντρο της Βιέννης με τον φίλο μας να εκτελεί χρέη ξεναγού. “Από εδώ είναι το παλάτι Hofburg, από εδώ είναι η σχολή Lipizzaner, από εδώ η αυλή των ανακτόρων” κ.τ.λ.
Άμα το καλοσκεφτώ σαν σε γκρουπάκι είμαστε, αφού είχαμε συνοδό που μας ξεναγούσε και εγώ ακολουθούσα βγάζοντας φωτογραφίες, ενώ συνήθως πηγαίνω μπροστά με το χάρτη-κινητό στο χέρι ψάχνοντας τα προσημειωμένα «αστεράκια» του χάρτη μου.
Περπατούσα χαλαρά και παράλληλα απολάμβανα εικόνες μιας άλλης εποχής...
Σε λίγο φτάσαμε μπροστά στο παλάτι Hofburg…
Το παλάτι Hofburg ήταν η χειμερινή κατοικία των Αψβούργων.
Αποτελεί ένα συγκρότημα κτιρίων, με περίπου 2.600 δωμάτια. Σήμερα φιλοξενεί τα γραφεία του Προέδρου της Αυστρίας, διάφορα υπηρεσιακά διαμερίσματα, κάποια μουσεία καθώς και τη χειμερινή σχολή ιππασίας.
Περάσαμε την είσοδο του παλατιού…
“Εδώ είναι το μουσείο της Σίσσυ και εδώ η συλλογή των ασημικών” συνέχιζε ακάθεκτος ο ξεναγός μας να μας δείχνει διάφορα καθώς περπατάγαμε ενώ παράλληλα αναπολούσαμε τα χρόνια που ήταν στην Ελλάδα και λέγαμε και τα νέα μας. Ανακατεμένες κουβέντες είχαμε και συχνά μπερδεύαμε και τη μία κουβέντα με την άλλη προσπαθώντας να τα κάνουμε όλα παράλληλα με τα αξιοθέατα.
Προσπεράσαμε και την περίφημη Ισπανική Σχολή ιππασίας. Την παράσταση των λευκών αλόγων Lipizzaner ομολογώ ότι θα ήθελα να την βλέπαμε, αλλά κατά τον σχεδιασμό του ταξιδιού μου την είχαν αποκλείσει τα παιδιά. Υποστήριζαν ότι δεν είναι δυνατόν τα άλογα να χορεύουν βάλς. και θα χαλούσαμε λεφτά και χρόνο χωρίς λόγο. Εγώ πάλι είχα τις αμφιβολίες μου.
Αρκεστήκαμε να χαζέψουμε στα άλογα των αμαξών που περίμεναν πελατεία έξω από το παλάτι. Αυτά όμως σίγουρα δεν είναι Lipizzaner…
Προχωρήσαμε προς τις αυλές του παλατιού καθώς η ξενάγηση συνεχιζόταν παράλληλα. “Εδώ είναι το άγαλμα του Ιωσήφ του Α’ (της Σίσσυς) και προς τα εκεί είναι η νότια πύλη του παλατιού που βγάζει στην πλατεία της Μαρίας Θηρεσίας”.
Από όλο αυτό το σύμπλεγμα των παλατιών εγώ ήθελα να πάω στο κτίριο της Βιβλιοθήκης. Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας ήταν μέρος του Παλατιού, με ξεχωριστή είσοδο από την Josefplatz.
Γυρίσαμε πίσω, βγήκαμε από την κεντρική είσοδο του παλατιού στην Michaelplatz και στρίψαμε στην Reitschulgasse ώσπου φτάσαμε και στην είσοδο της Βιβλιοθήκης.
Βγάλαμε ένα ομαδικό οικογενειακό εισιτήριο και μπήκαμε μέσα.
Η πανέμορφη αίθουσα της Αυστριακής Εθνικής Βιβλιοθήκης, η λεγόμενη και State Hall, έχει μήκος 80μ. και ύψος 20μ. Με την είσοδό σου στην αίθουσα νιώθεις ένα δέος αντικρίζοντας τους χιλιάδες τόμους, τις ξύλινες προθήκες και τις σκάλες που εκτείνονται από το πάτωμα ως την φιλοτεχνημένη οροφή.
Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας ιδρύθηκε από τους Αψβούργους, οι οποίοι τη χρησιμοποίησαν για να στεγάσουν εγκυκλοπαίδειες, μεσαιωνικά λογοτεχνήματα, διάφορα έργα τέχνης και χειρόγραφα. Φιλοξενεί ακόμα πολύτιμες εκδόσεις Ευαγγελίων, μεγάλη συλλογή ατλάντων και παπύρων, μια από τις μεγαλύτερες συλλογές των γραπτών του Μάρτιν Λούθερ από την εποχή των μεταρρυθμίσεων, αλλά και κάποιες εξαιρετικές βενετσιάνικες μπαρόκ σφαίρες.
Η μικρή μας φίλη έδειξε ιδιαίτερο ενθουσιασμό με τη βιβλιοθήκη. Ήταν ένα από τα ελάχιστα μέρη που απ’ ότι κατάλαβα δεν είχε έρθει με το σχολείο της και έτσι τράβηξε αρκετές φωτογραφίες και κράτησε έως και σημειώσεις για να τα δείξει στους συμμαθητές της.
Η επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη δεν ήταν μεγάλης διάρκειας. Μετά από αυτή εγκαταλείψαμε πια το οικοδομικό τετράγωνο του παλατιού…
Συνεχίσαμε τη βόλτα μας με την ανάλογη ξενάγηση φυσικά...
“Εδώ η εκκλησία του Αγίου Στεφάνου, που είναι ο Καθεδρικός και η πιο σημαντική εκκλησία της πόλης. Εδώ είναι ο στύλος της πανώλης που χτίστηκε από τον Λεοπόλδο Α’ για να θυμούνται την απαλλαγή της Βιέννης από την επιδημία” Είχε και ιστορικά στοιχεία μέσα η ξενάγηση. Τύφλα να ‘χουν τα πρακτορεία.
Χώρια του ότι ήξερε και tips. Στα νότια της πλατείας του Αγίου Στεφάνου υπήρχε ένας πλανόδιος που είχε εξαιρετικό παγωτό με 1€ την μπάλα! Την παραγγελία των 6 παγωτών την έκανε η μοναδική γερμανόφωνη της παρέας η μικρή μας 10χρονη φίλη. Ήταν και η μόνη που μιλούσε Γερμανικά.
Στην Stephansdom δεν σταθήκαμε ιδιαίτερα ή μάλλον θα έλεγα ότι δεν σταθήκαμε καθόλου. Πιστή στην υπόσχεσή μου ότι αυτή η εκδρομή είναι αναψυχής δεν καταπίεσα κανέναν να με συνοδεύσει στον Καθεδρικό του Αγίου Στεφάνου. Εγώ βέβαια δεν μπορούσα να περνάω απ’ έξω και να μην ρίξω μια ματιά. Η τεράστια γοτθική εκκλησία είναι από τα διασημότερα μέρη στη Βιέννη. Από την άλλη μεριά, με τις εκκλησίες μάλλον και εγώ έχω «κλείσει» ως τουρίστας, οπότε μπήκα μέσα για να τη δω τόση ώρα όση να μη λιώσει το παγωτό που με περίμενε στα χέρια της κόρης μου.
Μπροστά στο συντριβάνι του Λεοπόλδου επί της οδού Graben και σε πολύ κεντρικό σημείο είδαμε σε ένα παράθυρο μια Ελληνική σημαία και ένα σήμα της Ελληνικής Δημοκρατίας, που ο ξεναγός μας, μας το έδειξε μεν, αλλά δεν ήξερε τίποτα σχετικά. Οι Βιεννέζοι συμφορουμίτες (ή και όποιοι άλλοι προαιρούνται) αν ξέρουν κάτι παρακαλώ…ας μας πουν!
Σε ένα στενό κάθετο στην πολύ κεντρική Rotenturmstrasse είδαμε και την οδό Griechengasse, στην οποία βρίσκεται και η ελληνική εκκλησία. Σε κάποιο ειδικά διαμορφωμένο χώρο της εκκλησίας ήταν και το ελληνικό σχολείο, στο οποίο παρακολουθούσε μαθήματα η μικρή μας φίλη.
...πίσω από την ελληνική ταβέρνα είναι η εκκλησία...
Με την ξενάγηση και το περπάτημα είχε έρθει και η πείνα και όπως καταλαβαίνει κανείς … η αραβική κουζίνα ήταν μονόδρομος.
Αποφασίσαμε να πάμε με τα πόδια στο σπίτι του φίλου μας, όπου εκεί μας περίμενε η γυναίκα του με αραβικές σπεσιαλιτέ. Το σπίτι δεν ήταν μακριά. Ήταν κοντά στο Prater. Ευκαιρία να περπατήσουμε λίγο και εκτός κέντρου.
Και περπατήσαμε. Από οικιστικής απόψεως η Βιέννη συνεχίστηκε στο ίδιο μοτίβο, όπως είναι και το κέντρο της. Γεμάτη με όμορφα μπαρόκ σπίτια. Περάσαμε πάνω από ένα κανάλι του Δούναβη, οι όχθες του οποίου το βράδυ μετατρέπονται σε ένα μεγάλο μπαρ, σύμφωνα πάντα με τα λεγόμενα του ξεναγού μας.
Πάνω στην Taborstrasse συναντήσαμε ένα φαρμακείο αντίκα, στο οποίο και μπήκαμε να χαζέψουμε
Στον ίδιο δρόμο είδαμε και το παλαιότερο ξενοδοχείο της πόλης, το “Stefanie”. Η ξενάγηση συνεχιζόταν δηλαδή…
Περάσαμε και ρίξαμε και μια ματιά και στο γερμανικό σχολείο της μικρής μας φίλης…
Φτάσαμε και στο σπίτι των φίλων μας. Συναντήσαμε και τη γυναίκα του αλλά και τα υπόλοιπα παιδιά του. Τα άλλα παιδάκια ήταν πολύ μικρά όταν έφυγαν από την Ελλάδα και μόνο το μεγαλύτερο καταλάβαινε τα Ελληνικά μας. Τα Γερμανικά ήταν πλέον η γλώσσα τους. Παρόλα αυτά ήταν πολύ επικοινωνιακά και είχαν μεγάλη χαρά που τους επισκέφτηκαν οι Έλληνες φίλοι τους. Και εμείς επίσης.
Τώρα σχετικά με το φαγητό που είχε ετοιμάσει η νοικοκυρά τι να πω;
Θα αφήσω μια φωτογραφία να μιλήσει μόνη της...
Όχι τελικά είναι δύσκολο να καταλάβετε με τη φωτογραφία μόνο. Νομίζω ότι θα τα περιγράψω…
Αλλά όχι τώρα... σε επόμενο post.
Στο μεταξύ αν το βρει κάποιος νωρίτερα … πριν την αποκάλυψη... ... ας μας πει...
............................ ..post....................................................
Το πρωί αφού ετοίμασα ένα πλούσιο ταξιδιωτικό πρωινό με γάλα, corn flakes, αυγά, φρυγανισμένο ψωμί, μερέντα, χυμούς, κάθισα στην αυλή με το καπουτσίνο μου για να οργανώσω την ημέρα μας. Έπρεπε να αναπροσαρμόσω το πρόγραμμα της ημέρας αφού πλέον στο προσκήνιο υπήρχαν και οι φίλοι μας.
Στο σημερινό πρόγραμμα είχα στο μυαλό μου να ξεκινήσουμε με το μουσείο Φυσικής Ιστορίας και να συνεχίσουμε με το Δημαρχείο της Βιέννης, το οποίο σήμερα Τετάρτη είχε οργανωμένη δωρεάν ξενάγηση.
Οι συνήθεις πρωινές καθυστερήσεις μας έφεραν στο σταθμό Schottentor, που είναι κοντά στο Rathaus κατά τις 11:00, που σημαίνει ότι δεν θα προλαβαίναμε να είμαστε στη 1:00 στο Δημαρχείο αν πηγαίναμε στο Φυσικής Ιστορίας. Δεν με πείραξε και πολύ, γιατί είχα εναλλακτική ώρα για το μουσείο. Κάπου όμως θα έπρεπε να «σκοτώσουμε» την ώρα μας έως τη 1:00 που θα πηγαίναμε στην ξενάγηση.
Το Εθνικό Θέατρο της Βιέννης, το Burgtheater βρίσκεται απέναντι ακριβώς από το Δημαρχείο...
Φημίζεται για τις πολύ καλές παραγωγές θεατρικών έργων που ανεβάζει. Μπήκαμε μέσα στο Θέατρο με την ελπίδα ότι μπορεί να δούμε και έναν “Klimt” που έχει μέσα, αλλά αυτό μάλλον βρίσκεται στα ενδότερά του, αφού δεν τον είδα πουθενά. Περιοριστήκαμε μόνο να δούμε την είσοδό του Θεάτρου.
Σήμερα παιζόταν «Οι Βάκχες» του Ευρυπίδη!
Είχαμε και χρόνο για καφέ. Που να πάμε για καφέ στη Βιέννη; Σε ποιο να πρωτοπάμε; Η Βιέννη που φημίζεται για τα καφέ της έχει τόσες πολλές επιλογές, που δεν ήξερα ποιο να διαλέξω. Demel, Sacher, Central, Kleines café, Café Landtmann Café Hawelka, Café Museum, Café Sperl. Όλα είναι διάσημα και όλα είναι ωραία.
Απέκλεισα τα πιο μακρινά και στη συνέχεια απέκλεισα και το πιο κοντινό, που ήταν το Landtmann αφού ήδη στεκόμουν απ’ έξω του (είναι απέναντι από το θέατρο) και κοιτώντας το αποφάσισα ότι το Central με “τραβούσε” πιο πολύ.
Διασχίσαμε την Herrengasse ...
...και στο Νο 14 της οδού βρεθήκαμε έξω από το πολύ όμορφο κτίριο Palais Ferstel, ένα μέγαρο του 1860, που αρχικά στέγασε το Χρηματιστήριο της Βιέννης και την Αυστρο-ουγγρική Τράπεζα...
Από το 1906 φιλοξενεί το Café Central, το οποίο βρίσκεται στην πρώην κεντρική αίθουσα της Τράπεζας.
Την ώρα που φτάσαμε (11:00 π.μ.) δεν συναντήσαμε τις ουρές που συνήθως έχει στην είσοδο.
Μπαίνοντας νομίζεις προς στιγμή ότι μπαίνεις σε κάποιο παλάτι. Ο χώρος είναι πολύ εντυπωσιακός, γεμάτο αψίδες, ζωγραφιστά ταβάνια, πολλά φώτα, μαρμάρινους κίονες, πολυελαίους και πολλά χρυσά στοιχεία.
Μας υποδέχτηκε ο φανατικός θαμώνας του Café Central, (το ομοίωμα) του ποιητή Πέτερ Άλτενμπεργκ, ο οποίος είχε το καφέ σαν το σπίτι του, αφού δεχόταν σε αυτό έως και την αλληλογραφία του εδώ...
H «υποδοχή» του Central μας οδήγησε σε συγκεκριμένο τραπέζι για να καθίσουμε, το οποίο ήταν μπροστά στον Josef και τη Sisi...
Το café Central αποτελούσε τόπο συνάντησης της βιεννέζικης διανόησης. Εκτός από συγγραφείς, ποιητές, συνθέτες, ζωγράφους, αρχιτέκτονες της Βιέννης του 19ου αι. εδώ έπιναν τον καφέ τους και ο Φρόυντ και ο Γκαίτε, αλλά και οι Λένιν και Τρότσκι.
Σήμερα πίνουν τον καφέ τους τουρίστες και ντόπιοι και λέγεται μάλιστα ότι σερβίρονται περίπου 1.000 φλιτζάνια καφέ ημερησίως!
Παραγγείλαμε … ότι λένε συνήθως οι διάφοροι οδηγοί να παραγγείλουμε δηλ. καφέ και γλυκά. Πήραμε τον παραδοσιακό Βιενέζικο καφέ mélange (αυστριακή εκδοχή του espresso με αφρόγαλα), δύο strudel μήλου και ένα σουφλέ σοκολάτας...
Όλα ήταν ωραία ήταν, αλλά πιο πολύ μου άρεσε αυτό το αρχοντικό περιβάλλον. Οι καμάρες με νωπογραφίες στην οροφή, τα βελούδινα κόκκινα καθίσματα, οι σερβιτόροι-γαμπροί και το ωραίο σέρβις. Όμορφα…
Είχε περάσει 12:30 η ώρα και σε λίγο θα έπρεπε να φύγουμε για να προλάβουμε το tour στο Δημαρχείο. Όπου να’ ναι όμως θα ερχόντουσαν να μας συναντήσουν ο φίλος μας με τη κόρη του. Ο γιος μου και εγώ βιαστήκαμε να φύγουμε για να πάμε να βγάλουμε εισιτήρια για το tour και όταν θα ερχόντουσαν και οι άλλοι θα μας ακολουθούσαν και θα βρισκόμασταν στο Δημαρχείο όλοι μαζί.
Το Δημαρχείο της Βιέννης (Rathaus) είναι ένα εντυπωσιακό γοτθικό κτίριο, στο οποίο εδρεύει το κεντρικό γραφείο της δημοτικής διοίκησης της Βιέννης. Είναι ένα τεράστιο κτίριο 14.000 τ.μ. του 1883, στο οποίο σήμερα εργάζονται περί τα 2.000 άτομα.
Με το που φτάσαμε στο κέντρο επισκεπτών δέχτηκα ένα …“πλήγμα”. Στον γκισέ των εισιτηρίων υπήρχε ταμπελίτσα που έλεγε: «Το group της 1:00 η ώρα είναι πλήρες. Επόμενο group στις 2:15». Απογοητεύτηκα. Πάει η μέρα μας. Δεν θα προλάβουμε τίποτα να κάνουμε απ’ ότι είχα στο μυαλό μου.
Πήρα δωρεάν εισιτήρια για όλους και καθίσαμε να περιμένουμε τους άλλους να έρθουν, αλλά και να σκεφτώ πως θα στριμώξω και τι στο υπόλοιπο της ημέρας.
Ήρθαν και οι φίλοι μας. Πολύ χάρηκα που τους είδα. Με το που τέλειωσε η μικρή φίλη μας το σχολείο της για σήμερα (στις 12:00 σχολούσαν) ήρθε αμέσως με τον μπαμπά της να μας συναντήσει. Με την κόρη μου γνωρίζονταν από την Ελλάδα και ταιριάξανε πολύ και το επόμενο διήμερο δεν ξεκόλλησαν καθόλου η μία από την άλλη.
Τους άφησα για λίγο προκειμένου να βρω μια τουαλέτα. Έσπρωξα μια γυάλινη πόρτα και μπήκα μέσα στο Δημαρχείο. Ανέβηκα και σε μια σκάλα και χωρίς να το καταλάβω και πολύ, ψάχνοντας για το Frauentoilette χώθηκα για τα καλά μέσα στους διαδρόμους του Δημαρχείου.
Μόνο που οι διάδρομοι αυτοί που περπατούσα δεν έμοιαζαν και πολύ με Δημαρχείου. Πιο πολύ με παλατιού έμοιαζαν.
Τι γίνεται με αυτήν την πόλη; Σε όποιο κτίριο και να μπω θα μοιάζει με παλάτι;
Κατά λάθος βρέθηκα μέσα στο Δημαρχείο αλλά συνειδητά πια συνέχισα να περπατώ μέσα στο κτίριο. Όταν κατάλαβα ότι μπορούσα να κάνω το tour μόνη μου, χωρίς το group, πήρα τηλέφωνο το γιο μου και τον ρώτησα αν θέλει να συμμετέχει στο private tour μου. «Μπα!», μου είπε αλλά «πάρε το χρόνο σου». «Σε περιμένουμε».
Έτσι, ανεβοκατέβηκα σε ορόφους …
...διέσχισα διαδρόμους …
...θαύμασα έργα τέχνης …
...μπήκα σε αίθουσες συνεδριάσεων…
...είδα και τη θέα από τα παράθυρά του...
Άνοιξα και πόρτες γραφείων. Κάποιοι δούλευαν μέσα. Τους έλεγα “Sorry” και ξαναέκλεινα την πόρτα. Στο τέλος ενός διαδρόμου βρήκα και έναν φύλακα. Μάλλον παρα-προχώρησα στα ενδότερα αφού ο φύλακας με ύφος απορημένο μου έκανε νόημα λέγοντας μου να γυρίσω πίσω από εκεί που ήρθα.
Βρήκα και δυο κοπέλες, οι οποίες προσφέρθηκαν να με βγάλουν και φωτογραφία (κανονική, όχι selfie).
Γενικά πολύ μου άρεσε η απρογραμμάτιστη αυτή βόλτα μου και γλύτωσα και το “περίμενε” του group.
...κατέβηκα κάτω όπου βρήκα τους άλλους να με περιμένουν. Όχι όμως όλους. Τα κορίτσια έλειπαν...
«Που είναι τα κορίτσια;»
«Πήγαν μια βόλτα»
«Ένα 12χρονο παρέα με ένα δεκάχρονο πήγαν μόνες τους βόλτα στη Βιέννη;»
«Α! μην ανησυχείς. Εδώ στην Αυστρία, δεν κινδυνεύουν από τίποτα.»
Μπορεί, αλλά εμένα μου φαίνεται αδιανόητο να κυκλοφορούν μόνες τους.
Πήραμε και εμείς τα ποδαράκια μας να βρούμε τα παιδιά μας και μετά με το καλό θα κάναμε τη βόλτα μας στο κέντρο της Βιέννης...
Αυτά είχαν φτάσει λίγο πριν το cafe Central και χαζολογούσαν σε μια υπαίθρια αγορά...
Στη συνέχεια κάναμε μια μεγάλη βόλτα στο κέντρο της Βιέννης με τον φίλο μας να εκτελεί χρέη ξεναγού. “Από εδώ είναι το παλάτι Hofburg, από εδώ είναι η σχολή Lipizzaner, από εδώ η αυλή των ανακτόρων” κ.τ.λ.
Άμα το καλοσκεφτώ σαν σε γκρουπάκι είμαστε, αφού είχαμε συνοδό που μας ξεναγούσε και εγώ ακολουθούσα βγάζοντας φωτογραφίες, ενώ συνήθως πηγαίνω μπροστά με το χάρτη-κινητό στο χέρι ψάχνοντας τα προσημειωμένα «αστεράκια» του χάρτη μου.
Περπατούσα χαλαρά και παράλληλα απολάμβανα εικόνες μιας άλλης εποχής...
Σε λίγο φτάσαμε μπροστά στο παλάτι Hofburg…
Το παλάτι Hofburg ήταν η χειμερινή κατοικία των Αψβούργων.
Αποτελεί ένα συγκρότημα κτιρίων, με περίπου 2.600 δωμάτια. Σήμερα φιλοξενεί τα γραφεία του Προέδρου της Αυστρίας, διάφορα υπηρεσιακά διαμερίσματα, κάποια μουσεία καθώς και τη χειμερινή σχολή ιππασίας.
Περάσαμε την είσοδο του παλατιού…
“Εδώ είναι το μουσείο της Σίσσυ και εδώ η συλλογή των ασημικών” συνέχιζε ακάθεκτος ο ξεναγός μας να μας δείχνει διάφορα καθώς περπατάγαμε ενώ παράλληλα αναπολούσαμε τα χρόνια που ήταν στην Ελλάδα και λέγαμε και τα νέα μας. Ανακατεμένες κουβέντες είχαμε και συχνά μπερδεύαμε και τη μία κουβέντα με την άλλη προσπαθώντας να τα κάνουμε όλα παράλληλα με τα αξιοθέατα.
Προσπεράσαμε και την περίφημη Ισπανική Σχολή ιππασίας. Την παράσταση των λευκών αλόγων Lipizzaner ομολογώ ότι θα ήθελα να την βλέπαμε, αλλά κατά τον σχεδιασμό του ταξιδιού μου την είχαν αποκλείσει τα παιδιά. Υποστήριζαν ότι δεν είναι δυνατόν τα άλογα να χορεύουν βάλς. και θα χαλούσαμε λεφτά και χρόνο χωρίς λόγο. Εγώ πάλι είχα τις αμφιβολίες μου.
Αρκεστήκαμε να χαζέψουμε στα άλογα των αμαξών που περίμεναν πελατεία έξω από το παλάτι. Αυτά όμως σίγουρα δεν είναι Lipizzaner…
Προχωρήσαμε προς τις αυλές του παλατιού καθώς η ξενάγηση συνεχιζόταν παράλληλα. “Εδώ είναι το άγαλμα του Ιωσήφ του Α’ (της Σίσσυς) και προς τα εκεί είναι η νότια πύλη του παλατιού που βγάζει στην πλατεία της Μαρίας Θηρεσίας”.
Από όλο αυτό το σύμπλεγμα των παλατιών εγώ ήθελα να πάω στο κτίριο της Βιβλιοθήκης. Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας ήταν μέρος του Παλατιού, με ξεχωριστή είσοδο από την Josefplatz.
Γυρίσαμε πίσω, βγήκαμε από την κεντρική είσοδο του παλατιού στην Michaelplatz και στρίψαμε στην Reitschulgasse ώσπου φτάσαμε και στην είσοδο της Βιβλιοθήκης.
Βγάλαμε ένα ομαδικό οικογενειακό εισιτήριο και μπήκαμε μέσα.
Η πανέμορφη αίθουσα της Αυστριακής Εθνικής Βιβλιοθήκης, η λεγόμενη και State Hall, έχει μήκος 80μ. και ύψος 20μ. Με την είσοδό σου στην αίθουσα νιώθεις ένα δέος αντικρίζοντας τους χιλιάδες τόμους, τις ξύλινες προθήκες και τις σκάλες που εκτείνονται από το πάτωμα ως την φιλοτεχνημένη οροφή.
Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας ιδρύθηκε από τους Αψβούργους, οι οποίοι τη χρησιμοποίησαν για να στεγάσουν εγκυκλοπαίδειες, μεσαιωνικά λογοτεχνήματα, διάφορα έργα τέχνης και χειρόγραφα. Φιλοξενεί ακόμα πολύτιμες εκδόσεις Ευαγγελίων, μεγάλη συλλογή ατλάντων και παπύρων, μια από τις μεγαλύτερες συλλογές των γραπτών του Μάρτιν Λούθερ από την εποχή των μεταρρυθμίσεων, αλλά και κάποιες εξαιρετικές βενετσιάνικες μπαρόκ σφαίρες.
Η μικρή μας φίλη έδειξε ιδιαίτερο ενθουσιασμό με τη βιβλιοθήκη. Ήταν ένα από τα ελάχιστα μέρη που απ’ ότι κατάλαβα δεν είχε έρθει με το σχολείο της και έτσι τράβηξε αρκετές φωτογραφίες και κράτησε έως και σημειώσεις για να τα δείξει στους συμμαθητές της.
Η επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη δεν ήταν μεγάλης διάρκειας. Μετά από αυτή εγκαταλείψαμε πια το οικοδομικό τετράγωνο του παλατιού…
Συνεχίσαμε τη βόλτα μας με την ανάλογη ξενάγηση φυσικά...
“Εδώ η εκκλησία του Αγίου Στεφάνου, που είναι ο Καθεδρικός και η πιο σημαντική εκκλησία της πόλης. Εδώ είναι ο στύλος της πανώλης που χτίστηκε από τον Λεοπόλδο Α’ για να θυμούνται την απαλλαγή της Βιέννης από την επιδημία” Είχε και ιστορικά στοιχεία μέσα η ξενάγηση. Τύφλα να ‘χουν τα πρακτορεία.
Χώρια του ότι ήξερε και tips. Στα νότια της πλατείας του Αγίου Στεφάνου υπήρχε ένας πλανόδιος που είχε εξαιρετικό παγωτό με 1€ την μπάλα! Την παραγγελία των 6 παγωτών την έκανε η μοναδική γερμανόφωνη της παρέας η μικρή μας 10χρονη φίλη. Ήταν και η μόνη που μιλούσε Γερμανικά.
Στην Stephansdom δεν σταθήκαμε ιδιαίτερα ή μάλλον θα έλεγα ότι δεν σταθήκαμε καθόλου. Πιστή στην υπόσχεσή μου ότι αυτή η εκδρομή είναι αναψυχής δεν καταπίεσα κανέναν να με συνοδεύσει στον Καθεδρικό του Αγίου Στεφάνου. Εγώ βέβαια δεν μπορούσα να περνάω απ’ έξω και να μην ρίξω μια ματιά. Η τεράστια γοτθική εκκλησία είναι από τα διασημότερα μέρη στη Βιέννη. Από την άλλη μεριά, με τις εκκλησίες μάλλον και εγώ έχω «κλείσει» ως τουρίστας, οπότε μπήκα μέσα για να τη δω τόση ώρα όση να μη λιώσει το παγωτό που με περίμενε στα χέρια της κόρης μου.
Μπροστά στο συντριβάνι του Λεοπόλδου επί της οδού Graben και σε πολύ κεντρικό σημείο είδαμε σε ένα παράθυρο μια Ελληνική σημαία και ένα σήμα της Ελληνικής Δημοκρατίας, που ο ξεναγός μας, μας το έδειξε μεν, αλλά δεν ήξερε τίποτα σχετικά. Οι Βιεννέζοι συμφορουμίτες (ή και όποιοι άλλοι προαιρούνται) αν ξέρουν κάτι παρακαλώ…ας μας πουν!
Σε ένα στενό κάθετο στην πολύ κεντρική Rotenturmstrasse είδαμε και την οδό Griechengasse, στην οποία βρίσκεται και η ελληνική εκκλησία. Σε κάποιο ειδικά διαμορφωμένο χώρο της εκκλησίας ήταν και το ελληνικό σχολείο, στο οποίο παρακολουθούσε μαθήματα η μικρή μας φίλη.
...πίσω από την ελληνική ταβέρνα είναι η εκκλησία...
Με την ξενάγηση και το περπάτημα είχε έρθει και η πείνα και όπως καταλαβαίνει κανείς … η αραβική κουζίνα ήταν μονόδρομος.
Αποφασίσαμε να πάμε με τα πόδια στο σπίτι του φίλου μας, όπου εκεί μας περίμενε η γυναίκα του με αραβικές σπεσιαλιτέ. Το σπίτι δεν ήταν μακριά. Ήταν κοντά στο Prater. Ευκαιρία να περπατήσουμε λίγο και εκτός κέντρου.
Και περπατήσαμε. Από οικιστικής απόψεως η Βιέννη συνεχίστηκε στο ίδιο μοτίβο, όπως είναι και το κέντρο της. Γεμάτη με όμορφα μπαρόκ σπίτια. Περάσαμε πάνω από ένα κανάλι του Δούναβη, οι όχθες του οποίου το βράδυ μετατρέπονται σε ένα μεγάλο μπαρ, σύμφωνα πάντα με τα λεγόμενα του ξεναγού μας.
Πάνω στην Taborstrasse συναντήσαμε ένα φαρμακείο αντίκα, στο οποίο και μπήκαμε να χαζέψουμε
Στον ίδιο δρόμο είδαμε και το παλαιότερο ξενοδοχείο της πόλης, το “Stefanie”. Η ξενάγηση συνεχιζόταν δηλαδή…
Περάσαμε και ρίξαμε και μια ματιά και στο γερμανικό σχολείο της μικρής μας φίλης…
Φτάσαμε και στο σπίτι των φίλων μας. Συναντήσαμε και τη γυναίκα του αλλά και τα υπόλοιπα παιδιά του. Τα άλλα παιδάκια ήταν πολύ μικρά όταν έφυγαν από την Ελλάδα και μόνο το μεγαλύτερο καταλάβαινε τα Ελληνικά μας. Τα Γερμανικά ήταν πλέον η γλώσσα τους. Παρόλα αυτά ήταν πολύ επικοινωνιακά και είχαν μεγάλη χαρά που τους επισκέφτηκαν οι Έλληνες φίλοι τους. Και εμείς επίσης.
Τώρα σχετικά με το φαγητό που είχε ετοιμάσει η νοικοκυρά τι να πω;
Θα αφήσω μια φωτογραφία να μιλήσει μόνη της...
Όχι τελικά είναι δύσκολο να καταλάβετε με τη φωτογραφία μόνο. Νομίζω ότι θα τα περιγράψω…
Αλλά όχι τώρα... σε επόμενο post.
Στο μεταξύ αν το βρει κάποιος νωρίτερα … πριν την αποκάλυψη... ... ας μας πει...
............................ ..post....................................................
Last edited: