GTS
Member
- Μηνύματα
- 7.062
- Likes
- 20.474
Περιεχόμενα
Άγρια χαράματα στο Ben Gurion και στεκόμαστε στην ουρά για τον έλεγχο διαβατηρίων και την είσοδο στη χώρα του Ισραήλ, τη γη της επαγγελίας. Μετά από 2-3 τυπικές ερωτήσεις, εισερχόμαστε χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες στα ενδότερα και εξερχόμενοι του κτιρίου αναζητούμε στα δεξιά τα βανάκια τα οποία θα μας μεταφέρουν γρήγορα και φθηνά στην Ιερουσαλήμ, τον τελικό μας προορισμό για τις επόμενες 3 μέρες. Στο βαν πιάνουμε κουβέντα με έναν Έλληνα μοναχό, τον πατέρα Σάββα, που είναι γλυκύτατος και ομιλητικότατος για τέτοια ώρα. Η συνάντηση αυτή μας αλλάζει λίγο τα σχέδια, αφού καταβαίνουμε σε άλλη πύλη της παλιάς πόλης από αυτή που είχαμε σχεδιάσει και ήταν δίπλα στο κατάλυμά μας. Αντ’αυτού, κατεβαίνουμε μαζί του στη πύλη που είναι δυο βήματα από την ελληνορθόδοξη συνοικία και το Πατριαρχείο. Βοηθώντας το γέροντα με τη βαλίτσα του, μπαίνουμε στη παλιά πόλη σα τα φαντάσματα, επικρατεί ερημιά και ησυχία. Κάτι τέτοιες αναπάντεχες συναντήσεις είναι που σου χαρίζουν κάποιες ιδιαίτερες στιγμές στα ταξίδια και αυτό ακριβώς έγινε. Μπήκαμε με τον γέροντα μέσα στο Πατριαρχείο, όπου και μας ξενάγησε στα γρήγορα στα καταλύματα των μοναχών και στο ναό στο εσωτερικό του, όπου ετοιμάζονταν για λειτουργία. Καθώς λοιπόν βγήκαμε έξω στην αυλή, η εικόνα ήταν μαγική: ένας ξάστερος ουρανός, διαυγής σα κρύσταλλο, με μια φέτα φεγγάρι να λάμπει στην άκρη του έτοιμο να δύσει, μια φωτεινή σφραγίδα του Ισλάμ και με το διπλανό τζαμί να ορθώνεται στο διπλανό οικόπεδο πάνω από τα κεφάλια μας να συμπληρώνει την εικόνα. Ήταν λίγο πριν το χάραμα όταν ο μουεζίνης ξεκίνησε τη ψαλμωδία του, όπου και ανατρίχιασα κοιτώντας μια το φεγγάρι, μια το τζαμί και μια τους τρούλους από τον Πανάγιο Τάφο που βρισκόταν λίγο παραπέρα. Η μίξη των θρησκειών, των πολιτισμών σε μια στιγμή μόνο, ένα από τα πραγματικά highlight του ταξιδιού.
Αρπάζοντας την ευκαιρία, συνεννούμαστε με τους φρουρούς στην είσοδο, αφήνουμε τις βαλίτσες μας και πηγαίνουμε στο Πανάγιο Τάφο. Είναι πραγματική ευκαιρία να τον απολαύσουμε σχεδόν μόνοι μας, πριν τον κατακλύσουν τα πλήθη του χριστεπώνυμου πληρώματος όλων των ομολογιών που διεκδικούν μερίδιο σε αυτόν. Αρχικά χαμένοι καθώς πρόκειται για ένα μεγάλο σύμπλεγμα χώρων, παρεκκλησίων και μυστηριωδών δωματίων, εντοπίζουμε το κουβούκλιο του Πανάγιου Τάφου, όπου λειτουργούν Αρμένιοι ιερείς. Περιμένουμε να ολοκληρώσουν και μπαίνουμε μέσα για να προσκυνήσουμε. Ο χώρος είναι απέριττος, πολύ πιο απλός απ’ότι φανταζόμουν για το κορυφαίο μνημείο της Χριστιανοσύνης. Πρέπει να ήμουν ο μοναδικός άπιστος στο χώρο, αλλά ο σεβασμός μου και η ευλάβεια, αναμεμιγμένη με μπόλικη νύστα, δεν υπολοιπόταν των υπολοίπων, δηλ. ημών των 2 Ελλήνων και καμιά 15αριά ορθόδοξων ανατολικοευρωπαίων. Λίγο παραπέρα είναι το σημείο της αποκαθήλωσης, το οποίο δεν είναι παρά μια μαρμάρινη πλάκα στο πάτωμα με μια σειρά από μεγάλα καντήλια κρεμάμενα από πάνω της. Όχι, δε έπεσα στα 4 να προσκυνήσω εκεί και να φιλήσω το σημείο όπως οι υπόλοιποι, έχει και η ευλάβεια τα όριά της. Ανέβηκα όμως με προσμονή τα σκαλιά λίγο παραπέρα, όπου βρίσκεται το αγαπημένο μου σημείο του όλου συμπλέγματος, ο Γολγοθάς, ο φριχτός Γολγοθάς των ευαγγελίων. Ένας εντυπωσιακός σταυρός ορθώνεται πάνω σε ένα κομμάτι βράχου, προστατευμένου σε γυαλί. Για μένα είναι το συγκινητικότερο σημείο και το πιο ωραίο κομμάτι της διηγήσης των ευαγγελίων της Μ. Εβδομάδας, το σημείο όπου μόνος ο Ιησούς υπέφερε, μαρτύρησε, αφού τον απαρνήθηκαν οι πάντες, πλην της μητέρας του, μιας μαθήτριας και ενός μόνο μαθητή του. Οι υπόλοιποι είχαν σκορπίσει στους πέντε ανέμους, κι ας υποτίθεται ότι είχε αναστήσει και νεκρούς μπροστά τους, κι ας είχε κάνει τόσα θαύματα. Και μετά απορείς γιατί οι γυναίκες αντιμετωπίζονται τόσο διαφορετικά από τους άνδρες στη χριστιανική θρησκεία και δε θεωρούνται άξιες για το χρίσμα, αλλά αυτό είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο και μια άλλη συζήτηση, στην οποία νομίζω ότι ο Σαούλ, μετέπειτα γνωστός ως Απόστολος των Εθνών Παύλος, ίσως έχει την ευθύνη ως ο κατ’εξοχήν θεμελιωτής της νέας τότε θρησκείας.
Επιστρέφουμε στο Πατριαρχείο, παίρνουμε των ομματιών μας και διασχίζοντας τους πλακόστρωτους δρόμους της παλιάς πόλης που ξυπνούσε, κατευθυνθήκαμε προςτο κατάλυμά μας, το Austrian Hospice (sterreichisches Hospiz zur Heiligen Familie, Jerusalem erleben). Μόλις είχε χαράξει, είμασταν άυπνοι και ψόφιοι και τα δωμάτιά μας θα ήταν έτοιμα στις 2 το μεσημέρι. Δώσε μας δύναμη Αλλάχ να αντέξουμε μέχρι τότε…
Αρπάζοντας την ευκαιρία, συνεννούμαστε με τους φρουρούς στην είσοδο, αφήνουμε τις βαλίτσες μας και πηγαίνουμε στο Πανάγιο Τάφο. Είναι πραγματική ευκαιρία να τον απολαύσουμε σχεδόν μόνοι μας, πριν τον κατακλύσουν τα πλήθη του χριστεπώνυμου πληρώματος όλων των ομολογιών που διεκδικούν μερίδιο σε αυτόν. Αρχικά χαμένοι καθώς πρόκειται για ένα μεγάλο σύμπλεγμα χώρων, παρεκκλησίων και μυστηριωδών δωματίων, εντοπίζουμε το κουβούκλιο του Πανάγιου Τάφου, όπου λειτουργούν Αρμένιοι ιερείς. Περιμένουμε να ολοκληρώσουν και μπαίνουμε μέσα για να προσκυνήσουμε. Ο χώρος είναι απέριττος, πολύ πιο απλός απ’ότι φανταζόμουν για το κορυφαίο μνημείο της Χριστιανοσύνης. Πρέπει να ήμουν ο μοναδικός άπιστος στο χώρο, αλλά ο σεβασμός μου και η ευλάβεια, αναμεμιγμένη με μπόλικη νύστα, δεν υπολοιπόταν των υπολοίπων, δηλ. ημών των 2 Ελλήνων και καμιά 15αριά ορθόδοξων ανατολικοευρωπαίων. Λίγο παραπέρα είναι το σημείο της αποκαθήλωσης, το οποίο δεν είναι παρά μια μαρμάρινη πλάκα στο πάτωμα με μια σειρά από μεγάλα καντήλια κρεμάμενα από πάνω της. Όχι, δε έπεσα στα 4 να προσκυνήσω εκεί και να φιλήσω το σημείο όπως οι υπόλοιποι, έχει και η ευλάβεια τα όριά της. Ανέβηκα όμως με προσμονή τα σκαλιά λίγο παραπέρα, όπου βρίσκεται το αγαπημένο μου σημείο του όλου συμπλέγματος, ο Γολγοθάς, ο φριχτός Γολγοθάς των ευαγγελίων. Ένας εντυπωσιακός σταυρός ορθώνεται πάνω σε ένα κομμάτι βράχου, προστατευμένου σε γυαλί. Για μένα είναι το συγκινητικότερο σημείο και το πιο ωραίο κομμάτι της διηγήσης των ευαγγελίων της Μ. Εβδομάδας, το σημείο όπου μόνος ο Ιησούς υπέφερε, μαρτύρησε, αφού τον απαρνήθηκαν οι πάντες, πλην της μητέρας του, μιας μαθήτριας και ενός μόνο μαθητή του. Οι υπόλοιποι είχαν σκορπίσει στους πέντε ανέμους, κι ας υποτίθεται ότι είχε αναστήσει και νεκρούς μπροστά τους, κι ας είχε κάνει τόσα θαύματα. Και μετά απορείς γιατί οι γυναίκες αντιμετωπίζονται τόσο διαφορετικά από τους άνδρες στη χριστιανική θρησκεία και δε θεωρούνται άξιες για το χρίσμα, αλλά αυτό είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο και μια άλλη συζήτηση, στην οποία νομίζω ότι ο Σαούλ, μετέπειτα γνωστός ως Απόστολος των Εθνών Παύλος, ίσως έχει την ευθύνη ως ο κατ’εξοχήν θεμελιωτής της νέας τότε θρησκείας.
Επιστρέφουμε στο Πατριαρχείο, παίρνουμε των ομματιών μας και διασχίζοντας τους πλακόστρωτους δρόμους της παλιάς πόλης που ξυπνούσε, κατευθυνθήκαμε προςτο κατάλυμά μας, το Austrian Hospice (sterreichisches Hospiz zur Heiligen Familie, Jerusalem erleben). Μόλις είχε χαράξει, είμασταν άυπνοι και ψόφιοι και τα δωμάτιά μας θα ήταν έτοιμα στις 2 το μεσημέρι. Δώσε μας δύναμη Αλλάχ να αντέξουμε μέχρι τότε…