1.Η ενοικίαση αυτοκινήτου στην χώρα είναι μάλλον μονόδρομος,εκτός και θέλετε να περιοριστείτε σε μια πόλη και τα πέριξ της.
Τα γραφεία ενοικίασης βρίσκονται εντός του Ben Gurion,αλλά εμείς παραλάβαμε το δικό μας που είχαμε κλείσει μέσω internet από την Europecar,από την airport city,μερικά χλμ έξω από το terminal.
Το να περιλαμβάνεται gps στην τιμή είναι σοφότατο,γιατί ναι μεν το οδικό δίκτυο είναι άριστο αλλά στις πόλεις,υπάρχουν πολλοί ανισόπεδοι κόμβοι που καθιστούν δυσχερή την εύρεση της σωστής κατεύθυνσης.Η σήμανση βέβαια είναι καλή αλλά χρειάζεται κάποιος χρόνος προσαρμογής για να μπορείς να κινηθείς χωρίς καθοδήγηση.
Σημειωτέον ότι στους χάρτες του gps δεν περιλαμβάνονται τα παλαιστινιακά εδάφη,πράγμα που μπορεί να καταστεί εμπόδιο για την χάραξη μιας διαδρομής.Έχετέ το υπόψιν σας,για να μην πελαγώσετε τελευταία στιγμή,ή χαθείτε πχ στους δρόμους της Βηθλεέμ.
2.Η Ιερουσαλήμ φιλοξενεί τα ιερότερα σημεία των 3 μεγαλύτερων μονοθειστικών θρησκειών...είναι κρίμα όμως να σταθεί κάποιος μόνο σε αυτά καθώς είναι και τα πιο εμπορικά.
Αν αποφασίσετε να επισκεφτείτε το Dome,κάντε το νωρίς το πρωί για να αποφύγετε τις ορδές των τουριστών αλλά και την αναμονή στο metal detector καθώς η είσοδος για τους μη μουσουλμάνους γίνεται μόνο μέσω της Dung Gate.
Βρείτε το Little Western Wall - Wikipedia, the free encyclopedia .Όχι γιατί είναι κάτι τρομερό,αλλά γιατί θα σας δοθεί η δυνατότητα να ανακαλύψετε κάποιες γοητευτικές γωνιές της παλιάς πόλης.
Η ουρά για τον Πανάγιο Τάφο είναι πάντα μεγάλη...ίσως πλην των ωρών ξεκούρασης και φαγητού των τουριστών.Μια τέτοια ώρα λοιπόν,καταφέραμε να επισκεφτούμε την κρύπτη δις,μέσα σε ένα μισάωρο.Η ευρύτερη εκκλησία έχει και άλλες χάρες όπως το παρεκκλήσιο της Αγ.Έλενας,το παρεκκλήσιο της εύρεσης του Σταυρού,ο τάφος του Ιωσήφ της Αριμαθαίας κα.Δεν θα μισθώναμε οδηγό,και είχαμε τυπώσει μια κάτοψη για να ξετρυπώσουμε κάθε σημείο του ενδιαφέροντος αυτού ναού.
Η Via Dolorosa είναι ίσως η μεγαλύτερη tourist trap,αλλά κάτι που όλοι τελικά κάνουν.Αποτελείται από 14 σημεία σταθμούς,που σημαίνονται στον δρόμο αλλά οι 5 τελευταίοι βρίσκονται εντός της εκκλησίας του Πανάγιου Τάφου.
Το Muristan αξίζει προσοχής και είναι ιδανικό για ανάπαυση από την οχλοβοή του κεντρικού souk και του Πανάγιου Τάφου.Δοκιμάστε να ανεβείτε τα 177 σκαλιά του καμπαναριού της Λουθηρανικής εκκλησίας του Λυτρωτή για πανοραμική θέα της παλιάς πόλης.
Η παλιά πόλη συγκλονίζει με την "αρμονική" συνύπαρξη τόσο ετερογενών πληθυσμών.Είναι απίστευτο να βλέπεις στο ίδιο πλάνο χριστιανό,Εβραίο και μουσουλμάνο με την έντονη αστυνομική και στρατιωτική παρουσία να θυμίζει πόσο λεπτή είναι αυτή η ισορροπία.
Για φαγητό εντός των τειχών επιλέξτε Armenian tavern(μην παραλείψετε να δοκιμάσετε khaghoghi derev)και Abu Shukri (για εξαιρετικό φαλάφελ).
Η απόλυτη γοητεία της παλιάς πόλης όμως,είναι όταν εξαφανίζονται οι τουρίστες και κλείνουν τα κιτσομάγαζα των κεντρικών δρόμων.Το βραδάκι οι άδειοι δρόμοι είναι μαγευτικοί!!!!!!
3.Η σύγχρονη Ιερουσαλήμ δείχνει τον κοσμικό και πιο "εξευρωπαισμένο" χαρακτήρα της στην περιοχή της Nahalat Shiva,την καρδιά της νυχτερινής διασκέδασης.Ιδίως η Rivlin και η Koresh θυμίζουν μυκονιάτικα στενά τον Αύγουστο.
Για "σβήσιμο" αράξτε στο σουπάδικο της Kheshin(μανιταρόσουπες,ρεβυθόσουπες,σούπα γλυκοπατάτας),με ατού την σούπα ημέρας και την shakshuka.Όλα μαγειρεύονται σχεδόν μπροστά στα μάτια σου από μια ομάδα φιλόξενων νέων σε τελείως οικογενειακό περιβάλλον.
Αποφύγετε την ανατολική Ιερουσαλήμ,ιδίως το βράδυ οδικώς,γιατί έχει εκπλήξεις και παγίδες που δύσκολα ξεπερνιούνται χωρίς την βοήθεια κάποιου ντόπιου.
4.Στα παλαιστινιακά εδάφη δεν είναι απαγορευτικό να κυκλοφορήσεις και καθόλου επικίνδυνο,θα έλεγα μάλιστα ότι οι παλαιστίνιοι είναι μάλλον περισσότερο φιλικοί και εγκάρδιοι.
Η Ιεριχώς διεκδικεί τα σκήπτρα της αρχαιότερης πόλης του κόσμου,αλλά σε γενικές γραμμές είναι ψιλοαδιάφορη.Ούτε η αρχιτεκτονική της ούτε ο αρχαιολογικός χώρος προκαλούν σοβαρό ενδιαφέρον.Ιδίως ο τελευταίος είναι ακόμα στα σπάργανα,με τις εργασίες να συνεχίζονται και να ολοκληρώνονται τους επόμενους μήνες.Είπαμε επίσης πως οι συκομουριές είναι 2.Καθολικοί και Ορθόδοξοι δεν ταυτίστηκαν για μια ακόμα φορά.Μάλλον το πιο αξιοσημείωτο της πόλης είναι το φαγητό της,μουσουλμανική γαρ!
Η Βηθλεέμ,τρομάζει με το τείχος και το checkpoint στην είσοδό της,αλλά τα τουριστικά τσουνάμι στην καρδιά της,την πλατεία Manger,διώχνουν κάθε φόβο.Στο ναό της Γεννήσεως,οι ουρές είναι απίστευτες ακόμα και λίγο πριν το κλείσιμο,αλλά με μια "δωρεά" σε κάποιον από τους ορθόδοξους ιερείς,όλα γίνονται εύκολα,γρήγορα και με προσωπικό ξεναγό.Πέραν του ναού,η πλατεία δεν έχει κάτι άλλο να προσφέρει πλην των αμέτρητων κιτσομάγαζων με κινέζικα σουβενίρ και μια αδιάφορη αγορά στα πέριξ στενά.Σημειωτέον,ο έλεγχος κατά την έξοδο είναι παραδόξως πιο χρονοβόρος και εξονυχιστικός.
Η Δυτική Όχθη,σε όλο της το μήκος ανεβαίνοντας βόρεια είναι μάλλον αδιάφορη.Το μόνο εντυπωσιακό είναι η σταδιακή αλλαγή του τοπίου από την έρημο του νότου στα εύφορα εδάφη του Βορρά,και από τα μίζερα,απεριποίητα παλαιστινιακά χωριά στην χλίδα και πλούτο του Εβραικού βορρά με τα θέρετρα στην θάλασσα της Γαλιλαίας.
5.Η διέλευση των checkpoint,σε οποιοδήποτε σημείο της χώρας,δεν μας δημιούργησε απολύτως κανένα πρόβλημα,και καμία καθυστέρηση(πλην της εξόδου από την Βηθλεέμ).Ακόμα και έξω από το Beit Shean,που κυριολεκτικά οι Ισραηλινές μας ξεψάχνισαν(α ρε ολλανδέ με την κορμοστασιά σου),δεν μας πήρε η όλη διαδικασία πάνω από ένα 20λεπτο.Αξίζει αναφοράς η εγκαρδιότητα των Παλαιστινίων όταν άκουγαν την χώρα προέλευσής μας,σε σύγκριση με τους Ισραηλινούς που το παίζαν καουμπόιδες.
6.Η Masada,είναι στο Ισραήλ.Είναι μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και ένα από τα εντυπωσιακότερα ανθρώπινα δημιουργήματα.Ο Ηρώδης ήταν τελικά μεγάλος μάγκας.Έχτισε το απίστευτο παλάτι του σε ένα μέρος που προκαλεί δέος και μόνο να το βλέπεις.Στο πλατώ ενός βράχου,400 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της Νεκράς Θάλασσας,δημιούργησε το προσωπικό του θέρετρο.Το παλάτι,διαμορφωμένο σε 3 επίπεδα στην κόψη του βράχου,εντυπωσιάζει με την χλιδή αλλά και την απέραντη θέα του.Πέραν της φυσικής και αρχιτεκτονικής ομορφιάς,το μέρος αποτελεί και ένα από τα σημαντικότερα του Εβραικού έθνους,όταν την περίοδο της ρωμαικής κατοχής,ήταν το τελευταίο προπύργιο των επαναστατών.Μετά από μακρόχρονη πολιορκία οι Ρωμαίοι βρήκαν το αδύνατο σημείο,αλλά πριν την κατάληψη οι επαναστάτες αποφάσισαν να μην υποδουλωθούν.Εκτέλεσαν τις οικογένειές τους,τους συμπολεμιστές τους και όταν έμειναν οι 10 τελευταίοι,με κλήρο όρισαν τον ένα που θα εκτελούσε τους υπόλοιπους 9 και μετά θα αυτοκτονούσε και ο ίδιος.Η ιστορία αυτή ενέπνευσε τον πατριωτισμό και πλέον ο Ισραηλινός στρατός ορκίζεται στο "Masada shall never fall again".
Άκρως εντυπωσιακό στο όλο σύμπλεγμα είναι το σύστημα τροφοδοσίας του με νερό,και τα διατηρημένα 7 ρωμαικά στρατόπεδα που συμμετείχαν στην πολιορκία.Για περισσότερες πληροφορίες Masada - Wikipedia, the free encyclopedia
Η πρόσβαση στον χώρο γίνεται κατά κύριο λόγο από την Νεκρά θάλασσα(υπάρχει όμως και πρόσβαση από τα δυτικά μέσω Arad).Η άνοδος γίνεται με τελεφερίκ(45 NIS),αλλά υπάρχει και η εναλλακτική του μονοπατιού μέχρι την κορυφή για τους τολμηρούς(27 NIS).Στην ανατολική πρόσβαση,υπάρχει και εστιατόριο για καφέ,φαγητό και ξεκούραση.Προτιμήστε να βρίσκεστε στο πάρκο νωρίς το πρωί για να αποφύγετε σχολεία αλλά και τουριστοθάλασσες που το κατακλύζουν.
Μάρτιο μέχρι Οκτώβριο υπάρχει και το Masada Sound and Light Show- αλλά από την δυτική πρόσβαση.
Η Masada,είναι εκπληκτική σε κάθε της σπιθαμή.....
Οντως η Μασαντα προξενει δεος !!!!Ενας επισης σημαντικος λογος να επισκεφθει καποιος το Ισραηλ.
Τωρα αυτο για τις συκομουριες ειναι το λιγοτερο γελοιο!!!Ο καψερος ο Ζακχαιος ανεβοκατεβαινε απο το ενα δεντρο στο αλλο ...ελεος!:xmas_cheesygrin:
7.Το Άκκο ή Acre είναι και αυτό στη λίστα της UNESCO για το Ισραήλ.Όσοι γοητεύονται από σταυροφορίες,ιππότες,κάστρα θα ζήσουν εδώ την πραγμάτωση κάθε τους φαντασίας,καθώς η παλιά πόλη ήταν το κύριο λιμάνι όλων των σταυροφοριών και τελευταίο προπύργιο πριν την επέλαση των Οθωμανών.
Η παλιά πόλη είναι μικρή σε μέγεθος και περπατιέται ευκολότατα.Οι επισκέπτες όμως είναι μιλιούνια και γι'αυτό προτιμήστε να παρκάρετε στο πρώτο parking εντός των τειχών.Θα σας γλυτώσει από την απίστευτη κίνηση.Η κοσμοπλημμύρα είναι που αλλοιώνει την ομορφιά του μέρους και κάνει τα κόκκαλα των ιπποτών να τρίζουν.Καντίνες,καρότσια με κάθε λογής φαγώσιμο,μικροπωλητές,κράχτες μαγαζιών,επαίτες βρίσκονται σε κάθε γωνιά.Μην αρκεστείτε στις κεντρικές οδούς.Τυπώστε έναν χάρτη και εξερευνήστε τα δαιδαλώδη στενά,υπάρχουν πανέμορφες ήσυχες γωνιές παραμελημένες από την τουριστική λαίλαπα.
Η υπέρτατη εμπειρία όμως είναι στις υπόγειες στοές των σταυροφόρων που συνδέονται με την ακρόπολη(citadel),και τις μεγάλες της αίθουσες.Σου δίνεται η αίσθηση ότι μόλις την εγκατέλειψαν οι ιππότες,η μυρωδιά των αλόγων νωπή και θαρρείς ότι ο οπλισμός τους ακόμα ξεκουράζεται στους τοίχους.
Το Άκκο όμως δεν είναι μόνο αυτό.Είναι τα 3 khans,η μαρίνα,ο φάρος και τα τείχη που είναι και προσβάσιμα για περίπατο.Το τζαμί Jezzar Pasha,υψώνει τον καταπράσινο μιναρέ του στον ορίζοντα της πόλης αλλά δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο,καθώς έχει αφεθεί λίγο στην τύχη του.
Γενικά,αν δεν σας χτυπήσει το τουριστικό τσουνάμι το Acre είναι μια μοναδική γοητευτική εμπειρία. Acre, Israel - Wikipedia, the free encyclopedia
Welcome to Old Acre
8.Το Tel Aviv,από την παραλιακή λεωφόρο με την τεράστια παραλία,το παλιό λιμάνι που έχει αναμορφωθεί σε πολυχώρο διασκέδασης,την Jaffa,τους ουρανοξύστες,σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή.Δείχνει να μην ταιριάζει με την υπόλοιπη χώρα καθώς αποτελεί το πιο μοντέρνο της πρόσωπο και δικαίως χαρακτηρίζεται "Μαιάμι της Μεσογείου".
Το μεγεθός του,επιτρέπει την ξενάγηση σε όλα τα ενδιαφέροντα σημεία(συμπεριλαμβανομένης και της Old Jaffa),σε μια και μόνο μέρα.Μην παραλείψετε την βόλτα στο ήσυχο Neve Tsedek,που αναμορφώνεται και προστίθενται εστιατόρια και μπαρ.Εναλλακτικά,και για πιο free style διασκέδαση,διαλέξτε την περιοχή του Florentin.
Στη γωνία Frismann και Dizengoff,υπάρχει ένα Ιρακινό street food...τιμήστε το.Αυτά που προτιμήσαμε τα ξέρει ο Ολλανδός...
Για όσους ενδιαφέρονται,το bauhaus,είναι διάσπαρτο στην πόλη.Διαλέξτε κάποιον οδηγό και ακολουθήστε τα ίχνη του.
9.Για την ενοικίαση αυτοκινήτου χρησιμοποιήσαμε το κανονικό "ροζ" δίπλωμα και δεν αντιμετωπίσαμε κανένα πρόβλημα.
10.Στο αεροδρόμιο,για την επιστροφή,όντως οι έλεγχοι σπάνε "καρύδια".Είναι μάλλον υπερβολικό το άνοιξε-κλείσε,γδύσου-ντύσου ξανά και ξανά...αλλά μάλλον κάτι παραπάνω ξέρουν.Με λίγη ευγένεια και αρκετή υπομονή,δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα.
Λόγω των ελέγχων επιβάλλεται η νωρίτερη έλευση στο αεροδρόμιο,αλλά μην το παρακάνετε...όπως εμείς.Βρεθήκαμε στο terminal 4 ώρες νωρίτερα της πτήσης.Όλα τα counters ήταν κλειστά(ok,αναμενόμενο),αλλά δεν υπήρχε ούτε μια γωνιά για να την πέσουμε.Μερικές άθλιες καρέκλες που προσπαθούσαμε να βολευτούμε μήπως και ξεκουραστούμε λίγο.
11.Οι Ισραηλινοί γενικά στην συμπεριφορά τους είναι λίγο "σνόμπ".Είναι σαν να σε βλέπουν λίγο αφ' υψηλού,ιδίως οι αστυνομικοί στο αεροδρόμιο.Και αν για τους τελευταίους υπάρχει έστω κάποια δικαιολογία,για τους υπόλοιπους δεν μπορώ να δώσω εξήγηση.Ίσως μόνο αυτό...
πολύ χρήσιμα τα τελευταια σου πόστ με τις πληροφορίες .
οσο για το 11 οτι ειναι "σνομπ" πολυ σωστό , τώρα με τόσο βαριά ιστορία που κουβαλάνε εδω και χιλιαδες χρόνια αντε να βρεις άκρη με τα συμπλέγματα τους ...
Κινήθηκα μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστινης 8 μέρες και παντου οι Εβραιοι που ηλθα σε επαφή ηταν απόμακροι , "αυστηροι" και υπερβολικά φωνακλαδες , όλο σκεφτομουνα ότι δικαιολογημενη η φράση "χάβρα των Ιουδαίων".
Σαν λαός μου είναι αντιπαθητικοί εχω και πολλους πελάτες και τους βρίσκω πολύ κουραστικους . Να πω βέβαια οτι συναντησα πολυ καλοφτειαγμενους αντρες και εντυπωσιακές γυναίκες ....
Εγώ διάβασα την ιστορία σου ενώ είμαι στα Ιεροσόλυμα και φυσικά την απόλαυσα.Απλά να συμπληρώσω ότι τώρα πια οι Ισραηλινοί δε σφραγίζουν το διαβατήριο αλλά σου βγάζουν μια κάρτα που λέγεται border control clearance και αναγράφει ημερομηνία-ώρα εισόδου,αριθμό διαβατηρίου,ημερομηνία που έχεις το δικαίωμα να μείνεις Ισραήλ και φωτογραφία σου σκαναρισμένη.Αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν ο εξονυχιστικός-εκνευριστικός έλεγχος στο θόλο του βράχου( λες και το κάνουν για μην πηγαίνεις) και όταν επιστρέψαμε από Βηθλεέμ με Παλαιστινιακό λεωφορείο (το 21)στο check-point ανέβηκαν 2 Ισραηλινοί στρατιώτες με τα όπλα ανά χείρας και μας τσέκαραν όλους!!