Κόσοβο Mirë se vini në Kosovë (Καλώς ήρθατε στο Κόσοβο)

konstantile

Member
Μηνύματα
48
Likes
386
Επόμενο Ταξίδι
???
Ένα ατημέλητο παιδάκι ισα με 10 ετων, στο Shadervan στο κέντρο του Πρίζρεν, με πλησίασε ζητώντας χρήματα...Αρνήθηκα ευγενικά και προσπάθησα να προσπεράσω...με πήρε στο κατόπι.....μιλούσε πολύ γρήγορα και στα Αλβανικά, ηταν αδύνατον να καταλάβω τι ακριβώς έλεγε, όμως ήταν εμφανές τι ζητούσε....Του απάντησα μονολεκτικά και χωρίς να το πολυσκεφτώ , ενα ξερό ''Τούριστ...''. Μετά σκέφτηκα εάν αυτή ήταν η σωστή ή η λάθος λέξη που έπρεπε να βγεί απ' το στόμα μου. Το πιτσιρίκι κοντοστάθηκε με κοίταξε με δοση αποριας ισως, και συνέχισε το βιολί του ακάθεκτο...μόνο που τώρα το ''para'' μεταφραστηκε σε ''money'' και επιπλέον προστέθηκε η λέξη ''σιγαρέτε''.....Δεν μου έκανε εντύπωση που ενα τόσο μικρό παιδί μου ζήτησε τσιγάρα. Προηγουμένως, σ' ένα στενό σοκάκι της πόλης, είχα σταμπαρει δυο τρεις συνομήλικους - ίσως και μικρότερους του - να καπνίζουν παρέα.
Εξηγώντας του το λοιπον με νοήματα και λίγες λέξεις οτι δεν καπνίζω και ούτε θα πάρει τα χρήματα που ζητάει, επιτάχυνα το βήμα μου για να ''ξεφορτωθώ'' με τροπο τον φορτικό αυτόν μπόμπιρα. Όπως με ακολουθούσε, ξαφνικά σταμάτησε...Μονολόγησα ενα ''ούφ επιτέλους''.....μα πριν τελείωσω τη σκεψη μου....ακουστηκε η φωνη του μικρου και παλι ξοπισω μου.....''Mire se vini ne Kosove.....''
Nα πω οτι το περίμενα; Οχι....απλα χαμογέλασα...κοντοστάθηκα....του φωναξα να έρθει....Με νοηματα και δυο τρεις λέξεις του ζητησα να μου δείξει τον προφανη κατα τ' αλλα δρόμο για ν'ανεβω στο Κάστρο που δεσπόζει πάνω απ' την πόλη. Μέσα σε δυο λεπτά μου έδειξε τι και πως....Κέρδισε τον μποναμά του, επειδη η ευγένεια είναι αρετή.....
Το να είσαι Τουριστ στο Κοσοβο, ξεφευγει απ' την κυριολεκτικη ισως ενοια....Δεν μπορει καποιος να πει, παω στο Κοσοβο για διακοπες...για να περασω καλα...για να δω κατι που θα μ' εντυπωσιασει....Αυτα δεν υπαρχουν απλα....ή ισως υπαρχουν, απομειναρια του παρελθοντος....μεσαιωνικα φρουρια και εκκλησιες, τζαμια και μοναστηρια, που απο πρωταγωνιστες καποτε εχουν παρει πλεον θεση κομπαρσου. Πρωταγωνιστης στη σκηνη του Κοσοβου ειναι το προσφατο ταραγμενο παρελθον του, και οτι αυτο αφησε. Η προσπαθεια που γινεται ωστε αυτο το μερικως αναγνωρισμενο κρατος να ορθοποδησει μοιαζει να βρισκει σκοπελο στο αυριο...γιατι αυτο το αυριο εχεις τη διαισθηση οτι ειναι τοσο αβεβαιο.

IMG_20190319_090545.jpg


Η σκέψη για επισκεψη στο Κόσοβο, ήρθε οταν βρέθηκα ταξιδι λιγων ημερων στο Μαυροβούνιο. Εξεταζοντας την επιστροφή στην Έλλαδα σκεφτηκα την ενναλακτικη επιστροφη μέσω Κοσόβου (αντι της πιο ανετης πιο διαδεδομενης και συντομης μεσω Αλβανίας). Απο την Ποντγκοριτσα υπαρχουν δυο καθημερινα δρομολογια για Κοσοβο. Το πρωινο λεωφορειο κανει τη διαδρομη Ουλτσιν - Πριζρεν (μεσω Ποντγκοριτσας) και το βραδυνο τη διαδρομη Ουλτσιν - Πριστινα (μεσω Ποντγκοριτσας και παλι). Еπελεξα το πρωινο με σκοπο να θαυμασω την πολυ ομορφη διαδρομη μεσα απ' το ορεινο αναγλυφο του Μαυροβουνίου και να καταληξω στο γραφικο Πριζρεν. Η διαδρομη περναει κατα σειρα απο το Kolasin, Mojkovac, Berane, Rozaje, και καταληγει στα 1800 μ υψομετρο, στην ορεινη διαβαση Kula οπου και τα συνορα Μαυροβουνίου - Κοσόβου. Ο δρομος ειναι με μονη λωριδα ανα κατευθυνση, σε πολλα σημεια στενος, με πολλες στροφες αλλα σε γενικες γραμμες περπατιεται ευκολα (τουλαχιστον ανοιξη - καλοκαιρι). Οσοι αγαπανε τα road trips και δεν τους φοβιζουν οι πολλες ωρες οδηγησης και τα στροφιλικια, θα μεινουν πολυ ευχαριστημενοι, καθως το τοπιο ειδικα μεχρι τα συνορα ειναι πανεμορφο. Τα συνοριακα φυλακια εχουν αρκετη αποσταση μεταξυ τους (ισως για λογους ασφαλειας και αποφυγη προστριβων). Περναμε πρωτα το φυλακιο του Μαυροβουνιου και επειτα απο 10 περιπου χιλιομετρα συνανταμε το Κοσοβαρικο. Γενικα ο ελεγχος ηταν τυπικος και δεν καθυστερησαμε πολυ. Απλα για εισοδο στο Κοσοβο απαιτειται διαβατηριο και οχι απλα η αστυνομικη μας ταυτοτητα.
IMG_20190318_085919.jpg


Το φαραγγι του ποταμου Moraca....

IMG_20190318_092340.jpg


Aπο μερος της διαδρομης......

Η πρωτη πολη που συνανταμε ειναι το Pec (Peje) παλαι ποτε σημαντικη πολη του Κοσοβου, καθως εδω ηταν η εδρα του Σερβικου Πατριαρχειου στο παρελθον. Η πολη βρισκεται στην εισοδο ενος φημισμενου φαραγγιου που ανηκει στην Κοσοβαρικη πλευρα της οροσειρας Prokletije. Χαρακτηριστική εικόνα τα ασοβάντιστα κτήρια και οι μιναρέδες των τζαμιών που ξεπηδούν εδώ κ εκεί διάσπαρτοι μεσα στους οικισμούς. Αλβανικές παρεα με Κοσοβαρικες σημαιες δηλώνουν την εθνικότητα των κατοίκων. Αμιγως Βαλκανικος αέρας σε όλα τα επίπεδα...κυριολεκτικά και μεταφορικά. Επειτα απο 7:30 ωρες ταξιδιου συνολικα, το λεωφορειό τερματιζει το δρομολογιο του στο σταθμο λεωφορείων του Πρίζρεν.

https://el.wikipedia.org/wiki/Πρίζρεν

IMG_20190318_171442.jpg


Το Πρίζρεν, η δευτερη μεγαλυτερη πολη του Κοσοβου, με την μεγαλη ιστορια απλωνεται στους προποδες του Σκάρδου (Male e Sharrit).

https://el.wikipedia.org/wiki/Όρος_Σκάρδος

Διασχίζοντας την πόλη, μέσα απο τα στενα δρομάκια και την αναρχη ρυμοτομια, τα χαρακτηριστικα ασοβάντιστα κτηρια, αρκετά ερειπωμενα επισης, καταλήγεις στο κεντρο της παλιας πόλης, στο Shadervan. Σημειο συναντησης και βολτας για ντοπιους και τουριστες. Τριγυρω αρκετά καφέ και εστιατόρια και μια ατμοσφαιρα που μυριζει Βαλκάνια. Το τοπιο ενας πινακας ζωγραφικης. Ο ποταμος Lumbardhi που χωριζει την πολη στα δυο, ειναι παραποταμος του Αλβανικου Δρινου. Πανω απο την Πολη δεσποζει το Kalaja fortress απ' οπου μπορει κανεις να θαυμάσει μια εξαισια πανοραμικη θεα της πολης και της γυρω περιοχης. Διασπαρτα μεσα στις συνοικιες βρισκονται μεσαιωνικα μνημεια, κυριως βυζαντινου ρυθμου Σερβικες εκκλησιες, οι οποιες δυστυχως ειναι σφραγισμενες εξαιτιας του προσφατου εμπολεμου κλιματος και μισους μεταξυ αλβανικου και σερβικου στοιχειου. Πολλα απο αυτα τα μνημεια εχουν υποστει φθορες και η εικονα της εγκαταλειψης ειναι εμφανης.

IMG_20190319_104123.jpg


Η εκκλησιας της Παναγιας της Ljeviska...Μνημειο του 14ου αιωνα...Μνημειο πολιτιστικης κληρονομιας της Ουνεσκο σε κινδυνο.

https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Ljeviš

Επιστρέφοντας στο Shadervan, το κεντρο δηλαδη της παλιας πολης συνανταμε το επιβλητικο τζαμι Sinan Pasa, ενα αριστουργημα της ισλαμικης τεχνοτροπιας των Οθωμανικων χρόνων. Στον περιβαλοντα χωρο του τζαμιου εχει διαμορφωθει ομορφος χωρος με μικρα μαγαζακια σουβενιρ καθως και ενα καφε που μπορειτε ν' απολαυσετε παραδοσιακο τσάι ή καφε. Πολυ κοντα, στην απεναντι οχθη του ποταμου και περνωντας πανω απο την παλια γεφυρα, συνανταμε τo παλιo Χαμαμ της πολης.

IMG_20190319_082056.jpg

Η κρηνη του Sinan Pasa ....

IMG_20190319_074755.jpg

To χαμαμ του Πριζρεν...

IMG_20190319_105407.jpg


Ψηλα στο λοφο δεσπόζει το Καστρο του Πριζρεν (Kalaja fortress) στο οποιο μπορει καποιος να παει, μεσα απο ενα αρκετα ανηφορικο δρομο. Η θεα απο εκει ειναι εξαιρετικη. Πολλοι επιλεγουν να το επισκεφτουν για να θαυμασουν το ηλιοβασιλεμα πανω στα τειχη. Η εισοδος ειναι Δωρεαν. Πριν το καστρο, στα δεξια του δρομου συνανταμε την μισοερειπωμενη και σφραγισμενη Σερβικη εκκλησια Του Σωτηρος Χριστου, βυζαντινης αρχιτεκτονικης του 14ου αιωνα.

https://el.wikipedia.org/wiki/Κάστρο_του_Πρίζρεν

IMG_20190319_082709.jpg



IMG_20190319_084054.jpg


IMG_20190319_084421.jpg


Πανοραμικη αποψη της πολης απο τα τειχη του καστρου...

Ενα πολυ σημαντικο γεγονος διοργανωνεται ετησια καθε Αυγουστο στο Πριζρεν. Ο λογος για το Dokufestival, ενα φεστιβαλ κινηματογραφικου Ντοκυμαντερ και ταινιων μικρου μηκους, το οποίο προσελκύει αρκετό κόσμο.

http://dokufest.com/

Απο Πρίζρεν υπαρχει τακτικη συγκοινωνία προς πολλές αλλες πόλεις του Κοσόβου, ιδιαιτερως βέβαια για την πρωτεύουσα Πρίστινα. Ο σταθμός λεωφορείων στην ουσια ειναι ενα μεγαλο παρκινγκ, καθως δεν λειτουργούν εκδοτήρια και το εισητήριο το βγάζεις μέσα στο λεωφορείο. Το κόστος εισητηρίου για Πρίστινα ειναι 4 ευρω και το δρομολόγιο εχει διαρκεια κατατι λιγοτερο απο 2 ωρες.

Επειδη ο σταθμος λεωφορείων στη Πριστινα ειναι λιγάκι εξω απο το κεντρο της πολης, ισως μερικοι επιλεξουν ταξι για τη μεταφορα τους. Καλο ειναι να συμφωνησετε απο πριν τη τιμη για μεταφορα στο κεντρο, καθως πολλοι ταριφες ειναι πιστολερο. Υπολογιστε να δωσετε το πολυ 3 Ευρω...Αν σας ζητηθει ποσό πανω απο 3 Ευρω ειναι σιγουρα κλεψιά.

IMG_20190320_091136.jpg

Αποψη της Πριστινα....δεξια διακρινεται το κτηριο της Βιβλιοθηκης...

https://el.wikipedia.org/wiki/Πρίστινα

Με μια πρωτη ματια, η πολη εχει σαφως πιο συγχρονη εικονα σε σχεση με την επαρχια. Εχει πιο ευρωπαικη αυρα κυριως στο κεντρο. Αρκετος νεος κοσμος, και μια ζωντανια θα ελεγα σε δρομους και μαγαζια. Φευγωντας απ' το κεντρο, κι εδω οπως και στην επαρχια, υπαρχει μια πιο υποβαθμισμενη εικονα, και φτωχεια, πραγμα που προσωπικα το κρινω απολυτως φυσιλογικο, καθως εκτος απο το προσφατο εμπολεμο παρελθον του Κοσοβου, ηδη απ' την περιοδο που αποτελουσε επαρχια της Σερβιας, ηταν μακραν η πιο υποβαθμισμενη και φτωχη περιφερεια της χωρας. Ειναι αληθεια πως μετα το αρχικο σοκ, περνωντας περισοτερο χρονο στους δρομους και στη συναναστροφη με τους ντοπιους, ο εγκλιματισμος σε κανει να τα βλεπεις ολα τελειως φυσιολογικα, και ολα μαζι να συνθετουν την ιδιαιτερη ταυτοτητα αυτης της γωνιας του κοσμου.

IMG_20190319_173745.jpg


IMG_20190320_075319.jpg

Στην κεντρικη αγορα της Πριστινα...

Τ' αξιοθεατα της Πριστινα δεν θα ελεγα οτι ειναι πολλα. Το Εθνογραφικο και το Αρχαιολογικο μουσειο κλασικα αξιζουν μια επισκεψη για μια γευση του παρελθοντος, επισης η αναβαση στο καμπαναριο του νεου Καθεδρικου Καθολικου ναου της Μητερας Τερεζας, προσφερει μια πανοραμικη θεα της πολης. Η Πριστινα φημιζεται για τους χαλαρους γενικα ρυθμους και την κουλτουρα του καφε (οπως εμεις την εννοουμε και στην Ελλαδα). Οι καφετερειες οντως ειναι γεματες εως πολυ αργα, και οι κεντρικοι δρομοι γεματοι με νεολαια. Το Κοσοβο αλλωστε εχει τον μικροτερο μεσο ορο ηλικιας στην Ευρωπη οπως λενε οι ειδικοι των μετρησεων.

IMG_20190319_172946.jpg

Ο Σκεντερμπεης και το κτηριο της Κυβερνησης.....

IMG_20190319_144919.jpg

Βολταροντας στο κεντρικο πεζοδρομο...

Τελειωνοντας, μερικες λεπτομερειες που ισως βοηθησουν:

Στο Κοσοβο ειναι δυνατη η εισοδος μονο με Διαβατηριο. Επισης οσοι εισηλθαν στο Κοσοβο απο γειτονικες χωρες εκτος της Σερβιας, και στη συνεχεια θελουν να ταξιδεψουν προς την Σερβια, καλο ειναι να ξερουν οτι θα τους απαγορευτει η εισοδος (Οσοι εισηλθαν απο Σερβια και απλα επιστρεφουν παλι προς τη Σερβια, δεν εχουν κανενα απολυτως προβλημα).

Καλο ειναι να κινειστε σε κεντρικους δρομους, και ν' αποφυγετε πολυ απομακρυσμενες περιοχες (ιδιαιτερα κατα το βραδυ). Στο δρομο θα δειτε περιεργες φατσες γενικα. Πολλοι ισως σας πλησιασουν για επαιτεια (σε μερικες περιπτωσεις φορτικη), οι πωλητες με τα προιοντα μαυρης αγορας κανουν παρτυ γενικα, και ισως σας πλησιασουν ακομα και για πωληση χασις και ναρκωτικων. Ολα αυτα σε συνδιασμο με τα οσα ερχονται στο μυαλο ολων ακουγοντας τη λεξη Κοσοβο, δημιουργουν ενα περιεργο αισθημα που μπορει να κλονιζει την εμπιστοσυνη και το αισθημα ασφαλειας. Προσωπικα δεν αντιμετωπισα καποιο προβλημα, ουτε αισθανθηκα απειλη, ομως καλο ειναι να προσεχουμε παντα. Γενικα, προσπαθηστε να μη δειχνετε πολυ ''τουριστες'' καθως οι ντοπιοι δεν ειναι ακομα τοσο εξοικειωμενοι με αυτο το εισαγωμενο ειδος. :)

Οσον αφορα τους ταριφες απο και προς τους σταθμους λεωφορειων, να ειστε προσεκτικοι και να ρωτατε παντα πριν μπειτε μεσα στο ταξι, ποσο στοιχιζει η κουρσα προς τον προορισμο σας. Οποιοδηποτε ποσο ανω των 3 ευρω (ειδικα απο και προς το κεντρο) ειναι υπερβολικο.

Οι οινοφιλοι μπορουν να ψωνισουν ντοπια αξιοπρεπη κρασια σε φθηνες τιμες, στο μαγαζι του οινοποιειου Stone Castle απεναντι απ το μνημειο NewBorn στην Πριστινα.
Επισης εξαιρετικα μοσχοβολιστο καφε (δεν σερβιρει) θα βρειτε στο μικρο καφεκοπτειο Mocca, παλι στη Πριστινα.

Σας ευχαριστω πολυ που διαβασατε την ιστορια μου.....
Καλο υπολοιπο Σαρακοστης σε ολους....

IMG_20190320_085409.jpg
 

Attachments

Last edited:

LULLU

Member
Μηνύματα
3.601
Likes
8.129
Επόμενο Ταξίδι
το ψαχνω....
Ταξίδι-Όνειρο
Νιγηρας-Μαλι
....αυτο το ποταμι στο Μαυροβουνιο με το μπλε-λουλακι χρωμα του νερου δεν θα το ξεχασω ποτε..
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.651
Μηνύματα
906.127
Μέλη
39.400
Νεότερο μέλος
geotheoh

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom