Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.371
- Likes
- 18.669
- Επόμενο Ταξίδι
- Bordeaux
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Πάνε πολλά χρόνια από τον Οκτώβριο του 1990. Τότε που μια παρέα φοιτητών πήγε ένα ταξίδι 17 ημερών ως τη μακρινή Σκωτία, με τρένα. Μέλος αυτής της παρέας ήμουν και εγώ!
Τώρα που αναπολώ αυτό το ταξίδι μου φαίνεται τόσο … εξωτικό! Δεν έγινε σε εξωτικά μέρη. Στην Ευρώπη έγινε και μάλιστα στη Δυτική Πολιτισμένη Ευρώπη. Ο τρόπος που πραγματοποιήθηκε όμως ήταν εξωτικός. Ο όρος “εξωτικός” εδώ έχει την έννοια του πολύ μακρινού και διαφορετικού. Μακρινό χρονικά και διαφορετικό, γιατί δεν υπάρχει πια αυτός ο τρόπος τουρισμού!
Την αναπόληση αυτή μου την ξύπνησε ο @travelbreak, που πριν λίγο καιρό έγραψε τις δικές του αναμνήσεις από τα δικά του inter-rail. Νομίζω ότι ζήλεψα λίγο το ότι κράταγε σημειώσεις, κάτι που εγώ δεν έκανα, δυστυχώς. Μάλιστα νομίζω ότι τότε, ούτε που μου πέρασε από το μυαλό! Τον ελεύθερο χρόνο που είχα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τον εκμεταλλευόμουνα με το να κοιμάμαι, ώστε να μπορέσω να εξοικονομήσω δυνάμεις για να συνεχίσω το ταξίδι.
Αλλά ακόμα και όταν γύρισα πίσω δεν σκέφτηκα να καταγράψω τις αναμνήσεις μου, γιατί ήταν τόσο έντονο και τόσο μεγάλο όλο αυτό που έζησα, που πίστευα ότι δεν θα ξεχάσω ποτέ καμία λεπτομέρεια. Όμως, όταν ανέτρεξα στο μυαλό μου, δεν βρήκα πολλά και απογοητεύτηκα. Αναζήτησα βοήθεια στα... αναμνηστικά μου, στα ενθύμια και στις φωτογραφίες ! Και τότε κατάλαβα ότι δεν βρήκα πολλά, γιατί δεν …υπήρχαν πολλά! Δηλαδή, δεν υπήρχαν πολλά... αξιοθέατα για να περιγράψω. Έτσι, σε αυτήν την ιστορία δεν θα περιγράψω αξιοθέατα, αλλά… φάσεις, σκηνές, πλάκα, κούραση, εμπειρία, αλληλεγγύη, φιλία, πείνα και τρένα … πολλά τρένα, γιατί αυτά …κάναμε ! Φτάναμε σε πόλεις, τις οποίες τις περπατούσαμε, άλλες πολύ και άλλες λίγο, καθόμασταν για ένα καφέ ή καμιά μπύρα και αυτό ήταν όλο. Ούτε μουσεία, ούτε αξιοθέατα. Όπου μας έβγαζαν τα πόδια μας ή όπου μας έβγαζαν ….. τα τρένα.
Οπότε αν κάποιος επιχειρήσει να τη διαβάσει για να ενημερωθεί για τα αξιοθέατα που συνάντησα σε αυτό το ταξίδι, μάλλον θα απογοητευτεί.
Η παρούσα ταξιδιωτική ιστορία θα μπορούσε να έχει και άλλο τίτλο. Θα μπορούσε να λέγεται και «Τρένων ιστορίες» ή θα μπορούσε να λέγεται και «Europe train trip».
Η ανάγκη αναπόλησης, αλλά και η διαφορετικότητα αυτού του τύπου των ταξιδιών, που τείνουν να εκλείψουν, με σπρώχνουν να καταγράψω αυτά που έχουν απομείνει στο μυαλό μου.
Μία λύση για ένα πιο ολοκληρωμένο αποτέλεσμα θα ήταν να συλλέξω τις εναπομείνασες αναμνήσεις από όλους τους συμμετέχοντες φτιάχνοντας έτσι ένα παζλ πληροφοριών. Αυτό όμως είναι πρακτικώς αδύνατον, διότι απλά τα χρόνια είναι πολλά και ο καθένας πήρε το δρόμο του. Χαθήκαμε! Οπότε θα αρκεστώ μόνο στις δικές μου αναμνήσεις και ότι μου προσφέρουν τα αναμνηστικά του ταξιδιού και οι λίγες παλιομοδίτικες φωτογραφίες.
Η περιγραφή μου δεν θα είναι τύπου ημερολογίου, αλλά τύπου … αναλαμπών.
Η παρέα
Η παρέα αποτελούνταν από έξι συμφοιτητές. Τρία αγόρια και τρία κορίτσια. O Nick, o Geo, o Kal, η Cat, η Val και εγώ. Ο Nick ήταν ο αρχηγός της παρέας. Εκείνος ήταν ο πρωτεργάτης του εγχειρήματος. Εκείνος το σκέφτηκε, εκείνος το oργάνωσε, εκείνος διάλεξε την παρέα. Είχε και την προϋπηρεσία. Είχε ξανακάνει την προηγούμενη χρονιά παρόμοιο ταξίδι μέχρι την Βαρκελώνη, με τους δύο από την παρούσα παρέα (την Cat και την Val). Ήξερε λοιπόν ως ένα βαθμό τις δυσκολίες αυτού του ταξιδιού και “διάλεξε” άλλους τρεις, που πίστευε ότι θα αντέξουν αυτές τις δυσκολίες, για να "κλείσει" την εξάδα.
O Nick σχεδίασε τη διαδρομή και μας είχε δώσει και οδηγίες. Τι να φοράμε, πόσα ρούχα θα πάρουμε μαζί μας, πόσα χρήματα θα πάρουμε, τι φαγητό θα πάρουμε για το δρόμο και άλλες λεπτομέρειες.
Ένα μικρό γκρουπάκι είμαστε. Ένα γκρουπ από 6 φιλαράκια, που έκανε ένα ανεξάρτητο ταξίδι υπό... survivor συνθήκες.
Διαφωνίες δεν είχαμε. Γενικά επικράτησε μια σύμπνοια και μια ομαδικότητα. Όλοι είχαμε αποδεχτεί ότι θα ακολουθούσαμε το πρόγραμμα που είχε στο μυαλό του ο Nick. Δυο φορές μόνο χωρίσαμε για λίγο, γιατί θέλαμε να δούμε διαφορετικά πράγματα και δεν μας έφτανε ο χρόνος, αλλά και αυτό έγινε ομαλά. Εξαίρεση αποτέλεσε το finale του ταξιδιού, στο οποίο είχαμε λίγα «θεματάκια» μεταξύ μας. Λίγο η κούραση, λίγο η πείνα, λίγο τα πολλά έκτακτα περιστατικά που μας έτυχαν, μας επηρέασαν πολύ και … το “χάσαμε” λίγο.
Το εισιτήριο
Το εισιτήριο inter-rail ήταν ένα έντυπο βιβλιαράκι που το αγοράσαμε από τον ΟΣΕ. Κόστισε 50.000δρχ. Με αυτό μπορούσαμε να μπούμε σε οποιοδήποτε τρένο της Ευρώπης στην οικονομική του θέση. Εξαίρεση αποτελούσαν οι ταχείες, στις οποίες και σε αυτές μπορούσαμε να μπούμε αρκεί να πληρώναμε τη διαφορά της θέσης. Κάθε φορά που μπαίναμε σε ένα τρένο αρκούσε να γράψουμε μόνοι μας με το χεράκι μας τη διαδρομή που θέλαμε να κάνουμε π.χ. Πρίντεζι - Μόναχο και όταν ο ελεγκτής ερχόταν στο κουπέ μας απλά “τρυπούσε” το κουτάκι της αντίστοιχης διαδρομής.
Θυμάμαι ότι από τις πολλές διαδρομές που κάναμε μας τελείωσε το βιβλιαράκι και το αντικαταστήσαμε κάπου σε κάποιο σταθμό.
Βέβαια όταν λέμε ότι μπορούσαμε να μπούμε σε οποιοδήποτε τρένο της Ευρώπης εννοούμε στα τρένα των χωρών που έδειχνε ο χάρτης του εισιτηρίου.
Στο χάρτη του εισιτηρίου πάντως δεν συμπεριλαμβανόταν η Πολωνία, η Βουλγαρία και η Ανατολική Γερμανία! Θυμίζω ότι το τείχος του Βερολίνου έπεσε το 1989!
Τώρα βλέπω ότι και το Μαρόκο ήταν μέσα!!!
Εμείς δεν είχαμε βγάλει το απλό inter-rail. Είχαμε βγάλει το inter-rail bateau. Αυτό σήμαινε ότι είχαμε τη δυνατότητα να ταξιδέψουμε και με πλοία. Αυτό το θέλαμε, γιατί στη διαδρομή μας είχαμε να περάσουμε από 3 θάλασσες. Αδριατική, Ιρλανδική και φυσικά το στενό της Μάγχης, αφού εν έτη 1990 δεν είχε γίνει ακόμα το τούνελ.
Το εισιτήριο αυτό είναι και το πιο σημαντικό μου ενθύμιο από το ταξίδι αυτό, γιατί σε αυτό φαίνονται όλες οι διαδρομές που είχαμε κάνει και πότε.
Τα τρένα
Ένας από τους λόγους, που ο αρχηγός ήθελε η ομάδα να είναι 6 άτομα ακριβώς, ήταν το ότι τα τρένα τότε (τα περισσότερα τουλάχιστον) είχαν κουπέ 6 ατόμων. Ο Nick έχοντας την περσινή εμπειρία ήξερε ότι η παρέα 6 ατόμων «πιάνει» ένα ολόκληρο κουπέ. Αυτό ήταν ένα μεγάλο advantage, γιατί ήταν σαν να έχουμε prive θέσεις, οι οποίες μας εξασφάλιζαν άνεση και ασφάλεια, ειδικά τα βράδια, τα οποία ήταν και πολλά. Με λιγότερα άτομα υπήρχε ο κίνδυνος να μπει κάποιος άσχετος “σφήνα” και με περισσότερα άτομα υπήρχε ο κίνδυνος να χωριζόμαστε και πιθανώς να χανόμασταν.
Τα κουπέ των 6 ατόμων σημαίνει ότι οι 3 θέσεις είναι αντικριστά με τις άλλες τρεις. Στις νυχτερινές διαδρομές «τραβούσαμε» τα καθίσματα, τα οποία ακουμπούσαν τα αντίστοιχα απέναντι τους δημιουργώντας έτσι τρία κρεβάτια. Τα βράδια φτιάχναμε τα κρεβάτια μας λοιπόν και κοιμόμασταν αντικριστά ανά δύο μπλέκοντας τα πόδια μας. Τα δε πράγματά μας ήταν ασφαλή στα ράφια πάνω από τα κρεβάτια μας και η πόρτα του κουπέ κλειστή.
Όλα τα παραπάνω τα κάναμε στα τρένα που είχαν κουπέ. Υπήρχαν και τρένα με θέσεις τύπου λεωφορείου, αλλά αυτά ευτυχώς ήταν συνήθως ημερήσια και όταν βρίσκαμε τέτοιες θέσεις με τραπεζάκι ήταν το καλύτερό μας για να παίξουμε …χαρτιά.
Γενικά είχαμε κάνει τα τρένα … σαν το σπίτι μας.
Η διαδρομή
Σκοπός του ταξιδιού ήταν να φτάσουμε στο…
Μαζί με το Λονδίνο όμως θα πηγαίναμε και Σκωτία και Ιρλανδία.
Αυτά θέλαμε να γυρίσουμε. Δεν θα αναλωνόμασταν σε στάσεις στη διαδρομή, γιατί τότε μπορεί να μην έφτανε ο χρόνος και το χρήμα, τα οποία εμείς θέλαμε να τα καταναλώσουμε στη Μ. Βρετανία.
Το σενάριο ήταν: Θα φεύγαμε με τρένο για Πάτρα. Από εκεί θα περνούσαμε την Αδριατική φτάνοντας στο Πρίντεζι. Θα συνεχίζαμε με τρένο έως το τελικό μας στόχο, που ήταν η Μ. Βρετανία. Στο γυρισμό θα γυρνούσαμε μέσω της Γιουγκοσλαβίας.
Το σχέδιο αυτό υλοποιήθηκε κατά ένα μεγάλο ποσοστό.
Στη διαδρομή διαλέγαμε να κάνουμε και κάποιες στάσεις για να μην κάνουμε το ταξίδι μονοκοπανιά. Επιλέγαμε να κοιμόμαστε τα βράδια στα τρένα και όπου μας έβρισκε το πρωί κατεβαίναμε. Αφήναμε τα πράγματά μας σε lock rooms, γυρνούσαμε την πόλη και κατά το βραδάκι πηγαίναμε στο σταθμό και επιλέγαμε σε ποιο τρένο θα μπούμε, ανάλογα με το σε ποια πόλη θα βρίσκονταν το πρωί και αν από εκεί ήταν εύκολη η μετεπιβίβαση για το επόμενο τρένο.
Τα καταλύματα
Μέναμε ως επί το πλείστον στα … τρένα! Από τις 17 ημέρες του ταξιδιού δύο διανυκτερεύσεις ήταν σε ξενοδοχείο στο Λονδίνο, δύο σε Youth Hostel (Δουβλίνο και Γλασκώβη), μία σε ένα σπίτι στο Άμστερνταμ, τρεις σε καράβι, μια σε σταθμό λιμανιού (περιμένοντας το πλοίο) και οι υπόλοιπες οκτώ …στα τρένα.
Ο εξοπλισμός
Ο εξοπλισμός μας ήταν τα έξι σακίδιά μας με τα προσωπικά μας πράγματα και ένα επιπλέον σακίδιο που περιείχε τρόφιμα για τη διαδρομή (τουλάχιστον τριών ημερών έως ότου να φτάσουμε Λονδίνο), τσιγάρα, τράπουλες και sleeping bags.
Τα τρόφιμα ήταν ότι μας είχαν προμηθεύσει οι μαμάδες μας δηλ. τυροπιτάκια, κουλουράκια, αυγά βραστά και κέικ. Επιπλέον είχαμε προμηθευτεί και κονσέρβες. Ακόμα θυμάμαι τη συμβουλή του Nick: «Μην πάρετε κονσέρβες, που δεν έχετε δοκιμάσει ποτέ στο παρελθόν. Μπορεί να μην σας αρέσουν». Πόσο δίκιο είχε! Πολλές δεν μας άρεσαν. Δεν έμεινε όμως καμία!
Φωτογραφίες
Φωτογραφικές μηχανές είχαν οι δυο της παρέας. Ο Geo και η Cat. Όχι τίποτα της προκοπής. Η Cat είχε το λεγόμενο κουτί της Codak. Λεγόταν έτσι γιατί έβγαζε τετράγωνες φωτογραφίες. Ο Geo δεν θυμάμαι τι είχε. Θυμάμαι όμως ότι του είχαμε αγοράσει τις μισές “στάσεις” για να βγάζει φωτογραφίες και σε εμάς τους υπόλοιπους.
Δεν έδινα όμως και τόσο σημασία στη φωτογραφία τότε. Νομίζω ότι κανένας δεν έδινε. Τοπία δεν βγάζαμε. Οι πιο πολλές απεικονίζουν φάσεις ή στημένες αστείες φωτο για να θυμόμαστε το κέφι και την όρεξη που είχαμε. Πως κάνουμε σε μια σχολική εκδρομή, που ο ναός του Απόλλωνα δεν φαίνεται πουθενά στο φόντο και οι περισσότερες φωτογραφίες απεικονίζουν χέρια και πόδια στη γαλαρία του πούλμαν;
Κάπως έτσι είμαστε και εμείς….
Παρόλα αυτά με 2 φωτογραφικές μηχανές και τέσσερα 36άρια φιλμ… κάτι κάναμε. Φωτισμός, φόντο, φλας δεν λειτούργησαν και πολύ. Μικρά παιδιά είμαστε, δεν το είχαμε τότε το σπορ.
Που να ήξερα τότε πόση συναισθηματική κυρίως αξία θα είχαν αυτές οι φωτογραφίες πολλά χρόνια μετά;
Θα τολμήσω να ποστάρω φωτογραφίες. Θα ήταν σωστό όμως να αντιμετωπιστούν με επιείκια, διότι πρόκειται για φωτογραφίες του 1990. Λόγω εποχής λοιπόν οι φωτογραφίες ήταν κακές, είχαν κακό φωτισμό, είχαν κακό φόντο και γενικά δεν έχουν καλλιτεχνικό ενδιαφέρον, αλλά μόνο αναμνηστικό.
Το κόστος
Ήταν πολύ δύσκολο να προϋπολογίσεις ένα τέτοιο ταξίδι. Εδώ δεν ξέραμε καλά καλά που ακριβώς θα πάμε. Σύμφωνα πάντα με τις συμβουλές του “παλιού” μπορούσαμε να πάρουμε μαζί μας τόσα χρήματα όσο περίπου και το κόστος του εισιτηρίου. Το απλό εισιτήριο inter-rail έκανε 40.000δρχ. Το δικό μας επειδή είχε και πλοία μέσα ήταν πιο ακριβό. Κόστισε 10.000δρχ. παραπάνω.
Όλοι πήραν από 60.000δρχ. Εγώ πήρα και λίγα παραπάνω (οι σημειώσεις μου λένε 90.000δρχ.) για να ξοδέψω. Και επειδή οι γονείς μου είχαν μια ανασφάλεια παραπάνω από εμένα, θυμάμαι ότι ο μπαμπάς μου είχε φροντίσει να μου βγάλει μια πιστωτική κάρτα να την έχω μαζί μου για περίπτωση ανάγκης. «Μην σου τύχει τίποτα παιδί μου». Δεν τη χρησιμοποίησα τελικά. Η αλήθεια είναι ότι ήταν κάτι πολύ πρωτόγνωρο για μένα η κάρτα. Δεν ξέρω και που και αν “περνούσε” πουθενά μια Ελληνική κάρτα της Εμπορικής Τράπεζας! Βέβαια, δεν χρειάστηκε να τη χρησιμοποιήσω, οπότε δεν έμαθα αν μπορούσα!
Τα μετρητά που είχαμε έφτασαν οριακά. Ίσως και να μας έλειψαν και λίγο. Νομίζω όμως ότι επισπεύσαμε το ταξίδι μας καναδύο μέρες, γιατί βλέπαμε ότι τελείωναν τα χρήματα.
Σχετικά με το συνάλλαγμα: Είχαμε κάνει χρήματα στην τράπεζα της Ελλάδος. Λίρες Αγγλίας, λίρες Ιρλανδίας, λίγα Ελβετικά φράγκα (γιατί σίγουρα θα κάναμε στάση και Ελβετία), φιορίνια Ολλανδίας και λίγες λιρέτες Ιταλίας. Το χαρτάκι της τράπεζας που (διασώθηκε στα ενθύμια) γράφει στο πεδίο Χώρα προορισμού: ΕΟΚ.
Ένα από τα αγόρια είχε και λίγα μάρκα περίσσευμα από κάποιο άλλο ταξίδι, οπότε είχαμε και αυτά καβάντζα για κάθε ενδεχόμενο.
Όσο γράφω τόσο μου ξυπνάνε και άλλες αναμνήσεις.
Οπότε … συνεχίζεται…
Τώρα που αναπολώ αυτό το ταξίδι μου φαίνεται τόσο … εξωτικό! Δεν έγινε σε εξωτικά μέρη. Στην Ευρώπη έγινε και μάλιστα στη Δυτική Πολιτισμένη Ευρώπη. Ο τρόπος που πραγματοποιήθηκε όμως ήταν εξωτικός. Ο όρος “εξωτικός” εδώ έχει την έννοια του πολύ μακρινού και διαφορετικού. Μακρινό χρονικά και διαφορετικό, γιατί δεν υπάρχει πια αυτός ο τρόπος τουρισμού!
Την αναπόληση αυτή μου την ξύπνησε ο @travelbreak, που πριν λίγο καιρό έγραψε τις δικές του αναμνήσεις από τα δικά του inter-rail. Νομίζω ότι ζήλεψα λίγο το ότι κράταγε σημειώσεις, κάτι που εγώ δεν έκανα, δυστυχώς. Μάλιστα νομίζω ότι τότε, ούτε που μου πέρασε από το μυαλό! Τον ελεύθερο χρόνο που είχα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τον εκμεταλλευόμουνα με το να κοιμάμαι, ώστε να μπορέσω να εξοικονομήσω δυνάμεις για να συνεχίσω το ταξίδι.
Αλλά ακόμα και όταν γύρισα πίσω δεν σκέφτηκα να καταγράψω τις αναμνήσεις μου, γιατί ήταν τόσο έντονο και τόσο μεγάλο όλο αυτό που έζησα, που πίστευα ότι δεν θα ξεχάσω ποτέ καμία λεπτομέρεια. Όμως, όταν ανέτρεξα στο μυαλό μου, δεν βρήκα πολλά και απογοητεύτηκα. Αναζήτησα βοήθεια στα... αναμνηστικά μου, στα ενθύμια και στις φωτογραφίες ! Και τότε κατάλαβα ότι δεν βρήκα πολλά, γιατί δεν …υπήρχαν πολλά! Δηλαδή, δεν υπήρχαν πολλά... αξιοθέατα για να περιγράψω. Έτσι, σε αυτήν την ιστορία δεν θα περιγράψω αξιοθέατα, αλλά… φάσεις, σκηνές, πλάκα, κούραση, εμπειρία, αλληλεγγύη, φιλία, πείνα και τρένα … πολλά τρένα, γιατί αυτά …κάναμε ! Φτάναμε σε πόλεις, τις οποίες τις περπατούσαμε, άλλες πολύ και άλλες λίγο, καθόμασταν για ένα καφέ ή καμιά μπύρα και αυτό ήταν όλο. Ούτε μουσεία, ούτε αξιοθέατα. Όπου μας έβγαζαν τα πόδια μας ή όπου μας έβγαζαν ….. τα τρένα.
Οπότε αν κάποιος επιχειρήσει να τη διαβάσει για να ενημερωθεί για τα αξιοθέατα που συνάντησα σε αυτό το ταξίδι, μάλλον θα απογοητευτεί.
Η παρούσα ταξιδιωτική ιστορία θα μπορούσε να έχει και άλλο τίτλο. Θα μπορούσε να λέγεται και «Τρένων ιστορίες» ή θα μπορούσε να λέγεται και «Europe train trip».
Η ανάγκη αναπόλησης, αλλά και η διαφορετικότητα αυτού του τύπου των ταξιδιών, που τείνουν να εκλείψουν, με σπρώχνουν να καταγράψω αυτά που έχουν απομείνει στο μυαλό μου.
Μία λύση για ένα πιο ολοκληρωμένο αποτέλεσμα θα ήταν να συλλέξω τις εναπομείνασες αναμνήσεις από όλους τους συμμετέχοντες φτιάχνοντας έτσι ένα παζλ πληροφοριών. Αυτό όμως είναι πρακτικώς αδύνατον, διότι απλά τα χρόνια είναι πολλά και ο καθένας πήρε το δρόμο του. Χαθήκαμε! Οπότε θα αρκεστώ μόνο στις δικές μου αναμνήσεις και ότι μου προσφέρουν τα αναμνηστικά του ταξιδιού και οι λίγες παλιομοδίτικες φωτογραφίες.
Η περιγραφή μου δεν θα είναι τύπου ημερολογίου, αλλά τύπου … αναλαμπών.
Η παρέα
Η παρέα αποτελούνταν από έξι συμφοιτητές. Τρία αγόρια και τρία κορίτσια. O Nick, o Geo, o Kal, η Cat, η Val και εγώ. Ο Nick ήταν ο αρχηγός της παρέας. Εκείνος ήταν ο πρωτεργάτης του εγχειρήματος. Εκείνος το σκέφτηκε, εκείνος το oργάνωσε, εκείνος διάλεξε την παρέα. Είχε και την προϋπηρεσία. Είχε ξανακάνει την προηγούμενη χρονιά παρόμοιο ταξίδι μέχρι την Βαρκελώνη, με τους δύο από την παρούσα παρέα (την Cat και την Val). Ήξερε λοιπόν ως ένα βαθμό τις δυσκολίες αυτού του ταξιδιού και “διάλεξε” άλλους τρεις, που πίστευε ότι θα αντέξουν αυτές τις δυσκολίες, για να "κλείσει" την εξάδα.
O Nick σχεδίασε τη διαδρομή και μας είχε δώσει και οδηγίες. Τι να φοράμε, πόσα ρούχα θα πάρουμε μαζί μας, πόσα χρήματα θα πάρουμε, τι φαγητό θα πάρουμε για το δρόμο και άλλες λεπτομέρειες.
Ένα μικρό γκρουπάκι είμαστε. Ένα γκρουπ από 6 φιλαράκια, που έκανε ένα ανεξάρτητο ταξίδι υπό... survivor συνθήκες.
Διαφωνίες δεν είχαμε. Γενικά επικράτησε μια σύμπνοια και μια ομαδικότητα. Όλοι είχαμε αποδεχτεί ότι θα ακολουθούσαμε το πρόγραμμα που είχε στο μυαλό του ο Nick. Δυο φορές μόνο χωρίσαμε για λίγο, γιατί θέλαμε να δούμε διαφορετικά πράγματα και δεν μας έφτανε ο χρόνος, αλλά και αυτό έγινε ομαλά. Εξαίρεση αποτέλεσε το finale του ταξιδιού, στο οποίο είχαμε λίγα «θεματάκια» μεταξύ μας. Λίγο η κούραση, λίγο η πείνα, λίγο τα πολλά έκτακτα περιστατικά που μας έτυχαν, μας επηρέασαν πολύ και … το “χάσαμε” λίγο.
Το εισιτήριο
Το εισιτήριο inter-rail ήταν ένα έντυπο βιβλιαράκι που το αγοράσαμε από τον ΟΣΕ. Κόστισε 50.000δρχ. Με αυτό μπορούσαμε να μπούμε σε οποιοδήποτε τρένο της Ευρώπης στην οικονομική του θέση. Εξαίρεση αποτελούσαν οι ταχείες, στις οποίες και σε αυτές μπορούσαμε να μπούμε αρκεί να πληρώναμε τη διαφορά της θέσης. Κάθε φορά που μπαίναμε σε ένα τρένο αρκούσε να γράψουμε μόνοι μας με το χεράκι μας τη διαδρομή που θέλαμε να κάνουμε π.χ. Πρίντεζι - Μόναχο και όταν ο ελεγκτής ερχόταν στο κουπέ μας απλά “τρυπούσε” το κουτάκι της αντίστοιχης διαδρομής.
Θυμάμαι ότι από τις πολλές διαδρομές που κάναμε μας τελείωσε το βιβλιαράκι και το αντικαταστήσαμε κάπου σε κάποιο σταθμό.
Βέβαια όταν λέμε ότι μπορούσαμε να μπούμε σε οποιοδήποτε τρένο της Ευρώπης εννοούμε στα τρένα των χωρών που έδειχνε ο χάρτης του εισιτηρίου.
Στο χάρτη του εισιτηρίου πάντως δεν συμπεριλαμβανόταν η Πολωνία, η Βουλγαρία και η Ανατολική Γερμανία! Θυμίζω ότι το τείχος του Βερολίνου έπεσε το 1989!
Τώρα βλέπω ότι και το Μαρόκο ήταν μέσα!!!
Εμείς δεν είχαμε βγάλει το απλό inter-rail. Είχαμε βγάλει το inter-rail bateau. Αυτό σήμαινε ότι είχαμε τη δυνατότητα να ταξιδέψουμε και με πλοία. Αυτό το θέλαμε, γιατί στη διαδρομή μας είχαμε να περάσουμε από 3 θάλασσες. Αδριατική, Ιρλανδική και φυσικά το στενό της Μάγχης, αφού εν έτη 1990 δεν είχε γίνει ακόμα το τούνελ.
Το εισιτήριο αυτό είναι και το πιο σημαντικό μου ενθύμιο από το ταξίδι αυτό, γιατί σε αυτό φαίνονται όλες οι διαδρομές που είχαμε κάνει και πότε.
Τα τρένα
Ένας από τους λόγους, που ο αρχηγός ήθελε η ομάδα να είναι 6 άτομα ακριβώς, ήταν το ότι τα τρένα τότε (τα περισσότερα τουλάχιστον) είχαν κουπέ 6 ατόμων. Ο Nick έχοντας την περσινή εμπειρία ήξερε ότι η παρέα 6 ατόμων «πιάνει» ένα ολόκληρο κουπέ. Αυτό ήταν ένα μεγάλο advantage, γιατί ήταν σαν να έχουμε prive θέσεις, οι οποίες μας εξασφάλιζαν άνεση και ασφάλεια, ειδικά τα βράδια, τα οποία ήταν και πολλά. Με λιγότερα άτομα υπήρχε ο κίνδυνος να μπει κάποιος άσχετος “σφήνα” και με περισσότερα άτομα υπήρχε ο κίνδυνος να χωριζόμαστε και πιθανώς να χανόμασταν.
Τα κουπέ των 6 ατόμων σημαίνει ότι οι 3 θέσεις είναι αντικριστά με τις άλλες τρεις. Στις νυχτερινές διαδρομές «τραβούσαμε» τα καθίσματα, τα οποία ακουμπούσαν τα αντίστοιχα απέναντι τους δημιουργώντας έτσι τρία κρεβάτια. Τα βράδια φτιάχναμε τα κρεβάτια μας λοιπόν και κοιμόμασταν αντικριστά ανά δύο μπλέκοντας τα πόδια μας. Τα δε πράγματά μας ήταν ασφαλή στα ράφια πάνω από τα κρεβάτια μας και η πόρτα του κουπέ κλειστή.
Όλα τα παραπάνω τα κάναμε στα τρένα που είχαν κουπέ. Υπήρχαν και τρένα με θέσεις τύπου λεωφορείου, αλλά αυτά ευτυχώς ήταν συνήθως ημερήσια και όταν βρίσκαμε τέτοιες θέσεις με τραπεζάκι ήταν το καλύτερό μας για να παίξουμε …χαρτιά.
Γενικά είχαμε κάνει τα τρένα … σαν το σπίτι μας.
Η διαδρομή
Σκοπός του ταξιδιού ήταν να φτάσουμε στο…
Μαζί με το Λονδίνο όμως θα πηγαίναμε και Σκωτία και Ιρλανδία.
Αυτά θέλαμε να γυρίσουμε. Δεν θα αναλωνόμασταν σε στάσεις στη διαδρομή, γιατί τότε μπορεί να μην έφτανε ο χρόνος και το χρήμα, τα οποία εμείς θέλαμε να τα καταναλώσουμε στη Μ. Βρετανία.
Το σενάριο ήταν: Θα φεύγαμε με τρένο για Πάτρα. Από εκεί θα περνούσαμε την Αδριατική φτάνοντας στο Πρίντεζι. Θα συνεχίζαμε με τρένο έως το τελικό μας στόχο, που ήταν η Μ. Βρετανία. Στο γυρισμό θα γυρνούσαμε μέσω της Γιουγκοσλαβίας.
Το σχέδιο αυτό υλοποιήθηκε κατά ένα μεγάλο ποσοστό.
Στη διαδρομή διαλέγαμε να κάνουμε και κάποιες στάσεις για να μην κάνουμε το ταξίδι μονοκοπανιά. Επιλέγαμε να κοιμόμαστε τα βράδια στα τρένα και όπου μας έβρισκε το πρωί κατεβαίναμε. Αφήναμε τα πράγματά μας σε lock rooms, γυρνούσαμε την πόλη και κατά το βραδάκι πηγαίναμε στο σταθμό και επιλέγαμε σε ποιο τρένο θα μπούμε, ανάλογα με το σε ποια πόλη θα βρίσκονταν το πρωί και αν από εκεί ήταν εύκολη η μετεπιβίβαση για το επόμενο τρένο.
Τα καταλύματα
Μέναμε ως επί το πλείστον στα … τρένα! Από τις 17 ημέρες του ταξιδιού δύο διανυκτερεύσεις ήταν σε ξενοδοχείο στο Λονδίνο, δύο σε Youth Hostel (Δουβλίνο και Γλασκώβη), μία σε ένα σπίτι στο Άμστερνταμ, τρεις σε καράβι, μια σε σταθμό λιμανιού (περιμένοντας το πλοίο) και οι υπόλοιπες οκτώ …στα τρένα.
Ο εξοπλισμός
Ο εξοπλισμός μας ήταν τα έξι σακίδιά μας με τα προσωπικά μας πράγματα και ένα επιπλέον σακίδιο που περιείχε τρόφιμα για τη διαδρομή (τουλάχιστον τριών ημερών έως ότου να φτάσουμε Λονδίνο), τσιγάρα, τράπουλες και sleeping bags.
Τα τρόφιμα ήταν ότι μας είχαν προμηθεύσει οι μαμάδες μας δηλ. τυροπιτάκια, κουλουράκια, αυγά βραστά και κέικ. Επιπλέον είχαμε προμηθευτεί και κονσέρβες. Ακόμα θυμάμαι τη συμβουλή του Nick: «Μην πάρετε κονσέρβες, που δεν έχετε δοκιμάσει ποτέ στο παρελθόν. Μπορεί να μην σας αρέσουν». Πόσο δίκιο είχε! Πολλές δεν μας άρεσαν. Δεν έμεινε όμως καμία!
Φωτογραφίες
Φωτογραφικές μηχανές είχαν οι δυο της παρέας. Ο Geo και η Cat. Όχι τίποτα της προκοπής. Η Cat είχε το λεγόμενο κουτί της Codak. Λεγόταν έτσι γιατί έβγαζε τετράγωνες φωτογραφίες. Ο Geo δεν θυμάμαι τι είχε. Θυμάμαι όμως ότι του είχαμε αγοράσει τις μισές “στάσεις” για να βγάζει φωτογραφίες και σε εμάς τους υπόλοιπους.
Δεν έδινα όμως και τόσο σημασία στη φωτογραφία τότε. Νομίζω ότι κανένας δεν έδινε. Τοπία δεν βγάζαμε. Οι πιο πολλές απεικονίζουν φάσεις ή στημένες αστείες φωτο για να θυμόμαστε το κέφι και την όρεξη που είχαμε. Πως κάνουμε σε μια σχολική εκδρομή, που ο ναός του Απόλλωνα δεν φαίνεται πουθενά στο φόντο και οι περισσότερες φωτογραφίες απεικονίζουν χέρια και πόδια στη γαλαρία του πούλμαν;
Κάπως έτσι είμαστε και εμείς….
Παρόλα αυτά με 2 φωτογραφικές μηχανές και τέσσερα 36άρια φιλμ… κάτι κάναμε. Φωτισμός, φόντο, φλας δεν λειτούργησαν και πολύ. Μικρά παιδιά είμαστε, δεν το είχαμε τότε το σπορ.
Που να ήξερα τότε πόση συναισθηματική κυρίως αξία θα είχαν αυτές οι φωτογραφίες πολλά χρόνια μετά;
Θα τολμήσω να ποστάρω φωτογραφίες. Θα ήταν σωστό όμως να αντιμετωπιστούν με επιείκια, διότι πρόκειται για φωτογραφίες του 1990. Λόγω εποχής λοιπόν οι φωτογραφίες ήταν κακές, είχαν κακό φωτισμό, είχαν κακό φόντο και γενικά δεν έχουν καλλιτεχνικό ενδιαφέρον, αλλά μόνο αναμνηστικό.
Το κόστος
Ήταν πολύ δύσκολο να προϋπολογίσεις ένα τέτοιο ταξίδι. Εδώ δεν ξέραμε καλά καλά που ακριβώς θα πάμε. Σύμφωνα πάντα με τις συμβουλές του “παλιού” μπορούσαμε να πάρουμε μαζί μας τόσα χρήματα όσο περίπου και το κόστος του εισιτηρίου. Το απλό εισιτήριο inter-rail έκανε 40.000δρχ. Το δικό μας επειδή είχε και πλοία μέσα ήταν πιο ακριβό. Κόστισε 10.000δρχ. παραπάνω.
Όλοι πήραν από 60.000δρχ. Εγώ πήρα και λίγα παραπάνω (οι σημειώσεις μου λένε 90.000δρχ.) για να ξοδέψω. Και επειδή οι γονείς μου είχαν μια ανασφάλεια παραπάνω από εμένα, θυμάμαι ότι ο μπαμπάς μου είχε φροντίσει να μου βγάλει μια πιστωτική κάρτα να την έχω μαζί μου για περίπτωση ανάγκης. «Μην σου τύχει τίποτα παιδί μου». Δεν τη χρησιμοποίησα τελικά. Η αλήθεια είναι ότι ήταν κάτι πολύ πρωτόγνωρο για μένα η κάρτα. Δεν ξέρω και που και αν “περνούσε” πουθενά μια Ελληνική κάρτα της Εμπορικής Τράπεζας! Βέβαια, δεν χρειάστηκε να τη χρησιμοποιήσω, οπότε δεν έμαθα αν μπορούσα!
Τα μετρητά που είχαμε έφτασαν οριακά. Ίσως και να μας έλειψαν και λίγο. Νομίζω όμως ότι επισπεύσαμε το ταξίδι μας καναδύο μέρες, γιατί βλέπαμε ότι τελείωναν τα χρήματα.
Σχετικά με το συνάλλαγμα: Είχαμε κάνει χρήματα στην τράπεζα της Ελλάδος. Λίρες Αγγλίας, λίρες Ιρλανδίας, λίγα Ελβετικά φράγκα (γιατί σίγουρα θα κάναμε στάση και Ελβετία), φιορίνια Ολλανδίας και λίγες λιρέτες Ιταλίας. Το χαρτάκι της τράπεζας που (διασώθηκε στα ενθύμια) γράφει στο πεδίο Χώρα προορισμού: ΕΟΚ.
Ένα από τα αγόρια είχε και λίγα μάρκα περίσσευμα από κάποιο άλλο ταξίδι, οπότε είχαμε και αυτά καβάντζα για κάθε ενδεχόμενο.
Όσο γράφω τόσο μου ξυπνάνε και άλλες αναμνήσεις.
Οπότε … συνεχίζεται…
Last edited: