georgeant
Member
- Μηνύματα
- 608
- Likes
- 2.606
- Ταξίδι-Όνειρο
- Road trip B. Αμερική
Περιεχόμενα
Πρώτο ταξίδι στο εξωτερικό μετά από δυόμισι χρόνια! Είχα ξεχάσει σχεδόν πώς μυρίζουν τα αεροδρόμια, τι γεύση έχει ο καφές μετά από πολύ πρωινό ξύπνημα και την αίσθηση του να πέφτεις για ύπνο ξερός μετά από μια μέρα πολλών πεζοπορικών χιλιομέτρων σε άγνωστα μέρη. Μικρά, ευχάριστα ταξιδιωτικά "βασανιστήρια" που όλοι σχεδόν αγαπάμε. Το χειρότερο όλων είναι πως ενώ στην αρχή της πανδημίας υπέφερα από ταξιδιωτική στέρηση, προς το τέλος όλο αυτό πήρε τη μορφή μιας κανονικότητας και πλέον σκεφτόμουν τα ταξίδια εξαιρετικά σπάνια και με αρκετή δόση πεσιμισμού το είχα πάρει σχεδόν απόφαση πως μάλλον δε θα ξαναταξίδευα ποτέ. Αλλά όχι! Ξύπνησα εγκαίρως από τον λήθαργο, ευτυχώς! Δεν θα άφηνα την ταξιδιωτική μου ζωή να περάσει στη λήθη.
Ο προορισμός, Βαρκελώνη. Γιατί Βαρκελώνη; Γιατί είναι από τις πρωτεύουσες που είχα ντροπιαστικά αφήσει στην άκρη, γιατί δεν είχα ξαναπάει ποτέ στην Ισπανία και είναι μάλλον η πρώτη επιλογή για να επισκεφτεί κάποιος στη χώρα, γιατί έχουν πάει όλοι οι φίλοι κι οι γνωστοί μου κι όλοι είχαν να μου πουν τα καλύτερα, γιατί έχει φοβερό φαγητό και τέλος, φοβερά escape rooms, το αγαπημένο μας πλέον χόμπι. Α, και γιατί τον Μάρτη πετύχαμε αρκετά καλές προσφορές στα αεροπορικά.
Το τοπόσημο της Βαρκελώνης και μάλλον σήμα κατατεθέν ολόκληρης της Ισπανίας, η -σχεδόν ολοκληρωμένη- Sagrada Familia, φωτογραφημένη από το drone μου.
Λίγα λόγια για τη Βαρκελώνη
Πρωτεύουσα της Περιφέρειας της Καταλονίας, με πληθυσμό γύρω στα 4,8 εκατ. κατοίκους στη μητροπολιτική περιοχή, η Βαρκελώνη αποτελεί τη δεύτερη πιο σημαντική πόλη της Ισπανίας όσον αφορά την οικονομία, μετά τη Μαδρίτη. Όσον αφορά τη δημοτικότητα και τον τουρισμό όμως, τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν πάνω της, αφού προσελκύει περισσότερους από 27 εκατομμύρια τουρίστες τον χρόνο.
Πόλη γεμάτη ιστορία, κουλτούρα, τέχνη και αξιοθέατα, δύσκολα αφήνει ασυγκίνητο τον επισκέπτη. Θέλετε κι άλλα; Μεγάλοι δρόμοι, ποδηλατόδρομοι, μεσογειακό κλίμα, πολύ καλή ποιότητα ζωής, δίπλα στη θάλασσα. Έχω σκεφτεί πολλές φορές ότι θα μπορούσα να ζήσω σε διάφορες πόλεις του εξωτερικού, κυρίως λόγω της ποιότητας ζωής που προσφέρουν (π.χ. Βερολίνο) αλλά πόλη που να συνδυάζει μια καλή ποιότητα ζωής και οικείο κλίμα σε έναν Έλληνα δύσκολα θα βρεις, οπότε αν μου έβαζε κάποιος το μαχαίρι στο λαιμό να διαλέξω μια άλλη πόλη για να ζήσω (γιατί δύσκολα αφήνω την Αθήνα, όσα στραβά κι αν έχει), η Βαρκελώνη νομίζω θα ήταν μια ισχυρή υποψηφιότητα.
Η Βαρκελώνη είναι φημισμένη για τη φανταστική αρχιτεκτονική του Antonio Gaudí, του οποίου τα κτίρια κοσμούν διάφορες γωνιές της πόλης. Τα πιο διάσημα είναι αυτά είναι κατά μήκος της Passeig de Gràcia, όπου θα βρείτε το La Pedrera και το Casa Batlló, αλλά και το Park Güell λίγο πιο έξω από το κέντρο της πόλης το οποίο είναι ένα πανέμορφο πάρκο σχεδιασμένο από τον ίδιο. Ωστόσο, το πιο εντυπωσιακό από τα έργα του Gaudí είναι αναμφίβολα η Sagrada Família, ο τεράστιος καθεδρικός ναός που ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί.
Η πόλη άλλαξε ριζικά λίγο πριν πραγματοποιηθούν εκεί οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 1992. πολλές παλιές βιομηχανίες κατεδαφίστηκαν και στη θέση τους δημιουργήθηκαν δύο μίλια παραλίας. Οι νέες κατασκευές αύξησαν τη χωρητικότητα της πόλης κατά 17%, τη χωρητικότητα επεξεργασίας λυμάτων κατά 27% και τον ελεύθερο χώρο πρασίνου κατά 78%. Ο αριθμός των ξενοδοχείων επίσης διπλασιάστηκε την περίοδο 1990-2004. Η δημοτικότητα της πόλης αυξήθηκε σημαντικά: το 2012 ήταν ο 12ος δημοφιλέστερος προορισμός στον κόσμο και ο 5ος στην Ευρώπη.
Η Βαρκελώνη αποτελεί επίσης μία από τις πιο open minded και LGBTQ friendly πόλεις στην Ευρώπη. Τα περισσότερα καφέ έχουν τη σημαία της LGBTQ κοινότητας (το ίδιο και πολλά μπαλκόνια) και είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό ζευγάρια κάθε τύπου να κυκλοφορούν και να εκφράζονται ελεύθερα στην πόλη.
Πριν το ταξίδι
Το ταξίδι πραγματοποιήθηκε 14-18 Μαρτίου με εισιτήρια που κλείστηκαν με Vueling, στα 151 ευρώ/άτομο με επιστροφή. Βέβαια μετά από δυο μέρες αφού τα κλείσαμε η Vueling μας στέλνει e-mail ότι η πτήση από Αθήνα προς Βαρκελώνη άλλαξε και πήγε τα μεσάνυχτα, κάτι που φυσικά μας άλλαζε όλα τα σχέδια και που μας έκανε να χάσουμε και χρόνο από το ταξίδι αλλά και χρήμα. Ακυρώνουμε λοιπόν την πτήση της μετάβασης και κλείνουμε με Aegean, κάτι που ανέβασε το κόστος περίπου κατά 30-40 ευρώ. Ας είναι. Φάγαμε και πρωινό στο αεροπλάνο.
Το κατάλυμά μας ήταν αυτό. Σούπερ τοποθεσία (κοντά στην Αψίδα του Θριάμβου), λογική τιμή, καθαρό.
Η Βαρκελώνη διαθέτει πολύ καλό δίκτυο μετρό και λεωφορείων, αλλά η συμβουλή μου είναι να τα προτιμήσετε μόνο για τις μεγάλες αποστάσεις. Η πόλη περπατιέται πολύ εύκολα και είναι πολύ όμορφη για να τη χάσετε όντας κλεισμένοι στο μετρό.
Ημέρα 1η
H πρώτη εικόνα που έχω από τη Βαρκελώνη: Ιδιαίτερα κτίρια και φοίνικες! Ναι, ναι, η πόλη είναι γεμάτη φοίνικες, κάτι που τονίζει πολύ τη μεσογειακή ταυτότητά της! Ο καιρός βέβαια μας τα χάλασε λίγο. Δεν είδαμε ήλιο παρά μόνο για ελάχιστη ώρα στο ταξίδι μας. Μουντός καιρός με αρκετή ψύχρα και αέρα, αλλά ευτυχώς δεν έβρεξε. Παρόλα αυτά, μια Βαρκελώνη με ήλιο την περίμενα να είμαι ειλικρινής, γιατί είναι η Βαρκελώνη, όχι το Όσλο. Πώς θα γράψει ο φοίνικας στη μουντάδα;
Από τους καλύτερους τρόπους να πάρεις μια καλή γεύση από την πόλη και την ιστορία της είναι ένα οργανωμένο tour, από τα πολλά που πραγματοποιούνται στην πόλη. Κλείσαμε λοιπόν ένα δωρεάν tour στη Γοτθική συνοικία, την πιο διάσημη γειτονιά της Βαρκελώνης.
Αξίζει να σημειώσω εδώ, γιατί νιώθω την ανάγκη να το βγάλω από μέσα μου, ότι πριν το tour, κάναμε μια στάση σε ένα από τα bakeries και take away της αλυσίδας "365" για να τσιμπήσουμε τίποτα. Εκεί κατάλαβα ότι οι Ισπανοί μάλλον δεν το'χουν και πολύ με τα αγγλικά, αφού όταν πήγα να παραπονεθώ γιατί βρήκα μέσα στη μπαγκέτα μου ένα αιχμηρό πλαστικό αντικείμενο (βασικά το κατάλαβα όταν ήταν στο στόμα μου) η κυρία μουρμούρησε κάτι στα ισπανικά που είμαι σίγουρος ότι δεν περιλάμβαναν "lo siento" ή "perdón" και μου έφτιαξε μια καινούργια. Θυμάστε που ανέφερα στην εισαγωγή το καλό φαγητό της Βαρκελώνης; Αυτό σίγουρα δεν περιλαμβάνει πλαστικά κομμάτια. Και σίγουρα όχι τα "365".
Γοτθική Συνοικία (Bari Gòtic)
Η πιο διάσημη ίσως γειτονιά της Βαρκελώνης. Υπάρχει από τη Ρωμαϊκή εποχή και αποτελείται από γραφικά, στενά, πλακόστρωτα δρομάκια, όμορφα κτίρια που κάποια χρονολογούνται από τον Μεσαίωνα, μπαλκόνια με λουλούδια και καταστήματα και φαγάδικα για όλα τα γούστα. Είναι το κεντρικότερο και παλαιότερο τμήμα της Παλιάς Πόλης της Βαρκελώνης. Η συνοικία ξεκινά από την Plaza Catalunya και εκτείνεται από τη La Rambla έως τη Via Laetana.
Στους δρόμους της Γοτθικής Συνοικίας
Αντανακλάσεις
Στο βάθος, ο εντυπωσιακός Καθεδρικός της Βαρκελώνης
Το πάρα πολύ ενδιαφέρον με τη Γοτθική Συνοικία που μάθαμε στο tour είναι ότι δεν είναι και τόσο...γοτθική! Στην ουσία τα μόνα γοτθικά κτίρια είναι 4-5. Τότε γιατί ονομάστηκε έτσι; Κατά τον 19ο αιώνα υπήρχε ενδιαφέρον για τη Βαρκελώνη να γίνει παγκοσμίως γνωστή. Η Βαρκελώνη έπρεπε να γίνει ένας διεθνής προορισμός, όπως είχε γίνει π.χ. με την Μπριζ ή τη Φλωρεντία. Γι' αυτό και ήταν η έδρα της Παγκόσμιας Έκθεσης του 1888. Υπήρχε επίσης ενδιαφέρον στο να παρουσιαστεί ένα συναρπαστικό παρελθόν που θα αφορούσε την Καταλονία, και το στυλ που αντιπροσώπευε καλύτερα κάτι τέτοιο ήταν το Γοτθικό. Έτσι λοιπόν, η περιοχή υιοθέτησε αυτή την ονομασία για να προσελκύσει τουρίστες. Αλλά δεν έμειναν μόνο στο όνομα. Προσπάθησαν να τροποποιήσουν όσο μπορούσαν την εμφάνιση ορισμένων κτιρίων ώστε να παραπέμπει σε γοτθικό στυλ, έβαλαν gargoyles σε σημεία που δεν χρειαζόντουσαν καν υδρορροές, μετακίνησαν ακόμα και ολόκληρα κτίρια που ήταν σε άλλα σημεία της πόλης ώστε να είναι συγκεντρωμένα εκεί. Αρχιτεκτονικά μιλώντας λοιπόν μιλάμε περισσότερο για ένα νεο-γοτθικό αρχιτεκτονικό στυλ, παρά γοτθικό με την ιστορική έννοια του όρου. Αλλά πιστέψτε με, μικρή σημασία έχει. Η γειτονιά είναι υπέροχη! Είναι η συνοικία που βολτάραμε σχεδόν κάθε μέρα, ακόμα κι αν περνούσαμε συχνά από τα ίδια σημεία.
Στενό στη Γοτθική Συνοικία
Πρόσοψη κτιρίου στην Εβραϊκή Συνοικία, μια πολύ μικρή περιοχή με στενά δρομάκια και σοκάκια πίσω από τον Καθεδρικό της πόλης.
Η μοντέρνα τέχνη συναντά το παλιό!
Ο Καθεδρικός ναός της Βαρκελώνης είναι σίγουρα το πιο εντυπωσιακό οικοδόμημα σε όλη τη συνοικία.
Συνεχίζοντας το τουρ στη Γοτθική Συνοικία, περάσαμε από το κτίριο του Ιστορικού Αρχείου της Πόλης της Βαρκελώνης, μέσα από το οποίο ξεπηδάει ένας φοίνικας τον οποίο συγκρατούν σχοινιά απ' όλες τις πλευρές, ώστε να μη σπάσει. Μάθαμε ότι είναι ο πιο παλιός φοίνικας στην πόλη.
Στην είσοδο του κτιρίου βρίσκεται και μια όμορφη κρήνη.
Καταλήξαμε στην πλατεία Sant Felip Neri που προσωπικά θεωρώ το ομορφότερο μέρος της Γοτθικής Συνοικίας.
Στο κέντρο της πλατείας υπάρχει μια πέτρινη κρήνη, ενώ τριγύρω υπάρχουν δέντρα και παλιά, πέτρινα κτίρια.
Παρά την ομορφιά της πλατείας, η ιστορία που κουβαλάει δεν είναι καθόλου ευχάριστη. Στις 30 Ιανουαρίου 1938, κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, μια από τις βόμβες του Francisco Franco έπεσε στην εκκλησία σκοτώνοντας 30 άτομα, τα περισσότερα από τα οποία ήταν παιδιά από το Σχολείο του Sant Philip Neri και μερικά παιδιά πρόσφυγες από τη Μαδρίτη, όπου η εκκλησία είχε μετατραπεί σε αυτοσχέδιο ορφανοτροφείο. Καθώς οι άνθρωποι έβγαζαν επιζώντες από τα ερείπια, μια δεύτερη βόμβα χτύπησε την πλατεία, σκοτώνοντας άλλους 12 ανεβάζοντας τον αριθμό των νεκρών σε 42. Ήταν ο δεύτερος χειρότερος βομβαρδισμός στη Βαρκελώνη κατά τη διάρκεια του πολέμου.
Στον τοίχο της εκκλησίας, μπορεί κανείς να διακρίνει τα σημάδια από τους βομβαρδισμούς.
Κάποια γοτθικά κτίρια όπως ανέφερα και στην εισαγωγή, μεταφέρθηκαν τούβλο-τούβλο και ξαναχτίστηκαν σε αυτή την πλατεία, αντί να τα γκρεμίσουν τελείως.
Το σχολείο λειτουργεί ακόμα και τα πιτσιρίκια στο διάλειμμα βγαίνουν και παίζουν στην πλατεία. Αν θέλετε να την επισκεφτείτε προτιμήστε κατά βάση τα μεσημέρια, όπως μας συμβούλεψε κι ο tour guide.
Το σχολείο Sant Felip Neri, στην πλατεία.
Παρόλο που ήταν Μάρτιος, έπεφταν διαρκώς κίτρινα φύλλα από τα δέντρα λόγω του αέρα. Η απουσία πολύ κόσμου σε συνδυασμό με τον ήχο του αέρα δημιουργούσαν ένα σχεδόν κινηματογραφικό σκηνικό.
Στη Βαρκελώνη έχει γυριστεί μεταξύ άλλων το βίντεο κλιπ των Evanescence "My Immortal" το οποίο έχει αρκετά πλάνα και σ 'αυτή την πλατεία.
Στη Γοτθική Συνοικία, εικονοστάσι (??) στην Αγία Εουλάλια. Ήταν μια 13χρονη Ρωμαιοχριστιανή παρθένα που μαρτύρησε στη Βαρκελώνη κατά τη διάρκεια του διωγμού των χριστιανών επί αυτοκράτορα Διοκλητιανού.
Το Δημαρχείο της Βαρκελώνης, στην πλατεία Sant Jaume.
Plaça de Sant Jaume
Συνεχίζουμε το tour περνώντας από γραφικά στενά και μαθαίνοντας πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τη Γοτθική Συνοικία.
O ναός της Παναγίας της θάλασσας (Basílica de Santa Maria del Mar)
Οι φοίνικες που σας έλεγα στην εισαγωγή;
Μετά το τέλος του τουρ, συνεχίσαμε μόνοι μας την περιήγηση.
Κι αυτός είναι μάλλον ο πιο όμορφος (και πιο πολυφωτογραφημένος) δρόμος στη Γοτθική Συνοικία, ο carrer del Bisble, κι αυτή είναι η Γέφυρα του Επισκόπου (El pont del Bisble). Χτίστηκε για τη Διεθνή Έκθεση της Βαρκελώνης που πραγματοποιήθηκε το 1929.
Η γέφυρα συνδέει το Palau de la Generalitat με το La Casa dels Canonges αλλά συνδέεται επίσης και με διάφορους μύθους και θρύλους, παρά το γεγονός ότι χτίστηκε σχετικά πρόσφατα. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι όλοι οι θρύλοι σχετίζονται με το κρανίο και του στιλέτο που διακοσμούν την κάτω πλευρά της γέφυρας. Κάποιοι λένε ότι το κρανίο ήταν ο τρόπος του αρχιτέκτονα Joan Rubió I Bellver (ο οποίος πρότεινε να κατεδαφιστούν όλα τα μη γοτθικά κτίρια που βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με τον καθεδρικό ναό της Βαρκελώνης και να αντικατασταθούν από νέα κτίρια γοτθικού στιλ), να εκφράσει τη δυσαρέσκειά του μετά την απόρριψη του αρχικού του σχεδίου. Άλλοι λένε ότι είναι ένα πραγματικό ανθρώπινο κρανίο αντί για σκαλισμένο πέτρινο αντικείμενο.
Ένας άλλος μύθος λέει ότι αν ποτέ αφαιρεθεί το στιλέτο που διασχίζει το κρανίο, τότε η πόλη της Βαρκελώνης θα καταστραφεί.
Μια πιο θετική εκδοχή λέει ότι αν κάνετε μια ευχή ενώ περπατάτε προς τα πίσω κάτω από τη γέφυρα και κοιτάτε απευθείας το κρανίο, τότε αυτή η επιθυμία θα πραγματοποιηθεί.
Μετά από αρκετή ώρα και μερικές δεκάδες λήψεις της γέφυρας μέχρι να εγώ να ικανοποιηθώ και οι άλλοι δύο να σιχτιρίσουν, συνεχίσαμε και βγήκαμε στην Plaça Reial.
Η πλατεία είναι τόσο όμορφη, που δεν είναι περίεργο που ονομάστηκε «βασιλική». Την ατμόσφαιρα της πλατείας τονίζουν το σιντριβάνι στο κέντρο της, οι φοίνικες (τι άλλο και οι φανοστάτες γύρω από την πλατεία.
Είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα, πιο ζωντανά σημεία της Βαρκελώνης, ιδιαίτερα τη νύχτα. Κάτι που μας επιβεβαίωσε και ο Άλεξ, περιγράφοντάς μας την πρώτη φορά που επισκέφτηκε τη Βαρκελώνη και σε αυτή την πλατεία φρόντισε να γίνει κουρούμπελο, με ότι αυτό συνεπάγεται για αργότερα.
Στην κρήνη της πλατείας
La Rambla
Και συνεχίζουμε στον πιο εμπορικό και τουριστικό δρόμο της Βαρκελώνης, τη La Rambla.
Ο δρόμος έχει μήκος περίπου 1,2 χιλιόμετρα και ξεκινάει βόρεια από την πλατεία Catalunya και καταλήγει νότια στο το Port Vell όπου βρίσκεται και το άγαλμα του Χριστόφορου Κολόμβου.
Η La Rambla έχει συνήθως αρκετό κόσμο, ειδικά κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Η δημοτικότητά της στους τουρίστες έχει διαμορφώσει όπως είναι φυσικό τον χαρακτήρα του δρόμου, ο οποίος έχει γεμίσει με καφετέριες (πανάκριβες και χαμηλής ποιότητας, μην το σκεφτείτε ούτε για αστείο όσο κουρασμένοι κι αν είστε από το περπάτημα) και μαγαζιά με σουβενίρ. Η La Rambla είναι επίσης ο δρόμος που οι pickpockets κάνουν πάρτυ, κάτι που φρόντισαν να μας τονίσουν και στο ξενοδοχείο. Όχι μόνο για τη La Rambla βέβαια, αλλά για όλη τη Βαρκελώνη. Η κατάσταση είναι τραγική, σπάνια μας είπαν τουρίστας δεν έχει πέσει θύμα κλοπής στο δρόμο. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας που δεν υπήρχαν τουρίστες, οι pickpockets κλέβανε τους ντόπιους. Για τους pickpockets μας είχαν προειδοποιήσει όλοι, φίλοι, γνωστοί, άσχετοι, το γράφανε σε forums στο internet και σε ταξιδιωτικούς οδηγούς. Οπότε ήμασταν πολύ πολύ προσεχτικοί. Κι ευτυχώς γυρίσαμε πίσω με όλα τα πράγματά μας.
Ωστόσο, για να μη λέμε μόνο τα αρνητικά, η La Rambla σφύζει από ζωή, από καλλιτέχνες του δρόμου και μουσικές και όμορφα κτίρια αριστερά και δεξιά του δρόμου.
Κτίρια με όμορφα διακοσμητικά στοιχεία. Και μη μου πείτε ότι ο αυτός ο δράκος δε μοιάζει με προβοσκίδα. Αρκετό δούλεμα έφαγα από τους άλλους δύο!
Μέρος της πραγματικά μεγάλης Plaça de Catalunya
Στη γραφική Avinguda del Portal de l'Àngel, ψάχνοντας για φαγητό!
Και μιλώντας για φαγητό. Μια λέξη μόνο: Empanadas! Μικρά γεμιστά πιτάκια (σαν τα δικά μας τυροπιτάκια, σπανακοπιτάκια κλπ) σε διάφορες γεύσεις, σπανάκι, τυρί, μανιτάρια, με κρέας κλπ. Φάγαμε ντουζίνες. Τρώγαμε στο δρόμο, τρώγαμε για σνακ, για γεύμα, πήραμε για να φάμε στο αεροδρόμιο στην επιστροφή, τα λατρέψαμε.
Ωστόσο, δε γινότανε να έρθουμε στη Βαρκελώνη και να μην δοκιμάσουμε τα περίφημα tapas, τα οποία λίγο μας απογοήτευσαν να είμαι ειλικρινής. Το λάθος βέβαια δεν είναι των tapas, αλλά δικό μας, που νομίζαμε ότι είναι κανονικό...φαγητό. Τα tapas είναι μεζέδες, συνοδευτικά φαγητά σε μικρές ποσότητες. Παρόλο που πήραμε αρκετά, δεν θα έλεγα ότι ξετρελαθήκαμε, οπότε δεν τα ξαναπροτιμήσαμε.
Η λευκή σαγκρία όμως ήταν δροσερή και εύγεστη και βοήθησε στο να τελειώσει η μέρα με έναν πολύ ωραίο τρόπο.
Τέλος 1ης ημέρας
Ο προορισμός, Βαρκελώνη. Γιατί Βαρκελώνη; Γιατί είναι από τις πρωτεύουσες που είχα ντροπιαστικά αφήσει στην άκρη, γιατί δεν είχα ξαναπάει ποτέ στην Ισπανία και είναι μάλλον η πρώτη επιλογή για να επισκεφτεί κάποιος στη χώρα, γιατί έχουν πάει όλοι οι φίλοι κι οι γνωστοί μου κι όλοι είχαν να μου πουν τα καλύτερα, γιατί έχει φοβερό φαγητό και τέλος, φοβερά escape rooms, το αγαπημένο μας πλέον χόμπι. Α, και γιατί τον Μάρτη πετύχαμε αρκετά καλές προσφορές στα αεροπορικά.
Το τοπόσημο της Βαρκελώνης και μάλλον σήμα κατατεθέν ολόκληρης της Ισπανίας, η -σχεδόν ολοκληρωμένη- Sagrada Familia, φωτογραφημένη από το drone μου.
Λίγα λόγια για τη Βαρκελώνη
Πρωτεύουσα της Περιφέρειας της Καταλονίας, με πληθυσμό γύρω στα 4,8 εκατ. κατοίκους στη μητροπολιτική περιοχή, η Βαρκελώνη αποτελεί τη δεύτερη πιο σημαντική πόλη της Ισπανίας όσον αφορά την οικονομία, μετά τη Μαδρίτη. Όσον αφορά τη δημοτικότητα και τον τουρισμό όμως, τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν πάνω της, αφού προσελκύει περισσότερους από 27 εκατομμύρια τουρίστες τον χρόνο.
Πόλη γεμάτη ιστορία, κουλτούρα, τέχνη και αξιοθέατα, δύσκολα αφήνει ασυγκίνητο τον επισκέπτη. Θέλετε κι άλλα; Μεγάλοι δρόμοι, ποδηλατόδρομοι, μεσογειακό κλίμα, πολύ καλή ποιότητα ζωής, δίπλα στη θάλασσα. Έχω σκεφτεί πολλές φορές ότι θα μπορούσα να ζήσω σε διάφορες πόλεις του εξωτερικού, κυρίως λόγω της ποιότητας ζωής που προσφέρουν (π.χ. Βερολίνο) αλλά πόλη που να συνδυάζει μια καλή ποιότητα ζωής και οικείο κλίμα σε έναν Έλληνα δύσκολα θα βρεις, οπότε αν μου έβαζε κάποιος το μαχαίρι στο λαιμό να διαλέξω μια άλλη πόλη για να ζήσω (γιατί δύσκολα αφήνω την Αθήνα, όσα στραβά κι αν έχει), η Βαρκελώνη νομίζω θα ήταν μια ισχυρή υποψηφιότητα.
Η Βαρκελώνη είναι φημισμένη για τη φανταστική αρχιτεκτονική του Antonio Gaudí, του οποίου τα κτίρια κοσμούν διάφορες γωνιές της πόλης. Τα πιο διάσημα είναι αυτά είναι κατά μήκος της Passeig de Gràcia, όπου θα βρείτε το La Pedrera και το Casa Batlló, αλλά και το Park Güell λίγο πιο έξω από το κέντρο της πόλης το οποίο είναι ένα πανέμορφο πάρκο σχεδιασμένο από τον ίδιο. Ωστόσο, το πιο εντυπωσιακό από τα έργα του Gaudí είναι αναμφίβολα η Sagrada Família, ο τεράστιος καθεδρικός ναός που ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί.
Η πόλη άλλαξε ριζικά λίγο πριν πραγματοποιηθούν εκεί οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 1992. πολλές παλιές βιομηχανίες κατεδαφίστηκαν και στη θέση τους δημιουργήθηκαν δύο μίλια παραλίας. Οι νέες κατασκευές αύξησαν τη χωρητικότητα της πόλης κατά 17%, τη χωρητικότητα επεξεργασίας λυμάτων κατά 27% και τον ελεύθερο χώρο πρασίνου κατά 78%. Ο αριθμός των ξενοδοχείων επίσης διπλασιάστηκε την περίοδο 1990-2004. Η δημοτικότητα της πόλης αυξήθηκε σημαντικά: το 2012 ήταν ο 12ος δημοφιλέστερος προορισμός στον κόσμο και ο 5ος στην Ευρώπη.
Η Βαρκελώνη αποτελεί επίσης μία από τις πιο open minded και LGBTQ friendly πόλεις στην Ευρώπη. Τα περισσότερα καφέ έχουν τη σημαία της LGBTQ κοινότητας (το ίδιο και πολλά μπαλκόνια) και είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό ζευγάρια κάθε τύπου να κυκλοφορούν και να εκφράζονται ελεύθερα στην πόλη.
Πριν το ταξίδι
Το ταξίδι πραγματοποιήθηκε 14-18 Μαρτίου με εισιτήρια που κλείστηκαν με Vueling, στα 151 ευρώ/άτομο με επιστροφή. Βέβαια μετά από δυο μέρες αφού τα κλείσαμε η Vueling μας στέλνει e-mail ότι η πτήση από Αθήνα προς Βαρκελώνη άλλαξε και πήγε τα μεσάνυχτα, κάτι που φυσικά μας άλλαζε όλα τα σχέδια και που μας έκανε να χάσουμε και χρόνο από το ταξίδι αλλά και χρήμα. Ακυρώνουμε λοιπόν την πτήση της μετάβασης και κλείνουμε με Aegean, κάτι που ανέβασε το κόστος περίπου κατά 30-40 ευρώ. Ας είναι. Φάγαμε και πρωινό στο αεροπλάνο.
Το κατάλυμά μας ήταν αυτό. Σούπερ τοποθεσία (κοντά στην Αψίδα του Θριάμβου), λογική τιμή, καθαρό.
Η Βαρκελώνη διαθέτει πολύ καλό δίκτυο μετρό και λεωφορείων, αλλά η συμβουλή μου είναι να τα προτιμήσετε μόνο για τις μεγάλες αποστάσεις. Η πόλη περπατιέται πολύ εύκολα και είναι πολύ όμορφη για να τη χάσετε όντας κλεισμένοι στο μετρό.
Ημέρα 1η
H πρώτη εικόνα που έχω από τη Βαρκελώνη: Ιδιαίτερα κτίρια και φοίνικες! Ναι, ναι, η πόλη είναι γεμάτη φοίνικες, κάτι που τονίζει πολύ τη μεσογειακή ταυτότητά της! Ο καιρός βέβαια μας τα χάλασε λίγο. Δεν είδαμε ήλιο παρά μόνο για ελάχιστη ώρα στο ταξίδι μας. Μουντός καιρός με αρκετή ψύχρα και αέρα, αλλά ευτυχώς δεν έβρεξε. Παρόλα αυτά, μια Βαρκελώνη με ήλιο την περίμενα να είμαι ειλικρινής, γιατί είναι η Βαρκελώνη, όχι το Όσλο. Πώς θα γράψει ο φοίνικας στη μουντάδα;
Από τους καλύτερους τρόπους να πάρεις μια καλή γεύση από την πόλη και την ιστορία της είναι ένα οργανωμένο tour, από τα πολλά που πραγματοποιούνται στην πόλη. Κλείσαμε λοιπόν ένα δωρεάν tour στη Γοτθική συνοικία, την πιο διάσημη γειτονιά της Βαρκελώνης.
Αξίζει να σημειώσω εδώ, γιατί νιώθω την ανάγκη να το βγάλω από μέσα μου, ότι πριν το tour, κάναμε μια στάση σε ένα από τα bakeries και take away της αλυσίδας "365" για να τσιμπήσουμε τίποτα. Εκεί κατάλαβα ότι οι Ισπανοί μάλλον δεν το'χουν και πολύ με τα αγγλικά, αφού όταν πήγα να παραπονεθώ γιατί βρήκα μέσα στη μπαγκέτα μου ένα αιχμηρό πλαστικό αντικείμενο (βασικά το κατάλαβα όταν ήταν στο στόμα μου) η κυρία μουρμούρησε κάτι στα ισπανικά που είμαι σίγουρος ότι δεν περιλάμβαναν "lo siento" ή "perdón" και μου έφτιαξε μια καινούργια. Θυμάστε που ανέφερα στην εισαγωγή το καλό φαγητό της Βαρκελώνης; Αυτό σίγουρα δεν περιλαμβάνει πλαστικά κομμάτια. Και σίγουρα όχι τα "365".
Γοτθική Συνοικία (Bari Gòtic)
Η πιο διάσημη ίσως γειτονιά της Βαρκελώνης. Υπάρχει από τη Ρωμαϊκή εποχή και αποτελείται από γραφικά, στενά, πλακόστρωτα δρομάκια, όμορφα κτίρια που κάποια χρονολογούνται από τον Μεσαίωνα, μπαλκόνια με λουλούδια και καταστήματα και φαγάδικα για όλα τα γούστα. Είναι το κεντρικότερο και παλαιότερο τμήμα της Παλιάς Πόλης της Βαρκελώνης. Η συνοικία ξεκινά από την Plaza Catalunya και εκτείνεται από τη La Rambla έως τη Via Laetana.
Στους δρόμους της Γοτθικής Συνοικίας
Αντανακλάσεις
Στο βάθος, ο εντυπωσιακός Καθεδρικός της Βαρκελώνης
Το πάρα πολύ ενδιαφέρον με τη Γοτθική Συνοικία που μάθαμε στο tour είναι ότι δεν είναι και τόσο...γοτθική! Στην ουσία τα μόνα γοτθικά κτίρια είναι 4-5. Τότε γιατί ονομάστηκε έτσι; Κατά τον 19ο αιώνα υπήρχε ενδιαφέρον για τη Βαρκελώνη να γίνει παγκοσμίως γνωστή. Η Βαρκελώνη έπρεπε να γίνει ένας διεθνής προορισμός, όπως είχε γίνει π.χ. με την Μπριζ ή τη Φλωρεντία. Γι' αυτό και ήταν η έδρα της Παγκόσμιας Έκθεσης του 1888. Υπήρχε επίσης ενδιαφέρον στο να παρουσιαστεί ένα συναρπαστικό παρελθόν που θα αφορούσε την Καταλονία, και το στυλ που αντιπροσώπευε καλύτερα κάτι τέτοιο ήταν το Γοτθικό. Έτσι λοιπόν, η περιοχή υιοθέτησε αυτή την ονομασία για να προσελκύσει τουρίστες. Αλλά δεν έμειναν μόνο στο όνομα. Προσπάθησαν να τροποποιήσουν όσο μπορούσαν την εμφάνιση ορισμένων κτιρίων ώστε να παραπέμπει σε γοτθικό στυλ, έβαλαν gargoyles σε σημεία που δεν χρειαζόντουσαν καν υδρορροές, μετακίνησαν ακόμα και ολόκληρα κτίρια που ήταν σε άλλα σημεία της πόλης ώστε να είναι συγκεντρωμένα εκεί. Αρχιτεκτονικά μιλώντας λοιπόν μιλάμε περισσότερο για ένα νεο-γοτθικό αρχιτεκτονικό στυλ, παρά γοτθικό με την ιστορική έννοια του όρου. Αλλά πιστέψτε με, μικρή σημασία έχει. Η γειτονιά είναι υπέροχη! Είναι η συνοικία που βολτάραμε σχεδόν κάθε μέρα, ακόμα κι αν περνούσαμε συχνά από τα ίδια σημεία.
Στενό στη Γοτθική Συνοικία
Πρόσοψη κτιρίου στην Εβραϊκή Συνοικία, μια πολύ μικρή περιοχή με στενά δρομάκια και σοκάκια πίσω από τον Καθεδρικό της πόλης.
Η μοντέρνα τέχνη συναντά το παλιό!
Ο Καθεδρικός ναός της Βαρκελώνης είναι σίγουρα το πιο εντυπωσιακό οικοδόμημα σε όλη τη συνοικία.
Συνεχίζοντας το τουρ στη Γοτθική Συνοικία, περάσαμε από το κτίριο του Ιστορικού Αρχείου της Πόλης της Βαρκελώνης, μέσα από το οποίο ξεπηδάει ένας φοίνικας τον οποίο συγκρατούν σχοινιά απ' όλες τις πλευρές, ώστε να μη σπάσει. Μάθαμε ότι είναι ο πιο παλιός φοίνικας στην πόλη.
Στην είσοδο του κτιρίου βρίσκεται και μια όμορφη κρήνη.
Καταλήξαμε στην πλατεία Sant Felip Neri που προσωπικά θεωρώ το ομορφότερο μέρος της Γοτθικής Συνοικίας.
Στο κέντρο της πλατείας υπάρχει μια πέτρινη κρήνη, ενώ τριγύρω υπάρχουν δέντρα και παλιά, πέτρινα κτίρια.
Παρά την ομορφιά της πλατείας, η ιστορία που κουβαλάει δεν είναι καθόλου ευχάριστη. Στις 30 Ιανουαρίου 1938, κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, μια από τις βόμβες του Francisco Franco έπεσε στην εκκλησία σκοτώνοντας 30 άτομα, τα περισσότερα από τα οποία ήταν παιδιά από το Σχολείο του Sant Philip Neri και μερικά παιδιά πρόσφυγες από τη Μαδρίτη, όπου η εκκλησία είχε μετατραπεί σε αυτοσχέδιο ορφανοτροφείο. Καθώς οι άνθρωποι έβγαζαν επιζώντες από τα ερείπια, μια δεύτερη βόμβα χτύπησε την πλατεία, σκοτώνοντας άλλους 12 ανεβάζοντας τον αριθμό των νεκρών σε 42. Ήταν ο δεύτερος χειρότερος βομβαρδισμός στη Βαρκελώνη κατά τη διάρκεια του πολέμου.
Στον τοίχο της εκκλησίας, μπορεί κανείς να διακρίνει τα σημάδια από τους βομβαρδισμούς.
Κάποια γοτθικά κτίρια όπως ανέφερα και στην εισαγωγή, μεταφέρθηκαν τούβλο-τούβλο και ξαναχτίστηκαν σε αυτή την πλατεία, αντί να τα γκρεμίσουν τελείως.
Το σχολείο λειτουργεί ακόμα και τα πιτσιρίκια στο διάλειμμα βγαίνουν και παίζουν στην πλατεία. Αν θέλετε να την επισκεφτείτε προτιμήστε κατά βάση τα μεσημέρια, όπως μας συμβούλεψε κι ο tour guide.
Το σχολείο Sant Felip Neri, στην πλατεία.
Παρόλο που ήταν Μάρτιος, έπεφταν διαρκώς κίτρινα φύλλα από τα δέντρα λόγω του αέρα. Η απουσία πολύ κόσμου σε συνδυασμό με τον ήχο του αέρα δημιουργούσαν ένα σχεδόν κινηματογραφικό σκηνικό.
Στη Βαρκελώνη έχει γυριστεί μεταξύ άλλων το βίντεο κλιπ των Evanescence "My Immortal" το οποίο έχει αρκετά πλάνα και σ 'αυτή την πλατεία.
Στη Γοτθική Συνοικία, εικονοστάσι (??) στην Αγία Εουλάλια. Ήταν μια 13χρονη Ρωμαιοχριστιανή παρθένα που μαρτύρησε στη Βαρκελώνη κατά τη διάρκεια του διωγμού των χριστιανών επί αυτοκράτορα Διοκλητιανού.
Το Δημαρχείο της Βαρκελώνης, στην πλατεία Sant Jaume.
Plaça de Sant Jaume
Συνεχίζουμε το tour περνώντας από γραφικά στενά και μαθαίνοντας πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τη Γοτθική Συνοικία.
O ναός της Παναγίας της θάλασσας (Basílica de Santa Maria del Mar)
Οι φοίνικες που σας έλεγα στην εισαγωγή;
Μετά το τέλος του τουρ, συνεχίσαμε μόνοι μας την περιήγηση.
Κι αυτός είναι μάλλον ο πιο όμορφος (και πιο πολυφωτογραφημένος) δρόμος στη Γοτθική Συνοικία, ο carrer del Bisble, κι αυτή είναι η Γέφυρα του Επισκόπου (El pont del Bisble). Χτίστηκε για τη Διεθνή Έκθεση της Βαρκελώνης που πραγματοποιήθηκε το 1929.
Η γέφυρα συνδέει το Palau de la Generalitat με το La Casa dels Canonges αλλά συνδέεται επίσης και με διάφορους μύθους και θρύλους, παρά το γεγονός ότι χτίστηκε σχετικά πρόσφατα. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι όλοι οι θρύλοι σχετίζονται με το κρανίο και του στιλέτο που διακοσμούν την κάτω πλευρά της γέφυρας. Κάποιοι λένε ότι το κρανίο ήταν ο τρόπος του αρχιτέκτονα Joan Rubió I Bellver (ο οποίος πρότεινε να κατεδαφιστούν όλα τα μη γοτθικά κτίρια που βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με τον καθεδρικό ναό της Βαρκελώνης και να αντικατασταθούν από νέα κτίρια γοτθικού στιλ), να εκφράσει τη δυσαρέσκειά του μετά την απόρριψη του αρχικού του σχεδίου. Άλλοι λένε ότι είναι ένα πραγματικό ανθρώπινο κρανίο αντί για σκαλισμένο πέτρινο αντικείμενο.
Ένας άλλος μύθος λέει ότι αν ποτέ αφαιρεθεί το στιλέτο που διασχίζει το κρανίο, τότε η πόλη της Βαρκελώνης θα καταστραφεί.
Μια πιο θετική εκδοχή λέει ότι αν κάνετε μια ευχή ενώ περπατάτε προς τα πίσω κάτω από τη γέφυρα και κοιτάτε απευθείας το κρανίο, τότε αυτή η επιθυμία θα πραγματοποιηθεί.
Μετά από αρκετή ώρα και μερικές δεκάδες λήψεις της γέφυρας μέχρι να εγώ να ικανοποιηθώ και οι άλλοι δύο να σιχτιρίσουν, συνεχίσαμε και βγήκαμε στην Plaça Reial.
Η πλατεία είναι τόσο όμορφη, που δεν είναι περίεργο που ονομάστηκε «βασιλική». Την ατμόσφαιρα της πλατείας τονίζουν το σιντριβάνι στο κέντρο της, οι φοίνικες (τι άλλο και οι φανοστάτες γύρω από την πλατεία.
Είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα, πιο ζωντανά σημεία της Βαρκελώνης, ιδιαίτερα τη νύχτα. Κάτι που μας επιβεβαίωσε και ο Άλεξ, περιγράφοντάς μας την πρώτη φορά που επισκέφτηκε τη Βαρκελώνη και σε αυτή την πλατεία φρόντισε να γίνει κουρούμπελο, με ότι αυτό συνεπάγεται για αργότερα.
Στην κρήνη της πλατείας
La Rambla
Και συνεχίζουμε στον πιο εμπορικό και τουριστικό δρόμο της Βαρκελώνης, τη La Rambla.
Ο δρόμος έχει μήκος περίπου 1,2 χιλιόμετρα και ξεκινάει βόρεια από την πλατεία Catalunya και καταλήγει νότια στο το Port Vell όπου βρίσκεται και το άγαλμα του Χριστόφορου Κολόμβου.
Η La Rambla έχει συνήθως αρκετό κόσμο, ειδικά κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Η δημοτικότητά της στους τουρίστες έχει διαμορφώσει όπως είναι φυσικό τον χαρακτήρα του δρόμου, ο οποίος έχει γεμίσει με καφετέριες (πανάκριβες και χαμηλής ποιότητας, μην το σκεφτείτε ούτε για αστείο όσο κουρασμένοι κι αν είστε από το περπάτημα) και μαγαζιά με σουβενίρ. Η La Rambla είναι επίσης ο δρόμος που οι pickpockets κάνουν πάρτυ, κάτι που φρόντισαν να μας τονίσουν και στο ξενοδοχείο. Όχι μόνο για τη La Rambla βέβαια, αλλά για όλη τη Βαρκελώνη. Η κατάσταση είναι τραγική, σπάνια μας είπαν τουρίστας δεν έχει πέσει θύμα κλοπής στο δρόμο. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας που δεν υπήρχαν τουρίστες, οι pickpockets κλέβανε τους ντόπιους. Για τους pickpockets μας είχαν προειδοποιήσει όλοι, φίλοι, γνωστοί, άσχετοι, το γράφανε σε forums στο internet και σε ταξιδιωτικούς οδηγούς. Οπότε ήμασταν πολύ πολύ προσεχτικοί. Κι ευτυχώς γυρίσαμε πίσω με όλα τα πράγματά μας.
Ωστόσο, για να μη λέμε μόνο τα αρνητικά, η La Rambla σφύζει από ζωή, από καλλιτέχνες του δρόμου και μουσικές και όμορφα κτίρια αριστερά και δεξιά του δρόμου.
Κτίρια με όμορφα διακοσμητικά στοιχεία. Και μη μου πείτε ότι ο αυτός ο δράκος δε μοιάζει με προβοσκίδα. Αρκετό δούλεμα έφαγα από τους άλλους δύο!
Μέρος της πραγματικά μεγάλης Plaça de Catalunya
Στη γραφική Avinguda del Portal de l'Àngel, ψάχνοντας για φαγητό!
Και μιλώντας για φαγητό. Μια λέξη μόνο: Empanadas! Μικρά γεμιστά πιτάκια (σαν τα δικά μας τυροπιτάκια, σπανακοπιτάκια κλπ) σε διάφορες γεύσεις, σπανάκι, τυρί, μανιτάρια, με κρέας κλπ. Φάγαμε ντουζίνες. Τρώγαμε στο δρόμο, τρώγαμε για σνακ, για γεύμα, πήραμε για να φάμε στο αεροδρόμιο στην επιστροφή, τα λατρέψαμε.
Ωστόσο, δε γινότανε να έρθουμε στη Βαρκελώνη και να μην δοκιμάσουμε τα περίφημα tapas, τα οποία λίγο μας απογοήτευσαν να είμαι ειλικρινής. Το λάθος βέβαια δεν είναι των tapas, αλλά δικό μας, που νομίζαμε ότι είναι κανονικό...φαγητό. Τα tapas είναι μεζέδες, συνοδευτικά φαγητά σε μικρές ποσότητες. Παρόλο που πήραμε αρκετά, δεν θα έλεγα ότι ξετρελαθήκαμε, οπότε δεν τα ξαναπροτιμήσαμε.
Η λευκή σαγκρία όμως ήταν δροσερή και εύγεστη και βοήθησε στο να τελειώσει η μέρα με έναν πολύ ωραίο τρόπο.
Τέλος 1ης ημέρας