Ιταλία Emilia Romagna Παντοβα Μαντοβα Παρμα

Μηνύματα
24
Likes
118
20240518_125145.jpg 20240518_131615.jpg Πάντοβα, Ωδή στον Giotto… Μάντοβα, Dynasty Gonzaga… Πάρμα Περνάμε καλά, για καφέ στη Μόντενα…

Δίσταζα να προχωρήσω στη δημοσίευση. Θυμάμαι πως το ίδιο θέμα έχει πολύ όμορφα ξαναπαρουσιαστεί. Άλλωστε το χρησιμοποίησα κι εγώ. Αν όμως κι αυτό γίνει η αιτία να επισκευφτούν κάποιοι τις πόλεις τότε νομίζω πως καλώς το διαβάζετε.
Συνήθως οι περισσότεροι ταξιδιώτες της βόρειας Ιταλίας, αρκούνται στη Βενετία, στη Φλωρεντία, στο Μιλάνο και αν περισσεύει χρόνος άντε και καμιά Πίζα ή Σιένα. Οι πόλεις του τίτλου περνάνε απαρατήρητες. Θα πέρναγαν και από εμένα αν δεν φρόντιζε η Ουνέσκο να εντάξει κάποιες από αυτές στα μνημεία παγκόσμιας Κληρονομιάς, και φυσικά αν δεν παρακολουθούσα το travelstories. Αλήθεια πόσα αγνοούμε! Πόσο ακόμη πρέπει να ταξιδεύουμε!

Μάντοβα και Πάντοβα. Διαμαντάκια στη περιοχή πέριξ Βενετίας, Μιλάνου, Μπολόνιας. Η Πάρμα γαστριμαργικός παράδεισος, η Μοντένα η πόλη των FERRARI.

20240518_140656.jpg 20240518_204304(1).jpg Στο περίφημο παρεκκλήσι Σκροβένι στην Πάντοβα, είχαμε κλείσει να το επισκεφτούμε ημέρα Σάββατο στις 8 το βράδυ για ένα και μόνο τέταρτο της ώρας!!! Το παρεκκλήσι δικαίως είναι διάσημο καθώς το έχει διακοσμήσει ο GIOTTO. Πρόκειται για μικρο σχετικά ναό, εντός του χώρου που ο τραπεζίτης Ενρίκο Σκροβένι αγόρασε για να στήσει το παλάτι του. Η επίσκεψη γίνεται μετά από κράτηση, αρκετές ημέρες πρίν. Δημιουργούνται μικρά γκρουπ, και πριν την είσοδο στο ναό γίνεται ενημέρωση σχετικά με την ιστορία του χώρου και τις συνθήκες συντήρησης.

Ο Τζιόττο είναι ο πρώτος των μεγάλων καλλιτεχνών που όρισαν την ιταλική Αναγέννηση. «Άλλαξε την τέχνη της ζωγραφικής» φέρνοντας την κοντά στην πραγματικότητα. «…έκανε μια αποφασιστική ρήξη με το …βυζαντινό ύφος κ έφερε στη ζωή τη μεγάλη τέχνη της ζωγραφικής …εισάγοντας την τεχνική του να σχεδιάζει κανείς με ακρίβεια από τη ζωή, που είχε παραμεληθεί για πάνω από 200 χρόνια» (G. Vasari). Χρησιμοποίησε σαν πρότυπο τον φυσικό κόσμο, άρα και την τρίτη διάσταση.

Η διακόσμηση του ναού ολοκληρώθηκε το 1305 και απεικονίζει σκηνές από τις ζωές της Παναγίας κ του Χριστού, σύμφωνα με τα ευαγγέλια. Το παρεκκλήσι περιλαμβάνει ένα κύκλο 39 τοιχογραφιών, οι κατά μήκος τοίχοι έχουν 3 ζώνες τοιχογραφιών ένα ακόμη τοίχο (δυτικό) με την καθολική κρίση, την δευτέρα παρουσία και την κόλαση που παραπέμπει στον Δάντη,ένα διακοσμητικό που «παίζει» με τις κακίες και τις αρετές, την προσωποποίηση τους με 7 + 7 γυναικείες μορφές, που φαίνονται σαν γλυπτά σε μάρμαρο. Η προδοσία και ο επιτάφιος θρήνος θεωρούνται από τα σπουδαιότερα έργα. ( ξεχωριστή θέση κατέχει το διάσημο φιλί του Ιούδα στο Χριστό). Το 2021 το Scrovegni ανακηρύχτηκε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
20240518_161912.jpg 20240518_144913.jpg 20240518_161915.jpg 20240518_164819.jpg
Το Παλάτσο ντέλα Ρατζόνε ένα ακόμη στολίδι στη Πάντοβα. Η αναπαράσταση του εκκρεμούς του Φουκώ, το ξύλινο άλογο αντίγραφο του Ντονατέλλο, η πέτρα της ντροπής, η ξύλινη οροφή σαν ένα αναποδογυρισμένο κύτος πλοίου, η σκεπαστή αγορά, οι τοιχογραφίες, αντίγραφα έργων του Giotto. Όσο για το μέγεθος της κεντρικής αίθουσας;. Η μεγαλύτερη στην Ευρώπη χωρίς υποστήριξη κιόνων. Το ισόγειο λειτουργεί σαν κέντρο εμπορίου και εστίασης. Αν επισκευφτούμε τη μονή της Αγίας Ιουστίνης θα βρούμε εικόνα της Παναγίας από Κων/λη και τον τάφο του ευαγγελιστή Λουκά.

Ο ναός του Αγ. Αντωνίου του 1232 με 8 τρούλους και 2 καμπαναριά, είναι ο σπουδαιότερος της πόλης. Αυτός ο άγιος είναι διαφορετικός από τον Αντώνιο των ορθοδόξων. Πρόκειται για πορτογάλο Φραγκισκανό μοναχό που γεννήθηκε το 1195. Είναι πολύ αγαπητός άγιος και προστάτης της Πάντοβα. Στην όμορφη εκκλησία «του» υπάρχει ο τάφος του, κομμάτια του μανδύα του και αν έχετε τον Θεό σας, η γλώσσα του που ανακαλύφθηκε 100 κοντά χρόνια μετά το θάνατο του (!) καθώς και τρίχες(!), λίγο δέρμα(!) και μέρος της γνάθου του. Όλα αυτά σε θήκες πνιγμένες στο χρυσό!

Θεωρείται θαυματουργός αλλά διαβάσα, πως κάποιοι μαφιόζοι έκλεψαν πριν 30 χρόνια περίπου τη γλώσσα και ζήτησαν λύτρα. Φυσικά μετά από παρέμβαση των Καπο της ΚΟΖΑ ΝΟΣΤΡΑ επεστράφη η άγια γλώσσα χαρητι θεια?

Θα σταματήσουμε να θαυμάσουμε την Prato della Valle, την ελλειπτική πλατεία των 89 στρεμμάτων!!! που χαρακτηρίζεται από το νησάκι Isola Memmia, το κανάλι , τις μικρές γέφυρες και τα 78 αγάλματα, που την ημέρα της δικής επίσκεψης είχε κατακλυστεί από τους ατέλειωτους πάγκους ρούχων και κινέζικων; μικροαντικειμένων, πέριξ της πλατείας. Πόσα ακόμη; Πολλά. Μα πόσα ο επισκέπτης των λίγων ωρών; Πάντως η συγκέντρωση και πορεία για την Παλαιστίνη ήταν ικανοποιητική. Η σκεπαστή αγορά προσφέρεται για όμορφο γεύμα, η τζελατερία La Romana φημίζεται για το παγωτό κρέμα και ότι άλλο. Και στα ξεκούδουνα που λένε, οι δρόμοι γύρω από την πλατεία όπου είναι το παλάτσο, ξαφνικά θύμισαν περασμένες εποχές. Ομάδα ατόμων με παραδοσιακά εργαλεία και ανάλογη αμφίεση, με κέφι θύμισαν παλιά ξεπερασμένα επαγγέλματα όπως ράφτης, γαλατάς, παγοπώλης κτλ. Μια όμορφη εικόνα νοσταλγική, ντυμένη με ανάλογη παραδοσιακή μουσική.

Η Πάντοβα δεν τελειώνει αλλά εμείς ταξιδεύουμε για ΜΑΝΤΟΒΑ.

Μέσα από τα 2 ποιο γνωστά μνημεία της πόλης μπορείς αν θέλεις να συνειδητοποιήσεις αφενός την αξία αφετέρου την υποκρισία αυτής της τάξης που από τα αρχαία χρόνια νέμεται την εξουσία.
Η δυναστεία των Gonzaga κυριάρχησε στην περιοχή από το 1328 ως το 1707. Από τα σπλάχνα της ξεπηδούν μια αυτοκράτειρα, μια βασίλισσα, 12 καρδινάλιοι, 14 επίσκοποι και ένας καθολικός Άγιος! ( Hydronetta).
Μα το σπουδαιότερο, συνέδεσαν την παρουσία τους με έργα του διάσημου αναγεννησιακού ζωγράφου Ανδρέα Μαντένια, του αρχιτέκτονα Τζούλιο Ρομάνο και του μεγάλου Μοντεβέλντι.
Η περιοδεία λοιπόν στα δύο διάσημα συγκροτήματα της Μάντοβα, δηλ. στα Palazzo Ducale και το Palazzo TE, αναδείχνουν την πραγματική ταυτότητα της άρχουσας τάξης –για μένα- από αρχή μέχρι σήμερα.
Το επίσημο παλάτι ένα τεράστιο συγκρότημα με πάνω από 500 (ναι 500) δωμάτια και τι δωμάτια! με ενδιάμεσους κήπους κτλ με τοιχογραφίες που υμνούν την δόξα της οικογένειας των αρχόντων με ένα κάρο μαντόνες και σκηνές θρησκευτικές, και από την άλλη το Palazzo TE, στα απώτερα σημεία της πόλης μια εξοχική υπέρλαμπρη κατοικία, ιδανικό καταφύγιο του Δούκα Federico 2oυ Gonzales και της ερωμένης του Isabella Boschetti και των υψηλών φιλοξενούμενων του και των φιλενάδων τους. Όσο για την διακόσμηση;
Μπορείτε να την φανταστείτε. Διάσημο το σαλόνι Horses όπου τα αγαπημένα άλογα του δούκα αναπαριστάνωνται σε φυσικό μέγεθος, το Giant room προς τιμη του Καρόλου του Ε, διακοσμημένο με αναπαράσταση της γιγαντομαχίας, και πάνω απόλα το room of Psyche η σάλα της αγάπης, η ποιο διάσιμη αίθουσα του 16ου αιώνα , με το μυθο του έρωτα και της ψυχής. Στα όρια της «πορνογραφίας» σύμφωνα με τα χρηστά; ήθη της εποχής εκείνης αλλά και της σημερινής. Η ελληνική μυθολογία δίνει τα θέματα και η χρωστήρα του Μαντοβάνο, χάρμα οφθαλμών! Λοιπόν Palazzzo TE. Μια βίλλα της σχολής του αναγεννησιακού Μανιερισμού όπως λένε, του 1500 , «…μια κατοικία Θεών ένα μυθολογικό ερωτικό όνειρο, που απαγορεύεται στα κοινά όντα…». Μια δημιουργία που φέρει την σφραγίδα του G. Romano.
20240518_180201.jpg 20240519_152906.jpg 20240519_154910.jpg 20240519_165825.jpg 20240519_171401.jpg 20240519_173443.jpg
Η υποκρισία λοιπόν στα όρια της; Τότε κ τώρα; Μήπως είμαστε εθελοντές υποκριτές όλοι μας; Στην άκρη του κήπου υπάρχει και η μυστική σπηλιά… Μα Σταματώ εδώ. Η Μάντοβα μας σας περιμένει.

Στην Πάρμα φτάσαμε με βροχή. Συνεχή βροχή ευκαιρία για έναν αναζωογονητικό καφέ στη πλατεία όπουν το άγαλμα του Γαριβάλδη. Γύρω υπέροχα κτίρια και μπαρ και καφέ. Επίσκεψη στο Βαφτιστήριο, του 13ου αιώνα με ροζ μάρμαρο,διακοσμημένο θαυμάσια, μετα στο μουσείο της πόλης σχεδόν απέναντι, στο επισκοπικό παλάτι, και φυσικά στο ναό της Santa Maria Assunta. Ο ναός είναι σε ρομανικό ρυθμό, γεμάτος μπαρόκ και αναγεννησιακά έργα. Ξεχωρίζει πάντως το έργο του Κορέτζιο στον τρούλο του 1520, που παριστά την ανάληψη της παναγίας. (μικρά κιάλια απαραίτητα από μια ηλικία και μετα αν θέλουμε να δούμε πραγματικά). Την πλατεία Pillota και το αντίστοιχο παλάτι τα αφήνουμε για να ξαναπάμε. Όσο για τα ιδιαίτερα εδέσματα δηλ παρμεζάνες κτλ; δεν γινόταν να τα ξεχάσουμε. Καλυφθήκαμε πλήρως μετά από επίσκεψη και αγορά σε γνωστό κατάστημα DELICATESSEN της πόλης. (SILVANO ROMANI, θυμηθείτε το όσοι πιστοί πάτε Πάρμα. Τι νομίζετε;). Δεν υπήρχε χρόνος για πολλά. Η βροχή μας δέσμευσε χρόνο. Περιοδεία στα όμορφα καντούνια και τραίνο για ΜΟΝΤΕΝΑ.
20240519_173611.jpg 20240520_121210.jpg 20240520_132714.jpg 20240520_163538.jpg 20240520_170918.jpg
Άραγμα στην PIAZZA GRANDE και γλυκό με καφέ στο caffe Concerto. Απέναντι μας ο ναός, Ρωμανικής σχολής, με σχέδια του Λανφρανκο, Duomo με τα δύο λιοντάρια στην κεντρική πύλη την Porta Regia, το καμπαναριό των 87 μέτρων Torre Ghirlandina, αφιερωμένος στον San Geminiano, (εγκαινιάστηκε από τον Πάπα ΠΑΣΧΑΛΗ τον Β !) μνημείο Ουνέσκο από το 1997.

Σήμα κατατεθέν της όμορφης πόλης .

ΜΟΝΤΕΝΑ. Πόλη του Παβαρότι και του Φερράρι. Το τραίνο φεύγει για Μπολόνια… Τα ξαναλέμε…
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.556
Μηνύματα
901.032
Μέλη
39.288
Νεότερο μέλος
notatourist

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom