Η αλήθεια είναι ότι όταν κλείσαμε τα εισιτήρια για Λιθουανία δεν το πολύσκεφτήκαμε, η καλή μας Ryanair είχε βγάλει προσφορά τον Οκτώβριο και έτσι 10 μήνες νωρίτερα για τέλη Αυγούστου κλείσαμε εισιτήρια για το Bίλνιους. O καιρός περνάει γρήγορα και τελικά η πολυπόθητη ημέρα έφτασε. Σπίτι είχαμε βρει μέσω του Airbnb και σε δυόμισι ώρες περίπου προσγειωθήκαμε στο Βίλνιους. Το αεροδρόμιο του Βίλνιους δεν είναι κάτι σπουδαίο, είναι σχετικά μικρό και απ’ έξω θυμίζει επαρχιακό σταθμό τρένου. Το ευχάριστο είναι ότι απέχει μόλις ένα τέταρτο με 20 λεπτά από το κέντρο της πόλης και για να πάει κανείς εκεί μπορεί να πάρει λεωφορείο μόλις με ένα ευρώ ή να καλέσει Uber όπου θα του κοστίσει 4 με 5 ευρώ.
Για να λέμε την αλήθεια κατά το μεγαλύτερο μέρος της διαμονής μας, τις μετακινήσεις μας τις πραγματοποιήσαμε με Uber, όπου θέλαμε να πάμε εντός πόλης δεν πληρώσαμε πάνω από τρία ευρώ, η διαδρομή από/προς το αεροδρόμιο ήταν η πιο ακριβή. Από ό,τι μάθαμε οι Λιιθουανοί χρησιμοποιούν πολύ συχνά τέτοιες εφαρμογές, μια άλλη παρόμοια με το Uber, είναι το Taxify, λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο κι είναι επίσης οικονομικό, το χρησιμοποιήσαμε επίσης μια δυο φορές.
Το σπίτι ήταν σε μια συνοικία της νέας πόλης, σε ένα παλιό, σοβιετικού στυλ, κτίριο, αλλά ασφαλώς ανακαινισμένο. Δεν κάτσαμε πολύ μόλις φτάσαμε, πήραμε Uber και φύγαμε κατευθείαν για την Πύλη της Αυγής. Η μόνη σωζόμενη πύλη του 16ου αιώνα από τις δέκα πύλες εισόδου στην Παλιά Πόλη, είναι κυρίως διάσημη για την θαυματουργή, όπως λέγεται, εικόνα της Παρθένου Μαρίας που φιλοξενείται στο εκκλησάκι της ανατολικής της πλευράς. Η Παλιά Πόλη του Βίλνιους είναι μία από τις μεγαλύτερες υπάρχουσες μεσαιωνικές πόλεις της Ανατολικής Ευρώπης. Έχει έκταση 3,59 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Περικλείει 74 συνοικίες, με 70 δρόμους και λεωφόρους που απαριθμούν 1487 κτίρια με συνολική έκταση 1.497.000 τετραγωνικά μέτρα.
Αφού είδαμε, λοιπόν, την Πύλη και την εκκλησία, πήραμε τον πεζόδρομο της παλιάς πόλης. Στο δρόμο συναντήσαμε πολλές νύφες και γαμπρούς, είναι συνήθεια εκεί να βγαίνουν φωτογραφίες γάμου σε διάφορα αξιοθέατα της πόλης. Μπήκαμε επίσης και σε αρκετές εκκλησίες. Οι Λιθουανοί είναι κυρίως καθολικοί και λόγω της επικείμενης επίσκεψης του Πάπα σε ένα μήνα, έκαναν ανακαινίσεις σε διάφορες εκκλησίες τους. Επειδή υπάρχει, όμως, και μια μεγάλη ρωσική ορθόδοξη μειονότητα, υπάρχουν και πολλές ορθόδοξες εκκλησίες, η διαφορά των οποίων από τις ελληνικές είναι ότι είναι περισσότερο πολύχρωμες.
Περπατώντας περάσαμε από τον Πύργο των Αμυντικών Τειχών του Βίλνιους, ένας προμαχώνας που χτίστηκε για την άμυνα της πόλης. Παρόλου που εξωτερικά είναι πολύ ωραίος, αποφασίσαμε να μην μπούμε μέσα και να συνεχίσουμε θαυμάζοντας τις ομορφιές της παλιάς πόλης.
Ο δρόμος μας, μας έβγαλε στην πλατεία του δημαρχείου της πόλης, μια μεγάλη πλατεία με ένα ωραίο συντριβάνι στο κέντρο και διάφορα μαγαζιά, ενώ φυσικά εκεί δεσπόζει και το δημαρχείο της πόλης. Εκεί κάτσαμε σε ένα μαγαζάκι και φάγαμε την πρώτη μας κρύα παντζαρόσουπα. Όποιος πάει Λιθουανία καλοκαίρι πρέπει να δοκιμάσει οπωσδήποτε κρύα παντζαρόσουπα, μία σούπα με παντζάρια, κρέμα, ένα βραστό σφικτό αβγό και διάφορα μυρωδικά, η οποία σερβίρεται με βραστές πατάτες. Και μια και μιλάμε για την κουζίνα της χώρας, μην ξεχάσετε να δοκιμάσετε πατάτες cepelinai, γεμιστές ολόκληρες πατάτες, στις οποίες μπορεί να βάλουν διάφορες γεμίσεις, κιμά, τυριά, μανιτάρια, λαχανικά και άλλα. Επίσης η χώρα είναι γνωστή για τις πολλών ειδών μπύρες που έχει, δοκιμάστε αφιλτράριστες που είναι πολύ γευστικές.
Λίγο παραπέρα από το δημαρχείο πήγαμε στο Μουσείο των Ψευδαισθήσεων, ένα πρωτότυπο μουσείο στο οποίο οι ψευδαισθήσειες έχουν τον πρωτεύοντα ρόλο, μπορείτε να βγάλετε φωτογραφίες όπου να φαίνεται ότι περπατάτε στο ταβάνι ή ότι έχετε συρρικνωθεί πολύ κλπ.
Φεύγοντας κατευθυνθήκαμε προς την πλατεία του Καθεδρικού Ναού της πόλης, στον οποίο ρίξαμε μια ματιά, αν και έμελλε να τον δούμε και την επόμενη ημέρα καθώς η κεντρική του πύλη, καθώς είχε ήδη πάει απόγευμα ήταν κλειστή. Από εκεί επίσης θαυμάσαμε και τον πύργο Gediminas, αλλά περισσότερα γι αυτόν την επόμενη μέρα.
Από την πλατεία, μέσω ενός πανέμορφου πάρκου, κατευθυνθήκαμε στην “Δημοκρατία των Ουζούπις”
Η αυτοανακηρυχθείσα «Δημοκρατία» του Užupis είναι η μποέμ και καλλιτεχνική συνοικία του Βίλνιους. Έχει τον δικό της ύμνο, σύνταγμα, πρόεδρο, επίσκοπο, δύο εκκλησίες, το νεκροταφείο Bernadine - ένα από τα παλαιότερα της πόλης - επτά γέφυρες και τον δικό της προστάτη που ονομάζεται Ο χάλκινος άγγελος του Užupis, ο οποίος βρίσκεται στο κέντρο της περιοχής από το 2002.
Κατά τη διάρκεια της σοβιετικής εποχής, οι αρχές άφησαν το Užupis να καταστραφεί και γρήγορα κέρδισε την φήμη ως τις πιο δύσκολες συνοικίες της πόλης. Από τη στιγμή που η Λιθουανία ανέκτησε την ανεξαρτησία της το 1991, ήρθαν καλλιτέχνες και επωφελήθηκαν από τα φθηνά καταλύματα και επιπλέον η ακαδημία της πόλης βρίσκεται απέναντι από τη γέφυρα από τους κήπους Bernadinų Gardens. Τώρα η ακμάζουσα δημιουργική της κοινότητα φιλοξενεί κανονικά φεστιβάλ μόδας, συναυλίες, εκθέσεις και βράδια ποίησης.
Περιηγηθήκαμε στους δρόμους της συνοικίας βγάζοντες φωτογραφίες και οκτώ η ώρα, όταν άρχιζε να σουρουπώνει αποφασίσαμε να πάμε στο..νεκροταφείο της περιοχής.....Ναι, λίγο μακάβριο για μερικούς αλλά πολλά νεκροταφεία στο εξωτερικό έχουν τάφους καλλιτεχνικής αξίας που μπορεί κανείς να δει.
Το νεκροταφείο δεν ήταν πολύ μεγάλο κι εκείνη την ώρα ήμασταν οι μοναδικοί επισκέπτες του. Ειδαμε διάφορους τάφους, μερικοί είναι γνωστά πρόσωπα της λιθουανικής ζωής αλλά εμείς ασφαλώς δε τους γνωρίζαμε! Φύγαμε λίγο πριν νυχτώσει τελείως και μας πάρουν στο κυνήγι τα φαντάσματα!
Ε, μετά από όλα αυτά κατευθυνθήκαμε σε γνωστή μπυραρία της περιοχής, ίσα που προλάβαμε να τσιμπήσουμε κάτι κρύο μια και η κουζίνα έκλεινε, και μετά Uber και κατευθείαν σπίτι! Η ώρα είχε πάει 23.00 και θα ακολουθούσε μια μεγάλη μέρα...
Για να λέμε την αλήθεια κατά το μεγαλύτερο μέρος της διαμονής μας, τις μετακινήσεις μας τις πραγματοποιήσαμε με Uber, όπου θέλαμε να πάμε εντός πόλης δεν πληρώσαμε πάνω από τρία ευρώ, η διαδρομή από/προς το αεροδρόμιο ήταν η πιο ακριβή. Από ό,τι μάθαμε οι Λιιθουανοί χρησιμοποιούν πολύ συχνά τέτοιες εφαρμογές, μια άλλη παρόμοια με το Uber, είναι το Taxify, λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο κι είναι επίσης οικονομικό, το χρησιμοποιήσαμε επίσης μια δυο φορές.
Το σπίτι ήταν σε μια συνοικία της νέας πόλης, σε ένα παλιό, σοβιετικού στυλ, κτίριο, αλλά ασφαλώς ανακαινισμένο. Δεν κάτσαμε πολύ μόλις φτάσαμε, πήραμε Uber και φύγαμε κατευθείαν για την Πύλη της Αυγής. Η μόνη σωζόμενη πύλη του 16ου αιώνα από τις δέκα πύλες εισόδου στην Παλιά Πόλη, είναι κυρίως διάσημη για την θαυματουργή, όπως λέγεται, εικόνα της Παρθένου Μαρίας που φιλοξενείται στο εκκλησάκι της ανατολικής της πλευράς. Η Παλιά Πόλη του Βίλνιους είναι μία από τις μεγαλύτερες υπάρχουσες μεσαιωνικές πόλεις της Ανατολικής Ευρώπης. Έχει έκταση 3,59 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Περικλείει 74 συνοικίες, με 70 δρόμους και λεωφόρους που απαριθμούν 1487 κτίρια με συνολική έκταση 1.497.000 τετραγωνικά μέτρα.
Αφού είδαμε, λοιπόν, την Πύλη και την εκκλησία, πήραμε τον πεζόδρομο της παλιάς πόλης. Στο δρόμο συναντήσαμε πολλές νύφες και γαμπρούς, είναι συνήθεια εκεί να βγαίνουν φωτογραφίες γάμου σε διάφορα αξιοθέατα της πόλης. Μπήκαμε επίσης και σε αρκετές εκκλησίες. Οι Λιθουανοί είναι κυρίως καθολικοί και λόγω της επικείμενης επίσκεψης του Πάπα σε ένα μήνα, έκαναν ανακαινίσεις σε διάφορες εκκλησίες τους. Επειδή υπάρχει, όμως, και μια μεγάλη ρωσική ορθόδοξη μειονότητα, υπάρχουν και πολλές ορθόδοξες εκκλησίες, η διαφορά των οποίων από τις ελληνικές είναι ότι είναι περισσότερο πολύχρωμες.
Περπατώντας περάσαμε από τον Πύργο των Αμυντικών Τειχών του Βίλνιους, ένας προμαχώνας που χτίστηκε για την άμυνα της πόλης. Παρόλου που εξωτερικά είναι πολύ ωραίος, αποφασίσαμε να μην μπούμε μέσα και να συνεχίσουμε θαυμάζοντας τις ομορφιές της παλιάς πόλης.
Ο δρόμος μας, μας έβγαλε στην πλατεία του δημαρχείου της πόλης, μια μεγάλη πλατεία με ένα ωραίο συντριβάνι στο κέντρο και διάφορα μαγαζιά, ενώ φυσικά εκεί δεσπόζει και το δημαρχείο της πόλης. Εκεί κάτσαμε σε ένα μαγαζάκι και φάγαμε την πρώτη μας κρύα παντζαρόσουπα. Όποιος πάει Λιθουανία καλοκαίρι πρέπει να δοκιμάσει οπωσδήποτε κρύα παντζαρόσουπα, μία σούπα με παντζάρια, κρέμα, ένα βραστό σφικτό αβγό και διάφορα μυρωδικά, η οποία σερβίρεται με βραστές πατάτες. Και μια και μιλάμε για την κουζίνα της χώρας, μην ξεχάσετε να δοκιμάσετε πατάτες cepelinai, γεμιστές ολόκληρες πατάτες, στις οποίες μπορεί να βάλουν διάφορες γεμίσεις, κιμά, τυριά, μανιτάρια, λαχανικά και άλλα. Επίσης η χώρα είναι γνωστή για τις πολλών ειδών μπύρες που έχει, δοκιμάστε αφιλτράριστες που είναι πολύ γευστικές.
Λίγο παραπέρα από το δημαρχείο πήγαμε στο Μουσείο των Ψευδαισθήσεων, ένα πρωτότυπο μουσείο στο οποίο οι ψευδαισθήσειες έχουν τον πρωτεύοντα ρόλο, μπορείτε να βγάλετε φωτογραφίες όπου να φαίνεται ότι περπατάτε στο ταβάνι ή ότι έχετε συρρικνωθεί πολύ κλπ.
Φεύγοντας κατευθυνθήκαμε προς την πλατεία του Καθεδρικού Ναού της πόλης, στον οποίο ρίξαμε μια ματιά, αν και έμελλε να τον δούμε και την επόμενη ημέρα καθώς η κεντρική του πύλη, καθώς είχε ήδη πάει απόγευμα ήταν κλειστή. Από εκεί επίσης θαυμάσαμε και τον πύργο Gediminas, αλλά περισσότερα γι αυτόν την επόμενη μέρα.
Από την πλατεία, μέσω ενός πανέμορφου πάρκου, κατευθυνθήκαμε στην “Δημοκρατία των Ουζούπις”
Η αυτοανακηρυχθείσα «Δημοκρατία» του Užupis είναι η μποέμ και καλλιτεχνική συνοικία του Βίλνιους. Έχει τον δικό της ύμνο, σύνταγμα, πρόεδρο, επίσκοπο, δύο εκκλησίες, το νεκροταφείο Bernadine - ένα από τα παλαιότερα της πόλης - επτά γέφυρες και τον δικό της προστάτη που ονομάζεται Ο χάλκινος άγγελος του Užupis, ο οποίος βρίσκεται στο κέντρο της περιοχής από το 2002.
Κατά τη διάρκεια της σοβιετικής εποχής, οι αρχές άφησαν το Užupis να καταστραφεί και γρήγορα κέρδισε την φήμη ως τις πιο δύσκολες συνοικίες της πόλης. Από τη στιγμή που η Λιθουανία ανέκτησε την ανεξαρτησία της το 1991, ήρθαν καλλιτέχνες και επωφελήθηκαν από τα φθηνά καταλύματα και επιπλέον η ακαδημία της πόλης βρίσκεται απέναντι από τη γέφυρα από τους κήπους Bernadinų Gardens. Τώρα η ακμάζουσα δημιουργική της κοινότητα φιλοξενεί κανονικά φεστιβάλ μόδας, συναυλίες, εκθέσεις και βράδια ποίησης.
Περιηγηθήκαμε στους δρόμους της συνοικίας βγάζοντες φωτογραφίες και οκτώ η ώρα, όταν άρχιζε να σουρουπώνει αποφασίσαμε να πάμε στο..νεκροταφείο της περιοχής.....Ναι, λίγο μακάβριο για μερικούς αλλά πολλά νεκροταφεία στο εξωτερικό έχουν τάφους καλλιτεχνικής αξίας που μπορεί κανείς να δει.
Το νεκροταφείο δεν ήταν πολύ μεγάλο κι εκείνη την ώρα ήμασταν οι μοναδικοί επισκέπτες του. Ειδαμε διάφορους τάφους, μερικοί είναι γνωστά πρόσωπα της λιθουανικής ζωής αλλά εμείς ασφαλώς δε τους γνωρίζαμε! Φύγαμε λίγο πριν νυχτώσει τελείως και μας πάρουν στο κυνήγι τα φαντάσματα!
Ε, μετά από όλα αυτά κατευθυνθήκαμε σε γνωστή μπυραρία της περιοχής, ίσα που προλάβαμε να τσιμπήσουμε κάτι κρύο μια και η κουζίνα έκλεινε, και μετά Uber και κατευθείαν σπίτι! Η ώρα είχε πάει 23.00 και θα ακολουθούσε μια μεγάλη μέρα...